Научная статья на тему 'ДОРИШУНОС ХОДИМЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ'

ДОРИШУНОС ХОДИМЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
52
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
tibbiyot / tibbiy sotsiologiya / salomatlik / kasallik / sog'lik / sog'liqni saqlash / demografik jarayonlar / sog'lom turmush tarzi / gigiena / farmakologik sotsiologiya. / medicine / medical sociology / health / disease / health / public health / demographic processes / healthy lifestyle / hygiene / pharmacological sociology.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — F. Axmedova

Maqolada talabalarning shaxsiy va kasbiy fazilatlarini shakllantirish jarayonini uyg'unlashtirish, shuningdek, bo'lajak farmatsevtlar uchun kasbiy motivatsiyani rivojlantirish masalalari ko'rib chiqiladi. Ushbu sohaning bo'lajak mutaxassislari o'rtasida shakllanishi kerak bo'lgan bir qator kompetentsiyalar sanab o'tilgan. Oliy ta’lim muassasasida mutaxassisning malakasini oshirish keyingi tadqiqotlarni talab qiladi, chunki oliy ma’lumotli mutaxassislarni tayyorlash sifatiga tobora ko‘proq yangi talablar qo‘yilmoqda. Ta'lim jarayonining asosiy paradigmalari tubdan o'zgarib bormoqda, mutaxassislar tayyorlashning belgilangan yondashuvlari va sxemalari buzilmoqda. Shu sababli, zamonaviy oliy ta'lim uzluksiz kasbiy rivojlanishga, o'z-o'zini takomillashtirishga yo'naltirilgan, yuqori darajadagi raqobatbardoshlikni, kasbiy ko'rsatkichlarni va natijada martaba o'sishi va o'zini o'zi anglashni ta'minlaydigan malakali mutaxassis tayyorlash uchun tegishli shart-sharoitlarni yaratishi kerak.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EFFICIENCY OF FORMING PERSONAL AND PROFESSIONAL SKILLS IN FUTURE PHARMACISTS

The article studies the issues of harmonization formation process of personal and professional qualities at students, as well as the issues of development of professional motivation at future pharmacists. A number of competencies, which need to be developed at future specialists of this industry, are listed. The professional development of a specialist in a higher educational institution requires further research, since more and more new requirements are placed on the quality of training of specialists with higher education. The basic paradigms of the educational process are radically changing, and established approaches and schemes for training specialists break down. Therefore, there is a need to study this problem and search for increasingly advanced approaches for effective professional training and education of a competitive specialist during student training. Modern higher education should create appropriate conditions for the training of a competent specialist, focused on continuous professional development, self-improvement, which will ensure a high level of competitiveness, productivity of professional activity and, as a result, career growth and self-realization. In addition to successfully mastering the necessary knowledge base and skills in accordance with the specifics of the chosen specialty, it is also important to possess the most expressed professionally necessary qualities and practical skills that are the conditions for the effective performance of professional functions at any stage of the professional formation of an individual.

Текст научной работы на тему «ДОРИШУНОС ХОДИМЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ДОРИШУНОС ХОДИМЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ КУНИКМАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ Ахмедова Феруза Медетовна

Узбекистон Миллий Университети доцент в.б., социология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) https://doi.org/10.5281/zenodo.7377788 Annotatsiya. Maqolada talabalarning shaxsiy va kasbiy fazilatlarini shakllantirish jarayonini uyg'unlashtirish, shuningdek, bo'lajak farmatsevtlar uchun kasbiy motivatsiyani rivojlantirish masalalari ko'rib chiqiladi. Ushbu sohaning bo'lajak mutaxassislari o'rtasida shakllanishi kerak bo'lgan bir qator kompetentsiyalar sanab o'tilgan. Oliy ta'lim muassasasida mutaxassisning malakasini oshirish keyingi tadqiqotlarni talab qiladi, chunki oliy ma'lumotli mutaxassislarni tayyorlash sifatiga tobora ko'proq yangi talablar qo'yilmoqda. Ta'lim jarayonining asosiy paradigmalari tubdan o'zgarib bormoqda, mutaxassislar tayyorlashning belgilangan yondashuvlari va sxemalari buzilmoqda. Shu sababli, zamonaviy oliy ta'lim uzluksiz kasbiy rivojlanishga, o'z-o'zini takomillashtirishga yo'naltirilgan, yuqori darajadagi raqobatbardoshlikni, kasbiy ko'rsatkichlarni va natijada martaba o'sishi va o'zini o'zi anglashni ta'minlaydigan malakali mutaxassis tayyorlash uchun tegishli shart-sharoitlarni yaratishi kerak.

