Научная статья на тему 'АНДРАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ'

АНДРАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
53
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АНДРАГОГИКА / ОСНОВА / ПРОФЕССИЯ / РАЗВИТИЕ / ПРОФЕССИОНАЛИЗМ / ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ПРОГРАММА / ПРОЕКТ / ТЕХНОЛОГИЯ / ANDRAGOGY / FOUNDATION / PROFESSION / DEVELOPMENT / PROFESSIONALISM / ACTIVITY / PROGRAM / PROJECT / TECHNOLOGY

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Сафаров Мунир Ватанович

В статье рассматриваются проблемы профессионального развития личности с позиции основы андрагогики. По мнению автора статьи, андрагогические основы профессионального развития личности начинается с этапа перехода личности от системы школьного обучения к этапу непрерывного и системного образования. Для некоторых обучающихся обучение в высших учебных заведениях, для других - в колледже или же в профессионально-технических училищах. Как отмечает автор, в соответствии с существующей социальной практикой формирование профессионализма может реализоваться на уровне перехода профессиональных ступеней подготовки (на уровне начального обучения, среднего и высшего образования), в процессе повышения квалификации, переподготовки (переквалификация по новой специализации) и самообразования.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ANDRAGOGICAL BASIS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PERSONALITY

The article deals with the problems of professional development of the individual from the position of the basis of andragogy. According to the author of the article, the andragogical foundations of the professional development of the individual begins with the stage of the transition of the personality from the school system to the stage of continuous and systematic education. For some students studying in higher education, for others - in college or in vocational schools. As the author notes, in accordance with the existing social practice, the formation of professionalism can be realized at the level of the transition of professional levels of training (at the level of primary education, secondary and higher education), in the process of advanced training, retraining (retraining for a new specialization) and self-education.

Текст научной работы на тему «АНДРАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ»

НЕКОТОРЫЕ ВОПРОСЫ ПРОЦЕССА ОРГАНИЗАЦИИ ЛАБОРАТОРНЫХ РАБОТ ПО

ПРЕДМЕТУ «ЧИСЛЕННЫЕ МЕТОДЫ»

В работе изучается вопрос улучшения процесса организации и проведения лабораторных работ по курсу численных методов в вузах. На примере одной конкретной лабораторной работыг предложены методы решения.

Ключевые слова: лабораторная работа, численные методыг, объективное оценивание знаний, квадратурная формула трапеций, распределение индивидуального задания, методика преподавания математики.

SOME QUESTIONS OF THE PROCESS OF ORGANIZATION OF LABORATORY WORKS ON THE SUBJECT "NUMERICAL METHODS"

The paper studies the issue of improving the process of organizing and conducting laboratory work on the course of numerical methods in universities. On the example of one particular laboratory work, the methods of solution are proposed.

Keywords: laboratory work, numerical methods, objective estimation of knowledge, quadrature formula of trapezoids, distribution of individual tasks, methods of teaching mathematics.

Сведения об авторах:

Абдукаримов М.Ф. — кандидат физико-математических наук, заместитель исполнительного директора филиала Московского государственного университета имени М.В.Ломоносова в г Душанбе. Телефон: 919 962444. E-mail: mahmadsaHm_86@maH.ru Баротов Р.Т.- аспирант кафедрыг выгчислительной математики и механики механико-математического факультета Таджикского национального университета. Телефон: 988 74 74 77.

About the authors:

Abdukarimov M.F. is the candidate of physical and mathematical sciences, the deputy executive director of branch of Lomonosov Moscow State University for Dushanbe. Phone: 919 96 24 44. Email: mahmadsalim_86@mail.ru

Barotov R.T. is the graduate student of department of calculus mathematics and mechanics of mekhaniko-mathematical faculty of the Tajik national university. Phone: 988 74 74 77.

АСОСХ,ОИ АНДРАГОГИИ РУШДИ КАСБИИ ШАХСИЯТ

Сафаров М.В.

