УДК 631.356.4
АВТОМОБИЛДА МОТОР МОЙИНИ САРФИГА БОГЛЩ МУАММОЛАР
Атаханов Хошимжон Боймирзаевич кат.ук. Тел: +998 90 640 34 40 Mail: [email protected]
Ёкуббеков Шохрухбек Тохиржон угли тел.: +998941553339; e-mail: [email protected].
Тургунов Зокиржон Хошимбоевич Тел: +998 99 322 59 61 Mail: [email protected].
Анотация. Автомобилда мотор мойини сарфига боглик муаммолар буйича маълумотлар келтирилган. Бунда мотор мойлари ёнилги-мойлаш материалларини тугри ишлаш шартлари келтирилган.
Анотация. Имеются сообщения о проблемах с расходом моторного масла в автомобиле. При этом приведены условия правильной эксплуатации моторных масел и топлива.
Anatation. There are reports of problems with engine oil consumption in vehicles. At the same time, the conditions for the proper operation of engine oils and fuels are given.
Калит сузлар: ресурслар, ёнилги-мойлаш материаллари, электр энергия, иссиклик энергияси, мотор мойи, цилиндр, поршен, кувват.
Ключевые слова: ресурсы, горюче-смазочные материалы, электроэнергия, тепловая энергия, моторное масло, цилиндр, поршень, мощность.
Key words: resources, fuels and lubricants, electricity, thermal energy, motor oil, cylinder, piston, power.
Автомобил транспорта транспорт тизимининг ажралмас кисмидир. Унинг улушига ташиш хджмининг катта кисми тугри келади [1]. Автомобил транспортидан кенг фойдаланиш унинг бошка турларига нисбатан афзалликларига боглик. Аммо шу билан бирга, унинг бир катор камчиликлари мавжуд. Улардан бири ташиш таннархини нисбатан юкорилиги ва куп ресурслар сарфланиши [2,3,4,5,6,7]. Автотранспорт воситаларини эксплуатациясида фойдаланиладиган ресурслар орасида уларнинг нархи буйича биринчи уринни ёнилги-мойлаш материаллари эгаллайди [8]. Шундай килиб, А.В.Вознесенскийнинг маълумотларига кура [9], улар харажатларнинг тахминан 40% ни ташкил килади (1-жадвал).
Автомобилларни эксплуатациясидаги ресурсига харажатларни таксимоти [9].
_1-жадвал
Ресурслар тури Харажатлар улуши
Ёнилги-мойлаш материаллари 0,40
Эх,тиёт деталлар 0,31
Шиналар 0,08
Электр энергия 0,05
Иссиклик энергияси 0,03
Бошка хом ашё ва материаллар 0,12
Саклаш буйича харажатлар 0,01
Жами: 1,00
Мойнинг меъёрий сарфини (ёнилги сарфидан 2,4 ... 4,5%) [10] ва унинг бозор нархларини (2016 йил бошида 2000 дан 38000 сумгача) [11, 12] х,исобга олган х,олда, харажатлар аникланди, у мотор мойи учун транспорт воситаларини ишлатишдаги ресурслари сарфининг 2,0 ... 5,0% ташкил этади. Масалан, йиллик юриш масофаси 40 минг км булган КАМАЗ-5310 автомобили учун мотор мойининг сарфи битта автомобил учун тахминан 3550 минг сумни ташкил килиши мумкин. Катта АТК лари учун мотор мойининг сарфи йилига бир неча миллион сумни ташкил этиши мумкин. Шунинг учун унинг сарфини камайтириш муаммоси долзарб булиб, унинг эчиш харажатларни камайтиради ва автомобиллардан фойдаланиш самарадорлигини оширади.
Мотор мойи учун катта харажатлардан ташкари, уни ишлаб чикариш учун чекланган хомашёни х,ам х,исобга олиш керак. Мотор мойининг асосий таркибий кисми нефт мах,сулотидир. Нефт кайта тикланмайдиган манба х,исобланади. Дунёда нефт истеъмоли муттасил усиб бормокда (1-расм): энг катта улуш АКШга тугри келади-у кунига 19,2 миллион баррелдан ортик, кейинги уринда Европа иттифоки мамлакатлари -кунига тахминан 13,6 миллион баррел/кун(2-жадвал) [13].
Дунё мамлакатлари томонидан нефт истеъмоли (млн баррел/кун) [13] _2-жадвал.
