Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
Evolutionary analysis of the formation and development of the legal framework of parliamentary control over the state budget
Sardorbek YUSUPOV1
Tashkent State University of Law
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received August 2021 Received in revised form 20 August 2021 Accepted 25 September 2021 Available online 25 October 2021
Keywords: financial control, state budget, budget system, draft budget.
This article provides a systematic analysis of the formation and development trends of the control over the state budget of the chambers of the Oliy Majlis of the Republic of Uzbekistan in the Republic of Uzbekistan. Based on the analysis of these stages, the author outlines the problems in the legislative system and puts forward proposals to improve the control over the state budget of the chambers of the Oliy Majlis of the Republic of Uzbekistan in the current legislation.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Давлат бюджети устидан парламент назорати хуцуций асосларининг шаклланиши хамда ривожланишининг тадрижий таххлили
_ АННОТАЦИЯ_
Калит сузлар:
молиявий назорат, давлат бюджети, бюджет тизими, бюджет лойих,аси.
Мазкур мацолада Узбекистон Республикасида Давлат бюджети устидан Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарининг назорат фаолиятининг шаклланиши ва ривожланиш тенденциялари тизимли тах,лил цилинган. Муаллиф мазкур босцичларни тах,лил цилиш асосида цонунчилик тизимидаги муаммоларни ёритиб утади х,амда амалдаги цонунчиликда давлат бюджети устидан Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарининг назорат фаолиятини такомиллаштириш юзасидан таклиф-ларни илгари суради.
1 Doctor of Philosophy (PhD), Head of the Department of Administrative and Financial of law Tashkent State University of Law, Tashkent, Uzbekistan.
Эволюционный анализ формирования и развития правовой базы парламентского контроля за государственным бюджетом
Узбекистан Республикасида Давлат бюджети устидан Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарининг назорат фаолияти хук;ук;ий асос-ларини шаклланишини тарихий, конституциявий-хукукий жихатдан тахлил ;илиш мазкур жараёнларни шартли равишда бос;ичларга ажратиш хамда унинг ривож-ланиш тенденцияларини тахлил ;илиш имкониятини беради.
Муста;илликнинг илк йилларидан бошлаб хозирги ва;тгача Давлат бюджети устидан парламент назорати ху;у;ий асосларнинг шаклланиши ва амалга оширилган ислохотларнинг тадрижийлиги эволюциясини назарий-хукукий жихатдан шартли равишда куйидаги уч бос;ичга булиб урганилади.
Давлат бюджети устидан парламент назорати эволюцияси
Биринчи бос;ич (1991-2002 йиллар). Мазкур бос;ичда Давлат бюджети устидан парламент назорати хукукий асосларининг шаклланиши икки палатали парламент шаклланиши билан бевосита богли;ликда ривожланганлиги билан характерланади.
Узбекистон Республикаси муста;иллигининг дастлабки йилларида охирги ча;ири; Олий Кенгаш хукукий демократик давлат куришнинг, давлат бош;арувида тизимида янги органларини ташкил этишнинг, ижтимоий йуналтирилган бозор и;тисодиётига асосланган адолатли жамият куришнинг хукукий асоси булган Узбекистон Республикаси Конституцияси ва бош;а бир ;атор давлат бош;аруви -нинг пойдевори булган конунларни кабул килди. Кейинги бос;ичда Олий Кенгаш урнига ташкил этилган Узбекистон Республикасининг бир палатали парламенти -Олий Мажлис фаолиятида ;онун ижодкорлиги депутатлар ишининг бош йуна-лишига айланди.
Парламентаризм ;арор топишидаги кейинги тарихий ;адам Узбекистон Республикасининг "Референдум якунлари хамда давлат хокимияти ташкил этилишининг асосий принциплари тугрисида"ги Конституциявий Цонунига мувофи;, Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси - Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Цонунчилик палатаси (куйи палата)дан хамда Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенати (юкори палата)дан иборат булган икки палатали миллий парламент сифатида ташкил этилди.
