Научная статья на тему 'FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF BILINGUAL STUDENTS: A TEXT-CENTRIC APPROACH'

FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF BILINGUAL STUDENTS: A TEXT-CENTRIC APPROACH Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
52
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
PEDAGOGICAL EDUCATION / RESEARCH-ORIENTED TRAINING / LINGUODIDACTICS / COMMUNICATIVE COMPETENCE / BILINGUAL STUDENTS

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Volchkova Venera Ildusovna, Nurullina Guzel Minnezufarovna

In the modern system of vocational education and in the methodology of teaching the Russian language, the issue related to the formation of the communicative competence of bilingual students is especially relevant. The purpose of the study is to identify the features and develop a methodology for the formation of the communicative competence of bilingual students in the process of research-oriented learning. In the scientific work, the authors reveal the difficulties of mastering the Russian language by bilingual students in the process of studying university disciplines. Research-oriented education is considered in detail. A text-centric approach to the formation of the communicative competence of bilingual students in the process of research-oriented learning is being studied. The scientific novelty of the work lies in the fact that, considering the text-centric method as the main linguo-methodological technique, the authors of the article point to the leading role of the text-impulse. This type of text evokes an emotional response. Bilingual students in the process of working on the text consciously choose the necessary lexical and grammatical language means. This type of exercise allows you to achieve correct constructions and word forms in speech. As a result, it has been proven that work with impulse texts is based on research-oriented learning. In turn, research skills contribute to a better mastering of linguistic knowledge and are aimed at developing the communicative competence of graduate students.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF BILINGUAL STUDENTS: A TEXT-CENTRIC APPROACH»

- принцип свободного выбора содержания и форм профессионального развития педагогов;

- принцип вариативности и дифференциации образовательных программ, учебных курсов;

- принцип оптимальности;

- принцип результативности.

Непрерывная образовательная профессионально-педагогическая деятельность должна быть направлена на формирование творческих компетенций у педагога, поскольку именно творчество формирует его как личность, как индивидуального субъекта образовательных отношений внутри высшей школы. Творческая составляющая должна быть направлена на развитие инноваций и изобретение новых методик, технологий, способов проведения и организации образовательного процесса в высшей школе. При этом научное и любое другое творчество должно немного «опережать время», что возможно исключительно посредством исследования новейших существующих технологий, методик, механизмов.

При этом творческая активность педагога высшей школы в современных условиях должна трактоваться не только как результат высокого уровня развития педагогического мастерства, но и как высокий уровень осознанности и самостоятельности в вопросах непрерывного профессионального образования. Педагогическое мастерство заключается в применении в прикладной и практической деятельности основных профессиональных знаний, а также осмысление цели и значимости своей деятельности, что также соответствует непрерывности повышение квалификации. То есть педагогу необходимо осознавать себя как профессионала, без которого организация и проведение образовательного процесса становится просто невозможным [3].

В системе непрерывного образования важное значение имеет личностный параметр, так как человек становится полноценным субъектом образовательной деятельности только при условии осознания необходимости в пополнении знаний, в приобщении к культуре.

Выводы. Подводя итоги, заключим, что приоритетным направлением развития педагогического образования XXI века является ориентация его на признание идей и концептуальных положений непрерывного образования. Целью такого образования является качественная подготовка педагогических кадров, способных осуществлять профессиональную деятельность на принципах гуманизма, демократии, свободной конкуренции и высоких технологий.

Литература:

1. Зайцева, О.В. Непрерывное образование: основные понятия и определения / О.В. Зайцева // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2009. - № 7. - С. 106-109.

2. Зинченко, Г.П. Непрерывное образование - веление времени / Г.П. Зинченко. - М: Наука, 1988. - 230 с.

3. Непрерывное образование педагогов: достижения, проблемы, перспективы [Электронный ресурс]: материалы II Международных педагогических чтений (Минск, 5 ноября 2019 г.) / М-во образования Респ. Беларусь, ГУО «Акад. последиплом. образования», ОО «Белорус. пед.о-во». - Минск: АПО, 2019. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM). - Систем. требования: IBM-совместимый компьютер, ОЗУ 512 МБ, CD-ROM, экран 1024x768, Windows XP/Vista/7/8; Adobe Reader 11

4. Онушкин, В.Г. Теоретические основы непрерывного образования / В.Г. Онушкин. - М.: Педагогика, 1987. - 223 с.

