Научная статья на тему 'Давлат бюджети ғазна ижроси: бюджет маблағларини режалаштириш ва бошқаришнинг асосий йўналишлари'

Давлат бюджети ғазна ижроси: бюджет маблағларини режалаштириш ва бошқаришнинг асосий йўналишлари Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
715
83
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Давлат бюджети / Давлат бюджетининг касса ижроси / бюджет пул маблағларини кассали режалаштириш ва бошқариш / кассали режа / бюджет пул маблағларини бошқариш воситалари / ликвидлик / сармоя / Government budget / cash execution of government budget / cash planning and funds management / cash plan / budget funds administration tools / liquidity / investment.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Эшназаров Т. Ш.

Давлат бюджетининг касса ижроси мамлакат зиммасига юклатилган мажбуриятларни ижро этишнинг муҳим механизми ҳисобланади. Ғазначилик тизимида бюджетнинг касса ижроси Ягона (ЯҒҲ) ёки ҳудудий ғазна ҳисобварақларига пул тушумлари ва ундан амалга ошириладиган харажатлар молиявий жараёнларини ўз ичига олади. Бюджет касса ижросининг моҳияти ва афзалликлари даромадларнинг келиб тушиши ва харажатларнинг амалга оширилишини барқарорлаштиришдан иборат. Ушбу жараён Давлат бюджетининг касса ижросини режалаштириш ва бошқаришнинг мураккаб тизимини ўзида мужассам этади ва, ўз навбатида, Давлат бюджети ижросини режалаштириш механизмини талаб этади. Мақолада шулар батафсил ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TREASURY EXECUTION OF GOVERNMENT BUDGET: PROSPECTS OF CASH PLANNING AND MONEY MANAGEMENT

Cash execution is an important mechanism of fulfillment of governmental obligations. In Treasury, cash execution of budget includes two financial processes: receipts and expenditure carried out from the Single Treasury Account (STA). The essence and advantages of cash execution is considering government expenditures in time optimization of revenues and full implementation. In aggregate, this process is a complex system of planning and administration of cash execution of government budget which requires new mechanism for cash planning of government budget. This, in turn, requires cash planning and administration of government budget funds.

Текст научной работы на тему «Давлат бюджети ғазна ижроси: бюджет маблағларини режалаштириш ва бошқаришнинг асосий йўналишлари»

ДАВЛАТ БЮДЖЕТИ ВА FАЗНАЧИЛИК ТИЗИМИ / ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БЮДЖЕТ И КАЗНАЧЕЙСКАЯ СИСТЕМА

>

Эшназаров Т.Ш.

Тошкент Молия институти профессори, и.ф.д.

ДАВЛАТ БЮДЖЕТИ ГАЗНА ИЖРОСИ: БЮДЖЕТ МАБЛАШРИНИ РЕЖАЛАШТИРИШ ВА БОШКАРИШНИНГ АСОСИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ

Бюджет касса ижросининг моцияти ва афзалликлари да-ромадларнинг келиб тушиши ва харажатларнинг амалга оширилишини барцарорлаштиришдан иборат. Ушбу жара-ён Давлат бюджетининг касса ижросини режалаштириш ва бошцаришнинг мураккаб тизимини узида мужассам этади ва, уз навбатида, Давлат бюджети ижросини режалаштириш механизмини талаб этади.

Давлат иктисодиётни тартибга солиш ти-зими оркали иктисодий муносабатларнинг баркарор ривожланишини таъминлайди. Давлатнинг уз вазифа ва функцияларини ба-жаришга хамда иктисодий ва ижтимоий сиё-сатини амалга оширишга имкон берадиган воситалардан бири Давлат бюджетидир.

Давлат бюджети иктисодий восита сифати-да ижтимоий ишлаб чикаришга сон ва сифат жихатдан таъсир этишга кодир. Сон жихатдан таъсир этиш Давлат бюджети молиявий ре-сурсларини пропорциялар билан таксимлаш билан белгиланса, сифат жихатдан таъсир этиш эса кайта ишлаб чикариш жараёнида иштирокчиларнинг молиявий холатига молиявий муносабат шаклларини ташкил килиш билан белгиланади. Давлат ихтиёридаги мар-казлаштирилган пул жамFармаларининг са-марали ижроси давлат юритаётган сиёсат-нинг муваффакиятли булиши имкониятини беради.

