Научная статья на тему '生涯学習プラットフォームとしての生涯学習情報システム ―文化創造の観点から―'

生涯学習プラットフォームとしての生涯学習情報システム ―文化創造の観点から― Текст научной статьи по специальности «Компьютерные и информационные науки»

CC BY
49
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
lifelong learning / current situation / significance / issues / непрерывное обучение / текущая ситуация / значение / проблемы

Аннотация научной статьи по компьютерным и информационным наукам, автор научной работы — 河野 明日香 Kawano, Asuka

The purpose of this paper is to focus on the lifelong learning information system as a platform of lifelong learning, and to examine the significance and issues in the cultural development of the local community. For this purpose, the author analyzed the lifelong learning information system in Aichi prefecture and considered the current situation, significance, and issues. The following things were clarified based on the results of the analyses. (1) The lifelong learning information system, which was taken as an example, provides a variety of lifelong learning information, and it is possible to learn from the information and teaching materials related to culture such as traditional performing arts in the local community. (2) Accumulation of learning about local culture learned through lifelong learning information is thought to have the potential to lead to the succession of local culture and the creation of new local culture. (3) The current lifelong learning information system focuses on providing lifelong learning information. On the other hand, it is necessary to consider how to absorb people's voices and needs and how to reflect people's opinions in the lifelong learning information system. (4) In the future, based on these issues, we should work towards the development of a lifelong learning information system as a lifelong learning platform in this digital society.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A STUDY OF LIFELONG LEARNING INFORMATION SYSTEM AS LIFELONG LEARNING PLATFORM:FROM THE PERSPECTIVE OF CREATING CULTURE

Цель этой статьи — сосредоточиться на информационной системе обучения на протяжении всей жизни как платформе обучения на протяжении всей жизни, а также изучить значение и проблемы в культурном развитии местного сообщества. С этой целью автор проанализировал информационную систему обучения на протяжении всей жизни в префектуре Аити и рассмотрел текущую ситуацию, значение и проблемы. По результатам анализов выяснилось следующее. (1) Информационная система обучения на протяжении всей жизни, которая была взята в качестве примера, предоставляет разнообразную информацию об обучении на протяжении всей жизни, и можно учиться на информации и учебных материалах, связанных с культурой, таких как традиционное исполнительское искусство в местном сообществе. (2) Считается, что накопление информации о местной культуре, полученной посредством обучения на протяжении всей жизни, может привести к преемственности местной культуры и созданию новой местной культуры. (3) Существующая информационная система обучения на протяжении всей жизни ориентирована на предоставление информации об обучении на протяжении всей жизни. С другой стороны, необходимо подумать о том, как учитывать голоса и потребности людей и как отражать мнения людей в информационной системе обучения на протяжении всей жизни. (4) В будущем, исходя из этих вопросов, мы должны работать над развитием информационной системы обучения на протяжении всей жизни в качестве платформы обучения на протяжении всей жизни в этом цифровом обществе.

Текст научной работы на тему «生涯学習プラットフォームとしての生涯学習情報システム ―文化創造の観点から―»

O ISSN 2181-1784

SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

A STUDY OF LIFELONG LEARNING INFORMATION SYSTEM AS LIFELONG LEARNING PLATFORM:FROM THE PERSPECTIVE OF CREATING CULTURE

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-88-91 MW KAWANO Asuka

kawano. asuk a. w4@f mai l. n agoya-u. ac .j p ABSTRACT

The purpose of this paper is to focus on the lifelong learning information system as a platform of lifelong learning, and to examine the significance and issues in the cultural development of the local community. For this purpose, the author analyzed the lifelong learning information system in Aichi prefecture and considered the current situation, significance, and issues. The following things were clarified based on the results of the analyses.

(1) The lifelong learning information system, which was taken as an example, provides a variety of lifelong learning information, and it is possible to learn from the information and teaching materials related to culture such as traditional performing arts in the local community.

