Научная статья на тему 'ツイッターハッシュタグを利用した抗議運動の広がりに関する研究 ―2021年3月の入管法改正案抗議キャンペーンを事例に'

ツイッターハッシュタグを利用した抗議運動の広がりに関する研究 ―2021年3月の入管法改正案抗議キャンペーンを事例に Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
170
55
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Immigration Act of Japan / protest champaign / political activity / social media / Twitter demonstration / Закон об иммиграции Японии / акция протеста / политическая активность / социальные сети / демонстрация в Твиттере

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — 大茂矢 由佳 Omoya, Yuka

This paper analyzed the protest campaign on Twitter against the proposed amendment to the Immigration Control and Refugee Recognition Act in Japan. Japan’s biggest refugee support NPO, Japan Association for Refugee (JAR), organized the Twitter protest campaign with the hashtag "# nanmin no sōkan dewanaku hogo o (Not deport refugees, but protect them)" from March 15 to 31, 2021. For the analysis, this paper collected tweets and retweets with this hashtag through Twitter API and plotted a graph based on the number of posts every 24 hours. More than 90% of all collected data were retweets and the number of posts peaked at 5,216 on the second day of the campaign. From the third day onward, the number of posts has continued to be 1500 or less. Of all the accounts that made posts with this hashtag, around 70-80% were unique accounts, which means that this hashtag was used by a wide range of Twitter accounts. In contrast, two related hashtags, #keibatsu dewanaku zairyū shikaku o (Not punishment, but resident status) and #nyūkanhō kaiaku hantai (No to Immigration Act Reform), tended to appear around 1000 or less every 24 hours throughout the 17-day campaign period. This paper concludes that although there is a possibility that some of the tweets and retweets with these hashtags may have been posted by bots, the number of suspected accounts was only about 0.1% of the total. Overall, it can be evaluated that diverse Twitter accounts participated in this protest demonstration organized by JAR, and the messages against the amendment were shared widely among Japanese Twitter users.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

POLITICAL PROTEST USING TWITTER HASHTAGS: A CASE STUDY OF THE MARCH 2021 PROTEST CAMPAIGN AGAINST A PROPOSED AMENDMENT TO THE IMMIGRATION ACT

В данной статье проанализирована кампания протеста в Твиттере против предложенной поправки к Закону об иммиграционном контроле и признании беженцев в Японии. Крупнейшая в Японии НКО поддержки беженцев, Японская ассоциация беженцев (JAR), с 15 по 31 марта 2021 г. организовала кампанию протеста в Твиттере с хэштегом «# nanmin no sōkan dewanaku hogo o (Не депортировать беженцев, но защитить их)». В ходе анализа эта статья собрала твиты и ретвиты с этим хэштегом через Twitter API и построила график, основанный на количестве постов каждые 24 часа. Более 90% всех собранных данных были ретвитами, а количество постов достигло пика в 5216 на второй день кампании. Начиная с третьего дня количество сообщений продолжает составлять 1500 или меньше. Из всех учетных записей, которые публиковали сообщения с этим хэштегом, около 70-80% были уникальными учетными записями, а это означает, что этот хэштег использовался широким кругом учетных записей Twitter. Напротив, два связанных хэштега, #keibatsu dewanaku zairyū shikaku o (не наказание, а статус резидента) и #nyūkanhō kaiaku hantai (Нет реформе Закона об иммиграции), как правило, появлялись около 1000 или меньше раз в сутки на протяжении 17-дневной кампании. период. В этом документе делается вывод о том, что хотя существует вероятность того, что некоторые твиты и ретвиты с этими хэштегами могли быть опубликованы ботами, количество подозрительных учетных записей составляло лишь около 0,1% от общего числа. В целом можно оценить, что в этой демонстрации протеста, организованной JAR, участвовали разные учетные записи Twitter, и сообщения против поправки были широко распространены среди японских пользователей Twitter.