5. Токарев, С.Н. Культурологическое образование в системе непрерывного образования / С.Н. Токарев // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. - 2005. - № 10. - С. 251-261.

Pedagogy

UDC 37.012

candidate of pedagogical sciences, associate professor Volchkova Venera Ildusovna

Volga Region State University of Physical Culture, Sports and Tourism (Kazan); candidate of pedagogical sciences, associate professor Nurullina Guzel Minnezufarovna

Kazan Federal University (Kazan)

FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF BILINGUAL STUDENTS: A TEXT-CENTRIC APPROACH

Annotation. In the modern system of vocational education and in the methodology of teaching the Russian language, the issue related to the formation of the communicative competence of bilingual students is especially relevant. The purpose of the study is to identify the features and develop a methodology for the formation of the communicative competence of bilingual students in the process of research-oriented learning. In the scientific work, the authors reveal the difficulties of mastering the Russian language by bilingual students in the process of studying university disciplines. Research-oriented education is considered in detail. A text-centric approach to the formation of the communicative competence of bilingual students in the process of research-oriented learning is being studied. The scientific novelty of the work lies in the fact that, considering the text-centric method as the main linguo-methodological technique, the authors of the article point to the leading role of the text-impulse. This type of text evokes an emotional response. Bilingual students in the process of working on the text consciously choose the necessary lexical and grammatical language means. This type of exercise allows you to achieve correct constructions and word forms in speech. As a result, it has been proven that work with impulse texts is based on research-oriented learning. In turn, research skills contribute to a better mastering of linguistic knowledge and are aimed at developing the communicative competence of graduate students.

Ключевые слова: педагогическое образование, исследовательски-ориентированное обучение, лингводидактика, коммуникативная компетенция, студенты-билингвы.

Аннотация. В современной системе профессионального образования и в методике преподавания русского языка особенно актуальным является вопрос, связанный с формированием коммуникативной компетенции студентов-билингвов. Цель исследования заключается в выявлении особенностей и разработке методологии формирования коммуникативной компетенции студентов-билингвов в процессе исследовательски-ориентированного обучения. В научной работе авторы выявляют трудности усвоения русского языка студентами-билингвами в процессе изучения вузовских дисциплин. Подробно рассматривается исследовательски-ориентированное обучение. Изучается текстоцентрический подход к формированию коммуникативной компетенции студентов-билингвов в процессе исследовательски-ориентированного обучения. Научная новизна работы заключается в том, что, рассматривая текстоцентрический метод как основной лингвометодический прием, авторы статьи указывают на ведущую роль текста-импульса. Подобный вид текста вызывает эмоциональный отклик. Студенты-билингвы в процессе работы над текстом осознанно выбирают нужные лексические и грамматические языковые средства. Данный вид упражнения позволяет достигать в речи верные конструкции и словоформы. В результате доказано, что работа с текстами-импульсами основана на исследовательски-ориентированном обучении. В свою очередь навыки исследования способствуют лучшему освоению лингвистических знаний и направлены на развитие коммуникативной компетенции студентов-выпускников.

Key words: pedagogical education, research-oriented training, linguodidactics, communicative competence, bilingual students.

Introduction. The modern system of vocational education in higher education is focused on strengthening the practical orientation of education, which involves the implementation of an activity approach in the educational process, the formation of students' competencies that allow solving problems in professional and social activities. Vocational education is aimed at educating a person who has the skills and abilities to analyze their actions; make decisions independently, predicting their possible consequences; regulate conflicts. A future graduate is a person with flexibility of mind, creative abilities, critical thinking, digital literacy; this is a person who is distinguished by mobility; capable of cooperation; has a sense of responsibility for the fate of the country, its socioeconomic prosperity; respectful of other people's beliefs and traditions; maintains balance and cheerfulness in communication [14].

Particularly relevant is the question of the formation of the communicative competence of students in the context of bilingualism. The modern methodology for the formation of communicative competence [15], teaching the Russian language in the context of bilingualism, fulfills the goals determined by the role of language in the development and education of the student's personality. In addition, it develops the status of the language as a means of interethnic communication in everyday life and professional activity, as an indicator of the culture of the Russian people. In our opinion, the key competencies formed in a bilingual student are:

1) Communicative that involve language acquisition in oral and written forms;

2) Systemic and critical thinking (it has become more prominent as a key one in conditions of instability due to the pandemic and the demand for distance learning);

3) Intercultural interaction (realization by bilingual students of the role of the Russian language in their lives, tolerant attitude towards Russian students and students from other countries, awakening interest in learning the Russian language and respect for the culture and history of the Russian people);

4) Building an educational environment (bachelor students in the direction of Pedagogical Education, as future teachers should develop themselves spiritually and morally).

