Техника, тактика и методика спортивной тренировки
технико-тактической подготовки с учетом их стиля ведения поединка. В наших исследованиях установлено, что показатели СД и ТТП борцов вольного стиля являются одним из определяющих результат на соревнованиях. Вместе с тем, количество подобных факторов необходимо конкретизировать с учетом их влияния на разные показатели, определяющий общий результат на соревнованиях. В ЭГ борцов соотношение использованных технических приемов в среднем выглядело следующим образом: переводы в партер 13,3%; сваливание 35,0%; броски со стойки 15,0%; броски в партере 13,3%; перевороты в партере 23,3%. Благодаря учету их стиля ведения поединка был обеспечен индивидуализированный подход в ТТП борцов, созданы условия для дальнейшего совершенствования технико-тактического мастерства.
4. Достоверность статистических различий результатов контрольных тестов при оценке уровня технической, физической подготовленности борцов ЭГ и КГ в конце педагогического эксперимента наблюдается значительный прирост средних показателей и результатов полученные борцами ЭГ в 10 (Р<0,05) из 13 показателей: броски через плечи 10 раз tст-2,693 (Р<0,05); броски через спину 10 раз tст-2,645 (Р<0,05); броски прогибом 10 раз tст-2,335 (Р<0,05); вставание со стойки на мост с переворотом 10 раз tст-2,904 (Р<0,01); забегание на мосту по 5 раз в каждую сторону tст-2,553 (Р<0,05); подъем партнера равного веса, захватом туловища сзади tст-2,738 (Р<0,05); становая тяга с разноименным хватом tст-2,080 (Р<0,05); приседание с партнером равного веса
tCT-0,159 (Р>0,05); жим штанги равного своему весу, лежа на горизонт. скамье tCT-3,184 (Р<0,01); бег на 30 метров tCT-0,065 (Р>0,05); прыжок в длину с места tCT-0,127 (Р>0,05); подтягивание на перекладине tCT-2,176 (Р<0,05); лазание по канату без помощи ног 5м. tCT-2,130 (Р<0,05). В контрольной группе борцов также есть улучшения в 2 (Р<0,05) из 13 показателей, таких как: становая тяга с разноименным хватом tCT-2,074 (Р<0,05); подтягивание на перекладине tCT-2,090 (Р<0,05), остальные 13 показателей (р>0,05). По окончанию педагогического эксперимента в ЭГ имеются достоверно статистические различия в 10 (Р>0,05) из 13 контрольных тестов.
Анализ соревновательной деятельности борцов позволил нам эффективно подбирать тренировочные средства на основе выявленных индивидуальных отличий в весовых категориях с учетом их стиля ведения поединка в вольной борьбе.
Литература
1. Абдиев А.Н. Научно-педагогические основы формирования профессиональных умений тренера у студентов, специализирующихся в видах спортивных единоборств: Автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. -Т., 2004. - 51с.
2. Блеер А.Н., Шиян В.В. Методические основы совершенствования устойчивости двигательных навыков в видах спортивной борьбы. - М.: ФОН, 2002. - 120 с.
3. Гончарова О.В. Методика развития способности детей младшего школьного возраста к проявлению высококонцентрированных взрывных усилий в процессе физического воспитания: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. - Т., 2007. - 24с.
4. Карелин А.А. Спортивная подготовка борцов высокой квалификации. - Новосибирск, 2002. - 479 с.
5. Керимов Ф.А. Спорт кураши назарияси ва усулияти. - Т.: УзДЖТИ, 2001. - 286 с.
Педагогика фанлари номзоди, профессор в.б. А.М. АЧИЛОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистан
1112 ЁШЛИ ФУТБОЛЧИЛАРНИНГ
Информация для связи с автором:
Аннотация
КООРДИНАЦИОН ЦОБИЛИЯТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ УСЛУБИЯТИ
Annotation
В статье проанализирована работа, направленная на повышение физической подготовленности юных футболистов, и разработана методика тренировки координационных способностей футболистов 11-12 лет. Рекомендованы оптимальные пропорции величины и интенсивности нагрузок, применяемых в тренировке для участников этого возраста.
Ключевые слова: возрастные особенности, уровень тренированности, объем нагрузки, интенсивность нагрузки, количество повторений упражнения, критерий оценки, уровень тренированности, комплекс движений.
