Научная статья на тему 'ДУАЛ ТАЪЛИМДА – БИРДАНИГА БИЛИМ ВА КАСБ-ҲУНАР ЎРГАНАДИ'

ДУАЛ ТАЪЛИМДА – БИРДАНИГА БИЛИМ ВА КАСБ-ҲУНАР ЎРГАНАДИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
178
39
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / дуал таълим / профессионал таълим / касб-ҳунар таълими / олий таълим / назария / амалиёт / етук мутахассис. / образование / дуальное образование / профессиональное образование / профессиональное образование / высшее образование / теория / практика / зрелый специалист.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Пардаев Мамаюнус Қаршибаевич, Очилова Ҳилола Нематовна

мақолада дуал таълимда бирданига билим ва касб-ҳунар ўрганадиган таълим эканлиги исботланган. Бу таълимни нафақат ўрта махсус ёки профессионал таълимда, балки олий таълимда ҳам қўллаш мумкинлиги ёритилган. Бунинг учун олий таълим қошида турли хўжалик юритувчи субъектларнинг бўлиши, улар талабаларнинг амалиёт ўташи учун қулайлиги, таълим, тарбия ва амалиётнинг уйғунлигини таъминлаш йўллари кўрсатиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

в статье доказывается, что дуальное образование – это образование, при котором знания и профессия усваиваются одновременно. Подчеркнуто, что данное образование может применяться не только в системе среднего специального или профессионального образования, но и в системе высшего образования. Для этого показано наличие различных хозяйствующих субъектов при высшем образовании, удобство прохождения студентами практики, способы обеспечения гармонии обучения, обучения и практики.

Текст научной работы на тему «ДУАЛ ТАЪЛИМДА – БИРДАНИГА БИЛИМ ВА КАСБ-ҲУНАР ЎРГАНАДИ»

ДУАЛ ТАЪЛИМДА - БИРДАНИГА БИЛИМ ВА КАСБ-ХУНАР

УРГАНАДИ

Пардаев Мамаюнус К^аршибаевич

СамИСИ профессори, и.ф.д.

Очилова Х,илола Нематовна

СамИСИ стажёр-тадкикотчиси

Аннотация: маколада дуал таълимда бирданига билим ва касб-хунар урганадиган таълим эканлиги исботланган. Бу таълимни нафакат урта махсус ёки профессионал таълимда, балки олий таълимда хам куллаш мумкинлиги ёритилган. Бунинг учун олий таълим кошида турли хужалик юритувчи субъектларнинг булиши, улар талабаларнинг амалиёт уташи учун кулайлиги, таълим, тарбия ва амалиётнинг уйгунлигини таъминлаш йуллари курсатиб берилган.

Калит сузлар: таълим, дуал таълим, профессионал таълим, касб-хунар таълими, олий таълим, назария, амалиёт, етук мутахассис.

Аннотация: в статье доказывается, что дуальное образование - это образование, при котором знания и профессия усваиваются одновременно. Подчеркнуто, что данное образование может применяться не только в системе среднего специального или профессионального образования, но и в системе высшего образования. Для этого показано наличие различных хозяйствующих субъектов при высшем образовании, удобство прохождения студентами практики, способы обеспечения гармонии обучения, обучения и практики.

Ключевые слова: образование, дуальное образование, профессиональное образование, профессиональное образование, высшее образование, теория, практика, зрелый специалист.

Abstract: the article proves that dual education is an education in which knowledge and profession are learned at the same time. It is highlighted that this education can be applied not only in secondary special or professional education, but also in higher education. For this purpose, the presence of various economic entities under higher education, the convenience of students for internships, the ways to ensure the harmony of education, training and practice are shown.

Key words: education, dual education, professional education, vocational education, higher education, theory, practice, mature specialist.

Кириш. Мавзунинг долзарблиги. Х,озирги глобаллашув шароитида, дунё шу даражада тез ривожланмокдаки, бугунги яратилган янгиликлар киска вактда уз мохиятини йукотмокда, чунки айнан шу янгилик такомиллашган холда бошка давлатларда, бошка кишилар томонидан яратилмокда. Бундай шароитда кутишга вакт йук, шошиб иш килишга имконият йул бермайди. Факат оркада колмаслик йулларини излашимиз керак булмокда. Зеро, хозирги таълим тизими хам бироз эскирди. Назарияни таълим муассасаларида урганиш,

кейин амалиётга бориб тажриба орттириб ишлаш. Бу тегишли самара бергунча анча даврни уз ичига олади. Шу туфайли хозирги пайтда назария билан амалиётнинг уйгунлигини таъминлаган холда таълим тизимини ташкил килишни такозо килмокда. Бундай таълим одатда дуал таълим, деб юритилади.

