16 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/
^амрок,улов ^.Т.,
ФарFона вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Табиий ва аник фанлар таълими» кафедраси катта укитувчиси; Маматов Д.^.,
ФарFона вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Амалий фанлар ва мактабдан ташкари таълим» кафедраси мудири
ДАРС ЖАРАЁНИНИ ОЛДИНДАН ЛОЩАЛАШТИРИШ ДАРС САМАРАДОРЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ОМИЛИ СИФАТИДА
ЦАМРОЦУЛОВ Ц.Т., МАМАТОВ Д.%. ДАРС ЖАРАЁНИНИ ОЛДИНДАН ЛОЙИЦАЛАШТИРИШ ДАРС САМАРАДОРЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ОМИЛИ СИФАТИДА
Маколада умумий урта таълим мактабларида дарсларга тайёргарлик куриш ва уларни лойих,алаштириш масалалари кенг ёритилган. Шунингдек, дарснинг технологик хариталарини тузиш буйича аник мисоллар келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: укитувчи, укувчи, дарс, лойих,а, технология, максад, вазифа, натижа, укув жараёни, технологик харита.
ХАМРОКУЛОВ Х.Т., МАМАТОВ Д.Х. ПРЕДВАРИТЕЛЬНОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА КАК ФАКТОР ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ УРОКА
В статье рассматриваются вопросы подготовки к урокам и проектирования уроков. Также приводятся конкретные примеры по составлению технологической карты урока.
Ключевые слова и понятия: преподаватель, ученик, урок, проект, технология, цель, задача, результат, учебный процесс, технологическая карта.
HAMROKULOV H., MAMATOV D. THE DESIGN OF THE EDUCATIONAL PROCESS -FACTOR IN ENSURING THE EFFECTIVENESS OF THE LESSON
The issues of preparation to the lessons and lesson planning in secondary schools are described in this article. There is provided also examples of chart of teaching process development to the lessons given in this article.
Keywords: teacher, pupil, lesson, project, technology, aim, task, result, learning process, process chart.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 1
Узбекистон Республикасининг «Таълим тутрисида»ги Цонуни ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурига мувофик, умумий урта таълим укувчиларни фанлар асослари буйича мунтазам билим олишлари, уларда билимни узлаштириш эцтиёжи, асосий укув-илмий ва умуммаданий билимлар, миллий ва умумбашарий кадриятларга асосланган маънавий-ахлокий фазилатлар, мецнат куникмалари, ижодий фикрлаш ва атроф-муцитга онгли муносабатда булиш, касб танлаш-ни шакллантиради.
Умумий урта таълимнинг янгича ти-зими ва мазмунини шакллантириш учун укувчиларнинг кобилиятлари ва имко-ниятларига мувофик равишда таълимга табакалаштирилган ёндашувни жорий этиш, таълим беришнинг илFор педагогик техноло-гиялари, замонавий укув-услубий мажмуала-рини яратиш ва укув-тарбия жараёнини дидактик жих,атдан таъминлаш зарур.
Мазкур вазифаларнинг муваффакиятли х,ал этилишида халк таълими тизими хо-димларининг замонавий таълим техноло-гияларининг мох,иятидан хабардорликлари, улардан таълим жараёнида самарали фой-далана олишлари х,амда дарсларни пухта лойих,алаштиришлари мух,им ах,амият касб этади.
Хозирги кунда укитувчи дарсни самарали ташкил эта олиши учун укитиш жараёнини олдиндан лойих,алаштириб олиши зарур. Укитувчи бу жараёнда укув фанининг узига хос томонлари, укитишнинг техник ва дидактик воситалари, энг асосийси, укувчининг имконияти ва эх,тиёжини х,амда укувчи би-лан х,амкорликдаги фаолиятни ташкил эта олишини х,исобга олиши керак, шундагина кузланган натижага эришиш мумкин.
Укитувчининг дарс жараёнини олдиндан лойих,алаштириб олишида у томони-дан булажак дарснинг технологик харита-сини тузиб олиш катта ах,амиятга эга. Чунки дарснинг технологик харитаси укитилаётган фан ва унинг хусусияти, утиладиган мавзу мазмуни, укувчиларнинг имконияти х,амда эх,тиёжидан келиб чиккан х,олда тузилади.
