Автором уделено пристальное внимание основе учебновоспитательных задач школьного курса по предмету биологии на основе тесных связей учебных классных занятий с внеклассными занятиями.
STUDYING THE TRAINING METHOD OF OUT-OF-CLASS LESSONS ON BIOLOGY
AT SECONDARY SCHOOLS
The article consideres the problem of studying of a technique of training of out-of-class lessons on biology at high secondary schools of the city of Kulob and group of the districts of Khatlon region of the Republic of Tajikistan.
The author paid close attention of a basis to teaching and educational problems of a school course of a biology subject on the basis of close ties of educational class lessons with out-of-class lessons.
Key words: method, lesson, teaching, training, educationl problems, study.
Сведения об авторе:
Бояхмедов Шарифхан Кулбоналиевич, ассистент кафедры математико-естественной истории и методики преподавания, Кулябский государственный университет им. А. Рудаки. Тел.: + (992) 988025102; 905 557604
Ábout the author:
Boyahmadov Sharifkhon Qulbonalievich, assistant of the Chair of Mathemtics-Natural History and its Teaching Method, Kulob State University named after A. Rudaki. Tel.:
+(992)988025102; 905 557604
БАРХУРДИ АНДРАГОГЙ НИСБАТИ НИЗОМ^ОИ СОЗГОРИИ ТАХСИЛОТИ
КАЛОНСОЛОН
Сафаров М. В.
Донишгоуи давлатии Кулоб ба номи А. Рудаки
Мухаккикон В.В.Краевский ва А.В.Хуторской дар таълифоти охирини назариявии худ мазмуну мухтавои тахсилотро «хамчун тачрибаи созгории ичтимоии педагогй», ба сифати фарханги инсонй бо тамоми чузъу унсурхои онхо бо мукаммалияти тачрибаи ичтимой муайян кардаанд» [2, c.3]. Дадафи тахсилот: омоданамоии инсон нисбати хаёт дар чомеа (сотсиум), зухури салохиятхои гуногун барои сифати хаёт дар самту сохахои гуногуни он: табиат, фарханг, техника, сохахои ичтимой.
Дар робита нисбати муосиргардонии таълиму тахслот мухаккик И.И.Соколова чунин андеша меронад: «Ислохоти омузгорон дар тахсилот дар тамоми олам аз тахлили низомхои гайрисамараноки маориф, метьодхо ва технолгогияхо огоз меёбад».[4, с.32].
Шиори аксари педагогхои муосир чунин аст: Таълим гирифтан барои зиндагй кардан, на зиндагй кардан барои таълим гирифтан. Зиндагй кардан дар замони муосир ва мухиту шароитхои нав, дар чомеаи муназзаман рушдкунанда бо суръатхои фавкулоддаи рушди он, бо суръатнокии равандхои тамаддунй ва хамчунин кухнашавии босуръати донишу маълумотхо, тагйирёбии аксари вазифахо ва мазмуну мохияти онхо алокаманд мебошад.
Хдмин тарик, самти духураи созгорй мусаллам аст: тавассути тахсилот -мутобикати (созгории) шахси калонсол нисбати мухиту шароитхои нав дар хаёт ва кору фаъолияти у - ва созгории худи тахсилот нисбати хаёти шахсони мушаххас, ки дар мухиту шароитхои муайян зиндагй мекунанд.
Дарачахои гуногуни созгорй (мутобикат) мавчуданд. Аз мавкеи нооника тахсилот -ин раванди созгории инсон нисбати ягон мухиту шароит (табий, экологй, ичтимой, фархангй) мебошад.
Аз мавкеи мухаккик В.И.Сурнин, тахсилот ба чунин навъхо чудо мешавад:
- мутобикатй (созгорй) (ибтидой, ки тавассути инсон ба тарики табий дар чараёни хаёти у дастрас мегардад);
-назоратй (тавассути инсон дар чараёни тахсилоти мутобикатй (созгорй)-и ягон сохтори ичтимой дастрас мегардад;
-самтй (нигаронида шуда) (тавассути инсон дар рафти тахсилоти мутобикатй
(созгорй), ки ба воситаи ягон сохтор нигаронида ва равона карда шудааст ва бо максади омоданамоии мутахассисон ва ё коркарди донишхои махсус, масалан дар сохаи техника, бо ёрии васоити иттилоотй-методй, техникй ва дигар воситахо ) дастрас мегардад.
