Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 10 (2019 12) 1965-1980
УДК 81'22=581
Conceptual Localization of Yuri Stepanov's Semiotic Theory in Chinese Linguistics
Yu Zhang*
Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia
Received 28.09.2019, received in revised form 02.10.2019, accepted 10.10.2019
In the article the author makes an attempt to localize the semiotic theory of Yuri Stepanov into the Chinese humanitarian scientific tradition, in which signs are considered as the main tool for the transmission of cultural concepts. Semiotics as an independentfield became the subject of study of the Chinese linguists in the late 80ies of the last century, during the beginning of the policy of reform and openness. Chinese researchers in their papers refer to the significant works of outstanding representatives of the Russian semiotic school, namely, the works of M. Bakhtin, R. Jacobson and Y. Lotman. However, in the Chinese linguistics, according to the author, the theory of evolutionary-semiotic series of cultural concepts developed by Yuri Stepanov is insufficiently presented today. It has broad prospects ofapplication to the Chinese semiotic space and interpretation of its cultural signs and codes. The present publication is intended to fill the existing gap in the research paradigm of the analysis of cultural layers in the structure of Chinese concepts.
Keywords: Chinese semiotics, Chinese cultural concepts, Yuri Stepanov, theory of evolutionary semiotic series of cultural concepts, semiotic portrait.
Research area: linguistic.
Citation: Yu Zhang (2019). Conceptual localization of Yuri Stepanov's semiotic theory in Chinese linguistics. J. Sib. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci., 12(10), 1965-1980. DOI: 10.17516/1997-1370-0499.
© Siberian Federal University. All rights reserved Corresponding author E-mail address: Yuzhang0829@foxmail.com ORCID: 0000-0002-4202-2895
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
- 1965 -
mmrnrnnx^ Mmmrn
660041,
^tam^^^e«, a««,
1.
- 1966 -
^ ^ AA^SA^t •• m • ^a. ma/aa ^MAMAn^fiWA^m^mTs^immMMmAsm^mf
ASAnAWA^T^iSitt (Zhu Dong, 2014) o
m^Aif#inA®TnAWAAto sAasfA^AOTiiMwnAf MATA^ifA«, A^TMAnAfiWA. 20^3!»«^!$
f4f, SAii^fA^iW^TAMWfflA^MAAA®^«^
(ftAiA «tiAWA», «AAAftiA
®a»),AAiIrt (ftAiA «M®aAA^B»>) ^ (Pocheptsov, 1998)o#A 19
