Научная статья на тему 'АҲОЛИГА ТИББИЙ ЁРДАМ КЎРСАТИШНИНГ МАЪНАВИЙ АСОСЛАРИ: ЎТМИШ ВА ҲОЗИРГИ ЗАМОН'

АҲОЛИГА ТИББИЙ ЁРДАМ КЎРСАТИШНИНГ МАЪНАВИЙ АСОСЛАРИ: ЎТМИШ ВА ҲОЗИРГИ ЗАМОН Текст научной статьи по специальности «Фундаментальная медицина»

CC BY
149
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Ключевые слова
Ахлоқ / шифокор / бурч / масъулият / замонавий тиббиёт / малакали кадр. / Ethics / doctor / duty / responsibility / modern medicine / qualified personnel.

Аннотация научной статьи по фундаментальной медицине, автор научной работы — Рахмон Амонов

Мақолада мамлакатимизда тиббиёт соҳасида амалга оширилаётган ислоҳотлар мазмуни очиб берилган. Республикада соғлиқни сақлаш тизимини ислоҳ қилиш чора-тадбирларини амалга ошириш доирасида эришилган натижалар тадқиқ қилинган. Шарқ мутафаккирларининг табиблик ахлоқи хусусидаги фикрлари таҳлил қилинган. Малакали тиббий кадрлар тайёрлашнинг маънавий ҳуқуқий асосларига асосий эътибор қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SPIRITUAL FOUNDATIONS OF MEDICAL CARE TO THE POPULATION: PAST AND PRESENT

The article reveals the content of the ongoing reforms in the field of medicine in our country. The results achieved in the implementation of measures to reform the health care system in the country have been studied. The views of oriental thinkers on the ethics of medicine are analyzed. The main attention is paid to the moral and legal foundations of the training of qualified medical personnel.

Текст научной работы на тему «АҲОЛИГА ТИББИЙ ЁРДАМ КЎРСАТИШНИНГ МАЪНАВИЙ АСОСЛАРИ: ЎТМИШ ВА ҲОЗИРГИ ЗАМОН»

АХОЛИГА ТИББИЙ ЁРДАМ КУРСАТИШНИНГ МАЪНАВИЙ АСОСЛАРИ: УТМИШ ВА ХОЗИРГИ ЗАМОН

Рахмон Амонов

Бухоро давлат тиббиёт институти, тиббиёт фанлари номзоди

АННОТАЦИЯ

Маколада мамлакатимизда тиббиёт сохасида амалга оширилаётган ислохотлар мазмуни очиб берилган. Республикада согликни саклаш тизимини ислох килиш чора-тадбирларини амалга ошириш доирасида эришилган натижалар тадки; килинган. Шарк мутафаккирларининг табиблик ахлоки хусусидаги фикрлари тахлил килинган. Малакали тиббий кадрлар тайёрлашнинг маънавий хукукий асосларига асосий эътибор каратилган.

Калит сузлар: Ахлок, шифокор, бурч, масъулият, замонавий тиббиёт, малакали кадр.

SPIRITUAL FOUNDATIONS OF MEDICAL CARE TO THE POPULATION:

PAST AND PRESENT

Rakhmon Amonov

Bukhara State Medical Institute, Candidate of Medical Sciences

ABSTRACT

The article reveals the content of the ongoing reforms in the field of medicine in our country. The results achieved in the implementation of measures to reform the health care system in the country have been studied. The views of oriental thinkers on the ethics of medicine are analyzed. The main attention is paid to the moral and legal foundations of the training of qualified medical personnel.

Keywords: Ethics, doctor, duty, responsibility, modern medicine, qualified personnel.

КИРИШ. Тараккиёт ва юксак ривожланишга эришган давлатлар тажрибасига кура, хар бир халк уз олдига улуг ва истикбол максадларни куйиши хамда уни амалга ошириш салохиятлари билан жахон хамжамиятида муносиб урин эгаллайди.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ.

