Научная статья на тему 'АФҒОН ХАЛҚИНИНГ ЭТНИК МУЛОҚОТИ БАРҚАРОРЛИККА ЭРИШИШ УСУЛАРИ'

АФҒОН ХАЛҚИНИНГ ЭТНИК МУЛОҚОТИ БАРҚАРОРЛИККА ЭРИШИШ УСУЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
172
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
этногенез / пуштуноцентризм / Афғонистон Ислом Амирлиги / пуштунлар / тожиклар / ўзбеклар. / этногенез / пуштуноцентризм / Исламский Эмират Афганистан / пуштуны / таджики / узбеки.

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — A. Achilov

Ушбу мавзунинг долзарблиги замонавий халқаро муносабатлар тизимининг ҳолати, иқтисодий глобаллашув ва умуман дунёнинг тобора ортиб бораётган ўзаро боғлиқлиги ва унинг исталган нуқтасидаги вазият бутун ер шарига таъсир ўтказиши билан белгиланади. Инсоният тараққиётига дунёнинг кам ривожланган мамлакатларидаги ҳолат катта таъсир кўрсатмоқда, яъни улардаги ҳарбий-сиёсий вазиятнинг беқарорлиги қандай оқибатларга олиб келишини олдин айтиб бўлмайди. Бугунги кунда энг узун қуролли тўқнашувларни бошидан кечираётган Афғонистон бунга яққол мисол бўла олади. Фуқаролар уруши афғон халқининг парчаланишига олиб келди. Ушбу жараёнларнинг муҳим кўрсаткичларидан бири – кучли марказий ҳокимиятнинг йўқлиги ва мамлакатнинг этник жиҳатдан бўлинишининг давом этаётганлигидир. Фуқаролар урушининг 30 йилдан ошиқроқ вақт мобайнида давом этаётганлиги этник муносабатлар доирасидаги кескинликнинг ортаётганлиги ва чуқурлашиб бораётганидан далолат беради. Миллий масала мамлакат ижтимоий-сиёсий ҳаётидаги асосий ечими қийин муаммолардан бири ҳисобланади. Ушбу инқироз илдизлари афғон давлатчилиги узоқ тарихига бори тақалса-да, айнан ушбу кўринишда ўзини намоён қилганига кўп бўлмади. Афғонистондаги фуқаролар урушининг этник ва миллий таркибини ўрганиш, унинг ривожланиш динамикаси ва ечимини топишга ёрдам беради. Ҳар қандай малакатнинг ривожланишига этносиёсий жараёнлар бевосита катта таъсир кўрсатади. Ушбу холатда афғон давлатининг охирги 250 йил мобайнидаги этник вазиятини таҳлил қилиш ўта муҳим аҳамият касб этади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭТНИЧЕСКИЙ ДИАЛОГ АФГАНСКОГО НАРОДА – ПУТЬ К СТАБИЛЬНОСТИ

Актуальность данной темы определяется состоянием современной системы международных отношений, экономической глобализацией и растущей взаимозависимостью мира в целом, а также тем, что ситуация в любой точке его затрагивает весь земной шар. На развитие человечества большое влияние оказывает ситуация в наименее развитых странах мира, то есть невозможно предсказать последствия нестабильности военно-политической обстановки в них. Ярким примером этого является Афганистан, который в настоящее время переживает самый продолжительный вооруженный конфликт. Гражданская война привела к распаду афганского народа. Одним из важных индикаторов этих процессов является отсутствие сильной центральной власти и сохраняющееся этническое разделение страны. Тот факт, что Гражданская война продолжается уже более 30 лет, свидетельствует об усилении и углублении напряженности в межэтнических отношениях. Национальный вопрос является одной из самых сложных проблем в общественно-политической жизни страны. Хотя корни этого кризиса уходят в долгую историю афганской государственности, совсем недавно он проявился именно так. Изучение этнического и национального состава гражданской войны в Афганистане поможет найти динамику ее развития и решения. Этнополитические процессы оказывают непосредственное влияние на развитие любой профессии. В данном случае решающее значение имеет анализ этнического положения афганского государства за последние 250 лет.

