Научная статья на тему 'BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARI UCHUN JISMONIY TARBIYA DARSLARINING AHAMIYATI'

BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARI UCHUN JISMONIY TARBIYA DARSLARINING AHAMIYATI Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
jismoniy tarbiya / rivojlanish / aqliy faoliyat / Jismoniy madaniyat / физическое воспитание / развитие / умственная деятельность. Физическая культура

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — S.A. G Aniyev

boshlang'ich maktab o'quvchilarining jismoniy tarbiyasi ularning anatomik, fiziologik va psixologik xususiyatlari, shuningdek yangi sharoitlarga moslashishi tufayli o'ziga xos xususiyatlarga ega. O'qish boshlanishi bilan bolalarning aqliy mehnat hajmi sezilarli darajada oshadi va ularning jismoniy faolligi, ochiq havoda bo'lish qobiliyati sezilarli darajada cheklanadi. Shu munosabat bilan, boshlang'ich maktab yoshidagi to'g'ri jismoniy tarbiya nafaqat talaba shaxsiyatining har tomonlama barkamol rivojlanishi uchun zarur shart, balki uning aqliy faoliyatini oshirishning samarali omilidir. Shuning uchun, dolzarbligi jihatidan ushbu mavzu pedagogikada etakchi o'rinni egallashi kerak.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

HOW IMPORTANT IS PHYSICAL EDUCATION LESSONS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

физическое воспитание учеников начальной школы обладает своими характеристиками благодаря их анатомическим, физиологическим и психологическим свойствам, а также адаптации к новым условиям. С началом тренировок объем умственного труда детей значительно увеличивается, и их физическая активность значительно ограничена под открытым небом. В связи с этим правильное физическое воспитание возраста начальной школы является необходимым условием для комплексного развития личности учащегося, но является эффективным фактором ее умственной деятельности. Следовательно, с точки зрения срочности, этот предмет должен взять лидера в обучении.

Текст научной работы на тему «BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARI UCHUN JISMONIY TARBIYA DARSLARINING AHAMIYATI»

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

Original paper

© S.A. G 'aniyev1B_

1Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti, Denov, O'zbekiston

Annotatsiya

KIRISH: boshlang'ich maktab o'quvchilarining jismoniy tarbiyasi ularning anatomik, fiziologik va psixologik xususiyatlari, shuningdek yangi sharoitlarga moslashishi tufayli o'ziga xos xususiyatlarga ega. O'qish boshlanishi bilan bolalarning aqliy mehnat hajmi sezilarli darajada oshadi va ularning jismoniy faolligi, ochiq havoda bo'lish qobiliyati sezilarli darajada cheklanadi. Shu munosabat bilan, boshlang'ich maktab yoshidagi to'g'ri jismoniy tarbiya nafaqat talaba shaxsiyatining har tomonlama barkamol rivojlanishi uchun zarur shart, balki uning aqliy faoliyatini oshirishning samarali omilidir. Shuning uchun, dolzarbligi jihatidan ushbu mavzu pedagogikada etakchi o'rinni egallashi kerak.

MAQSAD: maktabda jismoniy tarbiya bo'yicha ish turli xil shakllar bilan ajralib turadi, bu talabalardan tashkiliy ko'nikmalarni, faollikni, topqirlikni tarbiyalashga hissa qo'shadigan tashkilotchilik, tashabbuskorlikni namoyon etishni talab qiladi.

MATERIALLAR VA METODLAR: jismoniy tarbiyaning ijtimoiy ahamiyatga ega natijalari-bu o'quvchilarning jismoniy tayyorgarligi va jismoniy rivojlanishi, bilim, vosita va uslubiy ko'nikmalar, jismoniy o'z-o'zini tarbiyalash uchun zarur bo'lgan ko'nikmalar va odatlar, sog'lom turmush tarzini shakllantirish, bo'sh vaqtning madaniy yo'nalishi. Bularga jismoniy va ma'naviy tiklanish, organizmning kasalliklarga chidamliligini oshirish, jismoniy reabilitatsiya va dam olish kiradi. Jamiyat hayotidagi jismoniy madaniyat bir qator turli funktsiyalarni bajaradi

MUHOKAMA VA NATIJALAR: boshlang'ich sinf o'quvchilarining jismoniy tarbiyasini takomillashtirishda ularning har birining ahamiyatini asoslash haqida batafsilroq to'xtalamiz. Maktab o'quvchilarining jismoniy tarbiyasi zamonaviy ta'lim muassasasi bazasida tashkil etilgan butun o'quv jarayonining ajralmas qismidir. u yaxlit pedagogik jarayonning ajralmas qismi sifatida ushbu jarayonning qolgan tarkibiy qismlari bilan chambarchas bog'liqligi, ularning holatiga bog'liqligi va boshqalarga foydali (nomaqbul) ta'sir ko'rsatish qobiliyati bilan ajralib turadi.

