Научная статья на тему '“АРБАЪИН”ЛАР ЖИЛОСИ-АҲЛИ АДАБ ИМОСИ'

“АРБАЪИН”ЛАР ЖИЛОСИ-АҲЛИ АДАБ ИМОСИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Арбаъин / ҳадис / адаб / мумтоз / Қуръон / Шарқ / қитъа / туркий / арабий / форсий / шарҳ / анъана. / Arbain / hadith / adab / mumtoz / Koran / East / Turkish / Arabic / Persian / commentary / tradition.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Сувонова, Жумагул Рашидовна

Мумтоз шеъриятда “Арбаъин”-ҳадис ёзиш ва ҳадислар шарҳини кўпчиликка тушунарли тилда, маносини чуқурроқ изоҳлаш, ёки шарҳлаш орқали етказиш анъанаси мавжуд. XV асрга келиб туркий шеъриятда ушбу анъанани Ҳазрат Алишер Навоий бошлаб берган. Ҳазрат устози форсийзабон шоир Абдураҳмон Жомий танлаган “Арбаъин”“Чҳил ҳадис”ларини туркий тилга ўгириш орқали Жомий танлаган қирқ ҳадисга қитъалар ёзади. Бу қитъалар шунчаки таржималар бўлмай, Навоий томонидан яратилган мустақил асар сифатида юзага келади. Биз ушбу мақолада “Арбаъин”лар муборак Қуръон ва ҳадисларга асосланган адаб илми эканлигини Малоҳат Пўлатованинг “Шарқ мумтоз адабиётида “Арбаин” ёзиш анъаналари” номли монографиясига асосланган ҳолда ифодаладик.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE GLOSSY OF "ARBA'IN" IS A SIGN OF LITERATURE

In classical poetry, there is a tradition of writing “Arbaeen” hadiths and commenting on the hadiths in a language understandable to many people, explaining their meaning in detail. By the 15th century, this tradition in Turkic poetry was started by Hazrat Alisher Navoi. Having translated “Arbain” and “Chhil Hadith”, selected by Navoi’s teacher, the Persian-language poet Abdurahman Jami, into Turkic, he wrote quatrains for forty hadiths selected by Jami. These poems are not just translations, but appear as independent works created by Navoi. In this article we express that “Arbain” is the science of poetry, based on the Holy Quran and Hadith, relying on the monograph by Malokhat Pulatova “Traditions of writing “Arbain” in Eastern classical literature.”

Текст научной работы на тему «“АРБАЪИН”ЛАР ЖИЛОСИ-АҲЛИ АДАБ ИМОСИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

"АРБАЪИН"ЛАР ЖИЛОСИ-АХЛИ АДАБ ИМОСИ

Сувонова Жумагул Рашидовна,

филология фанлари номзоди, доцент Самарканд давлат университети, Самарканд, Узбекистан E-mail: Jumagul-Suvonova@rambler.ru

АННОТАЦИЯ

Мумтоз шеъриятда "Арбаъин"-уадис ёзиш ва уадислар шаруини купчиликка тушунарли тилда, маносини чуцурроц изоулаш, ёки шарулаш орцали етказиш анъанаси мавжуд. XV асрга келиб туркий шеъриятда ушбу анъанани Хазрат Алишер Навоий бошлаб берган. Хазрат устози форсийзабон шоир Абдураумон Жомий танлаган "Арбаъин"- "Чуил уадис "ларини туркий тилга угириш орцали Жомий танлаган цирц уадисга цитъалар ёзади. Бу цитъалар шунчаки таржималар булмай, Навоий томонидан яратилган мустацил асар сифатида юзага келади. Биз ушбу мацолада "Арбаъин"лар муборак Куръон ва уадисларга асосланган адаб илми эканлигини Малоуат Пулатованинг "Шарц мумтоз адабиётида "Арбаин" ёзиш анъаналари" номли монографиясига асосланган уолда ифодаладик.

Калит сузлар: Арбаъин, уадис, адаб, мумтоз, Куръон, Шарц, цитъа, туркий, арабий, форсий, шару, анъана.

ГЛЯНЕЦ "АРБАИН" - ЗНАК ПОЭЗИИ

Сувонова Джумагуль Рашидовна,

Кандидат филологических наук, доцент Самаркандский государственный университет, Самарканд, Узбекистан E-mail: Jumagul- Suvonova@rambler. ru

АННОТАЦИЯ

В классической поэзии существует традиция писать «Арбаин» - хадисы и комментировать хадисы на языке, понятном для многих людей, подробно объясняя их смысл. К XV веку эту традицию в тюркской поэзии начал Хазрат Алишер Навои.

