МЕТОДИКАМ ТАШХИСИИ ОМУЗИШИ ФАЪОЛИЯТИ ИНННОВАТСИОНИИ ОМУЗГОР
Саидов Н. Т., Хусензода А.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садридин Айнй
Замони муошр замони пешрафти техникаю технология буда, аз ^ap як омузгор та^о менaмaяд, ки дap paвaнди тaълим as yддaи иcгифaдaи технологияи иттилоотию кaмyникaгcиaнй бapaяд. Вaбacтa бa омузиши фaъaлияти инaвaгcиaнии омузгор асосгузори cyÄX,y Bagara миллй-Пешвои миллaг, Президента Чумдурии Точикиотон, мyдгapaм Эмaмaлй Рaдмaн чунин гaъкид кapдaaнд, ки "Вaзифaи aввaлиндapaчaи Вaзapaги мaapиф Ba илм, Aкaдемияи илмдои Чумдурии Точикистон aB он ибapaг acг, ки дaмaи кyввaю имкониятдои худро дap бapобapи рушди илмдои гyмaнитapй бa инкишофи илмдои техникй, риёзй caфapбap нaмyдa, зaминaи гaкaмyли шуури гехникaи инaвaгcиaнй Ba икгиcадии чaмеapa фapaдaм apaнд". [1] Зеро гaмaми бурду бохти мyaccиcaдaи гaълимй aß кaбили чорй нaмyдaни низоми нaв бapaи бaлaнд бapдaшгaни мaдapaта кacбии омузгорон бо иcтифaдa aз гехникa Ba технологияи иновaтсионй вaбacгaгии зиёд дapaд.
Истифодаи ycyли тaшxмcй барои дарёфт кардани падлудои caмapaноки таълим дар фаъолияти омузгорон, дapxоcт ва пуррагии ондо, дар мачмуъ барои фаъолияти ма^аднок оид ба инкишофи фарданги кacбию педагогй имконият дода, барои нишон додани тaшaббyc ва эчодиёти дар як омузгор шароит фародам меорад.
Дидгоди марказии конceпcияи омузиши ташхиет аз он иборат мебошад, ки дар тачрибаи дар як омузгор ё дайати омузгорони мактаб алокаи мутакобилаи чузъдои тачрибаи мycбй ва манфй мавчуд буда, мyшaxacй ва caмapaнокй дар кори ташаккули фарданги кacбии педагогй xycycиятдои мycбй ва манфии фаъолиятро талаб менамояд.
Мувофики акидаи як катор мудакикон (М.Нуъмонов, М.Ибодов, А.Саторов, О.Иcломов) методикаи ташхиши омузиши чараёндои инновaтcионй пешбинй менамояд:
• Омузиши манфиат, талабот, таваччуди мaкcaдноки омузгорон, ки дар атош бартараф кардани мушкилидои вокеии фаъолияти педагогй ташаккул меёбанд;
• Чустани роддо, конceпcия ва технологиядои тачрибаи пешкадами педагогй, ки ба конеъ кардани манфиат ва талаботдои омузгорон равона карда шудаанд;
• Интихоби xycycиятдои шaxcии омузгор, намуддои азхуднамой ва воpидcозии инноватсиядои педагогй (намоиш, шард, даредои кушод, омузиши адабиёт, тайёр кардани маърузадо, иштирок дар кори тачрибавй ва гайра) [8].
Кордои амалй омузиши тaшxмcии инноватсиядои педагогй якчанд мардиларо дар бар мегирад:
Дар мардилаи якум caволномaпypкyнии омузгорон, тадлили caволномaдо, муайян кардани маълумот оид ба мазмуни caволномaдо дар чapaёни мycодибaи инфиродй, тадлили маълумотдои тaшxмcй гузаронида мешавад.
