книга нравится только взрослым, значит направлена не по адресу. Если она имеет успех только у детей это отнюдь не гарантирует её идейное и художественное качество основных требований, и характерные особенност детской июношеской литературы»[3, с. 88].
Таким образом, детская литература является полноправным видом искусства, ограничиваться только лишь «обслуживанием» одной категории читателей довольно трудно. Общечеловеческое значение детской литературы вытекает из этого процесса и поэтому из её качественного своеобразия, а не только из специфических особенностей.
ЛИТЕРАТУРА
1. Алексеев Н. И. Особенности развития истории Таджикистана. - М. : Наука, 1991. -254 с.
2. Добролюбов Н. А. Луч света в темном царстве . -М. : Наука, 2001. - 56 с.
3. Маршак С. Я. О детской русской литературы. - М. : Художественная литература. -1987. -165 с.
4. Николаев А. С. Детская русская литература. - М. : Детская литература, 1997. -243.
ОСОБЕННОСТИ СОВРЕМЕННОЙ ТАДЖИКСКОЙ ДЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
В этой статье автор исследует содержание, структуры и характер таджикской детской литературы, а также рассматривает вапросы изучения таджикской детской литературы. Обосновывается, что сам феномен этого изучения и процесс сыграл значительную роль в формировании детского воспитания.
Ключевые слова: литература, детская, юношеская, ученые, произведений, задача книги.
FEATURES OF MODERN TAJIK CHILDREN'S LITERATURE
In this article, the author explores the content, structure and nature of Tajik children's literature. The author of the article examines the study of Tajik children's literature. It is substantiated that the very phenomenon of this study and the process played a significant role in the formation of children's upbringing.
Key words: literature, children's, youthful, scientists, works, book's task
Сведения об авторе:
Асомидинов Шариф Сафарбекович, преподаватель кафедры физического воспитания и гражданской обороны Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина АйниE-mail: nurali56@mail.ru
About the authors:
Asomidinov Sh. A teacher in the Departmetn of Physical training and civil defence, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni, е-mail: nurali56@mail.ru
ШАХСИ КАЛОНСОЛ - СУБЪЕКТИ ТАЪЛИМ
Сафаров М. В.
Донишгоуи давлатии Кулоб ба номи А. Рудаки
Андрагогика бо к;онунмандих,ои умумии таълиму тах,сили калонсолон, таъмини ин навъи фаъолият бо чанбах,ои илмй-методй ва кадрй сари кор дорад. Бояд сараввал муайян карда шавад, ки оё чи гуна шахсро инсони калонсол номидан мумкин аст?
Ба андешаи мух,ак;к;ик; В. М. Розин, «Дар сохди тах,силот тахдввулоти чашмрас сурат мегирад - афзоиши вак;ти озоди волидайн ба х,олати хонаводагии мухдссил таъсир мерасонад. Ин х,олат рушди низоми тах,силоти калонсолонро баъди фаъолияти касбй фаъол мегардонад» [3, с. 19].
Долати х,озираи андрагогикаро хдмчун воситаю василаи рефлексияи илмй арзёбй карда, метавон таъйид кард, ки падидаи таълиму тах,сили калонсолон ба тарик;и мушаххас ба сифати объекти хосаи тадк;ик;от дар адабиёти илмии ватанй ва хоричй
тасвиру тавсиф гаштааст. Аммо, аз лихози технология таълими калонсолон ба асоснокии назариявй эхтиёч дорад.
Мутаассифона, барои давраю мархилаи фаъолияти хаётй асоси вохиду ягонаи илмй барои таснифоти синнусолй амалан мавчуд намебошад. Маъмулан тафовутхои мачмуии синнусолй ё шартан тавассути чудонамоии махдудахои теъдодй мукаррар мегардад (то 30, аз 30 то 45, 65, баъди 75 солагй ва г. ) ва ё ба тарики анъанавй: чавонй, наврасй, балогат, пиронсолй. Хдмчунин таъйиноти мачозии марзу худудхои синнусолй, аз кабили, «синну соли нозук», «синну соли балзаковй», «синну соли элегантй», «синну соли нафакавй», «синну соли савум». Мусаллам аст, ки чиннигории (стратификатсияи) чамъиятй-меъёрии синну сол на хама вакт бо вижагихои ирсии (генетикии) рушд мувофикат мекунад. Масалан, дар психофизиология, синну соли замонй (хронологй) ва биологиро фарк карда меистанд. Синну соли хронологй - теъдоду хачми вакту замон (солхо) мебошад, ки аз давраи зойишу таваллуди мавчуди зинда ба хисоб гирифта мешавад. Синну соли биологй - давраю зинаест, ки ба рушду нумуи инсон мансуб аст. Тавассути баъзе олимону мухаккикон синну соли инсон хамчун шакли рушди он фахмида мешавад. Зимнан мафхум оид ба синну сол маънии тартибию танзимй пазируфта дар доираи амалияи муайяни чамъиятй маъниии танзимй касб мекунад, ки дар он макому чойгохи хосаро таълиму тахсил ишгол мекунад. «Аз мавкеи психологй-педагогй махз синну сол вохиди ибтидоию нихоии банакшагирихо дар сохаи таълиму тахсил мебошад» (В. И. Слободчиков).
