Научная статья на тему 'Бўлажак ўқитувчиларда маънавий- моддий ҳаёт уйғунлигини ривожлантиришда педагогик технологияларнинг аҳамияти'

Бўлажак ўқитувчиларда маънавий- моддий ҳаёт уйғунлигини ривожлантиришда педагогик технологияларнинг аҳамияти Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
475
59
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавият / таълим / тарбия / ахлоқ / шахс / инсонпарварлик / духовность / обучение / воспитание / мораль / личность / гуман

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мирсагатова Н. С.

Мақолада педагогик технологиялар орқали талабаларда маънавий ва моддий ҳаёт уйғунлигини ривожлантириш масалалари ёритилган, интерфаол методлар ва уларнинг ўзига хос хусусиятлари ҳақида фикр-мулоҳазалар юритилган. Шу билан бирга, мақолада талабаларда маънавий ва моддий ҳаёт уйғунлигини ривожлантиришда интерфаол методлардан амалий фойдаланиш йўллари аниқ мисоллар билан кўрсатилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В РАЗВИТИИ У БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ЧУВСТВА ЕДИНСТВА МОРАЛЬНОЙ И МАТЕРИАЛЬНОЙ СТОРОН ЖИЗНИ

В статье освещены педагогические технологии, воздействующие на развитие у студентов чувства единства моральной и материальной сторон жизни. Рассмотрены отличительные черты и аспекты интерактивных методов. Также в статье приведены конкретные примеры по применению интерактивных методов, воздействующих на развитие у студентов чувства единства моральной и материальной сторон жизни.

Текст научной работы на тему «Бўлажак ўқитувчиларда маънавий- моддий ҳаёт уйғунлигини ривожлантиришда педагогик технологияларнинг аҳамияти»

62 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/

Мирсагатова Н.С.,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Умумий педагогика» кафедраси катта укитувчиси

БУЛАЖАК УКИТУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ-МОДДИЙ ^АЁТ УЙГУНЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АХ.АМИЯТИ

МИРСАГАТОВА Н.С. БУЛАЖАК УЦИТУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ-МОДДИЙ Х,АЕТ УЙ¥УНЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АЦАМИЯТИ

Маколада педагогик технологиялар оркали талабаларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлигини ривожлантириш масалалари ёритилган, интерфаол методлар ва уларнинг узига хос хусусиятлари х,акида фикр-мулох,азалар юритилган. Шу билан бирга, маколада талабаларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлигини ривожлантиришда интерфаол методлардан амалий фойдаланиш йуллари аник мисоллар билан курсатилган.

Таянч суз ва тушунчалар: маънавият, таълим, тарбия, ахлок, шахс, инсонпарварлик.

МИРСАГАТОВА Н.С. ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В РАЗВИТИИ У БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ЧУВСТВА ЕДИНСТВА МОРАЛЬНОЙ И МАТЕРИАЛЬНОЙ СТОРОН ЖИЗНИ

В статье освещены педагогические технологии, воздействующие на развитие у студентов чувства единства моральной и материальной сторон жизни. Рассмотрены отличительные черты и аспекты интерактивных методов. Также в статье приведены конкретные примеры по применению интерактивных методов, воздействующих на развитие у студентов чувства единства моральной и материальной сторон жизни.

Ключевые слова и понятия: духовность, обучение, воспитание, мораль, личность, гуманизм.

MIRSAGATOVA N.S. SIGNIFICANCE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN DEVELOPMENT THE SENSE OF MORAL AND MATERIAL SIDES UNITY AMONG FUTURE TEACHERS

In the article are lightened pedagogical technologies impacting to development among students sense of unity of etical and material sides of live. There are considered deferences of interactive methods. There are provided examples of interactive methods implementation impacting to development among studets senses of moral and material unity.

Keywords: movflity, education, upbringing, morals, indvid, humanitarianism.

Маънавий ва моддий цаёт уйгунлиги омилларининг урни, ацамияти цацида Узбекистон Республикаси Биринчи Прези-денти Ислом Абдутаниевич Каримов «... моддий ва маънавий цаёт тамойиллари бир-бирини инкор этмайди, аксинча, узаро ботаниб, бир-бирини тулдиради. Юксак тарацциётга эришишни орзу циладиган цар бир инсон ва жамият уз цаётини айнан ана шундай диалектик ва узвий бомицлик асосида цурган ва ривожлантирган тацдирдагина ижобий на-тижаларга эриша олади»1, деб шахс цаётида маънавий ва моддий цаёт уйтунлигининг муцим ацамият касб этишини таъкидлайди.

