ЭМОЦИОНАЛ ИНТЕЛЛЕКТ ТУШУНЧАСИНИНГ ОИЛАВИЙ МУНОСАБАТЛАРДА УЗИГА ХОСЛИГИ
Бури Норбоевич Турацулов
Чирчик давлат педагогика институти катта укитувчиси
Мавжуда Бекбутаевна Буханова
УзМУ 2-боскич магистранти
АННОТАЦИЯ
Макола эмоционал интеллект тушунчасининг яратилиш тарихи ва асосланиши мавзусига баFишланган. Шунингдек, маколада эмоционал интеллект тушунчасига оид турли тадкикотлар, эмоционал интеллект тузилиши, эмоционал интеллект ва шахс, эмоционал интеллектни ривожлантириш шарт-шароитлари, умумий интеллект ва эмоционал интеллектнинг узаро алокадорлиги, эмоционал компетентлик каби масалалар хам кенг ритилган.
Калит сузлар: Эмоция, шахс, эмоционал интеллект, умумий интеллект, уз-узини бахолаш, эмоцияни назорат килиш, бошкалар эмоциялари, эмоционал компетентлик, эмпатия, фрустрация, шахсий куникма, ижтимоий куникма, шахслараро муносабатлар.
CHARACTERISTICS OF THE CONCEPT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN FAMILY RELATIONS
Bori Norboyevich Turakulov
Sentior teacher of Chirchik State Pedagogical Institute
Mavjuda Bekbutayvena Bukhanova
Master student of Uzbekistan National University
ABSTRACT
The article discusses the history and justification of the concept of emotional intelligence. The article also discusses various topics related to the concept of emotional intelligence, the structure of emotional intelligence, the development of emotional intelligence and personality, the conditions for the development of
emotional intelligence, the relationship of general intellectual and emotional intelligence and emotional competence.
Keywords: emotions, personality, emotional intelligence, general intelligence, self-esteem, control of emotions, emotions of others, emotional competence, empathy, disappointment, personal skills, social skills, interpersonal relationships.
КИРИШ
Маълумки, эмоционал интеллект шахснинг юкори даражада ривожланган уз хис-туЙFуларини ва бошка одамларнинг хис-туЙFуларини тушуниш, уларни бошкариш кобилияти булиб, уни тадкик этиш психология фанида эмоционал интеллект муаммосига доир катор янгича ёндошувларни юзага келтириши эхтимолдан холи эмас.
Психологик мазмунга кура, эмоционал интеллект - бу бошка одамларнинг хис-туЙFуларини енгил тушуниш ёки интеллектуал жараёнларга асосланган эмоцияларнинг асосланиши хамдир. Инсондаги эмоционал онгнинг барча таркибий кисмлари бир-бири билан узвий боFлик булиб, уларнинг узаро боFликлиги шахслараро муносабатларнинг самарали кечишига ёрдам беради.
АДАБИЁТЛАР ТАХ,ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Эмоционал интеллек тушунчасининг тарихий асосланиши купрок гуманистик психология мактаби намоёндачилари номи билан боFлик саналади. 1990 йилда тадкикотчилар Дж. Мэйер ва П.Соловейлар илк бор фанга "эмоционал интеллект" тушунчасини киритдилар. Уларнинг издошлари сифатида Д. Гоулман тан олинади. Чунки, Д.Гоулман уз даврида матбуот ва турли илмий конгрессларда "эмоционал интеллект" тушунчаси билан боFлик куплаб чикишлари билан барчанинг эътиборига тушган эди.
Таъкид жоизки, хозирга кадар фанда тадкикотчилар Дж.Мэйер, П.Соловей ва Д.Голманлар "эмоционал интеллект" тушунчасини фанга олиб кирган уч кахрамон олимлар сифатида тан олинади.
П.Соловей "Эмоционал интеллект" борасидаги изланишларида узига хос тахлилни амалга ошириб, унга кура интеллект кандайдир идеал ходисани идрок килмайди балки, эмоция бу вазифани бажаради. Яъни эмоционал интеллект - эмоцияларда ифодаланувчи шахснинг кабул килиш ва тушуниш кобилияти шунингдек, аклий жараёнларга асосланган хиссиётни бошкариш
жараёни хамдир. П.Соловей фикрича, "эмоционал интеллект" турт кисмдан иборат.
