Научная статья на тему 'ҚАДИМГИ ШАРҚ ХАЛҚЛАРИ ВА УЙҒОНИШ ДАВРИ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ДАВЛАТ БОШҚАРУВИГА ОИД ҚАРАШЛАРИ'

ҚАДИМГИ ШАРҚ ХАЛҚЛАРИ ВА УЙҒОНИШ ДАВРИ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ДАВЛАТ БОШҚАРУВИГА ОИД ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
220
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Қадимги давр / Хаммурапи Қонунлари / Конфуций таълимоти / Легизм мактаби / “Авесто” / ҳуқуқий онг ва ҳуқуқий маданият / фуқаровий бурч / Уйғониш даври / фозил давлат раҳбари / адолатли жамият.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Г А. Каримова

Шарқда қадимдан бошқарув соҳасига эътибор қаратиб келинган. Сабаби, жамият ва давлат бошқаруви қадимдан шарқлик мутафаккирларнинг эътиборини ўзига жалб қилиб келган. Кўплаб олимлар ва уламолар жамият ва давлатни бошқаришда адолат ва тенглик ғояларини илгари суришган. Ҳозирги даврга келиб, Ўзбекистонда фуқаролик жамияти қуриш ислоҳотларининг чуқурлашиб бориши Шарқ мутафаккирлари илмий меросини ўрганишга эҳтиѐжни янада кучайтирган бир даврда мазкур мақола долзарблик касб этади. Мақолада қадимги Шарқ мутафаккирларининг давлат ва жамият бошқарувига оид қарашлари ҳақида фикрлар баѐн этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚАДИМГИ ШАРҚ ХАЛҚЛАРИ ВА УЙҒОНИШ ДАВРИ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ДАВЛАТ БОШҚАРУВИГА ОИД ҚАРАШЛАРИ»

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

КАДИМГИ ШАРК ХАЛКЛАРИ ВА УЙГОНИШ ДАВРИ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ДАВЛАТ БОШКАРУВИГА ОИД

КАРАШЛАРИ

Г. А. Каримова

Мухаммад ал-Хоразмий номидаги Тошкент ахборот технологиялари

университети ассистенти

АННОТАЦИЯ

Шаркда кадимдан бошкарув сохасига эътибор каратиб келинган. Сабаби, жамият ва давлат бошкаруви кадимдан шарклик мутафаккирларнинг эътиборини узига жалб килиб келган. Куплаб олимлар ва уламолар жамият ва давлатни бошкаришда адолат ва тенглик гояларини илгари суришган. Хрзирги даврга келиб, Узбекистонда фукаролик жамияти куриш ислохотларининг чукурлашиб бориши Шарк мутафаккирлари илмий меросини урганишга эхтиёжни янада кучайтирган бир даврда мазкур макола долзарблик касб этади. Маколада кадимги Шарк мутафаккирларининг давлат ва жамият бошкарувига оид карашлари хакида фикрлар баён этилган.

Калит сузлар: Кадимги давр, Хаммурапи Конунлари, Конфуций таълимоти, Легизм мактаби, "Авесто", хукукий онг ва хукукий маданият, фукаровий бурч, Уйгониш даври, фозил давлат рахбари, адолатли жамият.

ВЗГЛЯДЫ НАРОДОВ ДРЕВНЕГО ВОСТОКА И ЭПОХИ ВОЗРОЖДЕНИЯ НА ГОСУДАРСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕ

АННОТАЦИЯ

На Востоке внимание к сфере менеджмента приковано к древним временам. Причина в том, что общество и государственное управление издавна привлекали внимание восточных мыслителей. Многие ученые и ученые выдвигали идеи справедливости и равноправия в управлении обществом и государством. Данная статья становится актуальной в период, когда углубление реформ гражданского общества в Узбекистане усилило потребность в изучении научного наследия мыслителей Востока. В статье описываются взгляды древневосточных мыслителей на государственное и общественное управление.

Ключевые слова: Античность, законы Хаммурапи, конфуцианство,

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

школа легизма, «Авеста», правосознание и правовая культура, гражданский долг, Возрождение, добродетельный государственный лидер, справедливое общество.