^iijxs^^^fflo s^min^&w&^mis&m -«AMnAfm U^PA^AinAfWA^ATSA^fiA^iiASAA^ fii^^f^^feo MmmnA^AAf, TafR^m^AMi^inAf«
WAM^AAAinAfWAf^TA^ (Zhao Aiguo, 2008).
SA20A^BA, ISAnAfWAABASAWiS^, ^«^inAf WA«AA»f0m AAMATSAAAinAffA, № «ASAm, MAAAm (ftAA:«AAMi£'№aiT»MAl# (ftAA: 01
«»), ItimAAA (ftAA: «iiAAA^iTa», «^AiTa»),
(ftAiA «AMii»)^ (Wang Mingyu, Chen
Yong, 2004)o m№A
^milAtnAfWAAATWm aa ^MmmmwA, nAfiwAAAA^MM^iAmjAAAmiAAAAf^ At. i^is^i^inAfAma^o
- 1967 -
(Manaenkova, 2013)o
f^fltl^TIAIiiW^o 1994^P2001^i№§tl№'MT «Ei^
(Hu Zhuanglin, 1994, 2001)o 200lffi^
(Cai Jinting,
2001)0 m^z^mmm^^m^mmm^^m^mmmmmit^, mmm
(Yang Wenquan, Fang Fang, Zhou Lihui, 2004)
o
#o «©af
(Wang Mingyu, 2004)o SA20fi
fm, w^a&^atm
fi^f^fW^I^^^WJ (Zhao Aiguo, 2008)o z^I«
• • MiMAo
1. ffl/KMP ^ • it, W^M^m fe
- 1968 -
^ампа а^йшшжшшй^шйа, ш^шо
ЙА^ААШЙОДШЙА^АШЙЙМШ ШАА» («Семиотика»)-Ш
ШАА^ШШ («Семиотика/Антология»)-Ао
АШААША-о
ШМЖ ААААШШ
Ш, ШЙ-ЙЙКЙ, А^ААШпААЙ^ААШША ШШШШАЙ^ААШйФ^ШШЯо ШАЖ^ШАЙШ», А М • ШАШШАдаШ-А^А-ЙА ШЙААМ
АЙА1985ААШ «Ша
ЕЙАШАЙ» («В трёхмерном пространстве языка»)^АЁ1^1 АФ, АМ'ШАИ
iA ЙФАШй
М&Ш^п-ёААААйАШо ШЙйААААЙ "АА^ААШ?" ЖМЙ
" (Stepanov, 1998, p. 179)о ШЖШШШХЖ-ШШМ
«А^АТ-ША^АА М^АЙ^АА, ЖАЖЯЯА, ^АШГ^ЩА Й^АФ, АМ-ШкЩША^А1ШАШаАААМШ№ШАА, ЙФй ЙТШАА, АА, ^А, Ait,
(Postovalova, 2012: 48-63) о
2. AfiJ • if/КйЩШ • ЖШША^АФШАА АМ-Ш/ЩШАШАФ, АААА^ААЙ^АА^АПА ШАМ^АА
(Stepanov, 1998, 19) о ШААА
ШАхША-ЖААМ-ШШ^ААЖАШФЙШАШо АёВОДА^ ША А» («Семиотика»)-АшаФ, а^ймшашж^аамахша^ащ АШШ (информационная система): А^ААМААШПА ЙФйЙ
ТШа, ЙЙА, АААиА ЖШшА йшй
ЙША АШАА^о ШАШШ&-АА1Ш «ЙМШЙААШ^
- 1969 -
ШШШ'^йаШШШ^ШТ" (Stepanov, 2001,
Р5)о
АМ-ШШАШШШ^Д&ЖМАШ^ШЛЖ-Шо
Ш^й^» («В
мире семиотики») ^ААФ, ЯМ'ШШАсЖйШШ^ШШШ^Ш
ашш^мш^т, ж^а^шммгм, йфа-^йш^о
(семиотический статус морального постулата)о Ф^Ш^^ЙЁ!^?^?
• шя • ш • жШаааМшШж^Ж
ШШ "{ММААЁА^-ША^Ш^А^" (стремиться не к индивидуальности,
а к личности)о^-А31Л#^Ш£Ж^АШШ^А^о АМ'ШШШ
^Ж« (Stepanov, 2001: 40)оАЛЭДШ^ЖЙ^АТАМ'ШШШ
«ШаААШ> («Язык и Метод»)
-«ЩМФ,
ШЙШ1ШМ, ФМАШЛТА^^
МШЙ^МШМ" (Згерапсу, 1998: 12)о Ш
ЖА^Ша^ШЙА^М^йШ^А-^ "Ш^" А
(«Означаемое / Означающее»); АЧиА." А "ШДГ
(«Семантика / Синтактика / Прагматика»); ^П ^ "А-Ф" ^И "ЙШ"
(«Система / Текст / Дискурс») ^ШЙШШтЁ (Postovalova, 2012: 3)о
^ША^АШ («В мире семиотики») -ААФ, АМ'МШША
(информационное пространство) АША ЖШШ^ШШ^^ША^
^ (антропология) о
& (Stepanov, 2001: 31)о
^^^ЙМШ^ЙШ^^ОД-^^ (опыт введения в теорию познания от семиотики) ферапо^ 1998: 35-36)о