Бундай технологик харитани тузиб олиш учун укитувчи педагогика, психология, х,ар бир фаннинг хусусий методикаси, педагогик ва ахборот технологияларидан хабардор булиши, жуда куп методлар ва усулларни би-
лиши керак булади. Хар бир дарснинг ранг-баранг, кизикарли булиши аввалдан пухта уйлаб тузилган дарснинг лойих,алаштирилган технологик харитасига боFлик.
Дарснинг технологик харитасини кай куриниш ёки шаклда тузиш укитувчининг шахсий тажрибаси, куйган максади, вази-фаси ва кузлаётган натижаси х,амда ихтиё-рига боFл и к. Технологик харита кандай тузилган булмасин, унда дарс жараёни яхлит х,олда акс этган булиши х,амда аник белги-ланган максад, вазифа ва кутилаётган нати-жа, дарс жараёнини ташкил этишнинг узига хос технологияси тулик уз ифодасини топган булиши керак.
Куйида умумий урта таълим мактабла-рининг 7-синфларида геометрия фанидан «Учбурчак. Учбурчакнинг турлари»1 мавзу-си буйича утказиладиган дарснинг олдиндан лойих,алаштирилган технологик харитаси мисол тарикасида келтирилмокда (1-жад-вал).
Технологик хариталарнинг турли кури-нишлари ва шакллари мавжуд булиб, укитувчи уз тажрибаси, куйган максади ва кутилаётган натижага боFлик х,олда улардан бирини танлаши мумкин. Масалан, биз кел-тирилган намунадан ташкари технологик ха-ританинг бошкача куринишидан фойдала-нишни тавсия этамиз (2-жадвал).
2-жадвал куйидаги тартибда тулдирилади:
1. Жадвалнинг биринчи сатрида укитилаётган фаннинг номи ва синфи ёзилади. Масалан, «Мех,нат таълими», 5-синф.
2. Кейинги сатрда аник бир дарс мавзуси, таквим-мавзу режадаги тартиб раками ёзи-лади.
1 Азамов А. ва бошкалар. Геометрия 7: умумий урта таълим мактабларининг 7-синфи учун дарслик. - Т.: «Янгийул полиграф сервис», 2003. -62-63-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 1
18 ТАЪЛ И M ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ I ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/
1-жадвал. Дарснинг технологик харитаси
Maвзy Учбypчaк. Учбypчaкнинг тypлapи
Maкcaд, вaзифaлap Укyвчилapдa yчбypчaк вa унинг тypлapи xai<^am тacaввypлapни кeнгaйтиpиш. Tспшиpиклapгa Укyвчилap тoмoнидaн rypyx булиб жaвoб тaйëpлaниши opкaли Укyвчилapдa мaвжyд билимлap вa yлapнинг билимлapидaги бyшликлapни aниклaш xaмдa cyxбaт-мyнoзapa opкaли aниклaнгaн бyшликлapни тyлдиpиш, Укyвчилap тoмoнидaн янги мaвзyнинг ^й дapaжaдa yзлaштиpилгaнлигини нaзopaт килиш, yлapнинг билимини бaxoлaш.
Укув жapaëнининг мшзмуни Учбypчaк xaкидa тyшyнчa. Учбypчaкнинг тoмoнлapи. Учбypчaкнинг бypчaклapи. Учбypчaк-нинг пepимeтpи. Toмoнлapигa кypa yчбypчaк тypлapи. Бypчaклapигa кypa yчбypчaк тypлapи.
Meтoд: oFзaки бaëн килиш, cyxбaт-мyнoзapa. «Аклий хужум» мeтoди, «Лoйиxa» тexнo-лсгияеи. I±laicn: мaъpyзa, кичик гypyxлapдa вa жaмoaдa ишлaш. Bocитa: чизFич, кaлaм, мapкep, екотч, тapкaтмa мaтepиaллap: жaдвaллap, pacмлap. Уеул: тaйëp яил^н yчбypчaк мaкeтлapидaн нaмyнaлap вa чизмaлap acocидa. Haзopaт: oFзaки нaзopaт, caвoл-жaвoблap, кyзaтиш, уз-узини нaзopaт килиш. Бaxoлaш: paFбaтлaнтиpиш, 5 бaллик тизим acocидa.
