Научная статья на тему 'Электрон тендерларнинг афзалликлари'

Электрон тендерларнинг афзалликлари Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
67
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and Education
Область наук
Ключевые слова
1120-1130

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Д.Ф.Фазлиддинова

Мақолада давлат харидлари тизимида электрон тендер амалга ошириш тартиби ва афзалликлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Электрон тендерларнинг афзалликлари»

Электрон тендерларнинг афзалликлари

Д.Ф. Фазлиддинова ТМИ

Аннотация: Маколада давлат харидлари тизимида электрон тендер амалга ошириш тартиби ва афзалликлари ёритилган.

Калит сузлар: тендер, электрон тендер, харид комиссияси, электрон тизим

Advantages of electronic tenders

D.F.Fazliddinova Tashkent Institute of Finance

Abstract: The article describes the procedure and advantages of electronic tendering in the public procurement system.

Keywords: tender, electronic tender, procurement commission, electronic system

Маълумки, 2022 йил 1 январдан тендерлар электрон шаклда утказилади. Тендерни утказишда харид комиссияси роли каттадир. Харид комиссиясининг масъул котиби иштирокчиларнинг таклифларини тендер буйича харид килиш хужжатларини расмийлаштириш талабларига мос келиши буйича текширишни амалга оширади ва текшириш натижаларини харид комиссиясига куриб чикиш учун такдим килади хамда тасдикланган мезонлар буйича иштирокчиларнинг таклифларини бахолаш натижаларини давлат харидларининг электрон тизимида жойлаштиради.

Давлат буюртмачиси харид комиссиясининг хар бир аъзосига ва масъул котибига уз вазифаларини амалга ошириш учун давлат харидларининг электрон тизимида шахсий кабинет очади.

Харид комиссиясининг ваколатига киритилган масалаларни куриб чикиш учун харид комиссиясининг аъзолари ва масъул котибининг мулокот килиш имконияти давлат харидларининг электрон тизими томонидан ёпик чат оркали таъминланади.

Давлат харидларининг электрон тизимидаги шахсий кабинетга биринчи маротаба кирилаётганда харид комиссиясининг хар бир аъзоси, шу жумладан, унинг раиси хужалик юритувчи субъектлар, шу жумладан, тадбиркорлик субъектлари билан аффилланганлик хусусиятига эга алокалар мавжудлиги туFрисида маълумотларни киритиши шарт. Оператор харид комиссияси

аъзолари томонидан киритилган маълумотларнинг махфийлигини таъминлаш буйича жавоб беради.

Харид комиссияси раисининг аффилланганлик хусусиятига эга алокалари мавжуд булса, тендерни утказиш жараёни давлат буюртмачиси томонидан харид комиссиясининг вактинчалик янги раиси тайинлангунига кадар тухтатилади.

Харид комиссиясининг хар бир аъзоси узининг шахсий кабинети оркали овоз беришда ёклаб овоз бериши, карши овоз бериши ёки унда иштирок этишдан бош тортиши мумкин. Белгиланган муддатларда харид комиссия аъзоси шахсий кабинети оркали овоз беришдан бош тортган такдирда, унинг овози бетараф сифатида кабул килинади. Харид комиссия раиси ёки унинг вазифасини бажарувчи овоз беришдан бош тортишга хакли эмас.

Давлат буюртмачиси томонидан тендер утказиш туFрисидаги карор кабул килинганидан сунг давлат буюртмачисининг мутахассислари ёки тендерни ташкил этиш ва утказиш учун масъул шахс томонидан тендер буйича харид килиш хужжатлари, шартнома ва тендер утказиш хакидаги эълоннинг матни ишлаб чикилади.

Тендер таклифининг техник ва нарх кисми буйича давлат буюртмачисининг товарларга (ишларга, хизматларга) булган эхтиёжларини кондириш учун таклифнинг хар бир кисмини бахолаш ахамиятига караб нисбий киймати белгиланади.

