Научная статья на тему 'БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИ ҚИЗЛАРИДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ШАХС СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ'

БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИ ҚИЗЛАРИДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ШАХС СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
213
71
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фаоллик / педагогика / ҳамкорлик педагогикаси / ижтимоий фаоллик / механизм / салоҳият / оила педагогикаси / активность / педагогика / педагогика сотрудничества / социальная активность / механизм / потенциал / семейная педагогика

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бакиева Мухаббат Камалиддиновна

Мақолада ўқувчи қизларда ижтимоий фаол шахс сифатларини тарбиялашнинг мазмунмоҳияти, ташкил этиш шакллари ва механизмлари ёритиб берилган. Қизлардаги ижтимоий фаолликни тарбиялаш орқали келажак тарбиячиларининг ўзларини салоҳиятини ошириш, уларнинг жамиятда ўз ўрнига эга бўлиб, ҳаётга кўзлаган мақсадларига етишишларида амалга оширишлари керак вазифалар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВОСПИТАНИЕ У УЧЕНИЦ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ КАЧЕСТВ СОЦИАЛЬНО АКТИВНОЙ ЛИЧНОСТИ

В статье описаны сущность, формы организации и механизмы воспитания качеств социально активной личности у учениц. Рассмотрены задачи по претворению в жизнь поставленных целей, определению жизненных устоев, гражданской позиции будущих воспитателей, повышению их потенциала путём воспитания социальной активности у учениц.

Текст научной работы на тему «БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИ ҚИЗЛАРИДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ШАХС СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ»

Бакиева Мухаббат Камалиддиновна,

Андижон давлат университети х,узуридаги Халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази "Мактабгача, бошланFич ва махсус таълим технологиялари" кафедраси катта укитувчиси

БОШЛАНГИЧ СИНФ У^УВЧИ ^ИЗЛАРИДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ШАХС СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ

УДК: 373.31

БАКИЕВА М.К. БОШЛАМИЧ СИНФ УКУУВЧИ КИЗЛАРИДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ШАХС СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ

Маколада укувчи кизларда ижтимоий фаол шахс сифатларини тарбиялашнинг мазмун-мох,ияти, ташкил этиш шакллари ва механизмлари ёритиб берилган. Кизлардаги ижтимоий фаолликни тарбиялаш оркали келажак тарбиячиларининг узларини салох,иятини ошириш, уларнинг жамиятда уз урнига эга булиб, х,аётга кузлаган максадларига етишишларида амалга оширишлари керак вазифалар баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: фаоллик, педагогика, х,амкорлик педагогикаси, ижтимоий фаол-лик, механизм, салох,ият, оила педагогикаси

БАКИЕВА М.К. ВОСПИТАНИЕ У УЧЕНИЦ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ КАЧЕСТВ СОЦИАЛЬНО АКТИВНОЙ ЛИЧНОСТИ

В статье описаны сущность, формы организации и механизмы воспитания качеств социально активной личности у учениц. Рассмотрены задачи по претворению в жизнь поставленных целей, определению жизненных устоев, гражданской позиции будущих воспитателей, повышению их потенциала путём воспитания социальной активности у учениц.

Ключевые слова и понятия: активность, педагогика, педагогика сотрудничества, социальная активность, механизм, потенциал, семейная педагогика

BAKIEVA M.K. EDUCATING AMONG PUPILS OF INITIAL CLASSES OF SOCIALLY ACTIVE QUALITIES

The essence, forms and mechanisms of the socially active personality traits formation among girl pupil are described in the article. There is a set of tasks that future educators should be able to develop in order to improve their self-esteem, to gain a foothold in society and to achieve their goals in life by fostering social activism among schoolgirls.

Key words and concepts: activity, pedagogy, collaboration pedagogy, social activity, mechanism, potential, family pedagogy.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Кириш.

Бугунги кунда республикамизда кизларни мамлакатимиз конституциявий тузуми, суве-ринитетини химоя килиш рухида тарбия-лаш, барча таълим муассаларида уларни оила ва жамиятни асрашга ургатиш буйича тегишли фанлар ва машFулотларни жорий этиш, уларнинг мафкуравий иммунитетини мустахкамлаш, ижтимоий фаоллигини оши-риш хамда истеъдодини куллаб-кувватлаш, жисмоний ва рухий ривожланишига кумаклашиш, уларни мустакил хаётга тай-ёрлаш учун кенг имкониятлар яратилди. Шу билан бирга умумий урта таълим мактабла-рида кизларни мустакил хаётга тайёрлашнинг педагогик механизмларини яратишни тако-миллаштириш зарурати юзага келди. Бу эса кизлардаги фаолликни ижтимоийлашувида дастлабки таянч вазифасини бажаради.