ТР Мамлакатлар даражаси Мой истемоли(бар/кун)
1 Америка Кушма Штатлари 19 150 000
2 Хитой 9 400 000
3 Япония 4 452 000
4 Х,индистон 3 182 000
5 Саудиа Арабистони 2 643 000
6 Германия 2 495 000
7 Канада 2 209 000
8 Россия 2 199 000
10 Мехико 2 073 000
11 Бразиля 2 029 000
12 Франсия 1 861 000
13 Ирок 1 845 000
14 Бирлашган Араб Амирликлари 1 622 000
15 Италия 1 528 000
16 Испания 1 441 000
17 Индонезиа 1 292 000
18 Сингапур 1 080 000
19 Нидерландия 1 009 000
20 Таиван 1 002 000
Дунё мамлакатлари томонидан нефт истеъмоли (млн баррел/кун) [13] Дунёда х,ар йили карийб 40 миллион тонна мойлаш материаллари истеъмол килинади, уларнинг тахминан 0,8 % мамлакатимиз х,иссасига тугри келади [14]. Талабнинг усиши х,ар йили тахминан 5% ни ташкил килади.
МДХ, мамлакатларида йилига карийб 450 минг тонна мотор мойлари ишлаб чикарилади, уларнинг тахминан 60% Россияда республикамизда эса 5% якини истеъмол килинади[13]. Тижорат юк автомобиллари паркининг усишини (2-расм), шунингдек,
ахолининг автомобиллаштириш даражасининг ошишини (3-расм) [1] хисобга олган холда, як;ин келажакда мотор мойига булган талаб ортади деган хулосага келиш мумкин.
2-расм. Наманган вилоятида юк автомобиллари паркининг усиши
3 350 | 30»
о за § 200
150
100
50 0
£
о
и
1
-
гс-к авто ?■ [о о [-от а.с н
1т
1М5
2020
2019 2015 Вакг. Йшшар
3-расм. Наманган вилояти ахолисини транспорт воситалари билан
таъминланганлиги.
Мотор мойи сарфини камайтириш муаммоси турли сохаларда хал этилади: автомобилларни лойихалаш ва ишлаб чикаришда; мойларнинг янги навларини яратишда; автомобиллардан фойдаланиш сохасида; етказиб бериш ва захиралаштириш сохасида. Шуни таъкидлаш керакки, юкоридаги даражаларнинг хар бирида муайян муаммоларни хал килиш бир катор келишувларни келтириб чикаради.
Шундай килиб, автомобил двигателларини лойихалашда, бир томондан, мой сарфини камайтириш лозим булса, бунинг учун силиндр деворларига мой плёнкасининг калинлигини камайтириш керак, бошка томондан, плёнка калинлигининг пасайиши ишкаланиш кучларининг ошишига, мос равишда ёнилги сарфининг ва цилиндр-поршен гурухи (СПГ) деталларнинг ейилиш жадаллигининг ошишига олиб келади. [15, 16].
Мойларни яратиш ва ишлаб чикариш сохасида уларнинг хизмат килиш муддатини бир неча баравар оширишга имкон берадиган технологиялар ишлаб чикилган [17], аммо бундай технологиялардан фойдаланиш махсулотларнинг сотилишининг мос равишда кискаришига ва фойданинг пасайишига олиб келади, шунинг учун ишлаб чикарувчилар уларни амалга оширишдан манфаатдор эмаслар.
Автомобилларнинг эксплуатасия килишда хам бир катор келишувлар мавжуд:
- мой алмаштириш даврийлигининг купайиши ва мой харажатларининг мос равишда пасайиши - двигателнинг ишлаш муддатининг пасайиши ва таъмирлаш харажатларининг ошишига олиб келади;
- мойнинг куйишга сарфини камайтириш ва двигател ресурсини купайтириш максадида юкори сифатли мойларни танлаш - мой сотиб олиш нархини оширишга олиб келади;
- мой сарфини камайтириш учун двигателни таъмирлараро даврийлигини кискартириш - таъмирлаш харажатларини оширишига олиб келади.
Таъминот ва резервлаштириш сохасида мойга булган талабни кондириш ишончлилиги ва захираларни саклаш харажатлари уртасидаги келишувга асосланиб, таъминотнинг даврийлиги ва хажмини аниклаш муаммоси хал килинмокда.
Мотор мойлари ички ёнилги двигателларининг ишлашида мухим рул уйнайди, [11,
12]:
- двигател деталларининг ишкаланишини ва уларнинг ейилиш жадаллигини уларнинг юзаларида кучли мойли плёнка хосил килиш ёнилги билан камайтириш;
- СПГ жуфтларидаги тиркишларни зичлаштириш;
- деталларни совутиш, ишкаланиш минтакаларидан ейилиш махсулотларни олиб
кетиш;
- деталларнинг сиртларини коррозиядан химоя килиш;
- курум куринишидаги ёткизиклар, лаклар, куллар пайдо булишини олдини олиш.