Мамлакатимизда дуал таълимни жорий килиш борасидаги курсатмалар бундан бир неча йил олдин бошланган эди. Хусусан, 2019 йил 1 февралда мамлакатимиз Президенти "Узбекистон Республикаси ва Германия Федератив Республикаси уртасида куп киррали хамкорликни янада кенгайтириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорига имзо чекди. Кейинчалик ушбу хужжат такомиллаштирилиб, дуал таълимни ташкил этиш вазифаси хам белгилаб берилган эди. Дуал таълим янги тахрирда кабул килинган "Таълим тугрисида"ги конуннинг алохида моддасида кайд этилди. Шунингдек, 2020 йил 6 ноябрда кабул килинган "Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида таълим-тарбия ва илм-фан сохасини ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармони хам кабул килинди. Мазкур хужжатда хам дуал таълим уз аксини топган. Куриниб турибдики, дуал таълим тизимини жорий килиш ва такомиллаштириш масаласига алохида ахамият берилиб келинмокда. Бу хам курсатадики, бугунги кунда дуал таълим тугрисида тадкикотлар олиб бориш объектив заруриятга айланмокда. Демак, ушбу мавзу ута долзарб масалалардан бири хисобланади.

Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили. Мамлакатимизда таълим сохаси кадимдан урганилиб келинмокда. Хусусан, охирги пайтларда таълим хизматлари сифати ва самарадорлигини оширишга оид масалалари билан бир катор иктисодчи олимлар илмий-тадкикот ишларини олиб бормокдалар. Булар жумласига С.С.Гуломов, М.М.Мухаммедов, М.Э.Пулатов, А.В.Ваха-бов, МД.Пардаев, А.Улмасов, Б.Н.Навруз-Зода, Ё.А.Абдуллаев, М.Х.Саидов, Б.А.Абдукаримов, ШДурбанов, Ш.Ш.Шодмонов, Э.Т.Одилов, К.Ж.Мирзаев, К.Б.Уразов, А.О.Очилов, Г.Н.Ахунова, Н.У.Арабов, О.ТДаххаров, С.А.Исха-кова, Г.С.Саъдуллаева, Х.Х.Режапов кабиларни1 киритиш мумкин. Аммо ушбу

^уломов С.С. ва бошкалар. Дистанционное экономическое образование. - Тошкент: "Шарк", 2004. - 203 бет.; Саидов М.Х. Узбекистан: инвестиции в человеческий капитал, партнёрства в сфере образования. -М.: Книжный дом газеты «Труд», 2006.-243 с., Саидов М.Х. Олий таълим муассасаларини молиялаш. Т.:Молия, 2002.-268б.; Пардаев М.К., Мирзаев КЖ, Пардаев О.М. Хизматлар сохаси иктисодиёти. Укув Кулланма. - Т.: "Иктисод-молия", 2014. - 384 б., Пардаев М.К., Исроилов Ж.И. Хусусий корхоналар фаолияти тахлилининг назарий ва методологик муаммолари. Монография - Т.: «Фан ва технология» нашриёти, 2007., Пардаев М.К. ва бошкалар. Таълим хизматлари ва уларнинг самарадорлигини ошириш масалалари. Монография. "Инновацион ривожланиш нашриёт матбаа уйи", 2020. - 256 б., Худайбердиев У.Х., Статистика. - Т.: "Фан ва технологиянашриёт-матбаа уйи", 2021. - 256 б., М.М.Мухаммедов ва бошкалар. Иктисодиёт назарияси. Дарслик. Т.:«Фан ва технология» нашриёти 2018. Уразов К.Б., Худайбердиев Н.У. ва бошкалар. Хизмат курсатиш сохаси корхоналарида бухгалтерия хисоби ва аудитнинг долзарб муаммолари. Монография. - Т.: "Иктисодиёт" нашриёти, 2012. - 260 бет., Очилов А.О. Юкори малакали кадрлар тайёрлашни бошкариш самарадорлигини ошириш. Иктисодиёт фанлари доктори (Dsс) диссертацияси автореферати - Тошкент, ТДИУ, 2019. - 76-бет.; Ахунова Г. Узбекистонда таълим хизматлари маркетинги муаммолари: Монография. -Тошкент. - 2005. - 244 бет.; Арабов Н.У. Тадбиркорлик ва ишга жойлаштириш технологияси асослари (2-нашр). Укув кулланма. - Т.: "ILM ZIYO", 2017. - 344 б. Арабов Н.У. Узбекистон Республикасида мехнат бозори инфратузилмасини ривожлантириш самарадорлигини ошириш. Монография. - Т.: "Fan va texnologiya", 2017. -272 б., О.Т.Кдххаров Олий таълим тизимида ракобатбардош кадрлар тайёрлашнинг бошкарув механизмини такомиллаштириш. Фан доктори (DSc) диссертацияси автореферати. Самарканд, СамИСИ, 2020. - 79 бет.;