Урта Осиёнинг илк ёзма асари "Авесто", XI асрда ёзилган Кайковуснинг "Кобусномаси", Юсуф Хос Хржибнинг "Кутадгу билиг", Ахмад Югнакийнинг "Х,ибат-ул Хдкойик", Саъдийнинг "Гулистон" ва "Бустон", Абдурахмон

Жомийнинг "Бахористон", Алишер Навоийнинг "Махбуб ул-кулуб" асарлари ахлокий характерга эга булиб, уларнинг барчасида табибнинг инсоний фазилатлари мужассам эттирилган.

Тадкикотда илмий билишнинг диалектик, тарихийлик, мантикийлик, анализ ва синтез, комплекс ёндашув каби усулларига таянилди.

НАТИЖАЛАР. Мамлакатимиз ахолисини ижтимоий химоя килиш ва согликни саклаш тизимини такомиллаштириш, тиббий хизмат сифатини ошириш, малакали тиббий кадрларни тайёрлашга алохида эътибор каратилмокда. 20172021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясида «...ахолига тиббий ва ижтимоий -тиббий хизмат курсатиш кулайлиги хамда сифатини оширишга, ахоли уртасида соглом турмуш тарзини шакллантиришга, тиббиёт муассасаларининг моддий-техника базасини мустахкамлашга йуналтирган холда согликни саклаш сохасини, энг аввало, унинг дастлабки бугинини, тез ва шошилинч тиббий ёрдам тизимини янада ислох килиш» вазифалари белгиланган [1]. Тиббиёт сохасини замонавий фикрлайдиган, чукур билимли, масъулиятни хис этадиган, хар жихатдан етук кадрлар билан таъминлаш масаласига бугун давлат даражасида эътибор каратилмокда. Х,ар кандай соханинг ривожи биринчи навбатда, шу йуналишда тайёрланаётган кадрлар салохиятига боглик Давлатимиз рахбари бошчилигида 2017 йилнинг 5 январь ва 7 февраль кунлари согликни саклаш сохаси вакиллари билан булган учрашувларда, шунингдек, 2017-2020 йиллар мобайнида утказилган видеоселектор мажлисларида тиббиёт ходимларини тайёрлаш масаласи, хусусан, халкаро тажрибани урганган холда, тиббий таълим тизимини янада такомиллаштириш буйича таклифлар тайёрлаш лозимлигига алохида тухталиб утилгани бежиз эмас, албатта. Таъкидлаш жоизки, кейинги икки-уч йил ичида тиббиёт йуналишида 150 дан ортик меъёрий-хукукий хужжатлар кабул килинди [2-7].

Республикада согликни саклаш тизимини ислох килиш чора-тадбирларини амалга ошириш доирасида ахолига тиббий ёрдам курсатишнинг замонавий тизимини шакллантириш, малакали тиббий кадрларни тайёрлаш борасида муайян натижаларга эришилди

Биринчидан, тиббий хизмат курсатиш хамда тиббиёт кадрларини тайёрлашнинг хукукий-норматив базаси такомиллаштирилди;

Иккинчидан, олий тиббий таълим сифатини бошкариш самарадорлигини ошириш, унинг мазмунини янгилаш, сифат даражасини ошириш, барча бугинларда олий таълим стандартлари ва сифати курсаткичлари тизимини жахон стандартлари даражаси билан таккосланадиган даражага олиб чикиш буйича бир канча амалий тадбирлар амалга оширилди.

Учинчидан, тиббий таълим сохасини бошкаришда демократик кадриятларни куллаб-кувватловчи ижтимоий ва маънавий мухит шакллантирилди, сохада учрайдиган коррупция холатларига чек куйилди.

Туртинчидан, жамоат саломатлиги ва санитария-эпидемиология назорати хизматлари сохасида олий маълумотли кадрларни тайёрлаш буйича алохида тиббиёт олий таълим муассасасини ташкил килиш буйича хукукий асос яратилди.

Таъкидлаш жоизки, малакали тиббий кадрлар тайёрлашда аждодларимизнинг маънавий мероси алохида урин эгаллайди.

Маълумки, замонавий тиббиёт келиб чикиши узок, тарихий даврларни ва турли карашларни уз ичига олади: турли касалликлар, уларни даволаш ва олдини олиш хакидаги билимлар асоси кадимдан халк оммасининг тажриба ва кузатишларига боглик булган.

