Научная статья на тему 'COMPUTER TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF TECHNICAL STUDENTS'

COMPUTER TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF TECHNICAL STUDENTS Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
89
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
COMPUTER TECHNOLOGIES / COMMUNICATIVE COMPETENCE / INTERCULTURAL COMMUNICATION / COMPETENCY-BASED APPROACH / COMPUTERIZATION OF EDUCATION

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Vlasova Irina Vladimirovna

Achieving a new modern quality of education is the primary task of modern society. The article analyzes the long-term experience of teachers of the Department of Foreign Languages of the Samara Technical University in the formation of professional communicative competence of students of technical specialties, which is the basis for their adaptation to modern conditions of intercultural communication. The article pays great attention to the issue of the formation of information knowledge and skills among students of a technical university on the example of working with the educational material "My future professional sphere", during which the relevance of the use of telecommunication interpersonal communication was revealed.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «COMPUTER TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF TECHNICAL STUDENTS»

Стоит отметить, что в сформированном учебном курсе особое внимание уделяется именно самостоятельной работе студентов. В структуру курса предполагается включение различных форм изучения теоретического (лекционного) материала - причем, обучающийся сам выбирает форму изучения (видеоролик, текстовый документ, мультимедиа презентация, самостоятельный поиск информации; также возможно рассмотрение предложений студентов). Это позволит адаптировать курс для различных типов восприятия обучающихся [2].

Выполнение практических заданий будет иметь примерные сроки сдачи; причем, самый первый студент, отправивший полностью выполненную работу будет награждаться дополнительным баллом (это включит соревновательный аспект в деятельность), однако, задержка задания дольше установленного срока без уважительной причины станет поводом для снижения оценки. При этом, текущие задания будут разработаны согласно составу группы, т.е. у каждого из обучающихся будет индивидуальное задание (сами задания направлены на оценку одних ЗУНК, а также имеют одинаковую сложность), что минимизирует факт заимствования работы у сокурсников. Как отмечают многие исследователи, включение в электронный курс временных рамок является эффективным способом влияния на процесс организации работы студентов, поскольку это влияет на формирование умений по выстраиванию собственного рабочего графика [6].

Предполагается, что недостаток живого общения будет компенсирован за счет выполнения совместного творческого проекта (такой подход позволит самоорганизовать студентам свою микрогруппу, внутри которой они сами распределят функциональные обязанности. При этом, результатом деятельности станет общественно-полезный совместно составленный продукт).

Таким образом, сформированная структура учебной дисциплины требует дальнейшей апробации с целью возможного внесения коррективов. При этом, важно понимать, что большой упор на самостоятельную работу имеет как свои положительные стороны, заключающиеся в развитии активности обучающегося (через включение мотивационных компонентов), так и общие недостатки, связанные с некоторой излишней индивидуализацией.

Выводы. Таким образом, самостоятельная работа студентов в рамках изучения дисциплины «Финансы кредитных организаций» имеет свои характерные особенности, связанные с непосредственным изучением теоретических положений и нормативно-правовых актов, а также выполнении на данной основе различных, как творческих, так и контрольно-оценочных заданий. В структуру формируемого электронного курса включаются такие компоненты, как цели, деятельность, содержание, контроль и оценка, рефлексия. Каждый из вышеперечисленных блоков структуры имеет свое содержание, схематично представленное авторами выше. При этом, в данной системе (в ходе практической апробации) со стороны педагога планируется использование изложенных методов формирования мотивации к самостоятельной деятельности. Кроме того, изучение данной дисциплины, в зависимости от направления и профиля подготовки, происходит на 2-3 курсе обучения (если говорить про высшее образование). К данному периоду у обучающихся четко складываются целевые установки и мотивы, что облегчает процесс дистанционного преподавания и контроля за выполнением учебных заданий.

