Научная статья на тему 'Ecological Implications of Chinese traditional harmonious thought'

Ecological Implications of Chinese traditional harmonious thought Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
59
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
HARMONY / ECOLOGICAL CIVILIZATION / WORLDVIEW / VIEW OF SOCIETY / OUTLOOK ON LIFE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Fan Meiling, Yangutova Rita

Harmony is the core value of Chinese traditional culture. The Ecological Implications for the concept of harmony can be seen from the following three parts: the relationship between human and nature, the relationship among people, the relationship between human and themselves. In view of this, it has formed three new perspectives, that is, the ecological world view, the ecological views of society, the ecological outlook on life. The ecological worldview about harmony between human and nature provides cultural resources for ecological civilization concept. The ecological views of society concerning interpersonal harmony provides historical reference for ecological civilization system. The ecological outlook on life focusing on harmony between human and themselves provides deep inspiration for ecological civilization education. Therefore, the traditional ideas about harmony must be transformed creatively and developed innovatively so as to promote the further development of ecological civilization.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Ecological Implications of Chinese traditional harmonious thought»

5. Галданова Г. Г. Закаменские буряты. - Новосибирск, 1992.

6. Коновалов А. В., Шаханова Н. Ж. Ребенок в системе традиционной обрядности казахов // Детство в традиционной культуре народов Средней Азии, Казахстана и Кавказа. - СПб., 1998.

7. Потапов Л. П. Очерки народного быта тувинцев. - М., 1969.

8. Шатинова Н. А. Семья у алтайцев. - Горно-Алтайск, 1984.

9. Щербак А. М. Ранние тюрко-монгольские языковые связи (VIII-XIV вв.). - СПб., 1997.

Патаева Валентина Дугаровна - кандидат филологических наук, доцент, заведующий лабораторией по изучению языков и культур коренных малочисленных народов Сибири, Монголии и Китая Института Внутренней Азии, Бурятский государственный университет, г. Улан-Удэ, e-mail: pataeva@mail.ru

Pataeva Valentina - Candidate of Philology, Assistant Professor, Head of the Laboratory for the study of languages and cultures of indigenous peoples of Siberia and Mongolia and China, Buryat State University, e-mail: pataeva@mail.ru

УДК 008:574(510)

DOI 10.18101/2306-753X-2015-1-37-42

© Фань Мэйлин, © Р. Р. Янгутова Fan Meiling R. Yangutova

Традиционная экологическая культура в Китае Ecological Implications of Chinese Traditional Harmonious Thought

Harmony is the core value of Chinese traditional culture. The Ecological Implications for the concept of harmony can be seen from the following three parts: the relationship between human and nature, the relationship among people, the relationship between human and themselves. In view of this, it has formed three new perspectives, that is, the ecological world view, the ecological views of society, the ecological outlook on life. The ecological worldview about harmony between human and nature provides cultural resources for ecological civilization concept. The ecological views of society concerning interpersonal harmony provides historical reference for ecological civilization system. The ecological outlook on life focusing on harmony between human and themselves provides deep inspiration for ecological civilization education. Therefore, the traditional ideas about harmony must be transformed creatively and developed inno-vatively so as to promote the further development of ecological civilization. Key words: Harmony, Ecological Civilization, Worldview, View of society, Outlook on life.

а^АМШ, ^тш,

"ААmw ^^хта^шх^ет»

"A^AmW

шта^шт^жо тшштмштшмш

б'Щшттшш^Мо

шщ-. mw ^.шт-, aM

^т#йШёшо & 5000 ^йм^мф, т

^ тмм^а&о в^^а, ш^л^а&^Фдтстс

шш^фдлйшфф, шш«фдлйт^±о "

ем^йм^м^^таад. й^й^и«^. ттошйФд

шжжш^жейшмф, жш^лй

л^лй^ж. лёммшйвж^о -«й^т^Фд^лж

«т"> 'чг'> итт"й^лштйшй«^,

Шь "т" > 'ЧГ' ^

^й «м» > 1шт , шш-геж, ШШйиш^жй^Лф^шШДо фй «т" й^^ОйшЬ шйо ЙОфш^К ш

йШИЙ^шШ^ло " ( ) «м» ф "штл

й" > "^т^т" "т^" й^а» ^

мшлта^ш^мш^я й«т-мо йш

лл^я^ "^т^Ж", джш

Вдо вдш7 йЙФ-М» т^

^ тшш, ^л^^йт^ л^й^йт

й^^а^^т^^йи^. ш&^йфдт^шшшшш, ^йф д ё ^т^, «»¿^-«л^ж йаш 0

«т^Г' ## ат-", шй "тш^^", «ад

л^мй^жо «т" й^м,

йо шт^ж^т, йшф^ш^й^; штт, » с «дш-^

ш»)-йдашгмй*^ "т"ймшй

"т^^?" йш^, ^ т ьш, я

^ш^ттш^-Ё^шж^й^о ж^й «т"о «т^г^й

-05-16(2).

.лй0№, 2014-09-25(2).