Goals and objectives. The relevance of the research topic is due to the growing interest in the study of the methodology for the formation of the communicative competence of bilingual students.

The theoretical basis of the study was scientific works devoted to teaching the Russian language to bilingual students, which involves the preservation of language and culture, the harmonization of interethnic communication, the education of a tolerant attitude towards the Russian language, the education of a holistic national-state consciousness [7]. In the process of forming the communicative competence of bilingual students in modern pedagogical education, research-oriented learning has become of great importance, aimed at developing students' cognitive skills and abilities that allow them to solve problematic, cognitive tasks [2; 3; ten].

In pedagogical science, the concept of "research-oriented learning" is often explained as identical points to such concepts as "developmental learning", "project-based learning", "problem-based learning", "problem-based learning", etc. Scientists note that research-based learning although intersects with the selected concepts, however, it has its own specifics and certain features that allow us to talk about its independent status [3].

There are many definitions of research-based learning. In our opinion, the most complete definition was given by Professor G.I. Ibragimov: "Research-oriented learning in the system of teacher education is an independent classroom and extracurricular educational and cognitive activity of students under the guidance of a teacher, aimed at the implementation of a creative research (or practical) project involving the design and implementation of research procedures (substantiation of the relevance and formulation of the problem, hypothesis and tasks, the study of the theory devoted to this issue, the selection of research methods and techniques, the collection of empirical material, its analysis, generalization and interpretation, and formulation of conclusions)" [2, P. 122]. This definition fully reflects the essence of research-oriented learning.

In our work, we tried to study and analyze research-oriented learning in the process of forming the communicative competence of bilingual students. The objectives of the study are:

- analysis of oral and written errors of bilingual students in order to detect the interfering influence of the native language in the process of forming the communicative competence of students;

- the study of the text-centric approach and the consideration of impulse texts that contribute to the formation of the communicative competence of students on the basis of research-oriented learning.

Research methods and material. Research methods: general scientific (analysis of scientific and pedagogical literature on the problem, abstraction, concretization, generalization), empirical (observation, comparison).

The practical significance of the study lies in the fact that the research-oriented training disclosed in the article can be used in pedagogical activity to improve the educational process in the field of linguistics and in the field of theory and methodology of teaching the Russian language.

The results of the research and their discussion. The difficulty of learning the Russian language by bilingual students, for example, Turkmens, is because Russian and Turkmen languages belong to different groups. The Russian language belongs to inflectional languages, Turkmen - to agglutinative ones, in which grammatical relations are indicated by adding suffixes to the stems. Turkmens use postpositions rather than prepositions to denote certain grammatical relationships. In this regard, there is an interfering influence of the native language in the study of the Russian language. The source of interference at the levels of phonetics, morphology, syntax is the influence of the structure and system of the Turkmen language on Russian bilingual speech [13, P. 1861].

Thus, the analysis of oral and written types of test papers allows us to identify the following typical errors observed in the speech of Turkmen students:

1) Errors in the definition of gender.

In the Turkmen language, unlike the Russian language, there is no grammatical gender; the biological gender is represented by masculine and feminine. (Это мой сумка. Подруга сейчас занят. Время шёл /This is my bag. Girlfriend is busy now. Time has passed).

2) Unmotivated distribution by gender of nouns in -ь (ель, рояль, вуаль, картофель, лань и т.д. /spruce, piano, veil, potato, fallow deer, etc.).

Errors in agreement are motivated by the invariability in the Turkmen language of the adjective, ordinal number, possessive and demonstrative pronouns (родной страна, второй общежитие, мой глаза, этот студенты / native country, second hostel, my eyes, these students).

3) Errors in the formation of the plural.

Turkmens often form the plural of neuter nouns incorrectly (окны, письмы/ windows, letters) [11].