Шахсият - омилу зухуроти каринаи ичтимой-фархангй, сифати хосаи инсон, сохибу нокили накшхои ичтимой аст, ки дар мачмуи муносибатхои чамъиятй дар раванди фаъолияти муштарак ва муошират сурат мегирад.
Мавчуди гуногунчанба буда, инсони калонсол аз лихози физиологй (табий), ичтимой-психологй ва мазмунию мухтавой кодир аст, ки сахми инфиродии худро дар рушди чомеа дар самту сохахои гуногун гузорад:
- табий (идомаи насл, такрористехсолкунии худ дар фарзандон);
- таърихй-ичтимой (иштирок дар тавлидоту истехсолоти ичтимой ва фаъолияти чамъиятй);
- фархангй (хифзу нигохдошт, такрористехсолкунии тачрибаи фархангй ва эчодиёти фархангй);
- маънавй (дакру фахми бошууронаи харакат «барои худудхои худ» дар чустучухои маънавй, тавъамгардонй бо тачрибаи маънавии рушди башарият).
Дамин тарик, калонсолй (балогат)-ро метавон хамчун сифати фаъолияти хаётй муайян кард, ки кобилиятро нисбати истехсоли тамоми бутунияти хастй тачассум мекунад. Ин на факат давраи муайяни хаёт аст, балки вазъу холати хоса аст, ки аломату нишонахои мохиятии он дарки бошшурона ва масъулият барои аъмоли худ мебошад. Накши мохиятиро дар сохибу моликшавии чунин вазъу холат таълиму тахсил мебозад. Ин нуктаю тасдикот адолатнок хам аз лахзаи ба балогат расидан (тарки даврони туфулият ва наврасй), хам барои (баромадан) ба давраи «балогат», ки хамчунин пиронсолй хам номида мешавад ва баъзан аз кайди хаёт берун рафтан аст, мебошад. Ба ин маънию мазмун истилохи байналмилалии «life- long education» (таълим дар тули тамоми умр ва ё таълими пурраю абадй) пурра мушаххас мебошад.
Зарурати навсозии доимии донишу маълумотхо, малакахо, кобилиятхо, сохибшавй ба тачрибаи тахсилотии иловагй чунин аст:
- пайдоиши доимии проблемахо дар хаёти шахси калонсол, ки халлу фасли онхо аз у сохибшавй ба донишхои иловагй, малакахо, кобилиятхо, тачрибахои хаётй, табдили мукарраротро талаб мекунад, ки ба тарики вокей сарчашмаи ангеза нисбати таълиму тахсилро муайян мекунанд;
- мавчудият дар инсонхои дилхох синну сол дархостхои шахсии иттилоотй;
- кобилияти инсон нисбати таълиму тахсил новобаста аз синну соли у вобаста ба динамикаи табиии сохторхо, ки дар организм барои равандхои навсозии иттилоот масъуланд ва имкон медиханд, ки окибатхои заъфи синнусолй чуброн гарданд, хомушшавии якчанд вазифахои маърифатй;
- Fанй гаpдонидани тачpибаи фаъолияти xаётй, ки метавонад асосy заминаи мазмyнию мyxтавоии таълимy таxсил баpои худ ва баpои дигаpон бyда бошад (факат агаp бошyypона даpк гашта бошад).