THE VIEWS OF THE PEOPLE OF THE ANCIENT EAST AND RENAISSANCE PERIOD ON STATE ADMINISTRATION

ABSTRACT

In the East, attention has been paid to the field of management since ancient times. The reason is that society and state management have long attracted the attention of Eastern thinkers. Many scholars and scholars have put forward the ideas of justice and equality in the management of society and the state. This article becomes relevant at a time when the deepening of civil society reforms in Uzbekistan has increased the need to study the scientific heritage of Eastern thinkers. The article describes the views of ancient Eastern thinkers on state and community management.

Keywords: Antiquity, Laws of Hammurabi, Confucianism, School of Legism, "Avesta", legal consciousness and legal culture, civic duty, Renaissance, virtuous state leader, just society.

Кишилик жамияти яшаши ва ривожланиши учун хамма вакт муайян ижтимоий интизомга эхтиёж катта булган. Ишлаб чикарувчи кучларнинг ривожланиш даражаси паст булган ибтидоий жамоа тузуми шароитида бу интизом ахлокий коидалар, анъаналар, маросимлар, урф - одатлар асосида таъминланар эди. Улар даставвал кабила хаётининг мухим шарти булса хам, мажбурийлик маъсулияти билан богланмаган. Жамиятда яшаган инсонлар уртасидаги муносабатларни бурч ва маъсулият даражасига кутарган конунлар булмаган даврларда хукукий онг хам булмаган. Ишлаб чикариш усулининг узгариши билан жамиятнинг ижтимоий ва маънавий хаёти хам узгариб, давлат томонидан бошкариш ишларини тартибга солиб турувчи янги коидалар - хукук меъёрларини мажбурият даражасига кутарувчи конунлар вужудга келган. Уларнинг асосий жихатлари ёзма равишда аник ва катъий белгиланган. Шу даврдан бошлаб хукукий онг шаклланган.

Кадимги даврга хос конунчилик манбаларидан бири Хаммурапи ^онунлари жамиятни бир бутун мураккаб тузилма сифатида куриб, унинг ижтимоий таркибини мулкий, оилавий, жиноят ва жазо муносабатларини

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

катъий белгиланиши асосида мустахкамлади. Гарчи унда ерга жамоавий эгалик килиш, жамоавий ижтимоий маъсуллик, аёлларга эрнинг шахсий мулки сифатидаги муносабат каби ибтидоий жамиятнинг бирмунча колок меъёрлари химоя килинган булишига карамай, уз даври жамияти хар бир сохасига тегишли масалаларнинг ечимини узида камраб олган одат хукукининг жамиятни тартибга солувчи бошка воситалар билан тенг равишда мувозанатни таъминловчи куч сифатида амал килганлигидан далолат беради.

Бизнингча, дастлабки давлатларнинг карор топиши, унинг сиёсий институт даражасида мавжуд булиши мукаррар равишда жамиятни итоатда саклашнинг хукукий асосларини такомиллаштириб боришни такозо этарди. Чунки ижтимоий-иктисодий муносабатлар ривожи жамият синфий таркиби узгаришига ва у билан боглик булган, турли сиёсий-хукукий тузилмалар шаклланишига олиб келди.

Конфуций уз фалсафий карашларида ахлокий коидалар ва халк анъаналарига таяниш билан бирга жамиятни конун ёрдамида бошкаришни инкор этиб, утмишдаги урф-одатлар, бошкарув анъаналарини тиклаш тарафдори булиб чикди. Конфуций жамиятни бошкариш воситалари сифатида дао ("осмон хукмини адо этишда олижаноб киши юрадиган йул") ва ли ("жамиятда бошкарув, урф-одатлар ва нарсалар тартиби, эзгу хулк-атвор коидалари, амалларни бажариш йуллари") тартибларини тушунган. "Агар тепадагилар жамиятни бошкаришда, урф-одатлар ва нарсалар тартибига амал килсалар халк уларга хурматсизлик курсатишга журъат килмайди". "Агар жамият конунлар ёрдамида бошкарилса ва жазолар ёрдамида тартиб урнатилса, халк жазолардан кочишга интилади ва уз килмишларидан уялмайди. Агар халк эзгу амаллар ва ахлок ёрдамида бошкарилиб, тартиб урнатилса, халк узининг килмишларидан уялади ва тугри йул тутади". Инсонийлик ва инсонпарварликни улугловчи, Конфуций таълимоти учун инсон эркинлигини ахлокий меъёрлар воситасида унинг узи томонидан ихтиёрий равишда жиловланиши ахамиятлирокдир. Демак, Конфуций учун урф-одат, анъаналар подшох билан халкни богловчи, кишилар уртасида муроса урнатишнинг воситаси сифатида тушунилган.