Давлат буюртмачиси иштирокчиларнинг тендер таклифларини бахолаш усулини (энг паст нарх усулини ёки балл усулини) ва мезонларини ишлаб чикади ва харид комиссиясига келишиш учун киритади. Тендер буйича харид килиш хужжатларида тендер таклифларини бахолаш учун кулланиладиган балларнинг бошла^ич кийматлари белгиланиши мумкин ва улардан утмаган иштирокчи тендердан четлатилади.

Тендер таклифининг техник кисми учун микдорий ёки микдорий булмаган (эксперт) курсаткичлардан келиб чиккан холда бахолаш мезонлари белгиланади.

Тендер буйича харид килиш хужжатларининг намунавий шаклларини тулдиришда микдорий (улчов бирлигини белгилаган холда) ва микдорий булмаган (эксперт) мезонлар харид комиссияси билан келишилган холда буюртмачи томонидан тасдикланади.

Балл усулидан фойдаланганда тендер таклифининг хар бир бахолаш мезони буйича нисбий киймат белгиланиши мумкин. Энг паст нарх усулидан фойдаланганда иштирокчининг таклифи тендер буйича харид килиш хужжатларида белгиланган талабларга мос келиши ёки мос келмаслигини аникловчи мезонлар белгиланиши мумкин.

Тендер буйича харид килиш хужжатларида мажбурий булган мезонлар белгиланиши мумкин. Бунда тендер таклифининг мажбурийлиги белгиланган

мезонларга мос келмаслиги иштирокчининг давлат харидларининг электрон тизими оркали тендернинг хар кандай боскичида четлатилишига олиб келади.

Бунда мажбурий мезонлар белгиланишида К,онунга мувофик иштирокчиларга нисбатан ракобатни чекловчи талаблар киритилишига йул куйилмайди.

Давлат буюртмачиси тендер буйича харид килиш хужжатларини келишиш учун электрон шаклда харид комиссиясига киритади.

Харид комиссияси узининг мажлисида ёки масофадан туриб тендер буйича харид килиш хужжатлари лойихасининг К,онун талабларига мувофиклиги буйича куриб чикади ва куйидагиларни белгилайди:

• тендер таклифлари кабул килинадиган муддатлар;

• тендер таклифларини бахолаш усуллари ва мезонлари;

• тендер таклифи кисмларининг ва зарур холларда техник кисмининг хар бир бахолаш мезони буйича нисбий киймати;

• тендер таклифини таъминлаш хажми ва шакли.

Тендер буйича харид килиш хужжатлари лойихаси унда белгиланган талаблар билан бирга мухокамага куйилади. Харид комиссияси томонидан тендер буйича харид килиш хужжатлари лойихаси маъкулланган холда тендер утказиш хакида карор кабул килинади. Тендер буйича харид килиш хужжатлари маъкулланмаган холларда улар кайта ишлаш учун кайтариб юборилиши ёки харид комиссияси мажлисида кайта ишланиши мумкин. Маъкулланган тендер буйича харид килиш хужжатларини давлат буюртмачиси ЭРИ билан тасдиклайди.

Тасдикланган тендер буйича харид килиш хужжатлари, шунингдек, тендер утказиш туFрисидаги эълон тендер иштирокчиларидан тендер таклифларини кабул килиш муддати тугайдиган санадан камида ун икки иш куни олдин ва купи билан уттиз иш куни олдин давлат харидларининг электрон тизимига давлат буюртмачиси томонидан жойлаштирилади.

Зарур булган холларда давлат буюртмачиси харид комиссияси карори билан тендер таклифларини бериш муддатини узайтириши ёки тендер иштирокчиларига тендер таклифларининг амал килиш муддатини маълум вактга узайтириш таклифи билан мурожаат килиши мумкин.