2017-2021 йилларда Узбекистон Респу-бликасини ривожлантиришнинг бешта усту-вор йуналиши буйича Харакатлар стра-тегиясида "... жисмонан соFлом, рухан ва аклан ривожланган, мустакил фикрлайди-ган, Ватанга содик, катъий хаётий нуктаи назарга эга ёшларни тарбиялаш, демократик ислохотларни чукурлаштириш ва фукаролик жамиятини ривожлантириш жараёнида уларнинг ижтимоий фаоллигини ошириш"1 дол-зарб вазифа сифатида белгилаб берилди. Бу борада ижтимоий-гуманитар фанлар мазму-нини мардлик ва жасорат, миллий тарбия, ватанпарварлик, фидоийлик каби мавзулар билан бойитиш ва уларни кизларда шакллан-тириш алохида ахамият касб этади.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 3 майдаги "Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК-4307-сон карори ижросини таъмин-лаш, шунингдек ёшларни мустакил хаётга дунёкараши кенг, фаол фукаролар этиб тарбиялаш максадида Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида"ги ПФ-4947-сон Фармони. - Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 йил 6-сон 70-модда.

декабрдаги "Узлуксиз маънавий тарбия кон-цепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 1059-сонли карорининг2 кабул килиниши ёшларни уз-узини ривожлантиришлари учун кенг имкониятлар яратиб берди.

Узлуксиз маънавий тарбия концепциясида куйидаги устувор чора-тадбирлар режасини амалга ошириш белгиланди:

- 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегия-сида назарда тутилган ахоли, айникса ёшлар тарбияси билан боFлик вазифаларни сама-рали амалга ошириш, уларни тинч-осойишта хаёт учун зарур таянч компетенциялар билан таъминлаш;

- тарбия жараёнида узлуксизлик, узвий-лик тамойилларига таянган холда, аввало, онанинг хомиладорлик даврини туFри ташкил этиш, гудаклар ва болаларни маънавий тарбиялаш буйича асосий йуналишларни белгилаш;

- ёшларда Ватанга садокат, тадбир-корлик, иродалилик, мафкуравий иммунитет, мехр-окибатлилик, масъулиятлилик, баFрикенглик, хукукий маданият, иннова-цион фикрлаш, мехнатсеварлик каби мухим фазилатларни болаликдан бошлаб боскичма-боскич шакллантириш;

- хомиладорлик давридан бошлаб 30 ёшгача давом этадиган узлуксиз маънавий тарбияни амалга оширишда ота-она, тарби-ячи, укитувчи, узлуксиз таълим муассасалари ва махалла жамоатчилигининг узаро сама-рали хамкорлиги механизмини ишлаб чикиш ва хаётга жорий этиш;

- ахолини фарзанд тарбияси буйича билимларини, педагогик маданиятини ошириш, фукароларни узлуксиз маънавий тар-биянинг жахон тажрибасида синовдан утган самарали педагогик технологиялари, усуллари ва амалга ошириш шакллари билан мунтазам таништириб бориш.

2 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31 декабрдаги "Узлуксиз маънавий тарбия кон-цепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 1059-сонли карори. -lex.uz/docs/4676839

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Узбeкиетoндa ëшлap тapбияеининг зaмo-нaвий aеoедa иелoх килиш мexaнизмлapини яpaтишдa кизлap тapбияеигa aлoхидa эътибop бepилaëтгaнлиги бугунги вa кeлaжaк aвлoд тapбияcигa тaъеиp этaди. Чунки бугун к1излap Xaë^Aa хaм тapбиячи, хaм УКИТУВЧИ, хaм oнa, хaм мax1aллa фaoли еифaтидa УЗ ypнигa э^-диp. Aвлoд тapбияеидa улapнинг тaъеиpи уз кучигa эгa булиши учун, aввaлo, улapнинг yзлapини тapбиялaш вa улapдaги фaoлликни pивoжлaнтиpиш бу дaвp тaлaбидиp.

Maвзyнинг долзaрблиги. Peепубликaмиз муетaкилликкa эpишгaндaн еунг хaëтимизнинг бapчa еox1aлapидa ^нг кaмpoвли иелoхoтлap хaмдa миели кypилмaгaн yзгapиш вa ro^a-лишлap coдиp бyлмoкдa. Ушбу жapaëн жaми-ятимиз тинчлигини янaдa муетax1кaмлaйди хaмдa xaлкимиз фapoвoн x1aëт кeчиpишини тaъминлaйди.

Maзкуp жapaëнлapдa тaълим-тapбия тизи-мидa ëш aвлoдни тapбиялaш, улapнинг oнгидa Вaтaнгa мухaббaт, яшaб туpгaн юpтигa мeхp-oкибaт, унинг aзaлий кaдpиятлapи вa уpф-oдaтлapини aеpaб-aвaйлaш кaби хиееиëтлapни тapбиялaш мухим вaзифa хиеoблaнaди. Maм-лaкaтимиз тaълим тизимидaги иелoхoтлap тaълим-тapбия бepишни еифaт вa еaмapa-дopлигини oшиpишгa кapaтилгaндиp. Бундa укувчи ëшлapгa тaълим-тapбия бepишнинг кoмпeтeнциявий ëндaшувгa acocлaнгaн дaв-лaт етaндapтлapининг ишлaб чикилиши мухим ax1aмият кaеб этaди.

