Научная статья на тему 'ДАСТУРИЙ МАҲСУЛОТЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТНИ ТИЖОРАТЛАШТИРИШ'

ДАСТУРИЙ МАҲСУЛОТЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТНИ ТИЖОРАТЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
225
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инновацион фаолият / истиқболли мотивация / билим / ғоя / инновацион маҳсулот ва хизматлар / компьютернинг дастурий воситалари / электрон ахборот-таълим ресурси. / инновационная деятельность / перспективная мотивация / знания / идеи / инновационные продукты и услуги / компьютерное программное обеспечение / электронный информационно-образовательный ресурс.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Суропов Баҳодир Майдонович

Ушбу мақолада олий таълим иқтисодиёт йўналишларида “Иқтисодиётда ахбороткоммуникацион тенологиялар ва тизимлар” фанини касбга йўналтириб ўқитиш ёритилган. Иқтисодчиларни касбий тайёрлашда инновацион фаолиятни ташкил этиш билимғоя→инновация→инновацион маҳсулот ва хизматлар кўринишида намоён бўлиш жарёни кенг баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

КОММЕРЦИАЛИЗАЦИЯ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ПРОГРАММНЫХ ПРОДУКТОВ

В статье освещаются вопросы обучения студентов экономического направления в высших образовательных учреждениях по предмету «Информационно-коммуникационные системы в экономике». Широко изложены процессы организации подготовки будущих экономистов по инновационной деятельности по схеме знание→идея→инновация→инновационный продукт.

Текст научной работы на тему «ДАСТУРИЙ МАҲСУЛОТЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТНИ ТИЖОРАТЛАШТИРИШ»

Суропов Бах,одир Майдонович,

Карши мух,андислик иктисодиёт институти "Технологик жараёнларни автоматлаштириш ва бошкариш" кафедраси мудири, педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

3

ДАСТУРИИ МАЩЛОТЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТНИ ТИЖОРАТЛАШТИРИШ

УДК: 681.142.37:371.3

СУРОПОВ Б.М. ДАСТУРИЙ МАЦСУЛОТЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТНИ ТИЖОРАТЛАШТИРИШ

Ушбу маколада олий таълим иктисодиёт йуналишларида "Иктисодиётда ахборот-коммуникацион тенологиялар ва тизимлар" фанини касбга йуналтириб укитиш ёри-тилган. Иктисодчиларни касбий тайёрлашда инновацион фаолиятни ташкил этиш билим^оя^инновация^инновацион мах,сулот ва хизматлар куринишида намоён булиш жарёни кенг баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: инновацион фаолият, истикболли мотивация, билим, Fоя, инновацион мах,сулот ва хизматлар, компьютернинг дастурий воситалари, электрон ахборот-таълим ресурси.

СУРОПОВ Б.М. КОММЕРЦИАЛИЗАЦИЯ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ПРОГРАММНЫХ ПРОДУКТОВ

В статье освещаются вопросы обучения студентов экономического направления в высших образовательных учреждениях по предмету «Информационно-коммуникационные системы в экономике». Широко изложены процессы организации подготовки будущих экономистов по инновационной деятельности по схеме знание^идея^инновация^инновационный продукт.

Ключевые слова и понятия: инновационная деятельность, перспективная мотивация, знания, идеи, инновационные продукты и услуги, компьютерное программное обеспечение, электронный информационно-образовательный ресурс.

SUROPOV B.M. COMMERCIALIZATION OF INNOVATIVE ACTIVITY IMPLEMENTING SOFTWARE PRODUCTS

This article highlights how to educate students in the economic field in higher education for the "Information and communication systems in the economy" subject. The organization of training future economists on innovation is widely described, in the form of knowledge^idea^innovation^ innovative product.

Key words and concepts: innovative activity, perspective motivation, knowledge, ideas, innovative products and services, computer software, electronic information and educational resource.

4

Кириш.