Донишго%и давлатии Кулоб ба номи Абуабдулло% Рудаки

Асосх,ои андрагогии рушди касбй дар лах,заи гузариши шахсият аз низоми тах,силоти мактабй ба марх,илаи тах,силоти муназзаму идоманок огоз мегардад. Барои баъзе мухдссилин ин тах,силу таълим дар мактаби олй, барои дигарон - дар коллеч ва ё омузишгох,и касбй-техникй мебошад. Мутобики амалияи мавчудаи ичтимой ташаккули касбй (профессионалй) метавонад ба андозаи гузариши зинах,ои тайёрии касбй (дар дарачаи тах,силоти ибтидой, миёна ва олй), дар чараёни афзоиши тахассус, бозомузй (бозомузй аз руи тахассуси нав) ва худомузй сурат гирад.

Мухдкки; Э.И.Пискунова менигорад: «Тах,силоти сифатй дар назар дорад, ки мухдссилин сихдту саломатанд ва пурра омодаанд, ки омузанд, хонавода ва чамоаи махдллй онх,оро дастгирй мекунад; мух,ите фарохдм оварда шудааст, ки солим, амн буда, чанбах,ои чинсиятии онх,оро ба эътибор мегирад ва дар мачмуъ хдмаи захирах,ои зарурй ва васоити таълим таъмин гаштаанд. ..»[5, с.138].

Дар педагогикаи касбии ватанй ва хоричй тадкикоту таълифоте оид ба массъала сурат гирифтаанд, ки к;онунмандих,ои воридшавй ба касбу шугли шаклх,ои тах,силоти касбй-техникй, миёнаи махсус ва тах,силоти олй анчом ёфтаанд, аз чумла, С.Я.Батышев,

A.П.Беляева, Г.А.Бордовский, Н.В.Кузмина, Э.А.Манушин, А.М.Новиков, В.А.Поляков,

B.А.Сластенин ва f. Аммо мухдккиконро кабл аз х,ама зарфияту тавонмандии андрагогии

тахсилоти касбй мавриди таваччух карор мегирад, зеро махз дар давраи тахсилоти касбии заминавй гузариши колиби кудаконаи педагогй ба андрагогй бояд сурат гирад. Факат дар ин мавриду холат шахси чавон метавонад мавкеи субъективиро дар рушди касбии худ ба даст орад.

Вобаста ба интихоби стратегия ва шаклхои ташкил ва созмондехии таълиму тахсил тавассути муассисахо ин гузариш бо ин ё он дарачаи шиддатнокй мегузарад ва ё умуман сурат намегирад.

Дилхох тахсилоти касбй метавонад нисбати шахсият дар чанбахои гуногун баррасй гардад:

- хамчун тайёрии мутахассис, ки ба меъёр (стандарт, колибу намуна ва профессиограмма) чавобгу мебошад;

- хамчун «чараёни ганигардии кобилиятхои фаъолмандй»-и шахсият;

- хамчун «чараёни гузориш, кушоиш, афзоиш, созгорй (мутобикат) ва эхёи каринаи касбй ба вокеияти субъективй бо рушду такмили минбаъдаи он».

Дар мавриду холати ахирй касбу шугл ва тахассус барои инсон маънии экзистенсионалй кабул карда, барои он як воситаи хастй мегардад, аммо на амалкарди оддй». Вобаста ба мукаррароти ибтидоии тахсилоти касбй дар амалия дар дарачахои гуногуни воридшавй ба умки азхудкунии ин ё он тахасссус ифода мегардад. Ин метавонад чунин бошад:

- азхудкунии малакаю кобилиятхои мушаххас, ки имкон медихад амалиёти махаллй анчом дода шавад ва зимнан вазифаю супоришхои алохидаи амалй халлу фасл карда шаванд;

- азхудкунии методикахои ташкил ва созмондехии фаъолият, технологияхои ин ё он равандхо;

- тачаммуъ ва навсозии маълумотхои назариявй, ки кисман ва ё ба тарики низомнок сурат мегиранд;

- ташаккули мукаррароти касбй-шахсиятй, низомхои арзишмандихо, ки бо касбу шугл ва тахассус алокаманданд, яъне коркарди фалсафаи шахсии касб.