Мусулмончиликда чиройли ахлок ва гузал одобларни узлаштириш вожиб амаллардан хисобланади. Хар ишда одобли, хаё ва андишали, гузал хулкли булиш мусулмончилик амаллари талабидан келиб чиккандир. Имом Бухорий Хадисларида Расулуллох саллалоху алайхи вассаламнинг куйидаги сузлари кайд этилган: "Узинг учун яхши курган нарсани бошкаларга хам раво курмагунингча хакикий мусулмон була олмайсан. Одамларга яхшилик килиш, мехрибонликда булиш, улар бахти учун жон фидоийлик - энг олий кувончдир" [8].

Элимиз орасида кадим-кадимлардан таргиб килинган шох Жамшид ва Хотамтой хакидаги ибратли ривоятларда айтилган эзгу инсоний хислатлардан бири химматдир. Улуглар, химматли кишилар эл манфаати йулида килган хизматлари учун бирор-бир нарса таъма килишмайди. Ахир куёш нурини хар канча сочгани билан бунинг эвазига ердан хеч нарса сурамайди-ку! Шунинг учун хам инсонлар хамиша хайрли ишлар килишга интиладилар. Куръони каримда келтирилган "имон келтирган муминлар бечора-холларга ёрдам бериш билан бир-бирларини сабрга ва мехр-шафкатга чакирадилар хам улар буюк насиба-жаннат эгаларидирлар" деган фикрлар хам инсонларни факат эзгуликка чакиради.

Етим-есирлар, майиб-мажрухлар, бева-бечоралар, каровчисиз колган кариялар химматли кишилар тафтида исиниб, такдир зарбасини бир оз булсада, унутиш бахтига муяссар булганлар. Инсонларга яхшилик килиш эхсоний мурувват белгисидир. Бу хакда Куръонда: «Агар бандам бирор яхшилик килишни ният килса шу яхшиликнинг савобини номи аъмолига ёзиб куйинглар. Агар шу ниятини амалга оширса, ун баравар ортик савоб ёзинглар» дейилган. Хар бир одам узининг инсоний вазифасини бажариши лозим. Такдир такозоси билан ота-она мехридан жудо булган болаларнинг бахт-саодати учун кайгурмок улуг фазилатдир [9].

"Максадни тил англатади",- деб зган эди Ахмад Югнакий [10]. Ширин суз кунгилга малхам булади, киши дилини яйратади. Шу боис хам табибнинг гузаллиги - тилидир, дейишган донишмандлар. Тилда хам захар, хам асал бор.

X,ap hkkobhhh y3 ypHuga umnamoK 3apyp. Eup ofh3 TaöuöHHHr garan cy3H öeMop gunuHH BafipoH Kunagu, pyxuaTHHH Tymupagu, acaönapura, xaTTo canoMaraurura Tatcup Kunumu MyMKHH. TepMH3HHHHHr myHgaö puBoara 6op: "Kacan xy3ypura KupraHHHru3ga yHra «a«:anHHrH3 eTraHH HyK» geö oByHTupuHr, 6y umHHru3 TaKgupgaH öupop HapcaHH y3raprapMaca xaM, öeMopHHHr Kafi^uaraHH axmunaHgu" [11].

X,aKHKaraH x,aM, ran hhcoh aKnuH ^aonuaraHHHr энг acocuH BocuTacugup. Hhcohhh öyTyH xafiBOHOT onaMugaH a^paraö TypraH, kohhot capBapu Ba rynTo^ura aönaHrapraH oMun xaM Tungup.

KaguMHH ucnoMHH MaHöanapga afiranumuHa, TaHrpu TaonoHHHr öup ofh3 "öyn" geraH cy3H öunaH onaM apanraH экaн. fflyHHHr ynyH cy3ra эtraк;og, cy3ra öepunraH Tatpu^-TaBcu^nap, cy3HHHr TapuxuH xroMarara afiranraH mapa^nap neKcro. Ynyr Anumep Hbohh cy3ra öyHgaö öaxo öepagu: Cy3gypKH, HumoH öepyp ynyKKa ^mguH, Cy3gypKH, öepyp ^mra xaöap ^moHguH. Hhcohhh cy3 afinagu ^ygo xaHBoHguH, EunKHM, ryxapu mapu^poK HyK oHguH [12].