Тендер буйича харид килиш хужжатларида давлат буюртмачиси хар бир товар (иш, хизмат) харид килиш тартиб-таомилининг алохида бирлиги (лот) сифатида куриб чикилишини эълон килиши мумкин. Бу холатда давлат буюртмачиси турли товарларни (ишларни, хизматларни) етказиб бериш учун тендернинг бир нечта иштирокчиси билан шартномалар тузиши мумкин, бунда хар бир лот учун факат битта FOлиб аникланиши мумкин.

Тендер иштирокчилари тендер буйича электрон таклифларни узларининг шахсий кабинетлари оркали эълонда курсатилган муддатдан кечиктирмай такдим этадилар.

Иштирокчининг тендер таклифини ташкил этувчи электрон хужжатлар оператор томонидан белгиланган намунавий шакллар асосида такдим этилади. Давлат харидларининг электрон тизимига жойлаштирилган тендер таклифи иштирокчи томонидан тасдикланади.

Тендер таклифи билан биргаликда иштирокчилар эскизлар, расмлар, чизмалар, фотосуратлар ва бошка хужжатларни файл сифатида жойлаштиришлари мумкин.

Бунда иштирокчиларнинг тендер таклифлари давлат харидларининг электрон тизимида намунавий шаклларга мувофик хужжатларни бириктириш оркали такдим этилади. Иштирокчининг тендер таклифларида курсатилган маълумотлар бириктирилган хужжатлардаги маълумотларга мос келиши керак.

Тендер таклифларини очиш муддати етиб келгунга кадар улар тендер иштирокчилари, шунингдек, харид комиссияси масъул котиби ва аъзолари томонидан курилишига йул куйилмайди, бундан ушбу таклифларни такдим этган иштирокчи мустасно. Мазкур талабнинг бажарилишига оператор жавобгар хисобланади.

Тендер иштирокчиси битта лотга факат битта тендер таклифини беришга хакли. Тендер иштирокчиси такдим этилаётган ахборот (маълумот) ва хужжатларнинг хакикийлиги ва туFрилиги учун жавоб беради. Тендер иштирокчиси тендер таклифларини бериш муддати тугагунига кадар берилган тендер таклифини кайтариб олишга ёки унга узгартиришлар киритишга хакли. Жойлаштирилган эълонда курсатилган муддат ва вактда давлат харидларининг электрон тизими тендер таклифларини кабул килишни тухтатади. Тендер таклифлари тендер буйича харид килиш хужжатларида курсатилган муддатда уз кучида колади. Тендер иштирокчиси тендер буйича харид килиш хужжатларидаги талабларни тушунтириш талаби билан давлат буюртмачисига очик электрон чат оркали суров юборишга хакли.

Давлат буюртмачиси суров тушган санадан эътиборан икки иш куни ичида ушбу суровга очик электрон чат оркали тушунтириш юбориши шарт. Тендер буйича харид килиш хужжатларининг коидаларига доир тушунтиришлар уларнинг мазмун-мохиятини узгартирмаслиги керак. Давлат буюртмачиси томонидан тендер таклифларининг таъминланиши зарурлиги белгилаган такдирда, иштирокчи тендер таклифлари юборилгунига кадар таъминотнинг макбуллигини тасдиклаш туFрисида очик электрон чат оркали суров юборишга хакли. Давлат буюртмачиси бундай суровга бир иш куни ичида жавоб беради.

Тендер харид комиссияси томонидан белгиланган муддатда утказилганда давлат харидларининг электрон тизими автоматик равишда иштирокчилар томонидан жойлаштирилган ва уларнинг тендер таклифларини ташкил этувчи электрон хужжатларни куриш имкониятини беради.

Иштирокчи томонидан бириктирилган хужжатлар унинг тендер таклифида курсатилган маълумотларига мос булиши хамда давлат харидларининг электрон тизимидаги тулдирилиши мажбурий булган электрон майдонлар тулдирилган булиши керак.

