Научная статья на тему '«Эхо памяти политических репрессий»'

«Эхо памяти политических репрессий» Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
150
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему ««Эхо памяти политических репрессий»»

Raundtalk - Децгелек Yстел - Круглый стол

«Echo of memory of political repressions» «Саяси кугын-сурпн естелштершщ жангырыгы» «Эхо памяти политических репрессий»

ЖАНБОСИНОВА Альбина, доктор исторических наук, профессор (Восточно-Казахстанский государственный университет имени С. Аманжолова, г.Усть-Каменогорск): В истории каждого народа есть даты, связывающие нас с прошлым, напоминающие нам о скоротечности времени и необходимости обращения к ним. Страницы истории политических репрессий объединили народы постсоветского пространства, у каждого из них свой день поминовения жерт террора. В Казахстане ежегодно дань памяти жертвам политических репрессий отдатся 31 мая.

Память о политических репрессиях - уникальное социальное явление. Память может передаваться от поколения к поколению, транслироваться через средства массовой информации, воспроизводиться во время ежегод -ных празднований или заявлять о себе через памятники и мемориальную культуру. Многообразие маркеров памяти создает ее кажущуюся вневремен-ность и сакральный статус. Семантической сердцевиной сакральности является «священный трепет», «страх», «табу». Тема репрессий была табуиро -вана для общественного сознания советской эпохи, «священный трепет» - это то чувство, которое было близко переживанию трагедии род-ственниками жертв, «страх» - это характерное состояние ментальности «молчаливого поколения» эпохи сталинизма.

Глобальные модификации общественного сознания провоцируют изменения социального ландшафта памяти. Поколение репрессированных уходят в небытие, о них снимаются документально-художественные фильмы, к юбилейным датам проводятся масштабные конференции, появляются новые ритуалы и строятся новые памятники. Трансформация методологии исторической науки, кардинальное переосмысление советского прошлого, требует детального, более глубокого и обстоятельного исследования. Мы наблюдаем видоизменение сакрально-мемориального ландшафта, что обуславливает необходимость дискурса памяти, пространственной организации сакрального ландшафта памяти о жертвах политических репрессий.

На текущем этапе в Казахстане ведется системная работа по формированию общенационального исторического сознания, изучение и сохранение исторического наследия, продвижение общенациональной идеи «Мэцгтк Ел», «Ру-хани Жангыру». Лейтмотивом всех мероприятий, посвященных жертвам политических репрессий, звучит фраза Президента страны «Память не разделяет, а укрепляет дружбу».

В казахстанских исследованиях можно выделить: государственно ориентированный, личностно ориентированный подходы к памяти о трагических событиях. В государственно-ориентированном подходе память о репрессиях понимается как политический феномен, инструмент строительства нации, что соответствует интерпретации работ Эрика Хобсбаума и Бенедикта Андерсена. Личностно ориентированный подход отражает индивидуальную память, результат личной утраты, травматической реакции личности на потерю близких.

Память о политических репрессиях являет собой несколько этапов: чистка, амнезия, реабилитация, возврат прошлого, вытесненного, схема, предложенная

А. Руссо может быть применима к анализу исторической памяти о жертвах политических репрессий.

Нами реализуется научный проект КН МОН РК «Память о жертвах политических репрессий (1920-1950-е гг.) и ее фиксация в сакральном ландшафте Казахстана (на примере Восточного Казахстана)». Многое уже нами сделано, и многое еще предстоит. Содержание проекта мы направили на разработку объединительного - направления, некоторого аналога объединительной парадигмы в социологии. В этом подходе строится многомерная модель анализа памяти о жертвах политических репрессий, репрезентацию, которой одновременно определяют структурные условия функционирования общества (политика государства) и «чувства» отдельных людей и социальных групп, пострадавших от репрессий.

В рамках круглого стола предполагается обсуждение нескольких направлений:

- трансформация культурной памяти казахстанцев о репрессивной политике 20-50 годов ХХ века;

- пассионарная энергия движения «Алаш;

- наследие казахско-мусульманской интеллигенции 1920-1950 гг.: история и будущее;

- священнослужители Рудного Алтая - жертвы политических репрессий 30 годов ХХ века;

- насильственное выселение баев в период репрессивной политики (на источниках Восточного Казахстана): эхо памяти;

- семейная память о депортации чеченского народа в Восточно-Казахстанскую область.