Дар мавридитавъамгардонии дарачаю зинахои номбаршуда яке аз онхо бо вучуди хамаи ин мухимтару асосй шуда мемонад ва сифати натичаи нихоиро муайян мекунад. Аммо факат зимни шароитхои мутобики инсон, ки сохиби тахассус ва шугл мегардад, ба тарики мусовй сохибу молики кобилияти будан хдмчун субъекти рушди касбии шахсии худ мегардад. Ин холат дар хамон мавриде руй медихад, ки раванди таълиму тахсил сифатхои андрагогй кабул мекунад.

Агар шахс бихохад, ки таълиму тахсил аз руи мантики таълими шахси болигу калонсол сурат гирад, дар мархилаи тайёрию омодагии заминавии касбй (омузишгох, коллеч, мактаби олй) бояд чунин вазифахои андрагогй мукаррар ва халлу фасл карда шаванд:

- ташаккули мукаррарот нисбати мавкеи субъективй дар чараёни ташаккули касбй;

- кумаку мусоидат дар чодаи худмуайянкунии мутахассиси оянда дар фазои касбй (майдони фаъолмандии касбй);

- сохибу моликшавй ба пешбурду пешравихо дар касбу шугл ва тахассус;

- пешниход ба мутахассиси оянда намунаю колибхои идеалии рафтору муносибатхои касбй, фаъолиятнокй, муносибатй, муоширатй, ки барои хударзёбй ва худтакмилдихй махаки асосй махсуб мегарданд;

- ташаккули тачриба ва малакаю кобилиятхои хамкорию шарикй;

- танзим, ангезиш ва хавасмандихои равандхои худтарбия, ки ба тахкиму таквияти бошууронаи сифатхои касбй ва тавсифхо нигаронида шудаанд;

- интиколи малакаю кобилиятхои андрагогй, ки ба худшиносй, худдарккунй ва кор аз болои худ гнигаронида шудаанд;

- эчоди заминахои мачмуй нисбати тахсилоти идоманоку муназзам.

Агар ба аломату нишонахое мурочиат кунем, ки мансуби субъекти хакикию аслй хастанд (фаъолмандии бошуурона, мушаххасияти фаъолият, кобилият нисбати хадафгузорй, озодии интихоб, нудрат ва беназирй, муайянй дар вакту замон), пас дида мешавад, ки дар доираи тайёрии пазируфта баъзан хадафгузорихои бошуурона, худбозтобй, тасхехи амалхои касбй) гайриимкон мегарданд. Пас

чй гуна метавон шароигy мухите фарохам овард, ки зимни онхо аз лахзахои ибтидоии бyданy хузур доштан сжгорхои тахсилотию таълимй талабот ба амалкарди мутакобилаи фаъолмандона бо маълумоти таълимй дар каринаи на факат тахсилотию таълимй, балки фаъолияти касбй пеш меоянд?

Зимни барxyрди инфиродй-эчодкорона мазмун ва мохияти тайёрии касбй, умки он ва хачму андоза аксаран тавассути талаботхои маълумотии мухассил мукаррар ва муайян мегарданд, ки ба сохаи касбй равона карда шудаанд. Тахсилу таълим дар чунин холату маврид дар асоси речаю тартиби инфиродй-чустучуй татбик мегардад, ки тобеи мантики муайяни ташаккули мухдссил хамчун субъекти фаъолияти хаётии xyд мебошад.

Агар дар мавриду холати аввал рушди субъективияти мyтаxаccиc баробар бо рушд ва табдили сифати каринаи тахсилу таълим сурат гирад, ки аз берун мукаррар гаштааст, пас дар мавриду холати дигар - мухассил дар ибтидо дар мавкеи субъективии иштирокдори фаъолманди ташаккули каринаи тайёрии касбии xyд карор дорад. Худи воридшавии он ба касбу шугл ва таxаccyc аксаран тавассути мexанизми xyдтанзимии шаксият сурат мегирад.