Кадимги Хитой шаклланган Легизм мактаби вакили Шан Ян карашларига кура, "давлат (армия ва мансабдорлар тимсолида) конунга амал килувчи фукароларни рагбатлантириши ва айбдорларни каттик жазолаши керак. Давлат жамиятни тартибга солувчи асосий механизм, шу боисдан хам у ижтимоий

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

муносабатларга, иктисодиёт масалаларига, фукароларнинг шахсий хаётларига аралашишга хаклидир" "Крнун хамма учун, оддий халкка хам, катта мансабдорга хам бирдай тенг булиши керак".[7]

Марказий Осиё, Эрон ва Кавказ орти худудларининг мил.авв.YШ-YII асрлардаги жамиятни тартибга солиш воситалари хакида мухим маълумотларни берувчи манба зардуштийликнинг мукаддас китоби "Авесто"дир. Зардуштийлик таълимотида инсон хукукларига оид карашлар заминида ростгуйлик ва адолат гоялари - учликка асосланади. Инсонда дил софлиги, суз софлиги, амал софлигининг узаро мувозанати ("Мен яхши фикр, яхши суз, яхши ишга шон-шавкат бахш этамен")("Ясна",14) унинг умумий хулк-атвори каби хукукий хатти-харакатининг намоён булишини хам белгилайди. "Забардаст ва тушунарли булиш учун, - дейди Зардушт,- хамиша хакикат ва ростликка амал килсанг, забардаст ва кудратли булгайсан. Х,ак суздан узга хеч нарса тугрисида уйлама, хак суздан узга хеч нарса тугрисида сухбатлашма, хакконий амалдан узга хеч нарса билан шугулланма... Дунёни тараккиёт ва камолот сари йуналтиргувчи кишилар булмоги лозим".

Демак, зардуштийлик таълимотида инсон жараёнларнинг шунчаки кузатувчиси булиб эмас, балки бевосита иштирокчиси сифатида намоён булади. Жамиятда тинчлик, хакикат, адолатнинг карор топиши хар бир одамнинг хулк-атвори, мехнат фаолиятига боглик деб курсатилади. Ахура-Мазда курсатмасига биноан "ерга яхши кучли уруг сепмок" дунёдаги энг зарур конун хисобланади. Юкоридаги карашлардан одам ташкаридан мадад кутмай, факат уз мехнати билангина "адолатсизлик, зулмат, хукуксизликка карши курашиб", жамиятда эзгуликнинг тантанасига хизмат килмоги мумкинлигига даъватни куришимиз мумкин. Демак, зардуштийлик таълимотига биноан хукукий онг ва хукукий маданият мулкий муносабатларни тартибга солиш билан бир каторда, жамоа, хар бир аъзосининг инсоний (табиатни асраш, ерга ишлов бериш...) ва оилавий (эр-хотинлик, оталик...) бурч, мажбуриятларини кай даражада бажариши, унинг масъуллиги, инсон хаёти учун зарар келтирувчи одатлардан узини тия олишида намоён булади. Жамиятни хукукий тартибга солишга оид карашлар урта асрлар Марказий Осиё мутафаккирлари таълимотларида хам ривожлантирилди.[ 10]

"...Камолотга эришув,- деб ёзади Форобий, - курук интилиш билангина чекланиб колмасдан, балки табиий мавжудотдаги жуда куп буюмлардан фойдаланиш йули билан ёки шу табиатда булган жуда куп ишларни амалга

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

ошириш билан кулга киритилади... Бир кишининг узи ёлгиз, бировнинг ёки купчиликнинг ёрдамисиз камолотга эришуви мумкин эмас, - деб давом этади олим, - хар бир инсоннинг тугма табиатида ва унга лозим булган хар кандай иш-харакат жараёнида бошка бир инсон ёки купчилик билан муносабатда булиш, узаро алока килиш хусусияти бор, одамзод жинсидан булган хар кандай инсоннинг ахволи шу, у хар кандай камолотга эришувида бошкаларнинг кумаклашувларига ва улар билан бирлашишга мухтож ёки мажбурдир".

