КАЛМО^ИР КАРЬЕРИ МАЙДОНИНИ ОЧИШ ВА УНИ ЦАЗИШГА ТАЙЁРЛАШ УСУЛЛАРИНИНГ ТАХЛИЛИ
Азамат Эльдор Амир Уткир Еркулович Мухаммад
Абдурашидович уFли Ботиров Имомбердиев Меликузиевич Умирзоков Байназаров
Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети
АННОТАЦИЯ
Карьер майдонини очиш ер юзидан карьер ишчи горизонтларига транспорт воситаларини етиб боришини, казиб олинган коплама жинсларни агдармаларга, фойдали казилмаларни кабул килиш пунктларига (бойитиш фабрикаси ёки омборларга) ташиб беришни таъминлайдиган очик кон лахмлари оркали амалга оширилади. Ушбу маколада Калмокир карьери майдонини очиш ва уни казишга тайёрлаш усулларининг тахлили хакида баён этилган.
Калит сузлар: Калмокир, карьер майдони, погона, М.М.Протодьяков шкаласи, мустахкамлик, экскаватор, погоналар.
Калмакир конини тог ёнбагрида жойлашганлиги уни очиш схемасини танлаб олишни осонлаштиради. Танлаб олинган очиш схемасига кура карьер майдонининг юкори кисми +660 метр белгигача мустакил ярим траншеялар жойлашган темир йул станциялари билан туташади. +805 баландлик белгисидан юкорида жойлашган погоналардан казиб олинган коплама жинслар автомобил транспорти ёрдамида карьернинг шаркий бортида жойлашган махсус автомобил агдармасига ташилади [1-9].
Карьер майдонини очиш
+805 м дан +640 метр баландликлар белгисига жойлашган погоналар "Накпай" станцияси билан туташади, +715 м дан +692 м гача булган баландлик белгиларида жойлашган погоналар эса, "Отвальная" станцияси билан туташади. +670 м дан +640 м гача баландлик белгиларида жойлашган погоналар "+668 метр" пости билан +625 м баландлик белгисидан пастга жойлашган погоналар эса, -"Разведка" пости билан туташадилар.
"Разведка" постидан бошлаб +335 метр баландликкача булган кон горизонтлари 4 йулли спирал шаклидаги темир йул съездлари оркали очилган. Спирал съездларни соат стрелкаси хдракати йуналиши буйича ривожлантириш карьердаги кабул килинган казиш тартибини бузмасдан уни чекланмаган микдорда кенгайтиришга имкон беради. +335 м баландлик белгисидан пастда жойлашган погоналар икки йулли спирал съездлар билан очилади [10-19].
Муайян карьер шароитида кабул килинган казиш тизими кон ишларини хавфсиз ва иктисодий самарали олиб бориш билан бир каторда коннинг кондицион захираларини туларок казиб олиш ва атроф мухитни саклашга оид тадбирларни амалга оширишни таъминлаши керак.
Калмакир карьерида лойихд буйича транспортли казиш тизими кабул килинган булиб, казиб олинган коплама жинслар транспорт воситасида ташки агдармага ташилади. Карьер иш фронти сурилиши параллел, доимий спирал съездларда эса, елпигичсимон. Бунда погона йуллари съезд траншеяларида транспорт воситаси бурилиши учун бурилиш пунктлари хосил килинган.
Калмакир карьери карьер майдонининг шаркий кисмида кенгайиши туфайли ноксимон шаклга эгадир. +680 м баландлик белгисидан юкоридаги горизонтлар Г симон шаклга эга булиб, кавжойларининг
^азиб олиш тизими. 1, 2 - пастдаги ва юкоридаги погона майдони; 3, 4, 5, 6 -кавжой; 7 - погона чети; 8 - пастки погона чети; 9 - юкориги погона чети; 10, 11 -коплама кон жинси ва фойдали казилма кушилган кавжой погонаси; 12 - иш фронтини йуналишини жойлашиши; 13 - кавжойда ишни бориш йуналиши; 14 -кон жинсини портлатгандан кейинги холати; 15 - кон жинсини экскавтор билан юклаш; 16 - кон жинсларини портлатишга тайёрлаш, кудукларни бургилаш ва зарядлаш; А - ишчи майдон; Б - иш олиб борилмайдиган майдон; а - погона борти бурчаги
сурилиши параллел, +680 м дан пастдаги горизонтлар П симон шаклга эга.