Текст научной работы на тему «АФҒОН ХАЛҚИНИНГ ЭТНИК МУЛОҚОТИ БАРҚАРОРЛИККА ЭРИШИШ УСУЛАРИ»

Oriental Journal of History, Politics and Law

ORIENTAL JOURNAL OF HISTORY, POLITICS AND

LAW

journal homepage: https://www.supportscience.uz/index.php/oihpl

ETHNIC DIALOGUE OF THE AFGHAN PEOPLE IS A WAY TO ACHIEVE

STABILITY

A. Achilov

Master's student

Tashkent University of Oriental Studies Tashkent, Uzbekistan

ABOUT ARTICLE

Key words: ethnogenesis,

Pashtunocentrism, Islamic Emirate of Afghanistan, Pashtuns, Tajiks, Uzbeks.

Received: 14.05.22 Accepted: 16.05.22 Published: 18.05.22

Abstract: The relevance of this topic is determined by the state of the modern system of international relations, economic globalization and the growing interdependence of the world as a whole, and the fact that the situation at any point in it affects the entire globe. Human development is greatly influenced by the situation in the least developed countries of the world, that is, it is impossible to predict the consequences of the instability of the military-political situation in them. Afghanistan, which is currently experiencing the longest armed conflict, is a clear example of this. The civil war led to the disintegration of the Afghan people. One of the important indicators of these processes is the lack of a strong central government and the continuing ethnic division of the country. The fact that the Civil War has been going on for more than 30 years indicates that tensions within ethnic relations are increasing and deepening. The national issue is one of the most difficult problems in the socio-political life of the country. Although the roots of this crisis go back to the long history of Afghan statehood, it was not long before it manifested itself in exactly this way. The study of the ethnic and national composition of the civil war in Afghanistan will help to find the dynamics of its development and its solution. Ethno-political processes have a direct impact on the development of any profession. In this case, an analysis of the ethnic situation of the Afghan state over the last 250 years is crucial.

АФГОН ХАЛЦИНИНГ ЭТНИК МУЛОЦОТИ БАРЦАРОРЛИККА ЭРИШИШ

УСУЛАРИ

А. Ачилов

Магистратура талабаси

Тошкент шарцшунослик университети

Тошкент, Узбекистон

_МАЦОЛА Х,АЦИДА_

Калит сузлар: этногенез, Аннотация: Ушбу мавзунинг

пуштуноцентризм, Афгонистон Ислом долзарблиги замонавий халкаро Амирлиги, пуштунлар, тожиклар, узбеклар. муносабатлар тизимининг холати,

иктисодий глобаллашув ва умуман дунёнинг тобора ортиб бораётган узаро богликлиги ва унинг исталган нуктасидаги вазият бутун ер шарига таъсир утказиши билан белгиланади. Инсоният тараккиётига дунёнинг кам ривожланган мамлакатларидаги холат катта таъсир курсатмокда, яъни улардаги харбий-сиёсий вазиятнинг бекарорлиги кандай окибатларга олиб келишини олдин айтиб булмайди. Бугунги кунда энг узун куролли тукнашувларни бошидан кечираётган Афгонистон бунга яккол мисол була олади. Фукаролар уруши афгон халкининг парчаланишига олиб келди. Ушбу жараёнларнинг мухим курсаткичларидан бири - кучли марказий хокимиятнинг йуклиги ва мамлакатнинг этник жихатдан булинишининг давом этаётганлигидир. Фукаролар урушининг 30 йилдан ошикрок вакт мобайнида давом этаётганлиги этник муносабатлар доирасидаги кескинликнинг ортаётганлиги ва чукурлашиб бораётганидан далолат беради. Миллий масала мамлакат ижтимоий-сиёсий хаётидаги асосий ечими кийин муаммолардан бири хисобланади. Ушбу инкироз илдизлари афгон давлатчилиги узок тарихига бори такалса-да, айнан ушбу куринишда узини намоён килганига куп булмади. Афгонистондаги фукаролар урушининг этник ва миллий таркибини урганиш, унинг ривожланиш динамикаси ва ечимини топишга ёрдам беради. Х,ар кандай малакатнинг ривожланишига этносиёсий жараёнлар бевосита катта таъсир курсатади. Ушбу холатда афгон давлатининг охирги 250 йил мобайнидаги этник вазиятини тахлил килиш ута мухим _ахамият касб этади._