Kalit so'zlar: tibbiyot, tibbiy sotsiologiya, salomatlik, kasallik, sog'lik, sog'liqni saqlash, demografik jarayonlar, sog'lom turmush tarzi, gigiena, farmakologik sotsiologiya.

ЭФФЕКТИВНОСТЬ ФОРМИРОВАНИЯ У БУДУЩИХ ФАРМАЦЕВТОВ

ЛИЧНОСТНЫХ И ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ НАВЫКОВ Аннотация. В статье рассматриваются вопросы гармонизации процесса формирования личностных и профессиональных качеств у студентов, а также вопросы развития профессиональной мотивации у будущих провизоров. Перечислен ряд компетенций, которые необходимо развивать у будущих специалистов данной отрасли. Профессиональное развитие специалиста в высшем учебном заведении требует дальнейших исследований, так как к качеству подготовки специалистов с высшим образованием предъявляются все новые и новые требования. Кардинально меняются базовые парадигмы образовательного процесса, ломаются устоявшиеся подходы и схемы подготовки специалистов. Следовательно, современное высшее образование должно создавать соответствующие условия для подготовки компетентного специалиста, ориентированного на непрерывное профессиональное развитие, самосовершенствование, что обеспечит высокий уровень конкурентоспособности, результативность профессиональной деятельности и, как следствие, карьерный рост и самореализацию.. Помимо успешного овладения необходимой базой знаний и навыков в соответствии со спецификой избранной специальности, важно также обладать наиболее выраженными профессионально необходимыми качествами и практическими навыками, являющимися условиями эффективного выполнения профессиональных функций на любом этапе. профессионального становления личности.

Ключевые слова: медицина, медицинская социология, здоровье, болезнь, здоровье, общественное здоровье, демографические процессы, здоровый образ жизни, гигиена, фармакологическая социология.

EFFICIENCY OF FORMING PERSONAL AND PROFESSIONAL SKILLS IN FUTURE

PHARMACISTS

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Abstract. The article studies the issues of harmonization formation process of personal and professional qualities at students, as well as the issues of development of professional motivation at future pharmacists. A number of competencies, which need to be developed at future specialists of this industry, are listed. The professional development of a specialist in a higher educational institution requires further research, since more and more new requirements are placed on the quality of training of specialists with higher education. The basic paradigms of the educational process are radically changing, and established approaches and schemes for training specialists break down. Therefore, there is a need to study this problem and search for increasingly advanced approaches for effective professional training and education of a competitive specialist during student training. Modern higher education should create appropriate conditions for the training of a competent specialist, focused on continuous professional development, self-improvement, which will ensure a high level of competitiveness, productivity of professional activity and, as a result, career growth and self-realization. In addition to successfully mastering the necessary knowledge base and skills in accordance with the specifics of the chosen specialty, it is also important to possess the most expressed professionally necessary qualities and practical skills that are the conditions for the effective performance of professional functions at any stage of the professional formation of an individual.

Keywords: medicine, medical sociology, health, disease, health, public health, demographic processes, healthy lifestyle, hygiene, pharmacological sociology.

