Холбоева Наргиза Баходировна,
Наманган давлат университети Физика-математика факультети физика кафедраси укитувчиси
Турfунов Собитхон Тошпулатович,
Наманган давлат университети ректори, педагогика фанлари доктори, профессор Куч^аров Хошимжон Ортик,ович,
Наманган давлат университети Физика-математика факультети физика кафедраси доценти, физика-математика фанлари номзоди.
АСТРОНОМИЯ ФАНИНИ ЦИТИШДА КОМПЬЮТЕР АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ УРНИ
УДК: 378.147
ХОЛБОЕВА Н.Б., ТУР¥УНОВ С.Т., ЦУЧЦАРОВ Х.О. АСТРОНОМИЯ ФАНИНИ УЦИТИШДА КОМПЬЮТЕР АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ УРНИ
Ушбу маколада умумий урта ва олий таълим муассасаларида астрономия фанини укитишда компьютер ахборот технологияларидан фойдаланган х,олда самарали укитиш усули тавсия килинади. Олам х,акида тасаввурни туларок шакллантиришда "ZOOM" электрон маълумотла-ридан фойдаланиш, Stellarium виртуал телескопи ёрдамида осмонни 3D манзарасини кузатиш афзалликлари х,акида тавсиялар берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: астрономия, Stellarium, ZOOM, нутация, процессия, галактика, планетарий, кенглик, узоклик, ёруглик йили.
ХОЛБОЕВА Н.Б., ТУРГУНОВ С.Т., КУЧЦАРОВ Х.О. РОЛЬ ИНФОРМАЦИОННО -КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРЕПОДАВАНИИ КУРСА АСТРОНОМИИ
В данной статье рассматриваются способы развития представления учеников и студентов о вселенной и формирование научного мировоззрения о галактике, звёздах, планетах солнечной системы с помощью компьютерной технологии в преподавании курса астрономии. Также рекомендованы электронные сведения "ZOOM" и виртуальный телескоп Stellarium, с помощю которых можно наблюдать состояние звёздного пространства в 3D.
Ключевые слова и понятия: астрономия, Stellarium, ZOOM, нутация, процессия, галактика, планетарий, широта, долгота, световой год.
KHOLBOEVA N.B., TURGUNOV S.T., KUCHKAROV KH.O.
THE ROLE OF INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGY IN TEACHING THE ASTRONOMY COURSE
In the article is discussed development of pupiles and students understanding the universe and their formation of a scientific worldview regarding the galaxy, stars, planet, solar system implementint computer technology in teaching astronomy courses. Also recommended electronic information "ZOOM" and the Stellarium vertical telescope, with the help of which they can observe the state of space in 3D.
Key words and concepts: astronomy, Stellarium, ZOOM, nutation, procession, galaxy, planetarium, latitude, longitude, light year.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
Кириш. Маълумки, хозирги кунда астрономия фани умумий урта таълим мактабларида физика фани билан кушиб укитилади. Астрономия фанини укитишга ажратилган соатлар-нинг камлиги эса узига хос кийинчиликларни вужудга келтиради.
Айтиш керакки, ёшларни олам манзарасини идрок этишида, илмий дунёкарашини шакллан-тиришда, олам структураси ва ундаги физик жараёнлар хакида замонавий тасаввурга эга булиб ривожланишида астрономик билим-ларнинг ахамияти жуда катта. Чунки, астрономия фани ёшлар салохиятини ривожланти-риб, коинот х,акидаги илмий тасаввурларни хосил килишда, табиий билимларни узлуксиз урганишга ундайди ва энг мухими хозирда кенг таркалган хурофот ва жахолатли коронFиликка карши иммунитетни кучайтиради. Шу маънода астрономияни инсон дунёкарашини юксалти-ришдаги урни бекиёс.
Хозирги астрономия сохасида улкан янгили-клар кашф килиниб, улар куёш тизими ва олам хакидаги тасаввурни янада бойитиб бораёт-ган бир пайтда, астрономия фанини анъанавий усулда замонавий билимлар билан бойитил-май укитилмокда, ва укувчилар билими замонавий тасаввурлардан четда колиб кетмокда. Бундай холат физика ва астрономия фанлари буйича укитувчиларни кенг камровли замонавий билимларга эга булишлари заруриятини такозо этади, яъни замонавий укитиш техно-логияларини, замонавий информацион техно-логияларни ва бу технологиялардан фойдала-нишни билишлари лозим1.