ЭТНИЧЕСКИЙ ДИАЛОГ АФГАНСКОГО НАРОДА - ПУТЬ К СТАБИЛЬНОСТИ

А. Ачилов

Магистрант

Ташкентский университет востоковедения

Ташкент, Узбекистан

_О СТАТЬЕ_

Ключевые слова: этногенез, Аннотация: Актуальность данной

пуштуноцентризм, Исламский Эмират темы определяется состоянием

Афганистан, пуштуны, таджики, узбеки. современной системы международных

отношений, экономической глобализацией и растущей взаимозависимостью мира в целом, а также тем, что ситуация в любой точке его затрагивает весь земной шар. На развитие человечества большое влияние оказывает ситуация в наименее развитых странах мира, то есть невозможно предсказать последствия нестабильности военно-политической обстановки в них. Ярким примером этого является Афганистан, который в настоящее время переживает самый продолжительный вооруженный конфликт. Гражданская война привела к распаду афганского народа. Одним из важных индикаторов этих процессов является отсутствие сильной центральной власти и сохраняющееся этническое разделение страны. Тот факт, что Гражданская война продолжается уже более 30 лет, свидетельствует об усилении и углублении напряженности в межэтнических отношениях. Национальный вопрос является одной из самых сложных проблем в общественно-политической жизни страны. Хотя корни этого кризиса уходят в долгую историю афганской

государственности, совсем недавно он проявился именно так. Изучение этнического и национального состава гражданской войны в Афганистане поможет найти динамику ее развития и решения. Этнополитические процессы оказывают непосредственное влияние на развитие любой профессии. В данном случае решающее значение имеет анализ этнического положения афганского

_государства за последние 250 лет._

КИРИШ

Этногенез - халкларнинг келиб чи^иши. Этногенез (юнонча етх,нос - халк ва генесис - тугилиши, келиб чикиш; инглизча - этх,ногенесис; немисча - этх,ногеносе) - этноснинг келиб чикишидир. Этногенез деб илгаридан мавжуд булган бир нечта этник компонентлар асосида янги этнос элатнинг вужудга келишига айтилади. Этногенез жараёнида этносни белгиловчи: худудий, тил ва этномаданий бирлик, узликни англаш бирлиги, этник ном (этноним), ижтимоий-иктисодий ва хужалик, сиёсий уюшма бирлиги, дин умумийлиги, ва бошка катор этник аломатлар мух,им ахдмият касб этади. Ушбу этник аломатлар ва белгиларнинг барчаси содир булгандагина этнос-халк шаклланади. Х,ар бир халкнинг тарихи унинг этногенез ва этник тарихи билан узвий богликдир

Этник бирлик - кишиларнинг маълум бир тарихий даврда ва ижтимоий тузумда таркиб топган алох,ида баркарор этник уюшмасидир.

АСОСИЙ ЩСМ

Афгон кавмлари томонидан яратилган пуштуноцентризм шаркий минтака кабилалари ва ^абул хокимияти кумагида 1978 йилгача жамиятда сакланиб турди. Х,окимиятга асосан пуштунларнинг жалб килиниши ва бошка миллат вакилларининг х,окимиятдан узоклаштирилиши, пуштунлар ва бошка кам сонли этник гурух,лар уртасидаги муносабатларнинг бузилишига ва бу уз навбатида сиёсий инкирозга олиб келиб, ушбу вазият Афгонистондаги баркарорликнинг, шунингдек марказий х,окимиятнинг сусайишига, бунинг окибатида давлат х,окимияти ва хдттоки давлат тузумини узгартириш масаласини кун тартибига кутарилди. Буларнинг барчаси биргаликда Афгонистон атрофидаги давлатларда акс этувчи чукур геосиёсий окибатларга олиб келиши мумкин.

Афгонистондаги этносиёсий жараёнлар тадкикоти этномиллий факторларнинг пайдо булиши хдкида хулоса чивариш имконини беради.

