Научная статья на тему 'Талабаларда инглиз тилидаги ёзма нутқ компетенциясини шакллантиришнинг педагогик ва дидактик омиллари'

Талабаларда инглиз тилидаги ёзма нутқ компетенциясини шакллантиришнинг педагогик ва дидактик омиллари Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
294
131
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
компетенция / коммуникатив компетенция / шакллантириш / омиллар / ёзма нутқ / педагогик / дидактик / тил воситалари / нотехник ва техник воситалар / компетенция / коммуникативная компетенция / формирование / факторы / письменная речь / педагогический / дидактический / языковые средства / технические и нетехнические средства.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Алимов Ф. Ш.

Мақолада компетенциявий ёндашув ва у билан боғлиқ турли атамалар ўрганиб таҳлил қилинади. Коммуникатив компетенция ва унинг таркибий қисмларидан нофилологик факультет талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутқ компетенциясини шакллантиришда фойдаланиш мумкин бўлган педагогик ва дидактик омиллар хусусида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПЕДАГОГО-ДИДАКТИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПИСЬМЕННО-РЕЧЕВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

В статье анализируются «компетентивный» подход в образовании и различные термины, связанные с этим подходом. Рассматриваются также вопросы использованния данного коммуникативного подхода в формировании письменной речевой компетенции студентов нефилологического факультета при изучении английского языка; педагогические и дидактические факторы, влияющие на формирование данной компетенции.

Текст научной работы на тему «Талабаларда инглиз тилидаги ёзма нутқ компетенциясини шакллантиришнинг педагогик ва дидактик омиллари»

V_/

Алимов Ф.Ш.,

Андижон давлат университети илмий тадк,ик,отчиси

ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИДАГИ ЁЗМА НУЦ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ВА ДИДАКТИК ОМИЛЛАРИ

АЛИМОВ Ф.Ш. ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИДАГИ ЁЗМА НУТК, КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ВА ДИДАКТИК ОМИЛЛАРИ

Маколада компетенциявий ёндашув ва у билан боFлик турли атамалар урганиб тах,лил килинади. Коммуникатив компетенция ва унинг таркибий кисмларидан нофилологик факультет талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутк компетенциясини шакллантиришда фойдала-ниш мумкин булган педагогик ва дидактик омиллар хусусида фикр юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: компетенция, коммуникатив компетенция, шакллантириш, омиллар, ёзма нутк, педагогик, дидактик, тил воситалари, нотехник ва техник воситалар.

АЛИМОВ Ф.Ш. ПЕДАГОГО-ДИДАКТИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПИСЬМЕННО-РЕЧЕВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

В статье анализируются «компетентивный» подход в образовании и различные термины, связанные с этим подходом. Рассматриваются также вопросы использованния данного коммуникативного подхода в формировании письменной речевой компетенции студентов нефилологического факультета при изучении английского языка; педагогические и дидактические факторы, влияющие на формирование данной компетенции.

Ключевые слова и понятия: компетенция, коммуникативная компетенция, формирование, факторы, письменная речь, педагогический, дидактический, языковые средства, технические и нетехнические средства.

ALIMOV F.SH. PEDAGOGICAL AND DIDACTIC FACTORS OF FORMING WRITTEN SPEECH COMPETENCE OF THE STUDENTS IN ENGLISH

The article deals with the analysis of competentive approach in education and a number of terms relating to the word «competence». The author of the article proposes to implement pedagogical and didactic factors in forming written-speech competence of the non-philological faculty students learning English.

Keywords: competence, communicative competence, forming, factors, written speech, pedagogical, didactic, language means, technical, non-technical means.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1

Бугунги кунда таълимда компетенциявий ёндашувни цул-лашга жиддий эътибор царатилмоцда. Лингвистик ва методик адабиётларда компетенция тушунчасининг кенг тар-моцли эканлиги таъкидланмоцда.

Маълумки, «компетенция» атамаси илк бор Н.Хомский1 томонидан кулланилган булиб, у тил тизими х,акидаги билимларга эга булишни, яъни лаёкатлиликни ифодаловчи «лингвистик компетенция» маъносида ишлатила бошла-ган. Аммо бу тилни реал нуткий вазиятларда куллай олиш лаёкатини ифодаламаган.