Тадк,ик,от мавзусининг долзарблиги. Хозирги замонавий таълимни ахборотлашти-риш шароитида интерфаол компьютер модел-лари асосида астрономиядан яратиладиган укув услубий мажмуалар физика укитувчиларини мутахассисликка тайёргарлик даражасини кутаришда мухим омил экани ва, бунда осмон манзарасини образли куринишда ифодалаш, астрономияни янада чукуррок узлаштиришга, талабалар фаоллигини ва билимга кизикишини ортишига олиб келишини хар томонлама
1 Громов Р.Г. Информационные технологии в образовании и науке: Материалы Международной научно-практической конференции " Информационные технологии в образовании и науке" "ИтО- Самара-2011".-Самара; М.: Самарский филиал МГПУ, МГПУ, 2011, -494 с.
тахлиллар асосида2 ишда курсатиб утилган. Хак,ик,атдан хам укитишнинг дидактик тамой-илларидан бири бу намойишли укитишдир. Шунинг учун информацион коммутатив технологиялардан фойдаланиш астрономия дарсла-рида укув жараёнига куйилган биринчи дара-жали ахамиятга эга булган талаблардан сана-лиши лозим.
Муаммони к,уйилиши. Одатда, тасвирий кургазма сифатида укитувчи астрономик эле-ментлар расмини, графигини доскада чизиб, оFзаки баён этиш оркали осмон жисмлари киёфасини хаёлан гавдалантиришга харакат килади3. Бунда куп вакт сарфлашдан ташкари доскада расм оркали динамик кетма-кетликдаги ходисаларни турли вактдаги фазаларини курсатишни имкони булмайди. Масалан, юлдуз-ларни суткалик координаталари узгаришини, кенглик ва узоклик, ой фазалари, денгиз тулкинини кир*окка якинлашиб, узоклашиб туриши каби масалаларни доскада геометрик тасвирлар оркали тушунтириш мумкин4. Лекин, атмосферадаги рефракция, икки жисм маса-ласи, планеталар орбита элементлари, ёруглик аберрацияси, ер укини нутацион ва процесси-яли харакати ва ойнинг айланиш даври, галак-тикалар таксимоти каби куплаб ходисаларни доскада бур билан тушунтириб булмайди.
Бундай вазиятларда видео дисклардан, турли хилдаги телевидение, видеоёзувлардан, видеопроектор ёрдамида Куёш системаси планета-лари, уларни йулдошлари, жадваллар, мураккаб график ва схемалардан фойдаланиш максадга мувофикдир. Шунингдек, дунёнинг нуфузли университетлари томонидан таклиф этилган
2 Емец Н.П "Исползование интерактивных компютер-ных моделей в обучении астрономии студетов физических специальностей педагогическиих вузов" Авторе-фарат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогическихннаук стр. 5-6. Санкт-пеетербург 2009 г.
3 Мамадазимов М. Астрономия (11-синф учун укув кулланма). - Т.: "Укитувчи", 2004.
4 Муртазов А.К., Воробьев Ю.Н., Ефимов А.В. Интегрированное астрономическое образование детей. - Актуальные проблемы преподавания физики в школе и вузе. Материалы Всероссийской научно-методической конференции, 5-6 апреля 2018 года, с.71-74.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
интерактив моделлардан фойдаланиш сама-рали булади1.
Шу уринда таъкидлаш жоизки,компьютер технологияларини урни нафакат астрономия фанини укитишда, балки барча фанларни чукур узлаштиришда х,ам бекиёсдир. Хакикатан хам таълим тизимида компьютер технологияларини киритилиши укувчи, талаба ва педагогларга кенг ва ёркин имкониятларни яратади.
Жумладан:
- масофадан туриб мулокот асосида электрон тарзда укитиш;
- урганилаётган х,одиса ва курилмаларни математик моделлаштириш усулидан фойдала-ниш;
- тажрибаларни автоматлаштириш ва натижаларни кайта ишлаш;
- укитишни намойишли куринишини кучайтириб машина графикасидан фойдала-ниш;
- ахборотларни тезда олинишини таъмин-лаш ва мустакил ишлаш томон йуналтириш;
- жах,он х,амжамиятида тупланган билим ва тажрибалардан таълим жараёнида эркин фойдаланиш;
- узрли колдирилган материаллар, топшириклар, виртуал лабораториялар, амалий маълумотлар устида самарали ишлаш;
- одатдаги техник воситалардан фаркли уларок ахборот технологиялари укувчи-талабаларни куплаб билимлар туплами билан туйинтиришдан ташкари ижодий кобилиятини ривожлантириб, мустакил тарзда ахборот ман-балари билан ишлашга ургатади ва янги билим-ларни олиш салох,иятини устиради.