Каждое из указанных выше направлений прямо или косвенно затрагивает те или иные страницы истории политических репрессий в региональном аспекте, а именно Восточно-Казахстанскую область. Полагаем, что материалы круглого стола внесут вклад в историю краеведения области, расширят научное пространство проблемы, откроют новые исследовательские направления и даже поставят новые вопросы, на которые нужно будет искать ответы.

ДЬЯКОВ Константин, заведующий канцелярией Усть-Каменогорской и Семипалатинской епархии, священник: Подходя к вопросу изучения истории политических репрессий послереволюционных лет и 30-х годов ХХ века, невольно ощущаешь некую тяжесть. Страшно ворошить прошлое, страшно и неудобно перед самим собой выводить на свет Божий потертые и тусклые фотографии, вчитываться в строчки анкет, в цитаты из сфабрикованных уголовных дел тех невинных страдальцев, численность которых измеряется многими сотнями тысяч.

Страшно и стыдно браться за перо - разве можно сухим языком статистики, цифрами измерить историю боли, несправедливости, страдания, смерти? Заметьте, какая нравственная ответственность ложится на плечи историка, который спустя почти столетие берется за архивы и изучает историю страны, в которой позорных страниц не меньше, чем славных. Однако, как бы ни было это болезненно, это необходимо для того, чтобы знание о прошлых ошибках стало противоядием от грядущих возможных ошибок государства, нации, общества.

Размышляя о тоталитаризме и нетерпимости к собственным гражданам, как об единственно возможном орудии государственной политики, вспоминаю слова Чингиза Айтматова: «Государство - это печь, которая горит только на одних дро-

вах — на людских. А иначе эта печь заглохнет, потухнет». Коммунизм в его ле-нинско-сталинском изводе, как и гитлеровский национал-социализм, воспринимал человечество, именно так, как массу, как живой строительный материал, на поте, крови и костях которого можно построить земной рай.

Русская Православная Церковь в те тяжелые и злобные годы воспитания всенародного Хама не избежала участи жертвы - большевизм с первых дней своего существования воспринимал любую веру и любую организацию верующих как самых первых идеологических противников, препятствующих своей жизнью по заповедям и своими проповедями построению «земного рая». Будучи самым крупным религиозным сообществом, Церковь приняла на себя первый удар безбожного Молоха. На сегодняшний день число пострадавших за веру в годы послереволюционных гонений, включенных в базу данных Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, составляет более 36 000 имён.

Не было ни одного уголка огромной страны, где не закрывались бы храмы, не арестовывались и не расстреливались бы священники и простые верующие. Такой участи не избежал и Восточный Казахстан - история сохранила для нас имена пострадавших за Христа новомучеников и исповедников Рудного Алтая. Их достаточно много, но я остановлюсь на личности одного из новомучеников -протоиерея Александра Владимировича Дагаева, или священномученика Александра, пресвитера Усть-Каменогорского, как его ныне именует агиографическая церковная традиция.

Александр Владимирович Дагаев родился 10 апреля 1862 года в городе Бий-ске (Алтайский край) в семье священника Владимира и Феоктисты Дагаевых. Учился Александр в Томской Духовной Семинарии, которую окончил в 1884 году. В этом же году обвенчался с Стефанидой Дробининой, впоследствии у них было восемь детей: пять дочерей и три сына. В 1884 году был рукоположен в сан диакона. Служил поначалу на приходах Бийска и Барнаула, а в 1892 году был назначен настоятелем Градо-Устькаменогорского Покровского собора и благочинным церквей Змеиногорского уезда. В свободное время увлекался изучением истории Церкви и Российского государства, игрой на музыкальных инструментах, что было любимым занятием его многочисленной семьи.