Ибн-Сино фикрича "Инсон...алохида ажралган мавжудот эмас, чунки у уз эхтиёжларини инсониятнинг бошка вакиллари билан мулокотда булмай туриб кониктира олмайди".

Беруний эса, одамлар ташки таъсирлардан химояланиш ва узларининг зарурий эхтиёжларини кондириш учун уюшган холда ишлаш ва яшашга мажбурдирлар, деб хисоблаган. "Одамлар ижтимоий адолатли тартиб-коида урнатиш учун, яъни шартномага асосланиб давлатга бирлашадилар". Беруний таълимотидаги шартномага асосланиб давлатга бирлашиш гояси биринчидан, давлат ва унинг рахбарининг хар бир фукаро хаёти учун масъуллигини, иккинчидан эса, хар бир фукаронинг давлат олдидаги бурч ва мажбуриятларини ва узига хос хукукларини келтириб чикаради. Куриниб турибдики, Урта Осиё Уйгониш даврининг файласуфлари давлат келиб чикишини табиий жараёнлардан кидирадилар. Форобий хатто географик омилни кишилар рухияти(яъни хулк-атвори, характери)га таъсир утказиш оркали жамият ташкил топишида мухимдир, деб курсатади.[11]

Форобий жамиятни "алмадина" деб атаб, уни икки турга, яъни "алмадийнатул-фозила" ва "алмадийнатун-нозила"га ёки "алмадийнатул-жохила"га(тубан ёки билимсиз жамиятга) булади. Унингча "Мадийнаи фозила"да адолат ва хакдкдй саодат хукмрон булиб, у хакийм ва билимдон хукмрон томонидан бошкарилади. Унинг рахбари кучли жисму-рух эгаси булиб, юксак онгли ва яхши ифода этиш истеъдодига эга булиши лозим. ...Бундай рахбар томонидан бошкариладиган жамиятда тартиб-коида урнатилган булиб, жамият аъзолари орасида бир-бирлари билан ёрдамлашиш рухи кучли булади. Натижада одамларнинг хукук ва манфаатлари таъмин килиниб, зарарли ишлардан узокда турилади.

Форобий томонидан фозил давлат рахбарига куйилган ун иккита талаб ичида донишмандлик билан бир каторда конунларни ва давлат бошкаруви коидаларини билиш, конунлардан ижодий фойдалана олиш, адолатпарварлик,

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

одиллик каби фазилатлар хам мавжуд. Форобий орзу килган давлат узгармас одатлар билан эмас, балки узида ижтимоий мухит рухини акс эттирган конунлар воситасида бошкарилади. "... Шахар ахолиси шахар бошкарувига ихтиёрий буйсунади, чунки бундай бошкарув ахолини узи кабул килган конунлар воситасида маъкул йулга, бахт-саодатга бошлайди". "Барча хислатларнинг (яъни 12 сифатнинг) бир одамда жамланиши амри махол, зеро бундай тугма фазилатлар сохиби булган одамлар жуда кам учрайди ва улар нодир инсонлардир", - дейди Форобий. Шунинг учун хам зарурий холлардагина икки ёки бир гурух кишилар томонидан давлат бошкарилиши мумкинлигини Форобий ёклайди. Ушбу фикрларда демократик бошкарувнинг аломатларини кузатиш мумкин .[12]

Форобий фикрича, жамиятда адолатнинг хукм суриши, халкни маърифат сари йуллаш, борлик хакидаги асосий фанлардан таълим бериш ахолининг бахт-саодатга эришувида асосий воситадир. Буларни амалга ошириш давлатнинг ички вазифасидир. Демак, Форобий фукароларнинг камолотга эришувига жавобгарликни давлат зиммасига юклайди. Берунийнинг куйидаги нуктаи назари хам юкоридаги фикрларнинг мантикий давомидир: "Бошкариш ва бошчилик килиш бу зуравонлар томонидан жабрланган кишиларнинг хак-хукукларини тиклаш йули билан фукаро халоватини таъминлаш ниятида уз халоватидан махрум булиш демакдир. Бу фукаро оиласини, мол-мулкини, хаётини мухофаза ва химоя киламан деб уз вужудини толиктириш, фукаро учун жанг-жадал олиб бориш ва уни мудофаа килиш учун зарур воситаларни хозирлаш ниятида жон койитиш демакдир. ...Х,ар бир даврнинг узига хос урф-одатлари булиб, кишилар уларга риоя килишлари лозим булади, аксинча, яъни бир хиллик ва узаро келишганлик булмаган такдирда тартибот хам йуколади"