- 1970 -
т, штъш-ттшшш^шттчшшт (некоторого
синтеза реалистических и номиналистических идей) ^ерапо^ 1998: 612)о АА!ФШШША(концепты духовной культуры)ШАШАААШ^А:АА№
^АМАЩ?" А^йашжш-^гашш^, АМ-ЖШШАЙ^А
Ш: Ш АА "Ш", "Ш", "Ж
а" (концепты «Вера», «Любовь», «Истина») ЖШША, ЯнШАА^о"
ША "Ш" (концепт «Вера») ААША
(концепт духовной культуры) ЖАЙ
АЙА^АШЙАМЖ^ шАААдаАЩФАшдаАаш^, хм-ЖШШАЙШ 'ААША^ААА, ШАШШААттейААм^е
^й^&ШШ^ШШШТо " (Stepanov, 2001: 76)
(религиозная семиотика)о ШШАШПААЙАА^ЙХМ'ШАЩРШ
(Postovalova, 2012: 52)о ХМ'ЖШШ^ААААШААЙт^
ААйАШтША, АААМААЙША^ЖЙ "#Л" 6ШААААШ 3. А^ • Ш/ЙШ^ •
ХМ • ШАЩШАШАААША^АША АЖМЖАА«А1А£пАФ№А(концеш)о АААШШ^А, ХМ- Ж
^ФААШАЙ^^АЙ^АААШ (Теория эволюционно-семиотических рядов концептов культуры) (Sudakova, 2017: 61)о
- 1971 -
А^Ш^^А^АЙ^^Ш (Теория эволюционно-семиотических рядов концептов культуры) ^а^ашй^ё^
Ф^А «ЖАШ^АШ («Логический анализ языка») АФо ЙФХАМ^ЁА-Ш^А А1Й" ЙДШФШАШ^АШ: Ш&ААШШ («Концепт "причина" и два подхода к концептуальному анализу языка — логический и сублогический») ЖША^ФАМ'ЖШШАЙ&ША^Ш
^ЙЛШШААФ, (культурно-когнитивный
смысл) ^ерапо^ 1991)о
{1А-ШЁ Ш^-А^АЁ "АЙ" («Концепт "действия" в контексте мировой культуры») -АФХМ • ЖШШАйШЖТ Й ВААА^Ё»о ШААА^й -А#А^#(семиотическая целостность),
(материальные ряды)ЙАА;ШМ?^МШЁШ^(ряды духовных концептов)АА№
(Stepanov, Proskurin, 1992)о ТШ^ЁШШМо ШШШ&йЙЙША^путем абстракций) МААЛ
ШйШ
ША^ЖАМЁШ^ХА^А ШЖШШ&ЁШйА&йЯМо ШШ^Д^ТШФт -^ЙМАЖАА
а-#шйшашшжймашшаёш^о
^Ё1ШШМА£ШЁ#АШ (семиотические слои)о Ж-ЩШ^АТАМ •
жшша^ааш&д&ж&^йёш [^А]о
ШШ&Ё^ММАШ, ЯЭД • ЖШШША^ЖШ^Ё^МА^Ай
Шй«А^ШАЛШШ, АМ-Ж ШШАШЖЁАШ&^АШМ^ШШ, АШЁЙААЩШ^ВДАЙ ХХЛШЙ^ШШФШ^даА-ХЁШШтШШ^, ММ^ЙШШ&о ЛШ^МА-ХЁШАЙШ^ШШАА, ШШШ
ям-жшш^аааалш^ё^«ж^а1997ао ЖФ^А Шй:
^^ЖА^Д^Л: ВД'АЖА)) («Константы: словарь русской культуры: опыт исследования») ЁА^йТАШ^Ж^ЁГУЖАо ЙЖФ^ФАМ'Ж
ШШШАЙШ^ЖТ ЙВАААш^ЁШа йаам• ЖШШШАФША^Ф
- 1972 -
ЖАА • • ^АМАААААААЙЙ
И (некое пространство)о АЖААИШАВ^ААША, ШЛ, ШАША
ШША ^ШпШААА^Ж,
^А4(гормоничное созвучание)о МАЖ^АЭДЖША, АШЙШШААА (эволюционно-семиотические ряды)о Ж1ФЙААШШШ (эволюционно-рядовой принцип) АЙШЙЖШ^Й^ААЖЙАА^ЙЙ^М
М®, «АМ • ЖШШ^АЖААЖ#ЙЙААИ#ШАЙА;А1ШШ®ЙШ
»ШАо
ДАААШЙА МЙМ#ААХМ-ЖШШ£ААШ#-ААМ«АЙАЙЙ
ШААА АЖАААА
ШЙШАШ&А "ЖААА" ЙЙАД, МАШШШАЙАААЙЙШАА
АШАЙШЙА-АЙМ} (Stepanov, 2001: 14)о ЯМ'ШША^Ш
(синхронные
семиотические ряды культуры)о