Олий таълим тизимида талабанинг шахсий ва касбий ривожланиши самарадорлигини оширишда фанлараро соглом ракобатни яратиш мухим ахамиятга эгадир. Сир эмаски, олий таълим тизимида хар бир фан эгаси узининг фанини жуда мухим санаши ва уни, албатта, укув режага киритилишини талаб этади. Бу волюнтаризм [1] холатидир. Яъни, ушбу тушунча объектив холатлар ва юзага келиши мумкин булган окибатларни хисобга олмасдан, исталган максадларни амалга ошириш истагини билдириш хисобланади. Бирок, таълим жараёни бозор ва жамият талабига жавоб берувчи кандай компетенция, касбий хамда шахсий фазилатлар эга булгуси мутахассисларга эхтиёжманд эканлигини эътиборга олиш давр талабига айланади. Замон билан хамнафас булиш [2, -Б. 420-423] яъни талабани узи танлаган фанининг жарангдор номига эмас, балки айнан уша фан оркали кандай билиш ва куникмага эга булиши кизиктириши керак. Кредит-модуль тизими айнан шундай жараёндир. Ушбу тизимда талабалар узлари фан ва укитувчини танлаш хукукига эга. Талабалар йуналишдан келиб чикиб танлаши мумкин булган фанлар сони ошади. Янги тизим янги укув стандартларини ишлаб чикишни такозо этади. Бу холатда, энг аввало, хар бир фаннинг компетентлик ёндашувига катта эътибор каратиш лозим булади.

Амалиётни ривожлантиришга йуналтирилган максадга эга булган булажак соха мутахассисларни тайёрлашда зарур булган шарт-шароитлар учун касбий ва шахсий компетенцияларни шакллантириши аник шахсга йуналтирилган ёндашувга мос келади. Шунингдек, шахсий захираларни максимал даражада ошириш доирасида амал килади. Бу борада "компетенция" тушунчасига таъриф бериб утсак. Компетенция сузи лотин тилидаги "competo", "competentia" сузларидан олинган булиб, "эришаман", "мос келаман", "лойик буламан" каби маъноларни билдиради. Мазкур атаманинг мазмун-мохияти

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

муваффакиятли билим ва куникма каби тушунчалар билан тавсифланади. Яъни, талаба "компетенция"си - бу талабалар томонидан эгалланган билим ва куникмаларни мустакил равишда шахсий, касбий ва ижтимоий фаолиятларда амалий куллай олиш лаёкатини хам ифода этади. Компетенция - сифатли ва самарали фаолиятда билим, куникма ва махоратини куллашни уз ичига олган шахснинг узаро богликлик фазилатлар туплами [3, 198-б].

Талабалар кутган натижаларга эришдими, фан олдига куйиган вазифани бажара олдими? Бу холатни мониторинг килиб бориш учун куйидаги аниклаш усули асосида хар бир талаба узининг малака ва куникмаларни ургана олганлик даражасидан келиб чикиб белгилаш шарти куйилади. (жадвал 1.)

1-жадвал

Талаба томонидан фанни узлаштириш натижасида узларида шаклланганлик

даражасини белгиловчи жадвал

Фан буйича компетенцияларнинг шаклланганлик

даражаси

Фан номи Компетенциялар Узлаштири ш даражаси

Хорижий тил Коммуникатив компетенция(чет тилда урганилди/

мулокотга урганилмад

кириша олиш) и

Ахборот Ахборот билан ишлаш компетенцияси урганилди/у

технологиялари (масалан, медиа манбалардан маълумотларни рганилмади

асослари излаб топа олиш, саралаш, ишлаш, саклаш, фойдалана олиш, уларнинг хавфсизлигини таъминлаш куникмаларини эгаллашни хамда медиамаданиятга эга булиш)

Психология Шахс сифатида ривожлантириш урганилди/у

компетенцияси рганилмади

Социология Ижтимоий фаоллик компетенцияси урганилди/у рганилмади

Маданиятшу Миллий ва умуммаданий урганилди/у

нос кадриятларниривожлантиришга каратилган рганилмади

лик компетенцияси

Булгуси мутахассисни тайёрлашда компетенцияни ривожлантиришга асосланган ёндашув таълим мазмунини такомиллаштиришда аскотади. Таълимни модернизация килиш шароитидаги энг мухим муаммолардан бири бу - укитувчининг малакасини ошириш хисобланади. Бу биринчи навбатда, талабаларнинг ижодий кобилиятини ривожлантириш, уларнинг умуминсоний кадриятларини шакллантиришда компетенцияга асосланган ёндашув жуда мухим. Шу боис хам миллий узлигини англаган, маънавий баркамол шахсни шакллантириш хар бир даврнинг асосий максади хисобланиб келинган. [4, -Б. 29-32].

