Научная статья на тему 'ФАРҒОНА ВОДИЙСИДА АҲОЛИ ЖОЙЛАШУВИНИНГ ИЖТИМОИЙИҚТИСОДИЙ ОМИЛЛАРИ'

ФАРҒОНА ВОДИЙСИДА АҲОЛИ ЖОЙЛАШУВИНИНГ ИЖТИМОИЙИҚТИСОДИЙ ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

432
32
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тарихий географик жойлашув / қадимги давр / суғорма деҳқончилик даври / мустамлака даври / янги давр / энг янги давр / марказий аҳоли маскани. / historical and geographical position / the antique period / the period of irrigated agriculture / the colonial period / the new period / the newest period / the central settlement.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Абдуғаниевич Ҳайитбой Абдувалиев, Абдусатторжон Абдумалик Ўғли Абдулхамидов

Аҳолининг турли тарихий даврларда сон жиҳатдан ўзгариб туришига бошқа омиллар билан бир қаторда географик жойлашув ҳам таъсир кўрсатиб турган. Географик омиллар аҳолининг ҳудудий таркиби шаклланишига таъсир этувчи энг дастлабки ижтимоий омиллардан ҳисобланади. Муаллиф мақолада Фарғона водийсида аҳолининг турли тарихий даврларда шаклланиши билан боғлиқ парадигмаларни келтирган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Geographic location, among other factors, influenced the numerical variability of the population in different historical periods. Geographic factors are one of the first social factors influencing the formation of the territorial composition of the population. In the article, the author cites paradigms associated with the formation of the population of the Fergana Valley in different historical periods.

Текст научной работы на тему «ФАРҒОНА ВОДИЙСИДА АҲОЛИ ЖОЙЛАШУВИНИНГ ИЖТИМОИЙИҚТИСОДИЙ ОМИЛЛАРИ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

ФАРГОНА ВОДИЙСИДА АХОЛИ ЖОЙЛАШУВИНИНГ ИЖТИМОИЙ-

ЩТИСОДИЙ ОМИЛЛАРИ

АбдуFаниевич Хайитбой Абдувалиев

ФарFOна давлат университети география кафедраси катта укитувчиси, г.ф.ф.д.

[email protected].

Абдусатторжон Абдумалик yFли Абдулхамидов

ФарFOна давлат университети, география мутахасислиги магистранти

АННОТАЦИЯ

Ахолининг турли тарихий даврларда сон жихатдан узгариб туришига бошка омиллар билан бир каторда географик жойлашув хам таъсир курсатиб турган. Географик омиллар ахолининг худудий таркиби шаклланишига таъсир этувчи энг дастлабки ижтимоий омиллардан хисобланади. Муаллиф маколада ФарFOна водийсида ахолининг турли тарихий даврларда шаклланиши билан боFлик парадигмаларни келтирган.

Калит сузлар: тарихий географик жойлашув, кадимги давр, суFорма дехкончилик даври, мустамлака даври, янги давр, энг янги давр, марказий ахоли маскани.

ABSTRACT

Geographic location, among other factors, influenced the numerical variability of the population in different historical periods. Geographic factors are one of the first social factors influencing the formation of the territorial composition of the population. In the article, the author cites paradigms associated with the formation of the population of the Fergana Valley in different historical periods.

Keywords: historical and geographical position, the antique period, the period of irrigated agriculture, the colonial period, the new period, the newest period, the central settlement.

КИРИШ

Ахолининг худудий таркибига таъсир этувчи ижтимоий-иктисодий омилларни тадкик этиш ижтимоий географияда анча мукаммал урганилган. Бу омиллар таъсири буйича уларни куйидаги тартибда куриб чикиш ахоли

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

жойланиши жараёнидаги узвийлик ва узаро боFликликни таъминлайди. Дастлаб тарихий-географик омилларга эътибор каратилади [6, 13].

