Review of law sciences
ADMINISTRATIVE AND LEGAL FRAMEWORK OF THE SPECIAL COMMISSION TO COMBAT THE COVID-19 VIRUS PANDEMIC
Bekzod Musaev,
Head of department Tashkent State University of Law PhD, Associate Professor E-mail: [email protected] Orcid: 0000-0003-2068-4035
Abstract: This article analyzes the legal status of the Special Commission to combat the COVID-19 pandemic in Uzbekistan, the legal basis for its activities, the legal documents adopted by it, and the procedure for their publication.
Keywords: pandemic, COVID-19, commission, healthcare, coronavirus, epidemiological situation, legal information
Бекзод Мусаев,
Тошкент давлат юридик университети кафедра мудири, юридик фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент E-mail: [email protected] Orcid: 0000-0003-2068-4035
COVID-19 ВИРУСИ ПАНДЕМИЯСИГА ЦАРШИ КУРАШУВЧИ МАХСУС КОМИССИЯ ФАОЛИЯТИНИНГ МАЪМУРИЙ-^УЦУЦИЙ АСОСЛАРИ
Аннотация: мазкур мацолада Узбекистонда Covid-19 вируси пандемиясига царши кураш буйича ташкил цилинган Махсус комиссиянинг ууцуций мацоми, фаолиятининг \уцуций асослари, у томонидан цабул циладиган %уцуций %ужжатлар, уларни эълон цилиш тартиби та%лил цилинган.
Калит сузлар: пандемия, Covid-19, комиссия, соглицни сацлаш, коронавирус, эпидемиологик вазият, %уцуций ахборот.
Бекзод Мусаев,
Заведующий кафедры Ташкентского государственного юридического университета, PhD, доцент E-mail: [email protected] Orcid: 0000-0003-2068-4035
АДМИНИСТРАТИВНО-ПРАВОВЫЕ ОСНОВЫ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СПЕЦИАЛЬНОЙ КОМИССИИ ПО ПРОТИВОДЕЙСТВИЮ ПАНДЕМИИ ВИРУСА
COVID-19
Аннотация: в данной статье анализируется правовой статус Специальной комиссии по борьбе с пандемией вируса COVID-19 в Узбекистане, правовые основы ее деятельности, принятые ею правовые документы, порядок их публикации.
Ключевые слова: пандемия, COVID-19, комиссия, здравоохранение, коронавирус, эпидемиологическая ситуация, правовая информация
ADMINISTRATIVE AND LEGAL FRAMEWORK OF THE SPECIAL COMMISSION TO COMBAT THE COVID-19 VIRUS PANDEMIC
Bekzod Musaev,
Head of department Tashkent State University of Law PhD, Associate Professor E-mail: [email protected] Orcid: 0000-0003-2068-4035
Abstract: This article analyzes the legal status of the Special Commission to combat the COVID-19 pandemic in Uzbekistan, the legal basis for its activities, the legal documents adopted by it, and the procedure for their publication.
Keywords: pandemic, COVID-19, commission, healthcare, coronavirus, epidemiological situation, legal information
Жахон согликни саклаш вазирлиги 2020 йилнинг 11 мартида COVID-19 ни пандемия деб эълон килди. Утган икки ой давомида ушбу курсаткич Жахон согликни саклаш ташкилоти (WHO) берган маълумотга кура, бутун дунёда 2020 йил 12 май холати буйича 4,058,252 киши зарарланган, шундан 281,736 минг нафари вафот этган [1]. Johns Hopkins University (JHU) берган маълумотлар ушбу курсаткични озгина куплигини курсатади [2].
Жахон согликни саклаш ташкилоти коронавирус таркалишига тайёргарлик куриш ва унга жавоб кайтариш буйича стратегик режасини янгилади. Режани жорий йилнинг охирига кадар амалга ошириш учун 1,7 миллиард доллар керак булишини кайд этган [3].