Давлат бюджетининг касса (тушумнинг хакикатда тушиши ва маблаFнинг хакикатда чикиши) ижроси мамлакат зиммасига юкла-тилган мажбуриятларни ижро этишнинг мухим механизми хисобланиб, Fазначилик тизимида бюджетнинг касса ижроси Ягона (ЯFX) ёки худудий Fазна хисобваракларига пул тушумлари ва ундан амалга оширила-

диган харажатлар молиявий жараёнларини уз ичига олади. Бюджет касса ижросининг мохияти ва афзаллиги даромадларнинг келиб тушиши ва харажатларнинг амалга оширилишини баркарорлаштиришдан иборат. Ушбу жараён Давлат бюджетининг касса ижросини режалаштириш ва бошкаришнинг мураккаб тизимини узида мужассам этади ва, уз навбатида, Давлат бюджети ижросини режалаштириш механизмини талаб этади.

Режалаштиришнинг асосий максади хато карорлар кабул килиш хавфини пасайти-рувчи воситалар ва мукобил вариантларни аниклашдан иборат булиб, биринчи вазифа-си, тезкор режаларнинг тахминий вариант-ларини ишлаб чикиш булса, иккинчиси, молиявий маблаFларга булган муайян эхтиёжни аниклаш ва уларни прогноз килишдан ибо-ратдир.

Бюджет ижросини режалаштириш касса тушумлари ва касса туловларининг муво-фиклигини таъминлаш хамда маблаFлар жалб килиш режаларини ишлаб чикишга асослан-ган булиб, бюджетнинг даромадлари ва ха-ражатларини кассали режалаштириш ва пул маблаFларини кассали бошкаришдан иборат-дир.

Бюджетни кассали режалаштириш - бу да-ромад тушумлари прогнозлари, харажат ре-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12

~ДДВЛДТБЮДЖЁТИВДТДЗНАЧЙЛЙКТЙЗЙМИТ Г^ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БЮДЖЕТ И КАЗНАЧЕЙСКАЯ СИСТЕМА _.

жалари йиFиндиси х,амда уларга тузатишлар киритишнинг тезкор механизмидир. Бюджет пул маблаFларини кассали режалаштиришни бешта асосий таркибий кисмга ажратиш мум-кин:

- даромадлар прогнози ва харажатлар ре-жаси асосида касса окимларининг йиллик ре-жасини ишлаб чикиш;

- манбалар буйича Fазна х,исобваракларига даромадлар тушумларини ташкил килиш;

- бюджет харажатларини ижро этиш учун маблаFларнинг уз вактида ажратилишини таъминлаш;

- амалдаги ижро мониторингини юритиш ва уларни режадаги маълумотлар билан со-лиштириш;

- эмиссия ва давлат карзини кайтариш -киска муддатли ортикча маблаFларни энг кулай шартларда бюджет тадбирларини мо-лиялаш учун йуналтириш.

Юкоридаги таркибий кисмларнинг бирини олиб ташлаш пул маблаFларини режалашти-риш ва бошкаришнинг бузилишига олиб ке-лади.

Бюджетнинг даромадлари ва харажатларини кассали режалаштириш бу даромад ва ха-ражатларнинг х,амда маблаF жалб килиш касса режаларининг умумлашган куринишидир.

Касса режаси - бу утган давр асосида тузил-ган ва келгуси давр узгаришларини х,исобга олган даромадлар ва харажатлар прогнози х,амда бюджетдан маблаF олувчиларнинг кел-гусидаги туловларидир.

Касса режаси Fазначиликнинг (Ягона) Fазна х,исобваракларидан утувчи молия-вий окимларнинг кунлик прогнозларини курсатади. Йил боши х,олатига кура, касса режаси бюджетнинг тузилиши лозим булган даромадлар ва харажатлар ёйилмаси билан мувофиклаштирилиб, тушумлар буйича ва-зиятнинг узгаришига ва амалга оширилаёт-ган харажатларнинг долзарблигига караб доимий равишда кайта куриб чикишни талаб этади х,амда даромадлар ва харажатларнинг х,ар ойга булинган чораклик прогнозларини акс эттиради. Бюджет ёйилмасининг даромад кисмини ишлаб чикиш учун юзага келган макроиктисодий курсаткичлар, солик став-калари, прогноз килинаётган давр даромад курсаткичлари базасининг утган давр маъ-лумотлари асос булиб хизмат килса, унинг

харажат кисмини ишлаб чикиш учун эса харажатлар сметаси асос вазифасини утайди. Харажатлар сметалари харажат моддаларининг х,ажмини, максадли йуналишларни, саклаб ту-риш ва муайян тадбирларни амалга ошириш учун бюджетдан бериладиган маблаFларнинг х,ар ой буйича таксимланишини белгилаб бе-ради.