олимлар асарларида дуал таълим масаласи деярли урганилмаган. Факат охирги пайтларда бу борада айрим фикрлар А.Аранжиев, А.Авлиякулов, Н.А.Муслимов, Д.Рузиева, Л.Абдуазимова кабилар томонидан турли газета маколаларида, услубий ишларда айтилмокда. Аммо йирик тадкикот ишлари олиб борилмаган ва улар илмий жихатдан ёритилмаган. Бундан хам куриниб турибдики, мазкур масала буйича тегишли урганишларни утказиш ва тавсиялар ишлаб чикиш ута долзарб масалалардан бири хисобланади.

Тадкикот методологияси. Таълим сохасининг янги йуналишини тадкик килиш жараёнида индукция ва дедукция, макон ва замон, тахлил ва синтез каби услублардан ва ёндошувлардан фойдаланилган. Бунда асосан мантикий тахлил усуллари хам кулланилган.

Тахлил ва натижалар. Дуал таълим профессионал кадрларни тайёрлашда Япония, Германия каби мамлакатларда кенг фойдаланиб келинмокда. Ушбу таълим тизимини узимизда хам жорий килинмокда. Бу борада мамлакатимиз рахбари 2022 йилнинг 15 июнида ахолини касб-хунарга тайёрлаш ва мономарказлар фаолиятини такомиллаштириш чора-тадбирлари юзасидан видеоселектор йигилиши утказиб, ундаги бир йуналиш дуал таълимни ривожлантириш масаласига каратилди. Президентимиз таъкидлаганидек, бу сохада ижобий тажрибалар хам мавжудлигини кайд этиб, "57 та профессионал таълим муассасасида Германия тажрибаси асосида, иш

"5

жойида укитишнинг дуал таълим шакли йулга куйилган" .

Бу борада айрим карашлар хам шаклланмокда. Хусусан, Абдужаббор Аранжиев дуал таълимга куйидагича таъриф беради: "Дуал таълим, бу -машгулотнинг амалий кисми иш жойида, назарий кисми эса таълим муассасасида олиб бориладиган таълим шакли хисобланади"4. Ушбу таълим тизими оркали ишлаб чикариш тармокларини юкори куникма билан тулдиришда узига хос ноёб механизмдир, деб таъкидлайди. Дархакикат, дуал таълим нафакат ишлаб чикариш тармокларини, балки бутун иктисодиёт сохасини бир вактнинг узида хам назари, хам амалий жихатдан урганиб,

Исхакова С.А. Хизмат курсатиш сохаси ходимлари даромадлари ошириш ва таркибини такомиллаштириш стратегияси (Олий таълим хизматлари сохаси мисолида). Иктисодиёт фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарканд, СамИСИ, 2019. - 60 бет.; Режапов Х.Х. Олий таълим хизматлари ва мехнат бозори уртасидаги муносабатларни такомиллаштириш.Иктисодиёт фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарканд, СамИСИ, 2020.; Саъдуллаева Г.С. Олий таълим хизматлари бозорини ривожлантиришнинг маркетинг стратегияси. Иктисодиёт фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати Тошкент, ТДИУ, - 2020. - 66 бет.