Мак,олада ёш футболчиларнинг жисмоний тайёргарлигини оширишга к,аратилган ишлар тах,лил к,илинган ва 11-12 ёшли футболчиларнинг координацион к,обилиятларини тарбиялаш методикаси такомиллаштирилган х,олда ишлаб чик,илган. Шу ёшдаги шугулланувчилар учун машгулотларда берилаётган юкламаларнинг таъсир к,илиш даражасини инобатга олган х,олда х,ажми ва шиддатининг оптимал нисбатлари тавсия к,илинган.
Калит сузлар: ёшга оид хусусиятлар, машцланганлик даражаси, юкламанинг цажми, юкламанинг шиддати, машцни такрорлаш сони, бацолаш мезони, машкданганлик даражаси, царакатлар мажмуавийлиги.
The article analyzes the work aimed at improving the physical fitness of young football players and develops a method for training the coordination abilities of football players aged 11-12. Optimal proportions of the magnitude and intensity of the loads used in training for participants of this age are recommended.
Key words: age characteristics, level of fitness, volume of load, intensity of load, number of repetitions of the exercise, evaluation criterion, level of fitness, complex of movements.
Тадкикотнинг долзарблиги. Дунё микёсида футбол уйинининг суръати жадал ошиб бормокда. Ушбу омил футбол буйича захираларни таъминлаш
билан бирга ёш футболчиларнинг жисмоний тайёр-гарлигига хам юкори талабларни куяди, бу эса ёш футболчиларнинг жисмоний тайёргарлик даражасини
см см о см
со та
0
С! СЛ
1
С
со
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
см см о см
го га
0
ю
1
ошириш ва уларнинг укув машгулотлари сифатини яхшилаш талабини келтириб чикаради. Жадон микё-сида футбол билан шугулланувчиларнинг фаолиятида даракат самарадорлигини урганиш ва тадлил килиш буйича куплаб тажрибалар тупланган булиб, уларнинг машгулот юкламаларини меъёрлаш, жисмоний тайёр-гарлигини ошириш ва тезкор футбол учрашувларига мувофик шугулланиш воситаларини оптималлашти-риш долзарб муаммо саналмокда. Мамлакатимизда футбол машгулотларида спорт турларига етарлича эътибор берилмаётганлиги, ёшларни футбол спорт турига камраб олиш ва уларнинг дар томонлама тай-ёргарлигини ошириш борасида куплаб ишлар амалга оширилмокда. Узбекистан Республикаси Президен-тининг "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлако янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги фармонида болалар ва усмирларнинг футбол билан шугулланишга булган кизикишини ошириш, даваскор футболни оммавийлаштириш, мадалла ва ташкилотларда футбол буйича мусобака-ларни мунтазам равишда ташкил этишга алодида эътибор каратилган [1,2,3].
Тадкикотнинг максади 11-12 ёшли футболчи-ларнинг координацион кобилиятларини тарбиялаш учун ёшга оид хусусиятларини инобатга олган долда машгулот юкламаларини меъёрлаш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.
Тадкикот натижалари ва унинг мудокамаси. Ёш спортчилар машгулотларига куйиладиган асосий вазифалар - болаларнинг саломатлигини мустадкам-лашга каратилган ва жисмоний тайёргарлигини дар томонлама ривожлантириш, танланган спорт турига максадли йуналтирилган долда аста - секин кириб боришни амалга ошириш, танланган спорт тури техникасини урганиш ва жисмоний тайёргарлигини ошириш, танланган спорт тури буйича истикболли ёш спортчиларни саралашдир [4,5,7].