Жахон иктисодиётига етказадиган зарарининг тулик микдори хакида бугунги кунда гапириш хали эрта булсада, Жахон сайёхлар ташкилотин (UNWTO)нинг хисоботига кура 2020 йилда биргина сайёхлик сохасида халкаро саёхатлар хажми 89 фоизгача пасайиши кузатилиши мумкин. Энг ёмон холатларда инкироз дунё микёсида 120 миллион кишининг фаровонлиги ва карийб 1 триллион доллар йукотилишига тахдид солмокда [4].
I. Кириш
Ушбу инфекция таркалиши билан боглик чакирикларни уз вактида олдини олиш, ахолининг соглигини мухофаза килиш, мамлакат иктисодиётига етказадиган зарарни енгиллаштириш максадида COVID-19ни пандемия деб эълон килинмасидан илгари Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 29 январдаги Ф-5537-сон фармойиши билан Республика махсус комиссияси ташкил килинган эди.
Р. Давлетов тугри таъкидлаб утганидек, "Х,еч бир давлат бундай инкирозли вазиятларда кандай харакат килиш тугрисида инструкцияга эга эмас. Чора-тадбирлар зарур холларда шошилинч равишда белгиланади ва кабул килинади. Бунда, шубхасиз, жамият, давлат ва инсон хукуклари уйгунлиги энг мухим омиллардан булиши керак" [5].
Мазкур Махсус комиссия мамлакатимизда коронавирус таркалишининг олдини олиш буйича махсус ваколатли маъмурий орган сифатида ваколатларга эга булди.
Махсус комиссия шаклидаги хукукий тузилма узи нима, унинг фаолияти ва кабул килаётган хужжатларининг хукукий асослари, унинг карорларини расмийлаштириш тартиби кандай деган саволларга амалдаги норматив-хукукий хужжатлар ва халкаро хукук нормалари асосида жавоб излашга харакат киламиз.
II. Махсус комиссия фаолиятининг конституциявий ва маъмурий-хукукий асослари
Узбекистон Республикаси Конституциясининг 43-моддасига биноан давлат фукароларнинг Конституция ва конунларда мустахкамланган хукук ва эркинликларини таъминлайди, деб белгиланган.
Асосий конунинг 93-моддасида эса Узбекистон Республикаси Президенти фукароларнинг хукук ва эркинликларига, Узбекистон Республикасининг Конституцияси ва конунларига риоя этилишининг кафилидир, деган конституциявий норма мустахкамланган.
Мазкур мухим масъулиятни уз вактида амалга ошириш максадида Президент фармойиши билан (Ф-5537-сон, 29.01.2020 й.) Узбекистон Республикасига коронавируснинг кириб келиши ва таркалишининг олдини олиш буйича чора-тадбирлар дастурини тайёрлаш буйича Махсус республика комиссияси тузилди.
Юкорида таъкидлаб утилганидек, мазкур вазиятда энг самара берувчи ва фойдали хукукий ташкилий-хукукий шакллар хакида маълум бир давлатнинг аник рецепти мавжуд эмас. Энг мухими ушбу хавфли чакирикларга карши уз вактида ва тезкорлик билан жавоб берувчи хукукий шакл мавжудлигидир.
Ушбу фармойишга кура Махсус комиссиянинг асосий вазифаларидан бири сифатида коронавирус буйича эпидемиологик вазиятнинг ёмонлашиш эхтимоли белгиларини уз вактида аниклаш ва касалланиш хавфини камайтириш хамда беморларга малакали тиббий ёрдам курсатишга каратилган профилактик ва эпидемиологияга карши комплекс чора-тадбирларни амалга ошириш вазифаси белгиланган.
Узбекистон Республикасининг Маъмурий тартиб-таомиллар тугрисида конунинг 4-моддасида маъмурий-хукукий фаолиятни амалга оширишга ваколатли булган махсус тузилган комиссиялар маъмурий органлар сифатида белгилаб куйилган.
Яна бир хукукий асос сифатида Вазирлар Махкамасининг (2019 йил 22 мартдаги 242-сон карори билан тасдикланган) Регламентининг 129-бандига асосан Вазирлар Махкамасининг ваколатлари амалга оширилишига кумаклашиш учун комиссиялар, кенгашлар ва бошка идоралараро коллегиал органлар тузилиши мумкинлигини курсатиш зарур.