Тарихий-географик омиллар ахолининг худудий таркиби шаклланишига таъсир этувчи энг дастлабки ижтимоий омиллардан хисобланади. Адабиётларда [1, 2, 5, 8] водийда эрамиздан аввалги даврларданок ахолининг зич жойлашганлиги ва куп миллатли булганлиги таъкидланади [1; 6-б.]. Водийда ахолининг ва ахоли пунктлари шаклланишини куйидаги 4 та даврга булиб урганиш тавсия этилади [8]. К,адимги давр (эрамиздан аввалги II асргача), суFорма дехкончилик даври (эрамиздан аввалги VI-V асрлардан XIX аср охиригача), мустамлака даври (XIX аср охири XX аср охиригача), янги давр (мустакилликдан кейин) га ажратилади.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Кадимги давр. ФарFOна водийси ахолисининг шаклланиши Урта Осиёда ахоли шаклланишининг мантикий давоми булиб хисобланади. Ахолининг жойланишига оид дастлабки манбаларда курсатилишича водийнинг узлаштирилиши Урта Осиёнинг бошка худудларидан фаркли равишда юкоридан куйига караб ташкил этилган. Бу эса кадимги ахоли пунктлари купрок худуднинг реълефи нисбатан баланд минтакаларига туFри келганлигини англатади [3; 63-б.]. Узлаштириш дастлаб, водийнинг юкори минтакаларида чорвачилик, боFдорчилик, хунармандчилик хамда лалмикор дехкончилик билан шуFулланувчи ахоли томонидан бошланган [1; 111 -б.]. Хитой ёзма манбаларида келтирилган ахоли масканларининг аксарияти водийсининг юкори tof ёки адирлик минтакаларида жойлашганлиги таъкидланади. Бундай ахоли масканлари эрамиздан аввалги II асрларда ташкил топган булиб, Хитой манбаларида уларнинг сони 70 та деб курсатилган [4; 5-31 б.].

Водийнинг юкори минтакаларида яшаган ахоли асосан чорвачилик, лалмикор дехкончилик ва tof боFдорчилиги билан шуFулланган. Чорвачилик билан шуFулланувчи ахолининг ярим утрок хаёт кечириши кузатила бошлагандан сунг, уларни водийнинг куйи кисмларига тушиб, кишлов учун узларига кУрFOнлар шаклидаги яшаш жойлари ташкил этишган. Ушбу кишлаш учун яратилган худудлар «кУрFOн»лар шаклида ташкил этилган булиб, бундай «кУрFOнлар» киш ойларида гавжум, савдо, хунармандчилик ривожланган кишлоклар куринишида булса, бошка ойларда ахолининг асосий кисмини тоFли яйловларга кучиб кетиши кузатилган. Ю.Ахмадалиевнинг таъкидлашича

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 1128 www.ares.uz

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

водийсининг tof, адир, чул ландшафтлари туташган минтакасида KypFOH, KypFOH4a сузлари катнашган 100 ортик жой номлари кайд этилади. Уларга K^Fom^m, КаттакУрFOн, ЖаркУрFOн, KумкУрFOн, ЁвкУрFOн, ТyпкyрFOн, УчкyрFOн, ТепакyрFOн, KyрFOнча кабилар мисол булади. Бу кУрFOнча шаклидаги ахоли масканлари купрок яримутрок кирFиз, кипчок, турк, кораколпок каби чорвадор ахоли учун хос булиб, улар одатда дехкончилик билан шуFулланувчи узбек ва тожиклар яшайдиган кишлоклар якинида бунёд этилган. Бу номларнинг аксарият кисми уни ташкил этган уруF ёки уруF оксоколининг номи билан аталган. Айнан бу даврда tof-яйлов чорвачилиги ривож топган.

