Научная статья на тему 'Давлат бюджетини режалаштириш ва бунда бюджет ташкилотлари ва бюджетдан маблағ олувчилар бюджет буюртмаларининг аҳамияти'

Давлат бюджетини режалаштириш ва бунда бюджет ташкилотлари ва бюджетдан маблағ олувчилар бюджет буюртмаларининг аҳамияти Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
425
44
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Бюджет кодекси / босқичлар / қонунчилик / натижадорлик / бюджетлаштириш / бюджет сўрови / бюджет буюртмаси / харажатлар сметаси / режалаштириш / бюджет ижроси мониторинги / натижадорликни баҳолаш / budget code / stages of planning / legislation / effectiveness / budgeting / budget request / budget ordering / expenditure plan / planning / implementation of budget / monitoring / estimation of effectiveness

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Хайдаров Мирёқуб Тожиевич

Мақолада Ўзбекистон Республикаси Бюджет кодексининг қабул қилиниши, бюджет режалаштириши, бюджет қонунчилиги янги сифат босқичига кўтарилганлиги муҳокама қилинади. Бунда давлат бюджетини режалаштиришда қўлланилиши лозим бўлган тамойиллар ва услублар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PUBLIC BUDGET PLANNING AND ROLE OF BUDGET REQUEST OF BUDGET ORGANIZATIONS AND RECIPIENTS OF PUBLIC FUNDS

There is discussed in the article further development of public budget planning in frame of Budget Code adoption in the Republic of Uzbekistan. There are suggested principles and methodic which should be implemented in budget planning.

Текст научной работы на тему «Давлат бюджетини режалаштириш ва бунда бюджет ташкилотлари ва бюджетдан маблағ олувчилар бюджет буюртмаларининг аҳамияти»

г

V.

Гайдаров М.Т.,

иктисод фанлари номзоди, доцент

ДАВЛАТ БЮДЖЕТИНИ РЕЖАЛАШТИРИШ ВА БУНДА БЮДЖЕТ ТАШКИЛОТЛАРИ ВА БЮДЖЕТДАН МАБЛАГ ОЛУВЧИЛАР БЮДЖЕТ БУЮРТМАЛАРИНИНГ А^АМИЯТИ

2013 йилнинг декабрида цабул цилинган Узбекистон Республикаси Бюджет кодекси бюджет цонунчилиги тарацциётининг янги босцичи сифа-тида эътироф этилмоцда. Мазкур цонун бюджет жараёнининг цар бир босцичига уз таъсири-ни курсатиб, унинг режалаштирилишига, ижро босцичидаги мониторинги ва ижросини бацолашга кенг ёндашувни талаб этади. Бу цонунни тацлил цилиш бюджет жараёнининг илк босцичи - уни тайёрлашга курсатган таъсиридан бошланган-да, унинг моцияти цанчалик узгарганини тасаввур цилса булади.

Бюджет килинишининг килинганда,

кодекси кабул

ах,амияти мух,окама авваламбор, Бюджет кодекси жорий килиниши би-лан бюджет жараёнини тартибга со-лувчи бир катор конун х,ужжатлари яхлитланганлиги ва бошка бир канча конуности х,ужжатларида на-зарда тутилган коида ва меъёр-лар тизимлаштирилганлиги х,амда мувофиклаштирилганлигига эътибор каратилади. Дарх,акикат, кодекс сузи Fарбда бир неча конунларнинг бир-лаштирилишини назарда тутади. Ле-

кин бюджет конунчилигининг янги боскичга кутарилишини, авваламбор, Бюджет кодексида кабул килинган янги тамойиллар билан бах,олаш му^имрокдир. Булар:

- бюджет тизими бюджетлари маблаFларидан фойдаланишнинг на-тижадорлиги тамойили;

- Fазнанинг ягоналиги тамойили;

- бюджет жараёни иштирокчилари-нинг жавобгарлиги тамойили;

- х,амда очиклик тамойили.

Бу тамойилларнинг х,аммаси х,ам алох,ида эътиборга молик ва узига

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

хос талкин килиниши лозим. Жум-ладан, бюджет тизими бюджетла-ри маблаFларидан фойдаланишнинг натижадорлиги тамойили бевосита бюджет самарадорлигини оширишга каратилгандир.