We have developed a system of tasks that contribute to the formation of students' communicative competence based on research-oriented learning. One of the important methods of forming the communicative competence of students is the text-centric approach - work with impulse texts. In the methodology of teaching the Russian language, the text is a means of obtaining

information, a means of speech, intellectual development and moral education of students [1]. N.A. Kuzmina notes that "an impulse text is a text that evokes an emotional response in the recipient, prompting him to cognitive activity, to "generating meanings" and creating new metatexts (secondary speech works of different styles and genres)" [5, P. 84].

Research-oriented learning in working with impulse texts involves the transition of students from reproductive bilingualism to productive bilingualism, when students are given the following tasks: to create, organize, invent, prove, recommend, and evaluate. Research-oriented learning is aimed at finding the right forms, methods, techniques for working with impulse texts. Bilingual students in the process of working on the text consciously choose the necessary lexical and grammatical language means, use the correct constructions and word forms in speech [8, P. 126].

In our opinion, in classes with bilingual students, such impulse texts should be selected that can arouse interest among students, motivate them, and evoke an emotional response. The peculiarity of research-oriented education is that students, having studied theoretical material in the classroom, independently conduct research, prepare a project on any given topic.

Let us illustrate the possibility of using text-impulse based on research-oriented learning in the process of assimilation by students, for example, of such disciplines as "Philological text analysis", "Linguistic and cultural text analysis".

Therefore, in the lesson, the concept of "Friendship" can be considered and studied. For Turkmen students, the concept of friendship is very dear. Both the Russian and the Turkmen people, with their inherent national features of collectivism and communality, paid great attention to friendship, respecting true friends. In the lesson, a number of questions can be used to test the knowledge of students and to create a situation of communication:

1. Compare the dictionary entries "Friend" of the dictionaries by V. Dahl, S. Ozhegov and N. Shvedova. What is the peculiarity of Dahl's dictionary? What information is connected in the dictionary entry friend? Is it only linguistic information presented in it?

2. Explain the meaning of the proverbs given in Dahl's dictionary entry. What is the clue in the article? What interesting rite is mentioned in the interpretation?

3. What definitions are most often combined with the word friend? (Real, faithful, bosom, devoted, front-line, school, old, old, kind ...). How do these definitions characterize this concept?

Turning to texts-impulses, in the lesson you can use the verses by A.S. Pushkin. It is in the work by A.S. Pushkin's theme of friendship found its most vivid expression. Students are invited to read a fragment of Pushkin's poem "October 19, 1825", dedicated to the anniversary of the opening of the Lyceum in Tsarskoe Selo [9]. After reading the work, students are offered to complete the following tasks for the text:

1. What feelings does Pushkin put into the concept offriendship? With what memories is the Lyceum associated for the poet?

2. Describe the rhythmic pattern of the poem (stanza, meter, rhyme).

3. Find words of high style, what is their role in creating imagery? Explain the meaning of the words canopy, muse, and fatherland.

4. Write down examples of tropes (metaphor, epithet). Find the appeal and determine its expressive role.

5. What associations arise in Pushkin's mind with the words friend, friendship?

In the process of completing assignments to the text, bilingual students form coherent speech. An important stage in the teaching of foreign students is the transition from reproductive to productive bilingualism. During this process connected speech acts as an integrative and practical result-oriented in the field of the Russian language, since "the acquisition of theoretical knowledge in many cases turns out to be isolated from the ability to apply this knowledge in practical speech activities" [4]. In linguo-methodological literature, connected speech is characterized as speech "correct (corresponds to the norms of the literary language) and good (speech is communicatively expedient, accurate, expressive, rich)" [6, P. 566].

Conclusions. Thus, based on research-oriented learning and the implementation of the text-centric approach, we have demonstrated how via university disciplines it is possible to work on the formation of the communicative competence of bilingual students. To identify the features and develop a methodology for the formation of the communicative competence of bilingual students in the process of research-oriented learning we did the following work: an analysis of oral and written errors of bilingual students to detect the interfering influence of the native language; text-centric approach investigation of texts-impulses that contribute to the formation of the communicative competence of students.

It is important that in the process of teaching the Russian language we can motivate and interest the student, so that key competencies are formed as a result. The results of the student's personality after graduation should be following: a student is a person who is able to think creatively, has flexibility of mind, critical thinking, digital literacy, emotional intelligence, and the ability to complex multi-level problem solving. We believe that based on research-oriented learning and the implementation of a text-centric approach, it is possible to form the communicative competence of bilingual students.