Ушбу вазифаларни бажариш учун мотор мойлари бир катор куйидаги
хусусиятларга эга: ковушкоклик-харорат; ейилишга карши; ювувчи; майдаловчи; оксидланишга карши; коррозияга карши; энергия тежовчи [2,3,4,5,6,7]. Ушбу хусусиятлар двигателнинг ишлаш муддатини ва мотор мойининг сарфини белгилайди, транспорт воситаларидан фойдаланиш самарадорлигини шакллантиради.
Мотор мойини сарфи иккита таркибий кисмдан иборат: режали техник хизмат курсатиш (ТХК) ва тамирлашда (Т) мой алмаштириш ( тукиш) учун сарф; двигателнинг ишлаши жараёнидаги сарф.
Иккинчи компонент куйидаги таркибий кисмлардан иборат:
- мой двигателдан герметикланмаган бирикмалардан ташкарига сизиб чикади [2,3,4,5,6,7];
- мой ёнилги камерасига поршен ва гилза орасидаги тиркиш оркали хамда клапан стержени ва втулка орасидан кириб бориши, силиндр гилзаси деворида бугланиш натижасида хосил булган ёнилгини куйиши, [7, 8, 9, 13, 16];
- двигател картеридан мойнинг бугланиши, картернинг шамоллатиш тизими оркали окиши [7, 8, 9, 13, 16];
- турбокомпрессор ва пневмокомпрессор томонидан мой сарфи (агар мавжуд булса) [11, 12].
Мой алмаштириш учун сарф аникланади:
- мой картерининг хажми;
- алмаштириш даврийлиги;
- транспорт воситаларини эксплуатация килиш жадаллиги.
Автомобилларни эксплуатация килиш нуктаи назаридан, берилган маркадаги ва моделдаги автомобил учун картер хажми доимийдир. Янги двигателларни яратишда мой хажмининг пасайиши билан унинг эскириш жадаллиги тезлашишини, курум хосил булиш ва двигателнинг ейилиш жадаллиги кучайишини хисобга олиш керак. Картернинг сигими оширганда, алмаштиришда тукилган мой микдори ортади [17].
Мой алмаштириш даврийлиги двигател конструксияси мукаммаллашганлигига (иш жараёни, мойни тозалаш ва совутиш тизимлари), мой сифатига, шунингдек, транспорт воситаларининг эксплуатацияси шароитларига боглик. Мой алмаштириш - бу техник хизмат курсатиш операцияларидан биридир. Унинг даврийлиги автомобил ишлаб чикарувчиси томонидан белгиланади ва эксплуатация шароитларини хисобга олган холда тугриланади. Масалан, автомобил транспортининг харакатланувчи таркибига техник хизмат курсатиш (ТХК) ва тамирлаш (Т) тугрисидаги Низомга [18] мувофик, техник хизмат курсатиш даврийлиги эксплуатация шароитлари тоифасига ва табиий-иклим шароитига караб тугриланади. А.А.Петелиннинг тадкикотларида мойларнинг алмаштириш даврийлигини мавсумий шароитга караб тугрилашни таклиф килган [18]. В.В. Эфимовнинг ишларида [6] махсус транспорт воситалари учун мойнинг ишлаш муддатини тугирлаш методикасини ишлаб чикилган.
Шундай килиб, техник хизмат курсатиш даврийлиги эксплуатация шароитларига боглик булганлиги сабабли, алмаштириш учун мой сарфи хам уларга боглик.
Автомобилларни эксплуатация килиш жадаллиги бир катор омилларга боглик.
Белгиланган буюртмачилар гурухига эга булган малум бир корхона учун эксплуатация жадаллиги учта таркибий кисм билан белгиланади [13.14]:
l = lc + lr + lp
бу ерда l - эксплуатациянинг уртача жадаллигининг нисбатан давомли вакт даврида узгариши (тренд); l - даврий (мавсумий) таркибий кисм; lp - тасодифий таркибий кисм.
Таркибий кисм автомобил ишлай бошлагандан бери юрган масофага боглик: ишлаш вактининг купайиши билан бузилиш окимининг купайиши натижасида автомобилнинг тамирлашда туриб колиш вакти купаяди ва эксплуатация жадаллиги пасаяди. Шундай килиб, В.А.Шетин ва хаммуаллифлар [13], КАМАЗ автомобилларининг вакт бирлигида уртача йиллик юриш масофасининг узгариши куйидаги модел буйича тавсифланади:
L г = 78 • exp(-0,0484- T).