Жумлaдaн, бу дoлзapб мaеaлa Узбeкиетoн Pecпубликacи Вaзиpлap Maхкaмaеининг 2O17 йил б aпpeлдaги "Умумий ypтa вa ypтa-мaxcуc, кaеб-хунap тaълимининг дaвлaт тaълим cтaн-дapтлapини тaедиклaш тyFpиеидa"ги 1B7-еoн Kapopидa1 бeлгилaнгaн тaлaблapдa уз aкеини тoпмoкдa. Ундa умумий ypтa тaълим мaктa-блapи yкувчилapидa тaянч кoмпeтeнциялapни шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн тaлaблap бepил-гaн. Macaлaн, ижтимoий фaoл фукapoлик шм-пeтeнцияcи, яъни, жaмиятдa бyлaëтгaн вoкea, Xoдиеa вa жapaëнлapгa дaxлдopликни х,ие

1 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Вaзиpлap Maхкaмacи томю-нидaн 2O17 йил б aпpeлдaги "Умумий Уpтa вa Уpтa-мaxcуc, кacб-хунap тaълимининг дaвлaт тaълим ^н-дapтлapини тacдиклaш тyFpиcидa"ги 1B7-coн Kapop^ -https:||lex.uz|docs|3153714

этиш вa улapдa фaoл иштиpoк этиш, узининг фукapoлик буpч вa хукуклapини билиш, ун^ pиoя этиш, мeхнaт вa фукapoлик мунoеa-бaтлapидa муoмaлa вa хукукий мaдaниятгa эгa булиш лaëкaтлapини шaкллaнтиpишни нaзapдa тутaди.

Ушбу кoмпeтeнциялapни шaкллaнтиpиш умумий ypтa тaълим тизимининг бoшлaнFич еинфлapидaн бoшлaб aмaлгa oшиpиш нaзapдa тутилгaн. Чунки ушбу ëш yкувчилapдa, жум-лaдaн, aйникеa, кизлapдa ижтимoий фaoл фукapoлик кoмпeтeнциялapини шaкллaнти-pиш, улapдa мaктaбдa, oилaдa, туpap жoй-лapидa бyлaëтгaн жapaëнлapдa иштиpoк этиш x1aмдa yзидaн кaттaлapгa, Уpтoклapигa вa yзидaн кичиклapгa ëpдaм бepиш ^би лaëкaтлapни нaзapдa тутaди.

Шуни тaъкидлaш кepaкки, хoзиpги дунëдa тинч хaëтимизгa тaхдид еoлaëтгaн, ëшлapимиз oнгигa caлбий тaъеиp кypеaтaëтгaн "oммaвий мaдaният" ни^би oетидa, кoлaвepеa, интep-нeт тизими opкaли ëшлapимиз мaънaвиятигa еaлбий тaъcиp yткaзaëтгaн мaълумoтлap куп aеpлик миллий aнъaнa вa кaдpиятлapгa, бoй мaънaвият вa мaдaниятимизни pивoжлaнти-pиш йyлидa жиддий x1aëтий муaммo булиб, ëшлapимиз, шунингдeк, кизлapимиз тapби-яеидa х^м тaълим-тapбия жapaëнидa янaдa yткиp ни^хли ëндaшувни тaлaб этмoкдa. Ушбу мaвзу opкaли бoшлaнFич еинф укувчи Kизлapидa ижтимoий фaoл фукapoлик шм-пeтeнциялapини шaкллaнтиpишнинг илмий-нaзapий жихaтлapини xap тapaфлaмa тaлкин килиш хoзиpги дaвpнинг мухим мaеaлaлapи-дaн хиеoблaнaди.

Maцолaнинг мaцсaди укувчи кизлapдa бoшлaнFич еинфлapдaнoк ижтимoий фaoл-лигини oшиpиш бyйичa тaдкикoтлap oлиб бopиб, улapнинг xaë™ дaвoмидa юкеaк мувaффaкиятлapгa эpишиш имкoниятлapини aниклaб бepaдигaн oмиллap вa жихaтлapни кypеaтиш opкaли кeлaжaкдa xoтин-кизлapни жaмият тapaккиëтидaги ypни вa poлини кypcaтишдaн ибopaт.

Maцолaнинг вaзифaси:

- ижтимoий фaoлликни шaкллaнтиpиш-нинг нaзapий шapт-шapoитлapини, унинг мoхиятини вa мaзмунини aниклaш;

ЗДMOHДBИЙ TДЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPАЗOBАHИЕ 2O2O, б (91)

- бошланFич синф укувчиларининг ижтимоий фаоллиги шаклланганлигининг мезонлари, курсаткичлари ва даражаларини ишлаб чикиш;

- таълим муассасаларида бошланFич синф укувчиларининг ижтимоий фаолли-гини шакллантиришнинг педагогик шарт-шароитларини ва амалий йуналтирилган воситаларини аниклаш;

- таълим муассасаларида бошланFич синф укувчиларининг ижтимоий фаолли-гини шакллантиришни такомиллаштиришнинг илмий-амалий тавсияларини ишлаб чикиш.

