RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
БУЛАЖАК УЩТУВЧИЛАРДА ПЕДАГОГИК РЕФЛЕКСИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ А^АМИЯТИ Халиков Аъзам Абдусаломович
Низомий номидаги ТДПУ профессори, педагогика фанлари доктори https://doi. org/10.5281/zenodo. 7993865
Аннотация. Мазкур мацолада касбий рефлексияни уцитувчи педагогик фаолиятининг таркибий цисми ва унинг педагогик ма^оратини ривожлантириш асослари сифатида царалиши, касбий педагогик фаолиятни уцитувчининг рефлексив позицияси нуцтаи назаридан ёндашиб ташхислаш ва та^лил цилиш асосида янада такомиллаштиришнинг ауамияти курсатиб берилган.
Калит сузлар: рефлексия, ташщс, педагогик диагностика, инновацион тафаккур, касбий рефлексия, коррекциялаш, рефлексив позиция, профессиограмма, аналитик цобилиятлар.
Илк бор рефлексия тушунчаси кадимги Юнон фалсафасида юзага келган ва инсоннинг уз онгида кечаётган мулохазалари хакида, узи фикр юритиши жараёни, уз фикрлари мазмунини тахлил килишга эътиборини жалб килишни англатган (Декарт). Сократ, Платон, Локк ва бошка Юнон файласуфлари рефлексияни инсоннинг уз-узини билишга, нималарга кодир эканлигини эътироф этишга каратилган фаолияти эканлигини таъкидлашади. Кант, Гегел, Фихте, Шеллинг каби европа файласуфлари эса рефлексияга инсоннинг билиш кобилиятларини ривожлантириш асоси сифатида карашганлар. Х,озирги кунда фалсафий категория сифатида урганилаётган рефлексия психология, социология, синергетика, мантик, андрологика, эвкистика, кибернетика ва бошка куплаб мураккаб фанларнинг тадкикот объекти сифатида эътироф этилиб тадкик килинмокда.
Х,озирги кунда таълим муассасаларида педагогик жамоаларининг рефлексив характердаги фаолиятни амалга оширишлари натижасида эришилаётган муваффакиятлар, рефлексиянинг мухим таълим ва тарбия мезонларидан бирига айланаётганидан далолат бермокда. Педагогик жамоада тукнаш келаётган муаммолар тобора жиддий тус олаётган хозирги шароитда, уларнинг ечимига холисона ва ижодий ёндашиб бахо бериш учун турли метод ва воситаларга мурожаат этиш талаб килинади. Таъкидлаш жоизки, рефлексив кобилиятни ривожлантириш хозирги замон укитувчисига педагогик махоратни янада такомиллаштиришда узининг индивидуал махорат услубларини топишга кумаклашади, узини касбий жихатдан муносиб бахолашга, уз фаолияти натижаларини башорат ва тахлил килишга имконият беради.
Рефлексияни амалга оширар экан, укитувчи укувчиларга унинг таъсири канчалик изчил, максадга йуналтирилган ва самарали эканини аниклайди, кузланган натижага кай даражада эришилганини бахолайди.
Педагогик рефлексия булиб утадиган узаро муносабатда педагогик жараён катнашчиларининг бир-бирларини бахолашлари, дунёкарашларининг узаро мос келиши, укитувчи томонидан укувчиларнинг ички оламини, таълим -тарбиявий жараёнда уларнинг ривожланиш холатини башорат этишидир.
Х,озирги замонавий педагогик илмий-тадкикот ишларида куплаб олимлар рефлексиянинг С.Ю.Степанов ва И.Н.Семёнов томонидан таклиф килинган таснифига
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QШSHNШG PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JШATLAШ RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI _2023-yil 2-iyun_
ижобий ёндашадилар. У рефлексиянинг куйидаги турларини ва уларнинг илмий тадкик этиш сохаларини ажратиб курсатади:
И.Н.СЕМЕНОВ ТОМОНИДАН ИШЛАБ ЧЩИЛГАН РЕФЛЕКСИЯ ТУРЛАРИ.