СуFорма дехкончиликнинг шаклланишига кадар мавжуд булган Ворух, Исфара, Боткент, Шохимардон, Сух, Новкат, Уш, Чодак, Чоркесар, Сефедбулон каби ахоли масканлари орасида узаро боFликлик мавжуд булиб, улар узига хос этник марказларни шакллантирган [11; 91-б.]. Бундан ташкари бу даврда водийнинг гавжум ахоли масканлари нисбатан реълефи баланд, tof яйловлари худудида шаклланганлигидан, улар уртасида турли алокалар горизонтал куринишда водий атрофини ураб олган. Натижада узаро иктисодий ва ижтимоий алокалар хам анчайин куп вакт талаб килувчи ва суст жараённи хосил килган.

Сугорма дещончилик даври. З.Исоковнинг маълумот беришича Урта Осиёда кулай табиий иклим шароити бу минтакада инсонларининг узок утмишдан бошлаб дехкончилик билан шуFулланишларига имкон яратган. Улкадаги бу тараккиёт бир катор омиллар таъсирида узига хос куринишда юз берди. Дехкончиликнинг ибтидоий шакли неолит даврида бошланган булсада, ФарFOна водийсида бу жараён милоддан аввалги II минг йилликнинг урталарида бошланган [8; 14-б.].

Эрамиздан аввалги XV-XIV асрларда хам водийда суFорма дехкончиликнинг оддий куринишлари билан шуFулланилган [11; 17-б.]. Бирок бу жараён ахоли масканларини шаклланишига у кадар хам таъсир этмаган. Шунинг учун суFорма дехкончиликнинг ахоли пунктлари шаклланишига катъий таъсир этган давр сифатида эрамиздан аввалги VI -V асрлар курсатилган. Бу даврларга келиб, чорвачиликдан дехкончиликнинг ажралиб чикиши, дехкончилик учун эса водийнинг кулай худудни танланиши натижасида марказий кисмга караб узлаштириш ва ахоли масканлари шакллантириш бошланган.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

Водийда дастлабки дехкончилик унинг атрофидан унинг марказига томон йуналган дарё, сой ва арикларнинг юкори кисмида юзага келган. Асосий экин эса тарик булганлиги таъкидланади [7; 74-75 б.]. Кейинчалик водийнинг куйига караб аста-секин дехкончиликнинг сурилиши бошланди. Бу эса водийнинг нисбатан текис, марказий кисмга якинрок жойлашган ахоли манзилгохларининг шаклланишида асосан лентасимон куринишни хосил кила бошлаган. Айнан суFорма дехкончилик билан шуFулланиш водийнинг ахоли пунктлари шаклланишида мухим рол уйнаган.

Водийнинг текислик кисмида, сой ва дарё узанларидаги кичик-кичик вохалардаги ахоли дехкончилик билан шуFулланган. Аммо улар тула утрок ахолини хосил килмаган. Уларнинг утроклашуви анча кейин юзага келган. Tof ва текислик уртасида фаслий маятниксимон харакат хосил булган (кишда текисликкка, ёзда тоFликка) [5; 186-190-б.]. Дехкончилик ва чорвачилик уртасида узаро узвий алокадорлик туфайли, улар узаро товар айирбошлаш билан узига хос моддий маданиятни юзага келтира бошлаган.

Юкорида таъкидланганидек, эрамиздан аввалги XV-XIV асрларда дехкончиликнинг оддий куринишлари биринчи навбатда Кррадарё, Окбура, Косонсой ва Говасой каби сой ва дарёларнинг адир орти кисмидаги хавзаларнинг энг кулай ва унумдор ерларини узлаштириш билан шаклланди [2; 9-15-б.]. Айнан адир орти текисликларида дастлабки жамоавий ахоли мангилгохлари юзага келди. Шунингдек, бу узлаштирилишга бошка сабаб хам курсатилади. А.Анарбаев буни шундай изохлайди: -«Сойлар адирлар ортидан окиб утаётганда уз хавзасида узига хос воха ёки вохачаларни ташкил килади. Бу ерда сой суви секинлашиб, ёйилиб окади, баъзида бир неча ирмокларга булиниб окади. Бу, албатта кадимги дехкон ирригаторларга катта имконият туFдирган, яъни, улар сувни осонлик билан жиловлаб, дехкончиликда фойдаланишган». Иккинчидан, бундай адир орти текисликларида бахор ойларида юз берадиган тошкинлардан холи худуд сифатида хам кулай булган [8; 17-б.].