Нооника хадафи тавассути омоданамоии самтии мутахассисон эчоди индустрияи донишхои мушаххас ва нав аст, ки дар забони фаъолияти амалиётй (операторй) ифода меёбад, то ин ки эхтимолият ва имконияти таъсири манфии омилхои инсонй рафъ карда шаванд (садама, фалокат ва г.).
Кабл аз хама ба эчоди индустрия дар сохди техника нигаронида шуда, нооника бо вучуди ин ба низоми тахсилоти мутобикатй (созгорй) сохахои ичтимой-фархангиро низ шомил мегардонад: -китобхонахо; - телевидение; сохторхои хунармандй (артистй) ( театрхо, кинотеатрхо, толорхои консертй ва г.).
Робита байни тамоми сохахои тахсилоти мутобикатй (созгорй) мавчуд аст. Ба тахсилоти мутобикатии (созгории) назоратй муасиссахои тахсилотии ибтидой, миёна ва олй шомиланд. Вазифаи омоданамоии самтии мутахассисонро, ки дар забони андрагогика такмили тахассус ва ё тахсилоти баъдипломй хам меноманд - марказхо, курсхо, маконхои махсуси тахсилотй ичро мекунанд. Ин раванд тавассути шаклхои гоибона ва фосилавй бо ёрии ноон-технологияхо, ноон-меъёрхо, эчоди бонкхои мутобикатии (созгории) намунавии пешниходи донишу маълумотхо, санадхои электронй ва китобхои таълимй, СЛЬБ-технологияхо татбик карда мешавад.
Тахсилоти мутобикатй (созгорй) тавассути миёнаравхо, коршиносони эътирофшуда дар речаи вакту замони вокей ва ё речаи вакту замони мавкуфгузошта шуда татбик мегардад.
Тахсилоти мутобикатй (созгорй) дар тамоми 3 шакли он (ибтидой, назоратй, самтй (равонавй) зимни кор бо калонсолон ба усулхои (принсипхои) андрагогика тобеъ мегардад. Махз дар сохаи тахсилоти калонсолон усулхо (принсипхо) пурратар фаъолу муассир мегарданд, зеро на аз зарурати идеалй, балки аз зарурию лозимии «хамин чо ва холо» равона мегардад, нисбати бахрагиранда, хадафхои у, замон ва макон мутобик (созгор) гаштааст.
Дар нооника дарачаи гуногуни катъият ва гайрикатъияти равандхои мутобикатй (созгорй) дар низомхои гуногуни тахсилот нухуфтааст.
Дарачаи якуми мутобикат (созгорй) - тахсилоти ибтидоии мутобикатй (созгорй) аст, ки онро инсон бо рохи табий дар чараёни хаёту фаъолият дастрас мегардад: дар китобхона, тавассути телевидение ва радио, мутолиаи матбуоти даврй, дар рафти муошират бо дигар шахсон, дар мухити оила, дар театр ва дигар сохторхои хунарй.
Усулхои мутобикатй дар мухиту шароити тахсилоти ибтидой, яъне табий, тибки истилохоти нооника ва ё худомузй, дар асоси истилохоти анъанавй, мабнй бар озодии пурратари пешниход ва зухури дархостхои шахсият ва замон сурат мегирад. Онхо камтар расмиятчигй доранд ва нисбатан ба парадигмаи гуманистй ва усулхои (принсипхои) андрагогика чавобгу мебошанд.
Дар шароити тахсилоти ибтидой (табий) шахси калонсол худ «коидахои бозй»-ро дар вазъу холатхо мукаррар мекунад, яъне аз захираи калони воситаю василахо мазмуну мухтавои зарурй ва шаклхои барои у дастраси кориро интихоб мекунад, хамчунин усул ва услубу шеваи муносибатхои мутакобила бо сохибону моликони ин маълумотро дар тамоми шаклхо: технологй ва «инсонй». Ходимону кормандони маориф ва фарханг дар ин самту соха кабл аз хама андрагогхо, яъне шахсоне, ки на дар асоси усулхои педагогикаи анъанавй, балки усулхои андрагогй амал мекунанд (фасилитаторхо, медиаторхо, адаптанторхо).
Дарачаи дувуми мутобикатй (созгорй) дар мухиту шароитхои тахсилоти тавассути чомеа ва ё давлат назоратшаванда, яъне дар муассисахои тахсилоти томактабй, тахсилоти пурраи миёна (мактабхо, омузишгоххо, техникумхо, коллечхо, литсейхо), хамчунин дар муассисахои тахсилоти олй (донишкадахо, донишгоххо) сурат мегирад.