Ogoö-axnoK Kouganapu x,en KanoH y3-y3ugaH By^ygra KenMaögu, öanKH ynapHHHr Kenuö HHKumuHHHr xaKUKHH MaHÖau, ynapHH Kenrapuö HHKapraH caöaönap Ba xapaKarra KenrapaguraH Kynnap MaB^yggup.

YpTa OcuenuK Mamxyp $afinacy$ Aöy Hacp OopoöufiHHHr axnoKUH Kapamnapu roaT KHMMaraHgup. npo^ecop H.^yMaöoeB y3 TagKUKoTnapuga OopoöuHHHHr axnoKHH roanapuHH xap ToMoHnaMa ypraHuö, xynoca cu^araga myHgaö e3agu: "AxnoKUH Tapöua MacananapuHH Ba этнкaнннг Ha3apuH MyaMMonapuHH umnaö HHKum - MyTa^aKKup h^thmohh KapamnapuHHHr энг MyxuM KucMugup" [13]. YHHHrna, HHcoHHHHr энг onufi $a3Hnara öaxTra HHTunumgup. ^HHaxaM hhcohhh öaxT y3ranapHHHr öaxra öunaH öornuK. Eup goHumMaHg, öomKanapHHHr öaxTHHH yönaö, y3 öaxTHMH3HH TonaMH3, geraH экaн. fflyHgafi экaн, xap öup hhcoh, my ^yMnagaH, mu^oKop y3 öaxTHHH y3ranapra KenrapraH öaxrara, ynapra KunraH axmunurura Kapaö öenrunaca aHHH Myggao öynagu. Y3ranapHH öaxraep этнmgaн y3HHrHH öaxrau xuc KunumHHHr 3aMupuga ^yga Karra эзгynнк eTagu. ^apxaKHKaT, y3ranapra axmunuK KunumHH xaeTHHHr Ma3MyHH, geö xucoönaHguraH mu^oKop HHHaKaM öaxTnu HHcoHgup. ^HHaxaM öaxT y3HHrHH öaxTnu geö xuc Kunumgup.

Aöy Anu Höh Chho Taöuö axnoKH TyrpucHgarH ^HKpnapuga axnoKHH $a3HnaraapHH ynyrnafigu Ba axnoKHH unnaraapHH, eMoHnuKHH KecKHH KopanaHgu. Y TaöuönapHHHr KyHganuK aManuH umnapugaru энr 3apyp axnoKHH MyHocaöaTnapra, KaMTapnuK, H33aT-xypMaT, ^acypnuK, TyrpunuK, co^gunnuK Kaöu xynKHH Kouganapra anoxuga эtтнöop öepraH [14]. Aöy Anu höh Chho xaeTga xaM, acapnapuga xaM

HHCOHnapHH xap Sup Macanara hhmhh, aKnuH, axnoKuö eHgomumra, pocrryH, BH^goHHH Synumra, xynnac, HHCOHHHnuKHHHr энг MyxuM xycycuaTnapuHu y3uga My^accaMnamTupumra HaKupgu, "XaKHKHH Taöuö, - geraH эgн y, -y3HHHHr Kagp-KHMMaTHHH caKgaraH xonga gaBonaögu Ba SemapM xarrn-xapaKaraapgaH y3HHH Tuagu. y MaHa my ^uKpra Moöun SyncaruHa KumunapHu gaBonamra SopcuH. y3 BH^goHHHH gaBonaH onMaraH Kumu SomKanapHu gaBonaHMaH geca, SyHgaö ogaM энr nagug (eMoH) ogaMgup" Taöoöar unMuga TaHunMaraH ogaM coxTa TaSuSnuK Kunca, y ogaMnap ynyH 3oMuHgyp.

BunuMnu mu^oKopnap y3 xanKuHuHr $axpu Ba SaxTu. Höh Cuho myHgaö gefigu: «Taöuö Kuprufira xoc Ky3ra, Ku3napra xoc Kynra, unoHra xoc goHonuKKa Ba moupra xoc ropaKKa эra Synumu KepaK». By ucöot TanaS KunMafigu.

