Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1124-1128
БОЛАЛИК ДАВРИДА УЧРАЙДИГАН БОШ МИЯ ЖАРОХДТЛАРИ ВА
УНИНГ АСОРАТЛАРИ
М. Р. Пулатхужаева
Низомий номидаги Тошкент Давлат Педагогика Университети
катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада мактаб ёшидаги болаларда учрайдиган бош мия жараохатлари ва ундаги нейрофизиологик бузилишларнинг узига хослиги, асоратлари ва мазкур болалар билан олиб бориладиган тиббий -педагогик -психологик чора тадбирларнинг тизмий олиб бориш масалалари куриб чикилади.
Калит сузлар. Нейрофизиология, апатик, адинамик, гипердинамика, гиперпатик, аффект, вегетатив симптомлар, марказий нерв системаси.
BRAIN INJURIES AND ITS COMPLICATIONS THAT OCCUR DURING A
CHILDHOOD PERIOD
ABSTRACT
This article discusses the condition of conducting, complications of schoolage children and neurographiiological disturbances and the range of examination of medical and technical measures taken to these children.
Keywords: Neverfiology, apathy, adamamia, hypersidine, hypipetic, affective, vegetative symptoms, central nervous systems.
КИРИШ
Болалик даврида марказий нерв тизимининг жарохатланиши бола ривожининг турли даврларида содир булиши мумкин. ^адимдан бошлаб болалар марказий нерв тизимининг барча жарохатлари уч гурухга булинади: хомиладорлик давридаги, тугрук пайтидаги ва тугрукдан кейинги жарохатлар:
- хомиладорлик давридаги жарохатлар марказий нерв тизими ривожланишининг оркада колишига сабаб булиб, бу хомиланинг жарохдтланиши унинг кейинги ривожига таъсир утказади, айникса, марказий нерв системасининг зарарланиши бош мия ривожланишининг оркада колиши
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1124-1128
билан асоратланади. Баъзи патологик симптомлар кейинчалик, бола хаетининг биринчи йилларида кузга ташланиши бу эса харакат, нутк ва рухий функцияларнинг бузилишида намоен булиши мумкин.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Тугрукнинг номеьерий кечиши билан боглик. Тугрукнинг барча турларида энг куп кузатиладиган асоратлардан бири мия моддасига кон куйилиши хисобланади яьни узок давом этувчи тугрукларда бошнинг эзилиши, деформацияси, натижасида томирлар узилиши пайдо булади.
Марказий нерв системасининг травматик жарохати натижасида асосий нерв жараенлари мувозанатини бузувчи мураккаб патофизиологик механизмлар пайдо булади. Мияда кон айланишининг бузилиши, орка мия суюклиги циркуляциясининг издан чикиши, мия шиши ва бошкалар мазкур механизмлар пайдо булишига сабаб булади. Кейинчалик пустлок ва пустлок ости тузилмаларнинг зарарланмаган хужайрали кисмлари тормозланиш холатидан чикадилар. Чекловчи тормозланиш жарохат натижасидаги зарарланиш атрофида концентрацияланади. Онг тикланади, умумий мия жарохат симптомлари аста-секин йуколади ва нихоят турли куринишда булган локал бузилишлар юзага келади. Касаллик уткир давридан кейин бузилган функцияларни тикланиши билан характерланадиган согайиш даври бошланади. Болалар марказий нерв тизими юкори пластикликка эгалиги сабабли, болалик даврида бош мия жарохатлари хар доим хам огир асоратларга олиб келмайди. Бирок, бир катор холларда жарохат окибатидаги бир неча йиллар мобайнида кузатилувчи патологик симптомлар кайд килинади. ^айталаниб турувчи бош огриклари, бой айланиши, вегетатив-кон томир симптомлари, тез толикувчанлик, характернинг узгариши, хотиранинг бузилиши, баьзан интеллектнинг пасайиши куп кузатиладиган белгилаш каторига киради. Жарохатнинг жойлашув урнига кура пайдо булувчи белгилар парез, фалаж, афазия, карлик кабиларда намоен булади. Болалик давридаги жарохат асоратлари айникса, ташки шарт- шароитларни узгаришида (масалан, болалар богчаси, мактабга чикишда) намоен булади. Одатда, бу холларда тарбиячилар болада кузгалувчанлик, аффектларга мойиллик, кайфиятни тез узгариб туриши, бош огриклари, баъзида интеллектнинг пасайиши ва нутк ривожланишининг оркада колиши каби бир катор узиги хос хусусиятларни кузатадилар. Баъзи холларда мазкур белгилар болани махсус (ердамчи) мактабга утказишга сабаб
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1124-1128
булади. Болаларда бош-мия жарохатларидан кейинги психопатологик хусусиятлар турлича куринишда намоен булади. Болалар хулк- атворидаги бир катор хусусиятлар авваламбор унинг соглиги ва мактаб дастурини узлаштиришида акс этади. Баъзи муаллифлар бош-мия жарохатларини бошидан кечирган болаларни бир неча гурухларга ажратадилар. Масалан, проф. Г.Е.Сухарева бош-мия жарохати асоратларига эга болалар умумий йигиндиси ичида энг куп кузатиладиган беш гурухни тафовутлайди.
Биринчи гурухга енгил жароуатнинг асоратлари эга булган болалар киритилиб, бу холларда бузилишлар купинча юкори толикувчанликда намоен булиб, натижада болалар ишда етарлича кучларниш курсата олмай, тез чарчаб коладилар.
Тавсия- мазкур бузилишлар тургун характерга эга булиб, болага ота-она ва укитувчи томонидан катта диккат-эътибор берилган у самарали тикланиши мумкин.