АННОТАЦИЯ
Ключевые слова:
финансовый контроль, государственный бюджет, бюджетная система, проект бюджета.
В статье дан системный анализ формирования и тенденций развития контроля за государственным бюджетом палат Олий Мажлиса Республики Узбекистан. На основе анализа этих этапов автор выделяет проблемы в законодательной системе и выдвигает предложения по совершенствованию контроля за государственным бюджетом палат Олий Мажлиса Республики Узбекистан в действующем законодательстве.
КИРИШ
1992 йилда ;абул килинган Узбекистон Республикаси Конституциясининг 122-моддасида республика молия тизими куйидагилардан иборат эканлиги белгиланган: "Узбекистоннинг Давлат бюджети Республика бюджетидан, Цора;алпогистон Республикаси бюджетидан ва махаллий бюджетлардан иборат." Шунингдек, 1992 йил 8 декабрь тахрирдаги Конституциясининг 78-моддасида Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг мутла; ваколатлари жумласига Вазирлар Махкамасининг такдимига биноан Узбекистон Республикасининг бюджетини ;абул ;илиш ва унинг ижросини назорат этиш, соли;лар ва бош;а мажбурий туловларни жорий ;илиш ваколати киритилган эди.
Узбекистон Республикасининг "Бюджет тизими тугрисида"ги Цонуни (2000 йил)да бюджет жараёни билан богли; масалалар: Давлат бюджетини тузиш, куриб чи;иш, ;абул ;илиш ва ижро этиш, унинг ижросини назорат ;илиш, ижроси ха;идаги хисоботни тайёрлаш ва тасди;лаш, шунингдек Давлат бюджети тузил-масига кирувчи бюджетлар уртасидаги узаро муносабатлар тартибга солинди.
Куриниб турганидек, мазкур бос;ичда давлат бюджети фаолияти устидан парламент назоратининг дастлаб энг умумий ;оидалари уз ифодасини топган ху;у;ий асослар ;абул ;илинди хамда парламент органлари ваколатлари доирасида республика бюджети назорати амалга оширилди.
Иккинчи бос;ич (2002-2016 йиллар). 2002 йил 4 апрелда ;абул килинган Узбекистон Республикасининг "Референдум якунлари хамда давлат хокимияти ташкил этилишининг асосий принциплари тугрисида"ги Конституциявий Цонун-нинг ;абул килиниши билан икки палатадан иборат Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси ташкил этилиши парламент ва давлат хокимияти органлари муносабатлари, хусусан, парламентнинг назорат функцияси такомиллашуви билан богликдир.
Шу билан бирга "Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси тугрисида"ги Цонунда Вазирлар Махкамаси мамлакатни и;тисодий ва ижтимоий ривожлан-тиришнинг асосий йуналишларини, Узбекистон Республикаси Давлат бюджети-нинг асосий курсаткичларини ва унга киритиладиган узгартишларни ишлаб чи;иши хамда уларни Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси куриб чи;иши учун такдим этиши белгиланган эди.
Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Цонунчилик палатасининг 2005 йил 28 июлда ;абул килинган 102-1-сонли Царори билан ;абул килинган Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Цонунчилик палатасининг Регламентида Цонунчилик палатасида, ;оида тари;асида: регламент; бюджет, банклар ва молия масалалари; и;тисодий масалалар ва тадбиркорлик; ;онунчилик ва суд-хуку; масалалари; мехнат ва ижтимоий масалалар; мудофаа ва хавфсизлик масалалари; хал;аро ишлар ва парламентлараро ало;алар кумиталари тузилиши лозимлиги белгиланган эди. Шу маънода Цонунчилик палатасида Бюджет ва и;тисодий ислохотлар кумитаси ташкил этилди. Мазкур даврда кумита томонидан хар йилги "Бюджетнома" -Узбекистон Республикаси Давлат бюджети лойихаси ва соли;-бюджет сиёсатининг асосий йуналишлари куриб чи;илди.
Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Цонунчилик палатасининг Регламентида Давлат бюджетининг лойихасини куриб чи;ишга алохида параграф ажратилган булиб, Цонунчилик палатаси томонидан Давлат бюджети лойихасини куриб чи;ишнинг узига хос хусусиятлари белгиланди.
Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг бюджeт тизими бюджeтлapини шакллан-тириш, тузиш, кури6 чикиш, кабул килиш, таодиклаш, ижро этиш, давлат томонидан маблаг жалб килиш ва бюджeт тугри^даги конунчилик ижpocини назорат килиш coxacидaги мyнocaбaтлapни тартибга галиш мaкcaдидa "Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг Бюджeт Koдeкcи"нинг кабул килиниши кeнг камровли бocкичмa-бocкич амалга оширилаётган иcлoxoтлapнинг м^им бо^ичи 6Улди.
Бюджeт кoдeкcи кабул килингунга кадар Давлат бюджeтини тайёрлаш, кури6 чикиш, тacдиклaш ва ижро этиш, шyнингдeк, унинг ижpocи ycтидaн назорат ва Xиcoбoт, бюджeтлapapo мyнocaбaтлap жараёнлари бир ^чта конунчилик xyжжaт-лари билан тартибга галиниб, бу айрим нормаларнинг амалга тадбик этишда кийинчиликларга олиб кeлap эди.
2014 йилда Бюджeт кoдeкcининг амалга киритилиши билан бюджeт талаб-нoмacининг янги шакли жорий этилиб, унга бюджeт фойдаланувчилари (тармок вазирликлари ва aгeнтликлap) учун мyлжaллaнгaн бюджeт кУллaнилиши бyйичa тaxлилий xиcoбoт, харажат мажбуриятларининг peecтpи, ривожланиш дастур-ларини xaмдa бюджeт талабнома^нинг янги куриниши жорий этилди.
Maзкyp мacaлaдa И. Maмaджaнoв, M. Гайдаров, А. Эpгaшeвлapнинг фикрича, "Бюджeт кoдeкcи кабул килингунга кадар амалда булган бюджeт конунчилигининг Xoлaти тaxлил килинганида, ушбу мeъёpий xyкyкий xyжжaтлapнинг куйидагилар билан боглик бир нeчтa амалий камчиликлари маълум булади: Биринчидан: бюджeт жараёнининг айрим нормалари ва бо^ичларининг бир нeчтa турли конун xyжжaтлapи билан тартибга coлиниши билан; Иккинчидан: айрим мeъёpий-XУKУKий xyжжaтлapнинг турлича талкин килиниши билан; бюджeт жараёни буйича конун xyжжaтлapининг куп ганлиги ва таркоклиги айрим нормаларни турлича талкин этилишига олиб ^лар эди. Бундан ташкари, бюджeт конунчилигидаги мавжуд зиддиятлар ва нормаларни турлича талкин килиш шароитида бюджeт ташкилотларининг фаолиятини тeкшиpиш назорат килувчи органларнинг xaм, бюджeт ташкилотларининг xaм ишини анча кийинлаштириб юборарди. Учинчидан: айрим нормаларни амалиётда тадбик килишнинг кийинлиги билан; Таедикланган бюджeтгa узгартиришлар киритишга рух^т бepилишини acocлoвчи пухта ва аник xaмдa нима учун Oлий Maжлиcнинг, нима учун Вазирлар Maxкaмacи -нинг рух^ти зарурлигини лунда килиб тушунтириб бepyвчи нормалар мавжуд эмac эди. Туртинчидан: "Бюджeт тизими тyFpиcидa"ги Цонуннинг айрим нормаларининг янги талабларга мувофик эмacлиги билан. Macaлaн, ушбу конунда охирги йилларда мамлакатимиз paxбapияти томонидан бюджeт тизимини иcлox килиш буйича кабул килинган чоралар а^ эттирилмаган, xycycaн: икки палатали Пapлaмeнт шароитида давлат бюджeти кypcaткичлapини куриб чикиш ва тacдиклaш тартиби, давлат xoкимияти органларининг ваколатларини кайта куриб чикиш ^лий Maжлиc - Пpeзидeнт - Вазирлар Maxкaмacи).