Тадцицотнинг объекти.

Андижон шахар 15, 18, 25 - сон умумий урта таълим мактабларининг бошланFич синф укувчи кизларига таълим-тарбия жараёни.

Тадцицотнинг предмети.

Умумий урта таълим мактабларидаги бошланFич синф укувчи кизларига таълим-тарбия беришда, яъни дарс машFулотларида, тугаракларда ва турли хил маънавий-маърифий тадбирлардаги жараёнлар.

Кулланилган усуллар: педагогик тахлил, киёсий тахлил, кузатиш, анкета, савол-жавоб, сухбат, педагогик эксперимент, математик-статистика методлари.

Асосий цисм.

Бугунги кунда замонавий технологиялар билан куролланган таълим жараёни билан бирга кизлар тарбияси масалалари хам доим эътиборда турибди. Бирок шиддатли замона-мизда бу борада хам айрим узгаришлар юзага келмокдаки, бу укитувчилардан янада масъ-улиятли булишни талаб килмокда. Шунинг учун бошланFич синфданок кизлар таълим-тарбиясига катта эътибор бериб, масъулият билан ёндашиб назарий ва амалий билимла-рини бериш керак.

Албатта, таълим-тарбия сохасидаги хар бир кадам илмий исбот ва натижавийликни талаб этади ва ёшлар фаоллигини ошириш масаласида Л.И.Богович, Л.А.Петровская, М.Г.Давлетшин, Э^^озиев, Г.К.Тулаганова, З.Камалетдинова, Т.Г.Камилова, С.Нишонова, О.Мусурмонова, М.Куранбоевларнинг илмий ишлари мавзуларида ёшлар ижтимоий фаоллигини оширишда педагогик-психологик

вазифалари масалаларини илмий ишларида ёритганлар, лекин бошланFич синфларданок укувчи кизларда ижтимоий фаол шахс сифатларини шакллантириш масалаларини хеч ким талкин килмаган. Айтиш жоизки, бугунги кунда республикамизнинг барча таълим муассасаларида укувчи-кизлар шах-сига, унинг ижтимоий-иктисодий тараккиёти билан боFлик келажагига алохида эътибор каратилаётган экан, бу жараёнда хар бир укувчи-кизлардаги фаолликни намоён этувчи ички муносабатларнинг кай даражада таркиб топаётганлигини урганиш, тахлил килиш ва шулар асосида тегишли илмий-амалий хуло-салар чикариш мухим ахамият касб этади. Колаверса, кизлар шахсидаги таълим олиш жараёнида муносабатларининг шаклланиши, аввало, унинг индивидуаллиги, бетакрорли-гини хурмат килиш, унинг уз иктидори, мас-лаги ва имкониятларини кандай булса, худди шундайлигича табиий тарзда кабул килиш ва шу асосда унинг ривожи учун узига хос шарт-шароитлар яратиш жамиятимизда хотин-кизлар, шу жумладан, кизларимиз тар-биясида амалга ошириш зарур булган чора-тадбирларнинг ахамиятини ёритиб беради.

Шунга карамай, айникса, кизларимиз тар-биясида узокни кузлаган, изчил ривож-ланиб борувчи, боскичма-боскич амалга ошиб борувчи, тизимли ва натижаси сама-радор комплекс чора-тадбирларга эхтиёж сезилмокда. Бу вазифани муваффакиятли амалга ошириш учун эса педагогик-психологик, айникса ижтимоий-педагогик-психологик тадкикотлар олиб боришга ва уларнинг эмпирик натижаларига асосланиб тегишли чора-тадбирларни амалга оширишга туFри келади.

Ижтимоий фаоллик фаол хаётий позиция, жамиятга хизмат килиш каби омил-лар натижасидир. Ижтимоий фаоллик ва унинг шахс хаётида намоён булиш хусуси-ятлари Узбекистонлик олимлар томони-дан тадкик этилган. Жумладан, сиёсатшу-нослик фанлари доктори В.Кучкоров ижти-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

мoий фaoлликни - миллий узликни aнглaшдa1, P.З.Жумaeв - ижтимoий-еиëеий жapaëнлapдa иштиpoк этишдa, фaлеaфa фaнлapи дoктop-лapи Ш.О.Maмaдaлиeв, К.В.Джaвaкoвa - xaлк Xoкимияти, еиëеий пapтиялap вa нoдaв-лaт тaшкилoтлapининг фукapoлик жaмия-тини бapпo этишдa кaтнaшишидa кypaдилap2. З.P.K1oдиpoвa эеa ижтимoий фaoлликкa "киши-нинг ëM ижтимoий гуpухнинг ижтимoий жapaëнлapдa oнгли тapздa кaтнaшишгa инти-лиши, ижтимoий мунoеaбaтлapни тaшки тaзйикеиз yзгapтиpишгa интилиши"3, дeб тaъ-pиф бepaди. Шу билaн биpгa, у ижтимoий фaoллик бунëдкop вa бузFунчи xуcуcиятгa эгa булиши мумкинлигини тaъкидлaйди.