Таким образом, самостоятельная работа студента является главным источником формирования его знаний, умений, навыков и компетенций при организации дистанционного обучения. При этом, деятельность преподавателя в рамках учебной дисциплины носит составительский, управленческий, оценочный, а также мотивационный аспекты, каждый из которых предполагает различные формы воздействия на обучающегося.

Литература:

1. Винникова И.С. Особенности применения электронной образовательной среды Moodle при изучении дисциплины «Финансовый анализ в страховой организации» // В сборнике: Страхование в системе финансовых услуг в России: место, проблемы, трансформация. Сборник трудов XVIII Международной научно-практической конференции: в 2 томах. - 2017. -С. 216-220.

2. Винникова И.С., Кузнецова Е.А., Шутова Ю.Г., Стародубова Д.С. Педагогические особенности формирования финансовой грамотности у студентов экономических направлений подготовки // Мир науки. - 2016. - Т. 4. - № 6. - С. 39.

3. Власова В.И., Сыпко Е.В., Хилювчиц Ю.А. Формат смешанного обучения: плюсы, минусы, перспективы // МНКО. - 2021. - №2 (87). - С. 393-395.

4. Купцова С.А. Повышение эффективности самостоятельной работы студентов педагогического университета при дистанционном обучении // Проблемы современного педагогического образования. - 2021. - №70-1. - С. 248-251.

5. Мальченкова О.С. Факторы повышения мотивации при асинхронной форме дистанционного обучения // Известия Великолукской государственной сельскохозяйственной академии. - 2020. - №4. - С. 53-57.

6. Савина Н.В., Омарбекова Н.К. Дистанционное обучение и самостоятельная деятельность студентов // Проблемы современного педагогического образования. - 2020. - №69-3. - С. 226-229.

7. Тхазеплов Р.Л., Малкандуева Л.А. Условия эффективной реализации дистанционных методов обучения в системе профессионального образования // Образование. Наука. Научные кадры. - 2020. - №4. - С. 340-342.

8. Хижная А.В., Челнокова Е.А., Челноков А.С., Воронина И.Р. Инновационные технологии профессионального обучения как средство активизации обучения студентов // Современный ученый. - 2020. - № 4. - С. 46-49.

Pedagogy

UDC 378.2

lecturer Vlasova Irina Vladimirovna

Samara State Technical University (Samara)

COMPUTER TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE

OF TECHNICAL STUDENTS

Annotation. Achieving a new modern quality of education is the primary task of modern society. The article analyzes the long-term experience of teachers of the Department of Foreign Languages of the Samara Technical University in the formation of professional communicative competence of students of technical specialties, which is the basis for their adaptation to modern conditions of intercultural communication. The article pays great attention to the issue of the formation of information knowledge and skills among students of a technical university on the example of working with the educational material "My future professional sphere", during which the relevance of the use of telecommunication interpersonal communication was revealed.

Keywords: computer technologies, communicative competence, intercultural communication, competency-based approach, computerization of education.

Аннотация. Достижение нового современного качества образования является первостепенной задачей современного общества. В статье анализируется многолетний опыт работы преподавателей кафедры «Иностранных языков» Самарского

технического университета по формированию профессиональной коммуникативной компетентности студентов технических специальностей, которая является основой их адаптации к современным условиям межкультурного общения. В статье уделяется большое внимание вопросу о процессе формирования информационных знаний и умений у студентов технического вуза на примере работы с учебным материалом «Моя будущая профессиональная сфера», в ходе которой была выявлена актуальность использования телекоммуникационного межличностного общения.

Ключевые слова: компьютерные технологии, коммуникативная компетентность, межкультурная коммуникация, компетентностный подход, компьютеризация образования.

Over the past decades, in the field of higher education in Russia, there have been global changes in the regulatory framework and in the field of university accreditation. A significant expansion of international cooperation, the integration and internationalization of education, the autonomy of universities and international academic mobility have led to an improvement in the entire level of education in general [7, 8, 9].