Давлат харидларининг электрон тизими иштирокчи таклиф этган нархнинг бошланFич нархга мувофиклигини ва электрон майдонларнинг тулдирилганлигини хамда бириктирилган хужжатларнинг мавжудлигини текширади. Иштирокчи томонидан таклиф этилган нарх бошлаетич нархдан юкори булса, шунингдек, тулдирилиши мажбурий булган тулдирилмаган майдонлар мавжуд булса ёки бириктирилиши мажбурий булган хужжатлар мавжуд булмаса, давлат харидларининг электрон тизими аник сабабни курсатган холда иштирокчининг тендер таклифини рад этади. Бириктирилган хужжатлардаги маълумотларнинг иштирокчининг тендер таклифида курсатилган маълумотларга мувофиклигини текшириш харид комиссиясининг масъул котиби томонидан амалга оширилади.

Тендер таклифларини бахолаш куйидаги кетма-кетликда амалга оширилади:

- тендер таклифининг тендер буйича харид килиш хужжатларида курсатилган талабларга мос равишда расмийлаштирилганлигини текшириш;

- иштирокчининг малака талабларга (тендер буйича харид килиш хужжатларида назарда тутилган булса) мувофиклигини бахолаш;

- тендер таклифининг техник кисмини бахолаш;

- тендер таклифининг нарх кисмини бахолаш.

Бунда давлат харидларининг электрон тизими тендер таклифининг малака, техник ва нарх кисмларида мавжуд булган маълумотлар тендер таклифининг олдинги кисми бахоланиши якунлангандан сунг кетма-кетлик билан ошкор килинишини таъминлайди.

Тендер таклифи тендер буйича харид килиш хужжатларининг талабларига мувофиклиги ёки номувофиклиги буйича харид комиссияси масъул котибининг карори унинг асосланган сабаблари билан харид комиссияси томонидан тасдикланиши лозим.

Иштирокчининг тендер таклифи талабларга мос келмаганлиги туFрисидаги карор ушбу карор кабул килинган кунда иштирокчининг шахсий кабинетига юборилади. Тендер FOлибини аниклаш учун тендер таклифларини бахолаш

тендер буйича харид килиш хужжатларида белгиланган мезонлар ва усул асосида амалга оширилади.

Тендер таклифларини бахолаш вактида харид комиссияси масъул котиби тендер иштирокчиларидан уларнинг тендер таклифлари юзасидан тушунтиришлар сурашга хакли. Мазкур жараён электрон шаклда утказилади.

Тендер таклифининг микдорий курсаткичларини, шу жумладан, нарх кисмини бахолаш давлат харидларининг электрон тизими томонидан автоматик равишда амалга оширилади.

Микдор курсаткичларига эга булмаган таклифнинг техник кисмининг мезонлари буйича иштирокчиларнинг таклифларини бахолаш ва таккослаш харид комиссияси томонидан овоз бериш оркали амалга оширилади.

Микдор курсаткичларига асосланган мезонларни бахолашда:

✓ тендер буйича харид килиш хужжатларида курсаткичларнинг энг кам ва энг куп кийматлари белгиланиши мумкин;

✓ микдор курсаткичлари энг кам ва энг куп хисобга олинадиган кийматлари орал^ида булган иштирокчилар учун балл коэффициенти унинг микдор курсаткичининг энг кам ва энг куп хисобга олинадиган кийматларининг фаркига булган нисбатини аниклаш оркали хисобланади;

✓ агар маълум бир мезон буйича иштирокчининг микдор курсаткичи тендер буйича харид килиш хужжатларида белгиланган шартларга мувофик энг кам хисобга олинадиган кийматдан кам булса, иштирокчига энг кам балл куйилади;

✓ агар маълум бир мезон буйича иштирокчининг микдор курсаткичи энг куп хисобга олинадиган кийматдан юкори булса, унинг курсаткичи энг куп хисобга олинадиган кийматдан кай даражада юкорилигидан катъи назар унга ушбу мезон буйича энг юкори балл берилади;

✓ микдорий ёки микдорий булмаган (эксперт) мезонни бахолаш давлат харидларининг электрон тизими томонидан баллни ушбу мезоннинг хисобга олинадиган кийматига купайтириш оркали автоматик равишда амалга оширилади.

