Научная статья на тему '日本の鉄道技術の発展とウズベキスタンにおける鉄道支援 '

日本の鉄道技術の発展とウズベキスタンにおける鉄道支援 Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
30
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
railway facility / railway technology / Multiple unit. / железнодорожное сооружение / железнодорожная техника / автопоезд.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — 小泉 昌之 Koizumi, Masayuki

Uzbekistan has adopted technologies from China, Russia, Japan, Germany, etc. in the renewal and development of railway facilities. The diplomatic aspect is often emphasized as to why Japanese technology is selected for railway construction assistance in Uzbekistan. However, Japanese railway technology has evolved uniquely even from global perspective. It is necessary to consider how this development process of Japanese railway technology works in the field of support in Uzbekistan. Two examples can be presented regarding the technical features of Japanese railways. First, Japanese railways operate at high frequency on single tracks. Second, the formation of Japanese passenger trains distributes power to multiple cars(Multiple unit). In Uzbekistan, electric locomotives tow passenger cars and freight cars(Concentration unit). The power distribution type (Multiple unit) contributes to high-density operation. In addition, this system is resistant to steep slopes. However, Japan did not adopt this system in supporting the renewal of the mountain route of Qarshi -Termez. Uzbekistan's railways are built on the premise of a power-concentrated type. This system has the advantage of being able to freely connect passenger cars and freight cars to the rear of the locomotive according to demand. Japan chose electrification, which is not widely adopted in Japan, according to the railway situation in Uzbekistan. Japan's railway support in Uzbekistan does not simply apply the current situation in Japan, but provides support tailored to the railway situation in Uzbekistan.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF JAPANESE RAILWAY TECHNOLOGY AND SUPPORT FOR RAILWAY CONSTRUCTION IN UZBEKISTAN

Узбекистан перенял технологии Китая, России, Японии, Германии и др. при обновлении и развитии железнодорожного хозяйства. Часто подчеркивается дипломатический аспект того, почему японские технологии выбираются для помощи в строительстве железных дорог в Узбекистане. Однако японские железнодорожные технологии развивались уникально даже с глобальной точки зрения. Необходимо рассмотреть, как этот процесс развития японских железнодорожных технологий работает в сфере поддержки в Узбекистане. Можно привести два примера, касающихся технических особенностей японских железных дорог. Во-первых, японские железные дороги работают с высокой частотой на одноколейных путях. Во-вторых, при формировании японских пассажирских поездов мощность распределяется между несколькими вагонами (несколько единиц). В Узбекистане электровозы буксируют пассажирские и грузовые вагоны (узел сосредоточения). Тип распределения мощности (несколько единиц) способствует работе с высокой плотностью. Кроме того, эта система устойчива к крутым склонам. Однако Япония не приняла эту систему при поддержке возобновления горного маршрута Карши-Термез. Железные дороги Узбекистана строятся по принципу энергоконцентрированного типа. Преимущество этой системы в том, что она может свободно подсоединять легковые и грузовые вагоны к задней части локомотива в зависимости от потребности. Япония выбрала электрификацию, которая не получила широкого распространения в Японии, в связи с ситуацией на железной дороге в Узбекистане. Железнодорожная поддержка Японии в Узбекистане не просто применима к текущей ситуации в Японии, но оказывает поддержку с учетом ситуации на железной дороге в Узбекистане.

Текст научной работы на тему «日本の鉄道技術の発展とウズベキスタンにおける鉄道支援 »

DEVELOPMENT OF JAPANESE RAILWAY TECHNOLOGY AND SUPPORT FOR RAILWAY CONSTRUCTION IN UZBEKISTAN

cl https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-102-105

KOIZUMI Masayuki

history@mth.biglobe.ne.ip ABSTRACT

Uzbekistan has adopted technologies from China, Russia, Japan, Germany, etc. in the renewal and development of railway facilities. The diplomatic aspect is often emphasized as to why Japanese technology is selected for railway construction assistance in Uzbekistan. However, Japanese railway technology has evolved uniquely even from global perspective. It is necessary to consider how this development process of Japanese railway technology works in the field of support in Uzbekistan. Two examples can be presented regarding the technical features of Japanese railways. First, Japanese railways operate at high frequency on single tracks.

Second, the formation of Japanese passenger trains distributes power to multiple cars (Multiple unit) . In Uzbekistan, electric locomotives tow passenger cars and freight cars (Concentration unit) . The power distribution type (Multiple unit) contributes to high-density operation. In addition, this system is resistant to steep slopes.

However, Japan did not adopt this system in supporting the renewal of the mountain route of Qarshi -Termez. Uzbekistan's railways are built on the premise of a power-concentrated type. This system has the advantage of being able to freely connect passenger cars and freight cars to the rear of the locomotive according to demand.

