Научная статья на тему 'ҲАРБИЙ ТАЪЛИМ ФАКУЛЬТЕТЛАРИ 1-4 БОСҚИЧ ТАЛАБАЛАР ЖИСМОНИЙ СТАТУС КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ЎЗАРО БОҒЛИҚЛИК ХУСУСИЯТЛАРИ'

ҲАРБИЙ ТАЪЛИМ ФАКУЛЬТЕТЛАРИ 1-4 БОСҚИЧ ТАЛАБАЛАР ЖИСМОНИЙ СТАТУС КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ЎЗАРО БОҒЛИҚЛИК ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
49
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
МОТОРЛИ МАШғУЛОТЛАР / ЖИСМОНИЙ РИВОЖЛАНИШ / ЮК / ТЕСТЛАР / КЎРСАТКИЧЛАР / МОТОРЛИ ФАОЛИЯТ

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Хасанов А.Т., Икромов И.И.

Мазкур мақолада ҳарбий таълим факультетида таҳсил олувчи талабалар билан олиб борилган илмий - тадқиқотлар натижаларига бағишланган бўлиб, ҳарбий таълим факультети барча босқич талабаларининг ҳаракат тайёргарликлари ва жисмоний ривожланиш ҳамда кўрсаткичлари орасидаги корреляцион боғлиқликлар таҳлил қилинган.Данная статья посвящена результатам исследования, проведенного со студентами, проходящими подготовку на факультете военного образования, и была проанализирована взаимосвязь между показателями двигательной подготовки и физического развития всех студентов факультета военного образования.This article is devoted to the results of a study conducted with students undergoing analysis at the Faculty of Military Education, and the relationship between the indicators of motor training and physical development of all students of the Faculty of Military Education was analyzed.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҲАРБИЙ ТАЪЛИМ ФАКУЛЬТЕТЛАРИ 1-4 БОСҚИЧ ТАЛАБАЛАР ЖИСМОНИЙ СТАТУС КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ЎЗАРО БОҒЛИҚЛИК ХУСУСИЯТЛАРИ»

Подготовка педагогических кадров

чикиш, шу йуналишда укитадиган фанларни ташкил килиш зарур эканлигини курсатади.

Умуман олганда жисмоний тарбия ва спорт соха-сидаги мутахассислар тажрибасини замонавийлик мезонлари асосида ривожлантириш буйича куйидаги хулосаларни бериш мумкин:

Биринчидан, хар бир сохага инновацион илмий-ён-дашувларни кириб келиши ривожланиш даражасини тезлашишига хизмат килади. Шунинг учун хам жисмоний тарбия ва спорт сохасига хам инновацион ишланмаларни кириб келишига эътибор каратиш билан бирга, улардан мутахассисларни фойдалана олиш тажрибасини хам ошириб бориш керак булади;

Иккинчидан, хар бир соха узаро таъсир доирасида ривожланади. Сохалар уртасидаги хамкорликнинг даражаси шу йуаналишдаги мутахассисларнинг та-жрибасини хам белгилаб беради. Жисмоний тарбия ва спорт сохасига замонавий инновацион ускуналар-нинг кириб келишида сохалараро муносабатларнинг ривожланганлиги асосий мезонлардан бири булиб хизмат килади;

Учинчидан, булажак тренерларда илмий-ижодий куникмаларни ривожлантириш ишларига эътибор

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент А.Т. ХАСАНОВ1

каратиш замонавийликка чикиш буйича олиб бори-ладиган ишларнинг асосини ташкил килади. Хусусан, талабаларда мустакил ишлаш куникмаларини ривожлантириш хамда курс ишлари, битирув ишларини ёзиш жараёнларини бошкаришга алохида эътибор каратиш керак булади. Талабалар томонидан мустакил тарзда мазкур илмий-ижодий ишларни бажарилиши уларда ижодкорлик хамда жараёнларни илмий тах-лил килиш тажрибасининг ривожланишида мухим ахамият касб этади.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябр-даги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш т^рисида" ПФ-5847-сонли Фармони.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январда-ги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг таракиёт стратегияси ^рисида" ПФ-60-сонли Фармони.

3. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси. - Тошкент: "О^Ье^йоп" нашриёти, 2021. 464-б.

4. Щенникова М. Ю., Петров С.И. Подготовка кадров для спорта: современное состояние и направления развития/Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. - 2017. - № 5 (147), стр.203-211.

