Научная статья на тему 'ФОРСАЙТ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТИНИ АМАЛГА ОШИРИШ'

ФОРСАЙТ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТИНИ АМАЛГА ОШИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
55
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
форсайт технологияси / инновацион фаолият / индивидуаллаштириш / янги тасаввурлар / инновацион эҳтиёжлар / янги ғоялар / инновацион фаолият компонентлари / таълим мазмуни / касбий педагогик тайёргарлик / бўлажак ўқитувчи.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Жумаева Юлдуз Расуловна

Ушбу мақолада замонавий таълим тизимининг юқори даражада янгиланиш босқичида бўлажак ўқитувчиларни форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион фаолиятини амалга ошириш босқичида рефлексия икки жараён билан бирга кечиши, педагогик инновацион фаолиятини индивидуаллаштириш жараёни, шунингдек, ушбу технологиянинг афзаллиги илмий асосланган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ФОРСАЙТ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТИНИ АМАЛГА ОШИРИШ»

ФОРСАЙТ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТИНИ АМАЛГА ОШИРИШ

Жумаева Юлдуз Расуловна

Чирчиц давлат педагогика университети, мустацил-тадцицотчиси

Аннотация: Ушбумацоладазамонавий таълим тизимининг юцори даражада янгиланиш босцичида булажак уцитувчиларни форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион фаолиятини амалга ошириш босцичида рефлексия икки жараён билан бирга кечиши, педагогик инновацион фаолиятини индивидуаллаштириш жараёни, шунингдек, ушбу технологиянинг афзаллиги илмий асосланган

Таянч иборалар: форсайт технологияси, инновацион фаолият, индивидуаллаштириш, янги тасаввурлар, инновацион эутиёжлар, янги 8оялар, инновацион фаолият компонентлари, таълим мазмуни, касбий педагогик тайёргарлик, булажак уцитувчи.

Аннотация: в данной статье, на этапе высокого уровня обновления современной образовательной системы, реализация инновационной деятельности по подготовке будущих учителей к профессиональной деятельности на основе технологии Форсайта, рефлексия сопровождается двумя процессами, процессом индивидуализации деятельности педагогических инноваций, а также преимущество этой технологии научно обосновано

Основные фразы: технология Форсайта, инновационная деятельность, индивидуализация, новое воображение, инновационные потребности, новые идеи, компоненты инновационной деятельности, содержание образования, профессиональная педагогическая подготовка, будущий учитель.

Abüract: in this article, at the üage of a high level of renewal of the modern educational syüem, the implementation of innovative activities to prepare future teachers for professional activity based on Foresight technology, reflection is accompanied by two processes, the process of individualization ofpedagogical innovation, and the advantage of this technology is scientifically ju&ified

Key phrases: Foresight technology, innovative activity, individualization, new imagination, innovative needs, new ideas, components of innovative activity, educational content, professional pedagogical training, future teacher.

Узбекистан Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январда "20222026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси т^рисида"ги ПФ-60-сонли фармонида маънавий тараккиётни таъминлаш ва сохдни янги боскичга олиб чикиш, жумладан, "Олий таълим муассасаларининг QS ва THE халкаро рейтингларига кириши учун максадли дастурни ишлаб

чикиш", шунингдек таълим сифатини ошириш буйича аник максад ва вазифалар белгилаб берган булиб, бу педагогик таълимни модернизациялаш, уни ривожлантиришнинг ички конуниятлари бевосита, давлат, жамият, шахсни ривожлантириш эхтиёжининг истикболи билан муштарак холда амалга оширишни талаб этади.

Х,озирда таълимда булажак укитувчиларни форсайт технологияси асосида кас бий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион фаолияти, тадкикотчилик хусусиятига эга булмокда. Айнан шунинг учун таълим муассасаларининг педагогик жамоалари, аффектив хизматларининг рахбарлари фаолиятида укитувчилар томонидан киритилаётган педагогик форсайт технологиясини тахлил килиш ва бахолаш, уларни муваффакиятли ишлаб чикиш ва куллаш учун зарур шароитларни яратиш, таълим муассасаларининг ракобатбардошлиги хакикий вазиятни яратадиган янги турдаги, жумладан, нодавлат таълим муассасаларини яратиш мухим йуналишга айланди [4].

Педагог кадрларни тайёрлаш жараёнини анъанавий таълим ва жахон тажрибасининг янги тизими уЙFунлигида амалга ошириш талаблари куйилмокда.

Республикамизда олий таълим сохасида амалга оширилиётган ишлар ва жамиятдаги узгаришлар, замонавий таълим тизимининг юкори даражада янгиланиш боскичида булажак укитувчиларни форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлаш жараёнига узига хос талаблар куймокда.

О.А.Абдуллинанинг фикрича, талабаларнинг касбий педагогик тайёргарлигига когнитив ва психомотор таълим яхлитлилиги хамда тизимлилигини, узаро алокасини таъминлаш асосида эришилиши, тайёргарликнинг мотивацион-кадрий ва мазмунли-жараёнли томонларнинг бирлиги сифатида каралиши, воситалар тизимидан фойдаланилиши, аник педагогик шароитлар эътиборга олиниши, булажак укитувчиларнинг касбий тайёргарлик принциплари бирлиги ва функцияларининг узаро алокадорлиги амалга оширилиши сифатида татбик этилган [1; 141-б.].