Мазкур тамойил жорий

килингунига кадар бюджет тизими-ни харажатга йуналтирилган бюджет, деб бах,оласак буларди. Чунки бюджет маблаFларининг сарфланиши ва режага кура узлаштирилиши, у билан боFл и к ишларнинг охирига етказили-шидан катъи назар, одатда бюджет ижросининг бажарилишига тенглаш-тирилар эди.

Натижадорлик тамойилининг жорий килиниши бюджет жараёни-нинг х,ар бир боскичига уз таъсирини курсатади:

• бюджет лойих,асини тайёрлаш-да маблаFларни факат натижа бе-риши мумкин булган йуналишларга, чора-тадбирларга харажат килиш ре-жалаштирилади;

• бюджет ижроси давомида мо-лия органлари тарафидан унинг эри-шилаётган натижалари мониторинг килиб борилиши назарда тутилади. Агар бюджет тизимида амалга оши-рилаётган харажатлар режалашти-рилган натижаларни бераётган булса, уларни давом эттириш уринлидир. Лекин бюджет тизими харажатла-ри амалга оширилиши режалашти-рилган натижаларга олиб келмаса, у х,олда молия органлари бу х,олни тез-кор тах,лил килишлари, сабаби нима: нотуFри режалаштирилганми, ижроси сустми ва ёки бошка кандайдир омиллар таъсир курсатаётибдими,

уларни зудлик билан аниклаб, барта-раф килишлари ва ёки харажатларни тухтатиб куйишлари лозим. Чунки натижадорлик билан бевосита боFлик тамойил бюджет жараёни иштирок-чиларининг жавобгарлигидир;

• ва них,оят, бюджет жараёнининг сунгги боскичи - бюджет бажарили-ши борасидаги х,исоботларни тай-ёрлаш, тах,лил килиш ва тасдиклаш боскичида натижадорлик тамойили аник кандай натижаларга эришилган-лигини тах,лил килиш билан якунла-ниши лозим. Шу тарика ушбу натижа-лардан келиб чиккан х,олда, кейинги йил бюджетини режалаштириш лозим булади.

Таъкидлаш жоизки, Бюджет ко-декси кабул килинишига кадар, яку-ний боскичда тах,лил килиш иш-лари жуда суст ташкил килинар эди. Асосий эътибор канча маблаF узлаштирилганлигига каратилар ва шу микдорий курсаткичга таянган х,олда кейинги йил харажатларини маълум индексациялар билан режалаштириш амалиёти кулланилар эди. Шунинг учун натижадорлик тамойилининг кабул килиниши Бюджет тизими бюджетлари харажатларини ре-жалаштиришнинг янгича услубларини жорий килишни такозо этади.

Хар кандай фаолиятнинг ре-жалаштирилиши ташкилотнинг

истикболдаги фаолияти максадлари ва курсаткичларини аниклаш, шу-нингдек, х,ал килинадиган ишлар-ни белгилаш ва уларни амалга оши-ришда зарур булган ресурслар-ни (бажарувчилар, бино-ускуналар, ташкиллаштириш ва молиявий

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

маблаFлар) бах,олашни назарда ту-тади. Режалаштиришнинг ах,амияти унинг мувофиклаштирувчи вази-фалари, иктисодий таваккалчилик-ни макбуллаштириш, ресурслар че-кланганлиги муаммоси ва истикбол ноаникликларини х,ал килишдадир. Лекин х,ар кандай режа уни ишлаб чикувчиларнинг малака даражасига мос тарздаги сифатда шаклланади.

Хар кандай мос булмаган ижтимоий-иктисодий тизимнинг

мувофиклаштириб борилиши бундай муаммоларни бартараф килиш бо-расида кушимча маблаF, куч ва вакт талаб килади. Юкори сифатли ишлаб чикилган режалар молиявий муаммоларни бартараф кила олмаслиги мумкин. Лекин мумкин булган куплаб инкирозли вазиятлар, молиявий йукотишлар, мулжалланган натижа-дорликка эришила олмасликни бара-таф килишда далда булади. Молиявий маблаFларни режалаштиришда икки хил молиявий ёндашувни куллаш мумкин: мулжалланган натижалар-га эришиш учун канча микдорда кушимча молиявий маблаFларнинг зарурлиги ва ёки маблаFлар харажат таркибининг эришиладиган натижа-ларга мослиги.

