Научная статья на тему 'ДАРСДАН ТАШҚАРИ МАШҒУЛОТЛАРДА ЎҚУВЧИЛАРНИ “АЛПОМИШ” ВА “БАРЧИНОЙ” МАХСУС ТЕСТЛАРИНИ ТОПШИРИШГА ТАЙЁРЛАШГА ТАБАҚАЛИ ЁНДОШУВНИНГ ИЛМИЙНАЗАРИЙ АСОСЛАРИ'

ДАРСДАН ТАШҚАРИ МАШҒУЛОТЛАРДА ЎҚУВЧИЛАРНИ “АЛПОМИШ” ВА “БАРЧИНОЙ” МАХСУС ТЕСТЛАРИНИ ТОПШИРИШГА ТАЙЁРЛАШГА ТАБАҚАЛИ ЁНДОШУВНИНГ ИЛМИЙНАЗАРИЙ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
83
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ВНЕДРЕНИЕ СПЕЦИАЛЬНЫХ ТЕСТОВ / УЧАЩАЯСЯ МОЛОДЕЖЬ / ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ШКОЛЫ / УРОК / ЗАНЯТИЯ ВО ВНЕУРОЧНОЕ ВРЕМЯ / ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ / АВТОРСКИЕ ПРОГРАММЫ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Салихова Г.Х.

Мақолада “Алпомиш” ва “Барчиной” махсус тестларининг халқимиз, жумладан, ўсиб келаётган ёш авлоднинг саломатлигини мустаҳкамлаш омили сифатида жисмоний тарбия тизимига жорий қилиниши долзарблиги, умумтаълим мактаблари ўқувчиларини давлат ва му- аллифлик ўқув дастурлари асосида жисмоний тарбия дарсларида ва дарсдан ташқари машғу- лотлдарда махсус тестларни топширишга тайёрлаш хусусиятлари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ДАРСДАН ТАШҚАРИ МАШҒУЛОТЛАРДА ЎҚУВЧИЛАРНИ “АЛПОМИШ” ВА “БАРЧИНОЙ” МАХСУС ТЕСТЛАРИНИ ТОПШИРИШГА ТАЙЁРЛАШГА ТАБАҚАЛИ ЁНДОШУВНИНГ ИЛМИЙНАЗАРИЙ АСОСЛАРИ»

Детско-юношеский спорт

УУК (УДК, UDC): 796.071.422:077

Мустакил изланувчи Г.Х. САЛИХОВА1

1 Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчи; шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

salihova.uzdjtsu@mail.ru

ДАРСДАН ТАШЦАРИ МАШГУАОТААРДА УЦУВЧИААРНИ "ААПОМИШ" ВА "БАРЧИНОЙ" МАХСУС ТЕСТААРИНИ

ТОПШИРИШГА ТАЙЁРААШГА ТАБАЦААИ ЁНДОШУВНИНГ ИАМИЙ-НАЗАРИЙ АСОСААРИ

Аннотация

Annotation

В статье рассматривается актуальность внедрения специальных тестов "Алпомиш" и "Барчиной" в систему физического воспитания как фактора укрепления здоровья нации, в том числе подрастающего поколения, особенности подготовки учащихся общеобразовательных школ к сдаче специальных тестов на уроках физической культуры и во внеурочное время на основе государственных и авторских учебных программ.

Ключевые слова: внедрение специальных тестов, учащаяся молодежь, общеобразовательные школы, урок, занятия во внеурочное время, здоровый образ жизни, авторские программы.

Маколада "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларининг халкимиз, жумладан, усиб келаётган ёш авлоднинг саломатлигини мустахкамлаш омили сифатида жисмоний тарбия тизимига жорий килиниши долзарблиги, умумтаълим мактаблари укувчиларини давлат ва му-аллифлик укув дастурлари асосида жисмоний тарбия дарсларида ва дарсдан ташкари машгу-лотлдарда махсус тестларни топширишга тайёрлаш хусусиятлари очиб берилган.