Маънавий х,аёт мох,иятига кура инсоннинг Fоявий нуктаи назардан камол топишини таъ-минловчи мух,ит булиб, унда шахс рух,ияти, х,иссиёти, онги, тафаккури ва дунёкараши шаклланади, унинг маънавий эх,тиёжлари кон-дирилади. Шахс маънавий х,аётининг ташкил этилишида фан, маданият, санъат, дин, ахлок, сиёсат х,амда х,укук етакчи урин тутади.

Моддий х,аёт мох,иятига кура, инсонни та-биий ва сунъий равишда ураб олувчи мух,ит булиб, у моддий ишлаб чикариш, ишлаб чи-кариш тажрибаси, техника, технология х,амда бошка моддий кадриятлар мажмуи асосида х,осил булади.

Моддий ва маънавий х,аёт уЙFунлигига эри-шиш - шахс томонидан маънавий ва моддий эх,тиёжларни кондириш йулида амалга оши-рилаётган жисмоний хатти-х,аракат х,амда Fоявий-руx1ий жараёнларнинг мазмунан бир-бирига мос келиши; маънавий ва моддий х,аётнинг узаро мутаносиблигидир, мазкур жа-раённинг мох,иятини моддий неъматни яра-тиш йулида ташкил этилаётган жисмоний х,аракатларнинг эзгу Fоялар билан раFбатлан-тирилиши тарзида талкин этилишидир.

Демак, таълим-тарбия жараёнлари ёки аудитория, таълим муассасаларидан ташкарида ташкил этиладиган тарбияга йуналтирилган фаолиятларда талабаларда моддий бойликка (унинг эквивалент куриниши булган пул) ижобий муносабат мавжуд булса, уни яратиш жа-раёнига х,ам ижобий ёндашув зарурлигини уктириб бориш талаб этилади. Ана шундагина талаба х,ам маънавий жих,атдан усади, х,ам моддий фаровонликка эришади.

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -68-69-б.

Таълим-тарбия жараёнида педагогик тех-нологиялардан фойдаланиш оркали укитувчи ва талабалар уртасида фаол х,амкорликдаги таълим амалга ошади ва унда х,ар икки томон х,ам бир-бирини тулик тушунишига эришилади.

Демак, педагогик технологиялар укитувчи ва талабалар уртасидаги фаоллика асосланган педагогик таъсир этиш усулларидан бири булиб, у таълим мазмунининг таркибий кисми х,исобланади.

Булажак укитувчиларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлигини ривожлантиришда мазкур усулдан фойдаланиш оркали уларнинг мустакил фикрлаш кобилиятлари ривожлан-тирилади, мазкур мавзу юзасидан эркин фикр-лашларига кенг йул очилади. Бу эса, уз навба-тида, талабаларни мустакил карорлар кабул килишга, ижодий фикр-мулох,аза юритишга йуналтиради х,амда уларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлиги х,акидаги билим, куникма ва малакалар ривожланиб боради.

Булажак укитувчиларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлигини ривожлантиришда педагогик технологияларнинг узига хос максад ва вазифалари мавжуд булиб, улар куйидаги-лардан иборат:

• талабаларни маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлиги масаласи борасида эркин, танкидий, тах,лилий, мантикий, ижодий фикрлашга ва улар асосида туFри карорлар кабул килишга ургатиш;

• талабаларнинг маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлиги х,акидаги муаммоли вазиятларни туFри х,ал килишга, назарий ва амалий х,амда касбий (х,аётий) топширикларни бажаришни уддалашга ургатиш;

• талабаларнинг маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлиги масаласи х,акида фикрлашга ундаш

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

оркали уларни изланиш ва ижодкорлика йуналтириш;

• педагогик жараёндаги узаро хамкорлик фаолиятининг самарали йуллари ва касбий билим, куникма хамда малакаларини эгаллаш-га булган кизикишларини таъминлаш;

• талабаларни ташкилотчилик, бошкарув-чанлик ва йуналтирувчанликка ундаш;

• укитувчи ва талабаларнинг хамкорлик-даги фаолиятини ташкил этиш1.

Демак, педагогик технологиялар булажак укитувчиларда маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигини ривожлантиришда самарали таъ-сир кучига эга булиб, улар томонидан таклиф этилган маълумотларни тула тушунишга хамда узлаштиришга замин яратади.

Куйида педагогик технологияларнинг булажак укитувчиларда маънавий-моддий хаёт уЙFунлигини ривожлантиришда хизмат кила-диган жихатларини мисоллар оркали куриб чикамиз.

«Карама-царши муносабат» методи2.