Мамлакатимизда к,абул к,илинаётган к,атор к,онун, карор ва фармонларда давлат бошк,арув органларида ахборот-коммуникация технологи-яларини татбик, этиш ва миллий ахборот тизи-мини шакллантириш белгиланган. Иннова-цион фаолият асосида ик,тисодиётнинг барча сохаларида замонавий ахборот-коммуникация технологиялари, хусусан компьютернинг дасту-рий воситаларидан фойдаланиш мехнат самара-дорлигини оширишга хизмат к,илмок,да.

Давлатимиз рахбари 2019 йил 19 мартда ижтимоий, маънавий-маърифий сохалардаги ишларни янги тизим асосида йулга куйиш буйича бешта мухим ташаббусни илгари сур-ган1. Шунга биноан олий таълим ик,тисодиёт йуналишлари талабаларига компьютер технологиялари ва интернетдан самарали фойдаланиб, корхоналарнинг молиявий хисоботларни тай-ёрлаш ва такдим этишни автоматлаштирадиган дастурий махсулотларни яратиш, хамда келгуси касбий фаолиятларида улардан фойдаланишни ургатиш мухим ахамият касб этади.

Шунингдек Президентимизнинг 2018 йил 6 августдаги "Илмий ва инновацион фаолиятни интеграциялаш тизимининг самарадорлигини ошириш буйича чора-тадбирлар тугрисида"иг ПК-3899-сонли Карорида "илмий ва илмий-техник фаолият натижаларини тижоратлаш-тириш тадбирларини молиялаштириш учун махаллий ва хорижий инвестициялар, халк,аро ва хорижий молия институтларининг грантлари, маблаFларини жалб этиш ишларини ташкил к,илиш" белгилаб берилган2.

Жамиятимизни бугунги кундаги ривожла-ниш даражасига кутарилишида инновацион фаолиятнинг урни бек,иёс. Инновацион фаолият - бу илмий, технологик, ташкилий, молиявий ва тижорат фаолияти давомида хосил булган билимларни, технологияларни ва ускуна-ларни тижоратлаштиришга йуналтириш мажмуи булиб, бу фаолият натижасида янги хизматлар ва махсулотлар яратилади. Инновацион фаолият инновацияларни яратиш, бошк,ариш, тарк,атиш

ва ундан фойдаланиш каби жараёнлардан ташкил топади3.

Изланишнинг мацсади.

Замонавий ук,итувчиларнинг инновацион фаолияти ва унинг таълимий инновацияларга тайёрлиги таълим жараёнининг энг мухим к,исми хисобланади. Педагогикада инновацион фаолият замонавий педагогик иш булиб, у "Ик,тисодиётда ахборот-коммуникацион техно-логиялар ва тизимлар" (ИАКТ) фанининг барча ютук,ларини, бошк,арув к,арорларини, ижтимоий тадк,ик,отларни уз ичига олиб, уз ватанининг анъ-аналари ва к,адриятларини сак,лаб к,олган холда янги шахсни тарбиялашни мак,сад к,илиб куяди. Бу нафак,ат таълим сифатини ошириш, балки талабаларнинг истик,болли мотивациясини оширишга к,аратилган ижодий жараёндир.

Истик,болли мотивация - бу талабанинг касбий билимларни эгаллаш жараёнида кела-жакдаги фаолиятини ва жамиятдаги уз урнини кура олишидир. Шунинг учун хам олий таълим ик,тисодиёт йуналиши талабаларига истик,болли мотивацияни вужудга келтириш асосий мак,сад хисобланади.

Мавзу буйича бошк,а олимларни илмий асар-ларининг к,иск,ача тахлили.

Таълимда инновацион фаолиятни ташкил этиш ва амалга ошириш масала-лари В.И.Загвязинский, О.А.Солодухина, Н.Р.Юсуфбеков, А.А.Абдук,одиров,

Н.Н.Азизходжаева ва бошк,аларнинг илмий ишларида келтириб утилган.