Укув жapaëнини aмaлгa oшиpиш тexнoлoгияcи
Kyтилaдигaн нaтижaлap Укитувчи: Maвзyни киcкa вaкт ичидa бapчa Укyвчилap тoмoнидaн yзлaштиpилишигa эpишaди. Укув-чилap фaoллигини oшиpaди, yлapнинг yчбypчaклap xaкидaги тacaввypини кeнгaйтиpaди. Укyвчилapдa дapcгa ниcбaтaн кизикиш yЙFoтaди. Биp вaктнинг yзидa купчилик Укyвчилapни бaxoлaйди. Уз oлдигa кУйгaн мaкcaдлapигa эpишaди. Укувчи: Янги билимлapни эгaллaйди. Як^ xoлдa вa гypyx булиб иш^шни Уpгaнaди. Нутки pивoжлaнaди вa эcлaб к^лиш ^билияти кyчaяди. Уз-узини нaзopaт килишни Уpгaнaди. K^c^ вaкт ичидa куп мaълyмoтлapгa эгa бyлaди, тacaввypи кeнгaяди.
Keлгycи peжaлap О^хлил, yзгapишлap) Укитувчи: Янги интepфaoл мeтoдлap вa пeдaгoгик тexнoлoгиялapни yзлaштиpиш вa дapcгa тaтбик этиш, тaкoмиллaштиpиш. Уз yci^a ишлaш. Maвзyни xaëтий вoкeaлap билaн бoFлaш. Кушим^ мaтepиaллap йиFиш. Кушим^ aдaбиëтлap укиш. Пeдaгoгик мaxopaтни oшиpиш. Укувчи: Mycтaкил ишлaшни Уpгaниш. Дapcдa yтилгaн янги мaвзyни тaкpopлaш. Уз фикpини paвoн бaëн килa слиш. Шу мaвзy acocидa кушим^ мaтepиaллap топиш, yлapни Уpгaниш. Уз фи^и вa гypyx фикpини тaxлил килиб биp eчимгa кeлиш мaлaкacини xсcил килиш. Уйгa бepилгaн топо^икни бaжapиш.
3. «Дapc мa<1caди» caтpидa aca укитувчи тoмoнидaн oлдиндaн peжaлaштиpилгaн нa-тижa, яъни укувчи вa укитувчи тoмoнидaн дapc якyнидa эpишилaдигaн нaтижa ëзилa-ди. Дapc мa<1caди (дapcгa куйил^н мa<1caд) 45 дaкикa дaвoмидa бaжapилaдигaн (эpиши-лaдигaн), aник, xaëтий (peaл) вa дapc якyнидa бaxoлaнaдигaн (yлчaмли) булиши мaкcaдгa мувйфик. Дapcнинг тaълимий мaкcaди дapc жapaëнидa yкyвчилapдa шaкллaнтиpилa-дигaн билим, кyникмa вa мaлaкaлap aco^-дa бeлгилaнaди. Macaлaн, yкyвчилap мaв-зу бyйичa acocий тyшyнчaлapни aйтaди-лap. Дapcнинг тapбиявий мaкcaди дapc жa-paëнидa yкyвчилapдa к^й^ axлoкий cифaт-лap шaкллaнтиpилиши acocидa бeлгилaнaди. Macaлaн, yкyвчилap экинлapни вa aтpoф-мухитни химйя килиш мyaммoлapигa уз му-нocaбaтлapини билдиpaдилap. Дapcнинг pи-вoжлaнтиpyвчи мaкcaди дapc нaтижacидa Укyвчилapдa кaйcи билимлap вa axлoкий фa-
зилaтлap pивoжлaнтиpилиши acocидa бeл-гилaнaди. Macaлaн, yкyвчилap экинлapни химйя килишнинг энг caмapaли ycyллapини излaб тoпaдилap.