5. Турсункулов Э.А. Жисмоний тарбия ва спорт со^асида бошкариш механизмларини такомиллаштириш./Пед. фан. фал.док. дис.авторефе-рати(PhD) - Чирчик: "Тошкент кимё-технология институти" босмахонаси, 2022. - 60 б.

Укитувчи И.И. ИКРОМОВ1

'Фаргона давлат университети Фаргона шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

khasanovakhadjon@gmail.com

ХДРБИЙ ТАЪЛИМ ФАКУЛЬТЕТЛАРИ 1-4 БОСЦИЧ ТАЛАБАЛАР ЖИСМОНИЙ СТАТУС КУРСАТКИЧЛАРИНИНГ УЗАРО БОГЛЩЛИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Аннотация

Annotation

Данная статья посвящена результатам исследования, проведенного со студентами, проходящими подготовку на факультете военного образования, и была проанализирована взаимосвязь между показателями двигательной подготовки и физического развития всех студентов факультета военного образования.

Ключевые слова: двигательная подготовка, физическое развитие, корреляция, нагрузка, тесты, показатели, двигательная активность.

Мазкур маколада ;арбий таълим факультетида та;сил олувчи талабалар билан олиб борилган илмий - тадди^отлар натижаларига багишланган булиб, ;арбий таълим факультети барча боскич талабаларининг ;аракат тайёргарликлари ва жисмоний ривожланиш ;амда курсаткичлари орасидаги корреляцион богли^ликлар та;лил килинган.

Калит сузлар: моторли машгулотлар, жисмоний ривожланиш, корреляция, юк, тестлар, курсаткичлар, моторли фаолият.

This article is devoted to the results of a study conducted with students undergoing analysis at the Faculty of Military Education, and the relationship between the indicators of motor training and physical development of all students of the Faculty of Military Education was analyzed.

Key words: motor training, physical development, correlation, load, tests, indicators, motor activity.

Долзарблиги. Касбий-амалий жисмоний тайёр-гарлик жисмоний тайёргарликнинг касб талабларига мос холда булишини, жисмоний фаолиятнинг мухим даражада хилма-хил тузилишини намоён килади ва узида танланган касбий фаолиятга махсус жисмоний тайёргар-ликни таъминлашга йуналтирилган педагогик жараённи

ифодалайди. Укитишнинг бу жараёни касбий зарур хара-кат малакалари ва куникмаларининг индивидуал фонди мазмунини бойитади, жисмоний ва бевосита улар билан боглик булган кобилиятларни тарбиялайди, улардан эса тугридан-тугри касбий лаёкатлилик келиб чикади. Танланган мутахассислик учун махсус машклар ва уларни

см см о см

см

го

CT

-Н-»

i—

0

ю

1

с го

Подготовка педагогических кадров

куллаш методикаси касбий фаолиятга кирувчи шакллар ва даракат координациясининг адамиятли вазиятларини моделлаштиришни ифода этади ва даракат кобилият-ларига юкорирок талабларни куйишга йуналтирилган.

Жисмоний тарбия амалиёти, махсус тадкикотлар натижалари касбий - амалий жисмоний тайёргарлик мазмуни тугрисидаги тасаввурларни кенгайтирди. Аникланишича, ушбу тайёргарлик жараёнида бошлангич дарбий таълим укитувчисида унинг касбий фаолиятида керак буладиган сифатлар ва фазилатлар комплекси муваффакиятли шаклланади. Бу шугулланувчиларнинг касбий-амалий тайёргарлик даражасини оширишнинг учта етакчи йуналишини белгилаб олишга имкон беради. Биринчиси, жисмоний тарбия машгулотларининг дажми ва умумий вактининг ошиши, спорт билан шугулланиш-ни фаоллаштириш билан боглик, иккинчиси, жисмоний тарбиянинг махсус йуналишини кучайтиради, учинчиси, касбий - амалий жисмоний тайёргарликнинг купрок мудокама этиладиган умумий дамда махсус вазифала-рини комплекс дал этиш билан боглик.