Россия давлатининг олимлари М.Е.Бегларян, Е.А.Пичкуренколарнинг "Педагогикада инновацион фаолият" номли мак,оласида ук,итувчининг замонавий таълим мухитидаги инновацион фаолияти мазмуни, укув машFулотларини ташкил этишдаги ёндашувлар, педагогикада инновацион узгаришларнинг объектлари, таълим берувчи-нинг укув жараёнига инновацияларни киритиш жараёни билан боFлик1 муаммолар очиб берилган4. В.В.Утёмов, П.М.Горевларнинг "Укув муас-сасасида инновацион фаолият таълим сифатини ошириш шартларидан бири сифатида"

1 Узбекистон Республикаси Президентининг расмий Веб-Сайти. https://president.uz/uz/2437

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 6 августдаги "Илмий ва инновацион фаолиятни интеграциялаш тизимининг самарадорлигини ошириш буйича чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК.-3899-сон Карори. https://lex.uz/docs/3853858

3 Солодухина О.А. Классификация инновационных процессов в образовании // Среднее профессиональное образование. 2011. № 10. С. 12-13.

4 Бегларян М.Е., Пичкуренко Е.А. Инновационная деятельность в педагогике. https://cyberleninka.rU/article/n/ innovatsionnaya-deyatelnost-v-pedagogike. Электрон манба. 2020 йил 8 январда мурожаат этилган. Таржима муаллиф томонидан бажарилган.

5

номли мак,оласида тадк,ик,отчилар томонидан Россия давлатининг Киров шахрида жойлаш-ган № 21 сонли лицейида илмий тадк,ик,отлар олиб борилиб, укув жараёни иштирокчила-рига фан, метафан ва шахсий натижалар дара-жасида укувчиларнинг сифатли усишини таъ-минлайдиган фаолиятга жалб к,илишнинг ягона тизимини шакллантиришга к,аратилган укув лойихаларининг аник, намуналари сифатида инновацион фаолиятининг урни аникланган1.

А.Жуманов, М.Йигиталиеваларнинг "Таъ-лим тизимида инновацион технологиялардан интегратив мак,садлардан фойдаланиш" номли мак,оласида таълим тизимига инновацион технология унсурларини татбик, этиш юзасидан тав-сия ва таклифлар келтирилиб, таълим сохасида модернизациялашнинг бош омили сифати-даги инновацион ёндашувларларнинг урни ва ахамияти очиб берилган2. Т.Тешабаевнинг тадк,ик,отида инновация, инновацион фаолият, инновацион тадбиркорлик тушунчалари тахлил к,илиниб, хозирги кунда олий таълим тизимида инновацион фаолиятни илмий жихатдан урганиш, таълим хизматини янги ахборот ва педагогик технологиялар асосида амалга оши-риш туFрисида фикр юритилган3.

Мацоланинг илмий янгилиги.

Бир неча илмий тадк,ик,отларни урганиш натижасида таълимда олий таълим ик,тисодиёт йуналишларида "Ик,тисодиётда ахборот-коммуникацион технологиялар ва тизимлар" фанини ук,итиш самарадорлигини ошириш, булFуси ик,тисодчиларни касбий тайёрлашда инновацион фаолиятни ташкил этиш билим — гоя — инновация-инновацион мацсулот ва хизматлар куринишида намоён булиши аник,ланди. Инновацион фаолиятни ташкил

1 Утёмов В.В., Горев П.М. Инновационная деятельность образовательного учреждения как одно из условий повышения качества образования. https://cyberleninka. ru/article/n/innovatsionnaya-deyatelnost-obrazovatelnogo-uchrezhdeniya-kak-odno-iz-usloviy-povysheniya-kachestva-obrazovaniya. Электрон манба. 2020 йил 8 январда мурожаат этилган. Таржима муаллиф томонидан бажарилган.

2 Жуманов А., Йигиталиева М. Таълим тизимида инновацион технологиялардан интегратив мак,садлардан фойдаланиш. ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1. https://cyberlernnka.rU/article/n/ talim-tizimida-innovatsion-tehnologiyalardan-integrativ-ma-sadlarda-foydalanish/viewer

3 Тешабаев Т. Олий таълим тизмида инновацион фаолият. http://www.biznes-daily.uz/ru/birjaexpert/60057--

oliy-talim-tizimida-innovatsion-faoliyat

этишдаги билимлар - бу ахборот-коммуникация технологиялари, ик,тисодиёт ва педагогика сохасидаги билимларнинг интеграциясидан ташкил топади (1-расм).