4. «Pecypcлap» caтpидa дapc учун зapyp бyлгaн мaтepиaллap вa жиxoзлap ëзилaди. Macaлaн, «Mexнaт тaълими» укув кУллaнмacи xap биp укувчи учун, cлaйдлapни нaмoйиш килувчи мyльтимeдиa пpoeктopи, «Экинлap-ни химйя килиш ycyллapи, yлapнинг биp-биpигa ниcбaтaн aфзaллик вa кaмчиликлapи» мaвзycи1 бyйичa 10 тa cлaйд, aклий хужум учун 1 тa укув плaкaти, тecт учун кapтoчкa-лap (30 тa 4 xил вapиaнтдa) вa бoшкaлap.
5. «Дapc peжacи» caтpидa дapc мaкcaдигa эpишиш учун бaжapилaдигaн ишлap кeтмa-кeтлиги вa yлapгa aжpaтилaдигaн вaки ëзи-лaди.
1 Mex1нaт тaълими фaнидaн тaквим-мaвзy peжa. - Т.: Pecпyбликa тaълим мapкaзи, 2012. -11-б.
ЗAMGHAВИЙIAЪЛИM / CGBPEMEHHGE GБPAЗGВAHИЕ 2016, 1
2-жадвал. Дарснинг технологик харитаси
Фан, синф
Дарс мавзуси
Дарснинг булимдаги тартиб раками
Максади / дарсдан кутилаётган натижалар а) таълимий; б) тарбиявий; в) ривожлантирувчи.
Дарс утиш учун ресурслар
Дарс режаси
Вакт таксимоти курсатилган жадвал
ДАРСНИНГ ТАШКИЛИЙ ТУЗИЛИШИ
1-БОСК,ИЧ. МОТИВАЦИЯ
Боскич максади
Боскич давомийлиги
Укувчилар фаолиятини ташкиллаштириш тури
Бу боскичдаги укитувчининг фаолият тури ва вазифалари
2-БОСКИЧ. АХБОРОТ
Боскич максади
Боскич давомийлиги
Укувчилар фаолиятини ташкиллаштириш тури
Бу боскичдаги укитувчининг фаолият тури ва вазифалари
3-БОСКИЧ. ИНТЕРФАОЛ МАШКЛАР
Боскич максади
Боскич давомийлиги
Укувчилар фаолиятини ташкиллаштириш тури
Бу боскичдаги укитувчининг фаолият тури ва вазифалари
4-БОСКИЧ. ДАРСГА ЯКУН ЯСАШ
Боскич максади
Боскич давомийлиги
Укувчилар фаолиятини ташкиллаштириш тури
Бу боскичдаги укитувчининг фаолият тури ва вазифалари
Масалан:
а) «Аклий хужум»ни утказиш учун муаммо-ли вазият уртага ташланади. Масалан, «Экин-ларни химоя килиш - бу ...», ажратиладиган вакт 10 дакика.
б) «Экинларни химоя килиш усуллари, улар-нинг бир-бирига нисбатан афзаллик ва камчи-ликлари» мавзусида маъруза (10 дакика).
в) Кичик гурухларда ишлаш: «Резюме» тех-нологияси асосида экинларни химоя килиш усулларининг бир-бирига нисбатан афзаллик-лари ва камчиликларини аниклаш, тахлил килиш ва хулоса чикариш (15 дакика).
г) Дарсга якун ясаш:
- тест билан ишлаш (5 дакика).
- укувчилар туплаган балларни эълон килиш (5 дакика).
6. «Дарснинг ташкилий тузилиши» кисмида дарснинг хар бир боскичида амалга оширила-диган фаолият мазмуни ёзилади.
Бунда дастлаб хар бир боскич максади ёзилади. Масалан, «Мотивация» боскичининг максади укувчиларни мавзуни урганишга булган кизикишларини ошириш.
Сунгра боскични амалга оширишга кета-диган вакт курсатилади. Шуни эсда тутиш ло-зимки, мавзуни эълон килиш ва мотивация учун ажратиладиган вакт умумий вактнинг 10%ини, мавзу буйича ахборот бериш учун 10%ини, укувчиларнинг мустакил иши учун 60%ини, дарсни умумлаштириш ва якунлаш учун 20%ини ташкил килиши керак.