Дар мардилаи дуюм бо дарназардошти маълумотдои мушаххаш мардилаи якум банакшагирй ва родандозии накшадои корй оид ба баланд бардоштани cai^ тaxaееycнокми кacбию педагогй гузаронида мешавад. Маводдои ташхда дамчун acоcи банакшагирии фаъолияти методии мактаб, фаъолияти комиееияи фаннй-методй ва фаъолияти инфиродии методии омузгор истифода мешаванд.
Дар мардилаи еeюм чамъбасти кор ва тaшxмcгyзоpии такрорй гузаронида мешавад. Вазифадои мардилаи мазкур аз равона кардани фаъолияти омузгор ба муайян кардани натичадои хотимавй ва фоcилaвии кор иборат мебошад: ба тадлили тагйиротдо, ки дар дохили дайати педагогй ба амал меоянд ба тадлил ва бадодидии фаъолияти иттидодиядои методй ва комиееиядо вобаста аст.[5]
Тачриба нишон медидад, ки муношбати тaшxмcй барои ба таври нав ба род мондани кор оид ба такмили тaxaееycи омузгорон, таъшр кардан ба устувории натичадои кор имконият медидад. Аммо чизи дигарро дар хотир доштан лозим аст, ки истифодаи caмapaноки ycyли тaшxмcй аз равонагй ба фаъолияти инноватсионй, ба рушди эчодиёт ва ташаббуш педагогй вобаста мебошад.
Мафдуми «инноватсия» дар тарчума аз калимаи aнглиcи innovatio маънои «тачдид, навоварй ва тагйирот»-ро дорад. Мафдумдои мазкур аввалин маротиба дар тадкикотдои acpи XIX пайдо шуда, ворид намудани баъзе аз чузъдоро аз як фарданг ба фарданги дигар .
Дар галдои 80-уми acpи XX тодаи нави илм, инноватика - илм дар бораи воридотдои нав ба миён омад, ки дар доираи он конуниятдои воридотии нави техникй дар тодаи иcтeдcолоти маводй мавриди омузиш карор гирифтанд. .[б]
Дар муносибат ба чараёни педагога инноватсия маънои ворид намудани чизи навро ба максад, методхо, шакли омузиш, тарбия ва ташкили фаъолияти якчояи омузгору хонанда мебошад.
Масъалаи инноватсияхо ва албатта таъминоти мафхумии он дар илми педагогика мавриди тахкикотхои махсус гаштанд. Мафхумхои «инноватсия дар тахсилот» ва «инноватсияхои педагогй», ки хамчун калимахои хамрадиф истифода мешуданд, аз чихати илмй асоснок ва ба дастгохи дарачагии педагогика ворид карда шуданд. [2, с.84-89;3, с.94-96]
Инноватсияхои педагогй - воридотхои нав ба фаъолияти педагогй, тагйирот дар таркиб ва технологияи таълиму тарбия, ки максади баланд бардоштани самаранокии онхоро доранд, мебошад
Х,амин тарик, чараёни инноватсионй аз ташаккул ва инкишофи таркиб ва ташкили нав иборат мебошад. Дар мачмуъ дар зери мафхуми чараёни инноватсионй фаъолияти мачмуй оид ба ташкил (таваллуд, коркард), азхуднамой, истифодабарй ва пахннамоии навоварихоро дорад. Дар адабиёти илмй чудокунии мафхумхои «новатсия» ва «инноватсия»-ро фарк мекунанд.
Х,амчунин, новатсия - ин махз мавод (усули нав, методика, технология, барнома ва гайра) ва инноватсия - ин раванди азхуднамоии маводи мазкур мебошад. Инноватсия - ин тагйироти максаднок мебошад, ки ба мухити истифодабарй чузъхои нави бонизом, ки гузариши низомро аз як холат ба холати дигар ба миён меорад, дар бар мегирад.
Инчунин мафхумхои мазкур ба мисли «инноватсия» ва «ислохот»-ро чудо кардан лозим аст. Фарки мафхумхои мазкур аз якдигар дар фехрист дида баромада шудаанд.