(2) Accumulation of learning about local culture learned through lifelong learning information is thought to have the potential to lead to the succession of local culture and the creation of new local culture.

(3) The current lifelong learning information system focuses on providing lifelong learning information. On the other hand, it is necessary to consider how to absorb people's voices and needs and how to reflect people's opinions in the lifelong learning information system.

(4) In the future, based on these issues, we should work towards the development of a lifelong learning information system as a lifelong learning platform in this digital society.

Keywords: lifelong learning, current situation, significance, issues

t 9, A^ 100 WWMl£ ^

^Tl^o 2021 ¥ 9 M 15 B^D^ff^ 65 3640 ^

At^otfci, 2020 ¥< 3618 ^A t tt^ U 22 ^A^M U t fto f o 0 ^Dft

29.1%tft^ 2020 ¥< 28.8%^b 0.3

1 Afe 100 29 ¥ 12 M

http://www.kantei.go.jp/jp/singi/jinsei100nen/pdf/chukanhoukoku.pdf 2022 ¥ 2 M 21 Bt^H

2 https://www.stat.go.jp/data/topics/topi1291.html 2022 ¥ 2 M 21 Bt^Ho

88

o

1987 62 ¥) Mf^

f^fe^o

18 ¥ 3 M 20 0) TU, ^¿©M^®^

2020 LTU,

148, 148 M»!«^ 9,239 ff^ttM« 1,661 ^¿ftoT

V^o

3 V ^^MtS^SW^j fß^» 18 ¥ 3 M 20 0 • fltt^fi p.7. https://www.mext.go.jp/b menu/shingi/chousa/shougai/012/toushin/06041002/002.pdf 2022 ¥ 2 M

21 Btiifo

4 M®», p.7.

5 M®», p.53.

6 rMT№^#lWJ 33(6),S±*±, 1989 ¥, p.28.

7 M®», p.28.

8 =

https://www.manabi.pref.aichi.jp/ (2022 ¥ 2 M 21 Bg^-HK) 89

2021 ¥ 7 m tft^^fr twts&m^ti

^toixj ttt, 1 ¥iD r^g^j ^DtttfttolT,

^D-^t, r CD 1 ¥) UTlftlj t®#UfAtt 37.2%tftotl5o If,

32.0%, ^ 30.6%tgltl5o fifbilt®

^a^j tfifcADi^^ 35.2%tt#tfe^, r^yny, ^y^-^yh^^l Uff^Dl^j ^ 25.6%, rK^D^^-^y^-^^-^y^ft^Dlffi^a Sj^ 19.6%DitftoTl5o DX ttfct^yny^^y^-^yh^^

^ftl\| t^UfADfiJ^ 41.5%ttki^<, ilt r^l^^^^j ^ 35.5%,TI ffi^a^ft^^, -^t^ftlj ^ 24.3%tfeofo

^mwtis^^twtwttj ^ 22.6%ttt^<, iix r^mrnft^ti

S^Sli^D^j ^ 10.4%, ^yyf^Tfflfr, NPO ft

^tD^tiS^Sli^D^j ^ 6.5%T'fcof0 M^D r^tf^yhfel^j tt^Kt

3. y t LTD £g

7yf^Tj, r^^-^-a^j, ra#j, TWeb a#j D 9 oD^f^y-t^Wf

9 i^^t^IStt, 2021 ¥ 7 M 1 B^b 7 M 20 18

T^^^fo *f»tt 3,000 A^ffl^ttUfc-M^&ttfflfe, iS^ffittSi^tfe^, 1,647 A(54.9%) tfeofo

https://www.pref.aichi.jp/soshiki/koho/0000000110.html (2022¥ 2 M 21 Bt^H^) ¿#§DIto

10

X i óo

fxffifflxè Web ШШ v

fb^t^^^gxfeóiSbftóo

11 r^^'^ybfenXl https://www.manabi.pref.aichi.jp/ 2G22 ¥ 2 Я 21 Hüüo

91

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.