АЖААШФо ЖММ^ЙШ|ВДА^АвАИаШЙ-А#АЙШгаАо АЖ ААЛШ^ЙААМЙ^ЖАШЖЙЙАШЕЙШАА, АА^ЖА«®
Ш^и^АА (ряды ментальных изглоссов) ферапо^ 2001: 39, 41) о
А^АШЙША АМ-ЖШШАШ^ЖТАААФЙШАЙА«
(внутренне строение концепта)о ШвЖЙАА^ФЙЙШАААААШЙА^М
Ш, ЖА1МЙЙША (Шп-®А«ЖФЙЙША) ЯМАйЛАШАт Ш АЙШАДОШШ (Ш-®ВАДЖФЙЙША) МЖА^ААМЙЙЛ
А (актуальное содержание), М^АА(пассивное содержание) (буквальное содержание)о ШАЙЙА^МШЙА^ААШЙАДо АФШАА^
ЖАЙЙАМ^А-^оШШААМШША^АМ^А-^ЙЙШШМШ
ЛАААМШ^ШААМШШАЖо ШШ-ШЭД
ААМШМёАФо МЗАМАШЖФ^АЙШШ^ (явления культуры, которые заключены в словах) ШтАШМАААШАЙЙШ^АА,
- 1973 -
^МШША^^ЯШ (научный слой)о ЯМ • ШШШАЁ
(коллективное наследство культуры) (Sudakova, 2017: 64)о
ШЁШо ^ААШ^АййАШ^АгЯТШ^ЁАД, ЙШЙАЛЁАДо
4. Ш'ШШШ^'
МййАЁШШАЗАШЖЯМ-ЖШШАЁ^АФ, #ААШ&ЁШ ЙАшА^ААФо аа#аёш&^шшям-шша^й№ж^ё с
(«Семиотика»)-АФШ "^АД^А^МШШЖМо ШйЖШ
ША^АЙЁЙХИЙАШЁ, йШЁАА
^Й1998^ШЁ «ШаААШ> («Язык и Метод») -ААЯМ-ЖШШ^АХШ
ШАЁ^ШМАШйАТА^, ШАЯШ: ^аяя^йёш&ш^ё
#А(знаки, идентичные с объектом); АШ&ЁШ&Ш'ИАШЁ^А, ВР
(знаки, подобные объекту);
(знаки,
условные/конвенциональные по отношению субъекту)о ЖА^Т^^^^АЁ^ АА^А^ЙШ (Postovalova, 2012) о
ШАШ^Й, «ЯМ • ЖШШАА&Ш^ЙША^ШШЙЛТ -ШШФо ША^ШМФй-даАйШШ^,
"Ш" (концепт "Вера") ЙЁЙХ
#А-|ФЙЁШША (символ) Й «ЖАААШ («Язык и Метод») ^АААо А
- 1974 -
Йшшшетт мАмтшААШАМАйЖАжт^шш
® ^ерапо^ 1998: 234) о
А^Ш^ЖААФЙШАША "АШМФ" АМ-ЖШШАШ!1Т$
^ЖА^ФЙ "#Л" ^ "А#АЛ" ША(концепт "Богочеловек")о А^АЙ
ттшттшт^ш)) («протей») -аф, ам-жшша®а&
(ЖМ#»Ш ЙЙтАйдаШаШАоА №ШАЙт АААШАТШАШЙАШ, ИАТААШША-1Ф ЙШ1, ШАВШ^-ЙА^ ШАЖШЙА^АША^ЖААШВ ^ААЖША/ • • РШАЩАЖЖЖАААШй^АШЖ^
Ш • ^/М^ • Ш • ШЙАиА ЖЙШМАФ, ААШйШШАЖА» ШЙААт ШАМ^АЙШ^А^-АА^А, !РА-|ФААЙЛ^Ат
(образ идеального человека)о
'№, ШАМША^ФМАЖЙАААШ, (Stepanov,
2004)о
(«Протей») -АФо АФАЖААЙША («Богачеловек в наши
дни») И", АМ-ЖШШАШ#А"¥#" ЙЙША^ЖТ-ЙША «ЖТЖ
#Й-АШ "А#ЖААШШШЙАмА-|ФШАЖА-|ФАт?" ШШ И, АШ^АМЙАААМА "А#" ЙЙААо ЖАААААААА^АИ
(^А)о
ШШ^АФАМ-ШШАЖЙШЖТ^Ш^Ш "АША" (образ-концепт)о
^•Ш/ЩШАААШШ (символ) ЙЙШ4ААШо
ШёШФАА, ШААДААШМЗЙА^о ЖШШЖАААА^ААР! АМА^АШШАо ШЙА^Ф, АААЙАШДАЙАЙАИААА^ ТШШШ, МШАШШАШАА^-ААЙА ШМАИЙШЖШАЕА ШШАМ (Averintsev, 2001)о ЖААМ-ЖШШ^АЙАМААШША, Я
0МАША"А#"ЙШ4, ЕЯОААШШАШАЖ, АМ-ЖШШ ААА-А#ААЖ, АЖА»АШЙАШАЙЙШАШЙАМТо МШАШАЩАЖЙЙАААЖЖШИАЙАА ААА^ВЙ^АФА АШААА-АМАЙА-АААЙ, АААШЙЛо ЖИАМ-ЖШШАА
ШЙАМАЙ^А^ЖТ^АШАШ! (семиотический портрет) ШАо Ш
- 1975 -
аашшё^а, ям-жшш^Айшшмт ^л^тнаш^Ша
1) i^&Affi (в плане гносеологии): АЖАЙЖТ, ЯМ'ЖШШ^ААХ
шшё^жашйо ша^шфёаай^а^, ш^ш&фё^шш