Хрзирги вактда карьерда 25 та погона хосил килинган булиб, улардан 16-17 тасида доимо казиш ишлари олиб борилади. Ишчи погоналарнинг баландлиги 1522,5 м ни ташкил килади. Погона ишчи майдони минимал кенглиги 40-60 м. Экскаватор иш фронтининг узунлиги: юкори горизонтларда 800-1000 м, пастки горизонтларда эса 600-800 м. Карьер ер юзасидан +670 м баландлик белгисигача жойлашган погоналар баландлиги 22,5 м, булардан пастдаги погоналар баландлиги эса - 15 м ни ташкил килади. Погоналар баландлиги кулланиладиган казиб юклаш машиналари ишчи параметрлари буйича аникланган.
Хозирги вактда карьернинг йиллик чукурланиш тезлиги 5-6м ни, иш фронтининг сурилиш тезлиги эса 90-100 м ни ташкил килмокда. Темир йул транспорти билан юкларни ташишнинг уртача масофаси: руда буйича 10 км, коплама жинс буйича 8 км.
Карьер майдонида жойлашган барча кон жинслари ва фойдали казилмалар каттик, кийин бургиланувчан ва кийин портланувчан булиб, портловчанлик буйича 3 категорияга булинади:
I - категория осон портлайдиган;
II - категория уртача портлайдиган;
III - категория кийин портлайдиган.
Казиб олинадиган кон массасидаги хар бир категорияга тегишли кон жинслари ва фойдали казилмаларнинг улуши куйидагича:
I - категория - 10%;
II - категоря - 45%;
III - категория - 45%.
Келтирилган курсаткичлардан куриниб турибдики, карьер майдонидаги карийб барча кон жинслари ва фойдали казилмаларни
Бургилаш портлатиш ишлари. Калмакир карьеридаги коплама кон жинслари М.М.Протодьяков шкаласи буйича 4-И 2 мустахкамликка эга. Шу сабабли казиш ишларини кон жинсларини портлатиб, олиб борамиз. Портлатиш ишларида скважина зарядлаш ва детонацияловчи шпурдан фойдаланамиз.Кон жинсиниэнг катта булаги улчамини экскаватор кавшаси хажмига боглик равишда аникланади.
Портлатилган кон жинсларининг физик - механик хусусиятларини ишлаб -чикариш унумдорлигини хисобга олган холда бургилаш ишларида2СБШ - 200 станогини куллаймиз.
Очиц усулда цазиб олиш технологияларини асослаш. Карьерларда казиб юклаш ишлари, асосан экскаваторлар ёрдамида амалга оширилади. Кон массасини кавжойдан казиб олиш, уни тукиш жойига элтиш, чумични бушатиш ва кон массасини яна казиб олиш учун дастлабки холатга кайтиш ишларини бир чумичли экскаваторлар бирин-кетин бажаради. Ушбу жараёнларнинг йигиндиси экскаватор циклини ташкил килади. Куп чумичли экскаватор ушбу жараёнларни
бир вактда пареллел бажаради [20-30]. Шу сабабли бир чумичли экскаваторлар циклли ишлайдиган машиналар, куп чумичли экскаваторлар эса, узлуксиз ишлайдиган машиналар хдсобланади. Чумичнинг стрела билан богланиш конструкцияси белгисига кура чумичи стрелага катъий богланган экскаваторлар (тугри ва тескари чумичли электрик ва гидравлик экскаватор) ва чумичи стрелага (канат) симаркон оркали богланган бир чумичли экскаваторлар (драглайн, грейфер) турларига булинади.