Булардан курамизки, ахборот технологияла-ридан таълимда фойдаланиш, унинг мазмунини юкори сифат даражасига олиб чикиб, келгусида таълим тизимида глобал ахборот жараёнининг ажралмас кисмига айланиб боради.
Астрономия фанини укитишда ахборот технологияларини кулланишида юкоридагилардан ташкари узига хос хусусиятлари шундаки, куплаб осмон жисмларини кузатишда тунги вактлардан фойдаланиш, махсус майдон тан-лаш (яъни ёруг лампалар, дарахтлар, бинолар
1 Емец Н.П. Информационные технологии в обучении астрономии студентов педагогического вуза // Оптимизация образовательного процесса в школе и вузе с использованием современных образовательных технологий: Материалы Всероссийской научно-практической конференции. - Москва-Шадринск, 4 декабря 2008 г. -Шадринск: Изд-во ШГПИ, 2008. - С. 153-155.
халакит бермайдиган жой), об-х,авонинг куза-тишга имкон бериши каби муаммолар компьютер технологиясини куллаш натижасида осон х,ал этилади2.
Тадк,ик,от мацсади. Астрономияни кургазмали укитиш буйича энг мух,им омиллар-дан бири бу виртуал планетарий булиб, унда астрономик хрдисаларни намойиши билан кушиб укитиш мумкин. Айтиш керакки, факат астрономияни эмас балки, умуман барча фанларни укитишда укувчиларни бу фанларни урганишга интилтирувчи кучнинг х,осил килиш - укитишнинг энг мух,им муаммолардан сана-лади. Шунинг учун астрономияни укитишда укувчиларни бу фанни урганишга интилтирувчи кучни аниклаш мух,им ах^амиятга эга. Астрономия дарсларини самарали булиши учун укувчида шу билимга булган ички эх,тиёж х,осил булишига эришиш керак. Укувчи дарсда узини урганганлик ютуFини х,ис килиб бориши кизикишини кучайишида энг кучли фактор х,исобланади. Бунда укувчи астрономияни нима учун узига кераклигини, уни урганиш оркали кандай уфкларга бора олишини, кандай фой-даси борлигини х,ис этиб, унинг ички кизикиши ортиши керак. Шунингдек, укувчилар олган билимларни куллаш натижасида уз х,аётий таж-риба синовидан коникиш х,осил килиши ва муаммоларни ечиш алгоритмларини туFри таш-кил этишга эришиши х,ам фанга булган инти-лишларини орттиради.
Тадцицот методлари. Хозирги кунда астрономия фанини укитишни ташкил этишда укувчида фанни мажбурлаб эмас, балки укувчининг узи бунга интилиб, худди кино-картиналарни куриб, дам олгандай х,ис этиб, мушох,ада билан идрок эта бориши керак. Лекин, бундай х,олатга эришиш учун малакали укитувчи билан барча техник ресурслар х,ам керак.
Хозирги кунда мактабларда ва х,атто уни-верситетларда х,ам планетарийлар деярли йук. Шунинг учун х,озирги компьютер асрида кос-мосни урганишда турли хил дастурлардан фойдаланиш имкони бор. Укитувчиларга бундай дастурлар жуда катта ёрдам бериши мум-
2 Емец Н.П. Информационные технологии в обучении астрономии студентов педагогического вуза // Оптимизация образовательного процесса в школе и вузе с использованием современных образовательных технологий: Материалы Всероссийской научно-практической конференции. - Москва-Шадринск, 4 декабря 2008 г. -Шадринск: Изд-во ШГПИ, 2008. - С. 153-155.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
1-расм. Бир метр баландликдан к,арасак ердаги турт бурчак ичидаги баргларни курамиз.
2-расм. Энди ердан минг метр ю^орига чик,сак, атроф анча кенгайиб ша^ар ва дарёлар курина бошлайди.
ю3
Биз метрдан километрга утамиэ.. ,/Г
Бундам
баландпикла фтт дан
парашютдан сакраш мумкин ...
кузимиз
билан
кураётган
манзарада
бир нечта
барг
япроклари (рамка ичида)
кин. Масалан, француз тадкикотчи-изланувчиси ва компьютер дастурчиси Фабьен Шеро томо-нидан 2001 йилда яратилган Stellarium дасту-рини олиб карасак, у х,акикий осмонни телескоп ёрдамида кузатиладиган манзарасини 3D улчамда уйдан чикмай курсатишга имкон беради1. У узида олти юз мингдан зиёд космос объектларини, куёш системасини ва юлдузлар туркумларини х,аракатдаги манзарасини реал-лик билан мос х,олда кузатишига имкон беради. Stellarium дастурини имкониятлари жуда кенг булиб, астрономия дарсларини унинг асосида ташкил этиш укувчиларда катта таассуротлар уЙFOтади.