ФарFOна водийси Fарб билан шаркни боFловчи транзит вазифани бажарганлиги туфайли ундан утган куплаб кучманчи кабилалар, унинг кулай табиий географик ва уша даврдаги ижтимоий шароити учун у ерда яшаб колишган. Улар асосан чорвадор халклар булиб, Хужанд оркали, баъзан tof довонлари оркали кириб келганлар. Худудга урнашган турли маданият

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

вакиллари хам аста-секин улканинг табиати ва ландшафтига мослашиб, ахоли пунктларини шакллантиришнинг анъанавий шаклига риоя этганлар.

ФарFOна водийсида суFорма дехкончиликнинг анъанавий хужалик юритиш шаклига айланиши билан, ахоли пунктлари шаклланишида тартибсизлик йуколиб борди. СуFориладиган ернинг асосий манбаи хисобланган сой ва дарёлар буйига ва этак кисмларига ахоли масканлари шаклланган. Натижада узига хос лентасимон ахоли масканлари, хусусан «марказий ахоли масканлари» шакллана борди (1-расм). Турли тарихий даврларда узига хос ахоли масканлари ва марказлари пайдо булди. А.Н.Бернштамнинг маълумот беришича кучманчи туркларнинг водий худудига жойлашиши натижасида Ахсикент шаклланган ва у ФарFOна водийсининг йирик иктисодий ва маданий марказига айланган [5].

1-расм. Дарё ва сойлар ёкалаб марказий ахоли масканларининг шаклланиши: 1) кичик; 2) урта; 3) йирик; 4) жуда йирик (марказий ауоли маскани).

Бу даврда дарё ва сойлар ёкалаб, узига хос табиатдан окилона фойдаланиш анъаналари шаклланди. Ер учун мос экин турини танлаш, дехкончилик учун сувни тежаш, дарё режимидан туFри фойдаланиш ва сув такчиллигини юзага келишини олдини олиш каби даврий анъаналар пайдо булди. Дехкончиликда сувдан фойдаланиш маданияти билан биргаликда ахоли масканларини сув ёкалаб тизимли жойлаштириш маданияти хам шаклланди. Сух, Шохимардонсой, Шахрихонсой, Андижонсой, Аравонсой, Намангансой

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

буйлаб ташкил этилган ахоли пунктлари айнан бу даврнинг худудий ташкил этиш мазмунини очиб беради.

Мустамлака даври (XIX аср охири XX аср охиригача). Кейинги даврлардаги ахоли пунктларининг шаклланиши у кадар кадимийсидан фарк килмади. Чунки якин-якингача махаллий ахолининг асосий хужалик юритиш шакли дехкончилик булганлиги кишлоклар тузилиши ва жойлашувига катта таъсир курсатмади. Худуднинг Чор Россияси томонидан истило этилиши билан ахоли пунктларининг тузилмаларида катта узгаришларга олиб келди. Катта микдорда русийзабон халкларнинг урнашиши, янги-янги ахоли масканларининг жойлаштириши ва кенг ишлаб чикариш хамда транспортнинг олиб кирилиши билан ФарFOна водийсида ахоли пунктлари шаклланишининг навбатдаги даврини бошлаб берди. Асосан иккинчи жахон уришидан кейинги йилларда марказий ФарFOнанинг узлаштириши билан янги суFориш тармокларини юзага келтирилди. Шунингдек, юкорида таъкидланган марказий ахоли масканлари шакллари хам узгаришга учради. Барча шахарлар ягона план асосида «янги шахар» бунёд этилди.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Бирок, XIX-XX асрларда водийнинг марказий худудлари кенг узлаштирилиши билан анъанавий ахоли пунктлари шаклланишида узгаришлар юзага келди. Янги узлаштирилган худудларда хам кичик ва урта типдаги ахоли пунктлари шаклланди. Совет хукуматининг мустамлакача кучириш сиёсатига асосан чул худудларига оилалар кучириб утказилди. 1951 йилда Марказий ФарFOнада йирик жамоа хужаликлари ташаббуси билан бир неча хужаликлараро каналлар казилди. 1952 йилда Марказий ФарFOнанинг янги ерларига Андижон, ФарFOна ва Наманган вилоятларидан 2060 та колхозчи оиласи кучириб утказилди [12; 29-б.].