Спортчининг жисмоний тайёргарлиги ёки унинг даракат килиш имкониятларини тезкорлик, куч, ко-ординацион кобилиятлар, чидамкорлик ва эгилувчан-лик сифатларини бадолаш оркали аникласа булади. Асосий жисмоний сифатларни такомиллаштириш асосида организмнинг уз ишлаш кобилияти дара-жасидан кушимча, жисмоний юкламага бардош бера олиш кобилияти ётади. Ёш футболчилар билан ишлашдаги дастлабки тайёргарлик боскичида дар томонлама жисмоний тайёргарликни эгаллашга, согликни мустадкамлаш ва гармоник ривожланишга, хилма-хил куникма ва малакаларни эгаллаб олишга, футбол уйини техникаси ва тактикасининг бошлангич асосларига ургатишга каратилган воситалар мажму-асидан фойдаланиш максадга мувофикдир. Бунда улар машгулотларида кулланиладиган воситалар спортчини дар томонлама ривожлантиишга каратил-ган булмоги лозим. Жисмоний тайёргарликнинг бу вактдаги вазифаси энг аввало, ёш футболчиларнинг даракат функцияларини (тезкорлик, куч, чидамли-лик, координацион кобилиятлар, эгилувчанлик каби жисмоний сифатларнинг асосий таркибий кисмлари) шакллантиришдан иборат булади. Ушбу ёшда восита-
ларни тугри танлаш ва куллаш жуда мудим дисобла-ниб, даракатлар тезлигини тарбиялашга катта эътибор бериш керак, чунки болалик ва усмирлик ёшида ана шу энг мудим ва асосий булган жисмоний сифатлар-ни тарбиялаш учун кенг имкониятлар мавжуд булиб, машгулотларнинг самараси жуда юкори сезилиши кузатилади [4,6,7,9].
Футболчиларнинг уйин фаолияти факат сакраш, югуриш ва юришдан иборат эмас, балки уларнинг даракати анчагина мураккабдир. Бу жараёнда улар ракиб билан курашиши, энг катта тезликда югури-ши, мураккаб тактик вазифаларни бажариши лозим булади. Шунинг учун футболчиларнинг жисмоний тайёргарлиги уларнинг уйин фаолияти характерини дисобга олган долда, техник ва тактик мадоратини такомиллаштиришга асос булиши лозим. Р.А.Акра-мов футболчининг умумий тайёргарлиги жисмоний кобилиятни дар томонлама тарбиялаш, умумий иш кобилиятини ошириш вазифаларини дал килиш ва умумий ривожлантирувчи машкларнинг шугулла-нувчилар организмига умумий таъсир курсатувчи спортнинг бошка турлари билан богликлигини таъ-кидлаган булса, А.В.Лигута., Г.В.Монаковлар умумий тайёргарликни ошириш максадида кулланиладиган купгина машклар организмга дар томонлама таъсир курсатишини, жумладан, баланд-паст жойларда узок муддат югуриш купрок чидамлиликни, киска масо-фаларда жадал югуриш тезликни ривожлантиришга, гимнастик машклар чакконликни устиришга карати-лишини эътироф этишган [6,8,9,10].
Тадкикот давомида координацион кобилиятларни тарбиялашга каратилган машкларга ажратилган вакт умумий машгулотнинг 40 % ини ташкил килди. Олиб борилган машгулотларнинг барчаси тадкикотнинг максади ва вазифаларидан келиб чиккан долда шугул-ланувчиларнинг ёши ва жисмоний тайёргарлик дара-жасига караб таксимлаб чикилди. Х,ар бир машгулотда координацион кобилиятларни тарбиялаш ва уйин техникасига ургатишга алодида эътибор каратилди.
Координацион кобилиятларни ривожлантиришда ёш футболчиларга бериладиган юкламалар турли шиддатда булгани учун дар бир машкни давомийли-ги ва такрорланишлар сони аник тартиблаштирилиб борилди. Машгулотларда ушбу йуналишдаги машклар комплекс долда олиб борилди. Шугулланувчиларнинг ёшига хос машклар мажмуи шакллантирилди ва шу воситалардан фойдаланиб машгулотлар олиб борилди.
Футболчилар фаолиятида узгарувчан вазиятларда даракат аниклигини юкори даражада булиши улар фаолияти самарадорлигини юкори булишини талаб килади. Уйин вазиятларида давода тупни кабул ки-лиш ва даракатни кескин узгартириб зарба бериш долатлари куплаб кузатилади, шундай экан шугулла-нувчиларнинг координацион кобилиятлари етарлича ривожланган булиш лозим. Ушбу кобилиятнинг ри-вожлантиришда куплаб ишлар олиб борилган булиб, тадкикотчиларнинг таъкидлашича координацион кобилиятларни бадолашнинг аник бир мезони йук, бу кобилиятни факатгина комплекс машклардан тузилган назорат тестлари оркали аниклаш мумкин. Яна шунга
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
алохида эътибор бериш лозимки, танланган машклар тез бажарилишини талаб килиниши хисобига факат тезкорлик кобилиятини ривожлантиришга хизмат кил-маслиги керак. Масалан: Умбалок ошиб 4 маротаба 5 метрга, 2 маротаба 10 метрга тез югуриш машкида умбалок ошган спортчи мувозанатини саклаши ва 5, 10 метр масофага бориб келиш етарлича мураккаблик-ни келтириб чикаради.