In modern conditions of modernization of higher education, the emphasis is shifting towards the development of the linguistic component of higher education, which is formed in the course of oral and written communication. With the use of telecommunication technologies for processing large flows of information and in connection with the development of international relations, it becomes necessary to form professional communicative competencies among future specialists in the technical field. For the qualitative achievement of these goals, information and communication technologies (ICT) are the most effective means of teaching foreign languages in the information society.

The main advantage of these technologies is the improvement of access to education, the formation of open education as a system and the development of the qualification characteristics of a modern specialist.

Interactive independent work allows students to develop not only language skills but also effective intellectual activity, communicative professional competence and analytical thinking. Methodologically competent use of computer technology in the process of teaching a foreign language contributes to increasing the level of learning productivity [4, 5, 6].

Now let us consider in more detail how the teachers of the department of foreign languages of a technical university carry out the process of forming professional communicative competence, information knowledge and skills in technical university students when studying a foreign language discipline [1, 2, 3].

The work on the texts in a foreign language takes place in several stages. At the initial stage of identification and accession an important process takes place. Students' lexical, grammatical and phonetic knowledge and skills of the target language are formed.

The second stage involves the process of working with information, formulating the tasks to be solved in the process of work.

Let us highlight the following important stages of work on the formation of professional communicative competence of students of technical specialties on the example of work with the educational material "My future professional sphere", during which the relevance of using telecommunication interpersonal communication was also revealed:

S Selection of new vocabulary.

S Search, classification and analysis of grammatical phenomena.

S Control and correction of the acquired knowledge by reading and translating texts.

S Interpretation of the information received, consisting in the preparation of abstracts and annotations.

S Organization of communication on a professional topic.

The third stage in the process of forming information skills is the choice of methods, forms and tools for solving this problem.

Below are the options for how foreign language teachers of a technical university organize educational activities with students during a practical lesson, what types of tasks are offered to them and what points they focus on:

1. When choosing a new dictionary, students write down new words in a personal dictionary, distribute them according to parts of speech and pronunciation of these words using foreign dictionaries in printed or electronic form. Using an electronic dictionary has more advantages over a printed version. At this stage, there are programs that allow students to get acquainted not only with the meaning of a word, but also to hear its pronunciation, which makes the process of working on new professional vocabulary more efficient. New words are practiced in various vocabulary exercises.

2. Students do various exercises based on previously studied grammar material. They analyze and systematize grammatical rules, for example, choose sentences in which the predicate verb is the passive voice. New grammatical constructions are discussed with the teacher.

3. In the course of reading and translating professionally directed vocabulary, students control the acquired knowledge and skills, and this determines the success of the first two assignments.

4. The ability to interpret information is based on the formation of the student's information style of thinking. In the process of writing an annotation, students learn to systematize and check information, critically rethink and evaluate what they consider most important, connect it with existing knowledge and, on this basis, create new information that they can subsequently use in professional speech.

5. Students are offered microsites for preparing dialogues, plot and role-playing games, organizing a conference or a round table. This type of activity is aimed at organizing a professional dialogue on a topic in order to form the communication skills of students.

The result of studying the topic "My future professional sphere" is to conduct a role-playing game "My future professional sphere". The purpose of this type of work is the opportunity for students to apply a speech situation close to reality, to use vocabulary, phonetic and grammatical knowledge and skills in a foreign language. In the course of the role-playing game, students have an excellent opportunity to observe in a group the processes taking place during discussion and collective decision-making in a situation of conflict of opinions. Also, students have a chance to pre-select and present their solutions to the problem under discussion.

New information and communication technologies (ICT) applied during role play have many advantages, one of which is a shift in emphasis from verbal teaching methods to search and creativity. The basis for the organization of independent work of students on the analysis and generalization of material with the wide use of individual and group forms of organization of the educational process is the use of English-language projects [10].