Харид килинаётган товарнинг (ишнинг, хизматнинг) узига хос хусусиятларидан келиб чикиб харид комиссияси иштирокчиларга шартномани бажариш учун зарур профессионал ва техник малака маълумотларига, касбий ва техник компетенцияга, молиявий ресурсларга, жихозларга ва бошка моддий имкониятларга, бошкарув малакасига, ишончлиликка, тажрибага ва обруга, шунингдек, инсон ресурсларига эга эканлигига ишонч хосил килиш учун кушимча мезон ва талабларни белгилаш хукукига эга.

Бунда иштирокчиларни камситишга, савдоларнинг битта ёки бир нечта иштирокчисига савдоларда катнашиш учун имтиёзли шарт-шароитлар яратиб

беришга, ракобатни чеклашга олиб келадиган ёки олиб келиши мумкин булган мезонларни, талабларни ва тартиб-таомилларни куллашга йул куйилмайди.

Тендер буйича харид килиш хужжатларида тендер иштирокчисининг малака талабларига мос келишини тасдикловчи хужжатларнинг давлат харидларининг электрон тизимига бириктирилиши назарда тутилиши мумкин. Давлат буюртмачиси тендер буйича харид килиш хужжатларида назарда тутилмаган мезонлар буйича иштирокчининг малакасини бахолашга ёки тендер буйича харид килиш хужжатларида назарда тутилмаган хужжатлар такдим этилишини талаб килишга хакли эмас.

Тендер буйича харид килиш хужжатларида белгиланган шартлардан келиб чикиб давлат харидларининг электрон тизими автоматик равишда:

тендер таклифининг техник ва нарх кисмларини бахолашни хисобга олган холда энг юкори балл туплаган иштирокчини (балл усулидан фойдаланганда);

тендер таклифларининг техник кисмини бахолаш натижаларига кура тендерда иштирок этишни давом эттиришга рухсат берилган иштирокчилар орасидан энг паст нархни таклиф этган иштирокчини (энг паст нарх усулидан фойдаланганда) FOлиб сифатида аниклайди.

Тендер таклифларини балл усулидан фойдаланган холда бахолаш натижасига кура икки ёки ундан ортик иштирокчилар бир хил балл туплаган булса, энг паст нарх таклиф этган иштирокчи FOлиб деб топилади.

Тендер таклифларини энг паст нарх усулидан фойдаланган холда бахолаш натижасига кура икки ёки ундан ортик иштирокчилар бир хил балл туплаган булса, техник кисми буйича энг макбул таклифни берган иштирокчи FOлиб деб топилади.

Захирадаги FOлибни аниклаш мазкур бандда белгиланган тартибда амалга оширилади.

Харид комиссияси аъзолари давлат харидларининг электрон тизимида автоматик равишда шаклланган й^илишнинг электрон баённомаларини ЭРИдан фойдаланган холда тасдиклайди. Электрон баённомадан кучирма давлат харидларининг электрон тизимида автоматик равишда эълон килинади.

Тендер таклифларини куриб чикиш ва бахолаш баённомасида:

- тендер таклифлари куриб чикиладиган хамда бахоланадиган сана ва вакт туFрисидаги;

- хозир булган харид комиссияси аъзоларининг ва тендер иштирокчилари ваколатли вакилларининг таркиби хакидаги;

- тендер таклифлари куриб чикилган тендер иштирокчилари туFрисидаги;

- хар бир тендер таклифларини бахолаш натижаларининг ёйилмаси хакидаги;

- тендер таклифлари уларни рад этишнинг аник сабаблари курсатилган ва асосланган холда рад этилган тендер иштирокчилари хакидаги;

- тендер FOлиби (захира FOлиби) туFрисида кабул килинган карор хакидаги;

- тендер FOлибининг номи (юридик шахс учун), фамилияси, исми, отасининг исми (жисмоний шахс учун), жойлашган жойи (почта манзили) хакидаги ахборот булиши керак.