1. Уз хисларини ва узгаларнинг эмоцияларини хис килиш ёки кабул килиш кобилияти ;
2. Аклга ёрдамлашувчи уз эмоцияларини йуналтириш кобилияти;
3. У ёки бу эмоция ифодаланишларини тушуниш кобилияти;
4. Эмоцияларни бошкариш, назорат килиш хамда тартиблаш кобилияти.
Тадкикотчи И.Н.Андреева "эмоционал интеллект" тахлилига узига хос ёндошиб, уни бошкалар ва уз хисларини тушуниш жараёнидаги эмоция ва интеллектнинг кесишган нуктаси деб таърифлайди.
Бундан ташкари тадкикотчи Д.Гоулмен фикрича, эмоционал интеллект бу - узи ва узгаларнинг харакат мотивларини англаш жараёнида, узининг ва узгаларнинг эмоцияларини тушуниш, узгалар билан узаро алока ва уз узининг эмоцияларини бошкариш кобилиятидир.
Бошкача айтганда, эмоционал интеллект-бу узининг ва узгаларнинг эмоцияларини англаш, узининг ва узгаларнинг эмоцияларини бошкариш кобилияти булиб, шу аснода бизнинг узароалокаларимиз урнатилади [.
Баъзи психологик адабиётларда эмоционал интеллект бу - инсоннинг уз эмоцияларини тушуниш куникмаси деб тарифланади.
Тадкикотчилардан П.Н.Лопес фикрича, эмоционал интеллект бу - уз холатини бошкариш ва атроф мухит билан самарали муносабат, узи ва узгаларнинг яширин мотивлари ва эмоцияларини кабул килиш хамда тушуниш жараёнидир.
Эмоционал интеллект (EQ) феноменини урганган Ревен Бар-Он таклифича, эмоционал интеллект бу - барча нокогнитив кобилиятлар каби турли хаётий вазиятлардан муваффакиятли чикиш имкониятини берувчи билим ва компетентлиликдир.
Ревен Бар-Онга кура, шахсда эмоционал маданиятнинг беш жихати мавжуд :
ITT W W W W
.Ички шахслилик - уз узини тахлил килиш, мустакиллик, узини узи хурмат килиш, узини узи намоён килиш;
2.Шахслараро муносабатларда юкори эмпатия хисси ва ижтимоий масъулият;
3.Адаптивлилик - муаммоларни хал эта олиш, мослашувчанлик, бошкаларни адекват бахолаш;
4.Стрессдан чикиш лаёкати - турли зурикишлар устидан назорат, стресс холатини кутара олиш кобилияти;
5.Умумий кайфият - хаётий оптимизм , бахтни хис этиш ва хоказо.
Юкоридаги карашлардан фаркли уларок, рус психологи Д.В.Люсин
фикрича, эмоционал интеллект бу - узи ва узгаларнинг эмоцияларини пайкаш ва уни тезкор тартиблаш жараёнидир. Шунингдек, эмоцияларни тушуниш ва тартиблаш инсон учун бошкалар билан узаро алокаларни енгил кечишини таъминлайди.
Д.В.Люсин эмоционал интеллектнинг икки жихатини ажратади, яъни биринчи жихат бу "ички шахслилик" ва "шахслараро" жихат. Унинг таъкидлашича кайд этилган хар икки жихат хам эмоционал интеллект масаласида турли куникмалар ва когнитив жараёнларни фаоллаштиради. Бу фаоллаштириш куйидагилар билан белгиланади:
1.Кучли эмоцияларни етарлича секинлаштириш, эмоцияларнинг интенсивлилигини назорат килиш;
2.Эмоцияларнинг ташки ифодаланишларини назорат килиш;
З.Керакли вазиятларда у ёки бу эмоцияларни чакириш ва ифодалаш.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Шу уринда муаммога амалий нукаи - назардан караганда, эмоционал интеллект хакида эмас, эмоционал компетентлилик хусусида тухталиш уринли хисобланади.
Том маънога кура, эмоционал интеллект тушунчаси эмоционал компетентлилик билан узаро боFлик булиб, бир хил мазмунга эга саналади. "Эмоционал компетенция" бу - инсон томонидан узининг ва бошкаларнинг Xис-туЙFуларини тушуниш ва бахолашдаги барча билим ва куникмалари хамда малакаларидир. Эмоционал интеллектнинг муайян даражаси эмоциялар билан боFлик булиб, у аник куникмаларни урганиш учун ута мухимдир. Масалан, таниш кобилияти узга инсоннинг хиссиётларини англаш ва узгаларни рухлантириш, уларга таъсир этиш кобилиятини ривожлантириш имкониятини беради. Шунга мос тарзда, уз эмоцияларини яхши бошкаришга кодир инсонлар, турли хил стресс вазиятларида чидамли ва ишлаш кобилиятига эга саналади.