XULOSA: bolalarning sog'lig'ini yaxshilash uchun butun jismoniy tarbiya jarayonini yaxshilash kerak. Va bu muammolarni hal qilish uchun bolani jalb qilish kerak. Hech kimga sir emaski, har qanday faoliyat, agar odam kuchli, yorqin, chuqur motivlarga ega bo'lsa, faol harakat qilish istagini keltirib chiqaradigan, to'liq kuchga ega bo'lsa, muqarrar qiyinchiliklarni, noqulay sharoitlarni va boshqa holatlarni engib chiqsa, yanada muhim va

ISSN 2992-9024 (online) 2024, №5

Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

samarali natija beradi. Jismoniy tarbiya bolalarni tarbiyalashda katta rol o'ynaydi. 7 yoshga kelib, bola boshlang'ich jismoniy mashqlarni qanday bajarishni biladi.

Kalit so'zlar: jismoniy tarbiya, rivojlanish, aqliy faoliyat, Jismoniy madaniyat

Iqtibos uchun: G 'aniyev S.A. Boshlang'ich sinf o'quvchilan uchun jismoniy tarbiya darslarining ahamiyati. // Inter education & global study. 2024. №5. B. 177—182.

НАСКОЛЬКО ВАЖНЫ УРОКИ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ ДЛЯ УЧАЩИХСЯ

НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ_

© С.А. Ганиев1Н

1 Институт предпринимательства и педагогики Денова, Денов, Узбекистан_

Аннотация

ВВЕДЕНИЕ: физическое воспитание учеников начальной школы обладает своими характеристиками благодаря их анатомическим, физиологическим и психологическим свойствам, а также адаптации к новым условиям. С началом тренировок объем умственного труда детей значительно увеличивается, и их физическая активность значительно ограничена под открытым небом. В связи с этим правильное физическое воспитание возраста начальной школы является необходимым условием для комплексного развития личности учащегося, но является эффективным фактором ее умственной деятельности. Следовательно, с точки зрения срочности, этот предмет должен взять лидера в обучении.

ЦЕЛЬ: работа по физическому воспитанию в школе характеризуется многообразием форм, требующих от учащихся проявления организаторских способностей, активности, инициативы, способствующих воспитанию находчивости.

МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ: социально значимыми результатами физического воспитания являются физическая подготовленность и физическое развитие учащихся, познавательные, двигательные и методические умения, навыки и привычки, необходимые для физического самообразования, формирования здорового образа жизни, культурной направленности досуга. К ним относятся физическое и духовное восстановление, повышение сопротивляемости организма болезням, физическая реабилитация и отдых. Физическая культура в жизни общества выполняет ряд различных функций

ОБСУЖДЕНИЕ И РЕЗУЛЬТАТЫ: остановимся подробнее на обосновании значимости каждого из них в совершенствовании физического воспитания младших школьников. Физическое воспитание школьников является неотъемлемой частью всего образовательного процесса, организованного на базе современного образовательного учреждения. для него как составной части целостного педагогического процесса характерна тесная взаимосвязь с остальными составляющими этого процесса, зависимость от их состояния и способность оказывать полезное (нежелательное) воздействие на окружающих.

© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 5

ISSN 2992-9024 (online) 2024, №5

Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: для улучшения здоровья детей необходимо совершенствовать весь процесс физического воспитания. И к решению этих задач нужно привлекать ребенка. Не секрет, что любая деятельность дает более значимый и эффективный результат, если у человека сильные, яркие, глубокие мотивы, вызывающие желание активно действовать, в полную силу, преодолевать неизбежные трудности, неблагоприятные условия и другие обстоятельства. Большую роль в воспитании детей играет физическое воспитание. К 7 годам ребенок уже умеет выполнять элементарные физические упражнения.