1959 йил Узбекистон ССР Министрлар Совети «1959-1965 йилларда Марказий ФарFOнада курик ва буз ерларни суFориш ва узлаштириш туFрисида» карор кабул килади. Ушбу карор асосида Марказий ФарFOна худудларидаги буз ва каровсиз ерларни узлаштириш натижасида 250 кмдан ортик автомобиль йуллари ва 22 та жамоа хужалик посёлкалари барпо килинди [10; 191-б.].

Янги давр узининг табиат ва унинг неъматларидан энг куп фойдаланишни жорий этиши билан хам характерлидир. Бу даврда йирик геологик кидирув ишлари, зарур транспорт коммуникация тармоклари шакллантирилди. Ташкил этилган ахоли масканлари уз даври нуктаи-назардан туFри ташкил этилган

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

булсада, кейинчалик уларнинг ожиз томонлари куриниб колди. «Ресурс шахарлар» сифатида ташкил этилган Жанубий Оламушук, Шурсув, Полвонтош каби ахоли пунктларида ресурсларнинг тугаб колиши натижасида шахарчанинг баркарорлиги бузилган булса, йул ёкасида (транспорт негизида) шакллантирилган ахоли пунктлари яшаш худудининг транспорт тармоFи буйлаб, лентасимон шаклни хосил килиши куплаб ижтимоий муаммоларни юзага келтирди (турли муассасаларнинг бир-биридан узоклашиб кетиши). Ахоли масканларини бундай ташкил этиш у кадар самарали эмаслиги куриниб колди.

Янги давр. 1991-1992 йиллардан кейин ФарFOна водийсида ахоли пунктлари шаклланишининг янги даври бошланди. Бу даврда жамият ривожи учун куплаб узгаришларга кул урилди. Мустакилликнинг дастлабки даврларида хужалик учун юкори талабни хисобга олиб, давлат ерларидан ахоли пунктларини шакллантиш учун ер участкалари ажратила бошланди. Бу эса хужаликлар сонинг кескин ортишига, ахоли пунктлари турининг водийни янада зичрок тулдиришига сабаб булди. Бу эса айнан усиб бораётган ахолининг катта талабини кондириш максадида амалга ошрилган.

Мамлакатдаги вазиятни унглаш, мамлакат ахолисини хаётга карашини, бугунги ва эртанги кунга ишончини мустахкамлаш учун, уларнинг иктисодий, моддий ахволини яхшилаш зарурати юзага келади. Бу даврда ахоли учун энг зарурий масала - томорка ер бериш масаласини кун тартибига куйилди [9; 9-б.]. 1989 йил 17 августда хукуматининг кенгайтирилган йотилишида ахолига томорка ва шахсий участкалар ажратиш масаласи мухокама килинган ва «К,ишлокда яшовчи хар бир оилани томорка билан таъминлаш, уларга якка тартибда уй-жой куриш учун барча шарт-шароитларни яратиб бериш хакида» карор кабул килинган. Бу эса мамлакатда томорка майдонларини карийб 4,5 баробар купайишига, 1,5 миллион оилага кушимча ер берилишига, 700 минг оилага янги томорка ерлари ажратилишига олиб келган. Уша даврда хам худди хозиргидек демографик жихатдан энг катта ахолига эга булган ФарFOна водийси вилоятларида томоркалар ажратиш йирик курсаткични хосил килди. Бу эса водийда хужаликлар ва янги ахоли пунктларининг ортишига сабаб булди.