Олий фармацевтик таълимнинг компетенция аниклаш усули куйидаги асосий йуналишларни назарда тутади: укиш ва укиш кобилияти, ижтимоийлашиш ва шахсий

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

фазилатларини ривожлантириши. Бу, уз навбатида, фармацевтик олий таълимда компетенцияга асосланган ёндашувни тезрок тула жорий этишни таказо этади. Компетенцияга асосланган ёндшувнинг тугри йулга куйилганлиги хукукий -умуминсоний принциплар устуворлиги билан изох,ланади. [5, -Б. 35-42].

Шу муносабат билан олий таълимга, жумладан фармацевтика таълимига компетенцияга асосланган ёндашувнинг киритилиши укув жараёнини оптималлаштиради.

Булгуси фармацевтларнинг энг самарадор ва оптимал компетенциялари куйидагилардан иборат:

а)касбий фаолиятни дори воситалари ва фармацевтика товарлари муомаласини тартибга солувчи конунларни амалга ошира олиш масаласига эга булиш;

б)Касбий фаолиятни маънавий-ахлокий меъёрлар ва кабул килинган профессионал сифат стандартларига мувофиклаштира олиш;

в)Жамоада хдмкасблар, беморлар ва истеъмолчилар билан ижтимоий, ахлокий, конфессиявий ва маданий тафовутларга нисбатан багрикенглик муносабатида булиб ишлаш.

Фармацевтика фаолияти билан шугулланадиган барча мутахассислар, шу жумладан, олийгох,ни тугатган ёш мутахассислар ушбу компетенцияларга эга булиши керак. Хулоса килиб айтганда, компетенцияни аниклаш усули айникса, касбий компетенцияларни ишлаб чикиш олийгох,нинг кадрлар тайёрлаш сифатини оширади, укитиш усулларини такомиллаштириш ва инновацион таълим технологияларини жорий этишга асосланган укув жараёнини интенсивлаштиришни талаб килади.

Дархдкикат, мутахассиснинг муваффакиятли амалий фаолияти касбий компетенцияларни шакллантириш даражаси билан белгиланади [6, 597-б.]. Таъкидлаш жоизки, факат юкори малакали фармацевт доришунослик билан боглик дори-дармонларни тайёрлаш, саклаш ва таркатишнинг амалий масалаларини яхши билади.

1-расм

Укув жараёнида фанлараро интеграциялашув (уЙFунлашув)

Укитиш жараёнида юкори малакали мутахассис шахсини ривожлантиришнинг энг самарали воситаси бу компетенцияга асосланган ёндашув булиб, унинг доирасида укув жараёни талабаларда умумий таълим, маданий ва касбий кобилиятларни ривожлантиришга каратилган комплекс фаолият сифатида тушунилади. (1-расм )

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Фанлараро ёндашув схемаси асосида мутахасислик фанларнинг биринчи блокига кирувчи ижтимоий-гуманитар фанлар хамда ушбу урганилаётган мавзуимизда фанлараро ёндашувнинг иккинчи турини белгиловчи кимёвий фанлар кесимида электив курслар яратилади.

Дархакиккат, булажак касб эгаларида шахсий фазилатлар билан касбий куникмаларни шакллантиришда компетенциявий ёндашув оркали махсус ва эклектив курслар (фармацевтик социология, фармакопсихология, фармацевтик этика, тиббиёт социологияси)ни максадли таълим тизимига идентификациялаш йуллари ишлаб чикилди. Ва ушбу тавсиялар асосида Узбекистон миллий университети 5210100 - «Социология» йуналишидаги укув режасига «Тиббиёт социологияси» фани, Тошкент фармацевтика институтининг 5310901 - «Метрология, стандартлаштириш ва бошкарув сифати» йуналишининг укув режасига «Фармацевтик социологияси» фани киритилди. Ушбу фанлар охирги икки укув йилида укув режаларда танлов фан асосида олиб борилмокда. Натижада, фармацевтика олий таълим муассасаларида социология фанини касбий сохага йуналтириб укитиш самарадорлигини оширишга хизмат килган