Переведя на тюркский язык «Арбаин» и «Чхил хадис», выбранные учителем Навои, персоязычным поэтом Абдурахманом Джами, он написал четверостишья для сорока хадисов, выбранных Джами. Эти стихи являются не просто переводами, а предстают как самостоятельные произведения,

fx.

от

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

созданные Навои. В данной статье мы выражаем то, что «Арбаин» - наука о поэзии, основанная на священном Коране и хадисах, опираясь на монографию Малохат Пулатовой «Традиции письма "'Арбаин" в восточной классической литературе».

Ключевые слова: Арбаин, хадис, адаб, мумтоз, Коран, Восток, турецкий, арабский, персидский, комментарий, традиция.

Мумтоз адабиёт бустонида "Арбаъин" цирк хадис яратиш анъанаси алохида иуналиш сифатида кузга ташланганига анча булган. Бу хакда олимларимиз катор илмиИ тадкикот ишлари олиб борган ва бу борада яратилган ижод намуналари хамда илмиИ оммабоп ишларини уз фикрлари билан тула асослаб келишган. XV асрларда бу Иуналиш аИнан Абдурахмон Жомий, Алишер НавоиИ ва Мухаммад СулаИмон угли Фузулий ижодида мустакил адабиИ-бадииИ жанр сифатида намоён булганлиги янаям кузга якколро; ташланди. Бу даврга келиб адаб "Арбаъин"лари нафакат диниИ-маърифиИ, илмиИ-амалиИ балки тула ижтимоиИ-сиёсиИ, адабиИ-бадииИ, таълим-тарбиявиИ жабхаларни хам камраб олди. Мусулмон оламида инсоният камолоти учун хизмат килувчи манбаалар жуда куп. Шулардан энг асосиИси адабиётдир. "Арбаъин" яратиш куламининг кенгаИиши эса адабиётимиз маънавиИ хазинасини боИитиш билан бирга унинг кудратини янаям ошишига, тарбиявиИ худудини кенгаИишига асос булади.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Тошкент давлат шаркшунослик университети докторанти Малохат Пулатова томонидан ишланган "Шарк мумтоз адабиётида"Арбаъин" ёзиш анъъаналари" мавзусидаги иш хам фикримизнинг исботидир. Диссертант уз мавзусида аИнан ана шу масалаларга мукаммал тухталишга харакат килади. Унинг Шарк Мумтоз адабиётида"Арбаъин"жанри ва унинг эволюциясига доир фикрлари эътиборга лоИикдир. Маълум муддат халкимиз истилоси даврида жуда куп анъана ва кадриятларимиз таъкиклаб куИилди. АИникса диниИ акидаларимиз, иИмон эътикодимиз сархадларига килинган дахл бунга яккол мисолдир. Мустакиллик Иилларига келиб, бу масала чукур урганилди ва унинг хаётимиз хамда ёшларимиз тарбияси, одоб -ахлоки, тинч ва фаровон турмуш тарзимиз доирасида накадар катта ахамиятга эга эканлиги аён булди. Шунинг учун хам Ислом дини, Куръон ва Хддис таълимоти халкимизнинг миллиИ узликни англаш, аждодларимизнинг боИ маданиИ-маърифиИ, илмиИ-фалсафиИ меросини урганиш масаласи давлат сиёсати даражасига кутарилди. Дархакикат