Ушбу органларнинг вазифалари, функциялари, хукуклари ва жавобгарлиги хамда фаолиятини ташкил этиш тартиби Вазирлар Махкамасининг хужжатлари билан белгиланади.
Махсус комиссия таркибига назар солсак, унга Бош вазир рахбарлик килиб, хукумат аъзолари булмаган давлат хокимияти вакиллари хам киритилган [6].
Бундай шаклдаги комиссияларни турли соха вакилларидан тузиш тажрибаси ва уни фаолият йуналишлари Узбекистон хукукни куллаш амалиётида узок йиллардан буён самарали натижа бериб келмокда. (Батафсил танишиш учун царанг: Хукумат царори (40-сон, 29.01.2020 й.) билан Вазирлар Ма^камаси ^узурида Атамалар комиссияси; Халц табобати хизматини курсатиш фаолиятини лицензиялаш буйича махсус комиссия (УРК,-540, 22.05.2019 й.); Солиц, божхона ва молия органлари фаолиятини танцидий та^лил этиш буйича Махсус комиссия)
Демак, Махсус комиссия идоралараро коллегиал орган булиб, маъмурий орган сифатида уз фаолиятини олиб боради.
Шу боис хам мазкур ташкилий тузилмани, хукумат ёки вазирлик ёхуд бошка шаклда ташкил килиш имконияти мавжуд эмас.
Мазкур хукукий асосларга таянган холда хукумат карори билан (176-сон, 23.03.2020 й.) Махсус комиссия карантин ёки чекловчи тадбирларни киритиш буйича ваколатлар такдим этилган.
Махсус комиссия вазият тахлилидан келиб чикиб, боскичма-боскич у ёки бу чекловчи тадбирларни жорий этиб бормокда ёки аксинча бекор килмокда. Айрим чекловчи тадбирларнинг уз вактида киритилиши (транспорт харакатини чеклаш, жамоат жойларини ёпиш, мажбурий равишда никоб такиш ва хоказолар) Узбекистонда COVID-19 оммавий таркалишининг олдини олиш имконини берди.
Яна бир мухим жихат Махсус комиссия аъзолари уз фаолиятини жамоатчилик асосида амалга оширади. Ушбу фаолияти учун уларга хак туланмайди. Демак, Махсус комиссия COVID-19 инфекциясини таркалиши билан боглик юзага келган жиддий эпидемиологик вазият тулик бартараф этилганидан сунг уз фаолиятини якунлайди.
III. Халкаро тажриба ва халкаро хукукий хужжатлар
2020 йил 11 март куни Бутунжахон согликни саклаш ташкилоти томонидан COVID-19 вируси пандемия деб эълон килиниб, давлатларни коронавирусни таркалишига карши катъий ва кечиктириб булмас чора-тадбирлар куришга ундади.
Тезкорлик билан киритилмаган чекловлар натижасида айрим ривожланган давлатларда юзага келган огир эпидемиогик вазиятни барчамиз кузатиб турибмиз. ^айд этиш зарурки, Италия ва Испанияда катъий чеклов чоралари киритилгач, вазият аста-секинлик билан яхшиланиб бораётгани хакида хабарлар берилди.
Бундан ташкари, Инсон хукуклари сохасида фундаментал халкаро хукукий хужжатлардан бири саналган Узбекистон томонидан ратификация килинган Иктисодий, ижтимоий ва маданий хукуклар туFрисида Халкаро пактнинг 12-моддасида хам унда иштирок этувчи давлатлар зиммасига инсонларнинг жисмоний ва рухий соглигини таъминлаш буйича куриладиган чора-тадбирлар доирасига эпидемияга карши кураш ва уни олдини олиш буйича кечиктириб булмас чора-тадбирларни куриш мажбурияти юклатилган.
Х,индистон муаммога зудлик билан муносабат билдирган давлатлардан бири. Шу йилнинг 7 январида Хитой коронавируснинг янги типи (COVID-19)ни аникланганидан бир кун утиб - 2020 йилнинг 8 январида кушма мониторинг механизми жорий этилди.