Методик адабиётларда «компетенция» атамаси билан боFлик куплаб атамаларни учра-тиш мумкин: лингвистик компетенция, дис-курсив компетенция, прагматик компетенция, коммуникатив компетенция, стратегик компетенция, ижтимоий маданий компетенция ва х,оказо кабилар. Т.В.Хильченко2 ушбу компе-тенциялар каторига касбий компетенцияни х,ам кушишни таклиф килади.

Лингвистик компетенция лексик бирликлар ва грамматик коидалардан фойдалана билиш лаёкатини х,исобга олса, дискурсив компетенция ёзма матн х,осил килиш ва уни интерпретация кила билиш лаёкатини уз ичига олади.

Прагматик компетенция нуткий мулокотни куйилган ёки кузланган максадга мос ташкил кила билиш ва керакли ахборотни олиш ёки беришда тил воситаларидан туFри фойдалана билиш лаёкатини билдирса, стратегик компетенция мулокот жараёнида келиб чикадиган кийинчиликларда нуткий вазиятга тегишли узгартиришлар киритиш оркали мушкул вази-ятдан чикиб кетиш лаёкатини ифодалайди3. Бундай х,олатда нуткий фаолият иштирокчиси, суз маъносини контексдан англаб олиш ва нотуFри ишлатилган тил воситаларини фах,млаб туFри вариантни аниклай билиш куникмаларига, шунингдек, зарур булганда

1 Кудряшова, О.В. Компоненты коммуникативной компетенции при обучении письменной речи. // «Вестник ЮУрГУ», 2007, № 15.

2 Хильченко Т.В. Организационные формы самостоятельной учебной деятельности студентов по совершенствованию иноязычной письменной речи. // Теория и практика развития современного высшего профессионального образования: материалы междунар. науч.-практ. конф. - Шадринск, 2006. Ч. 2. -С. 139-142.

3 Саттаров Т. Булажак чет тил укитувчисининг услу-бий омилкорлигини шакллантириш технологияси. - Т.: ТДЮИ нашриёти, 2003. -47-б.

ёзма (ёки оFзаки) контекстни истак-хох,иш ва маъно-мазмунига кура узгартира олиш мала-каларига х,ам эга булиши талаб этилади.

Ижтимоий-маданий компетенция мулокот мавзуси, нуткий вазиятларни танлай билиш, талабаларни тили урганилаётган мамлакат ма-данияти билан таништиришда уларда узга ма-даният ва ушбу маданият сох,иби билан булган нуткий мулокотда толерантлик (баFрикенглик) лаёкатига эга булишни назарда тутади.

Ушбу айтилганларнинг барчаси коммуни-катив компетенциянинг таркибий кисмлари х,исобланади. Шунинг учун х,ам талабаларда инглиз тилидаги ёзма компетенцияни шакл-лантиришда коммуникатив компетенциянинг юкорида кайд этилган компонентларини х,ам х,исобга олган х,олда ёзма нуткий компетенци-ясини шакллантириш максадга мувофик, чун-ки улар уртасидаги боFликлик нофилологик факультет талабаларининг урганилаётган чет тилдаги касбий компетенциясини шакл-лантиришга х,ам ижобий таъсир этади.

Биз Т.В.Хильченконинг касбий компетенция х,акидаги фикрига кушилган х,олда нофилологик факультет талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутк компетенциясини шакллан-тиришда уларнинг касбга доир ёзма нуткий компетенциясини шакллантиришга х,ам алох,ида эътибор каратмок лозим, деб уйлаймиз. Бу нофилологик факультет талабаларининг булFуси касбларига хос булган ёзма матнлар, ахборотлар тайёрлашдаги ва чет тилдаги ёзма манбалардан уз касбларига оид керакли ахборотни олишдаги лаёкатларини белгилаб беради. Кимё-биология факультети талабаларининг ёзма нутк компетенциясини шакллантиришнинг педагогик омиллари х,аки-да суз юритганда тил урганувчиларнинг ёши, ёзма нутк жараёнидаги креативлиги, урганилаётган чет тилини уларнинг келгуси касбий фаолиятларида тутган урни каби омилларни мисол килиб келтириш мумкин.