Мафхумхои «ислохот» ва «инноватсия»
__Фехристи 1
Ислохот Инноватсия
Тагйири мухлатхои огози таълим Тагйирот дар фаъолияти дохилии ташкилотии мактаб
Зиёд кардани маблаггузорй Тагйирот дар таркиби тахсилот
Тагйирот дар тачхизонидани муассисахои таълимй Тагаирот дар усулхои таълим
Тагйирот дар довомнокии таълим Тагйирот дар муносибатхои «Омузгор - хонанда»
Баланд бардоштани дарачаи тахсилот
Талаботхои нави санитарию бехдоштй
Ислохот - ин воридотхои нав, ки аз чониби хокимияти давлатй ташкил ва гузаронида мешавад Ислохот - ин воридотхои нав, ки аз чониби кормандони низоми тахсилот ташкил ва гузаронида мешавад
Воридотхои нав хангоми аз чунин нуктаи назар дида баромадан, хамчун натичаи
инноватсия ва чараёни инноватсионй дар доираи рушди се мархилаи асосй: акидахои тавлидй (дар холати муайян - ихтирооти илмй), коркарди акида дар чанбаи иловагй ва рохандозии воридотхои нав дар амалия баррасй мегардад. Вобаста бо ин чараёни инноватсиониро метавон хамчун раванди расонидани акидаи илмй то мархилаи истифода ва ичроиши амалии бо тагйиротхои мазкур дар иртибот ба мухити ичтимоию педагогй алокаманд, баррасй намуд. Фаъолияте, ки мубадалшавии акидахоро дар воридотхои нав таъмин менамояд ва низоми ташаккулдихандаи идоракунии чараёни мазкурро тагир медихад, ин фаъолияти инноватсионй мебошад.
Х,амчунин, хусусияти дигари рушди мархилахои чараёни инноватсионй мавчуд мебошад. Дар он амалхои зеринро чудо менамоянд:
• муайян кардани талабот ба тагйирот;
• гирдоварии маълумот ва тахлили вазъият;
• интихоби каблй ё коркарди мустакилонаи воридотхои нав;
• кабул кардани карор оид ба воридотхо (азхуднамой);
• аслан зуди воридот, бо дар баргирии истифодаи санчишии навоварй;
• баколабдарорй ё истифодаи дарозмуддати навоварй, ки дар ин раванд он чузъи амалияи харруза мегардад.
Инноватсия дар тахсилот навоварихои махсус тархрезикардашуда, тахиягардида ё ногахонй дар тартиби инноватсияхои педагогй ихтироъ шудааст, ба хисоб меравад. Ба сифати таркиби инноватсияхо метавонанд бошанд: дониши илмй-назариявй доир ба навоварии муайян, ки бо намуди шархи технологии лоихаи тачрибаи педогогии инноватсионии барои воридот тайёр буда, ичро шудааст. Воридоти нав - ин холатхои нави босифати раванди
таълимию тарбиявй, ки хангоми ба амалия ворид кардани дастовардхои илми педагогй ва психологй, бо истифодаи тачрибаи пешкадами педагогй ташаккул меёбад, ба шумор меравад..
Инноватсияхо на аз чониби идорахои хокимияти давлатй, балки аз тарафи кормандон ва муассисахои низоми тахсилот ва илм коркард ва гузаронида мешаванд.
Вобаста аз нишонае, ки онхоро чудо мекунанд, намудхои гуногуни инноватсияхо мавчуд мебошанд. ки дар чад вал и зер оварда шудааст:
1.........................................................................................................................................................................
а О
ргазк. дграйж
рг? акда; аирйж щ^жйакк
ЬдаГВЙ: ДарЕЕЗЗУЕ кьаьйк гжгггё {¿.
I
; М^-йЬщэ^шв: ; | шн зц^ик |
МйИПД
.\\\\\\\\\\т.т.ш.т.ш.т.ш.т.ш.т.ш.т.\ш.ш.т.ш.,.т.т.т.,.т.т.т.\т.т.ш.
А'Е 4КИКЙ.