Шaxc ижтимoий фaoллигининг aмaлгa oшиши фaoлиятнинг xилмa-xил кypинишлapи opкaли еoдиp бyлaди. Фaoлиятнинг туpигa мoе paвишдa унинг туpли: жиемoний вa интeллeк-туaл, ишлaб чикapиш вa ижтимoий-еиëеий, билиш^ oид вa бaдиий вa х.к. жихaтлapи aжpaлиб туpaди. Улapнинг xap биpи инеoн-нинг ypaб туpгaн мухит билaн aлoкaеининг мaълум биp кypинишини xapaктepлaйди. Aммo фaoлликнинг ^йеи жихaти хaкидa гaп кeтмaеин - бу хap дoим инеoннинг тaбиий Koбилияти билaн умумлaштиpилгaн Luax-енинг ижтимoий xуеуеиятлapининг нaмoëн бyлишидиp. Тaдкикoтчилapнинг фикpигa кypa, нaмoëн булиш (^иниш) жудa куп еaбa-блapгa, хaм oбъeктив - ушбу фaoлият туpи-нинг дapaжaеи вa pивoжлaниш xapaктepигa, жaмиятнинг бу фaoлият туpигa эхтиëжигa, хaм еубъeктив - инеoннинг бу фaoлият туpи-дaги oлдинги тaжpибacигa, умумий вa мax-еуе кoбилиятлapгa, шaxенинг эхтиëжигa, шaxе тoмoнидaн ушбу фaoлият туpининг шaxеий вa ижтимoий зapуpлиги aнглaнгaнлиги дapaжa-еигa вa бoшкaлapгa бoFлик.

Жумлaдaн, X.П.Кeнжaeвa: "Ижтимoий фaoл-лик хaм aнa шундaй хapaкaт шaкллapидaн биpи булиб, инcoн вa жaмият тapaккиëтининг

мухим шapтидиp. Ижтимoий фaoллик-нинг энг ëpкин кypиниши шaxенинг ижти-мoий ишлaб чикapиш жapaëнлapидa бeвo-еитa кaтнaшишидиp"4 дeгaн фикpи билaн aëл-лapнинг ишлaб чикapиш тизимидaги ypнини бaхoлaйди.

M.K.Paхмoнoвa уз тaдкикoтлapидa тaлa-бaлapгa eтapли тaълим-тapбия бepишнинг жaмиятгa тaъcиpидa куйидaги фикpлapгa тaя-нaди: "Тaлaбaлap ижтимoий фaoллиги уз oлдигa мaкcaд куйиш, унгa эpишишдa юкopи дapaжaдa куч-Faйpaт, шижoaт, жушкинлик билaн фaoлият кypеaтиш вa мeхнaт килишидa нaмoëн бyлaди. Чукуp билим, eтapли мaлa-кaгa эгa булиб, жaмият хaëтидa yзигa мунoеиб жoйни эpкин эгaллaш хaмдa юкopи нaтижa билaн ишлaшни хaм тaлaб этaди. Ижтимoий фaoлликни pивoжлaнтиpиш мaхopaт вa ишби-лapмoнлик билaн кyпгинa эхтиëжлapини Koндиpa oлaдигaн бyлaжaк мутaxaееиени вoягa eткaзишдиp. Бу эca зapapли вa ëт Foялapгa, aтpoф-мухитгa зиëн eткaзувчи-лapгa кapши куpaшиш, жaмият aъзoлa-pигa caлбий тaъеиp кypеaтaдигaн ижтимoий, pухий, иктиcoдий хoлaтлapнинг oлдини oлиш, бapкapopлик вa тинчликни еaклaш xуеуеияти-лapини тapбиялaшгa чaмбapчaе бoFлик"5.

Н.Г.Дилoвa тaдкикoтлapидa бoшлaнFич тaълим жapaëнидa кичик мaктaб ëши-дaги yкувчилapгa мaкеaдгa мувoфик тapздa тaълим-тapбия бepиш нaтижaеидaгинa улapдa шaxcлик еифaтлapи шaкллaнтиpилишидa Xaмкopлик мухитини шaкллaнтиpиш мexa-низмини тaкoмиллaштиpгaн хoлдa aмaлиëтгa жopий этиш кepaк6 - дeгaн фикpни илгapи еуpди.

X.Тoжибoeвa тaъкидлaшичa: "Укувчи-ëшлapнинг ижтимoий фaoллигини oшиpиш кyпкиppaли, муpaккaб пeдaгoгик-пеиxoлoгик

1 KУчкopoв В. Mиллий узликни aнглaш вa cиëcий-ижтимoий жapaëнлap. - Т.: ИИВ Aкaдeмия, 200B.

2 Maмaдaлиeв Ш.О. Xaлк хoкимияти: нaзapия вa aHa-лиëт. - Т.: ИИВ Aкaдeмия, 2004.

3 Кaдыpoвa З. Пpoблeмы пoвышeния coциaльнoй aктивнocти мoлoдeжи Узбeкиcтaнa в уcлoвияx вcecтo-poннeгo peфopмиpoвaния oбщecтвa. - Т.: Узбeкиcтoн миллий энциклoпeдияcи, 1999. - С. 10.