Афгонистон Ислом Амирлигини ах,олисининг этник таркиби:

Афгонистон Ислом Амирлигини Бирлашган Миллатлар Ташкилотидаги элчиси, доктор Раван Фархади Афгонистоннинг этник таркиби хакида куйидагича маълумот беради. Шунингдек, афгон жамиятининг инобатга олиш лозим.

халклар минглаб одамлар халклар минглаб одамлар

Ерон Гурух,и 14800 курдлар 10

паштунлар 7500 Ормурилар 5

тожиклар 4800 Парачилар 5

хазоралар 1500 Турки гурух,лар 1920

Чар-аймоклар 500 Узбеклар 1300

Фирзукулилар 125 туркманлар 545

джамшидлар 115 афшорлар 35

Таймонлар 110 киргизлар 15

Теймурилар 100 козоклар 5

Хазора-и-Калай-и-Нау 50 Нуристон Гурухлар 160

Х,инд-орий гурухлар 190 Нуристон 60

Пашалар 110 Брагуи 45

Панжобликлар 30 Араблар 35

лулилар 20 Мугилар 20

Х,инд-тирайлар 20 бошка номаълум 47

Джатилар каракалпаклар 3

балучилар 110 Уйгурлар ва гуджарлар 2

форсоар 40 яхудилар

АИА ахолисининг этно-конфессионал таркиби (Р.Фарходи маълумотлари буйича):

Ахолининг миллий таркиби

пуштунлар --тахминан 42 %

тожиклар -- тахминан. 25 %

узбеклар -- тахминан. 9 %

хазоралар -- тахминан.8 %

аймоклар -- тахминан. 1 %

туркманлар -- тахминан. 2 %

балучилар -- тахминан. 2 %

в бошкал -- тахминанок. 4 %

Узи кийин булган афгон этник (шу билан бирга сиёсий) вазиятинини кийинлаштирувчи яна бир кушимча фактор бу- Афгонистон худудида истикомат килаётган деярли барча йирик миллатларнинг булинганлигидир.

АИА ахолисининг этно-конфессионал таркиби (Р.Фарходи маълумотлари буйича):

Афгонистонда купчиликни ташкил этувчи миллат вакилларидан бири хисобланган тожиклар бунинг яккол мисоли була олади (Р.Фарходи www.nationalsecurity.ru/map s/afghani stanethno. htm).

1992 йил охири - 1993 йил бошларида Миллий фронт отрядлари томонидан Афгонистоннинг шимолий худудларига сикиб чикарилганлиги карамасдан, тожик мухолифат кучлари ва уларнинг оиласини ушбу худуддаги кардош тожик хамда бошка халклар кутиб олди.

^ардош нафакат кенг этник маънода, балки оддий инсонийлик нуктаи назаридан, чунки жанубий тожикларнинг купчилиги Шимолий Афгонистондаги тожиклар билан кариндошлик ришталари билан богланган. Афгонистонда Тожикистоннниг Тогли Бадахшон автоном вилояти ахолиси- помир халки: Панж (дарё юкори окимининг номи Гунт) дарёсининг хар иккала киргогида кадимдан яшовчи рушонлар, шугнанлар, ишкашимлар ва бошкалар билан хам худди шундай кариндошлик ришталари мавжуд эди. Бундан ташкари, Тожикистон жануби ва Афгонистон шимоли ахолиси ва туркийзабон халкларнинг хам якин кариндошчилик алокалари мавжуд эди. Иккала худудда хам узбеклар, туркманлар, араблар ва бошка бир катор миллатлар истикомат килишарди. Бу ерда нафакат кабилавий бирлик, балки Амударёнинг хар иккала киргогида яшовчи узбек кабилалари - каттаганлар, кунгирот, карлук, кенегес ва бошкаларнинг оилавий уругчилик ва кариндошчиликка асосланган бирлиги мавжуд эди(Коргун В.Г. История Афганистана ХХ века. М.: 2004г).