Бу метод талабалар узлаштирган билимла-рини тахлил ва тахлил-синтез килиш асосида хамда иккинчи даражали маълумотлар сифа-тида гурухларга ажратиш имконини беради. Шу билан бирга уларда берилган мавзуга нис-батан тахлилий ёндашув мавзунинг умумий мохиятини чукур англаб олишларига йуналти-рилган. Ушбу метод аввал талаба билан якка ишлаш, сунгра кичик гурухда ишлаш оркали ташкил этилади. МашFулотда талабаларга якка тартибда ва гурухларда ишлашлари учун ол-диндан тайёрлаб куйилган методик таркатма материаллар берилади. Бунда улар аввал якка тартибда, сунгра кичик гурухларда ва жамоа-да ишлайдилар. «Карама-карши муносабат» методидан булим ёки боблар буйича якуний дарсларни ташкил этишда фойдаланилса яна-да самаралирок булади.

Кулланиши: маъруза, лаборатория, семинар ва талабаларнинг буш вактларини самарали ташкил этишда фойдаланиш мумкин.

1 Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва мах,орат. - Т.: «Фан ва технологиялар» нашриёти, 2006.

2 Мирсагатова Н.С. Талаба-ёшларда маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигини такомиллаштиришда педагогик технологияларнинг урни. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ

нашриёти, 2011.

Машгулотда фойдаланиладиган восита-лар: А-З, А-4 форматдаги ^озлар ва маркер-лар.

Машгулотни утказиш тартиби:

1. Мавзунинг умумий мазмуни ёдга олина-ди ва машFулот кетма-кетлиги талабаларга ту-шунтирилади.

2. Мавзунинг мохиятини ёритувчи тушун-чалар аникланади.

3. Улар муайян кетма-кетликда кайд этилади.

4. Тушунчалар шахсий ёндашув асосида мухим булган ва мухим булмаган тушунчалар тарзида гурухланади.

5. Жадвал тузилиб, унинг 1-устунига мухим булган, 2-устунига мухим булмаган тушунчалар ёзилади.

6. Аввал якка тартибда, сунгра кичик гу-рухларда вазифалар мухокама килинади.

7. Кичик гурухлар уз ишларини укиб эшит-тирадилар ва гурух фикр-мулохазалари жа-моада мухокама этилади.

8. Жамоанинг умумий фикрига кура якуний хулосани ифода этувчи жадвал яратилади.

«Келишув ва зиддият» ролли-ишчан уйини.

Методнинг максади: талабаларда мантикий ва танкидий фикрлаш, муросага келиш махоратини ривожлантириш хамда маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига тегишли булган тушунчаларнинг мохиятини тахлил этиш.

Машгулотни утказиш тартиби.

1. Уйиннинг бориши. Талабаларга кетма-кет тасдиклаш мумкин булган фикрлар ёзилган таркатма материаллар намойиш этилади ва бу фикрларни кабул килиш ёки кабул килмаслик таклиф килинади. Таркатма материалдаги фикрларни кабул килган талабалар бир то-монга, колганлар эса бошка томонга утадилар. Натижада 2 та кичик гурух хосил булади. Гурухларнинг вазифалари бошка гурух вакил-ларини уз гурухларига оFдиришдан иборат-дир3.

Таркатма материалда тахминан куйидагича фикрлар бериш мумкин:

- инсон хаётида моддий хаёт асосий аха-миятга эга;

- маънавий хаёт тушунчаси бугунги кун-нинг долзарб масаласи;

3 Ишмухамедов Р. Укув жараёнида интерфаол услублар ва педагогик технологияларни куллаш услубияти. - Т., 2008. -60-61-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

- моддий хаёт асосини нафсни жиловлай билиш тартибга солиб туради;

- моддий хаёт - моддий эхтиёж, пул, кучмас мулк дегани;

- шахс маънавиятли булмай туриб моддий фаровонликка эриша олмайди;

- машхур шахслар хаёти ва фаолиятини урганиш омад ва муваффакиятнинг омили хисобланади;

- моддий ва маънавий хаёт уЙFунлигига эришиш шахсан мен учун мухим ахамиятга эга;

- моддий эхтиёжлар мехнат килиш, билим олиш, касбий ва хаётий тажрибани ошириш йуллари билан кондирилиши мумкин;

- маънавиятли шахс уз моддий эхтиёж-ларини кондиришда узгалар манфаатини пой-мол этиб максадга эришишдан, карз олишдан, уз имкониятларини нотуFри бахолашдан фой-даланиши мумкин эмас;

- моддий ва маънавий хаёт уЙFунлигига эришишда маънавий-ахлокий сифатларга эга-лик, шахс сифатида узликни англаш, иймон-эътикодга эгалик омиллари мухим ахамиятга эга.