4 Кeнжaeвa X.П. Aëллap ижтимoий фaoллигини oшиpишдa cиëcий пapтиялapнинг Уpни (фaлcaфий тaхлил). Диccepтaция aвтopeфepaти. - Тoшкeнт. 2012. УДК:39б.9(575.1). 11-бвт.

5 Paхмoнoвa M.K. Олий тaълим муaccacaлapи тaлaбaлa-pидa ижтимoий фaoлликни pивoжлaнтиpиш. Диccepтa-ция aвтopeфepaти. - Сaмapкaнд. 2019. УДК 37B.0.371.035. 13^.

6 Дилoвa Н.Г. БoшлaнFич тaълим жapaëнидa yзapo хaмкopлик мухитини шaкллaнтиpиш мexaнизмлapини тaкoмиллaштиpиш. Диccepтaция aвтopeфepaти. - Нукуе. 201B. УДК 37.371.2;372.20. Ю^т.

ЗДMOHДBИЙ TДЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPАЗOBАHИЕ 2020, б (91)

76 ТАЪЛИМ МУАССАСАСИДАГИ ТАРБИЯ / ВОСПИТАНИЕ В УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ ч__

1-жадвал. Бошлангич синф уцувчилари ижтимоий фаоллиги шаклланганлигининг даражаси, фоизда

Укувчилар гурухлари Ижтимоий фаоллик шаклланганлиги даражалари: Гурухлар орасидаги фаркларнинг аниклиги

оптимал юк,ори урта паст нолли

1А 0 16 60 22 2 Т = 0,80; р > 0,05

1Б 0 26,6 53,4 20 0

Уртача фоиз 1А, 1Б 0 21,3 56,7 21 1

2А 6,4 12,8 74,4 6,4 0 Т = 0,59; р > 0,05

2Б 5,8 35,4 41,3 17,5 0

Уртача фоиз 2А, 2Б 6,1 24,1 57,8 12 0

3А 10,5 56,3 31,2 2 0 Т =0,82; р > 0,05

ЗБ 17,5 29,5 35,5 17,5 0

Уртача фоиз ЗА, ЗБ 14 43 33,3 9,7 0

Гурухларнинг уртача фоизи 6,7 29,5 49,3 14,2 0,3

жараён булиб, уни самарали ташкил этиш педагогик-психологик билимларни пухта узлаштирилишини, ташкилий-технологик ва методик жихатдан туFри ташкиллаштирили-шини такозо этади1.

Бошлангич синф уцувчисининг ижтимоий фаоллиги - бу боланинг ураб тур-ган борлик билан алокаси шакли булиб, унда укувчининг объектив мавкеига, жамиятдаги уз урнини белгилаб олиши ва узини узи реализация килиши шакли, унинг ижтимоий тажри-бага эга булиб, фаолиятнинг ижтимоий мухим куринишларида иштироки даражасига боFлик булган фаолиятда ички ва ташки муносабат-ларнинг бирлиги намоён булади.

БошланFич синф укувчиларининг ижтимоий фаоллиги тушунчасини аниклаш бизга тадкикотнинг бошланFичдаги вазифаларига -ижтимоий фаолликнинг таркиби ва тузили-шини аниклашга утишга имкон берди.

Биз вилоятдаги 15, 18, 25-сон умумтаълим мактабларида утказган суровномаларга асо-сан куйидаги муаммолар аникланди:

1. Сиз шахс деганда кимларни тушуна-сиз?

A) шахс бу одам;

Б) бу катта инсонлар;

B) билмайман.

2. Ижтимоий фаол шахс нимаси билан ажралиб туради?

А) билими;

Б) куриниши;

1 Тожибоева Х.М. Укувчи-ёшлар ижтимоий фаоллигини оширишнинг педагогик тизими. Диссертация автореферата - Тошкент. 2018. УДК: 371.32;373.512. 14-бет.

В) фидоийлиги.

3. Бугунги кунда цизлар ^аётда кандай булиши керак деб ^исоблайсиз?

A) компьютерни, хорижий тилни эгалла-ган;

Б) одобли, маданиятли;

B) диний билимга хам эга булиши керак.

4. Давлат бошцарувида ёки нуфузли ташкилот ра^барларга аёллар сайлани-шига цандай царайсиз?

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

A) уй ишларини килиши керак;

Б) бола тарбияси билан шуFулланиши керак;

B) сайланиши керак.

Ушбу суровномада бошланFич синф укувчи кизлари иштирок этдилар.

Суровнома натижалари 1-жадвалда келти-рилган.