Эксплуатация жадаллигининг даврий ёки мавсумий узгаришлари саноат, кишлок хужалиги, курилишда иш хажмининг мавсумий узгариши, хайдовчилар таътилининг мавсумийлиги, йил давомида транспорт воситаларининг ишлаш шароитларининг узгариши, биринчи навбатда йул шароитларига боглик [10,11]. Даврий таркибий кисмни тавсифлаш учун гармоникалар сони 2 дан 5 гача булган гармоник катордан фойдаланиш тавсия этилди [17]:
g
lT = Tlfos(m(kT, - Tk))
к=1
бу ерда k- гармоникалар тартиб раками; g - гармоникалар сони; lk - кли гармониканинг ярим амплитудаси; m - Ti ва Ti + 1 орасидаги интервал (градусларда); Tk -тебранишнинг бошлангич фазаси (ойларда).
Масалан, В.В.Аникеевнинг фикрига кура, эксплуатация килишнинг уртача ойлик ме'ёрларининг узгариши модел билан тавсифланади [12]:
l = 2,49 + 1,54-Cos(30^ (T - 2,07)) + 0,62 • Cos(30• (T-11,18)) + 0,29 • Cos(30• (T - 5,37)).
Б.Э.Довбни фикрига кура, эксплуатация жадаллигининг тасодифий таркибий кисми 65% холларда Вейбулла конуни, 22% холларда - экспоненциал, 11% холларда- нормал ва логнормал, 2% холларда -ТП-конуни билан ифодаланади [17].
Шундай килиб, алмаштириш учун мой сарфи эксплуатация жадаллигига богликлигини хисобга олиб, эксплуатация жадаллигининг тегишли таркибий кисмларига якин конуниятлар буйича мойга булган талабнинг узгаришини кайд этиш зарур.
Мой сарфининг иккинчи таркибий кисми - двигателнинг ишлаши жараёнидаги сарфи, иккита таркибга булиниши мумкин: двигател ташкарисидаги сарф (ногерметик бирикмалар оркали окиш) ва двигател ичидаги сарф (курум, бугланиш).
Двигателларнинг конструкциялари, материаллари ва мой кистирмалари конструкцияларининг такомиллаштирилиши биринчи таркибий кисмни сезиларли даражада камайтиришга имкон берди. Бундан ташкари, транспорт воситаларига техник хизмат курсатиш технологиясига мувофик, мотор мойи ва бошка махсус суюкликларни агрегатлардан окишига йул куйилмайди [4].
Шундай килиб, иккинчи таркибий кисмни батафсилрок куриб чикиш керак -двигател ичидаги сарфни, чунки у сезиларли ахамиятга эга.
Б.Б. Лебедевнинг фикрига кура бугланиш учун мойнинг йукотилиши [10, 11], асосан картердаги мойнинг хароратига боглик ва махсус совутгич ёрдамида сезиларли даражада камайиши мумкин.
Дизел двигателда сарфнинг энг катта улуши куюндидир. Шундай килиб, [19] маълумотларига кура, бу улуш 76 ... 85% ни ташкил килади. Бошка манбалардан олинган маълумотларга кура [10, 11] ушбу натижаларга мос келади. Курсатилган улуш учта таркибий кисмдан иборат:
- клапан стержени ва втулка орасидан мойнинг кириб бориши;
- мойнинг ёнилги камерасига поршен ва гилза орасидаги тиркиш оркали киради;
- силиндр гилзасининг деворларидан мойнинг бугланиши.
Турли хил манбаларга кура биринчи таркибий кисмни туртдан бири куюндиларга сарфланиши мумкин [9, 13, 16]. Шу билан бирга, бошка тадкикотчиларнинг фикрига кура, хусусан А.Б.Канишчев. ва хаммуаллифлар [19], бу таркибий кисмлар сезиларсиз. Дархакикат, замонавий двигателларда клапанлар ва втулкаларнинг конструкциялари, шунингдек зичлаштирувчи курилмалари, куриб чикилаётган тиркишлар оркали ёнилги камерасига тушадиган мой муаммосини асосан хал килишга имкон беради. Шу сабабли, сезиларли даражада мой сарфини факат зичлагични ейилиш ёки носозлиги сабабли клапан стерженини ва втулка уртасида тиркишни катталашишиникузатилиши мумкин. Б.О.Лебедевнинг фикрига кура. ушбу таркибий кисм иккинчи даражали ахамиятга эга [20].
Охирги иккита таркибий кисмни ажратиш кийин, шунинг учун улар одатда биргаликда бахоланади.