Во время начавшихся после 1917 года гонений на Церковь отец Александр твердо отстаивал Православную веру. Он открыто обличал с церковного амвона антинародную направленность богоборческой власти. Имел огромный авторитет среди жителей Усть-Каменогорска и прилегающих к нему населенных пунктов, его проповеди оказывали большое нравственное и духовное воздействие на народ. После убиения большевиками летом 1918 г. настоятеля Троицкой Крепостной церкви г. Усть-Каменогорска протоиерея Сергия Феноменова, отец Александр был назначен на его место настоятелем данной церкви. 11 января 1920 г. к отцу Александру в дом пришли вооруженные люди. Это было обеденное время, батюшка сидел за трапезой в окружении своей семьи. Пришедшие потребовали от него пройти с ними. Отец Александр подчинился приказу. Больше его в живых не видели. Священника порубили шашками, а затем по зимнему Усть-Каменогорску протащили окровавленное тело протоиерея, привязав его к лошади. Через два месяца Стефаниду Алексеевну Дагаеву вызвали в местное ЧК на опознание. Останки священномученика отдали Стефаниде Алексеевне для погребения. Однако место, где захоронен протоиерей Александр, до сих пор неизвестно.

Протоиерей Александр Дагаев был реабилитирован по закону Республики Казахстан 14 апреля 1993 года. Причислен к лику святых новомучеников и исповедников Российских постановлением Священного Синода от 27 декабря 2000 года. В день его мученической кончины - 11 января, по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла и решением Синода Казахстанского Митрополичьего округа было постановлено совершать празднование памяти новомучеников и исповедников Восточно-Казахстанских.

Историческая память, точнее возможность трезво оценивать свое прошлое, не стыдясь никаких нелицеприятных страниц истории, не стыдясь их переосмысливать и делать соответствующие выводы - есть, несомненно, Божий дар человеку, и, в более широком смысле - Божий дар обществу, нации, государству. Всем нам известно, что учатся на ошибках, и гораздо удобнее и спокойнее учиться на ошибках чужих; но история скопила для нас великое множество именно наших ошибок, ошибок наших предков, людей, населявших не так давно эту землю. Сложно отделить нас, современных людей, от того багажа взлетов и падений, которыми так полна наша история. Урок, который мы должны вынести из истории политических репрессий - есть урок покаяния и страха когда-либо повторить нечто подобное. И я уверен, что только правдивое исследование всех проблем нашего общества, как старых, так и современных, способно дать современному Казахстану мощное и действенное противоядие от политической недальновидности, жестокости и нетерпимости государства к гражданам и граждан к государству. Кровавая история тоталитарных политических режимов может научить всех нас страху потерять те человеческие чувства любви, доверия и терпения, на которых третий десяток лет мирно строится и развивается современный Казахстан.

ЖРИНДИНОВА Куралай, С. Аманжолов атындагы Шыгыс К,аза;стан мемлекеттк университетiнiц Н,аза;стан тарихы кафедрасыныц ага о;ытушысы: ^штеп ужымдастыру шаралары Кецес еюметЫщ кугын^рпн саясатыныц шецберЫде ^штеу тэсiлдерi непзЫде жYзеге асырылганы белгл ¥жымдастыру YPДiсiмен журпзтт, оныц непзп багыттарыныц бiрi болган мэселелердщ бiрi - байларды тэрктеу жэне оларды жер аудару болды. Бул шараныц казак когамыныц элеуметт - экономикальщ жагдайына керi эсер еткеш белгл

^азак когамыныц экономикалык туткасы болган болган байларды тэрктеу жэне жер аудару - дэстYрлi мал шаруашылыгыныц кулдырауына эсер еткен непзп себептердщ бiрi.

1928 жылы 27 тамызда «^ байлардыц шаруашылыгын тэрктеу туралы» жэне 13 кыр^йекте «Тэрюлеуге карсылык керсеткеш Yшiн кылмыстык жауапка тарту жэне iрi, жартылай феодалдарды кешiру туралы» деп аталган ею каулы кабылданды. Сонымен катар, 1930 жылы 1 акпанда кабылдаган «Жаппай ужымдастыру аудандарындагы ауыл шаруашылыгын социалистiк кайта куруды ныгайту жэне кулактармен кYрес шаралары туралы» каулы кабылданып, аукатты шаруа кожалыктарына карсы ашык террор, кугын - CYргiн басталды

Зац бойынша малы, дYние—мYлкi тэрктеып, езi жер аударылуга тиiстi iрi байларга: кешпелi аудандарда iрi карага шакканда 400—ден астам малы бар, жартылай кешпелi аудандарда 300—ден астам малы бар, отырыкшы аудандарда 150—ден астам малы бар байлар жэне бурынгы султандар мен хандардыц урпактары жаткызылды.