чвд^к т
: >~гт~ йгЬтмтпг :
^гккргж
ТеПЭДЖХ Н$£ПН ээзкт
........................................Ч
I угтттн7 нйжвджж |
N......................................................г
ийшййиь {¿.кгкьЕл
нннш ьвизж
[екжщ
^игмеI Муслй дг? маяууь рйЕяяз!
у
ккйа [геюишвгня £1!
Ь : -ккйа
¡^РВЙЕ. НИ сарда
'yp.pi.-yjl
Гдпчтгл*.
ЬмДЕйК МИ ргмка карда
'УД
и
6) мувофики манбаи баамалой
оберунй (берун аз низоми тадсилот);
одохилй (дар дохили низоми тадсилот коркард карда мешаванд).
7) мувофики васеии истифодбарй:
> ягона;
> мунташир.
8) вобаста аз имкониятдои вазоифй.
Х,амин тарик, инноватсия дар доираи намуддои гуногуни овардашуда родандозй гардида, хусусиятдои ташаккули хонандагонро дар чараёни таълим вобаста ба методикаи ташхис ва омузиши фаъолияти иннноватсионй бо далелдои илмй - амалй натичагирй бояд карда шавад, ки он самарабахшгардонии таълимро ташкил медидад.
АДАБИЁТ
1. Паёми Асосгузори сулду ваддати миллй, Президенти Чумдурии Точикистон ба Мачлиси Олии чумдкрй аз 22-юми декабри соли 2016.
2. Дюков В.М., Семенов И.Н. Педагогическая инноватика, / В.М. Дюков, И.Н. Семенов Красноярск: Университет, 2007-84 с.
3. Бондаревская Р.С. Педагогическое проектирование в контексте инновационной образовательной деятельности // Р.С. Бондаревская Человек и образование, М., 2009. - № 4. - С. 94-96.
4.Шоев Н.Н. Стандартдо ва назорат дар тадсилот. / Н.Н. Шоев Душанбе, 2004. - №5-С. 10
5. Лазарев В.С., Дарки низоми инноватсионй ва педагогии мактаб/ В.С.Лазарев / Сельская школа. - 2003, - № 7-С.44
6. Рахимов Х, Нуров А., Педагогика / Х. Рахимов, А. Нуров Душанбе,- 2020 - С.84-107.
7.Юсуфбекова Н.Р. Тачрибаи коркарди назарияи чараёни инноватсионй дар тахсилот / Н.Р. Юсуфбекова Душанбе, 1992-С.66-77.
8. Нуъмонов М. Асосхои методологии таълими математика хамчун илм / М. Нуъмонов Душанбе - 2002 - С.65-
75
ДИАГНОСТИЧЕСКИЙ МЕТОД ИЗУЧЕНИЕ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧИТЕЛЯ
В данной статье рассматривается использование диагностического метод для выявления сильных сторон деятельности учителя. Авторы отметилы теорию для целенаправленной деятельности по развитию профессионально-педагогическы культуры для показания инициативы и таланта каждого учителя. Также показывает один из основных факторов развития педагогического профессионализма учителя. В данной статые приведено определение, сущность и история инновационной деятельности. Авторы проанализировали особенности развития учеников в процессе обучения в зависимости от методики диагностики и изучения инновационной деятельности с научно-практических фактов, что составило эффективности обучения.
В данной статые обсуждается основное значение инновационной деятельности учителя. А также приведено, что инновация в образование считается специально проектированием, разработанным или специальны новшеством в составе педагогической инновации. В качестве состава инновации можно определить научно - теоретические знания по новшествам, которое рассматриваются в виде технологической разъяснение проекта педагогической практики метода обучения.
Ключевоя слова: инновация, технология, диагностика, метод, учебный процесс, преподаватель, ученик, уровень образования, развитие, активность, эфективность, результаты.