Юкорида назарда тутилган узгаришлар нaтижacидa Бюджeтни кабул килиш жараёни xaм муайян даражада такомиллаштирилди. Амалда булган конунчиликда бюджeт Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Oлий Maжлиcи томонидан кабул килиниб, бунда факат галик бюджeт cиёcaтининг acocий йуналишлари ва бюджeт такчиллигининг энг юкори микдори тacдиклaнгaн, кeйинги тартиб-тамойиллар эca баён килин-маган эди. Бюджeт Koдeкcидa Давлат бюджeтини Oлий Maжлиcнинг Цонунчилик пaлaтacи ва Сeнaти томонидан куриб чикилиши ва кабул килиниши, ^йинчалик унинг Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнти томонидан таодикланиши мexaнизми кушимча киритилган.
Мазкур даврнинг узига хос хусусиятларидан бири жахонда юз берган молиявий ин;ироз куплаб мамлакатларда соли;-бюджет сиёсати йуналишларини ;айта куриб чи;иш масаласи долзарб мавзулардан бири эканлиги хамда давлат-нинг молиявий назорат функциядарини такомиллаштириш лозимлигини курсатди.
Туртинчи бос;ич (2016 йилдан хозирги ва;тга ;адар). Мазкур бос;ич парламент фаолиятида унинг назорат функцияларини янги бос;ичга олиб чи;ди. Маълумки, парламентнинг назорат функциялари ва ваколатлари кенгайитиришда асосий ма;сад демократик ислохотларни чукурлаштириш ва мамлакатни модернизация ;илишда парламентнинг хамда сиёсий партияларнинг ролини янада кучайтиришга каратилган "2017-2021-йилларда Узбекистонни ривожлантириш-нинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар стратегияси" доирасида амалга оширилган ислохотлар сунгги йилларда давлат хокимияти тизимида парламент-нинг назорат функцияларини такомиллаштириш буйича тегишли чоралар курилди ва парламент назорати такомиллаштиришга багишланган коидалар махсус ;онун хужжатларида тартибга солинди.
Амалдаги конунчилик тахлили
Мазкур боскич Узбекистон Республикасининг "Парламент назорати тугрисида"ги Цонунининг кабул килинганлиги парламентнинг назорат функция-сини амалга оширишнинг механизмлари уни ташкил этиш ва амалга ошириш сохасидаги муносабатлар тартибга солинганлиги билан характерланади. Хусусан, парламент назоратининг асосий йуналишларидан бири сифатида Давлат бюджети ижросининг боришини куриб чикиш масаласи алохида нормада белгиланди.
Шунингдек, Цонунчилик палатаси, Сенат Вазирлар Махкамаси томонидан такдим этилган Давлат бюджетининг ижроси тугрисидаги йиллик хисоботни тегишинча фракцияларда, Олий Мажлис палаталарининг кумиталарида дастлабки тарзда мухокама килиш асосида куриб чикади.
Давлат бюджети ижросининг бориши тугрисидаги масалани дастлабки тарзда мухокама килиш давомида фракциялар, Олий Мажлис палаталарининг кумиталари Давлат бюджетининг даромад кисми ижроси хусусида, ажратилган маблагларнинг узлаштирилиш холати тугрисида тегишли органлардан кушимча ахборотни, шунингдек уларнинг максадли сарфланиши ва улардан самарали фойдаланилиши хакидаги маълумотларни талаб килиб олиши мумкин.
Давлат бюджетининг ижроси тугрисидаги йиллик хисобот фракцияларда, Олий Мажлис палаталарининг кумиталарида мухокама килинганидан кейин Олий Мажлис палаталарининг мажлисларида куриб чикилади хамда Цонунчилик палата-сининг, Сенатнинг карори билан тасдикланади.