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

SyryH 6y fiyngaH Sopum xaM xa^K ^apoBoHnuru MatHaBHfi KaMonoTH, xaM ropT THHHnuru HCTHKÖon Ka^onoTH ynyH 3apypgup. By Sopaga Manoxar nynaroBa y3 HrnHHHHr SupuHHH SoSuga myHgafi эtтнpo$нн 6aëH этagн:"X,ap KaHgafi guHHfi эtтнкog KaSu, hchomhh эtтнкog xaM hhcoh pyxufi KaMonoTH Ba KanS eTyKnuru SunaH Sof^hk xonargHp.Y3 Tapuxufi puBo^naHHmu ^apaëHnapuga MycynMoH MagaHuaTH ogaMnap ynyH co$ ryMaHHTap xycycuaraapra, ^yMnagaH noK^HK Ba xanonnuKKa, SaFpuKeHrauK Ba THH^nuKKa, ounanap paBHaKH Ba SyTyHnurura yMHg Ba umoHHHH KynafiTHpagu. Y3SeKHcTOHga gHH gaBnar ToMoHHgaH yMyMSamapufi цнвнпнзaцнa, MHnnufi MagaHuaTHMH3HHHr a^panMac Sup khcmh cu^araga SaxonaHagu Ba apgoKgaHagu"[2.B.7]. ^apxaKHKar 6h3 Hchom guHHHH apgoKgaraH nafiTnapHMH3ga эpнmraн WTyKgapHMH3HH HHoSarra onaguraH SyncaK SupuHHH peHeeaHe, yfiFoHHm gaBpu BaKHnnapuHH Mucon KemupHmHMH3 MyMKHH Synagu. VIII -XII-acpnap gaBpHHHr WKcanumu, ropTHHHr puBonaHHmu, gyHëKapamHHHr

maKnnaHHmu, gHHHfi Ba gyHëBHfi TatnuMHH SupuKHmu Hara^acuga "unMnapHHHr oothh gaBpu" By^ygra KenraH Synca, Synap xaMMacu ShphkhS, hkkhhhh peHeceaHe gaBpu BaKHnnapuHH M3ara HHKapgu. Ynap An-OapFoHHfi, An-Xopa3Mufi, An-OapoSufi, BepyHHfi, HaKmSaHgufi, HaBoufi Ba BoSypnapgup. fflyHHHr ynyH xaM Sup MyggaT y3unum SynuS KonraH guHHMH3ra MyHocaSaT pyxHMH3ra, Ha^aKar pyXHMH3ra, öanKH MHnnufi MatHaBuaTHMH3ra Tatcup KH-^Mafi KonMagu. Mucon ynyH "oTa!"-geS M3ura thk Kapafi onMafiguraH nagapuMH3 "naxaH", "oHa!" -ge6, xypMaTura ran TeKKH3MafiguraH Bonugau MyxTapaMaMH3 "MaMamKa" KaSu MyHocaSaraapra TeHr Kypungu. ByryHru KyHga эca ëmnapHMH3 TapSuacugaru, MatHaBHaragaru Sat3H Sup y3rapumnapHH Kypa Suna TypuS xaM Ky^oK ohhS KyraS onaëTraHHMH3 oMMaBHfi MagaHHaT yHcypnapura Kapmu Typa onaguraH aroHa Kyn, Su3HHHr эtтнкogнмнз, aHtaHa Ba KagpuaraapHMro, MHnnufi MagaHHaTHMH3, xaguc Ba KyptoHHMH3gup. BupoK Sy KagpuaraapHH ëm aBnogra TapSuaBHfi axaMHaTH HaKagap Kynnu Synca, yHH KanSnapra eTKH3uS Sepum, nupofinu ycnySga cHHrgupum, MoxuaTra eraS Sopum MexHaTH xaM my Kagap Kynnugup. ApSatHH atHH khpk xaguc ë3um aHtaHacu SupuHHHgaH: nafiFaMSapHMH3(c.a.B) xagucnapuHH TapFuS этнS, yHHHr mapxnaS, xa^KKa eTKH3uS Sepm MaKcaguga ë3HnraH Synca, (Sy anSaTTa KynnunHK ynyH cup эмac). Bup Hena onHMnapHMH3, ^yMnagaH to^hkhctohhhk ohhm O.KaMonoB TaKHgnaraHHgeK:"Kace a3 yMMaTH MaH gap aMpu gHHam hhxhh xagucpo xu$3 KyHag, gap py3H KHëMaT a3 3yMpau ^aKexoHy ohhmoh MaxcyS MeëSag". ^tHH, "MeHHHr yMMaTHMgaH khmkh gHH aMpu SunaH khpk xagucHH ëg onca, oxupaT KyHuga annoManap Ba ^aKuxnap ^aMoacugaH ypHH onagu". [2.B.10].-geraH xagucHH caSaS kh^hS KypcaTagu. Hmom HaBaBHfi эca(1233-1278, XIII acp) y3HHHHr "ApSatHH aH-HaBaBHfi" acapuga nafiFaMSapuMH3