2. Тацлил. Мазкур боскичнинг вазифаси уйинни утказиш вактида уз холатини тахлил кила олиш ва куйидаги саволларга жавоб бе-ришдан иборат булади.

- Уйин шартларини бажариш кийин бул-дими?

- Берилган вазифани амалга оширишда нималарни х,ис этдингиз?

- Бахс-мунозара натижасидан коникдин-гизми?

- Натижага эришишингизда сизга нима ёр-дам берди ва нима халакит берди?

Ушбу машFулот ута кутаринки рухда ташкил этилиши максадга эришиш учун асос булади.

Бахс-мунозаранинг натижасини, албатта, тахлил этиш ва бахолаш лозим.

3. Муросага келишнинг кичик гуруцларда ташкил этилиши. Мазкур боскичнинг вазифаси иштирокчилар уртасидаги у ёки бу вазифани тасдиклашга эришишдан иборат.

Талабаларга бирон-бир тасдикланган фикр-ни танлаш имконияти берилади. Бу биргалик-даги иш куйидаги куринишда олиб борилади: бир киши тасдикловчи, иккинчи киши инкор этувчи булади. Ушбу фаолият якунида маълум

бир жуфтликлар аникланади. 10 дакика мо-байнида муросага эришиш керак.

Мухокама килиш учун тахминий саволлар:

- Сизга уйин шартларини бажариш кийин булмадими?

- Уйин жараёнида Сиз нималарни х,ис этдингиз?

- Бахс-мунозара натижаси Сизни кониктирдими?

- Натижага эришишда Сизга нима ёрдам берди ва нима халакит килди?

МашFулот охирида укитувчи томонидан та-лабалар бахоланадилар ва машFулот якунла-нади.

Педагогик технологиялар асосида талаба-ёшларда маънавий ва моддий хаёт уЙFунлиги фазилатларини ривожлантириш мавзуси х,аки-да фикрлашар эканмиз, ушбу фазилатларни такомиллаштиришда укитиш технологиялари-нинг хам узига хос урни мавжуддир.

«3 х 4» методи.

Машгулотнинг максади: талабаларни маънавий ва моддий хаёт уЙFунлиги борасидаги масала юзасидан жамоада ёки кичик гурух,-ларда фикрлаш, берилган фикрларни тахлил килиб, уларнинг ичидан энг кераклиги, асос-ланганини танлаб олишга ва шу билан бирга уз фикрини бошкаларга асослаб бериш мала-касини хосил килишга ургатади. «3х4» методи аввал талаба билан якка ишлаш, сунгра кичик гурухда ишлаш оркали ташкил этилади.

Умумий педагогика фанидан амалий маш-Fулотлар ва талабаларнинг буш вактларини самарали ташкил этишда мазкур методдан фойдаланиш мумкин.

Машгулотни утказиш тартиби:

• укитувчи талабалар сонини хисобга олиб, уларни 3-4 кишидан иборат кичик гурухларга ажратади;

• укитувчи талабаларга методнинг амал килиш кетма-кетлигини тушунтиради ва хар бир кичик гурухга олдиндан тайёрлаб куйил-ган юкори кисмида маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига оид ёзуви булган варакларни таркатиб чикади;

• гурух аъзолари таркатма материалдаги маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига оид булган ёзувларни узаро мулохаза килиб да-вом эттирадилар;

• вазифа бажарилгач, гурух аъзолари туриб, соат мили йуналиши буйича тартиб би-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

лан жойларини узгартирадилар, яъни 1-гурух 2-гурухнинг, 2-гурух 3-гурухнинг, 3-гурух эса 4-гурухнинг жойига утади;

• бошка жойга келиб утирган гурух аъзо-лари стол устида колдирилган таркатма мате-риалдаги маънавий ва моддий хаёт уЙFун-лигига оид фикрлар билан танишиб, унга яна учтадан бошка уз фикрларини ёзиб чика-дилар;

• шу тарика кичик гурухлар уз жойларига навбат билан кайтиб келгунга кадар берилган вазифани амалга оширадилар ва таркатма ма-териалларга маънавий ва моддий хаёт уЙFун-лигига оид булган учтадан уз тушунчаларини ёзиб чикадилар;

• топширилган вазифаларни бажариб жойларига кайтиб келган гурухлар таркатма материалдаги тупланган барча маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига оид фикрларни диккат билан урганиб чикадилар ва улардан фойдаланиб берилган мавзуга аник таъриф ёки коида изохини келтириб чикарадилар;

• хар бир гурухдан бир вакил тайёрланиб, гурух томонидан берилган маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига оид таъриф ёки коидани укиб эшиттиради, такдимот килади;

• укитувчи гурухлар томонидан берилган маънавий ва моддий хаёт уЙFунлигига оид таърифлар ёки коидаларни изохлайди хамда бахолайди, шундан сунг машFулотни якун-лайди1.