Текст научной работы на тему «ツイッターハッシュタグを利用した抗議運動の広がりに関する研究 ―2021年3月の入管法改正案抗議キャンペーンを事例に»

-2021 ^ 3 M (XfS&EIföi^^-^&^Mfc— POLITICAL PROTEST USING TWITTER HASHTAGS: A CASE STUDY OF THE MARCH 2021 PROTEST CAMPAIGN AGAINST A PROPOSED AMENDMENT TO THE

IMMIGRATION ACT

https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-150-157

OMOYA Yuka

Email: s1820130@japan.tsukuba.ac.jp

ABSTRACT

This paper analyzed the protest campaign on Twitter against the proposed amendment to the Immigration Control and Refugee Recognition Act in Japan. Japan's biggest refugee support NPO, Japan Association for Refugee (JAR), organized the Twitter protest campaign with the hashtag "# nanmin no sokan dewanaku hogo o (Not deport refugees, but protect them)" from March 15 to 31, 2021. For the analysis, this paper collected tweets and retweets with this hashtag through Twitter API and plotted a graph based on the number of posts every 24 hours. More than 90% of all collected data were retweets and the number of posts peaked at 5,216 on the second day of the campaign. From the third day onward, the number of posts has continued to be 1500 or less. Of all the accounts that made posts with this hashtag, around 70-80% were unique accounts, which means that this hashtag was used by a wide range of Twitter accounts. In contrast, two related hashtags, #keibatsu dewanaku zairyu shikaku o (Not punishment, but resident status) and #nyukanho kaiaku hantai (No to Immigration Act Reform), tended to appear around 1000 or less every 24 hours throughout the 17-day campaign period. This paper concludes that although there is a possibility that some of the tweets and retweets with these hashtags may have been posted by bots, the number of suspected accounts was only about 0.1% of the total. Overall, it can be evaluated that diverse Twitter accounts participated in this protest demonstration organized by JAR, and the messages against the amendment were shared widely among Japanese Twitter users.

Keywords: Immigration Act of Japan, protest champaign, political activity, social media, Twitter demonstration

l. WRo^kBfö 2021 ^SAKiO^ift

o^l^Ü^itSAfS^E^ ) 2 M 19 0OÜ

^ftEIfÖ 2022

^2M 19 0) rffiASflS^iSi^So-^^^EtSSfltt tSEEj https://www.refugee.or.ip/report/refugee/2021/02/opinion imlaw21/ (2022^ 1 M 26

150

103^1^-^-^(2021 ¥ 2 8 19 (2021 ¥ 2 8 19

^fr 6 fflfri^^^rW^fSLiLfcJ http://www.ilnr.ip/ilnr/?p=1756 (2022 ¥ 1 8 26 BfgT^tX)

ffl^® gl^S^ti oti^TfcS^

¥ 18 12 0)

https://www.moi.go.ip/isa/publications/press/nvuukokukanri03 00555.html (2022¥ 1 8 11 6 JAR ^ UNHCR,

1

JAR 3 M 15 3 M 31 Bt

t^fcoL^U^y^—^yb^ SNS ^^Lfc^tt,

ri^^itt^o ^-f-tiotttflif^ Lt©№tA

MltfUfc^n (2020) BlackLivesMatter Uto^t© Mundt et al. (2018) 10, kreis (2017) f^tVi^

7 Tufekci(2017=2018)tt SNS

Tufekci, Z. (2017=2018). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press — —•

¿^¿J ele-king books)

8 (2016) r^y

I.^iLVo

(2020) -A—y^y

hJ^ttA^ffit^.

10 Mundt, M., Ross, K., & Burnett, C. M. (2018). Scaling social movements through social media: The case of Black Lives Matter. SocialMedia+ Society, 4(4), 1-14.

