Научная статья на тему 'DEVELOPMENT OF ECONOMIC AND LEGAL PROTECTION OF THE FORMS OF OWNERSHIP'

DEVELOPMENT OF ECONOMIC AND LEGAL PROTECTION OF THE FORMS OF OWNERSHIP Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
6
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Символ науки
Область наук
Ключевые слова
economic protection / national economy
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «DEVELOPMENT OF ECONOMIC AND LEGAL PROTECTION OF THE FORMS OF OWNERSHIP»

Социально-культурным расходам бюджета присуще не только социальное, но и экономическое значение, так как они составляют важнейшую часть затрат на воспроизводство рабочей силы и служат для повышения материального и культурного уровня жизни населения. Эффективность финансового обеспечения функционирования государства, с одной стороны, является важной составляющей суверенитета, с другой - гарантирует выполнение государством и его органами публичных социальных, политических, организационных и иных функций, необходимых для уверенного поддержания суверенитета. В данном контексте можно сделать заключение: главная экономическая роль бюджета выражается именно в том, что он формирует финансовую базу для функционирования органов государства и местного самоуправления. При этом сущность бюджета проявляется в тех общественных отношениях, которые связаны с концентрацией и использованием его средств. В свою очередь, указанные отношения, являясь экономическими по своей природе, при этом не могут существовать вне правовых рамок. В целом рассматриваемые отношения формируются в процессе функционирования бюджетной системы, то есть в ходе деятельности государства и муниципальных образований по планомерному образованию (формированию), распределению и использованию денежных фондов (финансовых ресурсов) в целях реализации своих задач. Бюджетные отношения представляют собой финансовые отношения государства на федеральном, региональном (субъектов федерации) и местном уровнях с государственными, акционерными и иными предприятиями и организациями, а также населением по поводу формирования и использования централизованного фонда денежных ресурсов.

В свою очередь, аналитическая и контрольная функции бюджета заключаются в классификации и систематизации действующих потребностей и возможностей, контроле над их объемами. Значение критической функции бюджета заключается, прежде всего, в выявлении в процессе бюджетных отношений недостатков действующего законодательства и пробелов позитивного права в сфере бюджетной деятельности, установлении несоответствий правовых норм реалиям экономической действительности, задачам государственного регулирования экономики и интересам государства в целом. Поэтому в широком контексте данная функция на- целена на повышение эффективности норм действующего законодательства.

Список использованной литературы:

1. Гурбангулы Бердымухамедов. Государственное регулирование социально-экономического развития Туркменистана. Том I: Учебное пособие для аспирантов. - Ашхабад: Туркменская государственная издательская служба, 2010.

2. Бюджетный кодекс Туркменистана. - 2017.

3. Ежегодное статистическое издание Туркменистана.А.: Госкомстат Туркменистана, 2020.

© Нобатова Н., Худайбердыев А. Х., 2023

УДК 33

Оразова С., преподаватель Ходжаммедов Ч. А., преподаватель Туркменский государственный институт финансов

DEVELOPMENT OF ECONOMIC AND LEGAL PROTECTION OF THE FORMS OF OWNERSHIP

Keywords:

economic protection, national economy.