Ба акидаи мухаккик М.Г.Абилова, «Чавонон бояд инсонхое бошанд, ки барои тафаккури солиму созанда кодиру кобил буда, бо иггилоотy донишхо сари кор гирифта тавонанд, ба тарики тахлилй ва мантики мулохиза ронда тавонанд ва зуду фавран нисбати дилxох тагйирот аксуламал нишон диханд...»[1, с.138].

Асоснокии низомноки мантики пешбурду пешравиии мyтаxаccиcи минбаъда дар касб имкони cоxтани раванди тахсилу таълимро аз тасаввуроти ибтидоии тому бутун оид ба майдони касбии фаъолият нисбати шиносоии мyшаxxаc бо гуногунрангии шаклхои он, азxyдкyнии пайгиронаи чузъу унсурхои алохидаи cоxторй; аз усулхои (принсипхои) хастй дар касб нисбати амалхои мyшаxxаc, ки бо ин усулхо мукаррар гаштаанд, вобаста мебошад.

Зимни гузариш аз мархила ба мархилаи дигар хифз ва риояти чунин усулхо зарур аст:

- рушди мyтаxаccиc хамчун субъекти мукаммалу пурарзиши фаъолияти касбй;

- ташаккули мавкеи шаxcиягй мутобики вижагихои рафтори касбй дар доираи ин ё он намуна (колиб), ки дар фарханги чомеа пазируфта шудааст;

- хифзу риояти томию бутунияти навъхои азxyдшyдаи фаъолияти тахсилотй -касбй;

- эчоди заминахои шаxcии ботинй нисбати муназзамию идоманокии таълиму тахсил дар тули фаолияти хаётии касбй.

Мукаррар карда шудааст, ки баъди xатми мактаби олй хамасола ба хисоби миёна 2G % донишу маълумотхо аз даст мераванд. Кухнашавии босуръати донишу маълумотхо дар сохахои гуногун мушохида мешавад. Масалан, дар сохаи металлургия - 3, 9 сол, дар cоxтани машинахо -5,2 сол, саноати xимия - 4, В сол, дар реклама - 5 сол, дар сохибкорй - 2 сол ва г. Чуноне ки амалия нишон медихад, барои нигох доштани донишу маълумотхо дар дарачаи талаботхои замони муосир мyтаxаccиc на бояд камтар аз 4-6 соат хафтае ба азxyдкyнии дастовардхои навтарини сохаи xyд машгул бошад.

Баландбардории таxаccyc метавонад шомили чунин талаботхо бошад:

- таълими кутохмуддати мавзуй (на камтар аз 72 соат;

- семинархои мавзуй ва проблемавй (аз 72 соат то 1GG соат);

- таълими дарозмуддати мyтаxаccиcон (зиёдтар аз 1GG соат).

Х,адафи бозомузии касбии мyтаxаccиcон дастрасй ва сохибшавии онхо ба донишу малака ва кобилиятх,ои иловагие мебошад, ки барои ичроиши навъи нави фаъолияти касбй заруранд. Аз руи натичахои гузаштани бозомузихои касбй мyтаxаccиcон дипломи намунаи давлатй хам гирифта метавонанд, ки хукуки (таxаccycи) пешбурди фаъолияти касбиро дар сохаи муайян тасдик ва таъмин менамояд. Дар байни санаду хуччатхое, ки муассисахои такмили таxаccyc ба шунавандагоне медиханд, ки муваффакона курси таълимиро гузаштаанд, чунин тасдикномахо буда метавонанд:

- шаходатнома оид ба такмили таxаccyc - барои шансоне, ки курсхои кутохмуддати таълимиро гузаштаанд ва ё дар кори семинархои мавзуй ва ё проблемавй аз руи барномаи хачман 72 то 1GG соат ширкат кардаанд;

- шаходатнома оид ба такмили таxаccyc (таълим дар хачми зиёдтар аз 1GG соат);

- диплом оид ба бозомузии касбй (таълим аз руи барномаи хачман аз 5GG соат зиёдтар), ки хукуки мyтаxаccиcро барои пешбурди фаъолияти таxаccycй дар сохаи муайян тасдик мекунад;

- диплом оид ба гирифтани таxаccyc (таълим аз руи барномаи хдчман 1GGG cоат зиёдтар.

