Научная статья на тему 'Why foreign firms forsake franchises'

Why foreign firms forsake franchises Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
136
27
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СТАЛКИВАТЬСЯ С ТРУДНОСТЯМИ / РАЗВИВАТЬ БИЗНЕС / ПРЕОДОЛЕВАТЬ ИСПЫТАНИЯ / ПОЛУЧЕНИЕ КРЕДИТА / НЕПРЕДСКАЗУЕМОСТЬ ЭКОНОМИКИ / СЕТЬ ФРАНШИЗ / ПРОДВИГАТЬСЯ НА РЫНКЕ / TO FACE DIFFICULTIES / TO DEVELOP BUSINESS / TO OVERCOME CHALLENGES / TO OBTAIN A CREDIT / UNPREDICTABILITY OF ECONOMY / CHAIN OF FRANCHISES / TO PROMOTE AT THE MARKET

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Blajina M.

This article is devoted to the problem of franchising in Russia. The article informs about difficulties, which face foreign companies developing their business in our country. Doing business in franchising foreign companies have to overcome some challenges such as: obtain a credit, unpredictability of the economy and so on. But in spite of all these difficulties many foreign companies and Russian ones set up franchising in Russia and promote themselves at the Russian market, but never the less some companies forsake franchises and leave Russian market.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Why foreign firms forsake franchises»

ПОЧЕМУ ИНОСТРАННЫЕ ФИРМЫ ОСТАВЛЯЮТ ФРАНШИЗЫ

Блажина М.Г., зав. каф. Иностранных языков Московской академии предпринимательства при Правительстве Москвы

Данная статья посвящена проблемам франчайзинга в России. В статье говорится о трудностях, с которыми сталкиваются иностранные компании, развивая свой бизнес в нашей стране. Занимаясь франшизой в России, иностранные фирмы преодолевают ряд испытаний, связанных с получением кредита, непредсказуемость развития российской экономики и т. д. Но, не смотря на трудности, многие компании, как иностранные, так и русские отрывают сеть франшиз в России и успешно продвигаются на российском рынке, и, тем не менее, есть ряд компаний, которые покидают российский рынок.

Ключевые слова: сталкиваться с трудностями, развивать бизнес, преодолевать испытания, получение кредита, непредсказуемость экономики, сеть франшиз, продвигаться на рынке.

WHY FOREIGN FIRMS FORSAKE FRANCHISES

Blajina M., Head of Dept. of Foreign languages of Moscow Business academy in association with the Moscow Government

This article is devoted to the problem of franchising in Russia. The article informs about difficulties, which face foreign companies developing their business in our country. Doing business in franchising foreign companies have to overcome some challenges such as: obtain a credit, unpredictability of the economy and so on. But in spite of all these difficulties many foreign companies and Russian ones set up franchising in Russia and promote themselves at the Russian market .but never the less some companies forsake franchises and leave Russian market.

Keywords: to face difficulties, to develop business, to overcome challenges, to obtain a credit, unpredictability of economy, chain of franchises, to promote at the market.

About 15 companies have started to manage outlets on their own in the past two years.

Christopher Wynne, an American living in Moscow for the last 10 years, who is chief executive of Papa John's Russia, a local franchisee of the U.S. pizza delivery chain, said his company faces many problems, including bureaucracy and high interest rates.

Doing business in Russia is somewhere between sport and war every day. You have to face a lot of challenges.

These problems, however, are typical for most franchises operating in Russia and result in some foreign companies giving up franchising in order to run their operations directly.

Foreigners are cautious about the political and economic situation in Russia. The franchising scheme requires stability and predictability of the economy, head of the trade real estate department at Penny Lane Realty.

It is also not that easy to get a loan to open a new chain because interest rates are high compared with other countries.

Annual interest rates for a franchisee seeking a loan in France and Britain are 4 percent and 7 percent, respectively, while the rate in Russia reaches 18 percent a year.

One of the best ways for small businesses to grow in the West is with debt. You can get long-term cheap financing for small businesses in Europe or America, but here it's very difficult.

But while Wynne's firm is doing well, with 20 restaurants operating in Moscow and two in Siberia, Mogila said about 15 foreign companies have refused to prolong their agreements with local partners over the last couple of years and have started to manage their outlets by themselves.

A stable trend has appeared in the retail real estate market as many companies are considering the opportunity of working independently today.

Growing sales in the local market result in foreign companies seeking to work independently in order to retain control over the brand.