Муассисахои тахсилоти баъдидипломй дар марзу худуди дарачаи дувуми мутобикат (созгорй) карор доранд ва аз онхо ба сохаи худомузй мебароянд, яъне тахсилоти
ибтидоии табий.
Дар нооника дарачаи махсуси савуми мутобикат (созгорй) коркард гаштааст -низоми омоданамоии самтии мутахассисон дар синфхо, курсхо, марказхо. Ин низом нисбати кор бо мутахассисони сохаи техника нисбатан катъитар мутобик гардонида шудааст, зеро он чо таъсири дониш - дониши нопурра - бедонишй, салохияти касбй (профессионалй) - бесалохиятй мустакиман бо хавф барои тамаддун, барои башарият ва шахсони мушаххас намоён мегардад. Теъдоди фалокатхои техногенй, ки бо омилхои инсонй вобастаанд, ба тарики катъй масъалаи сифати салохиятмандии мутахассисро пеш мегузорад, оид ба донищи мушаххас дар сохди худ ва пайдо кардани роххои халлу фасли меъёрй ва хам гайримеъёрии проблемахои дарачахои гуногун. Дар ин соха равандхои дидактикии назоратй ва гайриназоратй ба тарики катъй тавъам мегарданд.
Бояд тазаккур дод, ки усули мухими тахсилоти калонсолон - натичанокии хатмии он, кафолату замонати дастрасии натичахои зарурй барои шахси калонсол, ки аз ягон чихат сифати зиндагии уро бехтар мекунад, махсуб аст.
Натича метавонад гуногун бошад: дониши меъёрии катъй, сохиб шудан ба малакахои зарурй, коркарди малакахо то дарачаи автоматй, дарку фахми мохиятии падидаю зухуроти касбй, умумифархангй ва умумиинсонй, назари нав ба онхо, рефлексия (бозтобй) аз болои онхо, тавсеаи чахонбинй, тахким ва таквияти тамоюлоти арзишмандии калонсолон дар мухиту шароити тагйирёбии онхо - хамаи ин метавонанд барои калонсолон кафолату замонат дода шаванд.
Баландбардории манфиатмандии шахсй, амалй гузаштани таълиму тахсил бояд кабл аз хама дар маркази диккат гузошта шуда бошад. Дар тафовут нисбати кудак шахси калонсол метавонад бидуни кайду шарте ба ин хукук дошта бошад. Биноан, нишондихандаи натичанокй омили пешбари низоми усулхои арзёбии таълиму тахсили калонсолон ва кору фаъолияти андрагогхо мебошад.
Натичанокй метавонад факат хамон вакт тавассути педагог бо дарачаи баланди салохиятнокй ва касбй таъмин карда шавад, ки шахси калонсол метавонад як кисмати сарнавишти худро ба у бовар кунад. Тамоми салохиятнокихои пешниходшавандаи андрагогро шахси калонсол дар худ месанчад ва мавриди арзёбй карор медихад.
Дар яке аз чузъу унсурхои салохиятнокихои касбй хамчун падидаю зухуроти бисёромила тавассути мухассил тахти ташхису таъйин карор мегирад, ки дар натича муносибатхои онхоро ба хамкорй мубаддал мегардонад. Дар низоми инсон-инсон факат мувозинату амалкарди мутакобила метавонад натичаи зарурй ба бор орад.
Педагогикаи муосир технологияхои самаранок барои инсоният пайдо мекунад. Дар баробари навъхои анъанавии технологияхои муколамавй, чустучуй, тадкикотй, бозихои техникй аллакай хамчунин васоиту васойили намунасозии иммитатсионй, усули лоихахо, ки нисбати давраю замони пайдоишаш муосиртар гардонида шудааст, воситахои дастачамъонаи таълиму тахсил дар шаклу навъхои гуногун, микротаълим, суггестопедагогика, таълиму тахсили каринавй, методхои коргоххои фаронсавй ва г. Вориднамоии гиперматн, ки ба инсон имкони дар лахзаи зарурй кушодани мазмуну мохиятро то дарачаю шаклхои барои инсон зарур фарохам меорад, хамчунин имкон медихад, ки мутобикати нисбатан зиндатари кушоиш ва дарку фахми маълумот нисбати дархостхои мухассили калонсол таъмин карда шавад. Масалан, мухаккикони машхур Е.С. Заир-Бек ва А.П. Тряпитсина [1, c.8] оид ба омоданамоии мутахассисон дар самту сохахои маориф масъалахои калидии ичтимоии тахсилоти муосирро чунин муайян кардаанд:
- Чй гуна дастрасии одамонро нисбати тахсилот афзоиш додан мумкин аст, агар онхо имконоти ибтидоии гуногун дошта бошанд?