We see the prospects for further research of our work in a more detailed study of the text-centric approach as the main method of forming the communicative competence of bilingual students. It would be interesting to consider in detail the texts-impulses as didactic material in higher education disciplines.

List of References:

1. Гальперин, И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. - М.: КомКнига, 2007. - 144 с.

2. Ибрагимов, Г.И. Методология исследовательски-ориентированного обучения в системе педагогического образования / Г.И. Ибрагимов // Образование и самообразование. - 2019. - Том 14. - № 3. - С. 117-126.

3. Карпов, А.О. Исследовательское образование: ключевые концепты / А.О. Карпов // Педагогика. - 2011. - № 3. -С. 20-30

4. Концепция преподавания русского языка и литературы [Электронный ресурс] // URL: http://static.government.ru/media/files/GG2TF4pq6RkGAtAIJKHYKTXDmFlMAAOd.pdf (дата обращения: 02.05.2020)

5. Кузьмина, Н.А. Интертекст: тема с вариациями. Феномены языка и культуры в интертекстуальной интерпретации / Н.А. Кузьмина. - М.: Кн. Дом «ЛИБРОКОМ», 2018. - 272 с.

6. Литневская, Е.И., Багрянцева, В.А. Методика преподавания русского языка в средней школе: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Под ред. Е.И. Литневской. - М.: Академический проект, 2006. - 590 с.

7. Никитенко, З.Н., Хамраева, Е.А., Бердичевский, А.Л. Методика преподавания русского языка детям-билингвам. Методическое пособие для учителей / З.Н. Никитененко, Е.А. Хамраева, А.Л. Бердичевский. - М.: Билингва, 2019. - 216 с.

8. Нуруллина, Г.М., Голованова, И.Ю. Компетентностный подход в обучении русскому языку в системе современного профессионального образования студентов-нефилологов // Развитие профессиональных компетенций учителя: основные проблемы и ценности: сборник научных трудов V международного форума по педагогическому образованию / Г.М. Нуруллина, И.Ю. Голованова. - Казань: Отечество, 2019. - С. 43-48

9. Пушкин, А.С. 19 октября / А.С. Пушкин // URL: https://www.culture.ru/poems/4431/19-oktyabrya (дата обращения: 01.05.2020)

10. Савенков, А.И., Осипенко, Л.Е. Исследовательское обучение: авторский взгляд на проблему / А.И. Савенков, Л.Е. Осипенко // Педагогика. - 2013. - № 9. - С. 41-45

11. Татаринова, Н.М. Ошибки в русской речи туркменских студентов, вызванные межъязыковой интерференцией / Н.М. Татаринова // URL: https://rep.vsu.by/handle/123456789/26281 (дата обращения: 02.05.2020)

12. ФГОС (3++) по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки) // URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS0/o20VO0/o203++/Bak/440305_B_3_15062021.pdf

13. Nurullina, G.M. Culture-Studying Approach to the Formation of the Linguistic Knowledge of the Bilingual Students // ARPHA Proceedings 3: VI International Forum on Teacher Education. - Pp. 1861-1868

14. Volchkova, V.I. The Role of a Foreign Language in the Formation of a Student's Humane Personality / V.I. Volchkova // Open Education. - 2007. - No. 4. - pp. 78-84.

15. Volchkova, V.I. Use of Modern Information Technologies in Teaching Foreign Languages / V.I. Volchkova // Science and Sport: Current Trends. - 2018. - T. 19. - No. 2 (19). - pp. 69-73.

Педагогика

УДК 371.2

кандидат педагогических наук, доцент Воронова Анастасия Анатольевна

ФГБОУ ВО «Оренбургский государственный педагогический университет» (г. Оренбург); студентка института педагогики и психологии Трунова Анастасия Викторовна

ФГБОУ ВО «Оренбургский государственный педагогический университет» (г. Оренбург)