1. Интеллектуал рефлексия: Муаммоларни фикрлаш асосида ижобий х,ал килиш. объект ва у билан муносабат усуллари хдкидаги билимлар хисобланади. ^озирги вактда мазкур йуналишдаги ишлар психологияда рефлексия муаммоларини урганишга багишланган тадкикотларнинг умумий хджмида яккол устуворлик килади. Интеллектуал рефлексия ахборотларни кайта ишлашнинг когнитив жараёнларини ташкил килиш хдмда ухшаш масалаларни ечиш буйича таълим воситаларини ишлаб чикиш муаммоларига боглик равишда асосан педагогик ва мухандислик психологиясида куриб чикилади.
2. Шахсий рефлексия: Укитувчининг низоли (конфликтлар) педагогик зиддиятлардан жанжалсиз чикишни фикран изланиш асосида бартараф килиш. Субъектнинг шахсий хатти-харакатларини, индивид сифатида хусусий "Мен"ини яратишни, уз образларини намоён этишни тадкик килади. Шахснинг узини англаши ва субъектдаги Мен образининг тузилиш механизмлари ривожланиши, инкирози ва коррекциясига доир муаммоларга боглик равишда умумий ва парапсихологик томондан тахлил килинади. Шахсий рефлексия субъектнинг шахсий хатти-харакатларини, индивид сифатида хусусий Мен образларини тадкик килади. Шахснинг узини англаши ва субъектдаги "Мен" образининг тузилиш механизмлари ривожланиши, инкирози ва коррекциясига доир муаммоларга боглик равишда умумий ва парапсихологияда тахлил килинади.
3. Коммуникатив рефлексия: Мулокот жараёнида шерикларнинг узаро бир-бирларини тушуниб муносабатга киришиши. Узаро мулокотда ижтимоий перцептив ва эмпатия муаммоларига боглик равишда педагогик ва мухандислик-психологик сохаларга доир тадкикотларда куриб чикилади. У ривожланган мулокот ва шахслараро идрокнинг энг мухим таркибий кисмларидан бири сифатида намоён булади. А.А.Бодалев инсон томонидан инсонни англашнинг узига хос хусусияти дея тавсифлайди. Рефлексиянинг коммуникатив жихати билиш, тартибга солиш ва ривожлантириш каби катор функцияларга эга.
4. Кооператив рефлексия: Жамоа аъзоларининг биргаликдаги узаро мунтазам мехнат фаолиятларини мувофиклаштириш билан боглик булган фаолият. Мазкур турдаги рефлексияга хос психологик билимлар, хусусан, жамоавий фаолиятни ва фаолият субъектларининг биргаликдаги саъй-харакатлари кооперациясини лойихалаштиришни таъминлайди. Бунда рефлексия субъектни фаолият жараёнидан "озод килиш" сифатида, биргаликдаги фаолият шароитида узаро тушуниш, хамжихатлик ва мувофикликни таъминлаш максадида субъектнинг аввалги - аллакачон бажарилган фаолиятига нисбатан хам, булгуси - лойихалаштирилаётган фаолиятига нисбатан хам янги позиция х,исобланувчи ташки позицияга "чикиш"ини англатади.
Укитувчининг касбий педагогик фаолиятида рефлексия жараёнини урганиб, куплаб олимлар унинг коммуникатив хамда кооператив турларини устун куядилар, айнан ушбу усуллар укитувчининг педагогик фаолиятида ва укувчилар билан мулокотида купрок намоён булади, деб хисоблайдилар. Коммуникатив ва шахсий рефлексияни урганган
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
В.А.Кривошеевнинг таъкидлашича, укитувчи уз фаолиятида педагогик махоратни узлаштиргани сари хамкасблари ва укувчилар у хакида нима уйлашларини анча яхши тушуна бошлайди, чукур узлаштирилган билим ва педагогик махорат туфайли укитувчи уз-узини бахолашга киришади. Коммуникатив рефлексия шахсий рефлексиянинг мазмунини, тизимини ва айнан бир хиллигини белгилайди, - деган хулосага келади муаллиф.