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

Мухаммад(с.а.в)нинг "Ким умматимга дин ишларига оид кирк хадисни ургатса, Аллох таоло уни киёмат куни факихлар ва олимлар гурухига киритади,"[3.Б.3-4].-деганлар дейди. Бу хар иккала хадис хам уз урнида асосли сабаб булиб, факих ва олимлар дин арконларида жуда баланд мавке тутганлар. Хдтто уларнинг сиёхи шахидларнинг кони билан мукояса килинган ва албатта уларнинг сиёхи шахидлар конидан огиррок келур дейилган. Иккинчидан: Бугунги кунда "Арбаъин"-кирк хадис ёзиш анъанаси инсоннинг кийиниш, тозалик, муомала маданияти, узини тутиши, одоб-ахлок, мухаббат ва хурмат, сабру каноат, ор-номус каби ижобий хислатларини кучайтиришга хизмат килса, яна бир сабаби аксарият инсонларни инсофга чакириш, бошкаларга яхшилик килиш, сабрли-каноатли булиш,халол ва хакгуй булиш, мардлик ва жасоратли булишга ундаган. Фозил шоирларимиз буни англаган холда пайгамбаримиз(с.а.в) бисотидан саралаб, улардан киркта энг ноёб фалсафий фикрга эга булган инсонни ёмонликлардан кайтариб, эзгулик ва яхшиликларга ундайдиган хадисларни ажратиб олиб, уларга шарх ва изохлар ёзишади.

М.Пулатова уз дедикларида "Арбаъин"ни адабий жанр сифатида эътироф этар экан, унинг зиммасига маънавий ва маърифий вазифа юклайди. Ва уларни шундай номлайди.

- "Арбаъин"да адабий талкин масаласи;

- Адабий изох бериш;

- Мазмунни чукурлаштириб баён килиш;

- Асл гояларни уз гоялари билан бойитиш;

- Соддалаштириб, тушунарли килиб баён килиш;

- Образлиликни кучайтириш асосида умумийликдан жузъийликка

утиш;

- Хдётга якинлаштириш;

- Назарий карашларнинг амалиётдаги холатини баён килиш;

Мисол учун Х,азрат Навоий Абдурахмон Жомий "Арбаъин"ларига асосан яратган уз "Арбаъин"ини "Яхшиликни очик юзлилардан изла" дейилган унинчи хадисига куйидагича изох битади:

Эйки, хар ишда хожатинг булса, Яхши юзлугдин иста бахшойиш. Токи бахшойишидин аввалрок Курмагидан етушгай осойиш.[5.Б.10].

Ушбу шарх битилган матн мазмунига Малохат Пулатова узининг чукурлаштирилган баёнида шундай дейди: "Баъзи уринларда диний ахборот ва манбаларда белгиланган вокеа ва ходисани оддий тарзда тушунтириб

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

SepumHHHr hho^h SynMafigu.^yHKH y MatnyM Sup rapuxufi ^aKraap, a^coHanap, ëKH xogucanap SunaH yfiFyHnamuS KeTraH Synagu. MaHa my ypuHnapga moupnap Ma3MyHHH HyKypnamrupuS 6aëH эrнm fiynugaH Sopumagu. EyHgafi xonnapga Hacp SunaH Ha3M KymunuS Kenagu. Hacpufi Marnga Bo^eanap 6aëH KunuHca, Ha3MHfi MarHga MaHa my BoKeagaH hhcoh KanSuga By^ygra KenraH xuccHërnap raxnunu SepunagH"[2.E.48].

Eu3 ymSy xaguc mapxura aHa myHgafi raxnunufi MyHocaSar SungupraH SynapguKKH, xap KaHgafi hhcoh Supop Sup Macanaga KHMgaHgup ho^ot ucrafiguraH Synca, anSarra W3u ohhk, xymMyoMana, xymxy^K KumuHH ramarafiKH, tokh MymKynuHu ocoh KunumgaH aBBanpoK yHH KypraHgaëK KyHrau thhhhs, gunu opoM ronagu.EyHra KynnaS Muconnap KemnpMoK MyMKHH, SupoK, SupruHa Mucon: "Onnox ohhk W3nunapHu ceBagu,"- gefiunagu, xagucnapgaH Supuga. ^eMaK Onnox aparraH My^H3a, hhcoh xaM ohhk W3nunapHu ceBumura xen mySxa fiyK