2 Аранжиев А. Укитишнинг янги тизими укувчига хам билим беради, хам даромад келтиради. - "Халк сузи" газетаси 2022 йил 16 июнь 125-сон. 1-бет., Авлиякулов А. Дуал таълим принципларини жорий этиш. Модули буйича укув-услубий мажмуа. - Т.: 2020., Муслимов Н.А. ва бош. Инновацион таълим технологиялари- Т.: "Сано стандарт" нашриёти, 2015 й., Д.Рузиева ва бош.Интерфаол методлар: мохияти ва кулланилиши, Мет.кулл. - Т.: ТДПУ, 2013 й., Абдуазимова Л. Профессионал таълим дуал таълимга утказилади. // https://www.norma.uz/qonunchilikda_yangi/professional_talim_dual_talimga_utkaziladi.

3Касб-хунарга ургатиш учун шароитлар кенгайтирилади.Президент Шавкат Мизиёев раислигида 2022 йил 15 июнь куниида ахолини касб-хунарга тайёрлаш ва мономарказлар фаолиятини такомиллаштириш чора-тадбирлари юзасидан видеоселектор йигилиши утказилди. - "Халк сузи" газетаси 2022 йил 16 июнь 125-сон. 1-бет.

4 Аранжиев А. Укитишнинг янги тизими укувчига хам билим беради, хам даромад келтиради. - "Халк сузи" газетаси 2022 йил 16 июнь 125-сон. 1-бет..

профессионал, етук кадрлар тaйëpлaш имконини беради. Буларнинг узаро алокаси куйидаги расмда уз аксини топган (1-расм).

1-расм. Дуал таълимнинг етук мутахассисларни етиштиришдаги узаро

боFликликлари

Ушбу расмдан куриниб турибдики, етук мутакассис булиш учун aмaлиëт билан назариянинг уйгунлиги таъминланган. Аммо етук мyтaxaссислap нафакат билим ва тажрибага, балки талаб даражасидаги маънавий салохиятга хам эга булиши керак. Бунинг учун таълим ва тарбия кушиб олиб борилишини хам такозо килади. Х,ар бир мyтaxaссис дуал таълим оркали дипломга ëки сертификатга эга булгач, y маънавий жихатдан хам замонавий талабга жавоб берадиган, адолат шиори буладиган, коррупцияга йул куймайдиган булишлиги хам лозим. Бундан келиб чикиб, дуал таълим оркали дипломга эга булган мyтaxaссислapдa куйидаги фазилатлар ва унсурларнинг жам булишлигини таъминлаш лозим булади (2-расм).

N f Tapбия ^v

1 Назария i 1 Aмaлиëт J / (маъна- A / интеллектуал Л

V J вий V салохиятли у

\етуклик)./ \sмyтaxaссис./

2-расм. Етук, интеллектуал салохиятли мутахассисда шаклланган

фазилат ва унсурлар мажмуаси

Мазкур расмдан куриниб турибдики, инсон капитали баркамол булиши учун факат назарий билим ва амалий куникмалар билан бирга маънавий

жихатдан хам етук, иймон-эътикодли, бировларнинг хакидан куркадиган, турли шакллардаги хиёнат ва адолатсизликлардан хазар киладиган булиши лозим. Шундагина одам биринчи галда узининг ва кейин бировларнинг ишончига сазовар булади. Айнан шундай кишиларгина жамият тараккиётини таъминлашда, унинг такдирини хал килишда мухим роль уйнайди.

Демак, етук, интеллектуал салохиятли, баркамол мутахассисда шаклланиши учун анча кишиларнинг иштироки лозим булар экан. Буларнинг узаро богликлиги куйидаги расмда келтирилган (3-расм).

Расмдан куриниб турибдики, назария ва амалиётни шаклланишида хам бир канча омиллардан фойдаланиш лозим булар экан. Бундан шундай хулоса килиш мумкинки, бирорта кадрни (мутахассисни) жамиятга фойдаси тегадиган етук килиб тарбиялашнинг узи булмас экан. ^иска килиб айтадиган булсак, жамият узига керак кадрни узи тарбиялаб олиши лозим экан. Шу туфайли битта юкори малакали кадрни тайёрлашга бутун жамият хизмат килишга киришиши керак булар экан. Чунки булажак мутахассис оилада етук булиб етишиши лозим, мактабда тегишли билим ва одобни олиши керак. Хдётнинг кейинги боскичларида хам жамиятимизнинг у ёки бу кишилари унинг шаклланишида иштирок этади. Хдкдкатда хар бир нарсанинг кайтими бор. Яхшилик ва илгорлик шундай жамиятга яхшилик билан илгор булиб кайтади. Демак, бирорта мутахассисни етук килиб

3-расм. Назария ва амалиётни шаклланишида лозим булган омиллар

тарбиялаш учун етук устозлар 6улишини хам такозо килади. Бундай устозлар етишиб чикиши учун етук жамият булишини, етук жамиятда етук мутахассислар етишиб чикишини, етук мутахассислар шаклланган жамиятнинг узи хам етук булиши конуниятга айланади. Булар бир-бири билан узаро

бOFЛИKДИр.