Булажак мутахассиснинг фармацевтика сохасидаги касбий мотивацияси боскичма-боскич ривожланиш хусусиятига эга. Рус олими Л.Семёнова фикрича, мотивация - бу субъект фаолиятининг харакатлантирувчи кучи ва олий таълимдаги ютуклари, касбда муваффакиятга эришиш учун ишончли воситадир. Касбий мотивация профессионалликни оширишнинг ички омили булиб хизмат килади, чунки факат унинг юкори даражаси, уз навбатида, касбий таълим ва шахс маданиятини самарали ривожлантириши мумкин. Дастлабки боскич жараёнида потенциал талаба шахсий тажриба ва касбий рахбарлик доирасида бошлангич касбий мотивацияни ривожлантиради. Дорихонада ишлаш тугрисида биринчи хиссий билимларни олади ва фармацевт, технолог, аналитик, фармацевтика вакили каби фармацевтик мутахассисликлар тугрисида гоялар пайдо булади. Амалийлаштириш боскичида талабанинг онгли касбий мотивацияси шаклланади. Натижада келажакдаги касбий фаолият контекстида турли хил таълим фаолияти содир булади. Прогностик боскичда эса истикболли профессионал мотивация юзага келади. Унинг ривожланиши учун битирувчига булажак мартабани режалаштириш ва келажакда рахбарлик килишда ёрдам бериш керак булади [7].

Фармацевтика сохаси талабаларининг касбий мотивацияси 2 та катта мотив блокларини уз ичига олади: биринчиси — профессионал ахамиятли мотивлар, иккинчиси эса шахсий фазилатларни шакллантирувчи мотивлар.

Биринчи блок куйидаги мотив гурухларини уз ичига олади:

1) амалда профессионал яъни юкори малакали мутахассисга айланиш, келгуси касбий фаолиятида муваффакият козониш, дорихонада юкори натижаларга эришиш ва х.к; Булар касбий фаолиятнинг мазмунини ташкил этувчи мотивлар гурухидир. Ушбу гурухнинг ахамияти фаолиятга кизикишнинг касбий жихатларини ривожлантириш билан богликлиги, касбда ижодкорлик истаги, максадни амалга оширишда муваффакиятга эришиш конуниятларига асосланади.

2) касбий ривожланиш ва мартаба усиши учун мотивлар, яъни уз касбига эга булиш, келажакда жамиятда юкори мавкега эга булиш, юкори етакчилик мавкеини эгаллаш, фойдали алокалар ва куплаб танишлар орттириш, бизнес бошлаш имконияти ва бошкалар. Булар касбий ривожланиш ва мартаба усиши учун мухим ахамиятга эга булиб

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

шахснинг касбий баркарорлик ва мартаба усишига булган эхтиёжи нечогли юкори ёки сус эканлиги билан боглик.

3) прагматик мотивлар, яъни олинган билимлар туфайли юкори даромад олиш, яхши маошли иш топиш ва х.к. Булар, ёшнинг моддий фаровонликка эришиш зарурияти билан боглик булган прагматик мотивлар гурухидир.

Иккинчи блок куйидаги мотив гурухларини уз ичига олади:

1) когнитив мотивлар, яъни чукур ва узок муддатли билимларни эгаллаш, билимларга эга булган кизикишини мукаммалаштириш, интеллектуал коникиш, дунёкарашни кенгайтириш, билиш жараёнидан коникиш олиш, ижодий изланишларга интилиш ва бошкалар. Булар мотивларнинг ушбу гурух мазмуни ва укув жараёни билан боглик буладин. Шу сабабли мазкур мотивлар талабаларни муваффакиятли урганишга ундайди.

2) ижтимоий мотивлар, яъни махсус таълим зарурлигини англаш, жамиятнинг тулик аъзоси булиш истаги, жамоатчилик томонидан тан олиниш, ижтимоий идентификация зарурати, жамиятга фойда келтириш истаги ва бошкалар. Булар инсоннинг уз миссиясини англаши билан боглик булган ижтимоий мотивлар гурухидир. Бошкача айтганда, ижтимоий фаровонликни ошириш, жамият фаровонлиги учун ишлаш ва узини фукаро сифатида англаш хисобланади.