Калит сузлар: махсус тестларнинг жорий килиниши, укувчи ёшлар, умумтаълим мактаблари, дарс, дарсдан ташкари машгулотлар, соглом. турмуш тарзи, муаллифлик дастурлари.

The article discusses the relevance of introducing special tests "Alpomish" and "Barchina" into the system of physical education as a factor in strengthening the health of the nation, including the younger generation, especially the preparation of students in secondary schools for special tests in physical education classes and after school hours based on state and copyrighted training programs.

Key words: the introduction of special tests, pupils, secondary schools, a lesson, classes after school, a healthy lifestyle, copyright programs.

Мавзунинг долзарблиги. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 29 январдаги 65-сонли "Узбекистонда соглом турмуш тарзини кенг таргиб килиш ва ахолини жисмоний тарбия ва оммавий спортга жалб этиш тугри-сида'ги ^арорига мувофик ахолининг жисмоний тайёргарлиги ва саломатлиги даражасини белгиловчи "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларининг жорий килиниши долзарб ахамиятга эга булиб, Ни-зомда махсус ахолининг барча катламлари уртасида жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш оркали уларни жисмоний хамда интеллектуал жихатдан камол топтириш, жисмоний кобилияти ва харакат фаоллигини такомиллаштириш, жисмоний ва рухий баркамолликка эриштириш, мехнатга лаёкатини ошириш, зарарли одатлар хамда турли касалликлар-нинг олдини олиш ва соглом турмуш тарзи куникма-ларини шакллантириш, спорт мусобакалари оркали ёшларда ирода, уз кучи ва имкониятларига ишонч каби фазилатларни мустахкамлаш, уларда жасорат, Ватанга булган ватанпарварлик ва садокат хислат-ларини ривожлантириш, ёшлар орасида иктидорли спортчиларни саралаш буйича тизимли ишларни ташкиллаштиришдан иборат эканлиги эътироф этилган [1].

Ахолининг саломатлиги олий миллий кадри-ятдир. Жамиятнинг хозирги замондаги холати, унинг ривожланиш суръатлари инсон ва унинг саломатлигига юкори талаблар куймокда. Инсон уз фаолиятини оддий булмаган шароитларда амалга оширишига тугри келмокда. Бу нокулай экологик омиллар, жахон таназзули ва бошкалар билан бог-

лик. Атроф-мухитнинг коникарсиз холати, доимий психологик стресс шароитларида кечадиган турмуш, фаол харакат фаолиятининг камлиги организм химоя функцияларининг пасайишига олиб келади. Бундай омиллар купрок болалар ва ёшлар учун хавфлидир. Болалар ва усмир ёшларнинг саломатлиги хар кан-дай жамиятда ва хар кандай ижтимоий-иктисодий хамда сиёсий вазиятларда энг долзарб муаммо хамда биринчи даражали мухим ахамиятга эга вазифа хисобланади, чунки у мамлакатнинг келажагини, миллатнинг генафондини, жамиятнинг илмий-икти-содий салохиятини хамда ривожланишини белгилаб беради.

"Алпомиш" махсус тестлари эркаклар учун, "Барчиной" ^махсус тестлари аёллар учун куллани-лади, улар Узбекистон Республикаси ахолисининг жисмоний тайёргарлиги юзасидан давлат талабини белгилайди. Махсус тестлар Республика ахолисининг турли ёш гурухлари (6-70 ёш ва ундан катталар) жисмоний тайёргарлигини аниклаб беради. Махсус тестлар 12 та ёш тоифасидаги гурухларга булинади ва хар бир ёш тоифаси буйича йилига икки марта махсус тестлар кабул килинади.

Махсус тестларнинг меъёрлари хамда талаблар-ни бажариш учун махсус тайёргарлик йулларини излаб топиш, тайёргарлик олиб боришда замонавий воситалар ва усулларни куллаш, ахоли, жумладан, укувчи ёшларни махсус тестларни топширишга тай-ёрлашда табакалашган ёндашувни амалга ошириш долзарб масала хисобланади.

Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Жисмо-ний тарбия ва спорт сохасидаги етук олимларнинг

о сч о сч

Ю

го £

о о.

СО

аниклашича, инсон саломатлиги холати 50% лолларда соглом турмуш тарзига, колган 50% холларда эса турли хил омилларга, яъни экологияга (20%), ирсиятга (20%) ва тиббиётга (10%) боглик экан [2].

Эътироф этиш жоизки, саломатлик холати турмуш тарзи билан чамбарчас боглик. Гиподинамия (камхаракатлилик) туфайли ахолининг, жумладан, укувчи ёшларнинг турли хил сурункали касалликларга чалинаётганлиги хаммага маълум. Маълумотларга Караганда, хорижий давлатларда, масалан, Россияда 87% укувчилар ГТО меъёрла-рини (2013), Латвиянинг 42% мактаб битирувчи-лари жисмоний тайёргарлик тестларини (2012), ^озогистонда 80,2% битирувчи синф укувчилари "Президент тестлари"ни (2012), ^иргизистонда 92% ёшлар жисмоний тайёргарлик буйича меъёр талабларини бажара олмаганлар [3].

Маълумотлардан куринадики, ахоли саломат-лигини тиклаш, мустахкамлаш ва мухофаза килиш долзарб муаммо ва айни вактда "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларининг жорий килиниши ахолининг жисмоний имкониятларини оширишга, жисмоний ва интеллектуал салохиятини кутаришга имкон яратади.

Укувчи ёшларнинг жисмоний тарбиясини ташкил этиш, жисмоний тарбия ва спорт машгулотларининг замонавий воситалари хамда услубларини излаб топиш хамда укув жараёнига жорий этиш масалала-ри таълим муассасаларида хал этилиши лозим. Бо-лаларда соглом турмуш тарзини шакллантиришда мактабнинг роли каттадир. Янги авлод вакилларини тарбиялаш мактаб зиммасига юклатилган. Факат соглом болагина муваффакиятли укиши, уз буш вактини самарали ва мазмунли утказа олиши мумкин. "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестлари комплекси жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланиш учун кучли рагбат хисобланади. Меъёрларни бажаришга тайёргарлик барча мушаклар гурухларини ривожлан-тиради, чидамлилик ва координацияни оширади, уз кучи ва имкониятларини тугри бахолашга ургатади.

"Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларининг умумтаълим мактабларига жорий килиниши ва амал-га оширилиши укувчиларнинг умумий жисмоний тайёргарлиги ва саломатлигини яхшилашга хизмат килади. Махсус тестларнинг жорий этилиши мактаб укувчиларининг жисмоний тарбия жараёни йуна-лишини кескин узгартиради ва педагогик жараён катнашчиларидан барча синфларда тест меъёрларини бажаришга тайёргарлик куришни ташкил килиш буйича аник саъй-харакатларни такозо этади.

Жисмоний тарбия дарси - таълим муассасала-рида укув жараёнини ташкил килишнинг асосий шаклидир. Жисмоний тарбия дарси хам мактаб укувчиларини "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестлари меъёрларини бажаришга тайёрлашга каратилган. Шу сабабли жисмоний тарбия укитув-чиси олдида жисмоний машклар билан шугулланиш натижасида имкон кадар куп укувчиларни тест меъ-ёрларини топширишга тайёрлаш вазифаси туради. Ушбу вазифани укитувчи асосан жисмоний тарбия

Детско-юношеский спорт

дарслари имкониятларидан тулик фойдаланиш йули оркали хал этиши лозим.