Эпидимеологик назоратни тезда кучайтириш, мониторинг чораларини боскичма-боскич ва очик усул билан кучайтириш, бир вактнинг узида жамоатчиликнинг хабардорлик даражасини ошириш Х,индистон хукуматининг асосий ёндашуви сифатида белгилаб олинди. 2020 йил 17 январдан бошлаб мамлакатнинг асосий аэропортларида тепловизор воситалари урнатилди. Касаллик Жануби-Шаркий Осиё мамлакатларига таркалиши муносабати билан хавфсизлик чоралари кучайтирилган аэропортлар сони 21 тага етказилди
[7].
Купчилик Германияда коронавирусга карши кураш самарадорлиги (Италия, Испания ва Франция билан таккослаганда) согликни саклаш тизими сифати билан боглик, деб хисоблашади. Бирок асосий омил сифатида кучли давлат хизмати тизими ва карантин коидаларини зудлик билан жорий килинганлигини курсатиш мумкин.
Мухим омиллардан яна бири аксарият инфекция юктирган одамларнинг ёши хисобланади. Беморларнинг уртача ёши 46 ёш атрофида булган. 60 ёш ва ундан юкори булган беморлар 16-18 фоиздан ошмаган. Улардан атиги бир нечтасигина жонлантириш булимида даволанишга мухтож булишган. Германияда аксарият кекса одамлар фарзандларидан алохида мустакил яшашади ва бу кекса ёшлиларнинг оммавий зарарларниш хавфини камайтирган [8].
Немис олимлари, сиёсатчилари, ОАВ вакиллари ва жамоатчиликнинг тезкор саъй-харакатлари билан бир каторда, фукароларнинг карантин коидаларига сузсиз риоя килиши инфекция эпидемиясининг авж олишига тускинлик килганлиги кайд этиш зарур [9].
А^Шда коронавирусга карши кураш буйича тезкор гурух ташкил килинган булиб, унга мамлакат буйича пандемияга карши кураш буйича чораларни ишлаб чикиш вазифаси куйилган.
Коронавирусга карши курашда катта муваффакиятга эришган Хитойда Миллий ^f.!!^^! саклаш коммиссияси вирусга карши курашни мувофиклаштириб бориш ваколати берилган. Мамлакатда тегишли чекловлар мазкур комиссия томонидан урнатиб борилди.
Айрим давлатларда эса пандемия шароитида хукуматга катта ваколатлар берилди. Жумладан, Венгрияда парламент томонидан назорат килинмайдиган коронавирусга карши курашиш буйича янги хукумат ташкил этилди. Мазкур хукумат Инкироз хукумати деб ном олиб, у мамлакатда янги кузатув технологияларидан фойдаланишни хам тезлаштирди.
Исроил ва Жанубий Кореяда хукуматлар вирусга дучор булиши мумкин булган фукароларни кузатиб бориш учун смартфон жойлашуви маълумотларидан фойдаланмокда. Гонгконгда янги келганлар электрон манзилни кузатиш билагузукларини кийишлари керак.
Мазкур тадбир ва чекловларни урнатилиши негизида инсон хукукларини бузиш эмас, балки фукароларнинг соглигини саклаш хукукини таъминлаш ётади.
IV. Махсус комиссия томонидан кабул килинадиган хужжатнинг макоми
Узбекистон Республикаси Конституциясининг 98-моддасига кура хукумат согликни саклашни хамда иктисодиётнинг ва ижтимоий соханинг бошка тармокларини ривожлантириш буйича дастурлар ишлаб чикилиши ва амалга оширилиши учун жавобгар саналади. Худди шундай мажбуриятлар Узбекистон Республикасининг "Вазирлар Махкамаси тугрисида"ги ^онуннинг 11-моддасида хам аник белгилаб куйилган.
Бундан ташкари, хукумат зиммасига Узбекистон Республикаси конунлари, Олий Мажлис карорлари, Узбекистон Республикаси Президентининг фармонлари, карорлари ва фармойишлари ижросини таъминлаш вазифаси юклатилган.