Бул каулылардыц орындалуы жэне нэтижелерi билiк органдарыныц катал бакылауында болды. Бул саясаттыц жYргiзiлу аумагы Шыгыс ^азакстанда басты

мэселелердщ бiрi болды. Байларды тэрктеу жумысы эр ауданда жYргiзiлiп, жиындар eткiзiлiп, байлардыц iс эрекеттерi осы жиындарда айтылып, тiзiмдерi жасалды.

Бай—кулактарды Yш топка белт жазалады.

Бiрiншi топка контрреволюцияшыл белсендтер жаткызылды. Ондай топка енген шаруалар бiрден туткындалып, олардыц iсi сотка бертдк

Екiншi топка iрi кулактар жаткызылды. Бул топка енген шаруаларды да бiрден устап, солтYCтiкке немесе жаппай ужымдастыру аудандарынан алыс аудандарга жер аударды.

Ал, Yшiншi топка кулактар отбасылары жатты. Оларды сол ужымдастыру аудандарындагы колхоздар белген жерлерге коныстандырды. Ендi осы шаралардыц жYзеге асырылуы барысында жазалануга белгiленген топтармен катар сол Yкiм шыгарылып, жазага тартылгандар арасында орташалар, тiптен кедейлер де болган.

«Казакстанныц кeшпелi, жартылай кeшпелi жэне отырыкшы аудандарын белплеу туралы» арнайы каулысы кабылданып, соган сэйкес жер аудыралатын аудандар белплендк Шыгыс Казакстанныц байлары Ок^спк Казакстанныц Сырдария уезiне жер аударылу белплендк

Мурагатта сакталган аудандык аткару комитет жиналыстарыныц хаттамаларында ауылдыц байлары аныкталып, мал-мYлкi туралы мэлiметтер толыгымен бертт отырды.

Мэселен, Шыцгыстау ауданы бойынша 20 бай, КYршiм ауданы бойынша 12 бай, Тарбагатай ауданы бойынша 10 бай белплешп, жер аударылуы тиiс болды.

КР Орталык мемлекетпк мурагатында тэркiлеу мен жер аударуга карсы шагымданган бiздщ облысымыздыц байларыныц 82 жеке iсi сакталган. Олардыц барлыгыныц мал - мYлкiнщ саны, отбасы мYшелерiнщ аты - жеы жэне кандай ауданга жер аударылатындыгы кeрсетiлген.

Байлардыц жер аударылган жерлерге толык курамымен баруы билiк органдарыныц катал бакылауында болган. Солардыц Ынде бiрнеше байлар жэне олардыц туыстары кетпей калу фактiлерi де кездеседк Олардыц iшiнде, шыцгыстау ауданынан Адилев Ике кашып кетiп, ал тарбагатай ауданынан Тогусов Абдулдабек Зайсан тYрмесiнде тергеуде жаткандыктан жер аудылмай калады. Бiрак кейiн, адилев Ике Шубартау кeтерiлiсiн уйымдастырушы ретiнде мэлiмет бар. Ал Тогусов Абдулдабек Кытайга кетт, сол жактан казактардыц Кытайга гашуЫе кeмек жасап отырган.

Байлардыц дYние-мYлкiн тэркiлеу барысында кeптеген жагдайларда адам кукыгы мен заидылыктыц eрескел бузылуына жол берiлдi.

Казак байларын тэрктеу жэн жер аудару Казакстандагы ^шпен ужымдастыру саясатыныц бастамасы болды. Байларды тэрктеуден казак кедейлерi материалдык жагынан да, рухани жагынан да ештеце уткан жок. Керiсiнше, байлардыц малын тэркiлеу «кайыршыланган» ауылдар халкыныц eсуiне экелдi. Казакстандагы аукатты шаруа кожалыктарын тэркiлеу мал шаруашылыгыныц даму каркынын тежедi.