Мамлакат ривожи динамикаси ва холатини, шу жумладан сиёсий жараёнларни тушунишга ёрдам берувчи яна бир мухим факторлардан бири сифатида этнохудудий факторни келтириш утиш мумкин. Пуштунлар Х,индикушдан жанубга караб жойлашишган. Шу билан бирга, ушбу худудларда улар тулик майдонни эмас, балки айрим худудларда (аникроги релъеф климатик худудларда) тожиклар, хазорийлар, белуж ва барагвай халклари билан бирга истикомат килишади. Мамлакат жанубий кисмида пуштунларнинг катта кисми (белуж ва барагвайларга мансуб) кучманчи ва ярим кучманчи хаёт кечиришади. XIX асрнинг иккинчи ярмида урнаша бошлаган Х,индикушдан шимолда пуштунлар сони унчалик купчиликни ташкил этмаса-да, улар мамлакат этносиёсий хаётида мухим рол уйнайди.

Бугунги холатни тушунишга ёрдам берувчи этник сохага оид яна бир мухим хакикат шундан иборатки, Афгонистонда "тожик" этноними доим хам аник эмас, яъни баъзида келиб чикишига кура бошка миллатга мансуб булган гурухлар, жумладан форсийда

гапирувчи пуштунлар хам узларини шундай аташади. Бу айнан Батгиз, Фариаб, Тахор, Кундуз ва бошка бир катор провинцияларда истикомат килувчи "шимолий" пуштунлардир.

Туркманлар мамлакат шимоли-гарбида, Туркманистон билан кушни булган Бадгис, Фарьяб ва Жузжон провинцияларида истикомат килишади. Уларнинг катта кисми Балх, Саманган, Баглан, кундуз провинцияларида, колган туркман гурухлари эса жануброкда -Гилмон ва ^абул провинцияларида жойлашишган. Афгон туркманлари, асосан, эрсари ва али-эли кабилаларига мансуб булишига карамасдан, мамлакатда унчалик купчиликни ташкил этмайдиган сариклар, салор ва текелар гурухлари хам мавжуд. Теке уругига ^ирот ва Бадгис туркманлари, салар ва сарикларга - Фарьяб туркманлари, эрсари уругига -Жузжон туркманлари, колган кисми эса асосан али-эли ва бошкаларига мансуб хисобланишади.

Афгонистон ахолисининг учинчи йирик гурухи - узбеклардир. 1986 йил В.Бушков маълумотларига кура, уларнинг сони 1.5 миллион кишини ёки мамлакат ахолисининг 9 фоизини ташкил этади (хозирги кунда тахминан 3 миллиондан ортик). Узбеклар постсовет Урта Осиё билан чегарадош провинцияларда, аввалрок мустакил узбек князликлари Маймана, Ахча, Балх ва кундуз булган тарихий номи Чор-Вилоят (турт вилоят) худудида анча зич холда истикомат килади. Ушбу турт вилоят худудий жихатдан хозирги провинциялар Фариаб (провинция маъмурий маркази - Маймана шахри), Жузжон ( марказ - Шибиргон шахри), Балх (марказ - Мозори Шариф) ва кундуз (Кундуз)дир. Чегарага туташ провинция Тахор (Дашти ^алъа, Янги-Калъа, Ходжагар, Чохи-Оби ва бошк)да хам куп сонли узбеклар истикомат килади(Материалы общепартийной конференции по национальному примирению. 18-20 октября 1987 г. Кабул).

Туртинчи йирик этник гурух - келиб чикиши мугул-ирон халкларига мансуб хазорийлар булиб, 8-10 фоизни ташкил этади. Уларнинг асосий кисми Афгонистон марказий кисмида, тогли Хазараджатда истикомат килишади(."Темирханов, Лутфи. Хазарейцы. Очерки новой и новейшей истории: учебное пособие по спецкурсу.).

