Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИДА ВАЛЕОЛОГИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ'

БЎЛАЖАК ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИДА ВАЛЕОЛОГИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
59
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ВАЛЕОЛОГИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ / УЧИТЕЛЯ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ / ВАЛЕОЛОГИЯ / ЗДОРОВОЕ МЫШЛЕНИЕ / МЕХАНИЗМ / УЧЕБНО-ПОИСКОВОЙ ПРОЦЕСС / СИСТЕМАТИЗАЦИЯ / КОНТРОЛЬ / НОВАЯ ИНФОРМАЦИЯ / ВЫСОКОКВАЛИФИЦИРОВАННЫЙ КАДР

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Сирожов О.О.

Мақолада бўлажак жисмоний тарбия ўқитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантириш механизмлари тўғрисида фикр юритилган бўлиб, унда талабаларда валеологик фикрлаш билан боғлиқ масалаларни ечиш усулларини эгаллаганлик, муаммоларни ҳал этишнинг мақбул восита ва усулларини излаб топиш, кузатиш ва тажриба натижаларини тизимлаштириш, ўз устида мустақил ишлашни режалаштира олиш, ўз иши натижасини назорат ва таҳлил қила олиш, янги ахборот технологияларидан фойдаланиш малакасининг шаклланганлик даражалари билан боғлиқ масалалар ўз ифодасини топган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИДА ВАЛЕОЛОГИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ»

Подготовка педагогических кадров

риш кобилияти, турли хил кийин вазиятларда тез ва тугри карор кабул килиш, окилона таваккал килиш ёки хавф-хатардан кочиш, жасорат, куч, тезлик, эхтиёткорлик ва таслим булмаслик кобилиятлари тобланади.

Адабиётлар:

1. Инструкция о порядке организации физической подготовки и спорта в Вооруженных Силах и транспортных войсках. - Мн. : МО РБ, 2001.

2. Наставление по физической подготовке в Вооруженных Си-

лах.- Мн. : МО РБ, 2009. № 200 «Об утверждении Наставления по физической подготовке в Вооруженных Силах Российской Федерации»

3. Положение по физической подготовке и спорту военнослужащих Вооруженных Сил. - Мн.: МО РБ, 2001.

4. Теория и методика физического воспитания /Под редакцией Б.А. Ашмарина. - М.: Просвещение, 1990.

5. Физическая подготовка военнослужащих: требования и нормы https://zen.yandex.ru/media/chelovekvpogonah/1izicheskaia-podgotovka-voennoslujascih-trebovaniia-i-normy-5bdad41ef7a35000aa01a223. (дата обращения: 06.03.2020г.)

УУК(УДК, UDC): 796.071.424.2

Мустакил изланувчи О.О. СИРОЖОВ1

'Навоий давлат педагогика института Навоий шахри, Узбекистан

Муаллиф билан богланиш учун: БУААЖАК ЖИСМОНИИ ТАРБИЯ

o.sirojov@gmail.com w

УЦИТУВЧИААРИДА ВААЕОАОГИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

Аннотация Annotation

Маколада булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантириш механизмлари тугрисида фикр юритилган булиб, унда талабаларда валеологик фикрлаш билан боглик масалаларни ечиш усулларини эгаллаганлик, муаммоларни хал этишнинг макбул восита ва усулларини излаб топиш, кузатиш ва тажриба натижаларини тизимлаштириш, уз устида мустакил ишлашни режалаштира олиш, уз иши натижасини назорат ва тахлил кила олиш, янги ахборот технологияларидан фойдаланиш малакасининг шаклланганлик даражалари билан боглик масалалар уз ифодасини топган.

Калит сузлар: жисмоний тарбия уцитувчилари, валеология, соелом тафаккур, механизм, уцув-тадцицот жараёни, тизимлаштириш, назорат, янги ахборот, юцори малакали кадр.

The article highlights the issues of training future teachers of physical culture, shows ways to improve the mechanisms of development of valeological thinking of this process associated with the assimilation of new knowledge, their application and systematization of methods in the training of highly qualified personnel.

Key words: valeological thinking, physical Education teachers, valeology, healthy thinking, mechanism, educational and search process, systematization, control, new information, highly qualified personnel.

В статье освещены вопросы подготовки будущих учителей физической культуры, указаны пути совершенствование механизмов развития валеологического мышления данного процесса, связанного с усвоением новых знаний, их применением и систематизацией методов в подготовке высококвалифицированных кадров.

Ключевые слова: валеологическое мышление, учителя физической культуры, валеология, здоровое мышление, механизм, учебно-поисковой процесс, систематизация, контроль, новая информация, высококвалифицированный кадр.

