ДИАЛОГНИНГ МАЗМУНЛИ МУЛОЦОТНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ВОСИТАСИ СИФАТИДАГИ АХДМИЯТИ
УлуFбек Абдугаппорович Махкамов
Узбекистон Миллий университети доцент вазифасини бажарувчиси
фалсафа доктори (PhD),
АННОТАЦИЯ
В статье философски рассматривается способность личности составлять тексты в процессе общения, следовать правилам диалога для достижения намеченной цели общения. Существует также прямая направленность на формы диалога, используемые во время общения.
Ключевые слова: общение, концепция диалога, правило композиции текста, культура речи, логический анализ, говорящий и слушающий, беседа и дискуссия.
ABSTRACT
The article philosophically examines the ability of a person to compose texts in the process of communication, to follow the rules of dialogue in order to achieve the intended goal of communication. There is also a direct focus on the forms of dialogue used during communication.
Keywords: communication, the concept of dialogue, the rule of text composition, culture of speech, logical analysis, speaker and listener, conversation and discussion.
Ижодий тафаккур юритишда мантикий шаклларга асосланган холда диалог олиб бориш, бизнинг давримизда ижтимоий тараккиётнинг келажакдаги жадаллашувида мухим рол уйнайди. Шуни алохида таъкидлаш жоизки, хозирги дунё хар качонгидан кура карама-карши ва мунозаралидир. Ижтимоий-маданий турмуш тарзи турли сохаларида мазмунли, самарали ва истикболли диалог тарзини фан ва сиёсатда, партиялар ва миллатлар, халк ва хокимият муносабатларида кузатиш мумкин. Яхши диалог куп жихдтдан демократия ва фукаролик жамиятида биз назарда тутадиган холатларнинг наъмунаси сифатида намоён булади. Сиёсий мажлислар хамда мунозаралар шуни курсатадики нутк сузлаш жараёнида тажанглик ва курслик, одатий ахлокий нормаларига амал килмаслик, фикрларнинг
April, 2022
358
мохиятига етиб бора олмаслик, ишончсизлик, уз имкониятини тула намоён килиш имконини йукка чикаради. Шунинг учун диалог маданиятини чукур урганиш хар бир инсон учун зарур хисобланади.
Мазмунли мулохаза юритиш учун ижтимоий келиб чикиши, мансаби, зиёлилик даражаси жихатдан юкори табакага эгалиги ёки нуфузли булиши етарли булмайди. Инсоннинг хулоса чикариш маданияти холатининг яхши шаклланганлиги, тинглай олиши ва тинглашларига эришиши дунёвий ва махаллий билимларга эга булганлигидан далолат беради.
Хрзирги даврда диалогнинг иштирокчиларни нокулай вазиятларга солиб куядиган вазиятларда хам бевосита иштирок этадиган шаклларига хам мурожат килинади. Замонавий маъруза, мисол учун узида диалогнинг турли-туман куринишлари умумлаштирилиши, бир бутун хулоса чикаришга кенг имконият яратади. Ташки куринишидан у риторик характерга эга булади. Илмий - техник инкилоб жараёнида пайдо булган, умумий ижод, хар бир шахснинг ижодий имкониятини шакллантирадиган диалог Сократча хусусиятга эга булади.
Илмий матн хам диалог куринишида намоён булади. Илмий диалог иштирокчилари замон ва вактда ажратилган, турли хил тилда сузлашувчи, узга бир муаллифга тегишли булган нуктаи-назарнинг бошка-бошка вазиятларни тахлил ва танкид килишса хам муаллиф эгасининг асосномаси мавжуд булмаслиги мумкин эмас. Чунки фаннинг бутун бир тарихи олимларнинг диалогидан ташкил топади. Лекин хар бир диалог ахборот характерига эга булавермайди. Маълум бир максадга йуналтирилмаган, ахборот бермайдиган ва хакикатдан йирок булган ритуал, уйин услубидаги ва бошка турдаги диалоглар хам мавжуд. Шу жумладан диалогда асосан одамлар уртасидаги муносабатлар орасидаги говларни йукотувчи, умумий бир жамият манфаатини билдирадиган озодлик тамойили намоён булади. Бундан ташкари диалог ёзма ва огзаки шаклда хам намоён булиши мумкин. Маълум бир сузлар жумласидан ташкил топган, катъий колипга солинган ёзма шаклдаги диалогга караганда огзаки шаклдаги диалог тури ижтимоий - психологик характерга эга булади, нафакат сузлардан балки тушунчани янада тушунарли булиш имконини берадиган имо ишоралардан хам ташкил топади. Метафора ёки ишора килиш бу ерда аввалдан маълум ва катъий лекин узундан узок ва зерикарли исбот килишга караганда купрок фойдали булиши мумкин. Шу сабабли хам диалог олиб бориш санъати, бу - санъатнинг мухим бир туридир. Маълумки мулокот жараёнида уз фикрини ёзма шаклда жуда аник ва тушунарли билдира оладиган аммо огзаки шаклга келганда маълум бир
April, 2022
359
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-358-363
тусикларга дуч келадиган кишиларнинг учраб туриши хам тасодиф эмас.