1928-1929 жылдарда бай—кулактар есебЫе алынып жазага тартылгандар, ягни кудалангандар есебi 54 625 болды. 1931 жылы 5500 шаруа бай—кулак ретЫде аласталды. Ал ендi 1928 жылгы тэрктеу кезЫдеп казак когамындагы бай—феодалдар саны тек 696 гана болганын ескерсек, булардыц да юмдер екенi белгiлi. Бул сандарды накты деп айту киын, себебi жауапка тартатын органдардыц саны eте гап болды. Мысалы, 1932 жылы Юстиция Халык Комиссары eзiнщ eте купия хатында барлык жауапка тартылгандардыц бар

болганы 37,3 процент кулактар екеын, ал калганы катардагы ецбекштер екеын мойындаган.

Булардыц катарында орташа тап екiлдерi де бай ретiнде жазаланды.

Ауылдагы партиялык уйымдардыц ездерi оларды кейбiр жерлерде байларга, кейбiр жерлерде кедейлер тобына жаткызганын ескеруiмiз кажет.

Осыныц бэрiн талдаган, аукатты шаруаларды жою науканыныц тарихын зерттеген тарихшылар темендегiдей тужырымдарга келдi:

- Бай-кулактарды жою саясаты кецестк тоталитарлык жYЙенiц жеке меншiктi мYлде жоюды кездеген катыгез, эдiлетсiз саясаты болды;

- Бул науканныц барысында шаруалардыц юкер де, ецбеккор белiгi жYгенсiздiкпен жойылып кеттi.

- Нэтижесiнде колхоздарга шаруага онша кыры жок, жарлы-жакыбайлар кептеп топтастырылды. Булар езiндiк бастамалары жок, айтканга кенiп, айдауга жYретiн калыц тобырды курады.

- Тэуелсiз ^азакстан тарихшылары бул науканныц шын мэншде «колхоздарды жат элементтерден тазарталык!» деген саяси уранга уласып, ягни халык жауларын iздестiруге жол ашканын дэлелдедк

ДэстYрлi казак когамыныц негiзгi экономикалык субъектiсi болган байларга катысты кецес еюметЫщ кугын^рпн саясаты тэркiлеу жэне жер аудару аркылы жYргiзiлiп, дэстYрлi мал шаруашылыгыныц кулдырауына экеп сокты. Бул ужымдастыру барысында жYргiзiлгендiктен, оныц зардаптарыныц аштык, казактардыц шет елге кетуi сиякты, казак халкыныц этнодемографиялык жагдайына керi эсерiн тигiздi.

БЕГ1МХАНОВА Фарида, экспозиция жэне кврме жасау бэлiмiнiц бастыгы: Музейдеп саяси репрессия такырыбыныц басты багыты, гылыми концепсия жэне такырыптыц экспозициялык жоспар жасау аркылы жYргiзiледi. Музей кызметкерлерi 1960-70 жылдардан бастап бул такырыппен айналыса бастады. Ал 1980-90 жылдардыц басында белсендi тYPде репрессия, депортация такырыбына байланысты материалдар жинакталды.

20-40 жылдары «тарихты жазган» жумыс iстеген, кызмет аткарган адамдар кыргынга ушырады. Олармен бiрге жеке архивтер жойылды. ©юншке орай отбасылык архивтерде кебiнесе акталганы туралы бiр жапырак кагаз гана калады. Муныц барлыгы кептеген тYсiнбестiк жагдайларды тугызады. Сол себептi саяси репрессия ете кYPделi такырып.

Соган карамастан музей кызметкерлерi сол бiр тоталитарлык тэртiп кезецЫдеп жазыксыз атылгандардыц сотталгандардыц бYгiнгi урпактарынан ездерЫщ аталары, экелерi жайлы есте калган естелктерЫ алып калуга тырысты. Сонымен катар экспозиция жасау Yшiн, база кажет болды, музей кызметкерлерi облыстык архивтерде дерек кездерЫ жинактау максатында, ете белсендi тYPде жумыс iстедi. ¥лттык кауiпсiздiк комитеттерiне етiнiш хат жолдау аркылы жэне аймактарга iс-сапарfа шыгу, газет, журнал, телевидение аркылы маглуматтар жинастырылды.