Ахолининг худудий таркибига таъсир этувчи ижтимоий-иктисодий омиллардан каторига ресурс омили хам киритилади. Ресурслар билан таъминланганлик бугунги замонавий иктисодий география фанининг асосий

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

тушунчаларидан бирига айланиб улгурган. Худудий ташкил этишлар, иктисодий жойлаштириш ва истикболли режалаштиришнинг туб мохияти ресурслар билан таъминланганлик омили чамбарчас боFлик. Чор Россияси таъсирга утган ФарFOна водийси уша даврларда узининг ёкилFи ресурслари, курилиш хом ашёлари билан республиканинг исталган худудлари билан ракобатлаша олган. Хусусан, 1880-йилда дастлабки нефть конининг очилиши, 1904 йилларда саноат усулида казиб олишнинг жорий этилиши билан водийда ахоли пунктлари шаклланишининг янги боскичи бошланди. Шурсув, Тинчлик (Хамза), Чимён, Полвонтош, Жанубий Оламушук каби посёлкалар айнан ресурсларни узлаштирилиши билан юзага келган ахоли пунктларидир [3].

Тадкикот нуктаи-назардан бундай ташкил этишни «ресурсли ташкил этиш» деб кабул килиш мумкин. Айнан нефт-газли ахоли пунктларининг кенг ёйилиши водий ахоли масканлари тузилмаси жиддий таъсир курсатди. Бугунги кунда бундай ахоли пунктлари сони 30 дан ортади. Бу жихатдан бундай ахоли пунктларнинг аксарияти кейинги йилларда ресурсга карамли жойлаштириш хисобига ахоли сони кескин кискарди (Шурсув, Тинчлик, Полвонтош, Жанубий Оламушук ва б.). Бирок, усишнинг баркарор куринишида ривожланган ахоли пунктлари хам мавжуд булди. Бундан ахоли пунктлари каторига сузсиз Кувасой шахрини киритиш мумкин. Статистик маълумотларга эътибор берилса, худуд ахолисининг тезлик билан усаётганлигини куриш мумкин. Унда 1970 йилда 33,9 минг киши истикомат килган булса, бугунги кунда унда 90,3 минг киши истикомат килмокда (усиш 1/2,66 нисбатда). Бунга сабаб сифатида ресурс омили асосида юкори ишлаб чикариш ташкил этилганлиги булди. Вахолангки, республикамизнинг 5 йирик шахарларидан бири булган ФарFOна шахрида ахоли сони 1970 йилда 146,7 минг кишидан 2019 йилда 278,5 минг кишига етди. Усиш курсаткичи 1/1,89 нисбатни хосил килди.

Водийда бундан ташкари Рапкон, Чимён, К,изилтепа, Косонсой, Чорток, Мингбулок каби худудларда минерал-шифобахш булоклардан фойдаланиш хисобига хам ахоли пунктлари шаклланди. Бирок, мустакилликдан кейинги йилларда ресурсли ташкил этиш у кадар ахамият касб этмади.

Ахолининг худудий таркибига таъсир этувчи ижтимоий иктисодий омиллар ичида ишлаб чикариш омилини ахоли эътироф этиш зарар. Чунки у хар бир даврда жамиятга мос холдаги ишлаб чикариш жараёни билан катнашиб келган. Бирок, бугунги замонавий жойлашувда ишлаб чикариш омилнинг роли кадимий даврлардан анча мухим эканлиги бизга маълум [14, 15].

