экономические науки
С.В. Васильчак, Е.В. Сенина
ФОРМИРОВАНИЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ РЕГИОНОВ УКРАИНЫ...
УДК 330
ФОРМИРОВАНИЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ РЕГИОНОВ УКРАИНЫ (НА ПРИМЕРЕ ОДЕССКОГО И ДНЕПРОПЕТРОВСКОГО РЕГИОНОВ)
© 2015
С.В. Васильчак, доктор экономических наук, профессор Львовский государственный университет внутренних дел, Львов (Украина)
Е.В. Сенина, аспирант
Институт региональных исследований, Львов (Украина)
Аннотация: В научной статье акцентировано внимание на социально-экономическое развитие страны, определены преимущества инвестирования в Украину, основные экономические предпосылки и угрозы экономической безопасности, которые влияют на инвестиционную привлекательность отдельных регионов. Раскрыта сущность понятия «конкурентоспособность», которое определяется на основе способности региона достигать определенных целей развития более эффективно, чем другие регионы, конкурировать за ресурсы и иметь высокие показатели развития по определенным секторам экономической и социальной сферы. Акцентировано внимание на то, что в секторах регионов экономической и социальной сферы наблюдается негативная тенденция развития. Среди ключевых проблем сохраняют свою актуальность социально-экономические диспропорции в уровнях развития, что обусловлено отсутствием равных возможностей для районов и городов и их зависимости от стабильной работы предприятий. Предложено рассмотреть конкурентоспособность Одесского и Днепропетровского регионов. Указано главные конкурентные преимущества и приоритетные отрасли для инвестирования. Учитывая приоритеты Одесского региона, выделили наиболее перспективные направления развития, а именно: морехозяйственный комплекс с мощными портами, транспортные комплексы, сельское хозяйство, машиностроение, пищевая промышленность, туризм, образование. Также, большой потенциал имеет сфера услуг. Предложены рекомендации для повышения конкурентоспособности Днепропетровского и Одесского регионов.
Ключевые слова: конкурентоспособность, регион, факторы конкурентоспособности, экономическая безопасность, внешнеэкономическое партнерство регионов, трансграничное сотрудничество, Одесский регион, Днепропетровский регион.
Formulation of the problem. Nowadays society finds itself in a difficult situation. Almost all the countries of the world, in spite of their social and economic development are forced to make decisions, which can overcome the emerging problems. Realizing their responsibility for all the processes in the region and the impact on the region as a system to enhance domestic potential, we can (escape) this complicated situation. In particular, it appears in the complex of measures of the competitiveness management. The current situation, which has been developed in all Ukrainian regions, requires the updates for the approaches to a regional governance. This happens due to the necessity to identify the factors, which may restrain the negative trends that have emerged according to the global economic transformation and to provide the Ukrainian regions competitiveness on the basis of their self-development.
In this sense, the competitiveness is determined by a number of conditions that are characterized by many phenomena in the social and economic processes. Also they are characterized in the relations- both within the region and beyond, and it depends on the following factors: the innovation potential of the region; social, economic and statistical activity of the public authorities, the population and economic subjects; implementation of the state regional policy and implementation of the directed local governments.
Analysis of researches and publications. The issues of social and economic development of regions and organization of competitiveness have always been one of the most important in the strategic management. The study of individual aspects for regions competitiveness is investigated in the scientific works of domestic scientists such as: V.Artemenko, V.Bezugla, V. Pidvysotskogo, E.Lazareva, N.Yablonska, Z. Herasymchuk, O.Kuzmina and ect. However, many theoretical and applied issues about formation of the competitiveness of regions remain insufficiently studied and unsolved, therefore they require further research and scientific, methodological grounding.
The purpose of this research is scientific and methodical substantiation bases of formation of competitiveness of Ukrainian regions by means a systematic study of quantitative indicators to measure the competitiveness at the regional level.
Presenting main material. The domestic policy of late 2013 - early 2014, which was supplemented by external aggression, and has caused considerable damage for the poten-
tial of competitiveness for the Ukrainian national economy. The growth of general uncertainty led to increased financial and economic instability, which is manifested in the depreciation of the national currency and fluctuations of its course. It has caused a significant negative impact on the real economy including the rising cost of oil products and other energy resources.