Биринчи жадвалдан куриниб туриб-дики, ижтимоий фаоллик шаклланганлигининг оптимал даражаси уртача тажрибада катнашган барча бошланFич синф ёшидаги укувчиларнинг факат 6,7% да аникланди, бунинг устига 1-синф (1А, 1Б) укувчиларида ушбу даража аникланмади. 2- (2А, 2Б) ва 3-(ЗА, ЗБ) синфларда у мос равишда 6,1% ва 14% ни ташкил этди.

Шундай килиб, ижтимоий фаоллик шаклланганлигининг оптимал даражаси мавжуд-лиги бошланFич синф укувчиларида биринчи синфдан учинчига утишда кескин купайиш тенденциясига эга.

Ижтимоий фаоллик шаклланганлигининг юкори даражасини барча укувчиларнинг уртача 29,5% курсатди.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Ижтимoий фaoллик шaкллaнгaнли-гининг ypтa дapaжaеи бoшлaнFич еинф Укувчилapининг кyпчилигидa aниклaнди - 49,3%. Биpoк, биpинчи еинфдaн учинчи еинфгa yтишдa ypтa дapaжaли ижтимoий фaoллиги бyлгaн yкувчилap еoни 5б,7% дaн Укувчилapнинг 33,3% ^a пaеaяди.

Ижтимoий фaoллик шaкллaнгaнлигининг пaет дapaжaеигa бapчa yкувчилapнинг 14,2% фoизи эгaдиp, бунинг уетигa, укитишнинг муддaти кyпaйгaнлигигa кapaб, пaет дapa-жaли фaoллиги бyлгaн yкувчилap coни Koнунaн кaмaяди: биpинчи еинфлapдa 21%дaн учинчи еинфлapгaчa 9,7% гaчa.

Ижтимoий фaoллик шaкллaнгaнлиги-нинг нoлли дapaжacи фaкaт 1-экепepимeнтaл еинфнинг 2% yкувчилapидa aниклaнди.

Хулоса ва тавсиялар.

Aлбaттa, бoлaлapни тapбиялaш вa мaънaвий-axлoкий pивoжлaнтиpиш улap мaктaбгa кeлгунгa кaдap хaм aмaлгa oшиpи-лaди. Maктaб тaълими жapaëнидa эеa бoлa-лapнинг бундaй pивoжлaнтиpиш кaтъий тapздa кaбул килин^н aхлoкий мeъëpлap вa тapтиб-кoидaлap дoиpacидa aмaлгa oши-pилaди. Maзкуp мeъëpлap yкувчилapнинг тaълим-тapбия жapaëнидaги, ижтимoий мунocaбaтлap хaмдa oилa вa жaмoaдaги xулк-aтвopи, xaтти-хapaкaтлapи, кундa-лик фaoлиятини тapтибгa еoлaди. Укувчи Укитувчилapи, еинфдoшлapи билaн yзapo мунoеaбaтлapи вa хaмкopликдaги тaълим-тapбия жapaëнидa жaмoaт тoмoнидaн ^бул Kилингaн нopмaлap, вa aхлoкий кoидaлapгa aмaл килиши тaлaб этилaди. Биpинчи еинф Укувчилapининг aхлoкий xулoеaлapи aco-еaн yзлapининг шaxеий тaжpибaлapигa acoc-лaнaди. Улap укитувчи вa oтa-oнaлapининг aник кypеaтмaлapи aеoеидa тeгишли xулoca-лap чикapaдилap.

Биpинчи еинф yкувчилapи мaктaбгa ^л-гaн дaетлaбки дaвpлapидa yзлapини еинф жaмoaеининг тapкибий киеми экaнлигини хие этмaйдилap. Улap муaйян дapaжaдa биp-биpлapи билaн бoFлaнгaн, биpoк муетaкил экaнликлapини нaмoëн этaдилap. Укувчилap жaмoaеи укитувчининг кeнг кyлaмдaги

Xapaкaтлapи нaтижaеидa хap биp укувчи жaмoaнинг ютуFи вa кaмчиликлapи учун биp-гaликдaги yзapo хapaкaт килгaнлapидa шшк-ллaнaди. Укувчилapдa жaмoaвийлик pухини еингдиpиш улapдa умумий тapздa жaмoa булиб ишлaш тaжpибaеини хoеил килaди.

Kизлapдaги ижтимoий фaoлликни тapбия-лaш жapaëнигa биp кaтop oмиллap уз тaъеи-pини yткaзaди. Улap куйидaгилapдaн ибopaт:

- жaмиятдa еoFлoм ижтимoий мухитнинг Kapop тoпгaнлиги;

- фукapoлap мaънaвий-axлoкий eтукли-гини тaъминлaш мacaлacининг дaвлaт еиë-еaти дapaжaеигa кyтapилгaнлиги;

- тaълим-тapбия ишлapининг муaйян мaкcaд aеoеидa тизимли, узлукеиз вa изчил oлиб бopилaëтгaнлиги;

- тapбиявий тaъcиp кучигa эгa еубъ-eктлap имкoниятлapининг ягoнa ижти-мoий мaкеaдни aмaлгa oшиpилишигa йyнaлтиpилгaнлиги;

- шaxе oмилининг ижтимoий мунo-еaбaтлap жapaëнидa eтaкчи мaвкeги эгa булиши вa бoшкaлap.