SAM-^BAit(Stepanov, 1998: 234)о
2) ЙШАШ (в плане дискурса): АХЖАШЁШ^Х^^АЯМ' ЖШ?ША (Мыслящий тростник. Книга о "Воображаемая словесность") -АФо
(Stepanov, 2010) о
3) (как семиотический фактор): ШШАШШВА ЯМ'ЖШШ
Й^"о А -АФ, ЯМ-ЖШШААА#АМЁА^А*Шв
"АЁФ
М" ("сущность человека"^ ("индивид")о ЯМ'ЖШШ^АЙН#
ШЖ ЖМЁФМШААйАЁАА(т А»^), «АйШ^п
(ипостась), Ша (божественная сущность) (Stepanov, 2004)о
М^АМЯМ- ШЖАТШ
ШЙВ^ХЁЖ ШШ^ЖайА+АШТМШ+АА^ААД^АА^
-А^ЁШМо Шй
(F. Gottlob)
ШЛШВШ&ЁЖЭ^^Ф (^А)о
5. ^^
- 1976 -
a-MMt^AfA&Am Aa-MMMA^A^f
References
Averintses, S.S. (2001). Sofiia — Logos: Slovar' [Sofia — Logos: Dictionary]. Kiev, Dukh i Litera, 450 p.
Cai Jinting (2001). Yagebusen de yuyan biaoji lilun: chengjiu yu buzu [Jakobson's Language Marking Theory: Achievements and Deficiencies]. In Waiyuxuekan [Foreign language journal], 2, 78-84.
Hu Zhuanglin (1994). Bahejin yu shehui fuhaoxue [Bakhtin and Social Semiotics]. In Beijing daxue xuebao [Journal of Peking University], 2, 49-56;
Hu Zhuanglin (2001). Zoujin bahejin de fuhaoxue wangguo [Entering Bakhtin's semiotic kingdom]. In Waiyuyanjiu [Foreign language research], 2, 10-15.
Manaenkova, E.A. (2013). Semioticheskie shkoly i napravleniia [Semiotics Schools and Directions]. In Analitika kul'turologii [Cultural Studies Analytics], 27, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/semioticheskie-shkoly-i-napravleniya
Pocheptsov, G.G. (1998). Istoriia russkoi semiotiki do i posle 1917 goda: Uchebno-spravochnoe izdanie [The History of Russian Semiotics Before and After 1917: Educational-Reference Publication\. Moscow, Labirint, 336 p.
Postovalova, V.I. (2012). Simvol i real'nost' (semioticheskie vozzreniia i opyty Iu. S. Stepanova) [Symbol and Reality (Semiotic Views and Experiments of Yu. S. Stepanov)]. In Kritika i semiotika [Criticism and Semiotics], 17, 123-142.
Stepanov, Iu.S. (1991). Kontsept «prichina» i dva podkhoda k konfseptual'nomu analizu iazyka — logicheskii i sublogicheskii [The Concept of "Cause" and Two
- 1977 -
Approaches to The Conceptual Analysis of Language — Logical and Sublogical]. In Logicheskii analiz iazyka: kul'turnye kontsepty [Logical Analysis of Language: Cultural Concepts], 5-14.
Stepanov, Iu.S. (1997). Konstanty: slovar' russkoi kul'tury. Opyt issledovaniia [Constants: a Dictionary of Russian Culture. Research Experience]. Moscow, Iazyki slavianskoi kul'tury, 825 p.