In the context of globalization of the world economy, the problems related to ensuring the openness of national economies, protecting these economies from external challenges become increasingly important for most countries. The leading countries seek, on the one hand, to gain economic advantages from participation in the international division of labor, including the socioeconomic growth. On the other hand, it is to protect national producers, strengthen their competitiveness and positions not only in the national, but also in the global economy. A stable level of food security is one of the priority issues of the international and national economic security. The experience of development of the states within the recent decades shows that countries that have achieved a high level of food security enjoy a number of advantages. The food strategy of our country in the epoch of powerful state and happiness envisages achieving food security as an important condition for preserving the sovereignty and independence of the state, ensuring its economic and social stability. Only a strong, independent state can ensure normal functioning of the national economy. First, it should be noted that science and education are becoming the main productive force. World experience shows that the countries achieving great success in development are those that take into account not the current, but the future achievements of science, technology, and economy. Currently, Turkmenistan is implementing gradual introduction to the national economy of the innovative, resource saving, environmentally safe technologies and projects to reach sustainable development of the country. Strengthening of state support to the entrepreneurship and development of business initiatives of the population is also one of the main principles of further progress of the national society. All this makes it possible to increase the contribution of the private sector to the socioeconomic development of our country. Turkmenistan confidently follows the path of economic and social progress. Methods, technologies of the state property management become more appropriate. The «National Program for Socioeconomic Development of the Country in 2011-2030» is implemented successfully to increase the standard of living of the population, ensure firm positions of Turkmenistan among the developed economies of the world. Under the wise leadership of Honorable President of Turkmenistan, the decisive steps are taken to implement the UN Sustainable Development Goals within the country, including in the field of education and gender equality. The impressive results achieved in this direction serve as a reliable platform for further systematic work on education of highly intelligent generations of young people who will further strengthen the intellectual potential of the nation. The process of reforming the education system is not limited to increasing the number of schools; special attention is paid to improvement of the quality and content of the educational process itself. The regulatory legal framework for all levels of education was re- viewed; the educational programs and the state educational standards have been improved further; the progressive information technologies are introduced intensively into the teaching process. Big attention is paid to the measures to implement the Sustainable Development Goal 5 «Achievement of gender equality and empowerment of all women and girls». Gender equality is one of the foundations of democracy. Its encouragement in all spheres of life of the society favors to further improvement of the quality of life. Its practical implementation is one of the most important directions of the socioeconomic policy of Turkmenistan. Successful implementation of the set goals and objectives in these areas implies also the establishment and improvement of the national sphere of statistics, including in the field of accounting and demography. The knowledge and registration of the number, composition, characteristics and factors of the geographical population is among the top priorities of each country in context of effective economic and social planning and administration measures. The population census should be the main source of such data. Important and well verified data obtained in a result of the population census become the fundamental indicators for accumulation of sufficient financial flows for such significant priorities as the formation of the State Budget, provision of steady economic growth, pensions, constructive resolution of problems and achievement of the planned milestones in the development of healthcare, education, road, transport and housing construction. The practice of registering the demography data comes up in the process of formation of the nations. This activity existed in Ancient Greece, Egypt, Rome and China in various historic periods, in various forms. However, this practice was not a direct attempt to perform the population census, since that was the collection of data for

military and tax purposes, and therefore, that census concerned the male population only. The final data of the population and housing census of Turkmenistan of 2022 will be used in the context of ensuring the confident, progressive development of Turkmenistan and its regions in accordance with the national socioeconomic development programs, basic development plans and conceptions. Such demographic criteria and parameters will be taken into account as the gender ratio, education level, nationalities, languages, external and internal migration, marital status, the economic activities, sources of income of the population, as well as the number of households, the structure and average size of a household, characteristics of buildings and parameters of residential buildings. Literature:

1. Orazmammedov and others. «Statistics» - study guide for students of the higher educational institutions -Ashgabat, Turkmen State Publishing Service, 2019

2. Newspaper "Turkmenistan", 2023.

© Opa30Ba C., XoflwaMMegpB H. A., 2023

УДК 33

Оразова Э. Т.,

Преподаватель Абилова А., Студентка Бегалиева О.,

Студентка

Туркменский государственный архитектурно-строительный институт БУХГАЛТЕРСКИЙ УЧЁТ ДОХОДОВ ОТ АРЕНДЫ

Ключевые слова:

арендная оплата, имущества, транзитный счёт.

Сдача в аренду неиспользуемого государственного имущества, состоящего на балансе государственных учреждений, формирует источники дополнительных доходов. При таких арендных отношениях руководствуются «Порядком сдачи в аренду государственного имущества» (Порядок аренды), утверждённого Постановлением Президента Туркменистана №1452 от 1 ноября 2019 года и «Порядком регистрации договоров аренды, бесплатного пользования (ссуды) государственного имущества» (Порядком регистрации аренды), утверждённого Приказом министра финансов и экономики Туркменистана №17-0 от 17 января 2020 года. Следует отметить возникновение некоторых характерных особенностей в бухгалтерском учёте доходов от аренды государственного имущества. Наглядно указанные особенности прослеживаются в процессе оборота арендной платы, отражённого в приводимой ниже Схеме. Данные схемы показывают, что субъектами арендных отношений, связанных с государственным имуществом, являются арендодатель и арендатор. Одновременно, Министерство финансов и экономики Туркменистана выступает в данной конфигурации «Уполномоченным органом». Уполномоченный орган проводит регистрацию договоры аренды, осуществляет контроль и, в случае допущения нарушений сроков оплаты, начисляет пени. В соответствии с Порядком аренды, арендная оплата перечисляется арендатором на специальный транзитный счёт Уполномоченного органа. Далее

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.