Билимларни узлаштириш осон иш эмас, бунда укитувчи билим бериш билангина чега-раланмасдан тарбиявий масалалар билан х,ам

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1

шуFуллaниши тaлaб этилaди. Бу нaфaк1aт бoFчa, мaктaб, aкaдeмик лицeй шapoитидa, бaлки кoллeж вa oлий тaълим муaccacaлapидa хaм oлиб бopилиши лoзим. Инcoн жaмиятнинг биp бyлaги, дeмaк жaмиятдaги yзгapишлap, ижтимoий хoлaт шaхc тapбияcигa тaъcиp эт-мacдaн кoлмaйди. Тaълим-тapбия жapaёни-нинг мapкaзидa х^м инcoн шaхcи вa уни x,ap тoмoнлaмa кaмoлгa eтгaн шaхc cифaтидa тap-биялaш мacaлacи туpaди.

Мaълумки, бapкaмoл aвлoдни тapбиялaш, ундa иншний, aхлoкий хиcлaтлapни шaкллaн-тиpишдa пeдaгoгик oмиллap: шaхcнинг xapa^ тepи, кизикиши, тил ypгaнишгa кoбилияти, УЗИНИНГ кeлaжaкдaги кacбигa бyлгaн мунoca-бaти ^би oмиллap индивидуaл хиcoблaниб, у туpли шaхcлapдa туpличa шaкллaнгaн булиши мумкин. Тaлaбaлapнинг инглиз тилидaги ёзмa нутк кoмпeтeнцияcини шaкллaнтиpишдa ушбу oмиллap хaм хиcoбгa oлинмoFи лoзим, 3epo тaлaбaлapнинг хapaктepи, кoбилияти, инглиз тилидaги oFзaки вa ёзмa нутккa бyлгaн мунo-caбaти туpличaдиp. Бу эca Укитувчидaн пeдa-гoгик мaхopaтни, яъни тaлaбaлapнинг индиви-дуaл хуcуcиятлapини хиcoбгa oлиб тoпшиpик, кypcaтмa вa мacлaхaтлap бepишни, шунинг-дeк, ёзмa aхбopoтлap тaйёpлaш билaн бoFлик тoпшиpиклap бepишдa тaлaбaлapнинг кизи-кишлapи, кoбилятлapини хиcoбгa oлишни вa шундaн кeлиб чикиб тaълим уcуллapи хaмдa шaкллapини тaнлaшни тaлaб килaди.

Укиб ypгaниш жapaёнидa тaлaбaлapни фaoллaштиpиш хaмишa мухим poль yйнaгaн. Фaoллaштиpишнинг нaмoён булиш шaкллapи туpличaдиp. Улap тaлaбaлapнинг биp-биpлapи, укитувчи билaн бyлгaн мунocaбaтлapидa, уз кacбигa мунocaбaтидa, укитувчи тoмoнидaн бepилгaн тoпшиpиклapни бaжapишдa ^и-нaди. Укитувчи тaълим жapaёнини тaшкил килишдa тaлaбaлapнинг фaoллaшувини, нaзa-pий вa aмaлий жихaтлapини ypгaниб чикиши зapуp. Бу эca тaлaбaлap укув мaтepиaли уеги-дa ишлaшининг туpли уcуллapини ишлaб чикишгa ёpдaм бepaди. Мacaлaн, мaктуб ёзишни тaлaбaлapни фaoллaштиpиш уcуллa-pидaн биpи дeйиш мумкин. Нутк нaмунaлap вa зapуpий лeкcикaни тaнлaшдa эпиcтoляp (мaктубий) i^ai^am ёзмa нутккa xoc муoмaлa ифoдacи тaбpик, миннaтдopчилик билдиpиш, xaтни якунлaш кaбилapгa дoиp нуткий нaму-нaлapни укитувчи тoмoнидaн кeлтиpиб

утилиши ypгaнилaётгaн чeт тилидa мaктуб ёзишгa ниcбaтaн кизикиш уЙFoтиши вa тил Уpгaнувчилapни фaoллaштиpиши мумкин1.