Шундан сунг укувчилар фаолияти турлари саналади. Масалан, «Укувчилар аклий хужумда «Экинларни химоя килиш - бу ...» мавзуси буйича иштирок этадилар. Укувчилар экинларни химоя килиш чора-тадбирлари хакидаги фикрларини билдирадилар. Масалан, экинларни касаллик, бегона ут ва зараркунандалардан химоя килишнинг зарурлиги ва бошкалар.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 1
Бу боскичда укитувчи томонидан амалга ошириладиган вазифалар санаб утилади. Ма-салан, укитувчи «Аклий хужум»ни ташкил эта-ди ва куйидаги ишларни амалга оширади:
а) «Аклий хужум» мавзусини коFозга ёзади;
б) «Аклий хужум»ни утказиш коидасини ту-шунтиради;
в) укувчиларнинг жавобларини ко*озга ёзиб боради;
г) ёзилган сузларни укиб, хулоса чикаради.
«Ахборот» боскичининг максади укувчи-
ларга янги билимлар бериш ва уларни узлаш-тиришларини таъминлашдан иборат. Бу боскичда укитувчи янги мавзуни урганишда хал килиниши керак булган муаммони айтади, мавзу номи ва кутилаётган натижаларни санаб утади. Шу тарика укувчилар диккати дарсга жалб килинади. Укитувчи томонидан «Экин-ларни химоя килиш усуллари, уларнинг бир-бирига нисбатан афзаллик ва камчиликлари» мавзусида кичик маъруза баён килинади. Шу-нингдек, укувчилар томонидан берилган са-волларга жавоб берилади.
«Интерфаол машклар» боскичининг максади янги утилган мавзуни мустахкамлаш ва укувчилар фаоллигини оширишга каратилади. Бу боскичда укувчилар билан «Резюме» техно-логияси асосида кичик гурухларда ишлаш жа-раёни амалга оширилади. Укувчилар укитувчи томонидан берилган таркатма материалларга экинларни химоя килиш усулларининг бир-бирига нисбатан афзалликлари ва камчиликла-рини аниклаб ёзадилар, уларни тахлил килиш асосида хулоса чикарадилар хамда уларни баён этадилар. Сунгра хар бир гурухдан вакиллар чикиб, гурух номидан такдимот утказадилар. Укитувчи эса гурухларнинг такдимотларини тахлил килиб, уларнинг ютук ва камчиликла-рини беради хамда уз тавсияларини баён этиб, якуний хулосани чикаради.
«Дарсга якун ясаш» боскичининг асо-сий максади укувчиларнинг мавзуни кандай узлаштирганлигини аниклаш, текшириш, дарсга хулоса ясаш ва укувчиларнинг балла-рини эълон килишдан иборат. Бу боскичда дастлаб укувчиларга тест ечиш учун карточ-калар таркатилади. Укувчилар тест карточка-ларига уз жавобларини белгилаб чикадилар. Укитувчи уларнинг жавобларини текшириб, йул куйилган камчиликларни тахлил килади хамда бахолайди.
Укитувчи укувчиларнинг фаолиятига бахо беради, берилган жавобларга уз фикрини бил-диради ва куйидаги саволлар билан уларга му-рожаат килади:
- бугунги дарсдан нималарни билиб олдингиз?
- нималарни ургандингиз?
- нималар сизлар учун янгилик булди?
- яна нималарни билишни истар эдингиз?
Укитувчи укувчиларнинг жавобларини дик-
кат билан тинглаб, уларга миннатдорчилик билдиради ва дарсни якунлайди.
7. Жадвал тулдириб булингандан сунг ол-динга кайтиб, жадвалда тушиб колдирилган сатрлар йуклиги текшириб курилади.
Укитувчи томонидан хар бир мавзу, хар бир дарс буйича тузилган шу каби технологик ха-риталар унга уз фани буйича утиладиган дарс ва мавзуни яхлит холда тасаввур этиб ёнда-шиш, тушуниш, укув жараёнининг бошланиши, максади хамда эришиладиган натижаларини олдиндан кура олишга ёрдам беради, шунинг-дек, укитувчини кенгайтирилган дарс ишлан-маси ёзишдан халос этади. Чунки бундай ха-ритада дарс жараёнининг барча кирралари уз аксини топади1.