Ватанимиз ва хорижий олимларнинг куп йиллик тажрибаси шуни курсатадики, хафталик циклда 8-10 соат хажмдаги жисмоний тарбия машгулотлари укув-чи ёшларга оптимал харакат режими сифатида тавсия килинади. Жисмоний ривожлантириш вазифалари асосан дарснинг асосий кисмида хал этилади (25-30 дакика), улар амалиётда таълим вазифалари билан бирга амалга оширилади. Шу сабабли "Жисмоний тарбия" укув фани буйича чорак режалар, дарс ишланмалари, мавзувий режалар тузилади. Улар жисмоний сифатларни максадли ривожлантириш учун зарур булиб, шу оркали укувчиларни махсус тест меъёрларини топширишга тайёрлаш амалга оширилади.

Жисмоний тарбия дарсида укитувчининг вазифа-си барча жисмоний сифатларга, жумладан, жисмоний тарбия ва спорт тугрисидаги билимларга эътибор каратиш ва шу оркали укувчиларни "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларини муваффакиятли бажаришга тайёрлашдан иборатдир.

Укувчиларни "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестлари меъёрларини муваффакиятли топширишга тайёрлашда асосий дарс билан бир каторда дарсдан ташкари ишларни йулга куйиш максадга мувофик. Дарсдан ташкари утказиладиган машгулотлар укув-тарбия ишларининг бир кисми хисобланади. Унинг мохияти укувчиларнинг дарсдан ташкари вактда укитувчи рахбарлиги остидаги фаолияти билан аникланади.

Жисмоний тарбия буйича дарсдан ташкари фао-лият укув фаолиятидан фарк килиб, у вакт, иштирок-чиларнинг ёш таркиби билан чегараланмаган, ихти-ёрий равишда амалга оширилади. Дарсдан ташкари фаолиятни ташкил килиш мазмуни ва шакллари мактаб укувчиларининг индивидуал кизикишлари ва умумтаълим муассасасининг шарт-шароитларини инобатга олган холда аникланади. Дарсдан ташкари вактда жисмоний машклар билан шугулланиш хар хил ва параллел синфлардаги укувчиларни уз ичига олган гурухларда укувчиларнинг дарсдан ташкари спорт-согломлаштириш фаолиятини ташкил килиш дастурлари асосида утказилади. Бу дастурлар таълим муассасалари томонидан мустакил (муаллифлик ишчи дастурлар) ёки намунавий дастурларни кайта ишлаш асосида яратилади.

Дастурни амалга ошириш жараёнида куйи-даги вазифалар хал этилади:

- мактаб укувчиларида "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларини топширишга ижобий муносабатни пайдо килиш, спорт-согломлаштириш фаолиятида катнашишни рагбатлантириш;

- жисмоний тарбия дарсларида эгалланган би-лимларни чукурлаштириш, харакат куникмалари ва малакаларини кенгайтириш хамда мустахкамлаш;

- асосий жисмоний кобилиятларни (сифатларни) ривожлантириш ва организмнинг функционал имко-ниятларини ошириш;

- умумривожлантирувчи ва амалий йуналишдаги

74 е-шаЛ: fan_sportga@uzdjtsu.uz №5-2020

Детско-юношеский спорт

жисмоний машклар билан укувчиларнинг харакат тажрибасини бойитиш;

- "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестлари меъёрларини бажаришда жисмоний кобилиятларни максимал намоён этиш куникмасини шакллантириш;

- болаларда жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланишга, жисмонан баркамол булиш ва соглом турмуш кечиришга булган онгли эхтиёж-ларни шакллантириш.

Хулоса. Ахоли барча катламлари, айникса, усиб келаётган ёш авлоднинг соглигини яхшилаш, фаол ва соглом турмуш тарзига одатлантириш, ёшларни жисмоний ва маънавий камол топтириш Республи-камиз Хукуматининг асосий ва устувор максадла-ридандир. Мактаб ёшидаги укувчиларни жисмонан ривожлантириш асосан укитувчи томонидан давлат укув дастури ва укув режаси асосида жисмоний тарбия

дарсларида хамда дарсдан ташкари фаолиятда укитув-чи рахбарлиги остида муаллифлик дастури асосида амалга оширилади. Синфдан ташкари ишлар болалар хамкорлиги ва фаоллиги асосида ташкил этилади.