11 Kreis, R. (2017). #refugeesnotwelcome: Anti-refugee discourse on Twitter. Discourse & Communication, 11(5), 498514.

0*t*5itS SNS lOt^IiiLtt^tai^^fc®«,

O^IIi^^Lfc 2020 ¥ 5

tjiV^^^y^raU 5 8 8 11 0iT 700 ^tS^AitStOM

^So (2021 ¥ 3

y^-^-^-t iS ^l^^ffl to^tift

tt^t^^fc^o 2020 ¥ 2 8 ^^©fffitft

IOE^S^tSyy-b Tfffl^^Sr i^^^r ¿^^ff^Ti^¿nt^So^

JAR O^I^^-^tt^OfeS

3 Twitter API tiS^^-fiy^^-b©^!

2021 ¥ 3 8 15 0 0 m 00 3

8 31 0 23 m 59 ^fTTfeSo

S 1 te^Lfcf-^frO^T&SoWO^y^-btte, ^Lfcify^-btfc (b) t^Lt^So ^^^-bt^feSif^^-bOi^tt

0 2 r^^ybti^^-b ■ y bSO^^^Stf^y^T^Lfc HTfeSo 3 i^TO/yya^ytN^^-bit^ 1 EO^Or^^yb^t^i^ ot^So y^-bEt^ 5 EAlOr^^ybtt, Г#iR©IltS^<rl^Jt ^frO 89.3%,r#Afft^IS^Jt 92.5%T

100 S^lOSl^ft^ofcr^^ybft^^nf

''^miOS^^to^ttt^li^l^ (2021) r^-^b^^tfe^StemO^S^W-y^y*

-J r^-^T^yyy^-^^J 40 # 4 ^ pp. ^So

ry^ y^—f^ii With nn tmftOifc^fiiii—y-yt^f^ fitLt£*tS^ittJ ,1!, 2020 ¥ 7 8 26 0

https://webronza.asahi.com/business/articles/2020071700006.html (2022¥ 1 8 27 0tir7t7)

(2021) ry^y^-tSW^nS^^BAii—-

bOSlT^yb^Wb— J IT^gtM^J 13 pp. 126-141.

153

n 3, 2, 6

m 1

m (a) m^v^-h m (b) m^v^-h (b/a*100) m

urn* 19,927 1,483 7.4 8,821

5,590 430 7.7 1,973

13,401 1,043 7.8 5,632

0 2

0 3 4,135 S^ffl^n, 2 Bit 5,216 — 3

1,000

^^ttK^^^feo^o tt 500

1,000 3 M 27 tt 3

M 18 0i 27 0^ 1,500 500—1,000

ffit^ffiLt^vt©©, 3 0 iyyi tVfcri^^MLfco

m 3

1,983 yy-HS® 1 t/Ufc JAR ©^&yy—H©yyy—HT&ofco® 5 S^©y

20.2%, 2 BIT-

14.4%Tfeofco 3 BIS 5%ti

BtioTS-styyy-H^nti^i^itfcofcoi^u^

^y^-y^B© 3 M 31 7.9%£ftoTV^o-©-£

^b, ^^yy-HS^ty^-yi^iitii^tyyy-H ^©it-^t

m4

0 5 '¿is/w^^zv'o&mmmt jar

4.

JAR ^^iLfcAfS^Iit^t^^I^ty^—yr#IK©H

ft^lftfttoVt^tfLfcor^^bvitf, rnb©^¿nfcy

yVay^©fitft^i^t^tttS i , ^tt^^y^ —

— b ■ JAR ©^y^—b (0 (20.2%)i

#LtV5(0 5)o Lfc^ot,

4)o -A, ^^y^—b© H^yyayyiLt^tf^ttaifc i r#A

tt, ^ty^—yii^i^Lt 1500 ofco 3 M 27 0 ty^—b-yy^—bt^-^^t^aLt©5t©©(0 r^yyb©i^ttA^<fiTLt^^ (0 4)

O^ftttHLtVtfcVo

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.