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

ХУЛОСА

Бугунги кунга келиб инсониятнинг табиатга нисбатан салбий таъсири ортиб бораётганлиги барчамизага маълум. Дунёнинг турли бурчакларида юз бераётган экологик халокатлар табиатдан ноокилона фойдаланиш натижасида бахоланмокда. Айникса, бундай вазият ахоли сони усиб бораётган, зичлик нисбатан катта булган ахоли масканлари атрофларида куп юзага келмокда. Уларни тартибга солиш, ахоли масканларининг худудий ташкил этилишидаги ижтимоий-иктисодий вазиятни бахолаб бориш замонавий иктисодий-географик тадкикотларни талаб этмокда.

REFERENCES

1. Абдуллаев У. Валихонова Г. ФарFOна водийси ахолиси: Этник таркибининг шаклланиши ва этномаданий муносабатлар тарихи. Т.:, Navroz, 2016. 252 б.

2. Анорбоев А. Узбекистонда илк суFорма дехкончиликнинг шаклланиши ва антрпоген ландшафтни ташкил топиши // Я.Гуломов номидаги республика илмий семинарининг «Узбекистон худудларида дехкончилик маданиятининг тарихий илдизлари ва замонавий жараёнлар» мавзусидаги 37 -йиFилиш материаллари. -Тошкент, 2006. -9-15 б.

3. Ахмадалиев Ю. Абдувалиев X,. Норасмий мехнат бозорлари шаклланишининг геодемографик хусусиятлари//Узбекистонда бозор ислохотлари шароитида банд булмаган ахоли муаммоларини ечишда олий таълим муассасаларининг ролини ошириш. Халкаро илмий-амалий конференцияси материаллари. -ФарFOна, 2019. 63-64 бетлар

4. Бартольд В.В. К истории орошения Туркестана / Соч., Т.3. - М.: Наука. 1965. -С.5-31.

5. Бернштам А.М. Деревняя Фергана. Т., Ан УзССР, 1951. ст. 13.

6. Жумаханов Ш. Наманган вилояти ахолисининг худудий таркибини такомиллаштириш. Геог. фан. ном. ...дис. автореф.-Т., 1998.-22 б.

7. Заднепровский Ю.А. Древне земледельческая культура Ферганы. -М.; Л., 1962. -с 224.

8. Исоков З. ФарFOна водийси анъанавий дехкончилик маданияти (Хужалик -маданий анъаналар: тавсифи ва тахлили). Т.: "Янги аср", 2011.

9. Каримов И. Узбекистон мустакилликка эришиш остонасида. -Т.: «Узбекистон», 2011. - 440 б.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-1127-1136

10. Комилов О. Узбекистонда суFориш тизими ривожланиши: ютук, муаммо ва окибатлар-Т.: Akademnashr. 2016, 336 б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

11. Комилова Н.У. Этноэкологик маданиятнинг географик жихатлари (ФарFOна водийси мисолида). геогр. фан. фалсафа доктори (PhD) ... дисс. Автореф. - Т., 2019. - 48 б.

12. Очилов Н. Узбекистонда ирригация ва мелеорация ишлари (1946-1964). -Т.: Фан, 1991. -104 б.

13. Солиев А., Назаров М., Курбонов Ш. Узбекистон худудларини жтимоий-иктисодий ривожланиши. - Т.: Мумтоз суз, 2010. 300-б.

14. Абдувалиев X,. А. Geographical trends of the ethnoecological researches //Узбекистон ва Россияда география фани: умумий муаммолар, хамкорлик салохияти ва истикболи. - 2019. - С. 14-17.

15. Abduvaliyev H. A., Jarqinova M. X. AHOLINING HUDUDIY TARKIBINI TABIIY-LANDSHAFT BIRLIKLARI BO „YICHA TADQIQ ETISHNING NAZARIY ASOSLARI //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. 12. - С. 33-38.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.