Координацион кобилиятларни ривожлантиришда биз мамлакатимиз ва чет эл олимлари томонидан амал-да кулланилган ва тавсия этилган машкларни танлаб олдик хамда уларни кулланилиш шиддати, хажм ва меъёрларини ишлаб чикдик (1-жадвал).
1-жадвал
Координацион цобилиятларни ривожлантиришда жисмоний машцларнинг цулланилиш \ажм ва меъёрлари
О 1 - 1 Меъёри
№ Жисмоний машклар Машкдан олдинги ЮК (Шиддат кичик) Машкнинг давомийлиг (сония) Машклар орасидаги да олиш (сония) | | Сериялар орасидаги дам олиш (дак) Машкдан кейинги ЮК (Шиддат кичик) Такрорлаш сони Серия
1 Олдинга умбалок ошиб 5 метрга 2 маротаба тез югуриш 112,3±9,7 8-10 45 155,5±17,8 2 118,3±16,2 4 2
2 Кадамлар частотасини ошириб 10 метрга "зигзаг" (2 м) югуриш 114,5±11,3 5-6 30 157,5±3,2 1 119,1±9,4 4 4
3 Умбалок ошиб 4 маротаба 5 метрга, 2 маротаба 10 метрга тез югуриш 118,2±9,3 1012 45 166,6±14,6 2 122,5±11,3 4 2
4 8 та фишкалардан (1 м) икки оёкда тезликда сакраб утиш ва 8 метрга тез югуриш 110,7±12,1 8-10 45 160,4±18,2 2 116,5±9,2 4 4
5 10 та устунча-лардан (масофа 1 метр) "илон изи" булиб югуриб утиш ва 10 метрга тез югуриш 120,4±8,5 8-10 50 162,7±11,3 2 117,8±7,7 4 2
6 5 метр масофада 45 ° бурчак остида жойлашган 5 та конусни айланиб угаб "илон изи" булиб югуриш 122,6±9,5 1214 50 168,9±16,7 2 123,4±9,7 4 2
Олдинга умбалок ошиб 5 метрга 2 маротаба тез югуриш машкидан олдин шугулланувчиларнинг бир дакикадаги ЮКС уртача 112,3±9,7 зарбани ташкил этади. Машкни бажариш вактида эса уларнинг ЮКС дакикасига уртача 155,5±17,8 мартага етади. Машкни бажариш давомийлиги 8-10 сония, машклар орасидаги дам олиш 45 сония, сериялар орасидаги дам олиш вакти эса 2 дакикани ташкил этади. Машклар 4 мар-тадан 2 серия давом эттирилади. Сериялар орасидаги дам олишдан сунг шугулланувчиларнинг дакикалик ЮКС уртача 118,3±16,2 мартагача камайганлиги кузатилди.
8 та фишкалардан икки оёкда тезликда сакраб утиш ва 8 метрга тез югуриш машкини бажариш жа-раёнида шугулланувчиларнинг бир дакикадаги ЮКС
уртача 160,4±18,2 мартагача етди. Машкни бажариш давомийлиги 8-10 сония, машклар орасидаги дам олиш вакти 45 сонияни ташкил килди.
Машклар 4 мартадан 4 серия бажарилади, се-риялар орасидаги дам олиш вакти 2 дакика этиб белгиланди. Сериялар орасидаги дам олиш вактидан кейин шугулланувчиларнинг дакикалик ЮКС уртача 116,5±9,2 мартагача пасайганлиги кузатилди.
Ушбу машкни куллашда такрорлашлар сони 5 марта булганида техник хатоликлар юзага келди, нафас олиш огиз оркали амалга оширилиб, анча тезлашгани, юрак уруши тезлашгани ва чарчаганлик хакида шико-ятлар кузатилди. Машклар ва сериялар орасидаги дам олиш вактлари бундан камайтирилганида машкдан аввалги холатга якинлашмаганлиги ва кейинги машк-ни бошлашга тайёрмаслиги намоён булди. Машкнинг шиддати ва хажми шуларни инобатга олган холда меъёрлаштирилди.