Биз тадкикотимиз давомида дарбий таълим факультети талабаларининг касбий - амалий жисмоний тайёргарлиги учун зарур булган даракат тайёргарликларини ургандик

Х,арбий таълим факультетида тадлил олувчи 1-4 боскич талабаларининг даракат тайёргарликларини текшириш жараёнида умумий кабул килинган тест-лардан фойдаланилди, уларнинг даражаси эса уларни Узбекистан Республикаси Куролли Кучлари талабларига жавоб берувчи жисмоний тайёргарлик буйича меъёрлар билан солиштириш оркали аникланди. Талабаларнинг жисмоний ривожланиш курсаткичлари умумий кабул килинган комплекс назорат методикаси буйича аникланди. Тажриба тадкикотлари натижалари Windows дамда Ехсе1 маълумотларни тадлил килиш пакети ёрдамида ишлаб чикилди. Сайланма натижаларининг таркоклиги бир меъёрда таксимлаш конунларига буйсуниши туфай-ли Стъюдент t-мезони параметрик статистика методи ва корреляция тадлили кулланилди. Функционал ва даракат тайёргарлигининг турли хил таркиблари ораси-даги узаро богликликларни аниклаш учун корреляция коэффициентлари дисоблаб чикарилди (П.М.Образцов, 2004). Талабаларнинг даракат тайёргарлиги ва жисмоний ривожланиши курсаткичлари орасидаги узаро богликли-кларни аниклаш учун корреляция коэффициентларини тадлил килишда тадкикот давомида олинган маълумот-лар 0,50<К0,59 кучсиз, 0,60<К0,79 кучли, 0,80<К0,95 жуда кучли, 0,96<г<1 чизикли богликлик сифатида

белгиланди.

Педагогик тажриба давомида олинган 1 боскич талабаларининг жисмоний ривожланиши ва даракат тайёргарлиги орасидаги узаро богликликларни корре-ляцион тадлил килиш натижалари унг ва чап панжалар кучи орасида кучли богликликни (1=0,93); нафас олиш ва нафас чикариш орасида кучли (г=0,89); упканинг тириклик сигими ва унг панжа кучи параметрлари орасида кучли (г=0,62) богликлик борлигини аниклашга имкон берди. Бунда тана массаси ва нафас олиш, нафас чикариш фазалари орасида кучсиз (г=0,55;0,54) богликлик борлиги аникланди, бу Куролли Кучлар сафида дарбий хизматдан кайтган ва махсус факультетга укишга кабул килинган талабаларнинг жисмоний ривожланиш даражаси етарли эмаслигидан далолат беради. Текши-рилаётган талабаларнинг жисмоний тайёргарликлари курсаткичларини бадолаётиб, граната улоктиришдаги курсаткичлар (1=0,63) ва 10х10 м.га мокисимон югуриш масофасини босиб утиш вакти орасида кучли богликлик аникланганлигини эътироф этиш лозим.

2 боскич талабаларида нафас олиш ва нафас чикариш орасида кучли богликлик (г=0,82); тана огирлиги ва нафас олиш дамда нафас чикариш фазалари орасида якиндан богликлик (г=0,74); унг ва чап панжалар кучи орасида (1=0,62) кучли богликлик аникланди. Манфий богликликлар УТС ва унг панжа кучи орасида аникланди (1=0,50) - кучсиз богликлик. Ушбу боскичдаги талабаларнинг даракат тайёргарликлари курсаткичлари орасидаги корреляцион богликликлар натижаларини бадолашда турникда тортилиб, айланиб таяниш ва турникда осилиб оёкларни кутариш орасида кучли богликлик (г=0,60) дамда УТС ва брусларда таяниб кулларни букиб-ёзиш орасида кучсиз богликлик (г=0,58) аникланди.

3 боскич талабаларининг жисмоний ривожланиши ва даракат тайёргарликлари курсаткичлари орасидаги корреляцион богликликни бадолаётиб шу нарса аниклан-дики, унг ва чап панжалар кучи орасида (г=0,97) дамда нафас олиш ва нафас чикариш фазалари орасида (1=0,92) чизикли богликлик, брусларда таяниб кулларни букиб-ё-зиш дамда турникда осилиб оёкларни кутариш тестлари орасида кучли богликлик (г=0,73); 3000 м.га югуриш вакти ва турган жойидан узунликка сакраш тестлари орасида кучсиз богликлик (г=0,50; 0,59) мавжудлиги аникланди. Бу талабаларнинг чидамлилик даракат сифа-тини намоён килиш билан боглик булган юкламаларни бажаришга етарлича тайёр эмасликларига ишора килади (1-жадвалга каранг).