When we use active teaching methods and create a specific teaching and learning environment based on new computer technologies, the level of professional communicative competence of students increases significantly. The following numerous positive aspects of the process of teaching and learning a foreign language should be also highlighted: special professional and personal knowledge improves; students actively master specialized terminology in the amount necessary and sufficient for a complete and accurate description of the subject of the profession; verbal communication and behavior skills are improved; the information culture in general is growing. More than that skills of self-reflection are strengthened; cognitive activity increases; communication skills related to career development are honed; ability to improve relations with other people is developed; ability to

find a creative approach to business is formed; skills of critical analysis of already worked out information and quick assimilation of a new task are developed.

Considering the issue of the use of new computer technologies in order to form the professional communicative competence of technical students, it is necessary to give a clear definition of what information and communication technologies are? This term is understood as a set of software methods and processes integrated with the purpose of collecting, storing, distributing, reflecting and using information. Various software devices operate on the basis of computer technology, providing collection, accumulation, storage, production and transmission of information. Currently, a foreign language teacher can use various ICT tools, such as: electronic textbooks and multimedia projectors; electronic directories; testing programs; educational resources of the Internet; DVD and CD with pictures and illustrations; video and audio equipment; multimedia presentations; computer training and test programs; electronic libraries; dictionaries used to teach students professionally oriented vocabulary and professionally oriented reading; telecommunication technologies that make it possible to participate in the dialogue of cultures through audio and video conferencing.

The active use of a diverse range of computer technologies helps to effectively solve the following important tasks, such as: improving the quality of learning processes, increasing learning outcomes and student motivation, implementing joint projects, improving the organization and management of the educational process as a whole.

It should be noted that with the active use of computer technologies, it is possible not only to carry out the process of submitting material, but also to qualitatively control the educational process. The use of computer technology provides a high-quality presentation of material through various communication channels, such as touch, graphic, sound. New technologies make it possible to individualize and intensify the educational process. A differentiated approach creates conditions for the successful activity of each student, evoking positive emotions and thereby increasing his learning motivation. In addition, the computer can be effectively used at all stages of the lesson: first, for acquaintance with new language material, then at the stage of learning and applying the formed knowledge and skills, and already at the stage of their control.

The computer can be used in various learning situations, taking into account the individual characteristics of each student. The use of ICT in foreign language lessons increases the cognitive activity of students and broadens their horizons. Using student-centered technology to interactively learn a foreign language is an inherent advantage of using a computer. In the course of such training, the student independently opens the way to the assimilation of knowledge, and the teacher actively helps and methodically correctly directs and stimulates the educational process.

It should also be noted that the use of Internet resources has a significant impact on the educational process, offering its users both email and the possibility to publish personal information, as well as access to reference catalogues and search engines. The use of authentic texts, audio and video resources contributes to creating a foreign-language environment in classes with students. One of the advantages of online resources is the mobility of the course, as the student can refer to them at any convenient time. In addition, learning material on paper becomes outdated very quickly, while the teacher can constantly update the learning material presented electronically. The novelty of the material, its current relevance also influences the students' interest in learning a foreign language. Teachers of the Department of Foreign Languages at a technical university recommend students watch videos on the sights of the country of the studied language, which will allow students to understand the realities and peculiarities of the mentality.

The use of videoconferencing in the process of teaching foreign languages at a technical university is another important methodological component, as videoconferencing allows students to have a meaningful conversation using foreign language vocabulary, extending the time frame of the lesson. They are designed to discuss professional-oriented topics in a foreign language. The discussion between the students builds professional communicative competence skills. The main function of videoconferencing is to develop discussion skills in a foreign language. As a rule, this type of communication removes a psychological barrier, students stop being afraid to express their opinions in a foreign language during virtual communication. During the discussion they use more complex lexical and grammatical constructions, which are later translated into real speech.