Долзарблиги. Бугунги кунда инсон саломатлиги ва унинг соглом турмуш тарзига риоя килиши ин-сонпарварлик тараккиёти ва унинг мезонлари учун энг мухим шарт булиб, оилавий-маиший, ижтимо-ий-коммуникатив фаолият билан тавсифланадиган мураккаб динамик тизимдир. Шунингдек, булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик компетентлилигини ривожлантириш етук касбий салохиятга эга булган мутахасисларда соглом тафаккур ва юксак маънавий сифатларни ривожлан-тириш масалалари алохида долзарблик касб этади. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида'ги ПФ4947сон Фармони жахонда таълим олувчиларнинг таълим ва тарбия олишларида тенг хукукларини таъминлаш, уларнинг ва фаровонликка

эга булишлари учун жамият доирасидаги мажбурият-ларини уз зиммасига тулик оладиган булишига эри-шиш, соглом тафаккур ва эътикод уйгунлиги асосида ижтимоий хаётга мослаштириш масалалари буйича илмий-тадкикотларга эътибор каратилгандир [1]. Шунингдек, булажак мутахассисларнинг фаолиятини валеологик ташкил килиш оркали юксак салохиятли, ракобатбардош, хар томонлама тараккий этган кадрларни тайёрлашга оид тадкикотларни амалга ошириш бугунги куннинг талабидир.

Республикамизда сунгги йилларда хар бир фука-ронинг соглом булиши, маънавий жихатдан камол топишига катта эътибор каратилмокда. Айникса, жисмоний тарбия укитувчиларидан хар томонлама тараккий этган, валеологик тафаккурга эга булишни давр такозо этади. Шу билан бирга, техноген цивилизация шароитида талабаларда саноген фикрлашни

Подготовка педагогических кадров

ривожлантириш, соглом эътикодни карор топтириш-нинг педагогик тизимини такомиллаштириш хам долзарблик касб этмокда.

Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегиясида "Жисмонан соглом, рухан ва аклан ривожланган, мустакил фикр-лайдиган, Ватанга содик, катъий хаётий нуктаи назар-га эга ёшларни тарбиялаш, демократик ислохотларни чукурлаштириш ва фукаролик жамиятини ривожлан-тириш жараёнида уларнинг ижтимоий фаоллигини ошириш"1 каби устувор вазифалар белгиланган. Бу борада булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантиришнинг ижти-моий-педагогик механизмларини такомиллаштириш мухим ахамият касб этади.

Ёшларда соглом тафаккурни ривожлантириш ижтимоий фалсафанинг мухим йуналиши сифати-да Шарк мутафаккирлари Абу Наср Форобий, Абу Райхон Беруний, Алишер Навоий, Махмудхужа Бехбудий, Абдурауф Фитрат, Абдулла Авлоний кабиларнинг илмий-адабий йуналишлари асосини ташкил этган.

Таълим олувчиларнинг соглом тафаккурини ривожлантиришнинг тарихий, фалсафий, ижтимо-ий-антропологик масалалари Э.Юсупов, Ж.Туленов, А.Бегматов, А.Эркаев, И.Каримов, Т.Махмудов, А.Маврулов, ОЛйбуллаев, Г.Туленовалар томонидан тадкик этилгандир.

Психолог олимлардан Л.С.Рубинштейн,

A.Маслоу, А.Леонтьев, М.Г.Давлетшин, Э^озиев,

B.М.Каримова, Н.С.Сафаев, З.Т.Нишонова кабилар томонидан муаммонинг психологик жихатлари ур-ганилганлиги аникланди.

Укувчиларда соглом тафаккурни ривожланти-ришнинг ижтимоий-педагогик, антропологик ва акмеологик масалалари юзасидан Д.Шарипова, Н.Шодиев, О.Мусурмонова, С.Нишонова, УМахкамов, Ш.Мардоновлар илмий изланишларни олиб борган-лигини ургандик ва тахлил килдик.

Укувчиларда соглом тафаккурни ривожланти-ришда ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланишнинг афзалликлари ва имкониятлари УБегимкулов, И.Роберт, Н.Сизинцева; фанлараро модулли таълим технологияларининг мазмуни ва узига хосликлари H.Brown, D.Ciuffetelli, S.Kagan, К.Роджерс, Д.Ровкин, Н.Азизходжаева, Ж.Йулдо-шев, Р.Сафарова, С.Зиёмухамедов, Ш.Абдуллаева, Г.К.Селевко, В.С.Кукушинларнинг илмий тадкикот-ларида уз аксини топган булиб, Бирок, булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантиришга оид махсус тадкикот ишлари олиб борилмаганлигини алохида кайд этиб утиш жоиздир.

Булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантириш педагогика сохасининг долзарб муаммоларидан бири хисоблана-

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар Стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сон Фармони. — Узбекистон Республикаси цонун уужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.