Japan chose electrification, which is not widely adopted in Japan, according to the railway situation in Uzbekistan. Japan's railway support in Uzbekistan does not simply apply the current situation in Japan, but provides support tailored to the railway situation in Uzbekistan. Keywords: railway facility, railway technology, Multiple unit.

- ^/M x^tf 5h5o V$ y-n 2010 b 2020 ©ftl^I^^Ufco Utn^V^y

^y^y birmitinn ^r^ ^©at^fi ¿^t^51o i^vx^^^^y^^

(2019)n2016

1 Gazeta.uz, 2017.11.3. "Yer usti metrosining harakat tarkibi O'zbekistonda ishlab chiqariladi" 2022 ^ 2 M 5 0| o https://www.gazeta.uz/oz/2017/11/03/metro/#!

L^L, 0*ttt!Mi^vSft tttfcitfe

5o btfc^t, ¿L

tt!^ 777C5fitTttft< , SM^ftiJffi^btt^C 5*Tr

^©-oöfii Lt, 0*©

5 t^Af^ Afö©* ■A/kfKtt 0 *©A№fflti^Lt

V^5o 5, IK,

-AT 0 *ttA^l LIÄT t fc5 o

22i mm

tÄA4Tiot^5o L^T№

i* (M) t&5O c^t 1 mmt4

*) fc^t^bn^^s^mT^sv^^ft^b 1 mmt4¿bt

tta^frbT, 1mmtÄA40*ttW№

20002010 wt^tT«

L, lÄTtt^^y

L, |S±

-AT 0 0* h

^IfS, (I7ÜS©!

2 ^tffi*^ 2019(BRI) ^ p.7

O ISSN 2181-1784

SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

a n

vx^^y^yfc& , r© r^^^M^j ti5tyybniv

I5o BW©^nS№i?APi© 1435 mi V t^l 1520im-h V , №^JtltMt5

y^ y©^/^^ 7 y b y^

y^№^At5^Ith5 1435ii^©S

fcfiU2021 ^ 12Mt^^Ufc^S"

1435

BfAin 1000mm-fc50 1435im, JR1067im)o

V x^^y y y-ni^yyrA^y t ©a>b^U < №t5 ff®«^, 0

y7 7ifi^ft5 fcfctn, r0U^

ftbftl

Vxy^yy UT 0W i5 h

0 W 20124t Vx^^y yyt ©i-R^ t UTI^ Ufc^/y-r/t x©

r© 325km©EPi№S^B-h V ,

^r-0*© JICA n^B©iftt i oT^^&^fi1 5*tUTl5o JICA ©

2011 ^©^fti^S, ^/y-7/A/^ytfclt, ^©mn, 1 0©«n 7 fel^f^©«» 1 0^fcV 36 € 2000 ^by^n, in 9mi^tn 11 V , 5 BtPi^

£Vtl-^/h£ft5o «^^«tfin 93 € 7900 ^by^nl—

^©yV i 5 t^ofco 5ES© 2od^iii^

3 JICA 2011 y^^^M^VMJ

https: //www2.iica.go.ip/i a/ evaluation/index.php ?ankenNo=UZB -

P10&schemes=&evalType=&start_from=&start_to=&list=search (2022 ^ 1 H 29 0H1.)

4 JICA 2011 4 r^/y-r/t https://www2.jica.go.jp/ja/evaluation/index.php?ankenNo=UZB-P10&schemes=&evalType=&start_from=&start_to=&list=search (2022 4 1 M 29 0iD

104

tio tf^ ¿^ ¿A b^l^TMA LA i Afentl ALT,

LAL?X^* * 0Att^AAM^<, m £AAt 5 A ¿l 5

^^^©¿tib^^o 300km^AO^AMAlft£ n^tt 0AS^TttS^Af^fa

¿^^iitibns.

/№ Bff

0AttAA^ftA COVID-19 tiot, mi^Jfflf^i^^^, AT» 100h ¿ LTtt«I, WAJtlft An Ai^ h^fcS-ATMMAAl

-AT 0 Att^A^TmiA^® LfcSTfe V , Loo!i©m

5 iTAntlofcmiAnAx^

nSo

(REFERENCES)

1. Gazeta.uz, 2017.11.3. "Yer usti metrosining harakat tarkibi O'zbekistonda ishlab chiqariladi" https://www.gazeta.uz/oz/2017/11/03/metro/#! 2022 ¥ 1 M 18 0 M

2. ttfflAA 2019 ¥ rii^I^S^^rAr- (bri) ¿«MA©^Aj

p.7

3. JICA2011 ¥ r^^^-f^^XmilftilJ

4. https://www2.jica.go.jp/ja/evaluation/index.php?ankenNo=UZB-P10&schemes=&evalType=&start_from=&start_to=&list=search (2022 ¥ 1 M 29 0^^)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.