Undoubtedly, the use of ICT in the formation of professional communicative competence has a positive effect on the quality of assimilation of educational material, develops hearing and speech at a real communicative level, develops writing and reading skills and contributes to the development of various language skills in students. The active use of computer technology also makes it possible to enrich the vocabulary of students; develop stable language skills for all speech actions, the ability to quickly exchange information and ideas, use a foreign language as a means of communication between business partners. It is important to note that in the course of using new computer technologies, it is possible to individualize the learning process when organizing group and pair projects in which each student must determine his role. Students develop a culture of communication, professional communication skills, involving students in a clear presentation of their own thoughts, both in oral and written forms. At the same time, a very important quality develops, namely, tolerance to the opinion of partners, the ability to listen and respect the opinion of a partner. When students are involved in the process of discussion, they learn to argue their point of view, develop skills of self-education, self-development and improve their knowledge of a foreign language based on research methods, working with dictionaries, including electronic, reference books and remote databases.

Among the professional difficulties of a teacher in the formation of professional communicative competence the following problems can be identified: insufficient number of computers and software; low level of students' information culture; insufficient level of teachers' information culture.

Based on the above-mentioned, the teachers of the Department of Foreign Languages identified certain criteria that influence the efficiency of forming professional communicative competence of students of technical specialties. Such criteria include:

- the use of active forms and methods of teaching, such as: role-playing games, telecommunication projects, master classes, round tables, debates;

- development of students' own cognitive activity;

- active use of computer technology in education;

- quality methodological and technical support;

methodologically competent combination of traditional and computer-based education.

Studying the effectiveness of using computer technology in foreign language classes, the teachers of the Department of Foreign Languages at a technical university conducted a survey among third-year students of the Faculty of Chemical Technology about the importance of using ICT in the learning process to increase interest in learning a foreign language. The results of the survey showed that students' interest in learning a foreign language increases significantly when new computer technology is used in the classroom. So, out of 52 students surveyed 43 people (81%) noted that the use of new technologies significantly increases their interest in learning a foreign language, 9 respondents (17%) expressed indifference due to the style of classes and 3 students were against the use of ICT in the classroom. It is noteworthy that the last 3 students explained their reluctance to use ICT by the fact that they are not interested in learning a foreign language at all.

Thus, we see that a larger number of students of a technical university are interested in learning a foreign language. And the skillful combination of traditional and computer learning undoubtedly contributes to an increase of interest in its study. Analyzing the possibilities of ICT for the exchange of information between participants in the educational process, the didactic potential of learning

a foreign language was revealed. This means the possibility of organizing active communication activities of students on the basis of telecommunication interpersonal communication.

Literature:

1. Banartseva A.V., Vlasova I.V. Chemistry in Medicine. Textbook. - Samara: Samara State Technical University, 2015. - P. 100

2. Banartseva A.V., Vlasova I.V. Chemistry in Engineering. Textbook. - Samara: Samara State Technical University, 2017. - P. 100

3. Banartseva A.V., Vlasova I.V. Chemistry in Nanosphere. Textbook. - Samara: Samara State Technical University, 2019. - P. 100

4. Blinov V.I., Vinenko V.G., Sergeev I.S. Methods of teaching in higher education. Educational and practical textbook. -Moscow: Yurayt Publishers, 2013. - P. 315.

5. Galskova N.D. Modern methodology for teaching foreign languages. - M., 2000. - P. 420.

6. Karamysheva T.V. Study of foreign languages using a computer. - M., 2003. - P. 273.

7. Krivorotova T.A. Integration as a factor in the development of a new quality of education. - Nizhny Novgorod: Gladkova O.V. Publishing House, 2010. - P. 233-238.

8. Medintseva I.P. Competent approach in education / I.P. Medintseva // Pedagogical excellence: materials of the II international scientific conf. - M.: Buki-Vedi., 2012. - P. 117-120.

9. Nesterenko V.M., Ionesov V.I. Man in the system of space-time connections: projections and challenges of sociocultural communication. - Bulletin of the Samara State Technical University. Series "Psychological and Pedagogical Sciences", № 2 (20), 2013. - P.142-148.

10. Vlasova I.V. On some problems of vocational and foreign language training of students of a technical university in the conditions of an active approach. - Samara: Samara State Technical University, 2013. - P. 22-28.