ди. Чунки, валеологик тафаккур инсонга урганаётган билимларини тахлил килиш имконини беради. Туп-ланган билимлар асосида эса мушохада юритиш, янгиликларни, гояларни, янги билимларни англаш ва муаммоларни хал этишда энг тугри, киска ва самарали йулни топишга ёрдам беради. Валеологик тафаккур булажак жисмоний тарбия укитувчилари томонидан карор кабул килишда мустакиллик, жавоб-гарлик, узининг гоя ва фикрларини шаклантиришда, ижтимоий хаётда содир булаётган вокеа-ходисаларга муносабат билдиришида мухим ахамиятга эгадир.

Абу Наср Форобий узининг "Фозил одамлар шахри" асарида инсон тафаккури хакида фикр юри-тар экан: "Модомики, у уз зотидан фикр килишга кодир була олар экан, у окил була олади. Натижада унинг зоти аклга эришса, у холда у феъли билан аклга эга булади. Балки у акл була олади, у уз зоти билан фикр киладиган, окил була олади. Зотнинг узи хам аклга эришдими, демак, унинг узи хам аклга эриша олади" [8,14-б.], - деган фикр оркали акл ва интел-лектнинг узаро уйгун хамда фаркли жихатларини тахлил эта олади.

ЭЛзиев таъбирича, "соглом тафаккур юритиш учун шахснинг архетипик (шахс хаёлотидаги образлар, гоялар, мотивлар) узига хосликларни аниклаб берувчи фикрлаш, тушуниш усулларини узлаштириш зарур"[5, 67-б.]. Яъни, инсон уз фикрлашини соглом нуктаи назар билан богликликда бошкариши лозимдир. Ш.Абдул-лаева эса, купинча инсоннинг хулк-атвори маданий омиллар асосида бошкарилади" [3, 18-б.], деб таъкидлаб утади. Яъни, бизнинг маданий дунёкарашимиз рацио-нал фикрлашга канчалик куп таъсир этса, иррационал-ликнинг таъсир доираси шунчалик камаяди. Валеологик тафаккурнинг асосида реал вокеликни кандай тушуниш кобилиятининг англаниши ётади. Уз-узини англаган шахс узининг ички олами, тасаввурларини тугри фахм-лайди, ундан куркмайди ва баён этишдан тортинмайди, фикр ва хатти-харакатлари "хозир ва шу ерда" вазиятига йуналган булади.

Д.Шарипова кайд этишича, асл саломатликнинг биринчи сири -аклимизда жойлашган булиб, акли-мизга буйсунмайдиган бирор-бир нарсанинг узи йук. Инсонда хаётга, эзгуликка ишонч булиши лозим. Кимда ким ишонсагина, галаба козонади" [4, 12-б.]. Муаллиф ишонч кучининг инсонда катъий хаётий позицияни шакллантириш имкониятини куйидаги фикрлар оркали ифода этади: "Ишонч - бу рухий куч, унинг шарофати билан булиши мумкинмас нарса мумкинга айланади. Ишонч муъжиза яратишга кодир кучларга йул очади"[5,61-б.].

Юкоридаги тахлилларга асосланган холда, була-жак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккури куйидаги жихатларда уз аксини топади:

Соглом тафаккур фикрий жараён объектларига диккатни жамлаш ва концентрациялаш (бир жойда туплаш) имконини беради.

Соглом тафаккур жисмоний тарбия укитувчисида аник рухий холатлар хакида билимларга эга булиш имконини беради. Соглом тафаккур шахс психологи-яси асослари, эмоционал-иродавий сифатларга доир

о сч о сч ю

О!

го £

о о.

СО

№5-2020 е-шаП: fan_sportga@uzdjtsu.uz 69

Болалар - усмирлар спорти

билимларга эга булишни такозо этади.

Рефлексив (ташки томондан ва уз-узига бахо бериш) кобилият соглом тафаккурни ривожланти-ришда мухим урин тутади. Узининг салбий тавсифга эга уй-хаёллари, хис-туйгулари, яхлитликда мавжуд тажрибасини ташки томондан бахолаш оркали инсон уз хулк-атворини тузатади (1-жадвал).

1-жадвал

Булажак жисмоний тарбия у^итувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантириш

МщсМ Булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккурини ривожлантириш учун келгусидаги касбий фаолиятига онгли муносабатни шакллантириш ва ривожлантириш.

ПеЬшдик важфстар Талабаларда укув-билиш фаолиятига нисбатан мотивацион тизимни шакллантириш; Уларда шахсий ва ижтимоий хаётда содир булаётган вокеа-ходисаларни тахдил килиш, уз муносабатини катъий билдира олиш ва танкидий билдирилган фикрларни кабул кила олиш кобилиятини ривожлантириш; Уз-узини назорат килиш, уз-узини ривожлантириш ва уз-узига ижобий муносабатни шакллантириш; 4) Шахслараро муносабатда соглом мухитни ярата олиш куникмаларини шакллантириш ва ривожлантириш.