Гарчи баъзи кичик хусусий корхо-наларда режалаштириш шунчаки но-расмий шаклда кулланилсада, улар уз харажатларини бюджет ташкилот-ларида кабул килинган тартиблар-га мувофик режалаштиришга маж-бурдирлар. Натижадорлик тамойи-лининг жорий килиниши ташкилот-нинг режалаштирилаётган даврда эришадиган максадларини, ундан ке-

либ чикадиган вазифаларни ва улар-нинг тараккиёт дастурлари билан боFликлигини таминлашни назарда тутади.

Тараккиёт дастури стратегик ах,амиятга эга, истикболли, узлук-сиз режадир. Бу режа мунтазам узгариб турувчи мух,итда ташкилот максадлари такомиллаштирилади, бюджетдан маблаF олувчилар, улар-нинг хизматларидан фойдаланувчи ах,оли ва ижтимоий гурух,лар манфа-атларидан келиб чиккан ^олда янги максадлар шаклланади.

Бюджет ташкилотлари ва бюджетдан маблаF олувчиларнинг киска муд-датли тактик иш режалари бажари-лиши лозим булган турли лойих,алар бирлигидан иборат жужжат булиб, унда ^ар бир лойих,анинг асосланган-лиги ва ташкилот максадларидан келиб чикиб амалдаги ва янги фаоли-яти мазмун-максадини очиб бери-ши назарда тутилади. Бу тактик ре-жаларда ишлаб чикариш (хизматлар курсатиш) режалари ва молиявий режалар уз аксини топиши лозим. Яъни, стратегик ва жорий режалар узида молиявий кисмни мужассамлаштир-ган булиши керак.

Молиявий кисмда узок муддатли сармоявий кисм ва жорий- саклаш харажатларини ишлаб чикариладиган ма^сулотлар ва амалга ошириладиган хизматлар микдорининг таснифи ва киймат нуктаи назаридан курсатиши ^амда бунда самарадорлик ва сифат курсаткичлари уз аксини топиши ло-зим.

Режанинг ушбу кисмини ало^ида булимда курсатишнинг зарурли-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

ги мазкур жужжат вазифалари би-лан боFлик1. Молиявий режани ту-зишда молиявий максадлар ва эри-шиладиган курсаткичлар, мавжуд молиявий маблаFларнинг эришилади-ган максадларга етарлилиги тахлил килинади. Бунда амалга оширилади-ган ишларнинг боскичлари белгила-ниши лозим.

Бошкарув назарияси нуктаи наза-ридан, молиявий режа режалаштири-лаётган даврнинг х,ар бир боскичида амалга ошириладиган ишлар ва чора-тадбирларнинг даромадлар ва ха-ражатлари уртасидаги мувозанат-га эришишга каратилган х,ужжатдир. Бу нуктаи назардан х,ам, узок муд-датли ва киска муддатли молиявий режаларни ажратиш мумкин. Узок муддатли молиявий режа таш-килот тараккиётининг тезлик муво-занатини таъминлашда молиявий баркарорликка каратилган булса, киска муддатли молиявий режа-лар ташкилотнинг мунтазам тулов кобилиятини саклашга, касса узилиш-ларининг олдини олишга каратилади.

Ташкилот бюджети келтирилган ту-шунчаларга нисбатан торрок тушунча булиб, киймат шаклидаги х,аракатлар режасининг микдорий жих,атларини ёритади. Нодавлат ташкилотлари-да эса бюджет ташкилоти амалга оширадиган иш режасининг киймат курсаткичини ифодалайди.

Йирик хусусий ташкилотлар-нинг фаолиятларини режаллашти-ришда куланиладиган усуллардан бири - умумий бюджетлаштириш-дир. Бунда бир-бири билан узвий боFликликда тузиладиган операци-

он ва молиявий бюджет тизими тушу-нилади. Операцион бюджетлар иш-лаб чикариш, сотиш ва бошка операцион даромадларнинг хом ашё ва материаллар олиш харажатла-рига тенглигидан иборат булади. Улар корхона турли булинмалари бошликлари учун мух,имдир. Умумий бошкарувчилар учун молиявий бюджетлар каттарок ах,амиятга эга булади. Даромадлар ва хара-жатлар окимлари йуналишларининг тах,лили ва уларнинг корхона тараккиётига курсатадиган таъсири купрок ах,амиятга эга. Fарб давлат-лари амалиётида энг йирик корхона-лар иктисодий мух,итга мослашувчан уч хил режа тузадилар: энг салбий мух,итга мослашувчан, реал шароит-га энг якин ва иктисодий конъюнктура тараккиётининг энг яхши шароити-га мулжалланган режа.