т, ШШ-. "т^ш^т, флмзд" ( «шш-^щ ) 0 т

^шш шт&шш, шш

тшямштшвя, й-^й^й^ ШШ^ лшжй^ м "-ш-гаж^ж", шга^к пттш

ттм, "лшт^тш, ( «фш ), яштшш^

мй^тш-йжет, шт т^ттштшттт^ш, ш

7 "м" й^йй "ф^" : ^т^«; ^т^шжйо

йф^, " ( «фш ), да "фш^ж"

м, ш&щ-ш— о

"птмт

итеш, та^ш» " (шш • гай») -мл^й ш

ятхш^ шш^шло лж^жй-йй, л^ма"®

м"¿жш о ^глгяш "^т^ж" , л&т "вд^^л^

, йш о шын "ж" йлм&ш, ш "ж*,

й*, л^^о " ( ) йжи^ф, "лай, йа^, ^а

ж, жаё^"о с шш^-^+и»)^шш-дамшшшё^^

( )шш^лмй^о «й"ншг' ^

вдтл^ й^пё^й^ж, й^шо врйш,

^лййнй^ мл^й лж^ж^-, л^йё^й^й^а й»

ш^йй, шш^л^й; ш^л^й, шш^^й; ш^^й, ш^м^й^* ^м^й^м, " ( «фш ) л№

хшшшёштт, шшйй^шшл^

[М].±»: 1992:125-127.

39

^мфд^х^йжш, "фдх^ф, '^л^-' ш,

даш, шшшфдх^

^йа^штййшй шш ф "^»шим, «

ад, ш^шш^л, ( шм^т» ) о

ж" йаш^,

ё »л^ о й^&х шй^шмф ж!ш®л^!« ш те й^

»^м^&шяй^ж, ^¿мл^о ш» 0:

"^й"ё^ш®га. ^лмй^лйжй^ж, л^

шм, «л^о

й. шдаш, " ( «м • %т ) ^ "й" ш "л

М" ^ " шй" ,«"мл^гй^йа^о л^л^

жл^о йл^ж^ш, м

ж«»" ,

йшйл" > , ша "м" ¿ж,

^о "мшёмж^л"й "мш£й"о "мшё^", #жё

жмлт" ( «ш7-жй» )о ш^той

ЧЖ ФНХ^Мл^Ж^ЙШШ. ФНХЛ, 1991 (1) :93-96.

40

йо ^^жтш, (шш »)о "й" Ф&Я, ш, л^

~пт, шш, ^лъ, шлшш" с «й

й-йш»)о шш"й"^йшшлш±^йМмтайшш^шё^шо

ш•Яй*•"лйё^й-^ч

"Мш^Д, ^й^, " ( «шш-^ш»

йШ» "л, , ШШМ^Р^

ф, я. ш, ^ймет^т "й" ^ ^л^

^о МЗД^о й^^^ЁШо " ( Ш

га®, зета-^ш, я^^тй^йж^ шгш

> "йф^г , > "там", "ш^т, >

И,

ф д^етш^^шш^йхдшй, ЙМ "лЖ^ЖйМ"о л^йЖ^йй > "ВДЪЖй" , аш®

а . "иштя"¿ж, ^жшм

±йл^Шййл, тА "Л^Ж^-" . "^л^-"йй

^о л^да^й^^й: н+ш^, и+ш«,

л+швдш, " (шш • «») «тмжаж^

"^-л-Ж" ^-йШ^о "Ж" йЛ^й

Ш, лш^шш "Ж" , ШШ "Ж" , й^

1 (Ш 2006:75.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

41

глгя^тмм^-, лж^ш^ш-о «^ш

Ш^Ш; МШ^Ж^; " ( «А^» ) "Ш

Й "ЖТ" . "ДЖ"ЙШ

№ "Ж" ^ "Л" ЙШШ-» Ж^й "Ш'Ь" ,

&

лмшшйлгя^ тшттш, мшш®^^, шшмшшо

¿о ......" ( ) Н

й"

1. Лй

0Ш, 2014-05-16(2).

Ш®Ш].ЛйВ№, 2014-09-25(2).

3. [М].±»:

4. ШМШ.Ш^1^^ [М].±Й: 1992:125-127.

5. Ш.ФИ^ШЛ^Л^ЙШШ. ФЯХ^,1991(1):93-96.

6. Ш) ш- 2006:75.

Фань Мэйлин - доцент Института Марксизма, Сианьский университет связи, г. Сиань, КНР, e-mail: 38700693@qq.com

Fan Meiling - Associate Professor, Marxism Institute, Xi'an Jiaotong University, Xi'an, China, e-mail: 38700693@qq.com

Янгутова Рита Робертовна - кандидат философских наук, доцент, Бурятский госу-дарсмтвенный университет, г. Улан-Удэ, e-mail: maryyang@mail.ru Yangutova Rita -Candidate of Philological Sciences, Associate Professor, Buryat State University, Ulan-Ude, e-mail: maryyang@mail.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.