Узбекистон Республикаси "Ахолининг санитария-эпидемиологик осойишталиги тугрисида"ги ^онуннинг 6-моддасига асосан Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси ахолининг санитария-эпидемиологик осойишталиги сохасида ягона давлат сиёсатининг амалга оширилишини таъминлайди.
Мазкур конунга асосан чекловчи тадбирлар (карантин)ни утказиш тартиби ва муддати Вазирлар Махкамаси, ^оракалпогистон Республикаси Вазирлар Кенгаши, жойлардаги давлат хокимияти органлари томонидан белгиланади.
Шундан куриниб турибдики, Вазирлар Махкамаси мамлакатда санитария-эпидемиологик осойишталикни таъминлаш тартиби ва муддатларини белгилаб берувчи умумий ваколатли орган хисобланади.
Вазирлар Махкамаси томонидан карор шаклида кабул килинган хукукий хужжат норматив-хукукий хужжат макомига эга булиб, уни республиканинг барча худудларида ижро этилиши шарт саналади.
Шу боис Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 23 мартдаги 176-сон карори билан Комиссиянинг уз ваколатлари доирасида кабул килган карорлари идоравий буйсунуви ва ташкилий-хукукий шаклидан катъи назар, барча ташкилотлар ва уларнинг мансабдор шахслари, шунингдек фукаролар томонидан бажарилиши мажбурий хисобланиши белгилаб куйилган.
Демак, Махсус комиссиянинг карорлари конуний кучга эга деб айтишга тулик хукукий асослар мавжуд.
Яна бир мухим масала бу Махсус комиссия карорлари баённома куринишида расмийлаштириш тартиби билан боглик. Ушбу ваколатлар юкорида тахлил килинган норматив-хукукий хужжатлар билан белгиланган.
Баённома карорлар кабул килиш тажрибаси хукукни куллаш амалиётида бугун пайдо булган ходиса эмас. Вазирлар Махкамасининг (2019 йил 22 мартдаги 242-сон карори билан тасдикланган) Регламентида ушбу хужжатни кабул килиш тартиби, шартлари ва хукукий экспертизадан утказиш масалалари батафсил баён килинган.
Махсус комиссия фаолиятининг хусусиятларига кура юз бераётган ходисаларга нисбатан тезкор жавоб бериш максадида ташкил этилган.
Зарур булганда эпидемиологик вазият узгариши натижасида юзага келаётган комплекс масалаларни ечиш ва уларга жавоб бериш, жумладан, муаммоларни турли хусусиятга эга булган махсус механизмларни ишга солиш оркали хал этиш билан боглик кечиктириб булмайдиган карорларни кабул килишга тугри келади.
Шу боис ушбу карорларнинг ахоли ва юридик шахсларга тааллукли кисмлари Махсус комиссиянинг расмий баёноти тарзида эълон килинмокда.
V. Махсус комиссия карорларининг эълон килиш тартиби
Махсус комиссия карорларини эълон килиш манбаларига эътибор каратсак, у дастлаб хукумат хузурида булганлиги сабабли Узбекистон Республикаси Хукумат портали (https://www.gov.uz)да эълон килинмокда. Мазкур расмий манбага таянган холда турли ижтимоий тармокларга жойланмокда.
Бугунги кунда расмий веб-сайтларга караганда ижтимоий тармокларни фаол оммалашиб бориши, хукукий ахборотларни таркатиш камровини хам кенгайишига олиб келди.
Ушбу жараённинг хукукий асосларига тухталадиган булсак, аввало, Узбекистон Республикасининг "Хукукий ахборотни таркатиш ва ундан фойдаланишни таъминлаш тугрисида"ги ^онунини курсатиб утиш зарур. Мазкур конуннинг 5-моддасига асосан фукаролар хукукий ахборотни монеликсиз излаш, олиш ва уни таркатиш хукукига эга. Давлат органлари, бошка ташкилотлар ва мансабдор шахслар хар кимга хукукий ахборотдан фойдаланиш имкониятини белгиланган тартибда таъминлаши шартлиги белгиланган.