1993 ж. 14 сэуiрде ^Р-ныц президентi Н.Э. Назарбаевтыц «Жаппай саяси кугын CYргiн курбандарын актау туралы» зацга кол койды. 1997 ж «Жаппай улттык келiсiм жэне саяси кугын CYргiн курбандарын еске алу жылы» деп жариялануы туралы жарлык шыкты. Сол жылдан бастап 31 мамыр репрессия курбандарын еске алу деп жарияланган президент жарлыгы тарихи кYнге айналды. Милиондаган жазыксыз жандардыц емiрiн киып, тагдырын тэлеккке салган Сталиндiк саяси кугын - CYргiн халык жадында жазылмас жара болып

калды. Осындай тарихтыц кааретт жылдары жайлы архив кужаттары, музей жэдiгерлерi естелiк айтады.

Облыстыц тарихи eлкетану музейiнде репрессия такырыбына алгаш рет «Есте сактау Yшiн», «По праву памяти», «Тарихымыздыц каралы беттерЬ» «Трагические страницы историй» атты кeрмелер уйымдастрылыды. Осы кeрмелер бойынша музей кызметкерлерi «Кэсiптiк техникалык училищелерде» техникумдарда мектептерде жумыс iстедi. Ал 1997 жылы ец алгаш аукымды бiрнеше бeлiмдерден туратын «Жалган жала жазылган адамадар жэне тагдырлар» - атты туракты экспозиция уйымдастырылды.

Экспозицияда: ауыл шаруашылыгын коллективтендiру, ашаршылык партия совет кызметкерлер^ eнеркэсiп орындарыныц басшылары, оц б^м мэдениет, ¥.О.С. жылдарындагы халыктар депортациясы сиякты такырыптар камтылды. Жазыксыз жапа шеккендердi мэцп есте сактап, тагзым ету максатында 2012 жылы 31 мамыр кYнi ©скемен каласыныц эюмдИнщ колдауымен «Стрелка мeлтек ауданында» «Саяси кугын^рпн курбандарын еске алу» музей ашылды. Музей аумагы шагын болганымен экспозицияга 350-дей экспонат койылган. Экспозиция материалдары кугын^рпн курбандарына айналган Шыгыс казакстандыктардыц кыспакка тYCкен тагыдрылары жайлы эцпмелейдк

Экспозицияда кугындауга ушыраган адамныц туткындалаганнан кейiн кандай жагдайга тап болганы кeрсетiлген. Тарихтыц касiреттi жылдарын есте сактау Yшiн, музейде жыл сайын «Ашык есiк» кYнi уйымдастырылып кугын-CYргiнге ушырагандардыц урпактарымен кездесулер eткiзiлiп турады. Еске алу ю-шарасына кала эюмштИнщ iшкi саясат бeлiмi, жастар орталыгы колледж студенттерi Достык Yйiнiц этно мэдени орталыгыныц белсендiлерi жэне кала тургындары катысады. Музей ашылганнан берi каншама адамдар хабарласып, музей корына репрессияга ушыраган туыстары жайлы материалдар eткiзуде жэне облыс журтшылыгына музей ашылганы жайлы таныстыру, насихаттау барысында «Дидар» газетiне 2014 ж. «Бул муражай жэдiгерлерi кааретт жылдардан сыр шертедi» атты макала жарияланды. Музей экспозициясыныц басты такырыбы «Алаш арыстары». Саяси кугындаудыц алгашкы толкынына «Алаш» партиясыныц мYшелерiмен кайраткерлерi ушырады.