ETyK MyTaxaccucHuHr eTyKHuru 3aM0H Tanaöura TynuK ®:aBo6 Sepumuga HaMOëH Synagu. Ammo 3aMOH muggar öunaH puBO^naHuö öopMOKga. ByryHru eTyK MyTaxaccuc эpтaнгн ^aMu^T Tanaöura ®:aBo6 SepaonMacnuru MyMKuH. ^eMaK MyTaxaccucnap xaM y3 ManaKacuHu Myiracun omupuö öopumnapu ho3um экaн. fflyHgaruHa Myraxaccucnap 3aMOHgaH opKaga KOHMangu Ba SyHgaH gaBHar gyHë TapaKKHëTHgaH opKaga KOHMangu, SaHKu onguHnaö, unrapunaS öopum HMKOHH^THra эгa Synagu. ffly Ty^annu 3aMOHaBuH KagpnapHu TaHëpnam öyryHru ^Hru Y3ÔeKHCTOH ynyH yTa MyxuMgup. 3aMOHaBuH KagpnapHu TanëpnamHHHr öup HyHanumH MaMnaKaruMroga aya^ tül^hmhh wopiiH Kn.inm opKanu öup BaKTga xaM Ha3apuH suhum Ba aManun MyraxaccucHu Tanëpnaô эpнmнпнmн MyMKHH öyHMOKga.

3Hgu MatHaBHH eTyKnuKHH TatMuHnanguraH, uHTenneKTyan canoxuflTnu MyTaxaccucga maKnnaHraH MatHaBuH ^a3unaTHHHr maKHHaHumu xycycuga xaM aHrum MyMKHHKH, öyHga xaM öup KaHHa OMunnap umTupoK этaцн. ByHga xaM Tapöua ounagaH öomnaHagu. BonanapHuHr ycraH Myxuru xaM yHuHr Ta^aKKypu Ba xapaKTepuHuHr maKHHaHumuga MyxuM omuh ôynuô xucoSnaHagu. ByHgaH xynoca, öonaHuHr ëmnuruga y KuMHap öunaH öupra 6yпaётгaнпнгнгa OTa-OHa 6e$aK öy^Macnuru KepaK. ^Ha öup MyxuM omuh MaKTaörana TatnuM, cyHrpa MaKTaö TatnuMu, KeñuH Kacö-xyHapra ypraraguraH np^eccuoHan TatnuM Ba huxoat ohuh TatnuM xucoSnaHagu. Bapnacuga MKopuga Kañg KunraHuMrogeK, Ha3apua Ba aMaan^THuHr yHFyHHuru xaM TatMuHHaHumu ho3um Synagu. Ymöy ^apaëHHuHr

TrouMnu 3aH^upu KyHugaru pacMga y3 aKcuHu TonraH (4-pacM).

/-\

MaKTaörana TatnuM

MaKTaö TatnuMu

npo^eccuoHan Kacö-xyHap TatnuMu

Onna

ETyK, HHTe^eKTya^ ca^o^HHT^H MyTaxaccHCHHHr maKM^aHirn îaHmipii

OHUH TatnuM

4-pacM. ETyK, HHTe^eKTya^ ca^oxHHT^H MyTaxaccHCHHHr maK.i.iaHHmHra Tatcip этyвнн OMH^^ap Ba y^apHHHr y3apo öof^HK^HK ^aHmipH

PacMgaH KypuHuS TypuSguKu, xap TOMOHHaMa eTyK, uHTenneKTyan canoxuaTHu MyTaxaccucHuHr maKHHaHumu TatnuMHuHr MatnyM öup Sockuhu

билан чегараланмас экан. Бунда барча тизим боскичлари максадга мувофик тарзда тугри шакллантирилиши лозимлигини такозо килади. Бундан хам куриниб турибдики, мамлакатимизнинг баркарор ривожланишини, унинг ракобатбардошлигини таъминлаш учун таълим тизимини хар томонлама такомиллаштиришимиз лозим экан. Кайд этиш жоизки, мамлакатимизда хозиргача дуал таълимни профессионал таълимда, яъни касб-хунарга ургатишда куллаш тавсия килинмокда. Хрзирги кунда ушбу таълим усулидан кенгрок фойдаланиш хам мумкин.