Ёш oмили пeдaгoгик oмиллap ичидa энг мухими хиcoблaнaди, чунки туpли ёш 6oc-кичлapидa чeт тилни ypгaнишгa бyлгaн кизикиш, иcтaк-xoхиш, ypгaнишдaн кyзлaнгaн мaкcaд, шунин^к, ёзув вa ёзмa нутк кyникмa, мaлaкaлapини шaкллaнтиpиш уcул хaмдa мe-тoдлapи, укув жapaёнини тaшкил килиш шшкл-лapи, ёзув вa ёзмa нутккa Уpгaтиш вocитaлapи туpличa бyлaди. Булap куп хoллapдa тил ypTa-нувчининг ёшидaн кeлиб чикиб aниклaнaди. Мacaлaн, кичик ёшдaги, яъни мaктaб ёшидaги чeт тил ypгaнувчилap кyпpoк Укигaн ёки эшит-гaн axбopoтни кaйтapиб ёзишгa xapaкaт килaдилap вa шунгa мoйил бyлaдилap. Тaлa-бaлap эca Укигaн ёки эшитгaнлapини aввaл ту-шуниб oлиб, cyнг ёзиш^ хapaкaт килaдилap. Kaттa ёшдaги тил ypгaнувчилap эшитгaн ёки Укигaн мaтнни мexaник paвишдa тaкpopлaшни эмac, бaлки уз cyзлapи билaн, яъни фикpлaб, ижoдий ёндaшгaн хoлдa ёзишгa мoйил бyлa-дилap. Kaттa ёшдaгилapдaги тил ypгaнувчи-лapдa ёзмa axбopoтни уз cyзлapи билaн бaён килишгa бул^н мoйилликдaн фoйдaлaнгaн Xoлдa тaлaбaлapгa эpкин иншo, яъни эcce ёзиш тoпшиpиFини бepиш, ёки билдиpилгaн муaммoнинг eчимини уз фикpлapи acocидa ёзмa paвишдa ифoдaлaш кaби тoпшиpиклapни бepиш мумкин.

^йинги йиллapдa ёзув вa ёзмa нуткни нa-зapий жихaтдaн ypгaнишгa бyлгaн кизикиш opтиб бopмoкдa. Бун^ миcoл килиб Л.Ю.Aкpoмoвa вa Л.Р.Axмeтoвaнинг илмий тaдкикoтлapини кeлтиpиш мумкин. Л.Ю.Aкpo-мoвaнинг илмий тaдкикoт иши Узбeкиcтoндaги тиббиёт инcтитутлapи тaлaбaлapининг pуc ти-лидaги ёзмa нуткини ycтиpишни илмий мaтн-лap acocидa oлиб бopишни тaдкик килишгa бaFишлaнгaн. Л.Р.Axмeтoвaнинг илмий тaдки-Koти эca мутaxaccиcлик фaкультeти бaкaлaв-pиaт вa мaгиcтpaтуpa тaлaбaлapининг ёзмa нуткини ycтиpишни нaзapдa тутaди.

Aйникca, интepнeт тapмoFи opкaли ёзмa фикp билдиpиш имкoнияти кeнгaйгaндaн cyнг, ёзмa нутк бугунги кундaги мулoкoт вocитacи cифaтидa хaм кyпчиликдa rarra кизикиш

1 Жaлoлoв Ж.Ж. Чeт тил укитиш мeтoдикacи. - Т.: «Укитувчи», 2012. -294-б.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2017, 1

yfifOTMOi^a. Аммо, интернет тармоFидан фой-даланувчиларнинг ёзма матнларида ёзувга хамда фикрни стилистик жихатдан тyFри ифо-далашга оид куплаб хатоларни учратиш мум-кин. Бу эса тил урганувчиларда тил воситала-ридан максадга мувофик, тил меъёрларига асосланган холда мантикий фикр билдириш малакаларини етарли даражада шаклланти-рилмаганлигидан далолат беради. Шунинг учун хам ёзув ва ёзма нутк куникма ва малакаларини шакллантиришга дифференциал ён-дашган холда ушбу жараённи боскичма-боскич ташкил килиш максадга мувофик1.

Нофилологик факультетлар талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутк компетенцияси-нинг дидактик омиллари х,акида суз юритган-да, энг аввало, дидактик воситаларнинг функ-цияси, ёзма нуткни устиришга каратилган воситаларнинг таснифи (визуал, аудиолингвал, аудиовизуал) ва улардан максадга кура фой-даланиш методикасини билиш талаб этилади.