1-жадвал

СМ СМ О СМ

ГО

га

0

ю

1

Харбин таълим факультетлари 1-4 босцич талабаларининг жисмоний тайёргарлигини солиштирма тах.ш.ш

Курс-лар Универси-тет 100 мга югуриш Турган жойидан узунликка сакраш Турникда тортиниш 3000 м га кросс Граната улокти-риш Ётган долатда кулларни букиш ва ёзиш Брусья-да бурчак ушлаш Турникда тортилиб, айланиб кутарилиш 10х10 м га мокисимон югуриш

ФарДУ 13,6 2,23 12,52 13,01 38,54 26,18 11,36 13,5 25,18

1,2 Бух ДУ 13,78 2,24 13,24 12,78 38,48 26,52 11,92 13,2 24,13

t=-2,30 t= - 0,42 t= - 1,84 t=3,69 t=0,14 t= - 0,89 t= - 1,55 t=0,94 t=4,77

1,3 ТДПУ 13,29 2,26 12,88 12,82 38,84 26,4 10,84 13 24,71

t=4,42 t= - 1,07 t= - 1,06 t=2,63 t= - 0,68 t= - 0,52 t=1,55 t=1,25 t=1,80

ФарДУ 13,33 2,27 13,73 12,53 39,36 27,28 14,85 14,4 23,74

Подготовка педагогических кадров

2,2 Бух ДУ 13,42 2,3 13,84 12,32 39,56 27,48 14,48 14,6 23,76

t= - 1,47 t= - 1,15 t= - 0,24 t=2,09 t= - 0,48 t= - 0,55 t=0,95 t= - 0,60 t= - 0,66

2,3 ТДПУ 13,11 2,31 13,84 12,42 39,64 27,68 14,36 14,28 23,86

t=2,82 t= - 1,17 t= - 0,22 t=2,01 t= - 0,63 t= - 1,17 t=1,32 t=0,36 t= - 1,09

ФарДУ 13,44 2,26 13,59 12,81 39,4 27,7 12,9 14,2 23,92

3,2 БухДУ 13,64 2,28 13,72 12,65 40,12 27,56 14,08 14,24 23,93

t= - 3,57 t=-0,77 t= - 0,35 t=1,26 t= - 1,89 t=0,36 t= - 3,10 t= - 0,12 t= - 0,05

3,3 ТДПУ 13,4 2,28 13,36 12,91 39,76 27,76 13 14,16 23,99

t=0,8 t=0,77 t=0,67 t= - 1,41 t= - 0,9 t= - 0,15 t= - 0,27 t=0,13 t= - 1,59

4 ФарДУ 13,73 2,24 13,18 13,36 37,75 25,57 12,24 12,32 25,06

4,2 БухДУ 13,9 2,2 13,04 13,13 38,72 25,6 12,76 12,48 25,33

t= - 2,93 t=1,74 t=0,38 t=2,41 t= - 2,62 t= - 0,07 t= - 1,53 t=-0,44 t= - 2,07

4,3 ТДПУ 13,77 2,15 12,68 13,03 38,24 25,36 11,32 12,52 25,3

t= - 0,68 t=2,72 t=1,25 t=3,30 t= - 1,11 t=0,5 t=2,70 t= - 0,54 t= - 1,04

Битирувчи боскич талабаларида шунга ухшаш манзара аникланди, бу ерда нафас олиш ва нафас чикариш фазалари орасида кучли богликлик, тана огирлиги ва нафас чикариш фазаси орасида манфий богликлик (1=-0,63), динамометрик тавсифлар хамда нафас олиш фазаси орасида кучсиз (г=0,57) богликлик кузга ташланади. 4 боскич талабаларининг харакат тайёргарликлари параметрлари орасида манфий кучсиз богликлик (г=-0,53), турникда тортилиш ва 100 м.га югуриш вакти орасида (г=-0,50) хам манфий кучсиз богликлик (г=-0,50) борлиги аникланди, лекин турникда тортилиш ва 3000 м.га югуриш вакти орасида кучли манфий богликлик (1=-0,62) мавжуд.

Х,арбий таълим факультети талабаларининг жисмоний ривожланишини текшириш шуни курсат-дики, тана узунлиги катта боскичга утиш билан р<0,05 булганда усмайди, тана огирлиги эса р<0,01 булганда ортади, унг ва чап панжа кучи, УТС р<0,05 булганда ошади. Уз навбатида, битирувчи боскич талабаларида тана огирлигининг анча катта вазни аникланди (76-78 кг.), бу бошка олий укув юртлари талабалари курсат-кичларидан юкори.