- Чй гуна метавон сифати таълиму тахсилро нисбати иктисоди муосир ва оянда тагйир дод?
-Чй гуна метавон инсониятро нисбати шароитхои зуд-зуд тагйирёбандаи хаёт ва кору фаъолият тагйир дод?
Чуноне ки «Коидахои байналмилалии тавлидоти дуруст»-и чамоаи Аврупо («Guide to Good manufacturing practice for medicinal products», Москва, 1998): мукаррар
кардааст: «Таъмини сифат - ин консепсияи васеъ аст, ки тамоми чанбахоеро фаро мегирад, ки дар алохидагй ва ё ба тарики муштарак ба сифати махсулот таъсир мерасонанд», зеро сифат бояд дар чараёни тавлидот (истехсолот) таъмин карда шавад, на ин ки факат дар махсулоти тайёр назорат гардад. Ин консепсия аксаран нисбати тамоми сохахои фаъолияти инсонй истифодашаванда аст.
Дар як шахс барои худ сарчашмахои афзалиятноки донишу маълумотро интихоб мекунад: сухани педагог, матнхои илмй ва ё бадей, садою симо, забони компютерй, зеро дар хар шахс нисбатан навъхои дарку фахм ва хотираю хофизаи биной ва ё шунавой рушд кардааст. Мухассилини калонсол хукук доранд, ки хатто суръати омузиши курс ва ё бахшро интихоб кунанд, хатто дар мухиту шароити таълиму тахсили муташаккилона, теъдоди барои онхо зарури такрорхо, хачму андозаи машку тренингхоро интихоб кунанд, зеро онхо мехоханд масъалахои барои худ хаётан мухимро халлу фасл намоянд, ки дар мачмуъ сифати зиндагии онхоро тагйир дода, бехтар менамояд. Дачму меъёрхои катъан мушаххасшудаи хадаф ва воситахои таълиму тахсил баъзан ба инфиродигардонй хамчун усули таълими калонсолон мухолифат дорад. Пайдоиш ва зухури барномахои инфиродии таълимй дар баробари барномахои дастачамъона ва ё дар мачмуъ бо онхо тамоюли мохият барои таълиму тахсили шахсони калонсол гашта мемонад.
Технологияи таълиму тахсили калонсолон мутобикатй (созгорона) ва биноан башарй гашта мемонанд.
Рушди зарфияту тавонмандихои дилхох инсон, кобилиятхои нухуфтаи он то замони таълиму тахсили нав - усули мухимтарини психологию педагогии таълдими калонсолон мебошад. Таълим зимнан чунин ба рох монда мешавад, ки ба кушода будани инсон нисбати навгонихо нигаронида шудааст, рафъи колабхои шахшуда, тафаккури озоду мустакил ва солими у хадафи асосй карор дода мешаванд. Зимни дилхох мазмуну мухтавои таълиму тахсилоти технологй, ки табиати амики инсонро дахл мекунанд, башардустона махсуб нестанд, зеро арзишхои маъниофарин ва амик ба бор оварда наметавонанд.
Яке аз усулхои (принсипхои) мохиятии таълими калонсолон ва фаъолияти андрагогхо - хушбинона будани таълиму тахсил, тахкиму таквияти эътимод ба худ ва тавоноихои худ дар шахси калонсол мебошад. Майлу хохиши андрагог барои кумаку мусоидат ба шахси калонсол нисбати азхудкунии малакахои компютерй ва забонхо, озод шудан аз колабхои шахшудаи тафаккурй, мутобик (созгор) гаштан нисбати мухиту шароитхои наву муосир ва ё хаёт, яъне ба тарики вокей бехтар намудани сифати зиндагй - хадаф ва усули фаъолияти андрагог хамчун медиатор ва фасилитатор мебошад. Аммо факат дар мачмуъ ин ва дигар усулхо метавонанд колиби намунавии арзёбии фаъолияти андрагог, муваффакнокй ва ё нокомии мутобикатнокии (созгории) таълими калонсолонро ба бор оранд. Ин хамчун низоми мураккаб аст - афтиши яке аз чузъу унсурхои он метавонад низомро беэътибор намояд.