Höh Cuho axnoK xaKugaru HacuxarnapuHu KyHugaruna aKyHnaraH: "Hacuxar Soöuga yn MuHrra cy3 e3guM, yn MuHrragaH yn KanuMaHu TaHnaS onguM. By yHTagaH uKKuTacuHu эcga caKga Ba SupuHu yHyruS roöop: XygoHu Ba ynuM xaKguruHu gunuHrga TyT, KunraH «xmunuKnapuHrHu yHyTuö roSop" [15]. y^SeKucTaH xanK moupu ASgynna OpunoBHuHr «X^kum Ba a^an» gocTOHu (1980) fflapKHuHr SyroK annoMacu ASy Agu Höh CuHora SaFumnaHraH SynuS, yHga TaSuS ^aonuaraga HaMoeH SynyBnu эзrynнк Ba uHcoHnapBapnuK FoaBuH-SaguuH ^uxargaH yMyMnamTupunraH. ASgynna OpunoB u^oguga ynKaH TapuxuH cuHMonap oSpa3u epmunraH acapnap TanaöruHa, aMMo Sy gocToH ypTa acp $eogan fflapKu xaeTura Ba yma gaBp TaSoSarura SynraH экraöopн SunaH a^panuS Typagu.

MatnyMKu, XI acpHuHr oxupnapuga KaHKoByc uöh HcKaHgap y3 yFnu runoHmoxra SaFumnaS "HacuxaTHoMa" acapuHu aparagu Ba yma gaBp aHtaHacura Kypa yHu SoSocu nogmox fflaMcynMaonuö Koöyc mapa^ura "KoSycHoMa" geS arafigu. "KoSycHoMa" Mamxyp moup Ba Tap^uMoH OraxuH ToMoHugaH y3ÖeK Tunura Tap^RMa KunuHraH. yHu TaHuKgu onuM CySyroö ^ohumob xo3upru y3ÖeK Tunuga cy3 Somucu, afipuM mapxnapu Ba nyFara SunaH Hamp эттнpraн. Ma3Kyp acapHuHr yTTu3 ynuHnu Soöuga tuö uhmu Ba TaSuSHuHr axnoKu xaKuga $uKp SungupunraH. Acapga eзнnнmннa, kumku TaSuS SynumHu ucTaca, tuö unMuHuHr ycynuHu axmu Sunumu no3uMgup. KacanHu acno KypKuTMacnuK KepaK, yHu xaMuma Ty3anumura umoHTupa Sunum no3uM. BeMop KenraHga yHu axmu KyTuS onum, yHra KaTTuK ranupMacnuK, uh^ukhuk KunuS, TaSuS SyropraH aMannapHu KunMaraHga xaM yHu paH^RTMacnuK KepaKnuru, my SunaH Supra TaSuSnap SeMopHuHr KyHrnu нoзнкnнrннн xaMuma эcga TyTumnapu noзнмnнrн yKTupunagu [16].

XIY acpga amaS u^og этraн moup, xaTToT, TaSuS fflaxoSugguH ASgynKapuM yFnu xaKugaru MatnyMoTnap ^yga KaM caKgaHraH. OaKaT yHuHr Su3raHa eTuS KenraH "fflu^o an-Mapa3" ("KacannuKnap gaBocu") Ba KefiuHHanuK "TuSSu fflaxoSufi" "fflaxoSufi TaöoöaTu" geö hom onraH acapu acocugaruHa yHuHr tuöSuh axnoK xycycugaru ^uKpnapuHu öнnнmнмнз MyMKuH. Ma3Kyp acap 1389 Hunu TaSuSHuHr

yMpu oxupnapuga e3unraH öynuö, 160 öoögaH uöopargup. X,aKHM fflaxpöugguH xaKHKHH HHcoHnapBap Taöuö öynraH. XanKHHHr Honop axBonu yHH Kaöryra conraH. fflyHHHr ynyH y öeMopnapHH gaBonap экaн, ynapgaH nyn TatMa KunMaHgu: Hena Hun TaöuönuK KunguMy aMMo, CaBoö geguM, TaMa KunMaguM acno. X,aKHM y3 KacöuHH ceBraH, gymMaHnapuHH xaM öerapa3 gaBonaraH, KyHrnuga ruHa caKnaMaraH.