Касса режаларини тайёрлаш даромадлар, туловлар келиб тушиши ва мажбуриятлар мониторингини утказишни талаб килади. Ушбу режалардан (Ягона) Fазна х,исобвараклари буйича туловлар учун пул маблаFларининг х,ар ойлик утказилишини аниклашда фойдала-нилади. Улар тушумларни прогноз килиш ва утган ойлар бюджетининг ижросини тах,лил килиш учун асос х,исобланади.

Даромадларнинг ва харажатларнинг касса режаларидан ташкари, маблаF жалб килиш режалари х,ам тузилади. МаблаF жалб килиш (карз олиш) режаси бу тушумлар ва харажатларнинг мувозанатлашувини таъминловчи механизм булиб, у пул маблаFлари тушумлари ва туловларининг прогнозлари асосида тузилади ва бу билан бутун режалаштирилаётган давр учун касса режасининг мувозанатлашу-вига эришилади. Бунда жалб килиниши лозим булган маблаFлар буйича х,ар йили молия-лаштириш режаси тайёрланади. Ушбу режа йиллик бюджет билан боFланиб, йиллик карз буйича таклиф этилаётган туловлар микдори, максади, муддатлари ва вактини аниклайди. Мазкур молиявий режа маблаF жалб килиш режалари учун асос булиб хизмат килади.

Даромадлар ва харажатларни кассавий ре-жалаштиришнинг таркибий кисмлари Давлат бюджетига маблаFлар окими х,амда Давлат бюджетидан маблаFлар чикимларидан тар-киб топади.

Давлат бюджетига маблаFлар окимига солик даромадлари, йиFимлар ва бошка, соликдан ташкари тушумлар, хизматлар учун туловлар, грантлар, фоизлар буйича туловлар, активларни сотиш, карз беришдан ва жалб килинган маблаFлардан тушган тушумлар ки-ради. Давлат бюджетидан маблаFлар чикими эса иш ^аки, хизматлар, жих,озлар етказиб бе-риш, асосий сармоя активлари, карзнинг асосий суммаси ва фоизлари х,исобига туловлар, операция харажатлари, капитал куйилмалар учун сарф-харажатлар, мах,аллий ^окимият

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12

' 4 Ддв^атбюдЖётИвлТдз^Ач^тйктйзймИТ-

.__ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БЮДЖЕТ И КАЗНАЧЕЙСКАЯ СИСТЕМА

органларига субсидиялар, субвенциялар, до-тациялар, бошка бюджет бирликларига (ма-салан, пенсия жамFармаси) утказмаларни, бошка утказмалар (масалан, корхоналар учун), бюджетдан ташкари харажатларни (масалан, корхона хукумат кафолати остида олинган карз буйича туловга лаёкатсиз булиб колганда) уз ичига олади.

Касса режалари хар хафтада янгила-ниб, 57 хафтага тузилиши (кушимча давр билан хисоблаганда) максадга мувофик хисобланади. Чунки бир йиллик вакт оралиFи касса режаларида кайтариш муддати бир йилдан сунг келадиган Fазначилик облига-циялари чикарилишини, киска муддатли карз мажбуриятлари учун энг узок муддатни тулик акс эттириш имконини берибгина колмай, молия йилининг якунига кура кушимча давр-да йил бошида касса режаларини янгилаш ва утаётган йилнинг касса харажатларини тулик тугаллаш имконини хам беради. Бу холат, уз навбатида, келаётган молия йилининг Давлат бюджети даромадлар ва харажатлар йиллик касса режасини жорий йилнинг охиригача ишлаб чикилишини такозо килади.

Даромадлар ва харажатлар йиллик касса режаси бюджет даромадининг хар бир тури (соликлар, соликдан ташкари тушумлар ва бошк.), ва бюджет харажатининг хар бир моддаси акс эттирилган холда тузилади.