Дидактик омилларнинг таълимдаги ижобий роли рад этиб булмайдиган аксиомадир, чун-ки улар билим олиш ва нутк фаолиятига мос куникма ва малакалар х,осил килиш манбаи хисобланади. Уларнинг асосий функцияси ах-борот бериш, укитиш ва назорат килишдир. Дидактик омиллар укув-тарбиявий жараён-нинг энг мухим компонентларидан бири булиб, уларнинг вазифаси талабалар учун кийинчилик тyFдирyвчи укув материалларини узлаштириб олишни осонлаштириш, уларнинг фаоллигини ошириш, фаолиятини бошкариш оркали укув жараёни самарадорлигини оши-ришдан иборат.

Талабаларнинг ёзма нутк компетенциясини шакллантиришда ёрдам берувчи дидактик во-ситалар укув максадидан келиб чикиб, яъни ёзув ёки ёзма нуткка ургатиш максадларига дифференциал ёндашган холда танлаб олини-ши лозим. Агар ёзма нуткка ургатувчи восита-ларни бир комплекс холда оладиган булсак, унинг биринчи кисмини ёзувга ургатувчи дидактик воситалар, иккинчи кисмини эса ёзма нуткка ургатувчи воситалар ташкил килади. Ёзувга ва ёзма нуткка ургатишда фойдалани-ладиган техник воситалар хам шу асосда

1 Алимов Ф.Ш. «Learn writing» (кимё - биология факуль-тети талабалари учун). - Т.: «Академнашр», 2010. -118- б.

таснифланмоFи максадга мувофик. Бундан куриниб турибдики, ёзма нутк компетенция-сини шакллантиришдаги комплекс ёндашув турли имконият, вазифа ва дидактик функция-га эга булиб, у укитувчи ва талабанинг укув жараёнидаги фаолиятини ташкил килишга ёр-дам беради.

Нофилологик факультет талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутк компетенциясини шакллантиришга каратилган илмий излани-шимиз натижасида биз дидактик техник воси-талардан фойдаланишни бир неча боскичга ажратган х,олда урганишни таклиф киламиз.

Биринчи босцич. Ушбу боскичда ёзма ах-борот тайёрлаш вазифаси ва максади баён килинади. Талабаларга маълум бир мавзу юзасидан топшириклар берилади, уларнинг диккатини келиб чикиши мумкин булган ай-рим орфографик коидаларга каратилади, за-рур ^олларда бундай кийинчиликларни наму-навий мисоллар оркали батафсилрок тушун-тириб куйилгани максадга мувофик. Масалан, write-right-rite каби сузларни киёслаб солиш-тириш оркали улардаги орфографик ва талаф-фузи билан боFлик кийинчиликларни талабалар яхширок тушуниб, фарклаб олишни урга-ниб олишади. Бу боскичда талабаларга берил-ган мавзу билан боFлик омоним сузларни бе-риб, уларни ^арфма-^арф айтиб бериши машк килинади. Булар талабаларда орфографик куникмаларни шакллантиришга ёрдам беради. Урганилаётган омоним сузларни талабалар томонидан узлаштириб олинганлик даражаси-ни аниклаш учун уларга «Fill in the blanks by the corresponding words given below» (нукталар урнини куйида берилган сузлардан мосини танлаб тулдиринг) каби топширик-ларни бериш мумкин. Булар индивидуал ва жуфт-жуфт х,олда бажарилиши мумкин. Гурух,-гуру^ булиб ишлаганда эса омоним сузлар ту-ширилиб колдирилган матнлардан фойдала-ниш тавсия этилади. Ушбу топширикларни ба-жаришда компьютер ва тасвирни экранга ту-шириб берувчи техник воситалардан фойда-ланилади.

Иккинчи босцич. Ушбу боскичда берилган мавзуга оид сузлар техник воситалар ёрдами-да намойиш этилади. Масалан, мультимедиа оркали намойиш этилган тасвирлардан мав-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1

зугa oид cyзлap ёpдaмидa Macrep тузишлapи мумкин. Бу aввaл укитувчи paхбapлигидa, кeйинpoк муcтaкил хoлдa бaжapилиши мaк-caдгa мувoфик. Kaлит cyзлapни гaплapдa кул-лaш opкaли лeкcик-гpaммaтик кийинчиликлap бapтapaф килинaди.