XanK ynyH eTca rap ceHgaH öup $oöga, TopTraH MamaKKaTHHr KeTMac öe^oöga, geö aHTagu. YHHHrna, Taöuö xaMuma ogaMnapra axmunuK Kunumu, ynapHHHr orupuHH eHrun Kunuö, öupopTa egropnuK KongupumHH yönamu KepaK: CeH Kaöu MHHrnapHH Kypgu öy ^axpH, YnapgaH KonMagu hom una HumoH. ^HKMaTgaH Ha3M-na öup khtoö öuTruH, Y3HHrgaH egropnuK Kongupuö KeTruH,-geö e3agu [17].

EywK Matpu^amapBap onuM ^anonugguH MyxaMMag CugguKUH ^bohhh axnoKHH Kouganapra öarumnaö y3HHHHr "AxnoKH ^anonufi" acapuHH aparraH. YHHHr ^HKpuna, xap öup HHcoHga axnoKHH Ba xyKyKHH Tapöua ^yga xaM 3apypgup. ^bohhh hhcohhh xucnarnapHH TypTra öynraH: goHonuK, agonaT, mH^oar, H^^aTgup. Ey xucnar öapna Kacö эranapнga HaMoeH öynumu no3HM, geögu. EyHgaH Tam^apu, ^bohhh xap öup Kumu naeKarura Kapaö Kacö эracн öynumu KepaK, geö xucoönaö, myHgafi e3agu: "Eup KumuHH xaMMa KacöHH эrannamra KoöunuaTH öynMaögu, öanKH öup ogaMHHHr MyaöaH öup Kacöra KoöunuaTH öynagu. fflyHHHr ynyH Kacö-xyHapHH эrannamra Ba KaMonoTra эpнmнmra y3 uxTuepu öyHHHa, xaBac öunaH HHTunraH ogaMnap xaKHKUH $a3unar эranapн Ba xaKUKUH caHtar KHmunapugup" [18]. XaKHKaraH xaM hhcohhh $a3Hnar KumuHHHr axnoK-ogoöugagup. PuBoaTnapra Kypa, ogaM öaxTnu amaraH KyHnapuHuruHa yMp, geö xucoönap экaн. Ey xuKMarga MatHo Kyn. OgaM öonacu öy epyr gyHera öaxTnu amam ynyH Kenagu. Y3HHHHr öaxTH öyncaro, öom^anap öaxTcu3 öynca, öyHH Kypuö Typuö, y3HHH öaxTuep geö xuc Kunca, öy ogaMrapnunuKKa KupMaHgu. Y3 öaxTHHH öom^anap öaxTH öunaH naHBacra öynraHnuruHH Kypum öaxTura Myaccap HHcoHruHa HHHaKaM öaxTnugup. Ey aÖHH^ca, mu^oKopnapuMrora xoc xycycuaTgup [20-26].

^yKMoH ^aKHM TaöuönuK öypnu Ha^agap MactynuaTHH Tanaö Kunumu xaKuga myHgafi geögu: "Eapna wkhh KyTapguM, aMMo öypngaH oruppoK wkhh KypMaguM. Eapna na33aTHH tothö KypguM, aMMo canoMarnuKgaH nynyKpo^ na33aTHH KypMaguM. 3Hr mupuH na33aT cor-canoMaTnuKga экaнннн aHrnaguM" [19]. ^y^MoHH ^aKHM xap öup Taöuö WKcaK axnoKKa эra öyncaruHa, öyHgaH MactynuaTHH xuc KunumuHH TatKugnaraH.

Хулоса килиб айтганда, тиббий кадрлар тайёрлаш тизимини шакллантириш ва ривожлантиришнинг асосий йуналишларидан бири бу сохада фаолият курсатадиган мутахассисларнинг ахлокий ва хукукий савиясини юксалтиришдир. Зеро, жамият маънавий хаётини ривожлантириш кишиларнинг маънавият ва маърифат, ахлок ва хукук, маданият ва илм-фан тугрисидаги тасаввурларининг нечоглик илмийлиги, шунингдек, тугри назарий ва амалий негизга куйилганлиги билан боглангандир. Шифокорнинг амалиёти, бемор билан мулокоти юкори маърифатли булган тиббиёт ходимининг ахлокига асослангандир.