Давлат молиявий режасини ту-зишда давлат бюджети энг асо-сий молиявий режа булиб, у давлат, мах,аллий бошкарув орган-лари ва давлат ах,амиятига мо-лик булган жамFармаларнинг мувофиклаштирилишини таъминлай-ди.

Бюджет ташкилотларининг

истикболли ва жорий режаларини мувофиклаштириш кабул килинаётган меъёрий-^укукий узгаришларни

ва ташкилотлар фаолият юритувчи х,удудларнинг хусусиятларини инобат-га олган х,олда амалга оширилади.

Турли молиявий-иктисодий вази-ятларда ва эришилиши лозим булган вазиятдан келиб чиккан х,олда режа-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

лар куйидаги турли услубларда ишлаб чикилиши мумкин:

- максадларга эришиш нуктаи на-зардан режалар;

- жорий муаммоларни х,ал килиш нуктаи назардан режалар;

- мунтазам амалга ошириладиган режалар;

- вазиятли режалар.

Максадларга эришиш нуктаи назардан режалар тузишда рах,барият ва ходимлар томонидан х,ар бир булинма, лойих,а ва ходим фаолия-ти уларнинг боскичма-боскич амалга ошириладиган ишларидан ке-либ чиккан х,олда тузилади. Бу ён-дашувнинг афзаллиги уни мониторинг килиш, яъни кузатиб бориш кулайлиги, натижаларга эришил-маётган шароитда бунинг сабаби-ни урганиш ва бартараф килиш им-кониятларини куллаш ва них,оят, на-тижага эришиш имконияти йуклиги тасдикланса, тезкор молиялашти-ришни тулалигича тухтатиш ва бекор килиш имкониятларининг мавжудли-гидадир.

Жорий муаммоларни х,ал килиш нуктаи назаридан тузилган молиявий режалар, х,ал килиниши лозим булган муаммолар киска муддат билан че-кланган вазиятларда кулланилади. Одатда бундай режалар алох,ида лойих,алар ва ёки урта муддатли да-стурларнинг молиявий режалари ша-клида намоён булади.

Мунтазам амалга ошириладиган режалар деганда, йиллик саклаш ха-ражатлари билан боFлик равишда тузилган режалар тушунилади.

Вазиятли режаларга фавкулодда тузилган режаларни мисол тарикасида келтириш мумкин.

Давлат молиявий режалари мух,окама килинар экан, уларни стра-тегик максадли молиявий режа ша-клида тасаввур килиш лозим. Бу режалар узок муддатли ижтимоий-иктисодий тараккиёт дастурининг ажралмас кисми шаклида хизмат килиши лозим.

Молиявий режалаштириш молиявий бошкарувнинг вазифаларидан бири шаклида намоён булади. Молиявий режалаштиришга асослан-ган х,олда молиявий бошкарувнинг бошка вазифалари: молиявий маъму-риятчилик ёки ташкиллаштириш, бе-восита рах,барлик ва молиявий назо-рат амалга оширилади. Албатта, бу-ларнинг х,аммасининг негизида мо-лиянинг меъёрий-х,укукий таъминоти ётишини инобатга олиш лозим.

Келтирилган вазифалар бюджет ташкилотлари молияси-ни бошкаришда ало^ида ва мух,им а^амият касб этади. Шу билан бир-га, молиявий режалаштириш бошкарувнинг энг мураккаб вазифаларидан биридир. Уни амалга оши-ришда аник вазиятдан келиб чикиш, куплаб омилларни инобатга олиш, уларни уз истакларидан эмас, балки кутилаётган ижтимоий-иктисодий жараёнлардан келиб чиккан х,олда амалга ошириш ва бу жараёнларни х,озирги, мунтазам узгарувчан вазият билан мувофиклаштириб бориш ло-зим булади.

Шундай килиб, молиявий режалаштириш максадли натижалар-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

ни ишлаб чикиш ва белгилаш, аник сифат ва микдорларни бах,олаш, уларга эришишнинг аник чора-тадбирларини ишлаб чикишдан ибо-ратдир. Бу ташкилот тараккиёт дасту-ридан келиб чиккан х,олда, исталган истикболнинг молиявий курсаткичлар билан аниклаштирилган натижалари-ни ифодалайди ва мазкур бошкарув даражаси амалга оширадиган чора-тадбирларини белгилайди.