1928 жылдыц соцында «буржуазиялык ултшылдар» деген жаламен А. Байтурсынов, М. Дулатов, Ж. Аймауытов, Х. Габбасов, И. 6лiмбеков сиякты алаш ардактылары туткындалды. Олардыц бесеуЫщ Ынде Ж. Аймауытов, Х. Габассов сынды адамдар ашу жазасына кесiлдi. Саяси кугынга ушыраган казак зиялылары кауымыныц 40-ка жуык eзге тобы, 1930 жылдыц кыр^йек, казан айларында туткындалды. Топ курамында Ж. Акпаев, Ж. ^дерин, М. Турганбаев, А. Ермеков болды, соныц iшiнде Ж. Акпаев пен Ж. ^дерин бар Ресейдщ орталык кара топыракты облыстарына айдалды. 1937 ж казак зиялы кауым eкiлдерiнiц кугын^рпнге ушыратудыц жаца толкыны басталды. Мэскеуде Элихан Бeкейханов туткындалды. Экспозицияда 9. Бeкейхановтыц тергеу iсiне алынган кужаттардыц кeшiрмелерi, орын алган. 1937 ж. 27 кыркYЙекте Э. Бeкейхановты ату жазасына кесiлгенi туралы Yкiм шыкты. 2016 жылы Алаш козгалысыныц улы кeсемi Элихан Бeкейхановтыц туганына 150 жыл толуына орай материалдар жинакталып «Рухы биiк Алаштыц ардактысы» атты кeрме уйымдастырылды. ^рмеде 20 г басындагы улт кeсемi Э. Бeкейхановтыц eмiрiмен саяси кызмет жайлы фотосуреттер мен архивтiк кужат кeшiрмелерi кeрсетiлдi.

Алаш арыстарыныц рухын жас урпакка сiцiру, Алаш идеяларын ерекше насихаттау барысында облыс бойынша мектептерде колледж студенттерЫщ арасында музей жэне тарих сабактары eткiзiлiп турады. «Зулмат жылдарын-да»,

«Дана тулга Элихан», «Алаш идеясы жэне Тэуелаз ^азакстан» атты такы-рыптагы конференциялар еткiзiлдi. 2017ж «Алаш» партиясыныц «Алашорда» Yкiметiнiц курылганына 100 жыл толуына орай: «Алаш козгалысыныц тарихы-ныц парактары» атты жылжымалы керме жэне «Алаштыц улы тулгалары» туракты экспозиция уйымдастрылды.

31 мамыр репрессия курбандарын еске алу ^н^е орай «Жадымызда мэцп сактау Yшiн» атты ©скемен каласыныц сурет мектебЫщ окушыларыныц арасында байкау етюзтдк Байкауга 119 жумыс усынылды, оныц 30 iрiктеп алынды, 4 окушы ерекше орынга ие болды. «Дидар», «Рудный Алтай» газет-терiнде «Юшкентай суретшiлер касiреттi жылдарды бейнелейдi», «История в детском рисунке» атты макалалар жарияланды. Биылгы жыл казак даласыныц улы ойшылы Ш. K¡удайбердiулыныц туганына 160 жыл толуына байланысты Облысытк елкетану музейiнде: «¥лы даланыц дана ойшылы», «Самародок Великой степи» атты жылжымалы керме жэне Шыгыстыц Yш дана улы тулгасы «Абай, Шэкэрiм, Мухтарга» арналган туракты экспозиция уйымдастырылды. 2008 ж 150 жыл-а «Шэкэрiм Жулдызы» атты туракты экспозиция жасалган жалпы Шэкэрiм мурасы музей iсiнде кецЫен насихатталуда; казан айында калалык мектептер арасында «Шэкэрiм мурасы урпакка аманат» атты акын елендерЫен мэнерлеп оку сайысы, «Шэкэрiм мурасы» атты конференциялар еткiзiледi деп жариялануда.

Жалпы репрессия музейЫде: «Алаш арыстары» «Шыгыс ^азакстан саяси Kуfын-CYргiн» 1937-1938 жж «¥.О.С. кезiндегi жер аударылган халыктардыц кааретЬ> - атты такырыптары бойынша жумыс аткаруда.

Бiздiц максатымыз саяси кугын^рпн курбандары туралы материалдар жинактау жэне олардыц емiр жолымен тере^рек таныстыру. ©ткен тарихы-мыздан таглым ала отырып, бYгiнгi урпакка эр кужат естелiк аркылы енегелi тэрбие беру, оларды отан CYЮге елЫщ, жерЫщ адал патриоты болуга баулу.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.