Амалдаги касса тушумлари ва туловлар уртасидаги фаркларнинг даражаси бюджет даромадлари ва харажатларининг кассали ре-жалаштириш мезони булиб хисобланади. Касса режалари доимий равишда мониторинг ва тахлил килиш натижасида олинган прогноз ва амалдаги натижалар уртасидаги фаркка караб хар хафтада янгиланиб борилишни такозо килади. Прогноз килишни хар хафтада янгилаш жараёни прогноз ва амалдаги натижалар уртасидаги фарклар вактинчалик ёки доимий узгаришларни акс эттириш-эттирмаслигини аниклашга каратилади.

Бюджет даромадлари ва харажатларини кассали режалаштириш ривожланган ва купгина мамлакатларда давлат бюджетига пул маблаFларининг окими ва чикимини прогноз килиш усуллари асосида амалга оширилади. Окимлар, асосан, пул маблаFлари тушуми-нинг мунтазамлигига боFлик. Тушумларнинг мунтазамлиги, уз навбатида, соликлар став-

каларидаги узгаришларга боFлик булади. Шу-нинг учун окимларни аниклаш ва бахолаш соликларнинг уртача ставкаларидаги амалдаги ва кутилаётган реал ялпи ички махсулот (ЯИМ)даги ва нархлар даражасидаги йилдан-йилга содир булаётганузгаришлар туFрисидаги иктисодий тасаввурларни уз ичига олади.

Ойлик окимларни прогноз килишда про-гнозлар ЯИМдаги узгаришлар ва инфляцияни хисобга олган холда, тузатишлар киритилган утган йил учун маблаFларнинг ойлик йиFими тенденциялари асосида хисоблаб чикилади. Окимларни прогноз килиш усули солик ставкаларидаги узгаришларни курсатиш йули билан мослаштирилиши мумкин. Бунда ками-да бутун утган йил ва у буйича маълумотлар мавжуд булган жорий йилнинг бир ойи учун ойлар буйича тушумлар туFрисидаги маълумотлар тупланади.

Даромадлар режаси кутилаётган даромадлар ва уларнинг келгусидаги узгаришлари туFрисида фараз килиш имконини беради. Ойлик чикимларни прогноз килишда эса факатгина харажатларни бахолаш учун макроиктисодий улчовлардан фойдаланил-майди. Улар бюджетни тайёрлаш ва тасдиклаш вактида, яъни инфляциянинг усиши бюджет-нинг усишига олиб келмайдиган, айни пайтда, ЯИМнинг усиши йиFимларнинг усишига олиб келадиган вактда хисобга олинади. Мазкур усул амалда ажратилган маблаFлар ставкаларидаги узгаришларни куриб чикиш имконини хам беради. Иш хакларини хисобга олиш-да, масалан, йил уртасида иш хакларининг тасдикланган усиши билан боFлик юкори харажатлар кейинги ойлар учун хам прогноз килиниши мумкин. Бундан ташкари, хафталик хамда кунлик прогноз килиш усуллари касса режаларини тузишда мухим хисобланади.

Бундан ташкари, давлат Fазнасига туши-ши лозим булган тушумлар туFрисидаги ах-боротлар хам мухим хисобланади. Масалан, Австралия Fазначилиги касса окимлари туFрисидаги ахборотни ташкилотлар томо-нидан хар хафтада такдим этилишини та-лаб килади. Бундай усул 98 кун олдинга кунлик окимлар ва чикимларни, шу жумладан, хафталик окимларни прогноз килиш имкони-ни беради.

Шунингдек, прогноз килишнинг статистик усуллари хам мавжуд булиб, улар динамик

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12

~ДАВ^ 5 > ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БЮДЖЕТ И КАЗНАЧЕЙСКАЯ СИСТЕМА _.

каторлар билан намоён этилган иктисодий курсаткичларни экстраполяция килиш билан бOFЛ и к.

Экстраполяция - бу динамик катор тен-денциясини топиш, яъни аввалги даражалар маълум булган бир пайтда кейинги даражалар курсаткичларини топиш демакдир. Динамик каторлар тенденциясининг экстрапо-ляцияси тез-тез ишлатилади, чунки у анча содда булиб, нисбатан кичик хажмдаги ахбо-рот хажмини ва содда математик усулларни талаб килади. Бунда масалан даромадларнинг йиллараро тушумларини ёки харажатларини прогнозлаштириш мумкин.