Ключевые слова: физическое воспитание, развитие, умственная деятельность. Физическая культура

Для цитирования: Ганиев С.А. Насколько важны уроки физического воспитания для учащихся начальной школы. // Inter education & global study. 2024. №5. С. 177-182.

HOW IMPORTANT IS PHYSICAL EDUCATION LESSONS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS_

© Suxrob A. Ganiyev1®

1Denov Institute of Entrepreneurship and Pedagogy, Denov, Uzbekistan_

Annotation

INTRODUCTION: The physical education of primary school students has its own characteristics due to their anatomical, physiological and psychological properties, as well as adaptation to new conditions. With the beginning of training, the volume of mental labor of children increases significantly and their physical activity is significantly limited to the open air. In this regard, the right physical education of primary school age is a necessary condition for comprehensive development of the student's personality, but is an effective factor of its mental activity. Therefore, in terms of urgency, this subject should take a leader in the teaching.

AIM: work on physical education at school is characterized by a variety of forms that require students to demonstrate organizational skills, activity, initiative, contributing to the education of resourcefulness.

MATERIALS AND METHODS: socially significant results of physical education are physical fitness and physical development of students, cognitive, motor and methodological skills, skills and habits necessary for physical self-education, formation of a healthy lifestyle, cultural orientation of leisure. These include physical and spiritual recovery, increasing the body's resistance to diseases, physical rehabilitation and rest. Physical culture in the life of society performs a number of different functions

DISCUSSION AND RESULTS: let's focus in more detail on the justification of the importance of each of them in improving the physical education of younger schoolchildren. Physical education of schoolchildren is an integral part of the entire educational process

© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 5

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

organized on the basis of a modern educational institution. As an integral part of the holistic pedagogical process, it is characterized by a close relationship with the other components of this process, dependence on their condition and the ability to have a beneficial (undesirable) effect on others.

CONCLUSION: to improve the health of children, it is necessary to improve the entire process of physical education. And it is necessary to involve the child in solving these tasks. It is no secret that any activity gives a more significant and effective result if a person has strong, vivid, deep motives that cause a desire to actively act, to overcome inevitable difficulties, adverse conditions and other circumstances. Physical education plays an important role in the upbringing of children. By the age of 7, the child already knows how to perform basic physical exercises.

Key words: physical education, development, mental activity, Physical culture.

Jismoniy madaniyat ham insonni shaxs sifatida shakllantirishning eng muhim vositasidir. Jismoniy mashqlar ong, Iroda, axloqiy ko'rinish va xarakter xususiyatlariga ko'p qirrali ta'sir ko'rsatishga imkon beradi. Ko'p yillik amaliyot shuni ko'rsatadiki, jismoniy tarbiya rivojlanish va axloqiy fazilatlarga ta'sir qiladi - ishonch, qat'iyatlilik, Iroda, to'siqlarni engib o'tish qobiliyati, kollektivizm, do'stlik hissi. Aqliy, axloqiy, estetik tarbiya va mehnat ta'limi bilan chambarchas bog'liq holda amalga oshiriladigan jismoniy tarbiya maktab o'quvchilarining har tomonlama rivojlanishiga yordam beradi [7].

Rivojlanish funktsiyasi odamlarning barcha jismoniy kuchlarini, shu jumladan mushak va asab tizimlarini, aqliy jarayonlarni takomillashtirishdan iborat: tananing moslashuvchanligi va uyg'unligi, ekstremal vaziyatlarda kosmosda harakat qilish, o'zgaruvchan sharoitlarga moslashish qobiliyati [1].

Jismoniy madaniyatning tarbiyaviy funktsiyasi chidamlilikni mustahkamlash va insonning ma'naviyatini mustahkamlashga qaratilgan. Jismoniy tarbiya yuqori axloqiy ezgu intilishlar bilan uzviy bog'liq bo'lishi kerak. Bunday holda, fe'l-atvorning qat'iy irodasi, qat'iyati va qat'iyati jamiyat manfaatlariga xizmat qiladi: axloqsizlik, alkogolizm, giyohvandlik va boshqalarga qarshi kurashda.ta'lim funktsiyasi talabalarni jismoniy madaniyat nazariyasi va tarixi, uning shaxs hayotidagi ahamiyati bilan tanishtirishdan iborat; turli xil jismoniy tarbiya turlari bilan. Sog'liqni saqlash va gigiena funktsiyasi zamonaviy hayot sharoitida ko'plab odamlar faol harakatlarning etishmasligi tufayli jismoniy harakatsizlikni rivojlantirishi va tananing qarshiligini kamaytirishi bilan bog'liq. Bu har bir inson uchun kundalik mashqlar, ritmik gimnastika, ishda jismoniy tarbiya tanaffuslarini o'tkazishni talab qiladix [3].