Хадафи ашши такмили таxаccyc - таъмини идоманокиии мантики ва пайгирона бyдан рушди

шаxcияти y. Ллокамандии байни рушди шаxcият ва фаъолмандии каcбй метавонад имконпазир гардад, агар:

- бо шх,аи каcбй дар инcон маъних,ои зиндагй ва арзишмандих,ои он алокаманданд бошад;

- фаъолияти каcбй имкон мсдиход, ки кобилияту мах,оратх,ои эчодй ва зарфияту тавонмандии y татбик карда шаванд;

- натичах,ои мex,натy зах,мат ва такмили пайгиронаи таxаccyc мавриди даетгирих,ои мycбии ичтимой карор гиранд;

- дар фаъолияти каcбй дарxоcгx,ои иттилоотию маълумотй зох,ир шаванд, ки идома додани тах£илу таълимро ангсзиш мсдихдид;

- дар шх,аи каcбy таxаccycx,о калонcолон хдмчун cyбъeктe баромад кунанд, ки ба такмили натичах,ои муштараки мex,натy зах,мат таъcир мeраcонанд.

Доирах,ои талаботx,оeро мукаррар мсшмосм, ки мазмуну мох,ияти таълими каcбиро дар колибу намунаи андрагогй муайян мeкyнанд. Он бояд шаффофву кушода бошад, яъда кодиру кобил ниебати рушди хдчму андозаи cаx,ми cyбъeкти иштирокдорони чараёни андрагогй. Он хдмчун инфиродишуда ифода мeëбад (ба манфиат ва талаботх,ои шаxcони мyшаxxаc нигаронида шуда); ба амалия нигаронида шуда (бо каринаи фаъолияти хдётй тавъам гашта); бо фарх,анг мyтаноcиб (мутобику мувофик ба намунаю колибх,ои фарх,ангии уетувор); мачмуй (имкон фарохдм мeорад, ки майдони фаъолмандии каcбй дар тамоми чанбах,ои он фаро гирифта шавад).

Дар низоми такмили таxаccyc дар баробари омузгор чунин вазифах,ои аcоcй мeиcтанд:

- ташxиcy таъйини проблeмаx,ои колабию намунавй ва инфиродии шунавандон (дарачаи манфиатнокй барои идомаи тах£илу таълим, дарxоcти иттилоотй, дарачаи мух,ими cалоx,иятнокии каебй ва дарxоcгx,о, тайёрию омодагй дар шакли тешних,одшуда, вижагих,ои пcиxофизиологй ва ичгимой-пcиxологй, тачрибаи заминавии талипот ва каcбй);

- кумаку ёрй дар xyдмyайянкyнй ва интикоби xатcайри зарурии тах,шлотй ва рeчаю тартиби тах£илу таълим;

- раcонидани кумаку ёрй дар чодаи cозгорию мутобикат (таркибу хдйати шунавандагон, мазмуну му^таво, мох,ият, воcитаx,ои кор бо маълумоту иттилоот);

- эчоди шароит барои табъи болидаю мycбй ва дарку фах,ми дурнамои рушду камоли каcбй ва шаxcиятй;

- эчоди ташаккули вазъу полати амалкарди мутакобилаи байниcyбъeктй дар рафти таълим;

- ба х,ар як шунаванда фарохдм овардани имкони xyдифодакyнй ва xyдтаcдиккyнй дар мух,ити хдмкорон аз хдооби муаррифии тачрибаи мycбии xyд;

- таъмини рушди во^ии пeшравй дар азxyдкyнии му^тавои таълимй дар мантики «ceкyнчаи рушд» - и мyноcибат - шуур - фаъолият;