Дастур ёрдамида турли хил мазмундаги куза-тишларни олиб бориб уларни динамик тарзда вакт буйича узгаришини кузатиш мумкин. Масалан, куёшнинг чикиши ва ботиши, кун узун-лиги, куёшнинг горизонтга нисбатан максимал юкорига чикиш бурчаги, энг мух,ими куёшнинг бу баландлик бурчаги йил давомида узгариб боришини куриш мумкин. Бу эса, уз навба-тида фасллар узгаришида мух,им тушунча х,осил булишига олиб келади. Ва^оланки, х,озирда сир эмас аксарият кишилар куёш атрофида ер эллипссимон орбитада айланади ва орбита-дан узоклашганда - киш, якинлашганда - ёз булади деб тушунадилар. Бундай эмаслигини, яъни ернинг айланиш уки OFиш бурчагига эга-лигини бевосита курсатиб, фаслларни тушунти-риш мумкин.
1 Выборова Н.Н. Использавание программы Stellarium при изучении астрономии в школе и вузе. // Вестник Шадринского государственного педагогического университета, №3 (43), 2019.
Шунга ух,шаш осмон юлдузлари бир неча ун минглаб йиллар давомида жуда секин бир-бирига нисбатан х,аракатланади. Ернинг уз уки атрофида айланиши ва орбита буйлаб х,аракати натижасида юлдузлар куриниши сутка давомида узгаришини х,амда йилнинг турли дав-рларида уларнинг куриниши узгариб боришини куриш мумкин. Ундан ташкари Stellarium дастури ёрдамида турли хил лабораториялар ишларини бажариш мумкин. Масалан, Шимо-лий ярим шардаги асосий юлдуз туркумларини аниклаш. Энг ёруF юлдузлар, "бурж" юлдузлари ва улар масофасини аниклаш каби ишларни бажариш мумкин.
Астрономик кузатишлар натижасида тасав-вурлар кенгайиши билан бирга доимий кизиктириб келган бир канча саволлар хам ечимини топмокда. Масалан, олам каергача давом этади ундан кейин нима бор, юлдузлар давом этиши каергача булиши мумкин каби саволларни мушох,ада килиш ва олам х,акида тасаввурни туларок шакллантиришда "ZOOM" электрон маълумотларидан фойдаланиш жуда кизикарли булиб, одам узини олам ичра кандай х,олатда туришини идрок эта бошлайди2.
Куйида шу электрон кургазмалар кетма-кетлигидан бир неча намуналар келтирамиз. Бу ерда расмлар кетма-кетлиги ердан баландлаш-ган сари орадаги масофа дастлаб метрларда кейин километрларда, сунгра ёруFлик йилла-рида бериб борилган.
2 Митрофанов К.Г., Зайцева О.В. Применение инновационных компьютерных технологий в сфере образования: основные аспекты и тенденции. - «Вестник ТГПУ», 2009 Выпуск 10(88), с. 64-68.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
92 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
3- расм. Бордию биз миллион километр юцорига чицсак, ойнинг орбитасини кура оламиз. (ёлдош -йулдош?)
4-расм. 1012 метр баландликда к,уёш тизими планеталари орбиталарини кура оламиз.
ю9
1 миллион кМ
Бундай
масофада
ернинг
табиий
ёлдоши ойни
орбитасини
куриш
мумкин
'.*! ... • ...
101V
1 триллион км
Меркурий, Венера, Ер, Марс ва Юпитер орбиталари куринмокда.
5-расм. Ердан бир ёрумик йилига тенг масофага (1016 м) кутарилганда бизнинг цуёшимиз бошца юлдузлар орасида уртача эканига ишонч хосил циламиз.
6-расм. Ердан бир миллион ёрувдик йилига тенг масофада сомон йули ва бошка галактикаларни куришимиз мумкин.
1 миллион еруглик
йили'
Бу улкан масофада биз сомон йули ва бОШ№
гаплактикаларни хам куришимиз мумкин
Агар ун миллион ёруFлик йилига тенг масофага кутарилсак улкан чексизликка ва унда галактикалар жуда кичик, мисоли нукталар булиб куринади ва улар ораси бушликлардан иборат. Бутун борликдаги жисмлар учун ягона таъсир конуни хукмдорлик килади.
Юкоридагилардан курамизки, ердан секин аста юкорига кутарилиб коинот ичига кириб борганимиз сари оламни бошка турдаги галак-тикаларига кадар чексиз давом этишини англаймиз ва бизнинг замин ва куёш систе-маси олам ичра худди чангдек туюлишига амин буламиз.