^онунга асосан вазирликлар, давлат кумиталари хамда идораларнинг норматив-хукукий хужжатларнинг кулланилиш тартиби хакида белгиланган тартибда тушунтиришлар беради.
Шунингдек, мазкур конун билан хукукий ахборотни таркатиш ва ундан фойдаланишни таъминлашда фукаролар узини узи бошкариш органларининг, нодавлат нотижорат ташкилотларининг хамда фукароларнинг иштироки белгилаб куйилган. Демак, фукаролар томонидан ижтимоий тармокларда расмий хукукий ахборотларни таркатилиш хукуки конун билан кафолатланган.
Юкоридагилардан ташкари, Президент фармойиши билан (Ф-5537-сон, 29.01.2020 й.) Махсус комиссия олдига замонавий оммавий ахборот воситалари (телевидение, радио, Интернет, ижтимоий тармоклар, мобил алока операторлари ва бошкалар)ни жалб килган холда ахоли уртасида коронавируснинг таркалишига имкон берувчи сабаблар ва шарт-шароитларни тушунтириш, шунингдек уни профилактика килиш усуллари буйича санитария-маърифий ишларни самарали ташкил этиш вазифаси белгиланган.
Демак, расмий комиссия карорига асосан ташкил килинган ижтимоий тармоклар оркали ахоли уртасида коронавируснинг таркалишига имкон берувчи сабаблар ва шарт-шароитларни тушунтириш, шунингдек уни профилактика килиш усуллари хакида ишларни ташкил килиш хукук нормаларига тулик мос келади.
Шу боис Узбекистон Республикаси Согликни саклаш вазирлиги, АОКА, Узбекистон Ёшлар иттифоки хамда Миллий масс-медиани куллаб-кувватлаш ва ривожлантириш жамоат фонди хамкорлигида ташкил килинган https://t.me/koronavirusinfouz каналини хам расмий хукукий ахборот таркатиш воситаси сифатида бахолаш мумкин.
Мазкур ахборот хар куни ахоли билан мулокот килиш мумкин булган барча алока каналлари оркали таркатилмокда. Марказий телеканаллар оркали тугридан-тугри жонли эфирга узатилаётган ва йирик ижтимоий тармоклар сахифаларида трансляция килинаётган кундалик брифинглар кабул килинаётган карорларни тушунтиришга каратилган. Х,ар бир карор ихтисослашган мутахассислар томонидан содда тилда тушунтириб борилмокда.
VI. Хулоса
Хулоса килиб айтганда, Узбекистон Республикасига коронавируснинг кириб келиши ва таркалишининг олдини олиш буйича чора-тадбирлар дастурини тайёрлаш буйича Махсус республика комиссияси маъмурий орган булиб, уз фаолиятида унга юклатилган вазифаларни тулик бажариш учун кабул килган карорлари ташкилий хукукий шаклидан катъий назар, барча юридик ва жисмоний шахслар учун мажбурий саналади.
Ушбу хукукий тажриба ва комиссия томонидан кабул килинаётган карорлар фундаментал халкаро хукукий хужжатларга ва ривожланган давлатлар тажрибасига тулик мос келади дейишга барча-барча хукукий асослар етарлидир.
References:
1. https://covid19.who.int/
2. https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b4 8e9ecf6
3. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19—8-may-2020
4. https://www.theguardian.com/travel/2020/may/07/world-tourism-faces-worst-crisis-since-records-began-says-unwto-report
5. http://uza.uz/oz/society/pandemiyadan-s-ng-dunye-avvalgidek-b-lmaydi-10-04-2020?sphrase_id=7658693
6. Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi, 29.01.2020 y., 07/20/5537/0116-son.
7. http://uza.uz/oz/world/-shni-davlatlarida-pandemiya-t-khtatilmasa-indistonning-muam-17-03 -2020? sphrase_id=7658693
8. https://www.brookings.edu/blog/techtank/2020/05/01/covid-19-trends-from-germany-show-different-impacts-by-gender-and-age/
9. https://www.city-journal.org/germany-success-in-managing-pandemic