Ташки куринишдан бюджетни ре-жалаштириш уни ишлаб чикиш, куриб чикиш ва солиштирма тах,лил килиш, мух,окама килиш ва тасдиклашдан иборат. Бюджетни режалаштиришда унинг давлат бюджет сиёсати тамой-иллари ва услубларини инобатга ол-ган х,олда, шакллантирилишини тушу-ниш лозимдир. Бюджет режалашти-ришининг иктисодий мазмун-мох,ияти ялпи ички мах,сулот ва миллий да-ромадни давлат манфаатлари ва тараккиёт дастуридан келиб чиккан х,олда бюджет механизми оркали давлатнинг ижтимоий ва иктисодий максадларини амалга ошириш йулида кайта таксимлаб беришдан иборат-дир.

Бюджетни урта муддатли режалаш-тиришни куйидагича тасаввур килиш мумкин:

Узбекистон амалиётида ижтимоий сох,а харажатлари, ва иктисодиётни молиялаштириш харажатларининг:

- жорий-саклаб туриш харажатларини;

- сармоя-капитал куйилмалар хара-жатларини тармоклар бошкарув ор-ганлари кесимида таксимланиш ама-лиёти х,али жорий килингани йук.

Одатда, тармоклар кесимида жорий-саклаш харажатлари режа-лаштирилади. Сармоя-узок муддатли харажатлар эса алох,ида режалашти-рилиб, капитал куйилмалар манзилли руйхати билан тасдикланади.

Тармоклар кесимида жорий ва сармоя харажатларини макбуллаштирилган х,олда режалаш-тириш маълум жи^атдан мураккаб булиб, бу тизим боскичма-боскич жорий килинади.

Келтирилган харажатларни режа-лаштириш жараёни бюджет сурови юборишдан бошланади. Бюджет сурови - келгуси давр учун бюд-жетдан ажратиладиган маблаFларни олишга булган э^тиёжни асослаш-ни назарда тутувчи х,ужжатдир. Бюджет суровини юборишдан асо-сий максад бюджет маблаFларини таксимловчилардан кейинги бюджет харажатларини режалаштириш учун зарур булган маълумотларни йиFиб олишдир.

Бюджет маблаFларини

таксимловчилар Бюджет кодекси жорий килингандан кейин кириб кел-ган атама х,исобланади. Узбекистон Республикасининг «Бюджет тизими туFрисида»ги Конуни амал килиши шароитида турли вазирликлар, давлат кумиталари ва идораларга нис-батан бюджет тасарруфчилари ата-маси кулланар эди. Эндиликда уз та-сарруфида Узбекистон Республикасининг республика бюджети-дан маблаF оладиган ташкилотлар-га эга булган юридик шахслар, шу-нингдек, Узбекистон Республикасининг республика бюджетидан мо-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

Бюджетни урта муддатли режалаштириш (Намуна)1

Давлатнинг макроиктисодий прогнози Давлатнинг молиявий прогнози

Бюджетнинг урта муддатли прогнози

2013 йил 2014 йил 2015 йил 2016 йил 2017 йил

амалда амалда амалда амалд амалда

Даромадлар

Харажатлар

Ижтимоий сох,а ва

ах,олини ижтимоий

куллаб-кувватлаш

харажатлари:

- жорий;

-сармоялар

- нодавлат нотижорат

ташкилотларини ва фукаролик жамиятининг

бошка институтларини

давлат томонидан

куллаб-кувватлаш

харажатлари:

зифаларнинг утган йилдаги бажа-рилиши ^акидаги микдор ва сифат курсаткичлари х,амда жорий йилда кутилаётган натижалар х,акидаги ах-борот бюджет ташкилоти, бюджет маблаFлари олувчилар ва бюджет маблаFларини таксимловчиларнинг асосий фаолияти курсаткичларини акс эттирувчи киска х,исобот ша-клида келтирилиши, кейинги йил-га килинадиган ишларни режалашти-ришга асос булиб хизмат килиши ке-рак;

• харажат мажбуриятларининг реестри - бюджет ташкилоти, бюджет маблаFлари олувчи ва бюджет маблаFларини таксимловчи томони-дан амалга ошириладиган фаолият турлари ва тадбирларининг руйхати х,амда уларни тегишли бюджет маблаFлари х,исобидан молиялашти-риш буйича конунчилик асослари.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2014, 12

лиялаштириладиган бюджет ташкилоти ёки бюджет маблаFлари олувчиларга нисбатан бюджет маблаFларини таксимловчилар ибо-раси кулланилмокда.