REFERENCES

[1] Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сонли "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги Фармони.

[2] Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон Республикасида тиббий таълим тизимини янада ислох килиш чора-тадбирлари тугрисида»ги 2017 йил 5 майдаги ПК-2956-сонли Карори.

[3] Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикаси согликни саклаш тизимини тубдан такомиллаштириш буйича комплекс чора-тадбирлар тугрисида"ги 2018 йил 7 декабрь ПФ-5590-сонли Фармони.

[4] Узбекистон Республикаси Президентининг "Согликни саклаш сохасида давлат-хусусий шерикликни ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2019 йил 16 апрель ПК-4290-сонли Карори

[5] Узбекистон Республикаси Президентининг "Тиббиёт ва фармацевтика таълими ва илм-фани тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2019 йил 6 май ПК-4310-сонли Карори.

[6] «Тиббий-санитария сохасида кадрларни тайёрлаш ва узлуксиз касбий ривожлантиришнинг мутлако янги тизимини жорий этиш чора-тадбирлари тугрисида» ги 2020 йил 7 апрель ПК-4666-сонли Карори

[7] Вазирлар Махкамасининг "Тиббиёт кадрларини тайёрлашни янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2017 йил 27 сентябрь 769-сон Карори.

[8] Имом Исмоил ал-Бухорий "Ал-адаб ал-муфрад" Т.: Шарк, 1990, 34-бет

[9] Ж.Бекназаров "Локайдлик зинапояларидан" // "Ёшлик" 1990 №10, 2-5 бет.

[10] Э.Юсупов, Ф.Исмоилов "Одамийлик сабоклари" Т.1997й 147-бет.

[11] Абу Бакр ар-Розий "Касалликлар тарихи". Т., 1994 й., 14-бет.

[12] Нусратулло Атоулло угли Жумахужа "Истиклол ва она тилимиз" Т.,1998, 45-бет.

[13] И.Жумабоев "Урта Осиё этикаси тарихи очерклари" Т.1980, 95-бет

[14] Узбек совет энциклопедияси. Т. 1-том, 60-бет

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 4 I 2021

ISSN: 2181-1601

[15] С.Рахимов. Абу Али ибн Сино таълим-тарбия хакида. Т.1967, 93-бет

[16] Кайковус "Кобуснома" Т."Истиклол" 1994 йил 118-бет.

[17] М.Хдсаний "Табобат дурдоналари" Т.1993 16-бет

[18] О.Хдсанбоева, Ж.Хдсанбоев, Х,.Х,амидов "Педагогика тарихи" Т.1997Й., 92-бет.

[19] "Одобнома" Т."Фан" 1992 й., 77-бет.

[20] Khajieva, I., Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F. (2020). Foreign language competenceformation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2), 360-365.

[21] Zhabborova, O. I., & Kenjaeva, H. P. (2018). Bases of gender equality of rights in Uzbekistan. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, (5-2).

[22] Кенжаева, Х. П., Тожиев, Ф. И., & Жураев, Б. Н. (2014). РОЛЬ ЖЕНЩИН В СОЗДАНИИ И РАЗВИТИИ ДЕМОКРАТИЧЕСКОГО ОБЩЕСТВА В УЗБЕКИСТАНЕ. In Инновации в технологиях и образовании (pp. 119-123).

[23] .Кенжаева, Х. П. (2021). ФУКДРОЛИК МАДАНИЯТИ МЕЗОНЛАРИ ШАРК ФАЛСАФАСИ ТАЛКИНИДА. Academic research in educational sciences, 2(3).

[24] Кенжаева, Х. П. (2021). Аёллар ижтимоий фаоллигини оширишда фукаролик институтларининг урни. Scientific progress, 1(6), 957-961.

[25] Кенжаева, Х. (2021). Миллий маънавий меросимизда таълим-тарбия масалалари. Общество и инновации, 2(6/S), 18-24.

[26] Khajieva, I., Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F. (2020). Foreign language competenceformation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2), 360-365.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.