Competitiveness is determined as the ability of the region to achieve its development goals more effectively than the other regions, to compete for resources and have the higher levels of development in the certain economic and social sphere. In recent years, the results of economic and social development of Ukrainian regions have shown a negative trend . Among the main problems of the region preserve its topicality of social and economic dispositions in levels of development, due to the lack of equal opportunities for regions and cities and their dependence on the stable operation of core enterprises.
For instance, there was conducted research of the competitiveness of Odessa and Dnipropetrovsk regions. Dnipropetrovsk region has powerful industrial potential. There are located more than 700 industrial enterprises. Total volume of foreign direct investments included into the region for the entire investment period, on January, the 1-st, 2013 was 8 432.3 million $ (dollars). The largest volume of foreign direct investments was invested in the industry - 75,1%, financial activities - 6,9%, trade - 6,0%, real estate operations 3,7% and other sectors (areas). Investments in the region's economy have been (were) received from 60 countries. Considering the volumes of foreign direct investments, Dnipropetrovsk region takes the first place among the other Ukrainian regions. The top ten countries-investors which provide over 90% of total foreign direct investments are Germany, Cyprus, Virgin Islands, United Kingdom, Netherlands, Austria and others.
Competitive advantages of Dnepropetrovsk region are:
1. Favorable economic and geographical location in the central Europe;
2. Powerful industrial complex (mining and steel, coal, engineering, space spheres).
3. Developed transport infrastructure;
4. The balance of the public and private interests;
5. High indicators of social and economic development of the region;
6. Organizational support in implementation of invest-
С.В. Васильчак, Е.В. Сенина экономические
ФОРМИРОВАНИЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ РЕГИОНОВ УКРАИНЫ... науки
ment projects, experience with investors; powerful educational and research base, the availability of competitive workforce;
7. Developed financial infrastructure.
Priority sectors for investment in the Dnipropetrovsk region are:
• Chemical and petrochemical industry;
• Light industry;
• Engineering;
• Construction;
• The development of transport infrastructure;
• Agriculture.
Based on the statistics analysis, survey of expert and investors and economic development strategy of Dnipropetrovsk region, improvement of the investment attractiveness of region should be performed in such areas:
• Transparent and equitable (fair) administrative regulation;
• Protection of property rights;
• The development of production;
• Improving the environment;
• Giving the promotion for the enterprises in finding new markets for their products.
Dnipropetrovsk region gets ahead of (among the ) other regions by the indexes of market size, innovations, infrastructure, which are the important factors to improve the competitiveness of the region. However, the region also has the disadvantages among the other regions, which we can observe in the issues of health and primary education.
Odessa region has unique recreational resources and takes from 3rd to 8th place in the ranking of the main indicators of tourism among 27 subdivisions of the Ukrainian tourist market. However, the specific weight of Odessa region is close to average (3.7%), which shows the significant mistakes in the work of the local tour operators and travel agents, as well as on the existing potential in tourism development.
According to the analysis the competitive situation of the tourist services of Odessa region, the main problems that we should pay attention to, are the ones listed below:
• ensuring the improvement of executive discipline by travel agencies and licensees of Odessa region;
• creating a system of regular statistical observations in the tourism sector;
• attraction of state support for the promotion (popularization) of regional tourism products on the global tourism market;
• Stimulation of the tourism enterprises that create attractive tourist products for the foreign visitors;
• Optimization of the structure of tourism;
• Increasing the tourist season by the use of marketing activities;
• Improving of excursion activities.
The proposed measures of the improvement of activity of travel agencies for Odessa region can solve a number of problems and surely increase the region's competitiveness in the tourist market of Ukraine. The increase (growth) of the competitiveness of the Odessa region depends on the efficient use of beneficial geopolitical position, active participation in international organizations and effective Euro-regional cooperation, which will further assist in using domestic and foreign financial resources. In comparison with the last year, assessment of Odessa region has been increased in all sub-indexes of competitiveness. The highest rating results in Odessa region were received for goods market efficiency (rising from 12th to the 1st place among 27 regions), infrastructure development (2nd place), technological willingness (2nd place), graduate degree and vocational training (3rd place). The competitive advantage of Odessa region in both -national and a global comparison remains to be its infrastructure. For the second year, the region takes 2nd place (4.56 points) in terms of infrastructure and the 45-th level place in the world, which is comparable with the results of such countries as Cyprus, Lithuania, Estonia. The region has the best indicator in Ukraine not only for the 12
quality of port infrastructure (1st place, 5.06 points), which is quite reasonable, but also for its telephony penetration level. According to these indexes, region is quite competitive in the world, its score is the 39th and the 2nd position among the 148 countries.