Учинчи босцич. Ушбу бocкичдa гaплap Уpтacидaги мaнтикий бoFликликкa эътибop Kapaтилaди. Тaлaбaлap Macrep ёpдaмидa мaв-зугa oид мaтн тузишни мaшк килишaди. Бун-дaй иш туpи тaлaбaлapдa ижoдий фикpлaш, кyникмaлapни шaкллaнтиpиш, укув мaтepиa-лини ёддa caклaб кoлишни ocoнлaштиpиш би-лaн биpгa уз фикpни чeт тилдa paвoн ифoдa-лaй oлиш мaлaкaлapини хaм шaкллaнтиpaди.

Туртинчи босцич. Ушбу бocкичдa тaлaбa-лap бepилгaн мaвзу acocидa yзлapи тузгaн ёзмa мaтнлapни биp-биpлapигa укиб бepaди-лap вa бoшкaлapнинг ёзгaн мaтнлapигa ни^ бaтaн уз фикpлapини билдиpaдилap. Улapнинг фикpлapи ижoбий ёки caлбий булиши мумкин. Мacaлaнинг бундaй куйилиши улapдaги тaнкидий фикpлaш мaлaкaлapини шaкллaнти-pишгa ёpдaм бepaди.

Бешинчи босцич. Ушбу бocкичдa xap биp тaлaбa уз мaтнигa ниcбaтaн билдиpилгaн фикpлapни хиcoбгa oлиб, мaтнни кaйтa ёзиб чи^ди. Бунинг нaтижacидa бaъзaн aввaлги мaтндaн фapк килувчи тaмoмилa янги мaтн тaйёpлaниши хaм мумкин. Бу тaлaбaнинг уз ишигa кaнчaлик ижoдий ёндaшгaнлигигa бoFлик.

Юкopидa кeлтиpилгaн бocкичлap acocидa тaлaбaлapнинг ёзмa нутк кoмпeтeнцияcини шaкллaнтиpиш жapaёнидa укитувчи тaлaбa-лapнинг шaxcий кapaшлapи, эмoциoнaл xo-лaти, ички имкoниятлapи, билим дapaжacи xaкидa кyпpoк мaълумoтгa эгa булиши билaн биp кaтopдa xap биp тaлaбa учун кийинчилик туFдиpгaн xoлaтлapни xaм яxшиpoк билиб oлиш имкoниятигa э^ бyлaди. Бу эca уз нa-вбaтидa Укитувчигa тaлaбaлapдaги индивиду-aл кийинчиликлapни бapтapaф килиш йyллapи вa уcуллapини ишлaб чикишгa ёpдaм бepaди.

Одaтдa ёзувгa ypгaтиш xapфлapни ёзиш^ Уpгaтиш билaн бoшлaнaди. Бу э^ тoвуш-xapф мунocaбaти билaн бoFлик бул^нлиги учун xaм xap икки тилдaги диффepeнциaл вa yxшaш тoмoнлapини тaxлил килишни тaкoзo этaди.

Мacaлaн, инглиз тилидaги «B b» xapфининг кoнфигуpaцияcи вa укилиши (bi:) ypтacидa ac-coциaция xocил килгaндaн cyнг унинг cyздa укилиши [b] кypcaтилиши тaлaб этилaди. Инглиз тилидaги C c, G g, H h, W w, R r ундoшлa-pининг aлфaвит бyйичa тaлaффузи билaн cyз ичидaги тaлaффузи ypтacидaги фapк yзбeк тa-лaбaлapи учун кийинчилик туFдиpaди, чунки C c G g xapфлapи икки хил укилиши эгa: Cc -(k) вa (s); G g- (g) вa (dz).