Ибн Сино уз замондоши фикрларини куллаб-кувватлаганлигини унинг куйидаги карашларидан куриш мумкин: "Аъзолари учун умумий конунлар карор топган мамлакатда адолатсизлик булиши мумкин эмас. Жамият аъзосининг адолатсизлиги жазоланиши керак. Агар хукмдорнинг узи адолатсиз булса, унга карши галаён жамият томонидан маъкулланиши ва куллаб-кувватланиши керак. ^онунларни ижро этиш учун халк уларга ишониши керак. Бунинг учун эса конунда йиллар давомида халкка сингиб кетган одат ва анъаналар ифодаланган булиши керак".

Демак, давлат рахбари ва фукаро уртасидаги муносабатга узига хос тарзда ёндашиш масаласи буйича хам Урта Осиё мутафаккирлари бири бирини

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

истисно этмайдилар. Улар наздида давлат бошкарувининг кайси шакли амал килишидан катъи назар давлат рахбари хар кандай шароитда уз фукаролари олдидаги бурчи ва мажбуриятини бажаришга мажбурдирлар, улар халкни бир максад асосида бирлаштириб олга караб харакатлантирувчи кучга эга булишлари керак. Айнан шу сиёсий карашларданок мутафаккирларнинг хукукий онги намоён булади. Чунки бунда рахбар муайян хукукларнинг субъекти сифатида жамият олдидаги вазифасини бажариш жараёнида фукаровий бурч ва мажбуриятларнинг бажарилишини хам талаб килади. Беруний жамият тараккиётини диалектик тарзда тушунган, хар бир даврда жамият бошкаруви барча учун баробар булган конун-коидалар воситасида амалга оширилиши зарурлигини таъкидлаган. Бу эса хукукий давлатчиликнинг асосий тамойили - конун устуворлигини уз даврида ёклаб чикканлигидан далолат беради.

REFERENCES

1. Shavkat Mirziyoev. "New Development Strategy of Uzbekistan". T.: "Uzbekistan", 2022.

2. Akramov Sh. and others. Cultural monuments of Uzbekistan. -Tashkent.: "Uzbekistan", 1993.

3. Problems of culture and spirituality.-Tashkent.: "Heritage", 1994.

4. Khairullaev M. From the history of social philosophical thoughts in Uzbekistan.-Tashkent.: "Uzbekistan", 1995.

5. Architectural masterpiece of Timur period. "Sharq" concert editor-in-chief, T., 1996.

6. Tulenov J. Philosophy of values. - Tashkent.: "Uzbekistan", 1998.

7. Alimova Sh.Kh. Basics of cultural and educational activity. Study guide. T.: "Responsible printing" publishing house, 2007.

8. Ochildiev A. Philosophy of culture. "Muharrir" publishing house. Tashkent.: 2010

9. Abdurakhmanov M., Rakhmanov N. Cultural studies. "University", Tashkent.: -2011y.

10. Амонов, Б., Алимова, Ш., & Санакулов, А. (2018). Процесс глобализации и модернизации в Республике Узбекистан. Theoretical & Applied Science, (5), 431435.

11. Bakiyevna, V. Z., Khamidovna, S. A., Nazarovich, A. S., & Abdukarimovna, G.

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 12 |December, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-12-113-120

K. (2021). The Role of the Spiritual Heritage of Mahmudhodja Behbudi in the Education of the Heirs of the Third Renaissance. Design Engineering, 14650-14671. 12. Alimova, S. X., & Karimova, G. A. (2019). INFLUENING INCOLULOUS EDUCATION IN UZBEKISTAN AND DEVELOPMENT OF UNIQUE TENDENCIES. European Science Review, (5-6), 80-83.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.