Булажак укитувчиларда рефлексив куникмаларни шакллантириш ва ривожлантириш йуналишлари куйидагича:
- рефлексиялар ва рефлексив кобилиятлар хакида тасаввурларни шакллантириш;
- узини тахлил ва ташхис килиш, уз касбий фаолиятига тузатишлар киритиш асосида педагогик амалиётда рефлексив куникмаларни узлаштириш ва ривожлантириш;
- укувчиларда рефлексив куникмаларни шакллантиришнинг хусусий тизимини яратиш ва укув жараёнини мос равишда кайта ташкил этиш.
Рефлексия укитувчи томонидан уз фаолияти натижаларини тахлил килиш ва узини бахолаш жараёнида ривожланади ва рефлексияни бошкариш имконияти ва зарурияти шундан иборатки, укитувчи узлуксиз таълимнинг кайси сохасида фаолият курсатмасин, узининг онгли равишда ички таъсирини (уз-узини уйлашга ва фикрлашга мажбур килиш) ва ташки таъсирини, шахсий укув жараёнида бошкариб куллай олади.
Ю.Н.Кулюткина, Я.С.Турбовский, П.В.Худоминский каби тадкикотчи олимларнинг фикрича, укитувчининг доимий педагогик фаолияти, мазмунан рефлексив хусусиятга эга булиб, у барча рефлексив жараёнларни камраб олади. ^айд этиш жоизки, хозирги кунгача педагогик рефлексия тушунчасининг мукаммал таснифи мавжуд эмас. Эхтимол мазкур ходисани урганиш психология, педагогика, педагогик-психология, фалсафа каби фанларнинг узаро алокадорлигида амалга оширилиши билан боглик холда хал килинар. Б.З.Вульфов, В.Н.Харькин каби олимлар рефлексияни - инсоннинг уз-узини англаши, касбий рефлексияни эса уз-узини касбий фаолияти давомида англаши, укитувчи махоратида педагогик рефлексияни - педагогик касбий омилкорликда узини англаши деб таърифлайдилар. Олимларнинг бу каби хулосалари касбий рефлексия булажак укитувчининг уз-узини ривожлантиришда (бу унинг уз ижодий мехнати натижасидан коникмаслиги асло мумкин эмаслиги билан белгиланади) шижоати, касбий фаолиятига оид янгиликларни мунтазам изланишида, ижодкорлигида намоён булиши билан асосланади, демак рефлексия укитувчининг уз-узини касбий такомиллаштиришига хам асос булади, деб айтиш мумкин.
Уцитувчининг касбий рефлексиясига педагогик фикрлашнинг зарур таркибий цисми сифатида цараш мумкин, у уцитувчига уз касбий фаолиятига та^лилий ёндашишни, узининг педагогик фаолиятдаги урнини аницлаш ва режалаштирилаётган ишларда ижобий натижаларга эришиш учун педагогик фаолиятни мацсадли узгартиришнинг оптимал йуллари ва конструктив воситаларини топиш имкониятини беради.
Рефлексиянинг касбий кийинчиликларни енгишдаги ролини урганган В.А.Метаеванинг ишлари хозирги куннинг энг долзарб тадкикотларидан бири саналади. Олима рефлексиянинг ривожланганлик даражаси "уцитувчининг касбий фаолиятидаги цийинчиликларни самарали уал цилишнинг асоси булмиш " педагогик махорат натижасида муваффакиятларга эришишига боглик, деган хулосага келади.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Педагогик рефлексия уцитувчига уз-узини касбий жиуатдан такомиллаштириш
манбаларини уз билими ва имкониятларидан излаб топишда кумаклашади цамда унинг
ривожланишини таъминлайди.
REFERENCES
1. Татур И. Г. Становление педагогического мастерства будущего учителя в процессе развития его рефлексивной позиции: Дис. канд. пед. наук. - Одесса. 1989.- С. 97 с.