Мамлакатдаги сиёсий-иктисодий холат шубхасиз ижтимоий муносабатларга богликдир. Афгонлар хакида тула шаклланган монолит этнос сифатида гапириш кийин, Буюк Британияга карши озодлик уруши давомида, жамиятнинг барча гурухлари онгида бир неча даражадан иборат уз-узини англаш шаклланди. Миллий - пуштун, тожик, хазор ва бошк. Конфессионал - суннийлар, шиалар, исмаилийлар. Давлат - афгон. Узига хос жихати шундаки, этноконфессионал келиб чикишидан катъий назар, барча афгонлар мамлакат булиниши хакидаги фикрларни кабул килмайдилар. Улар учун Афгонистон - ягона ва булинмас давлат. Бундан англаш мумкинки, Афгонистон кавмлариуз давлатчилигини саклаб колиш учун музокаралар столига утириши максади мувофикдир. Лекин бунинг учун

бугунги кунда мамлакатдаги асосий куч кулида булган пуштунларнинг имтиёзли кисми мамлакатдаги мавжуд этник-конфессионал муаммони тан олиши ва афгон жамиятининг ягона миллат сифатида узини-узи идентификация килишини тан олиши керак. Шунингдек, Афгонистоннинг бошка этник гурухларини жамиятнинг бир кисми сифатида тан олиш ва инклюзив хукумат яратиш, яъни Афгонистоннинг бошка этник гурухлари вакилларини хокимиятга олиб келишга эришиш лозим.

ХУЛОСА

Ушбу фактларни инобатга олган холда шуни айтиш мумкинки, агар керакли шарт-шароит яратилса, Афгонистондаги хар бир этнос вакилларини музокаралар столига жалб этишга эриша оламиз, бунинг учун Афгонистон давлати сиёсий, ижтимоий ва маданий сохалардаги ислохотларга ута мухтож:

1) Х,атто Афгонистон Ислом Амирлиги Конунларида хам хар бир миллат алохида белгиланагани йук, бир бутун Афгон халки сифатида хам эмас.

2) Мамлакат сиёсатида барча миллат ва элат вакиллари бир хилда иштирок этишлари лозим.

3) Мамлакат таълим, согликни саклаш ва диний-маънавий сохалардаги ислохотларга ута мухтож.

4) Афгонистоннинг хар бир этноси учун замонавий теле ва радио каналлар ва газеталар жорий этилиши, шунингдек санъат ва кинематография ривожланиши маънавий инеграция учун мухим рол касб эта олади.

5) Тошкент декларациясини имзолаган мамлакатлар томонидан гуманитар ёрдам ва ислохотлар тула амалга ошиши учун кумак берилиши

6) Ва энг мухими Афгонистон халкига хар кандай ташки сиёсий ва идеологик босимнинг йукотилиши

Буларнинг барчаси Тошкент конференциясида суз борган тинчлик музокараларига тайергарлик учун замин яратади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Р.Фарходи www.nationalsecurity.ru/maps/afghanistanethno.htm

2. Коргун В.Г. История Афганистана ХХ века. М.: 2004г.

3. Материалы общепартийной конференции по национальному примирению. 18-20 октября 1987 г. Кабул, 1987 г. - На языке дари. -219 с.

4. "Темирханов, Лутфи. Хазарейцы. Очерки новой и новейшей истории: учебное пособие по спецкурсу. - Душанбе: Издательство Таджикского Университета, 1978 г. - 96 с.

5. Madaminova, D. I., & Fayzullaev, S. A. (2021). The important aspects of Uzbekistan's initiatives in central Asia. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 10(3), 324-328.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Sayfullaev, D. (2016). Parliamentary Diplomacy In Making Of Foreign Policy. The Advance Science Journal of International Relations, 1(1), 52-54.

7. Madaminova, D. I. (2021). Uzbekistan as a leading initiator in central

Asia. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 10451049.

8. Sayfullaev, D. B. (2020). CONCEPTUAL BASIS OF THE MODERN WEST AND EAST DIPLOMACY STUDY. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 23(2), 1-10.

9. САЙФУЛЛАЕВ, Д. Б. (2017). ДИПЛОМАТИЧЕСКИЕ И ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ОТНОШЕНИЯ ИНДИИ И УЗБЕКИСТАНА В ИСТОРИЧЕСКОЙ ПЕРСПЕКТИВЕ. Восток. Афро-Азиатские общества: история и современность, (1), 142-148.

10. Ravshanov, F. R., & Azimov, H. Y. (2021). Danger and Security: History and Present. International Journal of Multicultural andMultireligious Understanding, 5(4), 280-285.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.