Технологик харитада дарснинг барча кирралари тулик акс эттирилса, укитувчи кел-гуси дарсни утишга тулаконли тайёргарлик курган хисобланади. Бу уз навбатида дарс-нинг кургазмалилиги, мавзунинг тула узлаш-тирилиши, укувчилар билим ва куникма-ларининг мустахкамланишини таъминлайди. Шунингдек, укувчилар фаоллигини ошириш, уларда тегишли фан буйича малакалар ва хаётий компетенцияларни шакллантиришга эришилади.
Айникса, технологик хаританинг укувчи им-конияти ва эхтиёжидан келиб чиккан холда тузилиши унинг дарсга булган кизикишини орттиришга хизмат килади. Бу эса укитиш са-марадорлигини оширишга имконият яратади.
Технологик хариталар асосида тайёрлан-ган дарс ишланмаларидан фойдаланган холда олиб борилган дарслар самарали натижа бе-риб, укувчиларни бевосита укишга булган
1 Ишмухамедов Р. ва бошкалар. Таълимда иннова-цион технологиялар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар). - Т.: Узбекистан Республикаси Президентининг «Истеъдод» жам^армаси, 2008. -19-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 1
кизикишини oшиpaди. У<итyвчилap тexнoлo-гик xapитaлap тузиш вa дapcлapни oлдиндaн лoйиxaлaштиpa йлиши учун пeдaгoгикa вa пcиxoлoгия фaнлapи xaмдa y<итaдигaн фaни-нинг нaзapий acocлapини эгaллaгaн булиши лйзим. Чунки мaзкyp фaнлapгa йид билим-
лapни yзлaштиpмacдaн укитувчи тaълим жa-paëнини тaшкил этa oлмaйди. Шунинг учун укитувчи дapc, дapc мa<caди, тaълим мeтoди, дapc жихйзи, дapc ишлaнмacи xa<идa тyлa мaълyмoтгa эгa булиши лйзим.
Aдабиётлаp:
1. Kapимoв И.А. Бapкaмoл aвлoд opзycи. - Т.: «^ap!», 1999.
2. Aзaмoв А. вa бoш<aлap. Гeoмeтpия 7: умумий ypтa тaълим мaктaблapининг 7^ин-фи учун дapcлик. - Т.: «Янгийул пoлигpaф cepвиc», 2003.
3. Ишмyxaмeдoв P. вa бoш<aлap. Taълимдa иннoвaциoн тexнoлoгиялap (тaълим му-accacaлapи пeдaгoг-y<итyвчилapи учун aмaлий тaвcиялap). - Т. : Узбeкиcтoн Pecпyбли-кacи Пpeзидeнтининг «Иcтeъдoд» жaмFapмacи, 2008.
4. Maтeмaтикa фaнидaн Дaвлaт тaълим cтaндapти. - Т.: «Maъpифaт-Пpecc», 2010.
5. Maтeмaтикa фaнидaн укув дacтypи. - Т.: «Maъpифaт-Пpecc», 2010.
6. Mexнaт тaълими фaнидaн Дaвлaт тaълим cтaндapти. - Т.: «Maъpифaт-Пpecc», 2010.
7. Mexнaт тaълими фaнидaн тa<вим-мaвзy peжa. - Т.: Pecпyбликa тaълим мapкaзи, 2012.
8. Mexнaт тaълими фaнидaн укув дacтypи. - Т.: «Maъpифaт-Пpecc», 2010.
9. www.avloniymtk.uz - Хaл< тaълими xoдимлapи учун мacoфaдaн укитиш ^pcnap^ «Myтaxaccиcлик фaнлapи» блйки «Фaнни y<итишдa пeдaгoгик тexнoлoгиялap» мйдули caxифacи.
ЗAMОHAВИЙ ТAЪЛИM / CGBPEMEHHGE GБPAЗGВAHИЕ 2016, 1