2. Семёнов И.Н. Развитие рефлексивно-критического мышления как компонента экзистенциально-ориентированного образования//Духовность и рефлексивность в становлении профессионала: Материалы межд.науч-практ. семинара: - М.: 1997.-С.27-32.
3. Татур И. Г. Становление педагогического мастерства будущего учителя в процессе развития его рефлексивной позиции: Дис. канд. пед. наук. - Одесса. 1989.- С. 97 с.
4. Ibragimov, X., and Abdullayeva Sh. "Pedagogika nazariyasi (darslik)." T.: Fan va texnologiya 288 (2008).
5. Ибраимов Х. И. Креативность как одна из характеристик личности будущего педагога //Наука, образование и культура. - 2018. - №. 3 (27). - С. 44-46.
6. Ibragimovich X. I. O „ZBEKISTON OLIY TA'LIM TIZIMIDA KREDIT-MODUL TEXNOLOGIYALARINI QO „LLASHNING O „ZIGA XOS XUSUSIYATLARI //INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL. - 2021. - С. 209-214.
7. Ibragimovich, Ibraimov Kholboy. "Theoretical and methodological basis of quality control and evaluation of education in higher education system." International journal of discourse on innovation, integration and education 1 (2020): 6-15.
8. Maxmutovna T. X. INFLUENCE OF MASS CULTURE ON THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE SPIRITUAL AND MORAL IMAGE OF THE YOUNG GENERATION //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. - 2019. - Т. 7. - №. 12.
9. Mahmutovna T. X. Ways to Form Immunity of Protection from" Public Culture" in Adolescent Students //Kresna Social Science and Humanities Research. - 2022. - Т. 3. - С. 115-117.
10. Makhmutovna T. K., Ibragimovna T. I. Specific features of the pedagogical process focused on increasing the social activity of youth //Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR). - 2020. - Т. 9. - №. 6. - С. 165-171.
11. Abdullaeva, B. S., Sobirova, M. A., Abduganiev, O. T., & Abdullaev, D. N. (2020). The specifics of modern legal education and upbringing of schoolchildrenin the countries of the post-soviet world. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2706-2714.
12. Oglu, Abduganiev Ozod Tursunboy. "Pedagogical Conditions And Mechanisms Of Development Of Social Active Civil Competence In Students." Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 12, no. 7 (2021): 433-442.
13. Abduganiyev, O. T. (2022, December). FACTORS AFFECTING THE DEVELOPMENT OF SOCIALLY ACTIVE CITIZENSHIP COMPETENCE IN STUDENTS. In E Conference Zone (pp. 10-13).
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
14. Abduganiev O. Developing Student Civil Competency //Eastern European Scientific Journal. - 2019. - №. 1.
15. Махмудов А. Х., Джураев Р. Х., Ахунжонов А. Т. Дидактический потенциал шахматной игры //Наука и образование сегодня. - 2020. - №. 6-2 (53). - С. 70-71.
16. Махмудов А. Х. ИНТЕНСИФИКАЦИЯ ОБУЧЕНИЯ ПРЕДМЕТА «ШАХМАТЫ» ЧЕРЕЗ РЕШЕНИЯ ШАХМАТНЫХ ЗАДАЧ: 10.53885/ед. 2022.49. 38.098 Махмудов Абдулхалим Хамидович, д. 2 п. н, зам. директора Узбекского научно-исследовательского института педагогических наук им. Кары Ниязи, abdu-hm@ yandex. ru //Научно-практическая конференция. - 2022. - С. 766-768.
17. Джураев Р. Х., Махмудов А. Х., Фефелов В. С. Методология формирования учебно -творческого плана для компетентностной подготовки магистров //Педагогические науки. - 2012. - №. 1. - С. 84-90.
18. Махмудов А. Х., Абдурахмонов З. Б. Таълимда замонавий ракамли технологияларидан фойдаланишнинг ютуклари ва муаммолари //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. CSPI conference 3. - С. 97-99.