Куплаб мамлакатлар тажрибаси шуни курсатмокдаки, парламент хузурида молия ва иктисодиёт масалалари буйича ахборот-тахлил хизматининг мавжудлиги бюджет конунчилиги жараёнини сезиларли даражада такомиллаштириш имконини беради. Бюджетнинг очиклиги тугрисида якинда кабул килинган фармон шу йилдан бошлаб барча тегишли бюджет хужжатларини жамоатчилик мухокамаси учун махсус веб-сайтда эълон килишни назарда тутади. Бу эса, уз навбатида Узбекистонни Очик бюджет индексига киритиш имкониятини беради.
Узбекистон Республикаси Президенти томонидан 2018 йил 22 августда кабул килинган "Бюджет маълумотларининг очиклигини ва бюджет жараёнида фукаро-ларнинг фаол иштирокини таъминлаш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорида Давлат бюджетининг ва давлат максадли жамгармалари бюджетларининг
шаклланиши хамда ижроси жараёнларини такомиллаштириш, фуцароларнинг бевосита иштирокини таъминлашга алохида эътибор царатилган булиб, ушбу хужжат бюджет маълумотларининг очицлиги ва шаффофлигини янада оширишга, бюджет маблагларининг шаклланиши хамда сарфланиши устидан парламент ва жамоатчилик назоратини янада кучайтиришга хизмат цилди. Маълумки, Узбекистон Республикаси Президенти 2018 йил декабрь ойида парламентга цилган Мурожаатида Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси хузурида Давлат бюджет бошцармасини тузиш хацидаги ташаббусни билдирган эди. Мазкур масала 2019 йил учун цабул цилинган Давлат дастурида назарда тутилган эди.
2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясини "Илм, маърифат ва рацамли ицтисодиётни ривожлантириш йили"да амалга оширишга оид Давлат дастурининг 3-бандига мувофиц хамда Сенат девони фаолиятини янада такомиллаштириш мацсадида 2020 йил 20 март куни Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенати Кенгашининг КЦ-19-1У-сон царори билан Сенат девони таркибида Давлат бюджети, пул-кредит сиёсати ва худудларни ижтимоий-ицтисодий ривожлантириш масалаларини тахлил цилиш бошцармаси ташкил цилинди.
ХУЛОСА
Юцорида тахлил цилинган назарий ёндашувлар ва миллий ва хорижий амалиёт манбалари цуйидаги хулосаларни цилишга имкон беради.
Биринчидан, парламент томонидан амалга ошириладиган молиявий назорат-нинг хуцуций асослари бир неча босцичларда узига хос ривожланиш жараёнларида шаклланди. Бугунг кунда Давлат бюджети устидан назорат - парламент фаолияти-нинг энг мухим йуналишларидан бири сифатида цонунчилик ва амалиётда узига хос ахамиятга эга. Мазкур йуналишда етарли даражада хуцуций асослар тизими яратилган. Давлат бюджети устидан парламент назорати - парламент томонидан ижро хокимияти органлари хамда мансабдор шахслар томонидан бюджет тугрисидаги цонунларнинг тулиц ижро этилишини назорат цилиш, шунингдек ушбу назорат натижасида цонунлар ижросига тусиц булган холатларни аницлаш ва уларни бартараф этувчи чора-тадбирлар цуллаш орцали доимий амалга ошириладиган назоратдир.
Иккинчидан, парламентнинг давлат бюджети устидан назорат фаолиятини тартибга солувчи цонун хужжатларини такомиллаштириб бориш, хукуматнинг мазкур йуналишдаги фаолиятини назорат цилиш хам долзарб масала хисобланади. Хусусан, хукумат аъзоларининг хисобдорлиги ва жавобгарлигини кучайтиришга жиддий эътибор царатиш лозим.