The most important competitive advantages of Odessa region are:
- advantageous economic and geographical position of the region;
- developed scientific- technological potential and scientific information environment of the region ;
- the balanced budget and financial system;
- recreational opportunities of the region;
- the significant level of cultural development of the region;
- high educational level of the population;
- the opportunity to participate actively in the world economy.
Taking all the mentioned above into consideration, we can select the most promising areas of Odessa region: complex with powerful marine ports, transport systems, agriculture, engineering, food industry, tourism, education. Also, the importance of its small business . Besides, there is a great potential in the service industries. It is important to increase the competitiveness of the region through corporate and branded programs, which involve improving equipment and technology, which provide the improvement of equipment and technology, organizational structure and financial management systems, staff, marketing and use other methods to increase the efficiency of enterprises.
The strategic objectives of creating a competitive environment which will ensure (provide) the investment inflows can be:
strengthening of investment activity of the population and providing of the guaranteed protection their savings;
broadening the base of investment resources that are focused on innovation sector, through the mechanisms of tax, customs and regulatory policy;
strengthening of the investment direction of the development of the stock market;
introduce a mechanism of accumulation of free money in venture funds and creating a system of innovative insurance risks;
Simplify access of enterprises to long term credits, lower real interest rates due to restructuring and additional capitalization of the banking sector.
Conclusion. In this article we have discussed the role of forming a stable investment climate to ensure social and economic development of Ukraine. Also, we analyzed the advantages of investing in Ukraine, the basic economic conditions and the threats of economic security, that affect the investment attractiveness of individual regions of Ukraine. We examined the main reasons which restrain the development of investment and offered recommendations to improve the competitiveness of Dnipropetrovsk and Odessa regions.
REFERENCES:
1. Artemenko V. Indicators for sustainable socio- economic development of regions / V.Artemenko // Regional Economics . - 2006. - № 2. - P. 90-97.
2. Gerasymchuk Z.V. Competitiveness of the region : the theory , methodology , practice : monograph / Z.V.Herasymchuk , L.L.Kovalska . - 2008. - 248 p.
3. Kuzmin O.Y. Management of the international competitiveness of the enterprise: the textbook / O.Ye.Kuzmin. - Lviv: There LO , 2005. - 304 p.
4. Lazarev E.V. The methodical approach to the assessment of the competitiveness of the region / Ye.V.Lazaryeva, N.V.Yablonska // Regional Economics . - 2011. - № 1. - P. 23-31.
5. Pidvysotsky V. Formation and implementation of programs to improve competitiveness areas: training materials / V.Pidvysotskyy , R.Tkachuk . - K : Lesta , 2010. - 64 p.
экономические науки
С.В. Васильчак, Е.В. Сенина
ФОРМИРОВАНИЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ РЕГИОНОВ УКРАИНЫ...
ORGANIZATION OF COMPETITIVENESS OF UKRAINE'S REGIONS (FOR INSTANCE,
ODESSA AND DNIPROPETROVSK'S REGIONS)
©2015
S.V. Vasylchak, doctor of economical science, Professor Lviv State University of Internal Affairs, Lviv (Ukraine) E.V. Senma, post-graduate student
Institute of Regional Studies, Lviv (Ukraine)
Abstract. In article approaches to determination of competitiveness of various subjects having impact on competitiveness of the region have been analyzed, their content have been opened, the main economic prerequisites and the threats influencing investment appeal of certain regions of Ukraine have been determined, recommendations for increase of competitiveness of the Dnepropetrovsk and Odessa regions have been offered.
Keywords: competitiveness, region, competitiveness factors, competitiveness level, economic security, external economic partnership regions, cross-border cooperation, Donetsk region, Dnepropetrovsk region.