Shunday qilib, masalan, jismoniy tarbiya, tarbiyaviy ishlarning yo'nalishlaridan biri bo'lib, tarbiyaning boshqa jihatlari bilan chambarchas bog'liq: axloqiy, aqliy, mehnat, estetik

For citation: Suxrob A. Ganiyev. (2024) 'How important is physical education lessons for primary school students', Inter education & global study, (5), pp. 177-182. (In Uzbek).

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

va boshqalar. jismoniy tarbiya jarayonida, agar u to'g'ri tashkil etilgan bo'lsa, talabalar o'rtasida Iroda, jasorat, intizom, do'stlik va o'zaro yordam hissi, tashkilotchilik va boshqalarni tarbiyalash uchun qulay sharoitlar yaratiladi. vositalar jismoniy tarbiya tegishli pedagogik sharoitlarda qat'iyatlilik, jasorat, qat'iyatlilik, halollik, vijdonlilik, o'ziga ishonch va boshqa bir qator muhim shaxsiy xususiyatlar ham shakllanadi. Xuddi shu xususiyatlar aqliy, estetik, axloqiy va mehnat ta'limi jarayonida shakllanadi. Bu ta'limning barcha jihatlari o'rtasidagi yaqin munosabatlarni ko'rsatadi. Shunday qilib, ochiq o'yinlarni o'tkazishda bola etakchilik va bo'ysunishga o'rganadi, nafaqat o'rtoqlarni, balki o'zini, intizomni va o'zini o'zi boshqarish qobiliyatini tanqid qiladi va natijada axloqiy jihatdan tarbiyalanadi. Jismoniy tarbiya dasturida o'yinni har bir dars tarkibiga kiritish maqsadga muvofiqdir [2].

Shunday qilib, bolalarning jismoniy tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etishning quyidagi shartlari va omillarini ajratish mumkin: 1. Bolalarning jismoniy salomatligi va motor rivojlanish darajasini tahlil qilish va baholash imkoniyatiga ega bo'lish. 2. Muayyan davr uchun (masalan, o'quv yili uchun) jismoniy tarbiya vazifalarini shakllantirish va bolalarning har birining xususiyatlarini hisobga olgan holda ularning eng muhimlarini aniqlash [6]. 3. Muayyan sharoitlarda ishlashning eng maqbul vositalari, shakllari va usullarini tanlab, ma'lum bir tizimda ta'lim jarayonini tashkil qiling. 4. Maqsadlarga erishish yo'lidagi qiyinchiliklarni oldindan bilib, yakuniy natijaning kerakli darajasini loyihalash. 5. Olingan natijalarni dastlabki ma'lumotlar va belgilangan vazifalar bilan taqqoslang. 6. O'z-o'zini hurmat qilish professional mahorat, uni doimiy ravishda takomillashtirish [4].

Bolalarning motor faolligi darajasi va ularning so'z boyligi, nutqni rivojlantirish, fikrlash o'rtasida to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlik o'rnatildi. Jismoniy mashqlar ta'siri ostida tanadagi jismoniy faollik uyquni yaxshilaydigan, bolalarning kayfiyatiga ijobiy ta'sir ko'rsatadigan, aqliy va jismoniy ko'rsatkichlarini oshiradigan biologik faol birikmalar sintezini oshiradi [5].

Boshlang'ich maktab o'quvchilarining jismoniy tarbiyasi kompleks dasturining vazifalaridan biri bu mustaqil ravishda jismoniy mashqlar bilan shug'ullanish, shaxsiy jismoniy va axloqiy takomillashtirishga bo'lgan ehtiyojni shakllantirish. Shuning uchun ikkinchi bosqich-motivatsiya - axloqiy va jismoniy mukammallikka ongli intilish.