Ахборот-коммуникация технологиялари сохасидаги билимларга Интернет, телекоммуникация тизимлари, замонавий дастурлаш тил-лари, амалий дастурий воситалар, ахборот хавф-сизлиги, маълумотлар базасини бошк,арувчи тизимлари, мультимедиа технологиялари ва бошк,аларни киритишимиз мумкин4.

Ик,тисод сохасидаги билимларга молия, кредит, молиявий бошк,арув, бухгалтерия хисоби, микро ва макроик,тисодиёт, бизнес ик,тисодиёти, статистика, ик,тисодий тахлил, маркетинг, менеж-мент, инвестиция, банк иши ва бошк,алардан ташкил топади.

Педагогика сохасидаги билимларга эса, фан мавзусига баFишланган билимларнинг таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи мак,садлардан келиб чик,к,ан холда ук,итиш жараёнини ташкил этиш ва унда педагогик хамда ахборот-коммуникация технологияларидан самарали фойдаланишдир. Бундай билимлар талаба-ларга етказилиши, уларни касбий йуналтириши ва инновацион фаолиятга боFланиши фан ук,итувчисининг педагогик махоратига боFлик1 булади.

Тадцицотнинг объекти - бу олий таълим ик,тисодиёт йуналишлари талабаларига "Ик,тисодиётда ахборот-коммуникация технологиялар ва тизимлар" фанидан ук,итиладиган дастурий воситалар ёрдамида инновацион фаолиятни тижоратлаштиришга ургатиш жараёни.

Тадцицотда цулланилган усуллар.

Тадк,ик,от жараёнида мавзуга оид педагогик, методик, дидактик адабиётлар, давлат таълим стандартлари, укув режа ва дастурлар, укув-меъёрий хужжатлар, укув-методик ада-биётларни к,иёсий урганиш ва тахлил к,илиш, ижтимоий-педагогик (кузатиш, сухбат, ташхис-лаш) методларидан фойдаланилди.

4 Суропов Б.М. Ахборот-коммуникация технологияла-рини укитиш методикаси. Иктисодиёт йуналиши талаба-лари учун услубий кулланма. - Тошкент: "Фан ва технологиялар", 2018. - 104 б.

5 Схема муаллифнинг изланишлари асосида тузилган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)

1-расм. Билим — *оя — инновация—инновацион мах,сулот ва хизматларнинг ташкил этувчилари1.

Натижалар ва амалий мисоллар.

Биз ушбу тадкикотни бажариш жараё-нида fOя сифатида олий таълим иктисодиёт йуналишлари талабаларининг касбий компе-тентлигини шакллантиришда "Иктисодиётда ахборот-коммуникацион тенологиялар ва тизимлар" фани мавзуларини мазмунан бой-итиш ва такомиллаштиришни назарда тутган-миз. Фанни мазмунан бойитишда, укув дасту-рида курсатилган мавзуларни дастурий воси-талар ёрдамида касбга йуналтириб Microsoft Office дастурларидан MS Excel, MS Access, объ-ектга йуналтирилган дастурлардан С++ Builder, PHP My Admin, MySQL, Oracle, Cisco Packet Tracer, интернетнинг интерактив хизматлардан soliq.uz, my.soliq.uz, my.gov.uz, иктисодий маса-лаларни ечишни автоматлаштиришга хизмат киладиган 1UZ, eStat 3.0., iABS-bank, имитацион моделларни яратиш ва улар устида тажрибалар утказишда Arena, AnyLogic, GPSS World, VisSim ва бошка дастурлардан фойдаланишни ургатишни максадга мувофик деб топдик.

Инновация боскичида иктисодиёт йуналишлари талабаларига юкорида кел-тирилган, такомиллаштиришган мазмунни машFулотларда ёритиб бериш, уларда билим, куникма ва малакаларни шакллантириш максадида AutoPlay media studio 8, Macromedia Flash 8, Movavi Video Editor Plus, Bandicam,

Audacity ва бошка дастурлардан фойдаланиб, электрон ахборот-таълим ресурси яратилди х,амда таълим бериш жараёнида фойдаланилиб самарали натижаларга эришилди1. Унинг бош сахифаси куйидагича (1-расм).