Аникланишича, талабаларнинг харакат тайёргар-лиги боскичдан-боскичга куйидагича узгариб боради. 100 м.га югуриш тезлиги, турган жойидан узунликка сакраш, 3000 м.га югуриш вакти, брусларда бурчак булиб таяниш, ётиб таяниб кулларни букиб-ёзиш машкида ёмонлашади, бунда туртинчи боскичда курсаткичлар таркоклиги ортади ^=28,9-17,8%). Талабаларнинг жисмоний тайёргарлиги маълумот-ларининг бошка олий укув юртларидаги ухшаш соха талабалари курсаткичлари билан киёсий тавсифи шуни курсатдики, улар баъзи курсаткичлар буйича улардан оркада колмокдалар.

Талабаларнинг харакат тайёргарлигини дастлаб урганиш давомида олинган натижаларнинг тахлили шуни аниклаб бердики, ФарДУ биринчи боскич талабалари уртача 38,54±6,5 м. натижага эга булдилар, БухДУ ва ТДПУ талабалари эса мос равишда 38,48 ва 38,84 м натижани курсатдилар, кейинчалик натижа ишончсиз тарзда 1,6 м.га усиб борди (1=1,3) ва учинчи

боскичда 3,6 м.га ошди, мос равишда 4,2% ва 9,2% ни ташкил этди. IV боскичда натижанинг 38±6,1 м.гача (1=6,3) ишончли пасайиши аникланди, бу махсус факультет талабаларининг коникарли жисмоний им-кониятларига мос келди. Шуни таъкидлаш керакки, БухДУ талабалари уз тенкурларидан бироз олдинда булишди ва уртача 40,12 м натижани курсатдилар.

Турникда тортилиб айланиб кутарилиш махсус тестини барча талабалар "коникарли" бахога бажар-дилар, бунда уртача курсаткичлар 8,9 дан 12,2 мар-тагача атрофида булди. Бу булажак укитувчиларни тайёрлашда укув жараёнига тузатишлар киритиш зарурлигини курсатади.

1-расм

Чацириццача Харбин таълим факультети талабаларининг харакат тайёргарлиги

100 м.га югуриш, сек.

Турган жойидан узунликка сакраш, м.

Турникда тортилиш, марта

3000 м. кросс, мин.

Граната улоктириш, м.

Ётиб таяниб, кулларни букиб-ёзиш, марта

Брусларда 90 0 бурчак ушлаш, сек.

Турникда тортилиб, айла-ниб, таяниш марта

10х10 м.га мокисимон югуриш, сек.

Осилиб туриб оёкларни кутариш, марта

Корин пресси кучини бахолаш учун мулжалланган иккита ухшаш тестлар - "брусларда бурчак булиб таяниш" ва "турникда осилиб, оёкларни кутариш" машки буйича 1-4 боскич талабалари натижалари тахлили шуни курсатдики, улар коникарли даражада ва тала-баларнинг етарли даражада жисмоний тайёргарликка эришишлари учун уларнинг харакат тайёргарликла-рини максадли такомиллаштириш такозо этилади.

Х,арбий таълим факультети барча боскич талаба-ларининг харакат тайёргарликлари ва жисмоний ри-вожланишлари курсаткичлари орасидаги корреляцион богликликлар тахлили шуни курсатдики, боскич-дан-боскичга утиб борган сара талабаларнинг харакат

Таълим иктисодиёти ва менежмент

тайёргарликлари тулкинсимон хусусиятга эга булиб, таълим охирига кадар пасайиб бориши кузатилди.

Битирувчи боскич талабаларида тана огирли-гининг ортиши аникланди, бу уларнинг даракат фаоллиги камайганлигидан далолат беради ва укув жараёнига булажак чакириккача дарбий тайёргарлик укитувчиларининг даракат тайёргарлигини тако-миллаштиришга йуналтирилган аник тузатишларни киритиш зарурлигини белгилаб беради.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Адабиётлар:

1. Акрамов Ж.А., Абдалимов О.Х. К вопросу о профессионально-прикладной физической подготовке курсантов специальных образовательных учреждений. //Фан-Спортга. - Т., 2006. № 4. - С.11-14.

2. Изаак В.М. ППФП в системе физического воспитания студентов. Учебное пособие. Т., 2003 -22 с.

3. Камбаров А.М. Военно-педагогические основы оптимизации морально-психологического фактора в учебно-воспитательном процессе

Экономика и менежмент образования

военнослужащих: Автореф.дис. канд. пед.наук. Ташкент. 2005 - 25 с.

4. Кочкаров А.А. ППФП курсантов высших курсов по подготовке сержантского состава Академии МВД РУз: Учебное пособие. Изд-во "Академия МВД РУз" Т.:2006 - 56 с.

5. Кошбахтиев И.А. Информационное обеспечение образовательного процесса по физическому воспитанию студентов. Учебное пособие. Ташкент, 2004 - 77 с.