Доиpаи мавзyъxое, ки баpои даpкy азхудкунии xатмй муайян гаштаанд, бо yмyмиятxои хосаxои тамоми одамон вобаста аст:
- пpоблематикаи синнусолй (бyxpонxои синнусолй, давpаxои гоpмонй) ;
- табдили пайгиpонаю минбаъдаи вазъу xолати таxсилотй (таpбиятгиpи боFчаи бачагона, хонанда, донишчу ва f. );
- кабул ва табдили накшxои xамонанди оилавй (кудакон - набеpагон - xамсаpон -волидайн - хушдоман, хyсyp - бобокалон ва f. ;
- бyxpонxои экзистенсиалй (чустучуи маъниxои зиндагй);
- вазъу xолатxои маъмулии ичтимой ва ичтимой-психологй, xассосиятy Fазаболyдагй (табдили коpy шyFл, кyчидан, мyxочиpат, аз кайди xаёт баpомадани наздикону а^або, ба нафака баpомадан ва f. );
- и^оиши pисолати чамъиятй, ки чанбаи аpзишмандy мyxим доpад (хидмат даp аpтиш, коpy фаъолият даp сохтоpxои давлатию xyкyматй); - xаллy фасли мушкилоти маънавй, ки чанбаи абадй доpанд (Некию Бадй, Кдозу Вазифа ва f. );
- балоFатy калонсолй ба якчанд давpаю маpxилаxои мазмунй-маъной чудо мегаpдад.
Нахустин 18-30 соли аввал чавонй аст, ки баpомадан ба пyppагию мукаммалияти имконоти моxиятии инсон аст: y аллакай омода аст, ки оила ва фаpзандxо дошта бошад, даp xаёти ичтимой-меxнатй ва ичтимой-сиёсии чомеа шиpкат кунад. Амалан даp назди y фазои xамачонибаи фаъолмандй кушода мегаpдад.
Ин вазъу xолати Fайpиоддй ва усулан нави интихоби статегияи pоxи xаётй аст. Тасодуфй нест, ки даp фалсафаи олмонй давpаи аз 22 то 27 солагй таъйиноти ифоданоку баpчаста касб каpдааст - «солxои саpгаpдонй» («солxои сайpy гашт»). Зимнан даp ин ибоpа маънию мазмуни амике нyxyфтааст: сайpy саёxат ва саpгаpдониxо на факат даp фазои чyFpофй ва табий (физикй), балки кабл аз xама чyстyчУxои маънавй, ки саpнавиштy такдиpи минбаъдаи инсонpо муайян мекунанд. Даp даpачаи хypдтаp ин давpаю маpxила маъмулан вакту замони санчишxо, озмоишу имтщонот, саxвy иштибоxот, гиpифтани даpси ибpат ва сабакхои зиндагй аз нахустин тачpибаю амалияxои xаёт мебошад. Давpаи дувум - давpаи балоFат мебошад. Даp шаpxy тафсиpи анъанавию маъмулй мафxyми «болиF» (пухта pасида)-pо одатан бо дастоваpдxои синну соли муайян алокаманд медонанд. БалоFат xамчyнин тавассути тачpиба, вакту замон, даpачаи pyшд, фаъолият, мутобикат ба талаботxои муайян ва f. (маънии калимаю мафxyми «болиF» (ба балоFат pасида) - андешаманд аст, ки шаxодат аз тачpибанокй медиxад; пyppа ташаккулёфта, ба pyшди пyppа pасида ва f. ). Даp маъниxои вактию замонй балоFат аксаpан xамчyн маpxилаи байни чавонй ва пиpонсолй - аз 30 то 55- 60 солагй фаxмида мешавад.
Мафxyми балоFат, ба андешаи аксаpи мyxаккикон, ин на факат нишонаи физиологй (табий)-и xолати захиpаxои инсонй аст.
Навъxои гуногуни балоFат мавчуданд - физиологй, психикй ва ичтимой. Синну соли балоFат пеш аз xама тавассути сифати маънавй муайян каpда мешавад, биноан солxои балоFат даp инсон факат зимни мавчудияти меxнати аклонию маънавии бисёpсола ба вучуд меоянд. Ин натичаи кyшишxои чандинсолаи ташаккули инсоният ва зоxиpшавй xамчyн шахсият мебошад. Ин вакту замони пешкаш намудани маxсyли эчодиёти xаётии худ ба дигаpон ва чомеа мебошад.
Дигаp маpxилаи балоFати инсон - синну соли пиpонсолй аст. Ташаккули инсон даp сини пиpонсолй аз маpxилаи пешинаи xаёти y чиддан фаpк каpда меистад. Ин маpxилаи натичагиpй ва хyлдосабаpоpй аст, ки тачpибаи xосилшyда аpзёбй каpда мешавад ва ба дигаpон интикол дода мешавад. Хдо як инсон ба маpxилаи ба истилоx савуми xаёти худ воpид шуда, стpатегияи фаъолияти xаёти хyдpо интихоб мекунад. Ба нафака баpомада, баъзеxо хочагии хонаводагии хyдpо ташкил ва машFyлy масpyф мегаpданд, ба таpики
фаъолона бо наберагони худ машгул мешаванд. Дигарон ба фаъолияти чамъиятй чиддй машгул мешаванд, савумихо баръакс дар кунчи танкой ва инзиво карор мегиранд.