К,атор тадкикотчилар (И.Ф.Исаев, В.А.Сластенин)нинг фикрларига кура, жамият, маданият ва таълим ривожланишининг замонавий шароитларида педагогик фаолиятнинг инновацион йуналганлиги куйидаги катор шароитлар билан белгиланади:

юз бераётган ижтимоий-иктисодий узгаришлар, улар таълим тизимини, турли турдаги таълим муассасаларида укув-тарбия жараёнини ташкил этиш аффективаси ва технологиясини тубдан янгилаш заруриятини келтириб чикарди. Уз ичига педагогикага оид янгиликларни яратиш, узлаштириш ва синашни киритувчи укитувчи ва тарбиячилар фаолиятининг инновацион йуналганлиги таълим сиёсатининг янгиланиши воситаси булиб хизмат килади;

таълим мазмунини инсонпарварлаштиришни кучайтириш, укув фанларининг хажми, таркибининг узлуксиз узгариши, укитишнинг янги ташкилий шакллари, технологияларни доимий излашни талаб этувчи янги укув фанларини киритиш. Мазкур вазиятда укитувчилик мухитида педагогик билимларнинг роли ва мавкеи сезиларли ортади, педагоглар касбий махоратлари фаоллашади;

укитувчиларнинг педагогик янгиликларни узлаштириш ва куллашнинг узига муносабатларининг узгариши. Укув-тарбия жараёни мазмунини катъий тартибга солиш шароитларида укитувчи нафакат янги дастурлар, дарсликларни, балки педагогик фаолиятнинг янги усулларидан фойдаланишда чекланган эди.

Форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлашда инновацион фаолиятни шахсий тоифа, ижодий фаолиятнинг яратувчилик жараёни ва натижаси сифатида талкин килиш мумкин. Тизимли-йуналтирилган тадкикот ишларда инновацион фаолият креатив парадигманинг шахсий, бошкарувчи-коммуникатив ва натижали тизимостиларининг тахлилида очиб берилади.

Шахснинг инновацион имкониятини янги тасаввурлар ва FOяларни ишлаб чикиш, асосийси уларни психомотор шаклларда лойихалаш, моделлаштириш ижодий кобилияти шахснинг янгига, шахс баFрикенглигига, тафаккурининг мослашувчанлигига боFлик.

Маданий-эстетик ривожланганлик ва маълумотлилик уз фаолиятини такомиллаштиришга тайёрлик, ички, мазкур тайёрликни таъминловчи восита ва методларга асосланади, ривожланган инновацион онг (инновацион фаолиятнинг анъанавийга кура киммати, инновацион эхтиёжлар, инновацион хулк мотивацияси) каби асосий курсаткичлар билан боFлайдилар [3].

Форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион фаолиятини амалга ошириш боскичида рефлексия икки жараён билан бирга кечади:

1) укитувчи худди башорат бо скичига такроран кайтади ва у ерда концепциянинг алохидаташкилэтувчилариникузатади;

2) иккинчи жараён уз фаолиятига рефлексия билан, яъни максадни амалга ошириш жараёни билан боFлик: укитувчи имкониятлари ва ташки шароитлар боFликлигининг тахлили содир булади, форсайт , малакалар, педагогик амаллар, мазмун тахлил этилади.

Куриб чикилган форсайт технологияси асосида касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион имконияти укитувчининг педагогик инновацион фаолияти жараёнлари, хатти-харакатлари ва хулкини белгилайди. Инновацион хулки асосида педагогик амалиёт шароитларида амалга ошириладиган мукаммаллик идеали ва киймати ётади. Бундай хулк мулокотда, укитишда, уз-узини белгилашда, рефлексив жараёнлар кечишида ва бошкаларда намоён булади. Ихтиёрий касб эгаси хулкини биз инновацион фаолият асосида тахлил килишимиз мумкин.

Инновацион фаолият тушунчаси чегараларини белгилашнинг изланиши педагогик фаолият тузилишини, унинг инновацион хусусиятини урганиш билан; инновацион фаолият компонентларини узгариш ва ажратиш, инновацион фаолиятда укитувчининг вазияти, укитувчининг индивидуал фаолият методини урганиш, индивидуал педагогик фаолият хусусиятларини аниклаш, укитувчининг инновацион фаолиятини урганиш ва бахолаш, хорижий педагогик фикрда инновацион жараёнлар тахлили ва инновацион моделлар турларини ажратиш билан боFлик булган [5].