6. Образцов П.М. Методы и методология психолого-педагогического исследования. - Питер: СПБ, 2004. - 268 с.

7. Ханкельдиев Ш.Х. Педагогические особенности физического воспитания учащейся молодёжи в регионах с жарким климатом. Автореферат на соискание ученой степени доктора педагогических наук. М., 1991. - 47 с.

8. Хасанов А.Т. Чакириккача харбий таълим факультети талабала-рининг касбий-амалий жисмоний тайёргарлиги педагогик технологияси. ФарFона, 2017. - 146 с.

9. Хасанов А.Т., Мамадова Ф.М. Хдрбий таълимда булруси кадрларни инновацион фаолиятга тайёрлаш.//Педагогика.-Т.,2019.№5.-С.105-114.

10. L. Kholmurodov. Development of physical qualities of preschool children development of physical qualities of preschool children. // Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal 2021 (02), Pg. 197-206.

m

Кандидат экономических наук, доцент К.Ш. ЗИЯДУЛЛАЕВ1 Доктор педагогических наук, профессор Ю.А. ЗУБАРЕВ2

волгоградская государственная академия физической культуры, Волгоград, Россия Кандидат экономических наук, доцент У.Б. ТУРДУБЕКОВ1

Муаллиф билан богланиш учун:

uzdjtsu.manag@mail.ru

Кандидат экономических наук, доцент

Ж.П. НАРЗИЕВ1

Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, Чирчик, Узбекистан

КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ПРИНЦИПЫ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ОЦЕНКИ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ СИСТЕМЫ "ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА И СПОРТ"

Аннотация

Annotation

Статья посвящена исследованиям проблем экономического развития сферы физической культуры и спорта (СФКС) в контексте ресурсного потенциала и ресурсных ограничений. Исходя из этого, авторами предлагается функционально-алгоритмическая модель экономической оценки функционирования системы физической культуры и спорта. Данная модель включает несколько блоков, которые, рассматриваются как категории новой методологической парадигмы экономического исследования проблем развития СФКС.

Ключевые слова: концепция, принцип, экономическое развитие, экономические ресурсы, социально-культурное развитие, социально-культурная система, функционирование, ресурсный потенциал, функциональность, алгоритмичность.

Макола ресурсли салохият хамда ресурсли чегараланишлар доирасида жисмоний тарбия ва спорт сохаси (ЖТСС) нинг икктисодий жихатдан ривожланиш муаммоларини тадкик ки-лишга багишланган. Шундан келиб чиккан холда муаллифлар томонидан жисмоний тарбия ва спорт тизими фаолият курсатишини иктисодий жихатдан бахолашнинг функционал-ал-горитмик модели таклиф килинаяпти. Ушбу модель бир нечта блоклардан иборат булиб, улар ЖТСС ривожланиш муаммоларини тадкик килиш янги методологик парадигмасининг категориялари сифатида курилади.

Калит сузлар: концепция, тамойил, ицтисодий ривожланиш, ицтисодий ресурслар, ижти-моий-маданий ривожланиш, ижтимоий-маданий тизим, фаолият юритиш, ресурсли салоцият, функционаллик, алгоритмлик.

The article is devoted to the research of problems of economic development of the sphere of physical culture and sports in the context of resource potential and resource limitations. Proceeding from this, the authors propose a functional-algorithmic model of the economic evaluation of the functioning of the system of physical culture and sports. This model includes several blocks, which are considered as categories of a new methodological paradigm of the economic study of the development problems.

Key words: concept, principle, economic development, economic resources, socio-cultural development, socio-cultural system, functioning, resource potential, functionality, algorithmicity.

О

m та t

0 a.

со

1

Актуальность исследования. Современные условия развития экономики и социально-культурной сферы характеризуются особыми объективными факторами существования и функционирования практически всех сфер жизнедеятельности. Это обусловлено теми вызовами современных концепций глобального развития, а также вызовами экономического и социально-культурного развития страны в рамках целевых условий использования ресурсов и ограничений по их воспроизводству, которые объективно влияют на

выбор и обоснование стратегий развития отдельных сфер как материального, так и не материального производства. Экономические ресурсы в данном контексте имеют особые ограничительные условия использования, что определяют траектории развития любой отрасли экономики и социальной сферы. И самое главное, эти траектории не задаются извне, не в рамках существующей институциональной среды, а имеют объективные факторы и предпосылки, определяющие механизмы и условия выбора этих траекторий

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.