Педагогика

УДК 37.043.2-055

аспирант Волот Никита Вадимович

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Костромской государственный университет» (г. Кострома)

КАДРОВАЯ ФЕМИНИЗАЦИЯ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ КАК БАРЬЕР ГЕНДЕРНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ

МАЛЬЧИКОВ-ПОДРОСТКОВ

Аннотация. В статье исследуется такое социально-педагогическое явление, как кадровая феминизация системы образования. Также выявляется и исследуется его влияние на процесс гендерной социализации мальчиков-подростков, что имеет значение в условиях общественного запроса на сохранение традиционных гендерных ролей, выполнение которых мужчинами и женщинами составляет основу конституционно легитимной формы семьи. Исследуется специфика процесса кадровой феминизации системы образования в рамках изменения социокультурного, социально-экономического и политического контекста, на основании чего предлагаются педагогические меры его корректировки.

Ключевые слова: кадровая феминизация, система образования, гендерная социализация, гендерные стереотипы, мальчики-подростки, мужчины-педагоги, женщины-педагоги, семья.

Annotation. The article examines such a socio-pedagogical phenomenon as the staff feminization of the education system. Also reveals and examines its influence on the process of gender socialization of teenage boys, which is important in the context of a public demand for the preservation of traditional gender roles, the fulfillment of which by men and women constitutes the basis of the constitutionally legitimate form of the family. It explores the specifics of the personnel feminization of the education system within the framework of changing the socio-cultural, socio-economic and political context, on the basis of which pedagogical measures are proposed for its adjustment.

Keywords: staff feminization, education system, gender socialization, gender stereotypes, teenage boys, male teachers, female teachers, family.

Введение. В современной России, включенной в мировые социально-демографические процессы, на государственном уровне все чаще поднимаются вопросы, касающиеся института семьи. Так, согласно одному из положений Федерального конституционного закона Российской Федерации о поправке к Конституции РФ №1-ФКЗ «О совершенствовании регулирования отдельных вопросов организации и функционирования публичной власти» от 14.03.2020, единственной общественно легитимной формой семьи может рассматриваться лишь союз мужчины и женщины; причем о выполняемых ими социальных и семейных ролях у россиян складывается традиционное представление - согласно исследованию, проведенному Аналитическим центром НАФИ при поддержке корпорации Google и Совета Евразийского женского форума, 71% опрошенных разделяют мнение, что главное предназначение женщины - быть матерью и хорошей хозяйкой, а 89% опрошенных женщин считают, что мужчина должен обеспечивать семью [17]. Стойкое укоренение в обществе данных представлений показывают и результаты проведенных в 2021 г. Всероссийским центром изучения общественного мнения опросов, исследовавших мнение россиян об идеальном мужчине [10] и идеальной женщине [6]. В связи с этим перед системой образования, которая выступает как осуществляющая гендерную социализацию институциональная структура, встает задача по организации образовательно-воспитательного процесса в соответствии с необходимостью подготовки подрастающего поколения к исполнению общественно ожидаемых семейных ролей для стабильного существования института семьи в России; препятствием на пути реализации данного запроса в отношении мальчиков-подростков мы будем рассматривать такое происходящее с системой образования явление, как кадровая феминизация. Данное явление изучали А. Гуггенбюль, Е.Г. Королева, Г.М. Бреслав, Б.И. Хасан, Е.Ю. Захарова, Л.А. Порш, Н.Г. Сушко и др., однако его особенности и его негативное влияние на гендерную социализацию мальчиков-подростков и меры его корректировки требуют дополнительного внимания.

Анализ проблемы кадровой феминизации системы образования позволил нам выявить следующие противоречия:

- между запросом российского общества на выполнение мужчинами и женщинами традиционных социальных и семейных ролей и отсутствием у феминизированной системы образования воспитательного потенциала для реализации данной потребности;

- между запросом российского общества [10] на равнозначный доступ мужчин и женщин к воспитанию детей и общественным представлением о «женском лице» профессии педагога [11];

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.