УДК 330.162
НЕРАВЕНСТВО ИЛИ ЭФФЕКТИВНОСТЬ: ЕСТЬ ВЫБОР
© 2015
М.А. Вахтина, доктор экономических наук, проректор Поволжский государственный университет сервиса, Тольятти (Россия)
Аннотация. В статье говорится об отрицательном влиянии неравенства доходов и богатства на эффективность экономики. Несовершенство рыночного механизма, приводящего к монополизации, дифференциации доходов и капиталов отдельных субъектов, должно компенсироваться законами, определенными институтами и государственным регулированием. Если правительство своевременно и успешно действует по устранению провалов рынка и корректирует его, то чрезмерное неравенство можно предотвратить, обеспечив необходимое соответствие между частными прибылями, получаемыми экономическими субъектами, и их вкладом в общественную прибыль. Современная российская институциональная система не нацелена на решение проблемы неравенства, которая поддерживается слабой конкурентной средой. Статистические данные свидетельствуют о высоком уровне монополизации экономики, чрезмерной дифференциации доходов населения, распространении бедности и сужении среднего класса. В статье актуализируются задачи, связанные с институциональными преобразованиями, направленными на преодоление избыточных неравенств, перераспределение налоговой нагрузки с бедных и средних слоев населения на богатых, повышение доходов россиян. Обосновывается вывод, что действия правительства по восстановлению социальной справедливости являются ведущим фактором повышения эффективности производства и роста инвестиций в основной капитал.
Ключевые слова. Неравенство, дифференциация доходов, достойная заработная плата, социальная справедливость, государственное регулирование, социальные институты.
Экономисты охотно рассуждают о факторах, влияющих на эффективность, но при этом редко замечают один из них - социальное неравенство, определяемое неравенством доходов и капитала. И хотя в последнее время появились авторитетные научные исследования, выражающие серьезное беспокойство относительно растущего неравенства, его влияния на экономический спад, ухудшение положения среднего класса и бедных слоев1, в научных кругах по-прежнему пользуется поддержкой позиция, что рост доходов наиболее богатых способствует росту общего «пирога», а поэтому положительно сказывается на общественном благосостоянии. Другими словами, экономическая эффективность и рост неравенства никак не мешают, а даже наоборот, благоприятствуют друг другу. Однако факты этого не подтверждают. Особенно наглядно это видно на примере современной России, где уровень дифференциации доходов населения из года в год увеличивается, а экономическая ситуация, напротив, ухудшается.
Обратимся к цифрам. Основным источником доходов занятого населения в нашей стране является заработная плата, ее величина, включая скрытую, составляет 65,6% доходов. Значимость иных источников остается незначительной. За период с 2000 по 2011 гг. доходы от собственности (проценты по вкладам, ценным бумагам и др. выплаты) и доходы от предпринимательской деятельности в структуре денежных доходов населения даже уменьшились с 6,8 до 5,2% и с 15,4 до 8,9% соответственно [1]. Среди россиян, имеющих текущие до-
1 В действующем Федеральном законе «О защите конкуренции» основным методом определения цены назван затратный, поэтому оценка, основанная на рыночных сопоставлениях российскими судами не поддерживается. По этой причине, например, ФАС недавно проиграла дело по иску против НЛМК.
ходы на уровне среднего класса, доля доходов от собственности составляет всего 3%, а среди домохозяйств, отнесенных к этой категории, - 4%. Как показывают исследования, новые источники денежных поступлений остаются доступными не более чем для 10% российского населения, в то время как в экономически развитых странах доходы от собственности и предпринимательской деятельности остаются значимым ресурсом для 20-25% населения и наиболее характерны для среднего класса [3].
Что касается уровня заработной платы россиян, то она (без скрытой, но с учетом страховых взносов и НДФЛ) составляет чуть более 35% ВВП. По данным Института народнохозяйственного прогнозирования РАН в США, Германии, Великобритании, Швеции относительная величина оплаты труда наемных работников (без учета скрытой и смешанных доходов) находится в пределах 51-55% ВВП. В большинстве стран Восточной Европы значение данного показателя также выше [4, с. 4]. Относительно низкий уровень заработной платы, сложившийся в нашей стране, обычно объясняют низким уровнем производительности труда и ВВП на душу населения, а также более низкой фискальной нагрузкой на заработную плату. Однако такое положение не может служить оправданием того, что величина заработной платы в России не соответствует доктринам качества трудовой жизни, установленным международными нормами права. Согласно концепции МОТ, «достойная заработная плата» должна обеспечивать широкий круг потребностей работника и его семьи с позиции расширенного (качественного) воспроизводства рабочей силы [5, с. 5]. Заработная плата российских наемных работников этим критериям не отвечает. Наиболее важным аргу-
13