Тадкикотлар натижасида олий таълим муассасаларида хам дуал таълим тартибидан фойдаланиш максадга мувофик, деган хулосага келдик. Чунки олий таълимда хозиргача аосий эътибор назарий масалаларга каратилади. Бу албатта олий таълимда тахсил олувчи учун жуда керак. Бирок, бир вактнинг узида у амалий куникмаларни хам шакллантириб борса олий таълим дипломи билан бирданига амалиётда хам ишлаб кетиши мумкин булади. Буни олий таълимда амалга ошириш учун "Таълим кластер"ларини ташкил килиш максадга мувофик булади. Буни иккита йуналиш буйича амалга ошириш мумкин: Биринчидан, олий таълим кошида мутахассисликка мос корхона ва ташкилотлар очиш лозим булса, иккинчиси, олий таълим тайёрлаётган мутахассисларга мос тегишли корхона ва ташкилотлар билан шартнома асосида фаолиятни хам йулга куйиш максадга мувофик. Бундай холда олий маълумотли кадрлар бирданига хам амалиётни урганиб кулига диплом олади.

Олий таълим тизимида дуал таълим машинасозлик, мухандислик, архитектура ва курилиш, иктисодиёт тармоклари, саноат, кишлок хужалиги, хизмат курсатиш сохаларида, туризм, ижтимоий таъминот каби сохаларда кулланилиши мумкин. Юкорида таъкидланганидек, хар бир олий укув юрти йуналишлари буйича узининг тасарруфида тегишли корхона ва ташкилотларни ташкил килиши мумкин. Масалан, Самарканд иктисодиёт ва сервис институти туризм буйича мутахассислар тайёрлайди. Институт кошида туристик фирма фаолият курсатар эди. Сервис сохасига оид овкатланиш корхонаси мавжуд. Бунда таомларга буюртмаларни олиш ва тайёрлаш буйича ракамли технологиялардан фойдаланган холда илгор усулларни куллаган холда иш юритади. Банк иши йуналиши буйича хам Самарканд шахрида жойлашган тижорат банклари билан хам якин хамкорлик урнатилган. Ушбу холатлар дуал таълимни жорий килиш ва ривожлантириш учун асос булиб хисобланади. Х,озир олий укув юртларига академик мустакиллик берилаётган бир паллада ушбу механизмдан тулик фойдаланиш мумкин, деб хисоблаймиз.

Яна бир мухим жихат. Академик мустакиллик берилган олий укув юртларига юкоридан катъий квоталар белгилашни бироз куйига мослаштириш максадга мувофик. Бунда олий укув юрти жойлашган айрим худудларда кадрларга булган эхтиёж баъзи мутахассисликлар буйича ортикча режалаштирилади. Шу билан бир паллада айрим мутахассисларга етишмай колган холлари хам учраб турмокда. Шу туфайли мутахассисликларни ва уларнинг сонини худуд ва мамлакат эхтиёжидан келиб чикиб режалаштириш

максадга мувофик, деб хисоблаймиз. Шу таклифларимиз, уйлаймизки бугунги кун талабига тулик мос келади.

Хулоса ва таклифлар. Дуал таълимнинг мазмуни, уни ташкил килиш йуллари, унинг бир вактнинг узида билим ва касб-хунар ургатиш каби ижобий жихатларини тадкик килиб бир канча хулосаларга келинди ва илмий-назарий ва амалий ахамиятга молик тавсиялар хам ишлаб чикилди.

Биринчидан, хозирги замон талабидан келиб чикиб, барча талабларга жавоб берадиган таълим сифатида дуал таълим тизими, деб бахолаш, уни мамлакатимиздаги барча таълим боскичларига жорий килиш масаласини урганиш объектив зарурият, деб кабул килишни тавсия киламиз.

Иккинчидан, дуал таълимнинг етук мутахассисларни етиштиришда назария билан амалиётни бирга олиб бориш, хафтанинг бир кисмини назарияга ва яна бир кисмини амалиётга йуналтириш билан биргаликда, барча жараёнларга тарбияга, юксак маънавиятнинг шаклланишига хам катта ахамият бериш лозим, деб хисоблаймиз.