Гузариши синни пиронсолй ва кухансолй хеле инфиродй сурат мегирад. Новобаста ба тагйироти хатмии физиологй ба дигарон ва ба чомеа махсули фаъолияти хаётии худро пешниход мекунанд.
Мархилаи дигари балогат - кухднсолй аст. Ташаккули инсон дар синни кухднсолй аз дигар мархилахо ба тарики чиддй фарк карда меистад. Шахсоне, ки то ин мархила сахми мохиятй дар рушди илм, техника, фарханг, маориф гузоштаанд, новобаста ба синну соли худ махаку ченак ва намунаи маънавие барои насли наврас ва барои онхое, ки дар мархилахои ибтидоии ташаккул карор доранд, гашта мемонанд.
Ба андешаи мухаккикон А. П. Тряпитсина ва А. С. Писарева, «...хадафхои мархилаи нави тахсилот, ки дар он таваччухи асосй аз ислохоти тахсилоту маориф ва тахкиму таквияти зерсохторхо ба муваффакшавии натичахои сифатан нави тахсилот нигаронида мешавад, вобаста ба ичтимоигардонии мусбй ва дастовардхои тахсилотии хар як шахс мебошад...» [6, с. 4].
Дар аксари кишвархо ба таълиму тахсили калонсолон муассисахои махсусгардонидашуда машгуланд: академияхои калонсолон, донишгоххои синну соли савум, курсхо барои онхое, ки ба нафака мебароянд ва г. Ч,устучуйхо дар сохаи таъмини ин гурухи одамон бо матнхои махсуси тахсилотй идома дода мешаванд. Масалан, дар Чин (Хитой) аллакай якчанд нашрхои ягона дар чахон энсиклопедияи якчилада барои нафакахурон сурат гирифтаанд. Дар он бештар аз 2000 мавзуъхо баррасй ва арзёбй карда мешаванд. 14 бахшу фасли энсиклопедия маълумотхои асосй ва машваратхои амалиро оид ба мавзуъ ва масъалахои геронтология, покию назофати шахсй, пархез, косметология, хамчунин тавсияхои мушаххас оид ба иштироки нафакахурон дар хаёти чамъиятй мавчуданд.
Тасдикоту таъйидот оид ба имконоти харакати хаётй дар фазои тахсилотй метавонад тавассути маълумотхои илмй оид ба динамикаи синнусолии психофизиологии фаъолияти маърифатй метавонад тахкиму таквият ёбад. Аз мавкеи психофизиологй ба тарики фавкулодда барои андрагогика чунин масъала мухим аст: Оё бо гузашти синну сол дар инсон кобилият нисбати таълиму тахсил заъифтар намегардад? Маълум мегардад, ки табиат тамоми заминахои биологй ва нейрофизиологиро барои амалкарди иттилоотй-таълимй бо мухити атроф, бо дигар одамон дар тамоми тули умр мухайё кардааст. Тадкикотхои бисёрсолаи вижагихои синнусолии тафаккурй шаходат медиханд, ки он дар хама давраю мархилахо фаъол бокй мемонад, аммо дар сохтору таркиби он тагйиротхо ба вучуд меояд, ки донистанашон муфид аст. Умуман 3 навъи тафаккур фарк карда меистад: ифоданок (образй), нуткй-мантикй ва аёнй-муассир (амалй).
Дар синни 18-25 солагй дар инсон тафаккури ифоданок ва нуткй афзалият пайдо мекунад. Тафаккури мантикй баъди 21 солагй пайдо шудан мегирад ва баъди 27 то 38 солагй пурра ташаккул меёбад. Такрибан баъди 30 то 40 солагй кобилият нисбати тафаккури ифоданок нисбати тафаккури нуткй афзоиш ёфтан мегирад. Зимнан карибихои 40 солагй мутобикгардии сохторхои аклию зехнй (интеллектуалй) нисбати вижагихо ва табиати фаъолияти мехнатй сурат мегирад.