Manoxar nynaroBaHHHr "fflapK MyMro3 agaSHëruga "ApSatHH" ë3um aHtaHanapu" homhh MoHorpa^uacugaru xagucnapra SepunraH HyKypnamrupunraH SaëHnapuga KynpoK Sup Hapcara ryBox SynaMH3. Y hhmhh run Ba ycnySra raaHuS, xagucnap MatHocuHu xaM rapuxufi, xaM nyFaBHfi, xaM raxnunufi, xaM Saguufi, xaM FoaBufi, xaM ruMconufi, xaM Ha3apufi rooxnafigu. OuKpnapuHu ^aKrau acocnamra xapaKar Kunagu Ba SyHra эpнmagн. EupoK Sy SunaH y onuMoHa Ha3apufi raxgun Ba MyHocaSaraapra Kynnu эtrнSop KaparaguKH, Harn^aga oggufinuK Ba cogganuKgaH Sup MyHna fiupoKgamuS, raxgunufi Kapamnapga aHnaruHa MypaKKaSnuKHu W3ara Kenrupagu. Myarnu^ mapK xanKgapu agaSHëruga MyMro3 mepuar BaKunnapu opacuga "ApSatHH"nap aparraH moupnapHu Sup Sup caHap экaн, ynapHHHr gaBpnapu xaMga acapnapu HoMura ryxranuS yragu. Ey xonar AfiHaH $apc to^hk mepuaru BaKunnapu opacuga xaM u^oga эrнпagн, Sy SunaH KaguM ApSatuHHaBucnuK rapuxura oug Sup Hena raxMHH Ba эtrнpo$пapнн Kenrupagu Ba ofiguHnamrupagu. 3truSopra mohhk ^uxaru myHgaH uSoparKH, Myarnu^ "ApSatHH"ë3umHHHr rapuxufi acocHHnapH,(aBBanrunapH VIII acp Ba yHgaH xaM onguH ë3unraH geS raxMHH KH^HHagu) ASgypaxMoH ^oMHfi, Anumep HaBoufi Ba MyxaMMag CynafiMoH yFnu Oy3ynufi u^oguHH Ky3arap экaн. Ynana moup ë3raH "ApSatHH" xagucnapHH xaM Ky^ë3Ma HycxanapuHH MarHmyHocnuK Ba MaHSamyHocnuK acocuga raxnun KH^agu. M.nynaroBa Sy Sopaga onuS SopunraH ragKHKor umnapu gaBoMuga fflapKmyHocnuK HHcruryrH ^oHguga caKgaHaërraH "ApSatHH"acapuHH Sapna Kynë3Manapu pyfixaruHH ry3agu Ba ynapHH SuTra-Surra ypraHagu xaMga ryna raBcu^HHu Sepagu. ^Ha Myannu^ ymSy KuroSuga ^oMHfi, HaBoufi, Oy3ynufi u^ogugaru "ApSatHH" napHHHr MyKagguMa, acocufi khcm, xoruManapuHH anoxuga-anoxuga KHëcufi raxnun KH^aguKHM, xap SupuHHHr acn

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

MoxuaTH HnMHfi-Ha3apufi Kapamnap SunaH Sup KaTopga gHHHfi Ba gyHëBHfi agaS Ba TapSuara SopuS TaKanagu. By Sopaga gHHHfi TapSua xaM gyHëBHfi TapSua xaM "ApSatHH"napHHHr acocufi MaKcagu SunaH yfiFyHnamuS Sopagu. 3oTaH HcnoM gHHHHHHr MaKcagu xaM hhcohmthh TyFpunHKKa Somnam, HHcoHnapra TyFpu fiynHH KypcaTHmgaH uSopar SynraH. Bu3 "ApSatHH"nap TH3HMura Taxgunufi Ha3ap Tamnap экaнмнз, aHa Manoxar nynaroBa ^HKpnapura TaaHuS onHMa KoFo3ra TymypraH xagucnapra эtтнSop KaparaMH3.

X,ap ynana ycTo3 moupnap ^oMHfi, HaBoufi, Oy3ynufi H^ogugaru "ApSaHH"-xagucnap TynnaMHgaru SupuHHH xagucga: "CronapgaH xen SupuHru3 y3ura paBo KypraHHH Supogapura paBo KypMaryHna hhh MyMHH Syna onMafigu, "[2.B.106].-gefiunagu. By xagucHH moupnapuMH3gaH ASgypaxMoH ^oMHfi myHgafi Saguufi H^oganafigu:

AögypaxMOH ^ÖMHH:

X,ap Kace po naKaS MaKyH MyMHH, Tapnu a3 catfiu ^oHy TaH Koxag. To Haxoxag Sapogapu xygpo, OHnaKH a3 Saxpu xemTaH xoxag.