Maktab o'quvchilarida ularning sog'lig'i va jismoniy rivojlanishi uchun javobgarlikni tushunish orqali harakat madaniyatini o'zlashtirish istagini tarbiyalash kerak. Mustaqil ravishda jismoniy mashqlar qilish ko'nikmalarini shakllantirish darslarni tashkil qilishdan boshlanadi. Dars davomida talabalarning motor faoliyatini tashkil etishning bir necha usullari qo'llaniladi, ular vazifalarni, bolalarning tayyorgarligini, sport anjomlari va jihozlarining mavjudligini hisobga olgan holda tanlanadi. Darslarni tashkil etishning qo'llaniladigan usullari talabalarning yuqori jismoniy faolligini va darsda zarur yukni ta'minlashi kerak. Ammo shu bilan birga, bola tanasining individual xususiyatlarini hisobga olish kerak [8].

Tezlik, epchillik, chidamlilik fazilatlarini rivojlantirish bolalarda motor qobiliyatlarini formatlash bilan chambarchas bog'liq. Muayyan vaqt davomida turli xil asoratlar bilan turli xil sur'atlarda jismoniy mashqlarni bajarish ularning rivojlanishiga yordam beradi. Yilning

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

istalgan vaqtida maktab o'quvchilari o'yin harakatlarida kamida 2-3 soat toza havoda bo'lishlari kerak. Shuni ham yodda tutish kerakki, mashqlardagi yukni muntazam ravishda oshirish kerak. Agar siz ushbu ko'rsatmalarga rioya qilmasangiz, bu sizning bolalaringizning sog'lig'iga ta'sir qilishi mumkin. Muntazam mashqlar neyropsik stressni oldini oladi va engillashtiradi, hissiy fonni yaxshilaydi, bolalarga quvonch keltiradi. Yoshligidanoq jismoniy mashqlar bolaning keyingi hayoti uchun sog'lig'ining kuchli poydevorini qo'yadi.

ADABIYOTLAR RO'YXATI | СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ | REFERENCES

1. Antonova L. N. ta'lim muassasalarida sog'liqni saqlash texnologiyalarini amalga oshirishning psixologik asoslari: "2001-2005 yillarda Moskva viloyati ta'limini rivojlantirish" mintaqaviy maqsadli dasturi/ L. N. Antonova. M.: MGOU nashriyoti, 2004.-100 s.

2. Ashmarina B. A. jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi: pedagogika institutlarining jismoniy tarbiya fakulteti talabalari uchun darslik/ B. A. Ashmarina. M.: Ma'rifat, 2007. 511 s.

3. Borisova, I. P. maktabda tejash texnologiyalarining sog'lig'ini ta'minlash / I. P. Borisova // ta'lim muassasasi rahbarining qo'llanmasi. -2005, - № 10.- C. 84-92.

4. Gujalovskiy A. A. jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi asoslari: darslik. texnik maktablar uchun jismoniy.kult./ A. A. Gujalovskiy. M.: Ma'rifat, 2008. 379 s.

5. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning jismoniy rivojlanishi va jismoniy tayyorgarligini baholash metodologiyasi: usul. Tavsiyalar / V. Yu. Davydov, S. A. Sheptikin, A. G. Trifonov. Volgograd, 1993 yil. 27 s.

6. Demidova E. V. progimnaziyada ta'lim / E. V. Demidova. M.: Nashr. "Jismoniy madaniyat nazariyasi va amaliyoti", 2004. 327 s.

7. Deshle S. A. I-III sinf o'quvchilarining jismoniy tayyorgarligi darajasini pedagogik nazorat qilish metodikasi:Muallif. kand. - qaniydi? dis. - qaniydi? / S. A. Deshle. M., 1982 yil. 23 s.

8. Dronov A. A. duru§ buzilishining oldini olish va mushak korsetini mustahkamlash / A. A. Dronov // boshlang'ich maktab. - 2006,- № 3. 53-sahifa.

MUALLIF HAQIDA MA'LUMOT [ИНФОРМАЦИЯ ОБ АВТОРЕ] [AUTHORS INFO]

HG'aniyev Suxrob Abduvali o'g'li, Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti o'qituvchisi, [Ганиев Сухроб Абдували угли, Денауский институт предпринимательства и педагогики], [Suxrob A. Ganiyev, Denau Institute of Entrepreneurship and Pedagogy]; manzil: O'zbekiston Denov 190507 Sharof Rashidov ko'chasi 360-uy [адрес: ул. Шарофа Рашидова, 360, Денов 190507 Узбекистан], [address: Sharof Rashidov Street 360, Denov 190507 Uzbekistan], Ganiyevsuxrob5@gmail.com

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.