Aйникca, инглиз тилидaги унли xapфлap yзбeк тaлaбaлapи учун кaттa кийинчиликлap туFдиpaди. Улapнинг aлфaвит бyйичa уки-лишидaн фapкли тypт хил бyFин туpидa туpли-чa тaлaффуз килинaди. Бу эca улapни ёзиб oлишдa xaтoлapни кeлтиpиб чикapaди. Xap икки тилдaги гpaфeмaлapдa yxшaш тoмoнлap aнчaгинa. Aммo шу билaн биp кaтopдa aйpим ундoш xapфлap (W w, R r, U u) вa дигpaфлap (ee, ea, au, oo, ie, ou, oa) ёзувдa кийинчилик кeлтиpиб чикapувчи мaнбa xиcoблaнaди. Инглиз тили xapфлapи билaн улap aнглaтгaн то-вушлap ypтacидaги бoFлaниш accoциaцияcи-нинг тyFpи булиши cyз aкуcтик oбpaзининг тyлa вa aник булишини тaъминлaйди. Xapф вa у aнглaтгaн тoвуш, accoциaциянинг бузилиши э^ cyз aкуcтик oбpaзининг бузилишигa oлиб кeлaди вa xaтoлap кeлиб чикиши^ caбaб бyлaди. Бу, aйникca, дию^нт ёзишдa кaттa axaмиятгa эгa.

Xapфлapнинг Укилишидaги пoлиceмик Ctyp-ли хил укилиш) xуcуcият xaм ёзувдa товуш xapф мунocaбaти acocидaги xaтoлap кeлтиpиб чикapувчи мaнбaдиp. Мacaлaн, лoтин ёзуви^ acocлaнгaн yзбeк aлифбocидa «s» xapфи фaкaт [s] булиб Укилaди, лeкин инглиз тилидaги «s» xapфи [s] (sell, sack), [z] (is, his, bags) ^би икки хил укилиши эга. Унинг [z] булиб укилиши yзбeк тaлaбaлapидa нoтyFpи accoциaцияни кeлтиpиб чикapaди, нaтижaдa тaлaбa «s» xapфининг ypнигa [z] aкуcтик oбpaзигa мoc кeлувчи «z» xapфининг гpaфик oбpaзини ёзиб куйиши мумкин.

Бундaн тaшкapи, инглиз вa yзбeк тили Tpa-фик cиcтeмacидaги cинoнимик xapф бeлгилa-pининг мaвжудлиги xaм xaтoлap кeлтиpиб чикapувчи мaнбa xиcoблaнaди. Мacaлaн, [k] товуши yзбeк тилидa фaкaт Kk xapфи opкaли, лeкин инглиз тилидa эca k, ck, c xapфлapи

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2017, 1

оркали х,ам ифодаланади (kit-cat,, sack). Инглиз тилидаги [Jn] товуши sh, -tion, -sion х,арф бирикмалари (wish, compitition, mission), [tJ] товуши ch, tch (chess, catch) х,арф бирикмалари оркали ифодаланиши х,ам ёзувда бир катор мураккаблиларга сабаб булади.

Ушбу текширувдан маълум булдики, куп-чилик талабаларда ёзма матн хусусида яхлит бир тушунчанинг йуклиги уларнинг ёзма ах-борот тайёрлашларида куплаб кийинчилик-ларнинг келиб чикишига сабаб булмокда. Бу-нинг натижасида нофилологик факультет та-лабалари куйидаги хатоларга йул куймок-далар:

Ёзув билан боглиц хатолар:

• унли х,арфларнинг, диграфларнинг, ай-рим ундош х,арф ва х,арф бирикмаларининг ёзилишини билмасликлари;

• айрим х,арфларнинг укилишидаги полисемик хусусият (уларнинг турлича укилиши) туфайли х,арфларни хато ёзишлари;

• х,арфларнинг акустик образи билан график образи уртасидаги ассоциатив боFланиш натижасида сузларни хато ёзишлари;

• укилмай коладиган х,арф ёки х,арф би-рикмаларини ёзувда тушириб колдиришлари.

Ёзма нутц билан боглиц хатолар:

• матнни маъно билан боFлик кисмларига ажрата олмаслик;

• билдирилган фикрни давом эттира олмаслик;

• матндаги гаплар уртасида мантикий боFликликнинг йуклиги;

• расмни тасвирлашда изчилликнинг йук-лиги;

• калит сузлар ёрдамида матн тузишда гапларни мазмунан боFлай олмаслик1.

Нофилологик укув юртлари талабаларининг инглиз тилидаги ёзма нутк куникмаларини шакллантириш ва устириш

1 Алимов Ф. Effective ways of improving the written speech skills of the non-philological faculty students/ Eastern European Scientific Journal. № 3. www.Auris-Verlag.de Germany.2016. P. 156-158.