Давлат буюртмачиси FOлиб булган таклиф акцептига кадар исталган вактда тендерни бекор килиш хукукига эга. Тендер бекор килинган такдирда давлат буюртмачиси давлат харидларининг электрон тизимида мазкур карорнинг асосланган сабабларини эълон килади.

Давлат буюртмачиси тендер бекор килинганлиги учун жавобгар булмайди, бундан тендер давлат буюртмачисининг Fайриконуний харакатлари (харакатсизлиги) окибатида бекор килинган холлар мустасно.

Тендер натижалари буйича шартнома тендер буйича харид килиш хужжатларида ва шартнома тузилаётган тендер иштирокчиси томонидан берилган таклифда курсатилган шартлар асосида FOлиб аникланган вактдан бошлаб ун иш кунидан кечиктирмасдан тузилади.

Давлат буюртмачиси тендер шартларига мувофик кабул килган таъминот суммаси ёки таъминотига оид бошка хужжатлар куйидаги холатлардан бири руй берган такдирда, иштирокчига ёки ижрочига дархол кайтарилишини таъминлайди:

- таклифни таъминотига оид хужжатнинг амал килиш муддати тугаган булса;

- шартноманинг кучга кириши ва ушбу шартноманинг бажарилиши таъминланиши, агар бундай таъминлаш давлат хариди шартларида талаб этилса;

- давлат харидлари бекор килинса;

- таклифларни юборишнинг охирги муддати тугагунига кадар таклифнинг чакириб олиниши, агар давлат хариди шартларида бундай кайтариб олишга йул куйилмаслиги айтиб утилмаган булса.

Тендер иштирокчилари тендер шартлари ва тендерни утказиш тартиб-таомиллари бузилган холатларда тендер натижаларидан белгиланган тартибда шикоят килишлари мумкин.

Харид комиссияси давлат харидларининг бошка субъектлари томонидан амалга ошириладиган харакатлар учун жавобгар булмайди. Харид комиссиясининг уз ваколати доирасида кабул киладиган карорлари Крнунга асосан барча иштирокчилар учун мажбурий хисобланади.

Тендер натижалари буйича тузилган шартнома электрон хужжат шаклида тузилади ва оператор томонидан Шартномаларнинг ягона реестрига киритилади. Буюртмачилар томонидан ходимларни фукаролик-хукукий тусдаги шартнома

асосида жалб этишни назарда тутувчи харид килиш тартиб-таомилларини электрон шаклда утказиш мажбурий хисобланмайди.

Бунда харид комиссияси фаолиятини тартибга солиш, тендер иштирокчилари томонидан таклифларни бериш, тендер иштирокчиларининг таклифларини куриб чикиш ва бахолаш, FOлиб ва захира FOлибни аниклаш, тендер натижаларини расмийлаштириш К,онунда белгиланган тартибда амалга оширилади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Узбекистон Республикасининг 22.04.2021 йилдаги "Давлат харидлари туFрисида"ги УРК,-684-сон К,онуни

2. Вазирлар Махкамасининг 2022 йил 20 майдаги 276-сон карори билан тасдикланган "Давлат харидларини амалга ошириш билан боFлик тартиб -таомилларини ташкил этиш ва утказиш тартиби туFрисида"ги Низом

3. O'roqov U.Yu. Davlat xaridi. O'quv qo'llanma.T.:«Nihol print» OK, 2022. 200

b.

4. У.Уроков, Э.Шодмонов, Д.Бобобекова. Давлат харидларини бошкариш. Т.-2022 й.

5. У. Уроков. Давлат харидлари тизими: кеча ва бугун. «Бозор, пул ва кредит» журнали, 8-сон, 2018 й.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. У.Уроков. Давлат харидлари тизимида электрон харидлар хажмини ошириш масалалари. "Замонавий молиянинг миллий ва халкаро долзарб масалалари". Халкаро илмий-амалий конференция материаллари туплами. ТМИ, 2021 йил 20 май

7. Уроков У.Ю. Чинкулов К,.Р. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари. «Халкаро молия ва хисоб» журнали, 2017 йил 8-сон.