Баъди 40 солагй то замони 55 солагй маъмулан тафаккури нуткй кохиш ёфтан мегирад ва баробарии шаклхои нуткй-мантикй ва тафаккури амалию ифоданок ва нуткй-мантикй сурат гирифтан мегирад. Зимнан баъди 50 солагй тафаккури нуткй нисбати тафаккури ифоданок (образй) афзалият пайдо кардан мегирад. Кариб 2 маротиба дар ин давраю замон дар инсон имконоти хотираю хофиза кохиш ёфтан мегирад. Маъмулан ин байни 34-35 солагй ва 45-50 солагй руй медихад. Аммо аз хисоби имконоти чубронй (компенсатории организм, тагйиру табдили гурухбандихои ваазифахои тафаккурй, ангезахои шадид ва бошуурона дарку фахм намудани чараёни рушди (динамикаи) кобилиятхои худ - шахс кобилу кодир аст, ки бо нишондодхои мазкур мувфоик ва муносиб гардад.
Бо гузаштани синну сол мазмуну мохияти дархостхои иттилоотй тахти тагйирот карор мегиранд, зимнан дар мардон ва занон чараёни рушди (динамикаи) ин тагйирот ба тарики гуногун сурат мегирад. Ба сифати намунаю мисол маълумотхои тадкикотеро баррасй мекунем, ки солхои 90-уми асри XX тавассути олимону мухаккикони Пажухишгохи маорифи Академияи тахсилоти Россия гузаронида шудааст.
Дар давраи байни 18-25 солагй зарурати интихоби касбй ба миён меояд, мутобикат нисбати фаъолияти мехнатй руй медихад, коркарди шаклхои инфиродии татбики он ба амал меояд, мардон аксаран мехоханд маълумоти иловагй ба даст оранд, ки бо сохаи фаъолияти мехнатии онхо алокаманд аст. Мардон хамчунин кушиш мекунанд маълумотхое ба даст оваранд, ки вобаста ба омузиши компютер, забонхои хоричй, иктисодиёт, ташкили мехнат, муошират бо хамкорон мебошанд ва метавонанд дар зинахои вазифавй онхоро болотар баранд.
Масъалахои саломатй, фарханг, оила (хонавода) (то 40 солагй) дар низоми дархостхои тахсилотй накшу макоми дувумдарача касб мекунанд. Дар занхо дар ин синну сол гайр аз майлу хохиши дастрасй ба маълумот дар сохаи фаъолияти касбй масъалахои саломатй ва хонаводагй бештар афзалият пайдо мекунанд. Чунин холат дар давраи аз 35 то 45 солагй нигох дошта мешавад ва аз он шаходат медихад, ки дар байни талаботхои тахсилотй тахассусхои вазифавй барчастатар мегарданд.
Аз 40 солагй огоз шуда то охири умр дар мардон ва хам дар занон талабот нисбати дастрасй ба маълумоти иловагй оид ба хифзу нигохдошт ва тахкиму таквияти саломатй пеш меояд ва ин як амри табий мебошад. Дар чои дувум барои мардон шавку завки маърифатй дар сохаи фаъолияти касбй карор мегирад ва дар ин замону холат дар занхо талабот нисбати таълиму тахсил дар самти мазкур якбора кохиш ёфтан мегирад (чои 4-ум - дар давраи 41-55 солагй ва пеш аз охирй - баъди 56 солагй).
Баъзе тафовутхо дар ангезахои талаботхои тахсилотии мардону занон низ мушохида мешавад. Масалан, барои сохаи тахсилоти баъдидипломй аз пайи ангезаи умумии имконоти бехтарнамоии вазъу холати моддй барои мардон майлу хохиши дастовардхои касбй, эхтирому эътибори чамъиятй ва эътироф, аммо барои занон -майлу рагбат нисбати худифоданамой, худрушднамой, фаъолмандии баланди эчодиёти маърифатй хос мегардад. Вазъу холати вориду тавъамгардии тахсилоту маълумот ба мазмуну мухтавои фаъолияти хаётии шахси калонсол бо зарурати чойгир намудани у ба мавкеи фаъоли субъекти тахсилот вобаста мебошад. Категорияи «субъект» яке аз категорияхои марказии фалсафа хануз аз замони Арасту то имруз махсуб аст. Он мавчи нави рушди худро дар илми психологияи асри XX огоз карда (С. Л. Рубинштейн, К. А. Абулханова-Славская, А. В. Брушлинский, В. А. Лекторский ва дигарон), дар радифи категорияхои «фард», «шахсият», «фардият» ба хайси яке аз зухуроти тавсифии мохияту чавхари инсон баромад мекунад.