Учинчидан, парламент томонидан молиявий назоратни амалга ошириш учун зарур булган ахборотнинг парламентга тацдим цилиниши жараёни буйича бюджет лойихаси юзасидан парламент аъзолари, вазирлар хамда тармоц вазирликлари-нинг фаолияти билан хеч цандай чекловсиз танишиш имкониятига эга булиши ёки керакли маълумотларни парламент сурови асосида олиш учун цушимча механизм-ларни жорий цилиш мацсадга мувофиц. Сенат девони таркибида ташкил этилган Давлат бюджети, пул-кредит сиёсати ва худудларни ижтимоий-ицтисодий ривожлантириш масалаларини тахлил цилиш бошцармасига парламент томонидан фойдаланиш учун бюджет лойихаси буйича цушимча маълумотларни тацдим этиш амалиётини ташкил этиш лозим.
Туртинчидаи, навбатдаги йил учун Узбекистон Республикасининг Давлат бюджети тугрисидаги ;онун лойихасини куриб чи;иш учун Цонунчилик палатасида бир ой ва;т мавжуд. Бюджет лойихаси мухокамаси масаласи парламентнинг аксарият кумиталарининг ишига бевосита ало;адор булса-да, бюджетни куриб чи;иш учун ажратиладиган ва;тнинг ;ис;алиги парламентнинг ;атор тармо; кумиталарига бюджет лойихасини куриб чи;иш имконини ;олдирмайди. Хорижий тажриба шуни курсатадики, бюджет лойихасини куриб чи;ишда муайян секторларнинг узига хос хусусиятлари билан таниш булган тармо; кумиталарининг тажрибасидан имкон ;адар кенгро; фойдаланиш ма;садга мувофи;.
Бешинчидан, парламентнинг бюджет ижросини назорат ;илиш буйича ваколатларига Узбекистон Республикаси Молия вазирлиги йилнинг хар чорагида Цонунчилик палатасига Давлат бюджети ижросининг бориши тугрисидаги ахборотни ва зарур материалларни юбориши киритилган. Шунингдек, Цонунчилик палатаси Давлат бюджетининг йилнинг хар чорагидаги ижросининг боришини куриб чи;иб, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг хисоботи, сиёсий партиялар фракцияларнинг (депутатлар гурухларининг) фикрлари ва таклифлари, масъул кумитанинг хулосаси эшитилади, мухокама утказилади ва тегишли ;арор ;абул ;илинади. Биро;, амалдаги ;онунчиликда парламент томонидан бюджет ижросидан хисобот ;они;арсиз бахоланганда ;андай таъсир чораларини куллай олиши масалани ани; ху;у;ий механизмлар ор;али белгилаш ма;садга мувофи;.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:
1. "Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенати" ахборот-маълумотлар рисоласи // Ц. Расулов, Д. Абдураимов // Тошкент, 2007. - Б. 9.
2. Узбекистон Республикасининг "Референдум якунлари хамда давлат хокимияти ташкил этилишининг асосий принциплари тугрисида"ги Конституциявий Цонуни // Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 2002 й., 4-5-сон, 60-модда.
3. Узбекистон Республикаси ;онун хужжатлари туплами, 2005 й., 21-сон, 148-модда; 51-сон, 374-модда; 52-сон, 385-модда; 2007 й., 17-18-сон, 173-модда; 39-сон, 399-модда; 50-51-сон, 509-модда; 2008 й., 52-сон, 513-модда; 2010 й., 35-36-сон, 300-модда.
4. https: //parliament.gov.uz/uz/about/structure/committee/453/?PAGEN_2 = 10 &SIZEN_2 = 10.
5. Урта муддатли бюджетни режалаштириш буйича концепция, БМТ ТД, Тошкент, 2018 йил.
6. Мамаджанов И., Хайдаров М., Эргашев А. Узбекистон Республикаси бюджет кодексининг ;абул ;илиниши ва ;онунчиликнинг такомиллашуви // Экономика и финансы (Узбекистан). 2014. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zbekiston-respublikasi-byudzhet-kodeksining-abul-ilinishi-va-onunchilikning-takomillashuvi (дата обращения: 11.09.2021).
7. https://www.wfd.org/wp-content/uploads/2019/06/WFD-Report-on-Parliamentary-Practices-in-Uzbekistan-2019-in-Uzbek.pdf.