Хулоса. Спортчилар машгулотларини ташкил килиш, уларда кулланилаётган воситаларнинг хажми, меъёрлари ва интенсивлигини назорат килиш мута-хассислар олдида турган долзарб масалалардандир. Ёш футболчиларнинг тана тузулиши, анатомик ва физиологик ривожланганлик даражасини инобатга олган холда машгулот юкламаларини куллаш уларнинг соглом ривожланиши ва натижаларга эришишда асосий омиллардан бири булиб хисобланади.
11-12 ёшли футболчиларнинг координацион кобилиятларини тарбиялашда уларга берилаётган юкламаларнинг таъсирини уларнинг юрак киска-риш сонига караб белгиланди. Шугулланувчиларнинг машкланишдан олдинги ЮКС 110,7±12,1 дан 122,6±9,5 мартагача етган булса, машланиш вактида 155,5±17,8 мартадан 168,9±16,7 мартагача етганлиги кузатилди. Сериялар орасидаги дам олиш вактидан кейин шугулланувчиларнинг дакикалик ЮКС уртача 116,5±9,2 мартагача пасайганлиги кузатилди.
Машклар ёки сериялар сони бундан орттирилгани-да машкни бажариш техникаси бузилди, яъни чапга ва унгга огиб кетиш холатлари кузатилди, шунингдек шугулланувчиларда хансираш, юрак уруши тезла-шиши пайдо булди. Машклар ва сериялар орасидаги дам олиш вактлари камайтирилганида эса уларнинг дакикалик ЮКС етарлича пасаймади ва машкни бо-шлашдан аввалги холатига якинлашмади. Машкни бажариш шиддат ва хажм меъёрларини белгилаши-мизга шу курсаткичлар асос булди.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 3 июндаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чо-ра-тадбирлари туфисида"™ ПК-3031 сон Карори.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 16 март-даги "Футболни янада ривожлантириш чора-тадбирлари ^рисида"ги ПК-3610-сон Карори.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 4 декабрдаги "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлако янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тyFрисида"ги ПФ-5887-сон Фармони.
4. Абидов Ш.У. Футболчилар машFулотларини режалаштиришда ёшга оид хусусиятлар. Услубий кулланма. Чирчик, 2020.-Б. 12-22.
5. Бойбобоев Б.Г. Жисмоний тарбия дарсларида 11-14 ёшли у^ил болалар учун нагрузкани меъёрлаш. Автореф. дисс. п.ф.н - Тошкент. 1999. - 54 б;
СМ
см о см
го га
0 ^
ю
1
с го
Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
6. Годик М.А. Средства тренировки футболистов//Фан спортга. - ривожлантириш: Укув кулланма. Тошкент, 2005. - 176 б.
2007. - №1. - С. 29-32.
7. Годик М.А. Совершенствование координационных способностей // Современная система спортивной подготовки. М.:«СААМ», 1995.-С.187-194.
8. Гончарова О.В. Ёш спортчиларнинг жисмоний кобилиятларини
Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)
Б.А. ИШИМОВ1
9. Игамбердиев О.Р. Умумтаълим мактабларидаги 11-12 ёшли укувчиларни футбол билан шуруллантириш оркали жисмоний тайёргар-лигини ошириш. Автореф. дисс. п.ф.б.ф.д (PhD) - Чирчик. 2022. - 58 б;
10. Кузнецов А.А. Футбол - настольная книга детского тренера. М: Олимпик-человек. 2о08. - 72 с.
Катта укитувчи Ё.Т. ХАМДАМОВА1
Укитувчи
Ш.Х. ШАМСИДДИНОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт ^университета Чирчик шахри, Узбекистон
Муаллиф билан ботланиш учун:
БРАСС УСУАИДА СУЗУВЧИААРНИНГ КУЧ ТАЙЁРГАРАИГИНИ РИВОЖААНТИРИШ САМАРАДОРАИГИ
Аннотация
Annotation
В данной статье рассматривается вопрос совершенствования методики развития силовой подготовленности ног юношей пловцов брассистов в программе тренировок.