3) шахснинг узини узи ривожлантиш ва рагбатлантириш, яъни касбий фаолиятга сифатли тайёрланиш, доимий интеллектуал ва маънавий усишга булган эхтиёж, умумий маданий даражани ошириш истаги, миллий ва хорижий тажрибага эга булиш истаги ва бошкалар. Булар шахсий уз узини англаш учун харакатга ундовчи сабаблар гурухидир. Бу шахснинг доимий шахсий ва касбий усишга интилиши, маълум бир профессионал стандартларга жавоб бериш зарурати билан боглик булади. Бундай мотивлар гурухининг мавжудлиги касбий фаолият натижасига таъсир килувчи ижтимоий ахамиятга эга булиб, компенсация килинмайдиган мулкдир [8, -Б. 2278-3075].

Бугунги кунда талабаларнинг ички ресурсларини очиб бериш замонавий таълимнинг долзарб вазифасидир. Бунда талабаларнинг устувор фазилатлари - фаоллик, ташаббускорлик, укув фаолиятини мустакил режалаштириш ва назорат килиш кобилияти, урганишга булган мотивация. Замонавий касб-хунар таълимининг асосий максади шахс, жамият ва давлатнинг хозирги ва келажакдаги эхтиёжларини кондириш, куп киррали шахсни, жамиятда ижтимоий мослашишга кодир, касбий мехнатга тайёр, узини мустакил тарбиялаш, узини такомиллаштириш ва англашга кодир булган фукарони тайёрлашдан иборат. Шу сабабли, хозирги вактда замонавий, жадал узгарувчан дунёга мослаша оладиган, мураккаб масалаларини хал этишда тубдан янгича ёндашишга кодир малакали, ижодий фикрлай оладиган ва ракобатдош шахсга талаб кескин ошиб бормокда. Зеро, бугунги долзарб вазифа, ёш авлодни етук шахс, замон талабларига жавоб берадиган, билимдон, юксак маънавиятли, эътикоди мустахкам, иродаси кучли, халк, Ватан учун кайгурадиган комил инсон килиб тарбиялаш ва вояга етказишдир. [9,-Б. 469-473].

Замонавий фармацевтика таълимининг долзарб муаммоларидан бири булгуси фармацевтларнинг касбий махоратини шакллантириш муаммосидир. Компетенция, маълум бир сохада билимга эга булган шахснинг ажралмас мулки булиб, олий таълимда олиган билимларининг амалиётда махоратли куллашдан иборат. Бунга ривожланган мамлакатларнинг асосий педагогик стратегияси булиб келган муаммоли укитиш ёрдам

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

беради. Замонавий фармацевтика бозорида фармацевт юкори профессионалликка эга булиши керак. Бунинг учун фармацевтика бозор муносабатларининг шаклланиши ва ривожланиши мутахассисларнинг шахсий фазилатларига куйиладиган талаблар, профессионал жамоалар томонидан белгиланган фаолият дастурини жиддий узгартиришни талаб этади. Согликни саклаш тизимига ахолини юкори сифатли дори-дармонлар билан таъминлайдиган масъулиятли, ташаббускор, ижодий фикрлайдиган, мобиль, профессионал тайёргарлик эга мутахассилар жалб килиниши лозим. Жамиятга дорихонанинг барча жихатлари, айникса, амалий вазиятлар ва муаммоларни яхши биладиган малакали мутахассислар керак. Фармацевтнинг тайёргарлигини нафакат олий таълим муассаси ва дорихонада олинган тажриба, балки келажакни олдиндан режалаштириши хам белгилаб беради. Шу муносабат билан таълим моделида малака даражасидан ваколатларга утиш жараёнида узгаришлар юз беради.