A^Hmep HasoHH:

MyMHH эpмacтyp, ynKH HfiMoHguH, Py3Fopuga K>3 ca^o Kyprafi, Tokh, Kapgomura paBo KypMac-X,ap HeKHM y3ura paBo Kyprafi.

MyxaMMag Cy^aHMOH yF^H Oy3y^HH:

MyMHH ynMa3 Kumu xaKHKaT una, ^ygMafiHH^a TapuKH TapKH xaBo. X,ap He y3 Ha^cuHH paBo rypca, Hopy rapgama rypMafiHH®;a paBo. [2.B.183]

Bu3HHHrna, ymSy xaguc mapxu opKanu xap ynana moup xaM MyMHH-MycynMoH SaHgacuHHHr y3H TyK, thhh, ocofiumTa, caogarau xaëTga amaca-w, yHHHr Kapgomu atHH, aKacu-yKacu ëKH KapuHgomu, KymHHcu on yTHpca, a3oS-yKySaT Ba KHfiHHHHnHKga amaca SyHgafi ogaM HfiMoHnu MyMHH xucoSnaHMafigu, geraH MatHoHH H^oganafigu. AHtaHanapra Kypa KagHMgaH mapK xanKgapu y3 pacM-pycyMnapu, ogoSu Ba TapSuacu xaMga unMufi-H^ogufi Ta^aKKypu SunaH xaM SomKanapra, afiHHKca, ëmnapra HaMyHa Synumra xapaKaT kh^hS KenraH. AfiHaH

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

хадису хикоятлар, маколу маталларда хам шу анъана кузга яккол ташланиб туради. Ушбу хадис мазмунида хам муминлик мазхаби хакгуй, бошкалар хаётига хам эътиборли, мазлумларни куллаб-кувватлагувчи ва бировга ёмонликни раво курмайдиган, кибру-хаводан йирок инсон булишига очик-ойдин ишора бор. Х,ар учала шоирнинг хам "Арбаъин"лари бир хил хадислар шархига баён этилган шеърий китъалар булишига карамай, улар араб тилидаги хадиснинг форс ва туркий тилдаги багишлов, изохи ёки шархидангина иборат эмас, балки хар бир шоирнинг узига хос хиссиётлари, кечинмалари, колаверса миллий ва маънавий консепцион фарклари, компазицион тузилиши, анъанавийлиги, гоявийлиги, сюжети, тили ва услуби мавжудлигини курсатиб турибди. Шунинг учун хам бу киталар хали хануз уз ахлокий тарбиявий ахамиятига эга булган, тула тугалланган бадиий асар сифатида кадрланади. М.Пулатова ушбу хадисларни сузма суз киёсий поэтик тахлил килар экан, уларнинг хар бир сузидаги фаркларни хам гоявий хам компазицион жихатдан асослаб, куръон оятлари оркали тасдиклаб боради.

Алишер Навоий уз арбаъинларида хадис маъносини очиб, ундаги тасаввуфона исломий-ирфоний фалсафани бадиий ифодалаш билан бирга уларни эзгу фазилатлар ва ижобий хусусиятларни ривожлантириш манбаи сифатида хам эътироф этади. Ва табаррук хадислар узида мужассам этган мазмун мохияти билан эзгуликка, инсон рухий маънавий олами камолига хизмат килишини яна бир бора исботлайди. Бундан яна бир максад купчиликни мусулмончилик йул-йуриклари, анъана ва кадриятлари, одоб-ахлоки, хислат ва фазилатлари ифодаланган хадислар билан ошно килиш хамда ушбу гузал ижод махсулидан туркий халкларни хам бахраманд этмокдан иборат булган. Яна бир жихатни киритиш мумкин, Х,азрат Навоий

"Арбаъин"лар-"Адаб гулдастаси"ни тузиб, уни туркий элатларга такдим этиш истагида булган булса не ажаб? ! Шу борадаги фикрларимизни далиллаш учун айнан Алишер Навоий "Арбаъин"ларидан тахлилга тортамиз.