REFERENCES
[1] Сагатов Н.Х. Кон ишлари асослари. Тошкент, 2004й.
[2] G'OFUROVICH, H. O., ABDURASHIDOVICH, U. A., O'G'LI, I. J. R., & RAVSHANOVICH, S. F. (2020). Prospects for the industrial use of coal in the world and its process of reproducing. Prospects, 6(5).
[3] G'ofurovich, K. O., & Abdurashidovich, U. A. (2021). Justification of rational parameters of transshipment points from automobile conveyor to railway transport. World Economics and Finance Bulletin, 1(1), 20-25.
[4] G'ofurovich, K. O., Abdurashidovich, U. A., Ugli, M. U. F., & Ugli, A. A. X. (2020). Justification Of The Need For Selective Development Of The Phosphorite Reservoir By Horizontal Milling Combines. The American Journal of Engineering and Technology, 2(11), 159-165.
[5] Хайитов, О. Г., Очилов, Ш. А., Кадиров, В. Р., & Бабаев, З. Н. (2020). Механизация горно-транспортных работ, персонал и потребляемые материальные ресурсы. In Advanced Science (pp. 46-49).
[6] Хайитов, О. Г., Джураев, С. Д., Бекмуродов, А. О. У., & Равшанов, З. Я. У.
(2020). Особенности разработки пластового месторождения фосфоритов. Глобус, (5 (51)), 19-21.
[7] Ахмедов, Х., Хайитов, О. Г., Бекпулатов, Ж. М., Каландаров, К. С., & Йулдашов, А. Ф. (2018). Изучение вещественного состава и разработка технологии переработки золотосодержащей пробы руды одного из месторождений республики Узбекистан. ЕР ОСТИ БОЙЛИКЛАРИДАН ОЩЛОНА ВА БЕХАТАР ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ МУАММОЛАРИ ВА РИВОЖЛАНИШ ИСТИЦБОЛЛАРИ. Халцаро илмий-техник анжуман-Тошкент, ТошДТУ, 2018.-385 бет., 255.
[8] Khayitov, O. G. O., Ziyodov, N. R., Fatkhiddinov, A. O. T. O., & Umirzoqov, A. A.
(2021). THE INTENSITY OF THE EFFECT OF THE EXPLOSION OF BOREHOLE CHARGES OF EXPLOSIVES IN MULTI-STRENGTH ROCKS OF DEEP QUARRIES. Scientific progress, 2(1), 625-630.
[9] Khayitov, O. G. (2019). On formation of abnormally high and abnormally low reservoir pressures. In VI International Scientific And Practical Conference.«Global science and innovations (pp. 82-86).
[10] Петросов, Ю. Э., Хайитов, О. Г., & Петросова, Л. И. (2018). Интенсивное дробление руд на карьерах. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 115.
[11] Петросов, Ю. Э., Хайитов, О. Г., & Петросова, Л. И. (2018). Интенсивное дробление руд на карьерах. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 115.
[12] Хайитов, О. Г. (2018). О необходимости обоснования паспортизации руд при изменяющихся горно-геологических условиях золоторудных месторождений. Кончиликхабарномаси. Кончиликхабарномаси. Навои,(3), 49-51.
[13] Eduardovich, P. Y., Gofurovich, K. O., & Kuvvatovich, K. U. (2021). Substantiation of parameters low-waste technology of extraction of blocks. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 77(1), 835-842.
[14] Хайитов, О. Г., Джураев, С. Д., Холматов, О. М. У., & Эдилов, Н. М. (2020). Обоснование влияния на эффективности буровзрывных работ. Глобус, (5 (51)), 2125.
[15] Хайитов, О. Г., & Абдуназаров, С. (2018). Обоснование возможности оптимальных параметров и технологических схем применения циклично -поточной технологии на карьерах открытой добычи. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 118.
[16] Хайитов, О. Г., & Тожимирзаев, Б. Б. (2018). Влияние сейсмического воздействия на деформации приконтурного массива карьера кальмакир. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 262.