Инновационфаолиятянгиликларнингюзагакелиши,ишлабчикилишиваамалга оширилишижараёнларибилантавсифланади.Инновационфаолият:ривожланаётган инновацион жараён кучлари ва унинг мухит билан муносабатларининг хусусияти каби иккита омилга боFлик. Таълим муассасасини бошкариш шароитларида бу, бир томондан, танловнинг ёки янгилик ишланмасининг асосланганлиги, уни амалга ошириш, иккинчи томондан, укув-тарбия жараёнининг барча компонентлари, укитувчилар, укувчилар, ота-оналарнинг манфаатдорликлари, уз-узини бошкариш органларининг куллаб-кувватлашлари.

Инновацион фаолият рефлексия - шахснинг уз изланувчилик-ижодий фаолиятини англаши, креатив-кайта узгартириш фаолияти ва биргаликдаги ижодкорлик тузилишига эга.

Педагогик мехнатда форсайт технологиялари асосида укитувчининг фаолиятини индивидуаллаштириш жараёни куйидаги турли ифодаларга эга булиши мумкин:

касбий хулк ва фаолиятда ухшамасликнинг кисман ёки эпизодик намоён булиши сифатида индивидуал фарклар;

касбий фаолиятда узок вакт давомида баркарор сакланадиган индивидуал метод, касбий фаолият усуллари ва вазифаларини индивидуал умумлаштириш;

укитувчи шахс мехнатида бетакрорлиги, узига хослигининг ифодаланиши сифатидаги индивидуаллик, индивидуал касбий дунёкараш, купинча шахснинг мехнатидаги касбий турининг индивидуал варианти.

Ижодий индивидуалликнинг асоси самарали уз-узини англаш хисобланиб, у куйидагиларни назарда тутади:

узини бошкалар киёслаганда шахс бетакрорлигини англаш; узи туFрисидаги креатив ифодаланиш ва тасаввурларнинг намоён булиши; индивидуал креатив хусусиятлар яхлитлилиги ва уЙFунлиги, ички бирлиги; шахс уз-узини ривожлантириш, унинг ижодкор сифатида шаклланиши жараёни динамиклиги ва узлуксизлиги;

шахснинг уз-узини таъкидлаши ва узининг компетентлигини англаши; ижодкорнинг уз-узини амалга ошириши ва узининг ахамиятлилигини шахсий ва ижтимоий аспектларда англаш [2; 44-51-б.].

Педагогик таълим сохасини янада такомиллаштириш, замонавий билим ва педагогик технологияларни куллаш куникмаларига эга, мамлакатимизни ижтимоий-иктисодий ривожлантиришда муносиб хисса кушувчи юкори малакали мутахассислар тайёрлаш учун профессионал педагог кадрлар етказиб бериш, сохага илFор таълим технологияларини жорий килиш вазифалари белгиланган булиб, хозирги замон технологияларидан назария ва амалиётда фойдаланиш, жумладан форсайт технологиясининг имкониятларини урганиш ва ундан укув технологияларини куллаб-кувватлаш, укув жараёнини такомиллаштиришнинг янги воситаларини яратиш учун фойдаланиш ушбу вазифани бажаришга муайян даражада хизмат килади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. - М.: Просвещение, 1990. - 141 с.

2. Аффектива преподавания естествознания («Окружающий мир») в начальной школе: учебное пособие. - Красноярск: Сиб. федерал. ун-т, 2015. - 109 с.

3. Инновационная деятельность как условие профессионального развития педагога. Электронный ресурс: https://znanio.ru/medianar/91

4. Исаев И.Ф. и др. Становление и развитие профессионального сознания будущего педагога // Вопросы психологии. 2000. - №3. - С. 57-66.

5. Сластенин В.А. Подымова Л.С. Педагогика - инновационная деятелъность. - М.: Изд-во Магистр, 1997. - 221 с.

УЦУВ ЖАРАЁНИГА АРАЛАШ ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ

Кабирова Зарифа Мукаддамовна

Чирчиц давлат педагогика университети, мустацил-тадцицотчиси

Аннотация: Ушбу мацолада замонавий моделларини, интеграциялашган ахборот-таълим мууитини шакллантиришга йуналтирилган аралаш таълим технологияларидан фойдаланиш куламини кенгайтириш ва уни педагогик таълим инновацион кластери шароитидаузлуксиз йулга цуйиш, янги педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларини жорий этишни ривожлантириш таклифлари ишлаб чицилган.

Таянч иборалар: аралаш таълим технологиялари, интеграциялашган ахборот-таълим мууити, инновацион фаолият, ахборот ресурслари, педагогик таълим инновацион кластери, электронлаштирилган уцув, электрон кутубхоналар, педагогик технологиялар, ахборот ва телекоммуникация воситалари, таълим жараёни.

Аннотация: в данной статье разработаны предложения по расширению сферы применения смешанных образовательных технологий, направленные на формирование современных моделей интегрированной информационно-образовательной среды и ее постоянное создание в условиях инновационного кластера педагогического образования, по развитию внедрения новых педагогических и информационно-коммуникационных технологий.

Основные фразы: смешанные образовательные технологии, интегрированная информационно-образовательная среда, инновационная деятельность, информационные ресурсы, инновационный кластер педагогического образования, электронное обучение, электронные библиотеки, педагогические технологии, информационные и телекоммуникационные средства, образовательный процесс.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.