Астрономия дарсларини утишда модо-мики планетарийлар, телескоплар, ажрати-ладиган укитиш соатлари етишмас экан уни урнини муваффакият билан астрономия буйича
электрон дарсликлар, теле- ва видеофиль-млар. Турли электрон укув дастурлари ёрда-мида укитишни ташкил этиш максадга мувофик булади. Шу уринда физика укитувчиларига ама-лий таклиф сифатида астрономияни укитишда фойдаланиш учун бир неча интернет манзилла-рини х,авола этамиз:
http://www.astrogalaxy.ru,http://www.astro-azbuka.info/astro,
http://www.astrotop.ru, http://astro.websib.ru, http://astro.uni-altai.ru, http://astro.uni-altai.ru, https://sites.google.com/site/ astronomgomulina/home,
https://sites.google.com/site/astronom1543/,
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
http://edu.zelenogorsk.ru/astron/, http://edu. zelenogorsk.ru/astron/,
http://www.myast ronomy.ru/, http://myastronomy.ru/Kruzhok/Watch.html, http://tutchin.narod.ru/astramat/, Discover Astronomy
Булардан фойдаланиб амалий
машFулотларни бевосита осмонни кузатиш билан биргаликда урганилса, натижа янада самарали булади. Хулосалар:
- барча турдаги осмон манзарасини куза-тишга ёрдам берувчи янги технологик ишлан-малардан амалиёт ва маърузаларда фойда-ланиш астрономия фанини илмий асосда
яхши узлаштиришга ва укитишни х,аёт билан боFланишини таъминлашга ёрдам беради;
- интерфаол моделлардан фойдаланиш талабаларни фазовий тушунчаларини ривож-лантириб дунёни манзаравий идрок этиш фао-лиятини ривожлантиради;
- электрон дарсликлар, видеофильмлар, видеоматериаллар ёрдамида астрономия дарс-ларини ташкил этиш илмий абстракция ва х,ис туЙFулар бирлигини таъминлаб, укув материал-ларини урганишни енгиллаштиради;
- астрономия фанини информацион технологиялардан фойдаланиб укитилиши сох,ани янада чукуррок урганиш билан бирга, уни укитиш методикасини такомиллаштириб боради ва укувчи, талабаларни урганиш фаол-лигини орттиради.
Адабиётлар руйхати:
1. Громов Р.Г. Информационные технологии в образовании и науке: Материалы Международной научно-практической конференции " Информационные технологии в образовании и науке" "ИТО - Самара-2011". - Самара; M.: Самарский филиал МГПУ, МГПУ, 2011. - 494 с.
2. Емец Н.П. Использование интерактивных компютерных моделей в обучении астрономии студетов физических специальностей педагогическиих вузов. Авторефарат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогическихннаук стр. 5-6. -Санкт-Петербург. 2009.
3. Мамадазимов М. Астрономия (11-синф учун укув кулланма). - Т.: "Ук,итувчи", 2004.
4. Муртазов А.К., Воробьев Ю.Н., Ефимов А.В. Интегрированное астрономическое образование детей. - Актуальные проблемы преподавания физики в школе и вузе. Материалы Всероссийской научно-методической конференции, 5-6 апреля 2018 года, с.71-74.
5. Емец Н.П. Информационные технологии в обучении астрономии студентов педагогического вуза // Оптимизация образовательного процесса в школе и вузе с использованием современных образовательных технологий: Материалы Всероссийской научно-практической конференции. - Москва-Шадринск, 4 декабря 2008 г. - Шадринск: Изд-во ШГПИ, 2008. - С. 153 -155.
6. Использование информационных технологий в процессе обучения. / Л.И. Горбунова, Е.А. Субботина. - Текст: непосредственный // Молодой ученый. -2013. - № 4 (51). - С. 544-547. -URL: https://moluch.ru/archive/51/6685/ (дата обращения: 02.06.2020)
7. Сергеева Т.П. Роль астрономии в формировании новой картины мира [Электронный ресурс] // Содружество. 2003. № 11. URL: https://www/roerichs.com/Sodr/N11/12-3. html (дата обращения: 06.12.2017)
8. Выборова Н.Н. Использавание программы Stellarium при изучении астрономии в школе и вузе. // Вестник Шадринского государственного педагогического университета, №3 (43), 2019.
9. Митрофанов К.Г., Зайцева О.В. Применение инновационных компьютерных технологий в сфере образования: основные аспекты и тенденции. - "Вестник ТГПУ", 2009. Выпуск 10(88), с. 64-68.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)