Инновация махсулот ва хизматлар боскичида мавжуд билим, пухта уйланган FOя ва инновация боскичларини амалга ошириш натижасида инновацион махсулот сифатида электрон ахборот-таълим ресурси яратилди. Яратилган электрон ахборот таълим ресурси куйидаги инновацион хизматларни такдим этиши мумкин:

• корхоналар ишини автоматлаштирадиган дастур (MS Excel, MS Access, PHP My Admin, My SQL ва бошка)лардан фойдаланиш ва уни тала-баларга ургатиш;

• корхоналарнинг молиявий хисоботларини давлат органлари: давлат солик кумитаси, давлат статистика кумитасига такдим килишни автоматлаштиришда интернетнинг интерактив хизматлари: my.soliq.uz, stat.uz дан

1 Суропов Б.М. Электрон таълим мухитида ахборот-коммуникация технологиялари фанини укитишнинг методик таъминотини такомиллаштириш. Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. - Тошкент, 2019. - 52 б.

2 Схема муаллифнинг изланишлари асосида тузилган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)

7

2-расм. Электрон ахборот-таълим ресурсининг структураси1.

J"

Меъёрнй хужжатлар

Укув дастури

Ипгчи укув дастури

Машгулот шппан мал ари

Модуллар

Амалий топшириклар

Лаборатория топшириклари

Электрон ахборот-таълим ресурсы

Бахолаш мезонларн

Талаблар ва та вснялар

Ингерфаол хизматлар

Бухгалтерия дастури

Глоссарий

Мустацил таълим то ппшршспари

Назорат саволлари

Тест саволлари

Муаллнф тутрисида

Тарцатма матери аллар

Такдимотлар

Видео дарслар

Керакли сайтлар

Педагогик техн оло гиялар

Фо й далал илган адабиётлар

Г

фойдаланиш ва уларни талабаларга ургатиш ва

Тижоратлаштириш - бу фойда олиш максадида инновацион фаолият натижасида яратилган ва ишлаб чикилган мах,сулотлар, х,амда хизмат турларини сотиш жараёнидир. Биз мавжуд билимларимиздан фойдаланиб уйланган Fоя, излаб топилган инновация натижасида яратилган инновацион мах,сулот ва хизматлари-мизни тижоратлаштириш учун куйидагиларни амалга оширишимиз зарур:

• яратилган электрон ахборот-таълим ресурсини сифати ва самарадорлигини аниклаган х,олда олий таълим муассасалари билан шартномалар тузиб, таркатишимиз;

• микрофирма ва кичик бизнес корхона-лари билан шартномалар асосида х,исобчиларни тайёрлаш, малакасини ошириш, кайта тайёрлаш, уларнинг молиявий х,исоботларини тайёрлаш ва такдим этиш фаолиятини амалга ошириш;

• интернет тармоFи оркали шартнома асосида таркатиш ва х,.к.

Хулоса ва таклифлар.

Хулоса килиб айтадиган булсак, Президенти-мизнинг 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномасида юртимиз "Халкаро ахборот-коммуникация технологияларини ривожлан-тириш индекси" буйича 2019 йилда 8 поFонага

кутарилганлиги, аксарият вазирлик ва идоралар, корхоналар ракамли технологиялардан мутлако йироклиги, таълимнинг барча боскичларида халкаро андозаларга тулик жавоб берадиган ахборот технологияларни жорий этиш шарт-лиги, шунингдек банкларда ахборот технологияларини кенг татбик этиш оркали уларнинг дастурий таъминотини тубдан янгилаш лозим-лиги хусусида алох,ида тухталиб утди1. Мамлака-тимизнинг шиддат билан ривожланишида жами-ятнинг х,ар бир аъзосини инновацион фаолият билан шуFулланиши, ижтимоий сох,аларнинг барча жабх,аларини узлуксиз ривожланиб бориши, мавжуд иктисодий муаммоларни тезда бартараф этиш имкониятларини яратиб беради. Шунинг учун биз уз турмуш тарзимизда инновацион фаолиятни олиб киришимиз учун, мута-хассислик билимларни чукур урганишимиз, янги Fояларни уйлаб топишимиз, излаб топилган Fоялардан инновацион мах,сулотларни яратиши-миз, иктисодий фойда олиш учун тижоратлашти-ришга эришишимиз керак.