Демак, эмоционал компетентлиликнинг тахлилида ишчанлик ва чидамлилик тушунчалари хам мужассам. Эмоционал интеллект конкрет ва абстракт интеллектдан фаркли уларок, ташки дунё конуниятлари ва унинг шахс хулк-атвори билан алокаси хамда борлик билан узаро алокадорлигини
акс эттиради. Яъни эмоционал интеллект - ходисаларни дифференциал бахолаш, турли яширин эмоцияларни англаш ва акс эттиришга асосланган карор кабул килиш жараёни хамдир.
Бошкалардан фаркли уларок, В.С.Юркевичнинг илмий тадкикотлари хулосаларига кура, 95% интеллектуал жихатдан салохиятли булган болалар эмоционал интеллектни намоён килишда кийинчиликларга учрашини таъкидлайди. В.С.Юркевич бу холатни эмоционал муносабатларга киришишдаги инфантиллик деб атаб, у билим олишдаги кийинчилик эмас балки, боланинг уз тенгкурлари билан муомалага киришишдаги кийинчик холатидир деб тарифлайди.
Америкалик психолог Д.Гоулман тахлилича, жамиятда 80% одамларнинг хаётий муваффакиятлари эмоционал интеллект таркибига кирувчи нокогнитив омиллар билан боFлик. Яъни менежер булиш учун (IQ) оддий интеллектнинг муайян даражасига эга булиш керак, бирок инсон мансабга кутарилиш учун етарли даражада (EQ) эмоционал интеллектга эга булиш керак.
Дархакикат, инсон юкори интеллектга эга булиши мумкин, ушбу интеллект ундаги аклий устунлик, топкирлик ва кучли яратувчанликни белгиласа, юкори эмоционал интеллект бошкаларни тушуна олиш, хисларини пайкаш, уз эмоцияларини турли вазиятларда бошкара олиш кобилияти булиб, унга эга шахс мансаб ва рахбарлик поFоналарида бемалол одимлашиши табиийдир.
Кейинчалик, Д.Гоулман эмоционал интеллект тузилишини янада такомиллаштирди. Унга кура эмоционал интеллект:
- Узини узи англаш;
- Узини узи назорат килиш;
-Узаро муносабатларни бошкара олиш ва ижтимоий вазиятни тушуниш кабиларни камраб олади.
Мазкур турт кисм турли типга мансуб инсонларда турлича булиши мумкин. Шунинг учун муаллиф эмоционал интеллектни шакллантиришда болаликдан эътибор бериш кераклигини уктиради.
Ю.И.Мельник фикрича, мактаб укитувчиларига куйидаги кобилиятларни болаларда ривожлантиришни тавсия этади, яъни :
- Эмоцияларни тушуниш - уз эмоцияларини билиш, турли хиссиётларнинг маъноларини тушуниш, хатти-харакат ва хис-туЙFулар орасидаги фаркларни англаш кобилияти ;
- Шахсий эмоциялар назорати - фрустрация холатида сабр-токатлилик, Fазабни бошкариш, тазйик ва дашномлардан кочиш, эмоционал портлашларсиз Fазабни ифодалаш, ички ва ташки тажовузкорликдан кочиш;
- Стрессни бошкариш, ижтимоий хавотир ва ёлFизликни бартараф эта олиш кобилияти;
- Уз узини мотивлаштириш, масъулият, диккатни жамлаш,
импульсивсиз хулк;
- Узгаларнинг эмоцияларини тушуниш - эмпатия, узгаларнинг мулокот истикболини билиш, узгаларни тинглаш куникмаси ;
- Ижтимоий куникмалар - узгалар ва улар билан узаро муносабатларни тез тушуниш, низоларни хал эта олиш, шахслараро муокотмандликка компетентлик, таникли булиш кобилияти, очик кунгиллилик, дустона муносабатда була олиш ва хоказо.
Муаллиф эмоционал интеллектнинг ривожланишида мухим саналган куникмалар билан алокадор куйидаги таркибий жихатларни хам ажратади. Уларга:
- Шахслилик куникмалари;
- Ижтимоий куникмалар.