Ключевые слова: Контрольные тесты, способ брасс, экспериментальная группа, контрольная группа, педагогический анализ.
Ушбу маколада усмир ёшидаги сузувчиларнинг брасс усулидаги машггулотлар дастурига оёк кучи тайёргарлигини ривожлантириш услубиятини такомиллаштириш масаласи ёритилиб берилган.
Калит сузлар: назорат тестлари, брасс усули, тажриба гуруци, назорат гуруци, педагогик кузатув.
In this article, the methodology for the development of strength readiness among young men specializing in swimming training has been improved and introduced.
Key words: wntrol tests, way breaststroke, experimental group, control group, pedagogical observation.
CM CM О CM
ГО
та t
0 Q.
w
1
Долзарблиги. Хрзирги кунда жамиятнинг ижтимоий ва иктисодий эхтиёжларини хисобга олган холда мактаб укувчиларининг жисмоний тарбиясига оид муаммолар кескин юзага кела бошлади. Усиб келаётган авлоднинг жисмоний тарбияси тизимидаги долзарб вазифалар соглом турмуш тарзини шакллантиришни, харакатлар фаоллигини ошириш, согликди мустахкамлаш хамда харакат имкониятларини ривожлантириш учун сама-рали услуб ва воситаларни ишлаб чикиш ва уларни амалда куллашни уз ичига олмокда. Жахондаги хар кайси мамлакатнинг эртанги куни, келажак тараккиёти биринчи галда уз халкининг, ёшларининг жисмоний ва маънавий камолоти билан улчанади. Хрзирда давлатлар уртасидаги узаро мусобака, куч кудратини намоён этиш беллашуви, асосан, жисмоний тарбия сохасида мухим ахамият касб этмокда.
Спорт ахоли саломатлигини мустахкамлаш, ёш авлодни соглом ва баркамол этиб тарбиялаш оркали жамиятда соглом турмуш тарзини карор топтира-ди. Турли касалликлар, ёшлар уртасида зарарли одатларнинг олдини олади. Спорт юксак маданият, ватанпарварлик туйгуларини шакллантиришда хам мухим урин тутади. Бу сохада эришилган ютуклар мамлакатни дунёга танитади, барча юртдошларга гурур-ифтихор багишлайди. Мамлакатимизда спорт турлари буйича спорт захираси ва юксак махоратли спортчиларни тайёрлаш, спорти турлари буйича бо-лалар тренерларини тайёрлаш, спорт муассасалари тренерлари ва ходимларини моддий рагбатлантириш тизимини такомиллаштириш масалаларига алохида ахамият берилмокда.
Ёш сузувчиларнинг куч таёргарлиги сузишнинг асосий омилларидан бири хисобланади. Махсус куч тайёргарлигига йуналтирилган хар - хил машгулот воситалари сезиларли даражада асосий малаканинг харакатлар тизимига таъсир курсатади. Юкоридаги фикрларни умумлаштирган холда тезкор-куч спорт турларида сузувчиларнинг куч харакат кобилияти шакланишининг методологик асослари хусусиятла-рини тадкик килиш спортда мухим хаётий масала-ларни хал килишда муайян касб этади деб хулоса килиш мумкин. Бизнинг тадкикотимизда брасс усулида сузувчиларни оёк кучи кобилиятини ривожлантириш, машгулотларни тугри ташкил этилган жараёнинигина кузатамиз. Педагогик тадкикот натижалари шуни тасдикладики, биз томонимиздан ишлаб чикилган машклар брасс усулида сузувчилар-ни хар томонлама тайёрлаши, яъни сузувчиларнинг назарий, техник ва жисмоний тайёргарлигини се-зиларли даражада яхшилашга ва бу унинг махсус иш харакатчанлик курсаткичларини оширишни таъминлайди.
Тадкикот максади. Брасс усулида сузувчиларнинг оёк кучини махсус машклар оркали ривожлантириш-дан иборат.
Тадкикот вазифалари.
Тадкикот давомида олдимизга куйилган максадга эришиш учун куйидаги вазифалар белгилаб олинди:
1. Брасс усулида сузувчиларнинг оёк кучи кур-саткичларини аниклашда назорат тестларини танлаб олиш;
2. Танлаб олинган тест назорати асосида сузувчи-