Инсон нутк маданиятини ифода этишда унинг функциясида диалогизмнинг илдизлари яширинган булади. Нутк оркали бир одам бошкасини нафакат ахборот билан таъминлайди балки, маданий алока тизимини шакллантиради. Ахборот узатиш нуткнинг мухим булмаган бу куриниши халос. Б.Ф.Поршнев фикрига кура нуткнинг асосий вазифаси бу унинг хукмронлик килиш, буйсундириш ёки каршилик килишидир [1]. Айнан шунинг учун хам нуткни якуний хулосага асосланган курук ва хиссиз омилларга таянган констанца шаклида куришимиз хам мумкин. У тасдик ёки инкор этиш ва бошка турдаги фикр билдириш, иккиланиш ва савол холатида хам учраши мумкин.
Диалогнинг натижасини унинг шаклларини кузланган максадга эришиши билан изохлашимиз мумкин. Буйрук ва дук пуписаларга асосланган оммавий маърузаларни узида жамлаган гояларни тушуниш ва узлаштириш соддалик булади. Тажриба шуни курсатадики, оддий ахборот алмашиниш хам натижасиз хисобланади. Бу холатга карама - карши равишда идоравий, ишончли диалог кизикарлилиги, кимматга эга булиши билан иштирокчиларга юкори даражада ижобий натижаларга эга булиш имконини беради.
Мантикий жихатдан олиб караладиган булса диалог тушунчаси турли хил субьектив оламлар, умумий бир вазият ёки предметга боглик булган турли хил тушунчаларнинг учрашувидир. Инсонлар учун нимани гапирилаётганлиги эмас, балки масалага кандай ёндошишлари мухим. Шу сабабли сухбат жараёнида нутк нотик нуктаи назаридан аник ва кимматли маълумотлар билан бойитилган, сухбат иштирокчиларини эътиборини тортадиган даражада булиши лозим. Х,иссиз, мантиксиз тушунтириш тингловчиларнинг муносабатини одатда бузади, диалог жараёни натижасиз тугашига олиб келади.
Диалог жараёнида бир шахснинг фикри, унинг мулокот мавзуси буйича сиёсий, ахлокий ва бошка жихатлар асосида тингловчи томонидан бахоланишига боглик. Янги фикр ва хиссиётни изохлаш, барча диалог иштирокчиларининг хамфикрлилиги, мулокот жараёни хар доим хамкорликнинг ифодасидир. Диалог олиб бориладиган вазиятлар табиатан турли хил булади. У ёки бу вазиятга караб, инсон диалог иштирокчисининг фикрларини маъкуллаши, тулдириши ёки шубхаланиб уларни инкор килиши мумкин. Бундай вазиятда диалог
April, 2022
иштирокчиларини "муносабатларни ойдинлаштириш" таказо килинади.
Нотик ва тингловчи диалоги - баъзи бир саволлар юзасидан тушунарли шаклга келтирилган тартиблашган ва ижтимоий-маданий омилни ривожлантиришга йуналтирилган муносабат шаклидир. Шакли ва вазифаси жихатидан у маъруза, хисобот, хабар беришга якин тушунчадир. Диалог кенг микёсда таркалишига кура суров шаклида намоён булади, мисол учун диалог анкета, интервью каби ижтимоий суров куринишида булиши мумкин. Диалог сурок утказилаётган шахсдан баъзи бир ахборотларни олиш имконини беради.
Сухбат ва мунозара диалогнинг янада кенг таркалган шаклидир. Сухбат жараёнида иштирокчилар, баъзи нарсаларни мухокама килиш билан биргаликда узаро фикр алмашадилар хамда сухбат мавзуси юзасидан янги маълумотларга эга буладилар. Аммо бундай фикр алмашиш усулининг фойдали жихатлари чегараланган булиб, иштирокчилар аввало бир - бирларининг эхтиёжларини кондирувчи тушунчалардан фойдаланадилар холос. Бундай бахс мунозарада турли карашлар, фикрлар тукнашуви содир булади, иштирокчилар уз дунёкарашига таянган холда уз фикрини маъкуллайди, бошка томоннинг фикрларини танкид килади.
