Научная статья на тему 'ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШДА МАҚСАДНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ'

ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШДА МАҚСАДНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
159
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Виртуал физика / интеллектуал салоҳият / виртуал лаборатория / илмий тадқиқот / ижодий лойиҳа .

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — А. Мирзақулов, Г. Йўлдашева

Мақола Физика фанини ўқувчилар томонидан чуқур ўрганишлари учун ўқитиш тизими мақсадларини шакллантириш ва унинг бўлимлари ҳақида, физика фанини ўқитиш муаммолари ва мақсадларини тизимлаштириш орқали шахсга йўналтирилган тарбияни ривожлантириш ва ёшларнинг интеллектуал салоҳиятини ривожлантиришга бағишланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШДА МАҚСАДНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ»

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 5 I 2022 _ISSN: 2181-1601

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22257

ФИЗИКА ФАНИНИ УКИТИШДА МАЦСАДНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

АСОСЛАРИ

А. Мирзакулов, Г. Йулдашева

Фаргона давлат университети

АННОТАЦИЯ

Макола Физика фанини укувчилар томонидан чукур урганишлари учун укитиш тизими максадларини шакллантириш ва унинг булимлари хакида, физика фанини укитиш муаммолари ва максадларини тизимлаштириш оркали шахсга йуналтирилган тарбияни ривожлантириш ва ёшларнинг интеллектуал салохиятини ривожлантиришга багишланган.

Калит сузлар: Виртуал физика, интеллектуал салохият, виртуал лаборатория, илмий тадкикот, ижодий лойиха .

Физика фанини укувчилар томонидан чукур урганишлари учун укитиш тизими максадларини шакллантириш укитувчининг асосий вазифаларидан биридир.

Физика фанини укитишнинг максадларини куйидаги булимларга ажратиш мумкин.

1. Виртуал физика.

2. Ижодий лойиха.

3. Дастурлаш тилларида физик симулятор яратиш.

4. Илмий тадкикот.

5. Бахолаш

Физикани укитиш максадларидан келиб чикиб, укувчилар учун топшириклар шакллантирилади. Юкоридаги таълим максадларини амалга ошириш учун укитувчи таълимни кайта куради. Виртул физика дарсларида дифференциал таълим асосида укувчиларнинг шахсга йуналтирилган кобилиятларига мос келувчи интеллектуал салохиятларини ривожлантиришга каратилган режаларни тузиши зарур.

Укувчи виртуал физикани чукур урганишдан ташкари педагогик дастурий восита мухитида мавзуга доир янги лойихалар яратишни, дастурлаш тилларида физик конуларнинг модели асосида симулятор дастурини яратиши ва илмий - ижодий ишларга йуналтирилиши зарур булади.

Физика фанини укитиш тизими максадлари оддийдан мураккабга йуналтирилган. Виртуал физика укувчиларнинг куйи савиядаги фикрлашларига мос келади. Ижодий-лойиха ва дастурлаш тилларида физикавий симуляторлар

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 5 I 2022 _ISSN: 2181-1601

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22257

яратиш укувчиларнинг фикрлаш ва аклий ривожланишининг урта савиясига мос келади. Илмий тадкикот укувчиларнинг фикрлаш ва аклий ривожланишининг юкори савиясига мос келади. Укувчиларда шундай натижага эришиши керакки, улар юкори савиядаги фикрлашга, юкори аклий кобилиятга , физика фани буйича лаёкатини ривожланишига, илмий тадкикот куникмаларини ривожлантиришга эришиш зарур.

Бу ерда физика фанини укитиш муаммолари ва максадларини тизимлаштириш оркали шахсга йуналтирилган тарбияни ривожлантириш, ёшларнинг интеллектуал салохиятини ривожлантиришдан иборат.

^айси мамлакатнинг интеллектуал салохияти юкори булса, уша мамлакат ривожланган булади.

Физика фанини укитишнинг максадларига киритилган: виртуал физика, ижодий лойиха, дастурлаш тилларида физик симулятор яратиш, илмий тадкикот кабилар мактаб физика курсидаги тушунчаларни эслаб колиш эмас, балки, физик конунни ва формулаларни тахлил килиб, физик конуннинг амалий тадбикдарига доир виртуал лойихалар яратиб, янги симуляторлар дастурини тузиб, физика сохасидаги илмий тадкикотчи куникмаларини ривожлантириш зарур.

Физика фанини укитишда хам шахсга йуналтирилган таълимни ривожлантирилган холда укувчиларнинг интеллектуал салохиятини ривожлантириш максадида шажарали тузилишга эга булган мураккаб укув ташкилий тизимини ва классификациясини яратиш мухим ахамиятга эга.

Ушбу баён килинаётган таълим максади физика укитувчисининг дарсни ташкил килишдаги педагогик максадлари тубдан янги боскичда ва савияда ташкил этиш заруриятини яратади.

Ушбу баён килинаётган таълим максади таълим технологияси доирасидаги узаро богланган шажарали тизимдир.

Физикани укитишда баён килинаётган таълим максади илмий тадкикотнинг ядросини ташкил килади.