М.Пулатова монографиясидаги Жомий, Навоий, Фузулий "Арбаъин"лари тизимининг йигирма биринчи хадиси "^аноат туганмас бойликдир," -[2.Б.195]дейилган.Ушбу хадисга Х,азратлар куйидагича шарх битишади:

Жомий

Сохиби хирсро зи хони карам, Файзи эхсон намирасад харгиз. Ба каноат гарой, к-он ганжист, Ки бапоён намирасад харгиз.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

Навоий

Хирсдан кечким, ул гамедурким,

Хддду гоят эмас анга пайдо. Тут каноатким, ул эрур моле, Ки, нихоят анга эмас пайдо.

Фузулий

Мали дуняйа мэйил килма ким, ул, Добили накс улан бэзаэтдир. Одамизадая тукэнмэз мал, Накди ганжинайи каноатдир.[2.Б.195].

Бу уч устоз шоирларимиз каламига мансуб булган "Арбаъин"ларда хадислар аввал араб имлосида, сунг форс ва туркий имлода ёзилади. Бирок хар учовида хам инсонга сабр-каноатли булиш битмас-туганмас бойликнинг эгаси булиш эканлигига даъват бор. Бу уз урнида уткинчи бойликка хирс куйиш, унинг йулида турли ёмонликлар, кишилар хакига хиёнат, инсонларга жабр зулм килиш эмас, гузал хулк, инсоний фазилатлар ва сабру каноатга эга булиш хакикий бойликка эга булиш эканлигига, чакирик бор. Х,ар учала шоир хам бир-бирини такрорламай, уз фикрига таяниб, мустакил ифода услубини куллаш йулидан боради. Натижада учта мустакил гузал асар намунаси вужудга келади. Х,ар учала асар хам диний ва дунёвий жихатдан тахлил этиладиган булса, албатта инсон ижобий фазилатлари, адаб илмига уйгунлашиб кетади. Шу жихатлари билан хам "Арбаъин"лар-"Адаб гулдастаси" -деган фикримизни тасдиклайди.

XV асрда Алишер Навоий узининг купгина асарлари билан адабиёт-адаб илмига муносиб хисса кушган. Унинг барча асарлари мана олти асрдирки, Туркий халклар маънавияти ривожига хизмат килмокда. Гарчи "Арбаъин"лар шоир хазратлари ижодининг кичик бир кисми булса-да, уз эътирофига кура у нихоятда такводор булган, бу хусусият унинг барча асарлари таркибига чукур сингдирилган. Бу карашлар муаллиф М.Пулатова карашларида хам уз ифодасини топган.

Устоз шоирлар яратган "Арбаъин"ларнинг ун туртинчисида: "Жаннат оналар оёFи остидадир,"-дейилган.

Ушбу хадис китъалари шундай битилган:

Жомий

Сар зе модар макашки тожи шараф, Гард аз рохи модарон бошад.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

Xok maB 3upu nofiu y kh SuxumT, ^ap KagaMxou MogapoH Somag.

HaeouH

OHanapHHHr oëFH ocTHgagyp, PaB3au ^aHHary ^HHOH SOFH. PaB3a SOFHH BHCOHHH ucTap эpcaнr, Byn oHaHHHr oëFH Ty^poFH.

Oy3y^HH

AHanap xypMaTHH gyTyHKH, MygaM, raSunu paxMaTH unax ynacu3. HcTeK aHnap aaFH amuHga, rap gunapcu3KH, ^aHHaru ynacu3.[2.B.190].

YmSy KHTtanapga xap ynana moup xaM HuxoaTga ry3an H^oganapHH SaëH этagн. X,ap yn moupHHHr xaM ucregog Ba MaxopaTH apaTraH acapnapuga aKKon HaMoëH Synagu. 3oTaH acpnap MoSofiHuga ^aHHar oHanap oëFH ocruga экaнн xen SupuMH3ra cup эмac. BupoK moupnap cy3HHHHr ^unBacu, ynap ^HKpuHHHr TaKHgu, энr 3apyp axTOKufi FoaHH unrapu cypumu, acapHHHr $ap3aHgnap TapSuacugaru axaMHaTH, xaguc TatcupnaHnHrHHH omupum SunaH Supra yHTa MycTaKHn acap aparanumura 3aMHH Synagu. By y3 ypHHga Sh3hh gyHëBHfi xaMga guHHfi TatnHMoTHMH3HH yfiFyHnamTHpuS, KyptoH Ba xaguc xaMga Saguufi agaSuëT y3BHfinurHHH H^oga этнS Typagu. Bu3HHHr $hkphmh3hh M, nynaroBa KyptoH oaTH una Kyfiugaruna TacgHKgaS Sepagu: " "Bh3 HHcoHra oTa-oHacuHH (po3H KH^umHu) aMp этgнк...!"[ ".HyKMoH" cypacu 14-oaT]-geraH,unoxufi xyKM SunaH H3oxnaHagu. OHa xoMHnagopnHK BaKTHgaH, to $ap3aHg gyHëra KenryHra Kagap Sup KaHna MamaKKaTnapHH SomugaH Kenupagu. ffly Ba^gaH nafiFaMSapuMH3 (c.a.B.) WKopugaru xagucnapu opKanu ^aHHarnu oHanap oëFH ocTHra TymaS Kyagunap. ^eMaK ^oMHfi Sy xagucra SecaSaS Mypo^aar этмaraн. MycynMoH onaMuga oHanapHHHr xypMaTH $ap3 gapa^acura KyTapunraH."[1.B.124 ]