8. У.Уроков. Узбекистонда давлат харидлари тизимини такомиллаштириш масалалари. "Узбекистонда давлат харидлари тизимини такомиллаштириш масалалари" мавзусидаги олий укув юртлараро илмий-амалий конференция материаллари туплами. ТМИ, 2014 йил 13декабрь

9. У.Уроков. Газначилик тизимида бюджет маблаFларидан самарали фойдаланиш масалалари. "Худудлар молиявий салохиятини юксалтиришда хизмат курсатиш сохасининг ахамияти" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция материаллари туплами.ТМИ, 2017 йил

10. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари. "Худудлар молиявий салохиятини юксалтиришда хизмат курсатиш сохасининг ахамияти" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция материаллари туплами.ТМИ, 2017 йил 12 апрель

11. N Xaydarov. Soliqlar va soliqqa tortish masalalari. O 'quv qo 'llanma. Toshkent: Akademiya, 2007

12. Т.С. Маликов, Н.Х. Хайдаров. Молия: умумдавлат молияси. Тошкент: «IQTISOD-MOLIYA, 2009

13. A.V. Vaxabov, Sh. A. Tashmatov, N.X. Xaydarov, A.V.Vaxabov. Moliyaviy savodxonlik asoslari: o'quv qo'llanma/-Toshkent- 2013

14. Гайдаров Н., Т. Маликов - Бюджет: тизими, тузилмаси, жараёни. Укув кулланма, 2007

15. Т.С. Маликов, Н.Хайдаров. Финансы: государственные финансы. Учебное пособие. Экономика и финансы. Ташкент. 2009

16. Н. Хайдаров. Давлат молиясини бошкариш. Т.:«Академия, 2005

17. Н.Хайдаров. Сравнительный анализ основных макроэкономических показателей Республики Узбекистан. Международная научно - практическая конференция «Процессы цифровой трансформации в экономике, финансах и управлении в условиях пандемии». Казань - Ташкент, 4 мая 2022 г.

18. N. Xaydarov. Issues of enhancing the quality of doctoral education at higher education institutions: European Experience and practices of joint project in higher education reform process in Uzbekistan. Vita Color Т.: 2014

19. U.Y.O'roqov, M.B.Moyliyev. Mamlakat investitsiya jozibadorligini oshirish orqali xalqaro kapitalni jalb qilish masalalari. Science and Education, 2022

20. Uchqun Yunusovich Urokov, Zulayho Abdujobir Qizi Tursunova. Actual issues in the management of external debt. Science and Education, 2022. № 12

21. Uchqun O'roqov, Javohir Yomg'Irov. Davlat xaridlarini tashkil etish modellari: afzalliklari va kamchiliklari. Science and Education, 2022. № 12

22. У.Ю.Уроков. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари.«Халкаро молия ва хисоб» журнали. 2017

23. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари.2017

24. У.Ю. Уроков. К, ишлок хужалиги субъектларини солик имтиёзлари оркали раFбатлантириш. Иктисодиёт ва таълим, 2015

25. У.Уроков. Махаллий бюджетлар мустакиллигини оширишга оид назарий карашлар. Узбекистонннинг халкаро молия тизимига интеграциялашувни кучайтириш йуллари" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция. ТМИ. 2020

26. У.Уроков. Махаллий бюджетлар молиявий баркарорлигини белгиловчи курсаткичлар. 2020.

27. У.Ю Уроков, К.Р. Чинкулов. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари. «Халкаро молия ва хисоб» журнали, 2017

WWW.OPENSCIENCE.UZ / ISSN 2181-0842 1129

28. У.Уроков. Мах,аллий бюджетлар мустакиллигини оширишнинг устувор йуналишлари. Science and Education, 2022. № 6

29. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари. 2017

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.