1. Шахслилик куникмалари бу - уз узини англаш, эмоционал узликни англаш, уз хис-туЙFуларини тахлил эта олиш ва узаро таъсирни англаш, карор кабул килишда интуицияни куллаш, узини узи аник бахолаш, уз имкониятлари чегарасини ва узининг кучли жихатларини билиш, дарFазаблик ва у билан боFлик эмоцияларни назорат кила олиш, очик кунгиллилик, ишончлилик, адаптивлилик, мардонаворлик, инициативлилик, яъни ташаббускорлик, оптимизм каби сифатлар билан характерланади.
2. Ижтимоий куникмалар бу - шахсдаги ижтимоий аниклик, хамдардлик, узгаларнинг хиссиётларини танглай билиш, узгаларнинг карашларини хис колган холда уларнинг муаммолари ечимига хамкорлик килиш, кежакка умид билан караб, уз ортидан эргаштириш, ишонтириш услубини узлаштириш, узга инсонларни раFбатлантириш оркали уларнинг кобилиятларини ривожлантиш, тушунмовчиликларни хал эта олиш ва хоказо.
Д.Гоулман томонидан ажратилган эмоционал интеллект тузилмавий компонентлари орасида нафакат эмоционал кобилиятларни, балки иродавий сифатлар, уз узини англаш тавсифлари, ижтимоий билиш ва ижтимоий куникмалар ташкил этишини аниклаш мумкин.
М.А.Манойлова эмоционал интеллектнинг негизини куйидагилар билан изохлайдилар:
1. Ота-оналарнинг эмоционал интеллект даражаси;
2. Тафаккурнинг унг ярим шарлар типи;
3. Темперамент хусусиятлари;
4. Эмоционал интеллект ривожланишининг ижтимоий илдизлари;
5. Атрофдагиларнинг бола хатти-харакатларига эмоционал реакцияси;
6. Уз узини англаш боскичи;
7. Эмоционал компетентлилик;
8. Ота -онанинг билим даражаси;
9. Оиладаги макбул эмоционал муносабатлар;
10. Ташки локус назорат;
11. Диндорлик;
12. Эмоциялар ифодаланишларини фарклаш;
Юкорида келтирилган таснифлар замирида инсоннинг шахслараро муносабатлардаги тажрибаси, куникмалари, устунлик жихатлари хамда уларни шаклланишида оила ва атроф - мухит шароитлари билан боFликлиги эътиборга олинган.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, бугунги кунда кунда эмоционал интеллект тушунчасини махаллий тадкикотларда назарий ва амалий жихатдан урганишга эхтиёжла юкори саналади. Яъни эмоционал интеллект таркиби, уни ривожланиш боскичларини ва типологик хусусиятлари урганиш катта ахамият касб этмокда. Инсонлар орасидаги эмоционал холатлар ва жараёнларнинг, шахслараро узаро таъсирларини эмоционал холатлар оркали урганишнинг роли бекиёсдир. Эмоционал интеллект табиатини очиш бошкаларни тушуниш маданиятининг ошишига хизмат килиши табиийдир.Чунки, аклий кобилят ва эмоционал кобилиятлар жуда чамбарчас боFликдир. Шахсдаги эмоционал кечинмаларнинг узгариши албатта интеллектуал кобилиятларни хам узгаришига олиб келиши мумкин. Купчилик олимлар томонидан маълум бир эмоциялар инсонларнинг аклий кобилиятларини ошишига ёки камайиши таъсир курсатиши исботланган. Инсон уз эмоцияларини бошкара олиши албатта уни жамиятда уз урнини топишида мухим ахамият касб этиши аникланган.
Агар бу борада янада кенгрок тадкикотлар олиб борилса, унда эмоционал интеллектни типологик жихатдан тушуниш, эмоционал интеллект ва ёш, эмоционал интеллект ва касб, бошкарувда эмоционал интеллект ва унинг роли, шахс эмоционал интеллектининг типологик жихатлари каби масалаларнинг илмий-амалий жихатлари узига хос ечим топиши эхтимолдан холи эмас.
REFERENCES
1. Mayer DJ. Emotional intelligence information. 2005. - P. 95
2. Current directions in emotional Intelligence research / P. Salovey [et al.].
3. In M.Lewis& J.M. Haviland (Eds.). Handbook of emotions (2nd ed.). - N.Y.: Guilford, 2000. - P. 504 - 520
4. Андреева И.Н. Эмоциональный интеллект как предиктор академической успеваемости / И.Н. Андреева // Университетское образование: опыт ты-сячелетия, проблемы, перспективы развития: тез. докл. II междунар. конгр., Минск, 14 - 16 мая 2008 г.: в 2 т.; отв. ред. Р.С. Пионова-Минск: МГЛУ, 2008. - Т. 2. - С. 115 - 116.