Умуман олганда, диалог - зарурий вербал муносабат тури, шаклан у куп киррали, тушуниш ва тушунтириш жихати универсалдир. Диалогнинг тузилиши хакида немис мантикшунослари П.Лоренцен ва К.Лоренцлар томонидан илгари сурилган "модел тузулиши" гояси концептуал ахамиятга эгадир. Ушбу усул асосида биз диалогнинг куйидаги формал шартларини билиш имкониятига эга буламиз;
диалогда суз "юритиш" жараёни иштирокчилар томонидан навбатма -навбат амалга оширилади;
диалог ким галаба козонгани хамда ким ютказганини билдирувчи тугалланган натижа билан якунланади;
диалог иштирокчилари унинг тузилишига таъсир утказа олувчи воситалар ва мухокама коидаларида курсатилган имкониятлардан фойдаланадилар;
диалог иккинчи томонни узаро мулокот килишга мажбур килувчи жараён билан бошланади [2];
Бизнинг фикримизча ушбу, юкоридаги усул диалог жараёни мохиятини бирмунча колипга солади хамда осонлаштиради. У куп микдордаги фикрлар мажмуи ва жамоавий мулокотни эътиборга олмаган. ^иска килиб айтганда турли хилдаги диалог вазиятлари савол-жавоблар умумлашмасидир. Зеро, диалогнинг узи ва унинг
April, 2022
361
натижаси, унинг омадли ёки омадсиз якунланишига аввало берилаётган жавобларнинг тартибли ёки тартибсиз, маъноли ёки мазмунсиз тузилганлигига боглик.
Савол ва жавоб, муносабат диалогнинг "юраги" хисобланади. Бу муносабатга кура савол асосий уринни эгаллайди. У диалогни аник бир максадга йуналтиради. Айнан савол натижасида мулохаза мазмунга эга булади.
Диалогнинг савол - жавоб куринишидаги шаклида баъзида бошка бир диалогнинг таркиби намоён булади;
диалогнинг максади ва сабаби;
хулосалар, нуктаи назарлар;
карама - карши томоннинг фикрини англаб олиш имконини берадиган ёрдамчи элементлардан (шипшитиш, аниклик киритмок, фикрни макуллаш, фикрга карши чикиш) ташкил топади.
Маълумки, хеч бир савол маъносиз бир жойда пайдо булмайди. Унинг пайдо булиши учун, хеч булмаганда икки хил фараз, бир - бирига карши булган иккита мулохаза булиши керак. Шу сабабли хам диалог жараёнида "Мен" ва "Мен - эмас" булиши таказо этилади. Бунда уз фикри билан иккинчи томонни кизиктира олиш ва эътиборини тортиш лозим булади. Иккилантириш, карши чикиш масаласи диалог жараёнининг асосий харакатлантирувчи кучидир. Бу холат диалогнинг ички томони, яъни якка тарзда фикрлаш учун хам характерлидир. Шу йул билан диалог карама - карши фикрлар, саволлар асосига курилган холда кейинги йуналишини ойдинлаштиради.
Диалог - бу нафакат бахс, балки, билим пойгаси хамдир. Агар цивилизациялар орасидаги диалогни олсак, бу бутунлай бошка нарса. Яхши суз кайси, деб сурасалар, кишиларга нафи тегадиган суз деб айтгил. Ёмон суз кайси, деб сурасалар, бировга зарари тегадиган суз, деб жавоб бергил [3]. Албатта у жахон такдири хакидаги "катта сухбат" предметини биринчи навбатда тушунишга боглик. Цивилизациялар орасида уларни ажратиб турувчи чизик йук, балки маънолар, маданият, олам хакидаги карашларнинг бир-бирига утиши мушохада килинади. Диалог жараёнининг узи булса марказлаштиришдан узоклашишдир.
Дархакикат, хозирги замонда хар кандай одимлар (ташаббуслар, лойихалар, дастурлар), вакти келиб "жахон столига" келиб тушади: бу ерда унга диккат билан каралади, - "бунинг узи намага керак?" деган савол пайдо булади. Хусусан хозир бухрон эски муаммоларни жиддий тус олишга олиб келган пайтда ва янги
April, 2022
362
муаммоларни унга кушган даврда, бундай саволни пайдо булиши хдклидир. Улардан к;очиб кутилишниннг имконияти йук;! "Катта карорларни" кабул килиш пайти келди!"
REFERENCES
1. Поршнев Б. Ф. О начале человеческой истории (проблемы
палеопсихологии) / Науч. ред. О. Т. Вите. 720 с. - Санкт-Петербург: Алетейя, 2007. —
2. Лоренцен П. К обоснованию дедуктивного метода//Философия и логика. -Москва: МГОУД974. -79-83 с.
3. Кошифий Хусайн Воиз. Футувватномаи султоний. Тошкент. "Узбекистан Миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти. 2011. -72 б.
4. Мухамеджанова Л.А.(2021) "Тенденции изменения этических норм в информационном обществе". Материалы конференции Социальная реальность виртуального пространства. С. 48-54
5. Мухамеджанова Лалихон Ашуралиевна, Асадуллина Гузелия Рауфовна, Ермоченко Константин Павлович, Шкуран Оксана Владимировна, Ивентьев Сергей Иванович. (2021) "Социальная истина и духовно-нравственная сфера человека" С.Ш-118
• О
April, 20221 International Scientific Conference1
©
ф'
©
363