Таълим бериш жараёнида инновацион фаолиятни ташкил этиш билим — гоя — инновация-инновацион мацсулот ва хиз-

1 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзи-ёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. - http://uza. uz/oz/politics/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-25-01 -2020

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

8

матлар куринишида намоён булишига эришиш учун укитувчилар куйидаги вазифаларни бажа-риши лозим деб топдик. Булар:

- укитиладиган мавзуни максадини аник белгилаб олиб, ургатиладиган асосий тушунча-ларни алох,ида ажратиб олиш;

- талабаларга асосий тушунчаларга мос мазмунни ахборот-коммуникация технологияла-ридан фойдаланиб етказиб бериш;

- машFулотлар давомида аник объектга йуналтирилган дастурий воситалар ва уларнинг вазифаларини ургатиб бориш;

- фаннинг амалий ва лаборатория машFулотларида х,амда мустакил таълим топширикларига мос вазифалар бериш;

- талабалар томонидан мавзуни урганилишини сух,бат, кузатиш ва бошка усуллар ёрдамида назорат килиш;

- дастурий воситаларни ишлаб чикиш ва ижодий ишлаш натижасида янги Fояларни шак-ллантиришга йуналтириш;

- шакллантирилган Fоялардан инновация-ларни вужудга келишини тушунтириб етказиш;

- х,осил булган инновацияларни дастурий воситалар ёрдамида инновацион мах,сулотга айлантириб боришга ургатиш;

- дастурий воситалар ёрдамида ишлаб чикилган инновацион мах,сулотларни тижо-ратлаштиришга йуналтириш максадга мувофик х,исобланади.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 6 августдаги "Илмий ва инновацион фаолиятни интеграциялаш тизимининг самарадорлигини ошириш буйича чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК,-3899-сон Карори. https://lex.uz/docs/3853858

2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. http://uza.uz/oz/politics/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-25-01 -2020

3. Узбекистон Республикаси Президентининг расмий Веб-Сайти. https://president. uz/uz/2437

4. Солодухина О.А. Классификация инновационных процессов в образовании // Среднее профессиональное образование. 2011. № 10. С. 12-13.

5. Бегларян М.Е., Пичкуренко Е.А. Инновационная деятельность в педагогике. https://cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnaya-deyatelnost-v-pedagogike. Электрон манба. 2020 йил 8 январда мурожаат этилган. Таржима муаллиф томонидан бажарил-ган.

6. Утёмов В.В., Горев П.М. Инновационная деятельность образовательного учреждения как одно из условий повышения качества образования. https://cyberleninka. ru/article/n/ innovatsionnaya-deyatelnost-obrazovatelnogo-uchrezhdeniya-kak-odno-iz-usloviy-povysheniya-kachestva-obrazovaniya. Электрон манба. 2020 йил 8 январда мурожаат этилган. Таржима муаллиф томонидан бажарилган.

7. Жуманов А., Йигиталиева М. Таълим тизимида инновацион технологиялар-дан интегратив максадлардан фойдаланиш. / "Замонавий таълим" ("Современное образование") журнали, 2014, 1-сон. https://cyberleninka.ru/article/n/talim-tizimida-innovatsion-tehnologiya-lardan-integrativ-ma-sadlarda-foydalanish/viewer

8. Тешабаев Т. Олий таълим тизмида инновацион фаолият. http://www.biznes-daily. uz/ru/birjaexpert/60057--oliy-talim-tizimida-innovatsion-faoliyat

9. Суропов Б.М. Ахборот-коммуникация технологияларини укитиш методикаси. Иктисодиёт йуналиши талабалари учун услубий кулланма. -Тошкет. "Фан ва техноло-гиялар", -2018. -104 б.Суропов Б.М. Электрон таълим мух,итида ахборот-коммуникация технологиялари фанини укитишнинг методик таъминотини такомиллаштириш. Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. -Тош-кент, 2019. - 52 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.