5. Mirzarahimova, G. I. (2020). Pedagogical and Psychological Bases of Development of Educational Activity in Students. International Journal of Advanced Science and Technology, 7021-7030.
6. Ramonova, S. K. (2020). The importance of information technology in teaching the basics of electrical engineering and the basics of electronics in higher military educational institutions. НамДУ илмий ахборотномаси, (4), 435-438.
7. Рамонова, С. К. (2020). Электротехника ва электроника асослари фанини укишни ахборот-коммуникацион технологиялари ёрдамида такомиллаштириш методлари. Science and Education, 1(4), 315-321.
8. Рамонова, С. К. (2020). "Электротехника ва электроника асослари" фанини укитишда ахборот технологиялардан фойдаланишнинг методлари. "Таълимда замонавий ахборот технологияларидан фойдаланишнинг инновацион усуллари", 384387.
9. ^ораев, С. Б. (2020). Профессионал таълимда укув амалиётларини ташкил этишнинг узига хос хусусиятлари. Academic research in educational sciences, 1(3).
10. Shagiyeva, N. (2020). The role of information technologies to teach Russian language. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(7).
11. Эшманова, Н. Н., & Матьякубова, М. Б. (2019). Тарбиячиларнинг касбий компетенцияларини ривожлантириш. Таълимдаги инновациялар ва ислохотлар контекстида замонавий кластер тизими:муаммолар,ёндашувлар ва истикболлар, 1, 3334.
12. Махкамова, Ш. Р., & Асадуллаева, М. A. (2020). «Великий шёлковый путь»: взаимодействие культур запада и востока в контексте проблемы модернизации музыкального образования в узбекистане. Science and Education, 1(4).
13. Бегматов, Б. Б. (2020). Роль и функции русского языка в условиях суверенного Узбекистана. Наука и общество, 1(65), 33-37.
14. Ражапова, И. Т. (2019). Методика обучения видам русского глаголав. Илм сарчашмалари.
15. Рустамова, С. Э. (2020). Применение технологии полного усвоения знаний в высшем образовательном учреждении. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 360-368.
16. Khoshimova, D. R. (2020). Features of Improvement Sensate - Expressive Speech While Teaching Listening Students Applying Mnemonic Base. Eastern European Scientific Journal, (1), 158-161.
17. Бадалова, Б. Т. (2020). Таълим тизими ва педалогия назарияси. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 1300-1305.
18. Утаев, А. Й., & Матьякубова, М. Б. (2019). Психологические основы развития речи. "Таълимдаги инновациялар ва ислохотлар контекстида замонавий кластер тизими: муаммолар, ёндашувлар ва истикболлар" мавзусидаги илмий-амалий анжуман, 1, 193194.
19. Утаев, А. Й. (2019). Булажак укитувчилар сиёсий маданиятини шаклантиришнинг кластер тизими. "Таълимдаги инновациялар ва ислохотлар контекстида замонавий кластер тизими: муаммолар, ёндашувлар ва истикболлар" мавзусидаги илмий-амалий анжуман илмий ишлар туплами, 2, 50-53.
20. Утаев, А., & Норова, Н. (2019). Олий педагогик таълим муассаларида норматив -хукукиий хужжатлар таргиботини ташкил этиш. "Таълимдаги инновациялар ва ислохотлар контекстида замонавий кластер тизими: муаммолар, ёндашувлар ва истикболлар" мавзусидаги илмий-амалий анжуман илмий ишлар туплами, 2, 48-50.
21. Badalova, B. (2020). Lesson Competition Element in Russian. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research, 6(5), 535-537.
22. Barakaevich, K. S. (2020). Improvement of Vocational Training of Pupils in Secondary Schools. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1).
23. ^ораев, С., & Тилакова, М. (2020). Укувчилар креативлик кобилиятларини ривожлантириш буйича тавсиялар. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 184189.
24. Ramonova, S. K. (2020). Improvement in teaching of the discipline of electrical engineering and the basis of electronics in higher educational institutions based on information technologies. International Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, 7(5), 258-260.
25. Абдусаматова, Ш. С., & Бурханова, М. Б. (2020). Куп фарзандли ота-оналарининг оиладаги муносабатларининг хусусиятлари. Oriental Art and Culture, (4).
26. Шакирова, Р. Р. (2019). Отличительные особенности рассказа от других эпических жанров. Polish science journal, 169-172.