АДАБИЁТЛАР
1. Официальный сайт территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Тюменской области. - http://tumstat.gks.ru.16.04.2022
3. Захаров, Н.С. Совершенствование технической эксплуатации автомобилей в условиях Западно-Сибирского нефтегазового комплекса [Текст] Н.С. Захаров Эксплуатация технологического транспорта и специальной автомобильной и тракторной техники в отраслях топливно-энергетического комплекса: Межвуз. сб. науч. трудов. - Тюмень: ТюмГНГУ, 1998. - С. 51-54.
4. Захаров, Н.С. Влияние сезонной вариации факторов на интенсивность расходования ресурсов при эксплуатации транспортно-технологических машин [Текст] Н.С. Захаров,
Г.В. Абакумов, А.В. Вознесенский, Л.В. Бачинин, А.Н. Ракитин Известия высших учебных заведений. Нефть и газ. - 2006. - № 1. - С. 75-79.
5. Захаров, Н.С. Влияние сезонных условий на расходование ресурсов при эксплуатации автомобилей [Текст] Н.С. Захаров, Г.В. Абакумов, А.В. Вознесенский. - Тюмень: ТюмГНГУ, 2011. - 115 с.
6. Кузнецов, Е.С. Техническая эксплуатация автомобилей [Текст] : учебник для вузов Е.С Кузнецов, В.П. Воронов, А.П. Болдин. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Транспорт, 1991. -413 с.
7. Пасечников, Н.С. Научные основы технического обслуживания машин в сельском хозяйстве [Текст] Н.С. Пасечников. - М.: Колос, 1983. - 304 с.
8. Блянкинштейн И.М. Система оперативного управления расходом топлива на предприятиях автомобильного транспорта [Текст] И.М. Блянкинштейн, Е.С. Воеводин, Д.А Худяков Транспорт на альтернативном топливе. - 2012. - № 3. - С. 27-29.
9. Вознесенский, А.В. Влияние сезонных условий на расходование ре-сурсов при эксплуатации автомобилей [Текст] Анатолий Викторович Вознесенский : Диссертация ... канд. техн. наук : 05.22.10. - Тюмень: ТюмГНГУ, 2006. - 167 с.
10. Нормы расхода топлив и смазочных материалов на автомобильном транспорте: Методические рекомендации (в ред. распоряжений Минтранса России от 14.05.2014 №НА-50-р, от 14.07.2015 №НА-80-р) [Электронный ресурс] Министерство транспорта Российской Федерации. - http ://mvf. klerk.ru/ spr/spr87. htm.
11. Моторные масла в Тюмени [Электронный ресурс] интернет портал - Режим доступа: хттпс://маркет.яндех.ру/саталог/54795/лист?хид=90478&гфилтер =1801946%3А10714030.
12. Официальный сайт ООО «Масла и смазки» http://www.spbtdms.ru/index.htm.16.04.2022
13. ЭРЭПОРТ.РУ. Запасы, производство и потребление нефти по странам мира [Электронный ресурс]: ЭРЭПОРТ.РУ. - режим доступа: http://www.ereport. ru/articles/comm od/oil sont.htm. 16.04.2022
14. Проавтобизнес.рф. Исследования рынка замены масла [Электронный ресурс]: ПРОАвтобизнес.-режим доступа: http ://automediapro. ru/articles/issledovaniyarynka. 16.04.2022
15. Школьников, В.М. Актуальные вопросы применения моторных масел [Текст] В.М. Школьников, В.Д. Резников М. Двигателестроение, 1981. - №11. - С. 59-62.
16. Саито, К. Аналйсис оф оил сонсумптион бй обсервинг оил бехавиор ароунд пистон ринг усинг а гласс сйлиндер энгине [Техт] К. Саито, Т. Игашира, М. Накада САЭ Течнисал Папер. - 1989. - №892107. - С. 1-32.
17. Васильева, Л.С. Автомобильные эксплуатационные материалы. [Текст] / Л.С. Васильева - М.: Транспорт, 1986. - 280 с.
18. Положение о техническом обслуживании и ремонте подвижного состава автомобильного транспорта [Текст] / Минавтотранс РСФСР. - М.: Транспорт, 1986. - 73 с
19. Лебедев, Б.О. Теплофизические основы процесса угара масла в дизелях и разработка
эксплуатационных мероприятий по его сокращению. [Текст] : дис.....д-ра техн. наук :
05.04.02 / Лебедев, Борис Олегович.- Новосибирск, 2001. - 233 с
20. Левкин, Г.М. Повышение технико-экономических показателей дизелей по расходу масла [Текст] / Г.М. Левкин // Труды ЦНИИТЭИтяжмаш. - 1977. - №4. - С. 4-7.
УДК 625.098