Научная статья на тему 'Forming pedagogical innovation components in educational process'

Forming pedagogical innovation components in educational process Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
72
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
NOVELTY / CHANGE / PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES / THINKING / DEVELOPMENT

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Norova Rakhima Fayzulloevna

This article states about introducing the new forms and methods of teaching. Here is said that pedagogical innovation is possible to compare to any new action.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Forming pedagogical innovation components in educational process»

объединенных в систему небольшими теоретическими модулями. Они достаточно разнообразны по своему целевому назначению, содержанию, формам и техникам проведения.

Метод проектов — система обучения, при которой учащиеся приобретают знания и умения в процессе самостоятельного планирования и выполнения постепенно усложняющихся практических заданий — проектов. Проект — это комплекс поисковых, исследовательских, расчетных, графических и других видов работ, выполняемых учащимися самостоятельно, но под руководством преподавателя, с целью практического или теоретического решения значимой проблемы.

В основе технологии Ассессмент-центра лежат имитационные упражнения, моделирующие профессиональную деятельность участников. Типы упражнений подразделяются в соответствии с профессиональными (рабочими) ситуациями: все профессиональные задачи решаются индивидуально, в паре либо в группе (три и более человека).

В основе идеи ассессмент-центра лежит представление о том, что недостатки, выявленные в процессе какого-то одного упражнения, могут быть компенсированы преимуществами в других. Окончательное решение о тех или иных компетенциях участника ассессмент-центра выносится только по совокупности и на основе выполнения нескольких упражнений.

Портфолио (от франц. porter — носить + лат. in folio — в размер листа) представляет собой технологию работы с результатами учебно-познавательной деятельности студентов, использующуюся для демонстрации, анализа и оценки образовательных результатов, развития рефлексии, повышения уровня осознания, понимания и самооценки результатов образовательной деятельности.

Портфолио — это коллекция работ за определенный период времени (обычно за семестр или учебный год), которая оценивается либо с точки зрения прогресса обучающегося, либо с точки зрения соответствия учебной программе. Использование портфолио в учебном процессе способствует развитию у студентов навыков работы с различными видами учебной и профессиональной информации, формированию профессиональной рефлексии, а также профессиональных и общекультурных компетенций.

Рассмотренные в настоящей статье интерактивные методы обучения и образовательные технологии направлены, прежде всего, на повышение собственной активности обучающихся и их мотивации к учебно-профессиональной деятельности.

Список литературы

1. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://uza.uz/ru/politics Выступление первого Президента Республики Узбекистан Ислама Каримова на открытии международной конференции «Подготовка образованного и интеллектуально развитого поколения как важнейшее условие устойчивого развития и модернизации страны» 17.02.2012./ (дата обращения: 21.05.2018).

FORMING PEDAGOGICAL INNOVATION COMPONENTS IN EDUCATIONAL PROCESS Norova R.F.

Norova Rakhima Fayzulloevna — Teacher, DEPARTMENT OF ENGLISH LANGUAGE, BUKHARA ENGINEERING-TECHNOLOGICAL INSTITUTE, BUKHARA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: this article states about introducing the new forms and methods of teaching. Here is said that pedagogical innovation is possible to compare to any new action. Keywords: novelty, change, pedagogical technologies, thinking, development.

At present intensive searching and introducing the new forms and methods of teaching students is lead. In this connection, one of the primary tasks, which must put modern teacher before himself, are following: undertaking the education in interactive mode; increasing the interest of the students to studying discipline; approaching of the scholastic process to practice of the everyday life, namely the follows: forming skills of communication, adaptation to quick changing condition of life, socialization, education to skills of adjusting conflicts and etc. Thereby, primary task of the qualitative new

educational system is reduced to achievement of the firm interest of the students to studying subject, to self education else from the first degree of education, as well as attraction to scientific searching.

Here will appropriately recall the words of the first President of the Republic of Uzbekistan I.A. Karimov, which he pronounce in his Appearance on opening of the international conference "History heritage of scientist and thinkers of the medieval Orient, its role and importance for modern civilization": "Becomes obvious that for nothing XXI century is named "century of knowledge and intellect, human reason". Not accidentally in the world are more consolidated truth that "the most claiming and dipped facility - a facility is invested in human capital"[1].

We suppose that pedagogical innovation is possible to compare to any new action, which is directed on improvement of teaching the student.

Each of considered categories is peculiar and unique. We shall consider them in more detail, as well as their hierarchy and intercoupling.

1. Novelty, which consists of:

■ Innovation, characterized objective novelty, not having analogue;

■ Originality, since pedagogical innovation, first of all, must surprise the student;

■ Qualitative peculiar, since pedagogical innovation straight opposite usual pedagogical acceptance;

■ Contradictions rate, expressing in inverse direction, using methods, opposite main to trends.

As example possible to offer the student to consider that or other problem with standpoint of the different personages, in particular decision of some ecological problem with standpoint of the professor-ecologist, representative of Greenpeace, the policy and etc.

2. Changing in the same way possible to divide into the following forming part:

■ "Changing. (Changing one another. Radical, deep change.)

■ Adaptation. (The Facility pedagogical innovation must be adapted to given, concrete situation.)

■ Superiority. (The Pedagogical innovation must have main or perspective position.)

■ Temporary. (Temporary to the extent that that they approach in given time cell, they not constant.)

3. The Thinking, the main components which:

■ Pedagogical thinking, since pedagogical innovation - a pedagogical thinking.

■ The Intellectual innovation - such, which are used by teacher if subject complex and necessary to think as its better present the student.

■ Psychological thinking. In younger rate pedagogical innovation are more directed on psychology student.

The Development of the thinking of the teacher occurs in process of the using innovation technology or in process of the work with auditorium. The New methods, new ways of the performing the tasks and new pedagogical formats are realized on base of the afore-mentioned types of the thinking.

4. Using.

■ Being process, pedagogical innovation are connected with discipline (the subject), with auditorium, with technology pedagogical innovation has a miscellaneous level and influence.

■ Pedagogical innovation - a designing.

■ Pedagogical innovation - using the different ways and facilities.

5. The Development, which functions are concluded in following:

■ Improvement of the education, presentation of the positive change" Improvements comprehensibility subject.

■ Positive result of the using.

Thereby, we create the innovation for student, but also along with student simultaneously, but with the help of constructive critics of the colleagues in the same way. Innovation methods of the education are formed in relations "teacher - an external world - a student". The Problem of pedagogical innovation technology is a mutual expansion of the outlook trained and teacher.

References

1. Appearance of the first President of the Republic Uzbekistan Islam Karimov on opening of the

international conference "Preparation formed and intellectual developed generation - as the most

important condition of the firm development and modernizations of the country" 17.02.2012.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.