Kизлapнинг ижтимoий фaoллигини шшк-ллaнтиpиш вa уз-узини pивoжлaнтиpиш мoхиятини тaхлили куйидaги тавсияларни илгapи еуpиш имшнини бepди:

• кизлap фaoллигини oшиpиш улap-нинг ижтимoийлaшув жapaëнини шaкллaн-тиpишдa улapгa xoc еубъeктлиликнинг туpли шaкллapини фaoллaштиpиб, шaxелилик xуеу-cиятлapининг pивoжлaнишигa шapoит яpa-тиши билимлapини oшиpиш имкoниятини тaъминлaйди;

• кизлap фaoллигини oшиpиш улapнинг ижтимoийлaшув жapaëнини шaкллaнтиpишдa Xaмкopликдaги мунoеaбaтлap кypинишидaги шapoитни яpaтиши мумкин;

• кизлap фaoллигини oшиpиш Узapo хaмкopликдaги фaoлияти улapнинг кизикишлapини шaкллaнишидaги тyеиклapни бapтapaф этa oлишлapидa узини-узи pивoж-лaнтиpиш шapoити еифaтидa xизмaт килиши эхтимoл.

ЗАMOHАBИЙ TДЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPДЗOBДHИЕ 2020, б (91)

Aдaбиётлap p^xa™:

1. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги "Узбeкиcтoн Рecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapaкaтлap cтpaтeгияcи тyFpиcидa"ги ПФ-4947-coн Фapмoни. - Узбeкиcтoн Рecпyбликacи кoнyн x1yжжaтлapи тyплaми, 2017 й. 6-гон, 7G-мoддa.

2. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 3 мaйдaги "Мaънaвий-мaъpифий ишлap caмapaдopлигини oшиpиш бyйичa кУшимчa чopa-тaдбиpлap тyFpиcидa"ги ПК-4307-^н кapopи.

3. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Baзиpлap Мax1кaмacининг 2017 йил 6 aпpeлдaги "Уму-мий Уpтa Ba Уpтa-мaхcyc, кacб-x1yнap тaълимининг дaвлaт тaълим cтaндapтлapини тacдиклaш тyFpиcидa"ги 1B7-coн Kapop^

4. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Baзиpлap Мax1кaмacининг 2019 йил 31 дeкaбpдaги "Узлу^из мaънaвий тapбия кoнцeпцияcини тacдиклaш Ba уни aмaлгa oшиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa" 1G59-coн кapopи. - К^нун x1yжжaтлapи мaълyмoтлapи миллий бaзacи, 30.09.2019 й., G9|19|B22|3B4G-coн.

5. КУчкopoв В. Миллий Узликни aнглaш Ba cиëcий-ижтимoий жapaëнлap. - Т.: "А^-дeмия", 2GGB.

6. Мaмaдaлиeв Ш.О. Xaлк х^кимияти: нaзapия Ba aмaлиëт. - Т.: ИИВ Акaдeмия, 2004.

7. Кaдыpoвa З. Пpoблeмы пoвышeния coциaльнoй aктивнocти мoлoдeжи Узбeки-cтaнa в ycлoвиях вcecтopoннeгo peфopмиpoвaния oбщecтвa. - Т.: "Узбeкиcтoн миллий энциклoпeдияcи", 1999. - c. 10.

B. Дилoвa Н.Г. БoшлaнFич тaълим жapaëнидa y3apo x1aмкopлик мух,итини шaкллaн-тиpиш мeхaнизмлapини тaкoмиллaштиpиш. Диccepтaция aвтopeфepaти. - Нукус 2G1B. УДК 37.371.2;372. - 21G-бeт.

9. Кeнжaeвa Х.П. Аëллap ижтимoий фaoллигини oшиpишдa cиëcий пapтиялapнинг Уpни (фaлcaфий тax1лил). Диccepтaция aвтopeфepaти. - ^ш^нт. 2012. УДК:396,9(575,1). 11-бeт.

10. Рax1мoнoвa М.К. Олий тaълим мyaccacaлapи тaлaбaлapидa ижтимoий фaoлликни pивoжлaнтиpиш. Диccepтaция aвтopeфepaти. - Сaмapкaнд. 2019. УДК 37B.G.371.G35. -13^т.

11. Тoжибoeвa Х.М. Укyвчи-ëшлap ижтимoий фaoллигини oшиpишнинг пeдaгoгик тизими. Диccepтaция aвтopeфepaти. - ^ш^нт. 2G1B. УДК: 371.32;373.512. - 14-6e^

12. www.prezident.uz

13. regulation.gov.uz

14. https||t.me|uzudu|

15. www. wcu.uz

16. www. ADME.RU

17. www. uzudu.uz.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.