Дар суннату анъанаи аврупоии тахсилотии харакат ба суи мустакилият, субъективият, кобилият нисбати худрушднамой ва худмуайянй хама вакт арзишмандии хоса махсуб буд.
Дар кадаре ки инсон калонсолтар бошад ба хамон дарачаю андоза барои у воридшавй ба равандхои тахсилотй вобаста ба зиёдтар будани монеахои ботинй, ки тули солхои мадид ташаккул меёбанд, мураккабтар мегардад.
Калидвожах;о: калонсол, андрагогика, тахсил, худрушнамои, раванд, ташаккул, синну сол, зууурот, субъект.
ЛИТЕРАТУРА
1. Анциферова, Л. И. Психологические закономерности развития личности взрослого человека и проблемы непрерывного образования // Психологический журнал. - 1980. - Т. 1. -№ 2.
2. Маслоу, А. Психология бытия: Пер. с англ. -М. , 1997.
3. Рабочая книга андрагога /Под ред. С. Г. Вершловского. - СПб. , 1998.
4. Розин, В. М. Педагогика и личность в точке и процессе бифуркации /В. М. Розин
//Синергетическая парадигма. Синергетика образования. - М^. :-С. 19-20
5. Рудестам К. Групповая психотерапия. - М. , 1990.
6. Слободчиков В. И. , Исаев Е. И. Психология человека: Введение в психологию субъективности: Учеб. пособие для вузов. -М. , 1995.
7. Тряпицына, А. П. Современные методологические подходы к исследованию педагогического образования/А. П. Тряпицына, С. А. Писарева//Человек и образование. -2014. -№ 3.
ВЗРОСЛЫЙ ЧЕЛОВЕК - СУБЪЕКТ ОБРАЗОВАНИЯ
Статья охватывает проблемы, связанные с образованием взрослых как субъект обучения. По мнению автора, образование взрослых (андрагогика) как конкретная наука занимается общими закономерностями обучения взрослых, обеспечение данного вида деятельности научно-методическими и кадровыми составляющими и, в начале, необходимо определится с тем, кого можно считать взрослым.
Как отмечает исследователь, современное состояние андрагогики рассматривая как средства научной рефлексии, можно констатировать, что место и роль взрослых в научной отечественной и зарубежной литературе определено.
Ключевые слова: взрослый, андрагогика, образование, саморазвитие, процесс, возраст, феномен, субъект.
ADULT PERSON - SUBJECT OF EDUCATION
The article covers problems related to adult education as a subject of education. According to the author, adult education (andragogics) as a specific science deals with the general laws of adult learning, the provision of this type of activity with scientific and methodological and cadre components and, at the outset, it is necessary to determine who can be considered an adult.
As the researcher notes, considering the modern state of andragogy as a means of scientific reflection, it can be stated that the place and role of adults in scientific domestic and foreign literature is defined.
Key words: adult, andragogy, education, self-development, process, age, phenomenon, subject.
Сведения об авторе:
Сафаров Мунир Ватанович, кандидат педагогических наук, старший преподаватель Кулябский государственный университет им. А. Рудаки 734360, РТ, Хатлонский область, г. Куляб, ул. С. Сафаров-16, тел: 918665441, e-mail: munirll@li.sl. ru
About the atour:
Safarov Moneer Vatanovich, candidate of pedagogical sciences, senior teacher Kulob state university of A. Rudaki 734360, RT, Hatlonsky area, Kulob, S. Safarov-16 St., ph. 918665441, e-mail: munir11@list. ru
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ КАК ОСНОВНОЙ ФАКТОР РАЗВИТИЯ КУЛЬТУРЫ ОБЩЕНИЯ УЧИТЕЛЯ
Арбобова Ф. А., Арбобова Т. А.
Таджикский государственный педагогический университет имени
С. Айни
Культура педагогического общения - это многоплановый процесс организации, установления и развития коммуникации, взаимопонимания и взаимодействия между педагогами и учащимися, их совместной деятельности. В процессе общения человек познаёт и преобразует окружающий его мир, передаёт не только факты, представления, идеи, но и ценностное отношение, интересы, настроения, чувства. Педагоги утверждают, что искусство воспитания - это, искусство общения. В общении осуществляется стремление личности к реализации своей социальной роли своих организаторских качеств.
Рассматривая вопрос о влиянии личности учителя на воспитанника, следует отметить, что установление педагогических отношений во многом зависит от педагога