Кутшшллшин натнат Талабаларда тафаккур, тафаккур жараёни ва конуниятларига доир назарий хамда инсон онгини ривожлантиришга доир амалий билим, куникма ва малакаларни таркиб топтириш оркали уларда валеологик тафаккур юритиш тарзининг ёркин намоён булишига эришиш.

Жадвалда ифодаланганидек, булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик тафаккури согломлаштирувчи технологиялар буйича маълу-мотлилик; валеологик маданиятлилик; умуминсоний кадриятларга эгалик; миллий маданиятга эга булиш;

УУК (УДК, UDC): 796.071.422:077

Детско-юношеский спорт

мамлакатнинг ижтимоий хаётида соглом тафаккур гояларига аосланган фаолияти билан иштирок этиши лозим булади.

Шундай килиб, булажак жисмоний тарбия укитув-чиларининг касбий салохиятининг ошишига хизмат килувчи валеологик тафаккур уларнинг интеллектуал салохиятини ошишига кумак беради, касбий компе-тенцияларини ривожлантиради. Булажак жисмоний тарбия укитувчиларининг валеологик компетент-лилигини ошириш маслаласи педагог кадрларнинг келгусидаги иш фаолиятини самарали ташкил этишга замин хозирлайди.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7-фев-ральдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туфисида"™ ПФ-4947-сонли Фармони.

2. Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан от 15 августа 2014 года,№ 234 «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы переподготовки и повышения квалификации работников народного образования. Электронный ресурс: http://www.Lex.uz. 09.10.2015г

3. Абдуллаева Ш.А. Замонавий укитувчининг компетенцияла-ри.-Тошкент:Камалак, 2016. - 120 б.

4. Шарипова Д.Ж. Укувчиларни валеологик тарбиялаш.-Тош-кент:Университет, 2011.-188 б.

5. Fозиев Э. F. Педагогик психология. - Тошкент: Университет, 2014.-208 бет.

6. Педагогик атамалар луFати. - Тошкент:Меърос, 2014. - 15-бет.

7. Толковый словарь русского языка: В 4 т. Т. 1 / Под ред. Д.И. Ушакова. - Москва: Мысль, 2009. С.34.

8. Фаробий А.Н.Фозил одамлар ша-ри.-Тошкент:Камалак, 2012. - 234б.

Мустакил изланувчи Ж.Ш. БАЯЗИТОВА1

1 Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

bayazitova.112@bk.ru

Аннотация

БОШААНГИЧ МАКТАБ ЕШИДАГИ УКУВЧИЛАРНИ "АЛПОМИШ" ВА "БАРЧИНОЙ" МАХСУС ТЕСТЛАРИ МЕЪЁРЛАРИНИ БАЖАРИШГА ТАЙЁРЛАШ

Annotation

В данной статье рассматриваются возрастные особенности, присущие физическому развитию современных младших школьников, готовящихся к прохождению I этапа тестирования «Алпомиш»и «Барчиной». Выдвинуты гипотезы относительно эффективности процесса физического воспитания учащихся младшего школьного возраста.

Ключевые слова специальные тесты «Алпомиш» и «Барчиной», уровень физической подготовки, физическая подготовка.

Ушбу маколада "Алпомиш" ва "Барчиной" тест синовлари I боскичини бажаришга тайёргарлик кураётган замонавий бошлангич мактаб укувчилари жисмоний ривожланишига хос ёш хусусиятлари куриб чикилган. Бошлангич мактаб ёшидаги укувчиларни жисмоний тарбиялаш жараёни самарадорлигини оширишга доир фаразлар илгари сурилган.

Калит сузлар: "Алпомиш" ва "Барчиной" махсус тестлари, жисмоний тайёргарлик даражаси, жисмоний тарбия.

In this article, the age characteristics inherent in the physical development of Modern Primary School pupils who are preparing to complete the I stage of testing «Alpomish» and «Barchinoy» are considered. Hypotheses regarding the effectiveness of the process of physical education of primary school age students have been put forward.

Key words: special tests «Alpomish»and» Allincy», the level of physical training, physical training.

Бугунги кунда Узбекистон ахолисининг саломат-лиги масаласи жамиятимизнинг энг мухим муаммо-ларидан бири саналади. Саломатлик ва унинг холати - усиб келаётган ёш авлод шахсини шакллантириш-нинг асоси, жамият ва давлат фаровонлигининг факат

хозирги вазиятни акс эттириб колмай, балки мамлакат келажаги хакида аник башорат килувчи мухим курсат-кичвдир [2,4,5,7,10].

Усиб келаётган авлод саломатлиги купгина омил-ларга боглик булиб, мактаб хаёти хам шулар жумласига

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.