Дамин тарик, усулхои арзёбии фаъолият оид ба таълиму омузиши калонсолон, ки мохиятан хеле чиддй мебошанд, натичанокй, дастрас будани онхо, хукуки калонсолон нисбати мустакилият ва ихтироъкорию халлокияту созандагй, мусоид ва мувофик будани таълиму тахсил, равонанокии он зимни дилхох мазмуну мухтаво ва навъу шаклхо ба рушди зарфияту захирахои эчодии калонсол, хушбинона будани таълиму тахсил мебошад.
АДАБИЁТ
1. Заир-Бек, Е. С. Анализ европейских моделей повышения квалификации учителей как источник развития непрерывного педагогического образования в педагогическом университете / Е. С. Заир-Бек // Вестник Герценовского университета (РГПУ). - 2011. - № 9. -С. 36-45.
2. Краевский, В.В., Хуторской А.В. «Педагогика». - 2003. - №2.
3. Пискунова, Е. В. Результаты международных сравнительных исследований как источник развития образования / Е. В. Пискунова // Образование и современность коллект. монография СПБ. - Тюмень: ТОГИРРО,2012. - С. 134-141.
4. Соколова, И. И. Проектирование и применение систем оценки качества в сфере непрерывного образования: лучшие практики, проблемы решения/И. И.
Соколова//Образование через всю жизнь. Непрерывное образование для устойчивого развития: труды международного сотрудничества. Т. 7/сост. Н. А. Лобанов; под науч. ред. Н. А. Лобанова и В.Н. Скворцова. - СПб.: ЛОИРО, - 2009. - С. 32.
5. Тряпицына, А П.Современные методологические подходы к исследованию педагогического образования/А.П.Тряпицына, С. А. Писарева// Человек и образование. - 2014. - № 3. - С. 4-12.
АНДРАГОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД К АДАПТАЦИОННЫМ СИСТЕМАМ
ОБУЧЕНИЯ ВЗРОСЛЫХ
В статье рассматривается особенности андрагогического подхода по отношению к современным системам обучения взрослых. По мнению автора статьи, главным принципом обучения взрослых является обязательная результативность, гарантия получения необходимого взрослому человеку результата, улучшающего в чем-то качество его жизни.
Как считает автор результаты могут быть различными: строгое стандартизованное знание, овладение необходимыми умениями, отработка навыков до уровня автоматизма, сущностное понимание профессиональных или общечеловеческих, общекультурных явлений, новый взгляд на них, рефлексия над их характером, расширение кругозора, укрепление глубинных ценностных ориентаций взрослого в условиях нередко их смены - все это и многое другое должно быть гарантировано любому взрослому, обучающемуся в той мере, в какой это ему необходимо, и он может это «здесь и сейчас» освоить, сделать личным достоянием.
Ключевые слова: андрагог, адаптация, система, обучение, потенциал, форма, содержание, оценка, компонент.
ANDRAGOGIC APPROACH TO ADAPTATION SYSTEMS OF ADULT
LEARNING
The article considers the peculiarities of the andragogical approach in relation to modern adult learning systems. In the opinion of the author of the article, the main principle of adult education is the mandatory effectiveness, the guarantee of obtaining the result necessary for an adult, which improves the quality of his life in some way.
According to the researcher, the result can be different: strict standardized knowledge, mastering necessary skills, working up to the level of automatism, an essential understanding of professional or universal, general cultural phenomena, a new look at them, reflection on their character, expanding the strengthening of the deep-seated value orientations of the adult in the conditions of their frequent change - all this and much more must be guaranteed to any adult, educating to the extent that he needs it, and he can This is "here and now" to master, to make personal property.
Keywords: andragog, adaptation, system, training, potential, form, content, evaluation, component.
Сведения об авторе:
Сафаров Мунир Ватанович, кандидат педагогических наук, старший преподаватель Кулябского государственного университета им. А. Рудаки 734360, РТ, Хатлонский область, г. Куляб, ул. С. Сафаров-16, тел: 918665441, Е-mail: munir11@list.ru
About the author:
Safarov Moneer Vatanovich, candidate of pedagogical sciences, senior lecturer in Kulob State University named after A. Rudaki, Tel.: 918665441, Е-mail: munir11@list. ru