Маънавий етук инсонни тарбиялаш жамиятнинг энг асосий вазифаларидан биридир. [10, -Б. 676-688]

Олий таълимдаги укув жараёнида педегогик технологиялардан фойдаланиш талабани касбий жихатдан муваффакиятли ривожланишига олиб келса, талабаларнинг ижтимоий фаоллиги уни инсонпарварлиги, мехрлилигини оширади. Бунга укишни амалиёт билан боглайдиган воситалар ёрдам беради. Булар - инновацион таълим технологиялари, муаммоли укитиш, фактларни аниклаш ва ишлаб чикариш амалиётлари доирасидаги амалий машгулотларни кенгайтириш, тугридан-тугри иш жойларида касбий йуналтирилган укитишни йулга куйиш, стажировка, тренинглар, илмий-тадкикот фаолиятларини уз ичига олади. Таълимга бундай ёндашув талабаларнинг касбий куникмаларини янада ривожлантиришга ёрдам берувчи педагогик фаолият принципларини аниклашнинг методологик асоси хисобланади. [11, -Б. 5477-5489]

Укув жараёнини ташкил этишнинг анъанавий шакллари доирасида талабаларнинг касбий махоратини ривожлантириш мумкин эмас, бу фармацевтика сохасидаги булажак мутахассислар учун профессионал мотивацияни сезиларли даражада кийинлаштиради. Бундан ташкари, укув тизими талабаларнинг касбий мотивацияси таркибида, когнитив ва тугри касбий мотивларни такомиллаштириш вазифасини бажариши керак. Айнан мана шу мотивлар талабалар гурухларини муваффакиятли урганиш, касбни пухта эгаллаш ва пировардида касбий фаолиятни мустахкамлашга ундайди.

Малакали кадрлар тайёрлашда таълим тизимини тубдан такомиллаштириш, ишлаб чикаришга чукур интеграциялаш ва таълим даражасини халкаро стандартлар даражасига кутариш мухум ахамият касб этади. Ушбу жараёнда талабалар касбни муваффакиятли ривожлантириш учун билимларни чукур узлаштириши зарурлигини англаши мотивлари ва турли хил профессионал вазиятларда харакатланиш кобилиятини шакллантиради. Бу эса, уз навбатида, талабаларнинг касбий куникмаларини эгаллашига туртки беради.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

REFERENCES

1. https://strelkamag.com/ru/article/vocabulary-voluntas

2. Kadirova Y. LOVING THE COUNTRY IS FAITHFUL //Science and innovation. - 2022. -Т. 1. - №. B4. - С. 420-423.

3. Кадирова Х. Б. Главная духовная ценность и личность человека //ФЭн-наука. - 2015. -№. 1. - С. 29-32.

4. Компетентностно-ориентированное обучение в медицинском вузе / А И. Артюхина и др. - Омск: Полигр. центр КАН. 2012. - 198 с.

5. BUVABAEVNA K. Y. LEGAL BASIS OF FORMATION OF CIVIC CULTURE IN STUDENTS KADIROVA YAKITJAN BUVABAEVNA: LEGAL BASIS OF FORMATION OF CIVIC CULTURE IN STUDENTS KADIROVA YAKITJAN BUVABAEVNA //Journal of Information Computational Science. - 2021. - №. 1. 35-42

6. Bekmurodov M., Akhmedova F., Kadirova X. Study the process of harmonization formation of personal and professional qualities at students//International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Volume-24 (Special Issue 1), 2020. pp. 597-605

7. 7.https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-motivatsii-dostizheniya-v-professionalnom-stanovlenii-studentov-vuza

8. H Kadirova, F Akhmedova.Sociological Analysis of the Nation's Identity, the Levels of Feeling the National Identity in Uzbekistan.2019. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN. P/ 2278-3075

9. Kadirova Y. B. The Advantages of Improving Students' Civic Literacy in Building a Democratic State Governed by the Rule of Law //International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding. - 2021. - Т. 8. - №. 5. - С. 469-473.

10. Kadirova H. The Place Of Karakalpak Ethnoculture In The Integration Of Society //The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - Т. 3. - №. 04. -С. 676-688

11. Buvabaevna K. Y. Issues of Civil Literacy Development in the Education System //Annals of the Romanian Society for Cell Biology. - 2021. - С. 5477-5489.

12. K.Tulenova. СООТНОШЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНЫХ И ОБЩЕЧЕЛОВЕЧЕСКИХ ЦЕННОСТЕЙ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ЛИЧНОСТИ. //Science and innovation. - 2022. - Т. 7.С. 1610-1616.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.