Such firms include German denim brand Mustang, which opened a subsidiary in Moscow in 2009 after its contract expired with local distributor Jeans Symphony. The company was in charge of Mustang's local supplies and developing the brand's franchising program locally.

Although Mustang, which currently has 19 stores in Russia, was satisfied with its local partner's work, the jeans maker decided «to take our business to the next level.

We actually repeated the experience of many Western brands in Russia who initially test the water by working with a local distributor and subsequently move on to open their own companies in Russia.

At the same time, other foreign fashion retailers like Mango, Promod and New Yorker prefer to develop corporate stores along with the franchising program, said the head of a Russian franchisee of a European fashion brand.

«To cancel an agreement with a franchisee means to lose everything. No one rejects his partners." It is much easier to work with a local partner, which has market knowledge.

Companies that cancel franchising agreements have to either buy out their stores from a local partner and then deliver on all the obligations with shopping centers, or close them.

According to Fashion Consulting Group, a market researcher, working independently provides a number of advantages for foreign companies that are not involved in the distributors' competition and can implement brand development strategies and reduce expenses that inevitably arise from working with an agent.

On the other hand, the «unpredictability of the market» and need to make operative decisions without having the opportunity to rely on a local partner with market knowledge involve certain risks.

Although launching a franchising program is more convenient because a franchisee bears the major expenses, directly managing stores ensures that advertising budgets are spent properly and foreign firms' corporate standards met.

Some local franchisees fail to meet corporate standards, which results in foreign firms canceling franchising agreements.

Foreign firms are used to working in line with high standards, while a store in some regional town doesn't always meet these standards due to the poor infrastructure and low cultural level.

Wynne, of Papa John's Russia come to Russia every month to check whether the franchisee is meeting corporate standards, which range from the ingredients used to prepare pizza to the way the staff dresses and the restaurants are designed.

Another possible reason for giving up the franchising scheme is that some franchisees violate agreements. Some local partners «start taking the business as their own and cease to pay royalties.»

One recent example is Israel's fashion retailer Castro Model, which canceled its agreement with Russian franchisee Plaza Group earlier this year, saying the firm had repeatedly violated the conditions of the agreement.

Both Castro Model and Plaza Group declined to comment on the issue last week.

The Israeli company also demanded that the franchisee close the three local stores operating under the Castro brand, Retailer.ru reported, citing Castro.

However, the Castro stores in Mega Belaya Dacha shopping center in Moscow, as well as two others — in Volgograd and Yekaterinburg — appeared to be working when contacted last week.

The store managers declined to comment on the issue.

According to Penny Lane Realty, only 40 percent of the domestic franchise market belongs to U.S. and European brands, while the rest are domestic chains.

Among recent entrants that have come to Russia's franchise market over the last two years are Dunkin' Donuts, Cinnabon, GAP, Wendy's and Victoria's Secret.

Despite the challenges, many companies - foreign and domestic -are opening franchising chains in Russia, with the number of local franchisees having increased 30 percent over the last year.

It is rather difficult for a foreign company to manage its stores remotely and handle logistics without a local partner.

As a rule, managing a few stores is not a problem, but if a well-known brand is expanding its business in Russia, it's very difficult to cover the country's territory with its remote cities like Vladivostok or Khabarovsk without a franchising program.

Wendy's, one of the world's largest fast-food chains, which opened its first restaurant in Moscow earlier this year and plans to launch at least 180 locations across the country, said the franchising model «has proven effective» for the company. Wendy's are predominately using a franchise business model as we expand the Wendy's brand in key markets around the world.

The company's Russian franchisee, Wenrus Restaurant Group, has good restaurant experience and market knowledge.

However, Wendy's biggest rival McDonald's, which is represented

by franchisees at about 80 percent of its outlets around the world, still owns and directly manages the nearly 300 restaurants it has set up across the country in the 20 years it has been operating in Russia.

It's important for the company to create a strong operational base and effective logistics before we start developing franchising in Russia.

Литература:

1. Appleyard J., Field G. International Economics. - 2nd Edition. N. Y: Irwin, 1996.

2. Ethier Wilfred J., Modern International Economics - 3nd Edition. N. Y.; W. W. Norton & Company, 2009.

3. Kenen P. B., The International Economy. - London: Prentice Hall International, 1989.

4. С. А. Шевелева. English on Economics., ЮНИТИ, 2004.

5. http://www. WTO.org.

6. http://www.EC.org.