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕФЕКТОЛОГА В СОВРЕМЕННЫХ

УСЛОВИЯХ

Аннотация. В контексте перехода к цифровой экономике в российском инклюзивном образовании наблюдается расширение практики использования цифровых технологий. Цифровые технологии в современных условиях являются важным элементом в образовательном процессе. Дефектологи не только не остались в стороне, но и активно включились в процесс массового и активного использования данных технологий в своей профессиональной деятельности. В статье анализируются понятия цифровых технологий, уровень осведомленности дефектологов в вопросах использования цифровых технологий, а также особенности использования цифровых технологий в их деятельности в современных условиях. Для того, чтобы заинтересовать детей с особыми образовательными потребностями, сделать их обучение осознанным, запоминающимся и интересным необходимы новые подходы, индивидуальные программы развития и применение новых цифровых технологий. Авторы выделяют возможности применения цифровых технологий в образовательном процессе дефектологами. Они рассматривают достоинства и недостатки применения цифровых технологий. В статье указываются программы, информационные системы, цифровые сервисы и инструменты в условиях дистанционного формата обучения для оценивания письменных и устных работ обучающихся. Авторами анализируются особенности цифровой компетентности дефектолога в настоящее время. В статье указываются риски применения цифровых технологий в современных условиях в коррекционно-развивающем процессе. Цифровые ресурсы и технологии в обучении призваны значительно повысить эффективность образовательного процесса. У них достаточно большой потенциал для того, чтобы помочь дефектологу создать более продуктивную атмосферу на занятиях, а также научить детей с особыми образовательными потребностями видеть красоту окружающего мира, воспитывать гражданина, востребованную личность. Цифровые технологии, использующиеся при коррекции нарушений развития обучающихся, динамично развиваются. Современный учитель-дефектолог должен быть психологически готов к этим изменениям, постоянно развивать свои знания и умения по использованию цифровых технологий.

Ключевые слова: дефектолог, цифровая грамотность, цифровые технологии, цифровая компетентность, цифровизация, дефектология.

An^tat^. In the context of the transition to the digital economy, the practice of using digital technologies is expanding in Russian inclusive education. Digital technologies in modern conditions are an important element in the educational process. Defectologists not only did not stand aside, but also actively engaged in the process of mass and active use of these technologies in their professional activities. The article analyzes the concepts of digital technologies, the level of awareness of defectologists in the use of digital technologies, as well as the features of the use of digital technologies in their activities in modern conditions. In order to interest children with special educational needs, to make their learning conscious, memorable and interesting, new approaches, individual development programs and the use of new digital technologies are needed. The authors highlight the possibilities of using digital technologies in the educational process by speech pathologists. They consider the advantages and disadvantages of using digital technologies. The article specifies programs, information systems, digital services and tools in the conditions of distance learning format for evaluating written and oral works of students. The authors analyze the features of the digital competence of the defectologist at the present time. The article indicates the risks of using digital technologies in modern conditions in the correctional and developmental process. Digital resources and technologies in teaching are designed to significantly increase the efficiency of the educational process. They have a great enough potential to help a defectologist create a more productive atmosphere in the classroom, as well as teach children with special educational needs to see the beauty of the world around them, to educate a citizen, a sought-after personality. Digital technologies used in the correction of developmental disorders of students are dynamically developing. A modern teacher-defectologist should be psychologically ready for these changes, constantly develop their knowledge and skills in the use of digital technologies.

Key words: defectologist, digitalliteracy, digitaltechnologies, digitalcompetence, digitalization, defectology.

Введение. На современном этапе развития российского общества происходит переход к цифровой экономике, которая понимается не как отдельная отрасль, а как новый уклад жизни, основа нового уклада хозяйствования. В рамках Международной конференции Artificial Intelligence Journey (2020) В.В. Путин подчеркнул: «В наступающее десятилетие нам предстоит провести цифровую трансформацию всей страны, всей России, повсеместно внедрить технологии искусственного интеллекта, анализа больших данных» [8, С. 291]. Среди ожидаемых результатов от использования новых технологий - повышение эффективности «различных видов производства, технологий, оборудования, хранения, продажи, доставки товаров и услуг» [12]. Переход к цифровой экономике в России рассматривается как вопрос национальной безопасности и независимости нашей страны, как вопрос повышения конкурентоспособности отечественных компаний.

Важнейшим инструментом развития экономики России выступает образование. И новые задачи государства логически влекут за собой проникновение цифровых технологий в российское инклюзивное образование, ставя перед научной общественностью и педагогами-практиками новые задачи. К решению этих задач приступают и дефектологи образовательных организаций - специалисты, осуществляющие работу с обучающимися с ограниченными возможностями

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.