Учинчидан, мамлакатимизда етук, интеллектуал салохиятли мутахассисларни тайёрлашни таълим тизимининг барча боскичларида амалга ошириш максадга мувофик, деб хисоблаймиз. Бунда амалиёт билан назариянинг уйгунлигини таъминлаш билан бирга, маънавий етук иймон-эътикодли мутахассисларнинг шаклланишига таъсир этувчи барча омиллардан тизимли равишда фойдаланиш хам хар бир мутахассис ва жамият учун хам фойдали, деб хисоблаймиз.

Туртинчидан, олий таълим сохасида хам дуал таълимни жорий килиш ва уни амалга ошириш учун иккита йуналиш буйича амалга ошириш лозим деб хисоблаймиз. Биринчидан, олий таълим кошида мутахассисликка мос корхона ва ташкилотлар ташкил килиш лозим булса, иккинчиси, олий таълим томонидан тайёрлаётган мутахассисларга мос тегишли корхона ва ташкилотлар билан шартнома асосида фаолиятни хам йулга куйиш учун таълим кластерини ташкил килиш хам максадга мувофик, деб хисоблаймиз.

Агар бизнинг тавсияларимиз амалга ошса, мамлакатимизда укув муассасаларини битириш билан бирга етук мутахассислар бирданига етишиб чикади ва улар иктисодий ва ижтимоий сохаларда самарали фаолият курсатиш имкониятига эга булади. Ушбу холат мамлакатимизнинг баркарор ривожланишини таъминлаш билан бирга унинг ракобатбардошлигини хам ошириб боради.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрда кабул килинган "Таълим тугрисида"ги УРК-637 конуни. (Янгидан кабул Kилинган)//https://yuz.uz/news/talim-togrisidagi-qonun-imzolandi.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони. // "Халк сузи", 2019 йил 9 октябрь

3. Узбекистон Респyбликaси Президентининг 2019 йил 1 феврaлдa "Узбекистон Респyбликaси Ba Гермaния Федерaтив Респyбликaси yртaсидa куп к^рр^и хдмкорлиикни янадд кенгaйтириш чорa-тaдбирлaри тyFрисидa"ги кдрори.// "Хвлк сузи", 2019 йил 2феврвль.

4. Узбекистон Респyбликaси Президентининг 2020 йил 6 ноябрдa кдбул кдлинган "Узбекистоннинг янги тaрaккиёт дaвридa тaълим-тaрбия Ba илм-фж сохдсини ривожлвнтириш чорa-тaдбирлaри тyFрисидa"ги Фaрмони.// "Хвлк сузи", 2020 йил 7ноябрь.

5. Узбекистон Респyбликaси Президенти Шж^т Мирзиёевнинг 2020 йил 28 декaбрдaги Олий Мaжлисгa Мyрожaaтномaси. // "Хвлк сузи", 2020 йил 29 летабрь

6. Пaрдaев МД., Мирзaев К.Ж, Пaрдaев О.М. Хизмaтлaр сохдси иктисодиёти. Укув KУллaнмa. - Т.: "Иктисод-молия", 2014. - 384 б.,

7. Пaрдaев МД. Ba бошкдтар. Тaълим xизмaтлaри Ba yлaрнинг сaмaрaдорлигини ошириш мaсaлaлaри. Моногрaфия. "Инновaцион ривожлэниш нaшриёт мaтбaa уйи", 2020. - 256 б.,

S. Хyдaйбердиев У.Х., Статистик. - Т.: "Фaн Ba теxнология ташриёт-мaтбaa уйи", 2021. - 256 б.,

9. Мyxaммедов М.М. Ba бошкaлaр. Иктисодиёт нaзaрияси. Дaрслик. Т.:«Фвн Ba теxнология» ташриёти 201S. - 270 бет.

10. Урaзов К.Б., Хyдaйбердиев Н.У. Ba бошкдтар. Хизмaт кyрсaтиш сохдси корxонaлaридa бyxгaлтерия хдсоби Ba ayдитнинг долзaрб мyaммолaри. Моногрaфия. - Т.: "Иктисодиёт" ташриёти, 2012. - 260 бет.,

11. Kaxxaров О.Т. Олий тaълим тизимидa рaкобaтбaрдош кaдрлaр тaйёрлaшнинг бошкaрyв меxaнизмини тaкомиллaштириш. Фaн доктори (DSc) диссертaцияси aвтореферaти. Сaмaркaнд, СaмИСИ, 2020. - 79 бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.