Касса режасининг амалдаги ижросини тахлил килмасдан ва бахоламасдан туриб самарали касса ижросини амалга ошириб булмайди. Бу эса, уз навбатида, харажатлар устидан умумий назоратни амалга оширишни, маблаF жалб килишнинг энг паст кийматини аниклашни ва бюджетдан маблаF олувчилар-нинг харажат лимитларини (харажатларни тулаш учун рухсатномалар) асосини таъмин-лаб, пул маблаFларини кассали бошкаришга хизмат килади.

Пул маблаFларини кассали бошкаришнинг максади барча бюджетларнинг ижросини уз вактида якунлаш, эхтимолли хатарларни пасайтириш, туловларни уз вактида амалга ошириш ва тушумларни кабул килиш харажатларини камайтиришдан иборатдир.

Бюджетнинг Fазна ижроси чоFида унинг пул маблаFларини бошкаришнинг асосий во-ситаларидан бири булиб, харажатларни тулаш учун рухсатнома (ХТР) хисобланади.

ХТР жужжат сифатида бюджет ташкилоти-нинг шахсий x1исобвараFида акс эттирилади ва унга муайян бериб борилади.

Шунингдек, киска муддатли карзлар хам самарали кассали бошкаришнинг мухим во-ситаларидан бири хисобланади. Ушбу карз воситалари йил мобайнида бюджет даромад-ларининг тушуми кечикиш билан кутилаётган холларда бюджетни узлуксиз ва бир текис таъминлаш учун ишлатилади.

Давлат бюджети доирасида кассанинг яхши бошкарилиши ликвидликни бошкаришнинг банк тизимини яхшилайди. Чунки банк ти-зимида Fазначиликнинг молиявий окимлари энг катта микдорни ташкил килади ва уз омо-натларида ёки узининг маблаF жалб килиш

фаолиятида, кескин узгаришларни амалга оширган холда, банк тизимининг ликвид-лиги бузилишига таъсир килади. Ривожлан-ган мамлакатларда, жумладан, Франция-да Fазначилик тизими давлат бюджети пул маблаFларини бошкаришда Франция банки билан х,амжих,атликда иш олиб боради. Бюджет харажатларини доимий пул маблаFлари билан таъминлаб туришда банкнинг буш маблаFлари хам восита сифатида ишлатилади. Бунда, биринчидан, даромадлар тушуми уртасидаги киска муддатли узилишлар ва давлатнинг харажатларини (кузда тутилма-ган харажатлар хам) уз вактида тулашнинг (чунки давлат бюджети хисобидан тулаб бе-риладиган харажатлар кечиктирилса, амалдаги Франция конунчилигига асосан бунак ёки жарима ундирилади), иккинчидан, банк муас-салари бюджет маблаFларининг маълум бир кисмидан доимий фоизларсиз фойдаланиши-нинг имкони мавжуд булади. Бошка ривож-ланган мамлакатларда эса фоизлар хисобига давлат маблаFлари тартибга солувчи ставка-ларда фонд бозорларига жойлаштирилади ва фондлардан ёки банк муассасаларидан давлат харажатлари учун муддатли карз маблаFлари жалб килинади.

Бюджетлар х,исобваракларининг ликвидли-гини ошириш - бюджет маблаFларидан янада самарали фойдаланиш ва молиявий ресурс-ларни бошкаришнинг сифатини яхшилашдаги мухим йуналишлардан бири хисобланади.

Бугунга келиб, Россия Федерациясида хам федерал бюджетнинг ягона хисобвараFидаги маблаFлар колдикларини бошкаришнинг са-марадорлигини таъминлаш Федерал дара-жада банк депозитларидаги федерал бюджет маблаFларини жойлаштириш механизмини такомиллаштириш хамда кредит ташкилот-лари билан РЕПО (кимматли коFOзларни маълум муддатга сотиб олиш ва белгилан-ган нархда кайтариб сотиш) шартномалари буйича кимматли коFOзлар олди-сотдисини амалга оширилиши хисобига эришилмокда. Ликвидликни бошкариш ягона хисобваракда пул маблаFларининг зарурий энг кам даража-сини таъминлаш ва вактинчалик буш турган маблаFлар колдикларини жойлаштириш бюджетнинг кушимча даромадларини олишни ва молиявий ресурсларни бошкариш жараёнла-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12

ДДВЛДТ^ЮДЖЁТИВДТДЗНАЧЙЛЙКТЙЗЙМЙ"/-.__ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БЮДЖЕТ И КАЗНАЧЕЙСКАЯ СИСТЕМА

рининг самарадорлигини ошириш учун зарур шароитларни яратади.