СТРАТЕГИЧЕСКИЕ НАПРАВЛЕНИЯ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ПОТЕНЦИАЛА ТУРИСТСКО-РЕКРЕАЦИОННЫХ ТЕРРИТОРИЙ

Хлебников С.С., аспирант ФГБОУ ВПО «Сочинский государственный университет»

В статье рассмотрены основы развития туристско-рекреационных территорий на основе использования ресурсного потенциала. Определена роль организационно-экономического регулирования с помощью финансово-экономических, организационных, управленческих, технико-технологических и законодательных рычагов в развитии туристско-рекреационных территорий.

Ключевые слова: туристско-рекреационная территория; туристско-рекреационный потенциал; социально-экономическая оценка; при-родно-ресурсный потенциал.

STRATEGIC DIRECTIONS OF UTILIZATION OF TOURIST-RECREATIONAL

TERRITORIES' POTENTIAL

Khlebnikov S., postgraduate student of Sochi State University

The fundamentals of tourist-recreational territories' development based on the utilization of resource potential were discussed in the article. The role of economic-organizing regulation with financial and economic, organizational, administrative, technical and technological, legislative key factors in the development of tourist-recreational territories was determined.

Keywords: tourist-recreational territory; tourist-recreational potential; socio-economic assessment; potential of natural resources.

Как показывают исследования, определяющая роль в развитии туристско-рекреационных территорий на основе использования ресурсного потенциала принадлежит организационно-экономическом регулированию с помощью финансово-экономических, организационных, управленческих, технико-технологических и законодательных рычагов, каждый из которых имеет свои особенности и является составной частью механизма совершенствования использования ресурсного потенциала региона. Механизм организационно-экономического характера, как совокупность взаимосвязанных методов, средств, форм управления, организационных структур влияния всех органов власти на развитие и использование ресурсной базы туристско-рекреационной территории и его реализация обеспечивают эффективное использование имеющихся ресурсов и устранения их нерационального использования (рис. 1) [1].

Экономические рычаги предусматривают меры производственного, финансового, инвестиционно-инновационного характера. Финансовые рычаги повышения эффективности использования ресурсного потенциала, которые реализуются через финансовую и кредитную политику, налоговую систему, рыночные механизмы цен, а также элементами государственного регулирования цен и налогов, объединяя хозяйственные и финансовые процессы и связи, является еще недостаточно эффективными[2]. Организационные рычаги с помощью совершенствования структуры управления, разработки соответствующих региональных программ, положений и инструкций позволяют рационализировать использование имеющихся ресурсов при формировании туристско-рекреационного ком-плекса[3].

Существенным рычагом повышения уровня использования ресурсного потенциала является реорганизация системы управления этим процессом, стратегия которого направлена на перспективу и требует в процессе реализации учета значительного количества взаимосвязанных факторов природной среды и общества[4]. Однако, законодательные рычаги, которые обеспечивают соблюдение действующего законодательства и нормативно-правовых актов регио-

нального уровня, при имеющемся ресурсном потенциале туристс-ко-рекреационной территории в большинстве случаев являются несовершенными, поскольку не учитывают специфику именно ту-ристско-рекреационной деятельности, природопользования и взаимодействия с местным сообществом на уровне экономических интересов. С целью активизации хозяйственной деятельности целесообразно создание центра регионального развития и единого межведомственного регионального кадастрового центра ресурсов и их пользователей.

Технико-технологические рычаги являются пропорциональным сочетанием отдельных технических средств и инфраструктурных инженерных сооружений, необходимых для эксплуатации природ-но-ресурсного потенциала, а также непосредственного оказания туристско-рекреационных услуг и сопутствующего обслуживания туристов[5]. В этой связи необходимо решение значительного спектра технико-технологических проблем регулирования антропогенного воздействия, в частности, ограничение природопользования и возобновление ресурсного потенциала, соблюдение принципов градостроительной политики и архитектурных решений, ограничение на загрязнение окружающей среды, обеспечение безопасности посетителей и т.д. Кроме того, решение данных вопросов может быть увязано с получением права на ведение деятельности или использования объектов в туристских целях.

Для более полной реализации организационно-экономического механизма совершенствования использования основных компонентов совокупного потенциала требуется усиление инвестиционно-инновационного вектора и маркетинговой направленности развития территориального туристско-рекреационного комплекса[6], в основу которых должны быть положены принципы предельной эффективности инвестирования, комплексной оценки капиталовложений, изначальной свободы в выборе объектов инвестирования, адекватных затрат, мультипликатора, прогрессивной специализации, пропорциональности, долевой принцип инвестирования и т.д.

Активизация освоения ресурсного потенциала туристско-рек-

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.