[17] Петросов, Ю., Хайитов, О., Умирзоков, А., Исаманов, У., & Имамбердиев, У. (2021). ПРОБЛЕМЫ ДОБЫЧИ И ПЕРЕРАБОТКИ ПОЛЕЗНЫХ ИСКОПАЕМЫХ В УСЛОВИЯХ ГЛУБОКИХ КАРЬЕРОВ. Збiрник наукових праць SCIENTIA.
[18] Хайитов, О. F., Умирзоков, А. А., Кушназоров, И. С. У., & Алимкулов, X,. Ф. У. (2021). КАРЬЕРЛАРНИНГ ИШ ОЛИБ БОРИЛМАЙДИГАН БОРТЛАРИДА АFДАРМА ХОСИЛ ^ИЛИШ. Scientificprogress, 2(2), 838-845.
[19] Хайитов, О., & Игамбердиев, У. (2021). ПУТИ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ВЗРЫВНОЙ ПОДГОТОВКИ ГОРНОЙ МАССЫ К ВЫЕМКЕ В ГЛУБОКИХ КАРЬЕРАХ. Зб1рник наукових праць Л0ГО£.
[20] Хайитов, О. Г., Акрамов, Б. Ш., & Нуритдинов, Ж. Ф. (2020). Инновационный методы повышения нефтеотдачи пластов. Евразийский союз ученых, (1-3 (70)), 15-20.
[21] Агзамов, А. А., & Хайитов, О. Г. (2010). Обоснование метода увеличения коэффициента извлечения нефти на основе обработки геологопромысловых данных. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (8), 47-51.
[22] Акрамов, Б. Ш., Хайитов, О. Г., Нуритдинов, Ж. Ф., & Мирзакулова, М. Н. (2019). Инновации в разработке месторождений с трудноизвлекаемыми запасами. Сборник научных статей по итогам работы Международного научного форума, 139.
[23] Агзамов, А. А., & Хайитов, О. Г. (2016). Оценка степени влияния деформации коллектора на коэффициент продуктивности скважин месторождения Северный Уртабулак. Горный информационно-аналитический бюллетень (научно-технический журнал), (9), 185-193.
[24] Хайитов, О., Умирзоков, А., Усмонов, К., & Эдилов, Н. (2020). Анализ геолого-геофизический изученности юго-восточной части бухаро-хивинского региона. Збгрник наукових праць Л0ГО£, 69-73.
[25] Акрамов, Б. Ш., Хайитов, О. Г., & Табылганов, М. К. (2010). Методы уточнения начальных и остаточных извлекаемых запасов нефти по данным разработки на поздней стадии. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (2), 20-24.
[26] Хайитов, О., Джураев, С., Умирзоков, А., Бекманов, Н., & Искандаров, Ж. (2021). НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ РЕЗУЛЬТАТОВ ВСКРЫТИЯ, ИСПЫТАНИЯ И ОСВОЕНИЯ ПОИСКОВО-РАЗВЕДОЧНЫХ СКВАЖИН. Зб1рник наукових праць SCIENTIA.
[27] Хайитов, О. Г., & Агзамова, С. А. (2014). Прогноз конечного коэффициента нефтеизвлечения нефтяных залежей с малыми запасами на основе статистических моделей. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (7), 39-42.
[28] Ochilov, S. H. (2017). A., Umirzoqov AA, Determining the optimal distance between parallel-converged borehole charges when blasting high ledges. Bulletin ТSTU-Таshkent, 3, 167-174.
[29] Акрамов, Б., Хайитов, О., Нуритдинов, Ж., Давлатбоев, Ж., & Умирзоков, А. (2021). Интенсификация добычи нефти из месторождений с трудноизвлекаемыми запасами. Збгрник наукових працъ SCIENTIA.
[30] Hayitov, O. G., Yusupkhodzhaeva, E. N., Abdurakhmanova, S. P., & Holmatova, N. G. (2020). On the state of hydrocarbon resource base in the beshkent trough. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(7 Special Issue), 23272332.