Давлат маблаFларини фонд бозорлари-га жойлаштиришда ортикча маблаFларни бошкариш киска муддатли фоиз ставкалари-даги ортикча бекарорликка йул куймаслик учун х,ам катта ах,амиятга эга. Зах,ираларнинг камайиши ставкаларни оширган х,олда банк-лар уртасида ракобатни кучайтиради, айни пайтда, зах,иранинг меъёридан ортик булиши нархларни пасайтирган х,олда уларни сотиш-га ундайди. Бунда прогнозлар канчалик аник берилса, субъектлар уз операцияларини шун-чалик самарали амалга оширишлари мумкин.

Fазначилик маблаFлари колдиклари кутил-маган жиддий узгаришларининг кунлик асос-да содир булиши банклар томонидан ушбу узгаришларни бошкаришнинг катор восита-ларини ишлаб чикишни такозо этади. Шунинг-дек, ликвидликни бошкариш ва зах,ираларни прогноз килишда узилишларга йул куймаслик учун Fазначиликнинг инвестиция сиёсатидаги узгаришлар туфайли юзага келган имконият-ли сармоядорларнинг банк тизимига таъси-рини х,ам урганиш максадга мувофикдир.

Давлат бюджетини узлуксиз маблаF билан таъминлашда давлат активларини инвестиция

килиш ва бошкариш х,ам мух,им роль уйнайди. Инвестициялаш учта максадни кузлайди: би-ринчидан, ликвидлик; иккинчидан, фойда олиш; учинчидан эса бу хавфсизлик булиб, Давлат активлари хавфсизлиги х,ар доим би-ринчи уринга куйилади.

Давлат активларини инвестиция килишнинг конунчилик билан мустах,камланиши такозо этилади. Бу эса, уз навбатида, инвестиция килиш ва барча инвестиция маблаFларини Fазначилик бошкарувида Марказий банкда марказлаштириш ва Марказий банк билан х,укукий муносабатларни белгилаб олиб, банк муассасаларининг инвестиция маблаFларига ракобат тендерларини утказиш имкониятлар-ни беради (бу амалиёт купгина хорижий мам-лакатларда кулланилиб келинмокда).

Бизнингча, эндигина дунё Fазначилигига уз тамойиллари билан кириб келаётган ри-вожланиш йулидаги тизимларга унинг на-факат давлат молияси, балки мамлакат иктисодиётининг баркарор усишида уз урнига эга булишида юкорида келтирилган йуналишлар истикболли булиши мумкин.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикасининг 2004 йил 2б августдаги «Давлат бюджетининг Fазна ижроси туFрисида»ги Конуни.

2. Узбекистон Республикаси Давлат бюджетининг касса ижроси туFрисидаги йурикнома (Узбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан руйхатга олинган, 01.02.2012, №2320).

3. Давлат бюджетининг Fазна ижроси Коидалари (Узбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан руйхатга олинган, 16.09.2009, № 2007).

4. Давлат бюджетининг пул маблаFларини режалаштириш ва бошкариш тартиби (Узбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан руйхатга олинган, 17.06.2010, №112).

5. Бочарова О. Миссия у казначейства всегда одна - беречь государственную казну. // «Владимировские ведомости», 2013, №4.

6. Тишина Т. О механизме централизации средств на едином счете бюджета субъекта РФ. // «Финансы», 2013, №5.

7. Эшназаров Т. Узбекистон Республикасида Fазначилик тизими асослари (укув кулланма). - Т.: «Iqtisod-moliya», 2012.

8. Акперов И.Г. и др. Казначейская система исполнения бюджета в Российской Федерации (учеб. пособие). - М.: «Финансы и статистика», 2011.

9. Государственный бюджет о подготовки до исполнения. Министерство Экономики, финансов и планирования Франции. - Париж, 1995.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.