Демак, укувчиларни жисмоний ривожлантириш хамда "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестларини топширишга тайёрлаш учун дарс ва дарсдан ташкари машгулотлар боглансагина катта фойда келтириши мумкин.

Адабиётлар:

1. Ахрлининг жисмоний тайёргарлиги ва саломатлиги даражасини белгиловчи «Алпомиш» ва «Барчиной» махсус тестларини кабул к,и-лиш ва мусобакаларини утказиш тартиби ^рисида Низом (УзР ВМ 29.01.2019 й. 65-сон карорига 1-илова).

2. Саломов Р.С. Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти. 1 том. Дарслик. ITA-PRESS. Т. 2015 . 220 б.

3. Юнусова Ю.М. Основы методики физической культуры. Учебная пособия. Т. 2005 г. 250 ст.

УУК(УДК, UDC): 796.4

fs

j # Т.

■ Х-

сА

Информация для связи с автором:

m.argo_elya@mail.ru

И.И. МОРГУНОВА1

1 Узбекский государственный университет физической культуры и спорта город Чирчик, Узбекистан

ОПРЕДЕЛЕНИЕ СПОРТИВНОМ ПРИГОДНОСТИ ДЕТЕЙ ДЛЯ ЗАНЯТИЙ СПОРТИВНОЙ ГИМНАСТИКОЙ

Аннотация

Annotation

В представленной статье предпринята попытка определить гимнастическую пригодность и дать довольно точный ответ - смогут ли дети дошкольного и младшего школьного возраста повысить уровень специально-двигательной подготовленности и успешно освоить программу начальной, чтобы поэтапно перейти к освоению программных требований последующего разряда на этапе «специализированной» подготовки.

Ключевые слова: отбор, пригодность, эксперимент, программа подготовки, физические качества, двигательные способности, соревнование.

Ма^олада мактабгача ва кичик мактаб ёшидаги болалар гимнастика буйича бо-шлангич тайёрлов гуру^ларида махсус тайёргарлик ва яхши натижаларга эришиш масалалари урганилган.

Калит сузлар: саралаш, жисмоний тайёргарлик, тадцицот, тайёрлов дастури, жисмоний сифатлар, сифат, уаракатланиш цобилиятлари, мусобаца.

An attempt is мade to determine gymnastic fitness and give a fairly accurate answer - whether children of preschool and primary school age will be able to increase the level of special motor readiness and successfully master the primary program, which would later move to the second specialized stage of training.

Keywords: selection, fitness, experiment, training program, physical qualities, forecasting abilities, competition.

Актуальность. Достигнуть высокого уровня спортивного мастерства доступно не каждому из желающих заниматься спортивной гимнастикой. Тренеру трудно рассчитывать в перспективе на высокие спортивные достижения юных гимнастов, если у них не проявляются определенные задатки и двигательные способности при приеме в детско-юношескую спортивную школу (СДЮСШОР). Поэтому при отборе в группы начальной подготовки тренер не может обойтись без предварительного изучения различных сторон физической, технической и психической подготовленности будущих своих учеников [1,2,4,7].

Общеизвестно, что пригодность обнаруживается в процессе самой учебно-тренировочной деятельности

[1,2,4,5,7]. Определить гимнастическую пригодность, значит попытаться дать довольно точный ответ - сможет ли юный гимнаст успешно освоить программу начальной подготовки, чтобы впоследствии перейти к последующему этапу специализированной подготовки [2,4,7].

Это будет в том случае, если он наряду с другими признаками покажет более высокие спортивные достижения среди равных (по полу, возрасту, спортивному стажу и пр.) в условиях проводимых соревнований по доступной программе [2,3,4]. Подобная программа соревнований как бы синтезирует двигательные возможности детей [5,6]. Она выявляет уровень психической установки на достижение

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.