Иккинчи гурухга рууиятидаги царама -царши белгилар оркали намоен булувчи икки гурухчага булинади. Биринчи гурухчага апатик-адинамик синдромли болалар киритилиб, яъни улар харакатлари,рухияти кайфияти заиф, суст, кам ва секин харакатланувчан буладилар. Иккинчи гурухчага гипердинамик синдромли карама-карши белгили болалар киради. Улар кузгалувчан, харакатчан, жуда сершовкин буладилар. Иккала гурух болаларида хам мехнат кобилияти бузилишлари, аклий фаолиятнинг пасайиши, узини танкид килишнинг пасайиши кузатилади. Улар янги материални емон узлаштирадилар.
Учинчи гурухга психапатсимон уулц -атворли болалар киритилиб, жарохатдан кейин уларда кескин характер узгариши кузатилади, болалар купол, жахлдор, хиссиз булиб коладилар, емон кайфият устунлик килади. Уларда аффектив газаб портлашларга мойиллик якколкузга ташланади, мактабга, укишга кизикиш йуколади.
Туртинчи гурухга ацли заиф болалар киритилади -баъзи холларда огир жарохатлардан кейин аклий фаолиятнинг пасайиши кузатилиб, мазкур холат фаоллик, хохиш-истак, диккат, хотиранинг бузилишида намоен булади.Ундан огиррок холатларда эса фикрлаш, хулосалаш ва танкиднинг заифлиги билан характерланувчи олигофрения типидаги акли заифлик юзага келади. Бу холат купинча эрта болалик давридаги жарохатланишларда кузатилади.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1124-1128
Бешинчи гуруу травматик тутцаноцли болалар булиб, касаллик куп содир буладиган тутканок хуружлари билан характерланади. Бунда рухиятнинг кескин узгариши кузатилиб, болалар кайфиятининг емонлиги, жахлдорлик кайд килинади. Хуружлар аклий фаолиятнинг пасайиши, хотиранинг бузилишига олиб келади. Янги малакаларни хосил килиш кобилияти заифлашади. Махсус мактаб укувчиларини текширишда бошдан кечирилган бош-мия жарохатлари натижасидаги эшитиш хамда куриш кобилиятининг бузилиши, огир нуткий нуксонлар каби асоратлар аникланган.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Даволовчи педагогик чора-тадбирлар.
Касалликнинг уткир даврида авваламбор бахаво ва тинч шароит, бош мия холатини назорат этиш, юрак фаолиятини назорат килиш учун дори-дармонлар зарур.
Очик жарохатларда мутахассис назорати ва тавсиялари буюрилади.
Жарохатланган бола невропсихик фаолиятини мустахкамлашда тугри ташкил килинган кун тартиби катта ахамиятга эга. укув юкламаси шифокор ва укитувчи томонидан назорат килинади. Баъзи холларда машгулотлар якка
W Т-1 W \ г-1
тартибда утказилиши зарур. Бола укитувчи ва дустларининг ердами билан таьминланиши зарур. Укитувчи бола билан унда узига ишончни, фаолликни, яхши кайфиятни мустахкамлашга каратилган сухбатларни доимий тарзда олиб бориш даркор. Енгил спорт, тоза хавода утказиладиган уйинлар, турли кул мехнати тугаракларидаги толиктирмайдиган машгулотлар фойдалидир.
Бош-мия жарохатларини бошдан кечирган купчилик бола ва усмирлар маълум ердам билан оммавий мактабда таьлим олишлари
мумкин. Огир даражадаги жарохатларда эса кейинги таьлим олиш
муаммоси махсус мактаб билан боглик булиши мумкин. Бундай болаларда жарохатнинг алохида асоратлари сифатида тизимий бош огриги хуружлари кузатилиб, бу огриклар купинча бош ички босимининг ошиши билан боглик булади, мазкур холларда болани зудлик билан мутахассис-шифокорга юбориш зарур. Бу болаларда бош огригидан куп шикоят килиш куп учрайдигин холдир. Жарохат асоратлари колдик холатлар сифатида купинча хотиранинг кескин заифлашувида намоен булиб, бу холат албатта, боланинг укишдаги узлаштириш даражасига салбий таъсир курсатади. Бундай болалар ривожланиш динамикасини кузатиш давомида мазкур хотира бузилишлари
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1124-1128
вактинчалик характерга эга булиши ва укитувчининг доимий иши давомида тузатилиши мумкин. Яна бир патологик симптом езув (дисграфия) ва укиш (дислексия)нинг бузилишида акс этади. Купинча фонематик анализнинг пасайиши окибатидаги акустик дисграфия шакллари кузатилади. Бу болаларнинг езган диктанти хатоларнинг куплиги билан ажралиб туради. Хдрфларни алмаштириш, бошкалари билан адаштириш эса укишни кийинлаштиради.
REFERENCES
1. Даминов, Т. А., Халматова, Б. Т., & Бобева, У. Р. (2010). Болалар касалликлари.
2. Якубова, М. М., & Олмосов, Р. Ш. (2020). Бош мия сурункали ишемиясида уйку бузилишининг узига хос полисомнографик курсаткичлари.
3. Ахмедова, Д. Б. (2020). БИРЛАМЧИ БОШ ОГРЩЛАРИНИ АМБУЛАТОР ШАРОИТДА ТАШХИСЛАШДАГИ ХАТОЛИКЛАР. ЖУРНАЛ НЕВРОЛОГИИ И НЕЙРОХИРУРГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ, 1(4).