ffloupnap "ApSatHHMHHHHr yTTH3 oothhhh xagucuga myHgafi gefiunagu:

-A^-BatgaTy gaHHyH. MatHocu myHgafi: Batga-6y Kap3gyp.

^OMHH

Mapgpo xap hh Sary3apag Sa3aSoH,

AfiS Somag Bapou oh KapgaH.

Batga Sap 3HMMau KapaM Kap3ucT,

Oap3 Somag agou oh KapgaH.

HaBOHH

Khmkh xap KHMra Batgafie KH^gu,

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

Шарт эрур ваъдага вафо килмок. Ваъдаким килдинг уйладурким дайн, Фарздур карзни адо килмок.[

Фузулий

Гар дутарсан тарики эхли вефо, Пешэ эт вэъдейэ вефо килмок. Карздир вэъдэ этдигин нэснэ, Фарздир карзунгни адо килмок.[2.Б.203].

Бу хадисда инсонлик хусусиятларидан бири "Ваъдага вафо килмок" хусусинда фикр юритилади. Абдурахмон Жомий уз китъасида айтганини бажармаслик мард киши учун айб, ваъда зиммангдаги карздир, уни бажариш фарз дейди. Яьни, кимки бировга ваъда килса, уни бажармоги шартдир. Йук эса бу ваъда кишининг зиммасига карздорлик масьулиятини юклайдиким, уни адо килмок фарзга айланади, дейди. Алишер Навоий эса Айнан шу фикр асносида Ва шу аснода инсонни уз хатти-харакатлари, хусусиятлари билан юзлаштиради, уни уз сузлари ва ишларини мулохаза килишга ундайди. Алишер Навоий бу билан инсонларда мавжуд булган, лекин баъзан мудраб коладиган ростгуйлик, бирсузлилик, мардлик ва халоллик туйгуларини кучайтиришга даъват килади. Фузулий эса, гар вафо ахлини ушларсан,улар олдида вафоли бул. Ваъда карздир унга вафо килиш фарздир дейди.

ХУЛОСА

Биз хар бир Арбаъиннинг магзини чакар эканмиз, ёки уларни мукаммал тахлил килишга эътибор каратар эканмиз, беихтиёр бот-бот М.Пулатова тадкикига назар ташлаймиз. Муаллифнинг тахлилий карашлари, Арбаъинлар борасидаги машаккатли мехнатлари ( тарихий-ижтимоий этимологияси, классификацияси ва типолагияси, матншунослик ва киёсий тахлиллари)дан саволимизга жавоб кидирамиз. Зотан бу илм - адаб - илмидир. Адаб илмини эса худуди чек-чегара билмайди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Мирзиёев Ш.М.Буюк келажагимизни мард ва олианоб халкимиз билан бирга курамиз.-Т.; "Узбекистон".2017.-488 б.

2. Малохат Пулатова.Шарк мумтоз адабиётида "Арбаъин"ёзиш анъаналари.-Тошкент: "Донишманд зиёси", 2021.-208б.

3. Имом Мухаммад Закариё ибн Шараф Нававий. Кирк хадис.-Т.: Мовароуннахр, 2005.-Б.3.(-116 б).

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

4. HMOM MyxaMMag 3aKapuë HÖH fflapa^ HaBaBufi. KupK x&guc.-T.: fflapK 2017.-E.4 (-208 6).

5. Änumep HaBOufi. ÄpöatuH.- TomKeHT: OaH. 2000.-E.10.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.