куйидагича ташкил килинса укитиш самара-дорлиги ошиши мумкин2:

• ёзма нутк куникмаларини шакллантириш ва устиришни урганилаётган чет тилдаги ёзув (орфографик) куникмалари асосида шакллан-тириш;

• назариёт ва амалиёт бирлиги тамойили-га амал килиш;

• ёзма нутк куникмаларини шаклланти-ришда талаба шахснинг ички психологик им-кониятларига суяниш;

• ёзма нутк куникмаларини шаклланти-ришда С.Ф.Шатилов томонидан ишлаб чикил-ган нуткий куникмалар х,осил килиш боскич-ларига амал килиш;

• х,ар бир боскичга хос булган укув воси-таларини аниклаш ва укитиш усуллари, машклар тизимини ишлаб чикиш;

• талабаларнинг ёзма нутк куникмаларини х,ар бир боскичга мос х,олда ривожлантириб бориш;

• талабаларнинг мустакил ишларини кас-бий йуналтирилганлик асосида ташкил килиш.

Кимё-биология факультети талабаларининг инглиз тилидаги билим даражаси, уларда ёзув ва ёзма нутк куникмаларининг шаклланганлик даражаси ва касбий фаолиятларида инглиз тилининг ах,амиятини кай даражада х,ис килишларини аниклаш максадида тажриба-вий укитишдан олдин назорат иши утказилди.

Олинган натижалардан хулоса килиш мум-кинки, таълим воситаларидан максадга кура туFри фойдаланиб, ёзма нуткни устириш жа-раёни юкорида кайд этилган педагогик ва дидактик омилларни х,исобга олиб ташкил килинса, нофилологик факультет талабалари-нинг ёзма нутк компетенциясини шаклланти-риш самарадорлиги ортади. Талабаларда ёзма нутк компетенциясини шакллантириш уларни фикрлаш, мулох,аза килиш, тах,лил килиш, хулоса чикариш, уз фикрларини изох,лаб бе-ришга ургатишни х,ам уз ичига олади. Талабаларга креативликни (ижодий ёндашувни) та-лаб килувчи ёзма топшириклар бериш оркали уларда ватанпарварлик, уз касбига нисбатан хурмат, мех,натсеварлик хислатларини шакллантириш мумкин.

2 Алимов Ф.Ш. Samples of exercises on improving written speech competence of Uzbek students of non-philological faculties teaching English / European Journal of Research and Reflection in Educational Science. www.idpublications. org Vol.4 № 5 England (UK) 2016. P.67-70.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1

Г ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ 49 У

Адабиётлар руйхати:

1. Кудряшова О.В. Компоненты коммуникативной компетенции при обучении письменной речи. // «Вестник ЮУрГУ», 2007, № 15

2. Хильченко Т.В. Организационные формы самостоятельной учебной деятельности студентов по совершенствованию иноязычной письменной речи. // Теория и практика развития современного высшего профессионального образования: материалы междунар. науч.-практ. конф. - Шадринск, 2006. - Ч. 2. - С. 139-142

3. Саттаров Т. Булажак чет тил укитувчисининг услубий омилкорлигини шаклланти-риш технологияси. - Т., 2003. -47-б.

4. Жалолов Ж.Ж. Чет тил укитиш методикаси. - Т.: «Укитувчи», 2012. -294-б.

5. Алимов Ф.Ш. «Learn writing» (кимё-биология факультети талабалари учун). - Т.: «Академнашр, 2010. -118-б

6. Алимов Ф. Effective ways of improving the written speech skills of the non-philological faculty students/ Eastern European Scientific Journal. № 3. www.Auris-Verlag. de Germany.2016. P. 156-158.

7. Алимов Ф.Ш. Samples of exercises on improving written speech competence of Uzbek students of non-philological faculties teaching English/ European Journal of Research and Reflection in Educational Science. www.idpublications.org Vol.4 № 5 England (UK) 2016. P.67-70.

8. Акрамова Л.Ю. Узбекистондаги тиббиёт институтлари талабаларининг рус тили-даги ёзма нуткини устиришни илмий матнлар асосида олиб боришни тадкик килиш. / Автореферат. Обучение письменной речи на базе научного текста по специальности медицинских вузов Узбекистана. - Т., 2001.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.