Бюджет суровини юбориш-да куйидаги маълумотлар бюджет маблаFларини таксимловчилардан йиFиб олиш кузда тутилади:

• утган йилда эришилган натижалар ва жорий йилда кутилаётган натижалар туFрисидаги тах,лилий х,исобот. Яъни, х,ар бир вазирлик, дав-лат кумитаси ва идоралар давлат та-рафидан таъсис этилганда, унга аник вазифалар юкланади. Дна шу ва-

1 Егизарян Д., Гафурова З. Концепция и основные задачи внедрения среднесрочной программы государственных расходов и процессов бюджетирования основанного на результатах в Республике Узбекистан в существующих институциональных условиях. Проект ТА 4946 ^В): Поддержка реформ управления государственными финансами.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

^"26 ДавлатбюджёЖваТаз^ач^тйктйзймй/-

.__государственный бюджет и казначейская система

Бунда х,ар бир бюджет маблаFларини таксимловчи комусий вазифалари-нинг бажарилиши борасида амал-га ошириладиган ишлар руйхати кел-тирилади. Бу килинадиган ишлар-нинг нормативларга кура, харажат кийматлари ва функционал тасни-фи буйича коди келтирилиши лозим. Мазкур х,ужжатга амалга ошириладиган харажатларнинг нормативла-ри, келиб чикиши ва уларнинг амал килиш муддатларини тасдикловчи х,укумат карорлари илова килиниши бу харажатларнинг асосланганлигига далил булиб хизмат килади;

• бюджет маблаFларини

таксимловчининг ривожлантириш дастури - бюджет маблаFларини таксимловчи фаолиятининг асосий курсаткичларини (максадлар, вази-фалар, муддатлар ва кутилаётган на-тижалар) назарда тутувчи келгуси 3-5 йилга мулжалланган комплекс чора-тадбирлар мажмуасидир. Бунда Бюджет кодексига кура, х,ар бир бюджет

маблаFларини тасдикловчи йилдан-йилга бир хилда вазифаларни бажа-равермаслиги ва х,ар битта тармокда амалга оширилаётган кенг микёсдаги ислох,отларнинг натижадорлиги-ни таъминловчи чора-тадбирлар урта муддатли режаларини тузиши, мух,окама килиши ва уларни амалга оширишга етарли булган бюджет ва бюджетдан ташкари маблаFларни жалб килиш чора-тадбирларини куриши лозим;

• бюджет маблаFларини

таксимловчилар тасарруфига кирув-чи бюджет ташкилотлари бюджет маблаFларини таксимловчининг ривожлантириш дастури билан узвий боFл и к ^олда тузилган келгуси давр учун бюджет буюртмаларини уларни молиялаштирувчи молия органла-рига ва юкори ташкилотларга белги-ланган муддатларда такдим этадилар. Ушбу бюджет буюртмалари бюджет режаларини тузишга асос булиб хиз-мат килади.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикасининг Бюджет кодекси. Узбекистон Ре-спубликасининг 2013 йил 26 декабрдаги УРК.-360-сонли К,онуни билан тасдикланган.

2. Узбекистон Республикасининг Солик Кодекси. Узбекистон Республикасининг 2007 йил 25 декабрдаги УРК-136-сонли Конуни билан тасдикланган.

3. Егизарян А., Гафурова З. Концепция и основные задачи внедрения среднесрочной программы государственных расходов и процессов бюджетирования основанного на результатах в Республике Узбекистан в существующих институциональных условиях. Проект ТА 4946 (UZB): Поддержка реформ управления государственными финансами.

4. Носова Л.Ф. Бюджетное планирование. - М.: Московский финансово-правовой институт, 2011.

5. Сирожиддинова З.Х. Узбекистон Республикаси бюджет тизими. Дарслик. - Т.: «1п^эсот», 2010.

6. Хайдаров М.Т. Натижадорликка йуналтирилганлик Узбекистонда бюджет ислох,отларининг янги боскичи. // «Иктисод ва молия», 2014 йил, 3-сон.

7. Хайдаров М.Т. Организация мониторинга государственного бюджета при переходе на Программно-целевое бюджетирование. // «Иктисод ва молия», 2010 йил, 5-сон. -44-48-б.

8. Хайдаров М.Т., Тешабаев Х.Ф., Кучкаров Т.С., Эшназаров Т. Принципы Казначейской системы исполнения Бюджета. - Т.: «Экономика и право», 2005.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.