Физикани укитишда баён килинаётган таълим максади укувчи шахсининг фикрлаш куникмаларини турли савияда ривожлантиришга йуналтирилади. Укувчининг фанни урганишга булган лаёкатини узвий ривожлантиришга хар кандай педагогик махорат ишга солинади. Дифференциал ёндашув асосида хар бир укувчининг лаёкат даражасига мос булган дарс тактикаси ишланмаси зарур булади.

Физикани укитишда баён килинаётган таълим максадининг туб мохияти куйидаги жадвалда келтирилган.

SCIENTIFIC PROGRESS

VOLUME 3 I ISSUE 5 I 2022 ISSN: 2181-1601

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7

и и

Физикани Таъриф Укдтувчининг Укувчининг

билиш вазифаси вазифаси

даражаси

Виртуал Физиканинг булими Дастурий восита Синхрон равишда

физика ва мавзусига доир ёрдамида физик физик конунни

педагогик дастурий конуни намойиш урганади, билади,

воситани танланади килади, мазмунини

тушунтиради, тушунади,

ургатади виртуал физикани

идрок килади.

Ижодий Физик Укувчи лаёкатига Дастурий

лойиха катталикларнинг кура лойиха воситанинг

объект сифатида режасини имкониятларига

хусусиятларини тушунтиради, асосланиб, физик

аниклаб, физик ургатади, катталикнинг

конуннинг ижросини физикавий хусусиятларига

таъминловчи тушуча асосланиб,

лойихани яратиш хусусиятларини физика

изохлайди, конунидаги

лойихалаш объект

асосларини хусусиятлари

ургатади асосида виртуал

лабораторияни

яратади

Дастурлаш Физик конунини Укувчининг Физика ва

тилларида визуал намойиш интеллектуал дастурлаш

физик этувчи дастурлаш салохият сохасида

симулятор тилида симулятор даражасини лаёкатли булган

яратиш дастурини яратиш ривожлантиришга укувчиларга

доир режа тузади мавзуга мос

физик

жараённинг

визуал

демонстрациясига

доир симулятор

лойихаси ва

дастурини

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 5 I 2022 _ISSN: 2181-1601

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7

яратади

Илмий "Интеллектуал U Укувчилар Таникли физик

тадкикот салохдят давлат уртасида олимлар хдёти,

бойлиги, давлат интеллектуал физик

келажаги " шиори салохияти энг кашфиётлар

мактабдан юкори булган тарихи,

бошланади айрим физиканинг

талантларни замонавий

аниклаб уларга ютуклари

рефератлар, курс сохасида илмий

ишлари, диплом изланишларни

ишлари каби мустакил ва

топшириклар укитувчи

берилади. рахбарлигида

шугулланадилар

Бахрлаш U Укувчиларнинг

физикани урганишга

доир кизикишларини

ривожланиш

динамикасига

асосланган,

укувчиларнинг

интеллектуал

салохдятларини

ривожланишига

йуналтирилган

бахолаш тизими

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ишлаб чикилиши

зарур

Жадвалда баён килинган хар бир боскич узидан олдинги боскичга асосланади. Масалан, виртуал физика боскичи мактаб физика дарслигидаги билимга асосланади. Бош максад укувчи мактабни битирганда бутун вужуди билан физика сохасида илмий иш билан шугулланиш хрхишига эга булиши керак. Укувчи мактабни битирганда "буюк физик олим буламан" деган максадга эришиш зарур.

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 5 I 2022 _ISSN: 2181-1601

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7

Фойдаланилган адабиётлар

1. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълимда замонавий ахборот технологияларини жорий этишнинг илмий - назарий асослари. - Т.: Фан, 2007. 160 - б.

2. бурбонов М., Хамидов В.С. Замонавий ахборот технологиялари таълим тизимида. "Умумий урта таълимнинг назарий ва амалий муаммолари" мавзусидаги республика илмий-амалий конференцияси материаллари. Тошкент, 2009 йил, Vols. 21-25 б, pp. 21-25 б.

3. Шодиев Д. Мыслительный эксперимент в преподавание физике. М.: Просвещение, 1987. - 95 с.

4. Разумовский В.Г. Развитие творческих способностей учащихся в процессе обучения физике. - М.: Просвещение, 1975. 272с.

5. Мирзакулов А.М., Йулдашева Г.И.//Физика дарсларида укувчиларнинг интеллектуал салохиятларини ривожлантириш омиллари.// Современные проблемы дифференциальных уравнений и смежных разделов математики. 416418 бетлар. 12-13 март 2020 йил.

6. Yo'ldasheva, G. Fizika fanini o'qitishda dasturiy vositalar va virtual laboratoriyalar. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES,

2(6), 612-616. https://doi.org/10.24411/2181-1385-2021-01094

7. Йулдашева,М. (2021). Эффективное управление инвестиционной деятельностью информационно-коммуникационных технологий Узбекистана. Студенческий вестник, (3-4), 11-13.

8. Ibragimovna, Y. G. (2022). Advantages of credit-module system in the field of education. International journal of social science & Interdisciplinary research ISSN: 2277-3630 Impact factor: 7.429, 11, 14-16.

9. Г.Йулдашева, М.Йулдошева (2022). Использования информационных технологий в организациях. SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 3 I 2022 ISSN: 2181-160,477-480.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.