- кафолату замонати даcтраcй ба ма^улсти мyшаxxаcи талипот, ки метавон ба вазъи фаъолияти каcбй гузаронид (лоих,а, барномаи амалиёт, тexнология ва f.);

- аз лихдзи пcиxологй ба шунавандагон барои баромадан аз вазъи таълимй 6срун шудан, яъж бидуни мунозиаю мунокиша баргардонидани y аз каринаи то ин вакт таFЙирнаëфтаи корй; шарикдаршнро тарк кардан; дурнамои тешравии минбаъдаро дар майдони каcбй муайян ва мукаррар кардан.

АДАБИЁТ

1. Абилова М. Г. Мстоды и инструмснты cтимyлирования рспродуктивной активноcти: диаканд. экон. наук: 08.00.05/ M.Г.Äбилова. - Екатeринбyрг, 2011. - 147 c.

2. Батаршeв, Ä. В. Прeeмcтвeнноcть о6учсния в общeобразоватeльной и профeccиональной школс: Тeорeтико-мeтодологичecкий аcпeкт/Под рсд. А.П.Бeляeвой. - СПб., 1996.

3. Вср6ицкий, Ä.Ä. Äктивноe о6учснис в вьгсшсй школс: Контeкcтный подxод. - М., 1993.

4. Голуб, С. Б. Профeccиональноe образованиe как cоциально-пeдагогичecкая

проблема//Специалист. -1999.-№10.

5. Пискунова, Е. В. Результаты международных сравнительных исследований как источник развития образования/Е.В.Пискунова// Образование и современность коллект. монография СПБ. - Тюмень: ТОГИРРО,2012. - С. 134-141.

6. Смирнов,С.Д.Педагогика и психология высшего образования: От деятельности к личности.-М.,2001.

7. Энциклопедия профессионального образования. В 3 т./Под ред. С.Я. Батышева.-М.,1998.-Т.1;1999.-Т.2;1999.-Т.3.

8. Российская педагогическая энциклопедия.-М.,1993-1998.

АНДРАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ

ЛИЧНОСТИ

В статье рассматриваются проблемы профессионального развития личности с позиции основы андрагогики. По мнению автора статьи, андрагогические основы профессионального развития личности начинается с этапа перехода личности от системы школьного обучения к этапу непрерывного и системного образования. Для некоторых обучающихся обучение в высших учебных заведениях, для других - в колледже или же в профессионально-технических училищах.

Как отмечает автор, в соответствии с существующей социальной практикой формирование профессионализма может реализоваться на уровне перехода профессиональных ступеней подготовки (науровне начального обучения, среднего и высшего образования), в процессе повышения квалификации, переподготовки (переквалификация по новой специализации) и самообразования.

Ключевые слова: андрагогика, основа, профессия, развитие, профессионализм, деятельность, программа, проект, технология.

ANDRAGOGICAL BASIS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF

PERSONALITY

The article deals with the problems of professional development of the individual from the position of the basis of andragogy. According to the author of the article, the andragogical foundations of the professional development of the individual begins with the stage of the transition of the personality from the school system to the stage of continuous and systematic education. For some students studying in higher education, for others - in college or in vocational schools.

As the author notes, in accordance with the existing social practice, the formation of professionalism can be realized at the level of the transition of professional levels of training (at the level of primary education, secondary and higher education), in the process of advanced training, retraining (retraining for a new specialization) and self-education.

Keywords: andragogy, foundation, profession, development, professionalism, activity, program, project, technology.

Сведения об авторе:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Сафаров Мунир Ватанович, кандидат педагогических наук, старший преподаватель Кулябского государственного университета им. А. Рудаки 734360, РТ, Хатлонский область, г. Куляб, ул. С. Сафаров-16, тел: 918665441, E-mail: munir11@list.ru

About the author:

Safarov Moneer Vatanovich, Associate Professor of pedagogical sciences, senior lecturer in Kulob State University named after A. Rudaki, Tel.: 918665441, E-mail: munir11@list.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.