DIAGNOSTIC METHODS OF TEACHING INNOVATIVE TEACHER ACTIVITIES
This article examines the use of the diagnostic method to identify the strengths of the teacher. The author noted a special theory for purposeful activities to develop a professional and pedagogical culture to show the initiative and talent of each teacher. It also shows one of the main factors in the development of pedagogical professionalism of each teacher. This article provides the definition, essence and history of innovation. The authors analyzed the features of the development of students in the learning process, depending on the diagnostic methodology and the study of innovative activities from scientific and practicalfacts, which amounted to the effectiveness of training.
This article discusses the fundamental importance of teacher innovation. It is also shown that innovation in education is considered a specially designed, developed or special innovation as part of pedagogical innovation. As the composition of an innovation, it is possible to define scientific - theoretical knowledge of innovations, which is considered in the form of a technological explanation of the project of pedagogical practice of the teaching method.
Key words: Innovation, technology, diagnostics, method, educational process, teacher, student, educational level, development, activity, efficiency, results.
Сведение об авторах:
Саидов Низомиддин Тоджиддинович - кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры общей психологии Таджикского государственного педагогического унверистета имени Садриддина Айни, Адрес: проспект Рудаки 121, 734003 г. Душанбе тел: (+992) 201095000;
Хасанзода Абдулхамид Хасан соискатель кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Адрес: проспект Рудаки 121, 734003 г. Душанбе тел: (992) 001888777
About the autors:
Saidov Nizomiddin Tojiddinovich — candidate Pedagogical Sceinces of the Departamente General pedagogy of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Address Rudaki Avenue 121, 734003 Dushanbe Phone: (+992) 201-09-50-00;
Hasanzoda Abdulhamid Hasan - is a candidate for the Department of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Address: Rudaki Avenue 121, 734003 Dushanbe Phone: tel.:(+992) 001888777.
УДК 371.315.7
ЭТАПЫ И УРОВНИ ОБУЧЕНИЯ «ИКТ» НА ТЕХНИЧЕСКИХ И ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫХ ФАКУЛЬТЕТАХ
Рахмонова О.С.
Центра инновационный развития науки и новых технологий
Информационно-коммуникационная технология как новый современный образовательный инструмент привел к существенным изменениям системы и технологий обучения. На сегодняшний день определились ряд форм организации учебного процесса с помощью применений информационно-коммуникационных технологий. Обучения с помощью информационно-коммуникационных технологий даёт возможность для самостоятельного освоения новых материалов на основе формирующегося до сегодняшнего дня технологии, таких как индивидуальное преподавание, групповое преподавание, активное взаимодействие между всеми участниками (одним из видов является тренинг), интерактивные методы обучения, ролевые игры и т.п.
Использование в электронных публикациях разные информационные технологии, также как анимация, рисунки, мультимедиа, результаты опросов и других интерактивных элементов даёт дидактические преимущества.
Из-за социально-экономических процессов, которые произошла после распада Советского Союза, в республике резко сократились тиражи печатных изданий, в связи с этим до сих пор во многих образовательных учреждениях не хватает современных учебников.
Однако, решения данной проблемы возможно только благодаря максимальному использованию ИКТ.
Анализ исследования технологии обучения в высших учебных заведениях свидетельствует о том, что технология обучения является традиционным и применения ИКТ составляет около 30%.
Основными проблемами в образовательных системах Таджикистана на сегодняшний день являются не достаточные оптимизации учебного процесса в современных условиях: низкая эффективность учебного процесса, недостаток использования ИКТ в профессиональном обучении, недостатки химических реагентов, физико-химических оборудований и современных лабораторий.
Как показывает практика, компьютеризация учебного процесса сталкивается с различными проблемами, начиная с техническим недостатком до не готовности обучающихся (школьники и студенты) к использованию компьютерных программ.
Необходимость решения вышеуказанных проблем обуславливает актуальность данной диссертационной работы.
При применении информационно-коммуникационных технологии в образовательной системе составляющие компоненты учебной деятельности не регламентируется, также день за днем совершенствуется, изучение осуществляется и при поддержке ряда инструкций. Обучения