Stepanov, Iu.S. (1998). Iazyk i Metod: k sovremennoi filosofii iazyka [Language and Method: Towards the Modern Philosophy of Language] Moscow, Iazyki russkoi kul'tury, 784 p.
Stepanov, Iu.S. (2001). Vvodnaia stat'ia. V mire semiotiki [Introductory Article. In the World of Semiotics]. In Semiotika: Antologiia [Semiotics: Anthology], 5-42.
Stepanov, Iu.S. (2004). Protei: Ocherki khaoticheskoi evoliutsii [Proteus: Essays on Chaotic Evolution]. Moscow, Iazyki slavianskikh kul'tur, 272 p.
Stepanov, Iu.S. (2010).Mysliashchii trostnik. Knigao «Voobrazhaemoislovesnosti» [Thinking Reed. The Book About "Imaginary literature"]. Kaluga, Eidos, 169 p.
Stepanov, Iu.S., Proskurin, S.G. (1992). Kontsept «deistvie» v kontekste mirovoi kul'tury [The Concept of "Action" in The Context of World Culture]. In Logicheskii analiz iazyka: modeli deistviia [Logical Analysis of the Language: Models of Action], 5-14.
Sudakova, O.N. (2017). Semioticheskaia kontseptualizatsiia kul'tury v rabotakh Iu. S. Stepanova [The Semiotic Conceptualization of Culture in The Works of Yu. S. Stepanov]. In vestnik Sankt-Peterburskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury [Bulletin of The St. Petersburg State Institute of Culture], 2(31), 61-64.
Wang Mingyu (2004). Yuyan fuhaoxue [Linguistic Semiotics]. Beijing, Gaodeng jiaoyu chubanshe, 563 p.
Wang Mingyu, Chen Yong (2004). Eluosi fuhao yanjiu de lishi liubian [Historical Evolution of Russian Semiotic Studies]. In Dangdai yuyanxue [Contemporary linguistics], 6 (2), 159-168.
Yang Wenquan, Fang Fang, Zhou Lihui (2004). Xiandai fuhaoxue lilun dui zhongguo yuyan yanjiu de yingxiang [The Influence of Modern Semiotics on Chinese Language Studies]. In Qinghai minzu xueyuan xuebao (shehui kexue ban) [Journal of Qinghai Nationalities University (Social Science Edition)], 4, 152-156.
Zhao Aiguo (2008). Ershi shiji eluosi fuhaoxue yanjiu de lishi fenqi wenti [The Historical Staging Problem of Russian Semiotic Studies in the 20th Century]. In Jiefangjun waiguoyu xueyuan xuebao [Journal of PLA University of Foreign Languages], 4, 31-35.
- 1978 -
Zhu Dong (2014). Xianqin fuhaoxue sixiang yanjiu [Research on The Semiotic Thoughts of The Pre-Qin Period in China\. Chengdu, Sichuan daxue chubanshe, 246 p.
Концептуальная локализация понятий семиотической теории Ю. Степанова в китайском языкознании
Чжан Юй
Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79
В данной статье автор осуществляет попытку локализации в китайскую гуманитарную научную традицию семиотической теории Ю. С. Степанова, в которой ученый рассматривает знаки как основной инструмент передачи культурных концептов. Семиотика как самостоятельная область стала предметом изучения китайских лингвистов в конце 80-х годов прошлого столетия, в период начала политики реформ и открытости. Китайские исследователи в своих изысканиях обращаются к значимым трудам ярких представителей российской семиотической школы, а именно работам М. М. Бахтина, Р. О. Якобсона и Ю. М. Лотмана. Однако в китайском языкознании, по мнению автора, на сегодняшний день недостаточно представлена теория эволюционно-семиотическихрядов концептов культуры, разработанная Ю. С. Степановым, которая имеет широкие перспективы приложения к китайскому семиотическому пространству и дешифрованию его культурных знаков и кодов. Предлагаемая публикация призвана заполнить существующую лакуну в исследовательской парадигме анализа культурных наслоений в структуре китайских концептов.
Ключевые слова: китайская семиотика, китайские культурные концепты, Юрий Сергеевич Степанов, теория эволюционно-семиотических рядов концептов культуры, семиотический портрет.
Научная специальность: 10.02.00 — языкознание.