Мазкур методни утказишда гурухлар сони 4 та булгани максадга мувофик хисобланади. Шунда кичик гурухлар жойларини 3 марта ал-маштирадилар ва бу билан вакт тежалади хамда зерикиб колишга йул куйилмайди. Агар гурухда талабалар сони куп булса, у холда уларни иккита катта гурухга булиб, кичик гурухлар алмашинувини хар бир катта гурух орасида алохида, такдимотини эса биргаликда утказиш мумкин.

Агар аудиторияда шароит булмаса, гурухлар алмашинувидан эмас, балки таркатма ма-териалларнинг узини алмаштириш, яъни хар

1 Ишмухамедов Р.Ж. Тарбияда инновацион технология-лар. - Т.: Узбекистон Республикаси Президентининг «Ис-теъдод» жамFармаси, 2010. -3-б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

бир гурухнинг уз вараFи жойига келгунча алмаштириш усулидан фойдаланиш мумкин.

«3х4» методини куйидаги мавзулар асосида ташкил этиш мумкин.

«Инсонпарварлик - бу...», «Маънавий-моддий хаёт уЙFунлиги - бу...», «Адолатпар-варлик - бу.», «Сизнинг тасаввурингизда очиккуллилик», «Саховатпешалик - бу ...», «Халоллик - бу .» каби мазмундаги коFоз варакларининг юкори кисмида давом эттири-лиши ёки фикрлар билан тулдирилиши лозим булган асосий тушунчадан фойдаланилади.

Хар бир укитувчи ушбу методлардан уз фа-нининг мазмун-мохиятидан келиб чикиб фой-даланиши ва максади, шарт-шароитни хисобга олган холда керагича узгартириши мумкин.

Тарихан тараккиёт натижаларни тахлил килиб айтиш мумкинки, инсоният буюк мак-садларни кузлаб юксак тараккиёт сари инти-лар экан, маънавий-моддий хаёт уЙFунлигига булган эхтиёж хам шунчалик ортиб боради. Маънавий-моддий хаёт уЙFунлиги инсонлар-нинг мавжуд хаётга нисбатан карашларини тубдан узгартириб, келажакка булган ишонч туЙFусини ошириб бораверади.

Таълим-тарбия жараёнига педагогик техно-логияларни татбик этиш хам булажак уки-тувчиларда маънавий-моддий хаёт уЙFунли-гини ривожлантиришга эришишнинг мухим омилларидан бири саналади. Педагогик тех-нологиялар эса жараённи туFри ва максадли ташкил этишни такозо этади. Зеро, педагогик технологиялар аник максад асосида, изчил, узлуксиз ва тизимли олиб борилиши натижа-ни кафолатлаш учун хизмат килади.

Мазкур вазифани мувафаккиятли ташкил этишда умумий педагогика, она тили ва ада-биёт, миллий Fоя, физиология, тарих ва бошка ижтимоий фанларнинг имкониятлари бекиёс.

Демак, булажак укитувчиларда маънавий-моддий хаёт уЙFунлигини ривожлантиришда педагогик технологиялардан уринли фойдаланиш таълим-тарбия самарадорлигини оши-риш ва бугунги кун талабига жавоб берадиган, интеллектуал салохияти юкори булган, узида маънавий-моддий хаёт уЙFунлигини мужассам этган ижодкорларни тарбиялаш учун хизмат килади.

Г ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ 67 У

Адабиётлар руйхати:

1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

2. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва майорат. - Т.: «Фан ва технология-лар», 2006.

3. Ишмух,амедов Р.Ж. Тарбияда инновацион технологиялар. - Т.: Узбекистон Респуб-ликаси Президентининг «Истеъдод» жамFармаси, 2010.

4. Зиямух,аммадов Б. Баркамол авлодни вояга етказиш сирлари. - Т.: «Сано-стандарт», 2011.

5. Мирсагатова Н.С. Талаба-ёшларда маънавий ва моддий х,аёт уЙFунлигини тако-миллаштиришда педагогик технологияларнинг урни. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ нашриёти, 2013.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.