Научная статья на тему 'Географическая картина внедрения средств грантов Норвегии, Исландии и Лихтенштейна на территории Литвы через финансовые механизсы «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия»'

Географическая картина внедрения средств грантов Норвегии, Исландии и Лихтенштейна на территории Литвы через финансовые механизсы «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия» Текст научной статьи по специальности «Социальная и экономическая география»

CC BY
133
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
программа "европейское экономическое пространство" / программа "норвегия" / литва / граниты / приоритетные сектора сотрудничества / the "european economic area" programme / the "norway" programme / lithuania / grants / priority sector of cooperation

Аннотация научной статьи по социальной и экономической географии, автор научной работы — Спиряевас Эдуардас

Проведен географический анализ подачи заявок и выделения средств в 2004-2009 гг. грантов по программам «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия» на территории Литвы. Указаны приоритетные сектора сотрудничества в рамках этих грантовых механизмов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article presents a geographic analysis of applying for grants and allocation of funds in the framework of the "European Economic Area" and "Norway" programmes in the territory of Lithuania in 2004-2009. Priority sectors of cooperation are identified.

Текст научной работы на тему «Географическая картина внедрения средств грантов Норвегии, Исландии и Лихтенштейна на территории Литвы через финансовые механизсы «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия»»

УДК: 65.012.6 (474/476)

Э. Спиряевас

ГЕОГРАФИЧЕСКАЯ КАРТИНА ВНЕДРЕНИЯ СРЕДСТВ ГРАНТОВ НОРВЕГИИ, ИСЛАНДИИ И ЛИХТЕНШТЕЙНА НА ТЕРРИТОРИИ ЛИТВЫ ЧЕРЕЗ ФИНАНСОВЫЕ МЕХАНИЗМЫ «ЕВРОПЕЙСКОЕ ЭКОНОМИЧЕСКОЕ ПРОСТРАНСТВО» И «НОРВЕГИЯ»

Проведен географический анализ подачи заявок и выделения средств в 2004—2009 гг. грантов по программам «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия» на территории Литвы. Указаны приоритетные сектора сотрудничества в рамках этих грантовых механизмов.

The article presents a geographic analysis of applying for grants and allocation of funds in the framework of the "European Economic Area " and "Norway" programmes in the territory of Lithuania in 2004-2009. Priority sectors of cooperation are identified.

Ключевые слова: программа «Европейское экономическое пространство», программа «Норвегия», Литва, гранты, приоритетные сектора сотрудничества.

Key words: the "European Economie Area" programme, the "Norway" programme, Lithuania, grants, priority sector of cooperation.

Хотя Норвегия, Исландия и Лихтенштейн не являются членами Европейского союза, эти страны также стараются внести свой вклад в процесс сокращения существующих социально-экономических различий в пределах европейской территории и в особенности в Восточной и Центральной Европе. В связи с расширением Евросоюза и Европейского экономического пространства в 2004 г. Исландия, Норвегия и Лихтенштейн учредили два грантовых механизма, направленные на решение этих задач [3]. Соглашение о Европейском экономическом пространстве (ЕЭП) формирует правовую основу функционирования единого внутреннего рынка для 27 стран-членов Евросоюза и трех государств-членов Европейской ассоциации свободной торговли и Европейского экономического пространства. Соглашение законодательно закрепляет «четыре свободы» передвижения товаров, услуг, людей и капитала для 30 государств-членов ЕЭП. Кроме того, Соглашение предусматривает сотрудничество и по другим важным направлениям, включающим научные исследования и разработки, образование, социальную политику, защиту окружающей среды, охрану прав потребителей, туризм и культуру [1]. Соглашение гарантирует равные права и обязанности в пределах внутреннего рынка для граждан и экономических субъектов стран-участников ЕЭП.

Соглашение устанавливает два вида финансовых механизмов: многосторонний финансовый механизма (Норвегия, Исландия и Лихтен-

штейн) и двусторонний финансовый механизм Норвегии. На период с 2004 по 2009 г. в рамках многостороннего финансового механизма предусмотрено выделение 600 млн евро, а в рамках двустороннего механизма — 567 млн евро, которые могут направляться только в страны, ставшие членами Евросоюза с 2004 г.

Таблица 1

Размещение грантов, выделяемых в рамках программ «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия», в странах Европы

Страна Финансовый механизм программ

«Европейское экономическое пространство» «Норвегия»

Млн евро Доля, % Млн евро Доля, %

Чехия 48,54 8,09 62,37 11,0

Кипр 1,26 0,21 3,40 0,6

Эстония* 10,08 1,68 22,68 4,0

Греция 34,36 5,71 — —

Латвия* 19,74 3,29 34,02 6,0

Литва* 27,00 4,5 40,25 7,1

Венгрия 60,78 10,13 74,28 13,1

Мальта 1,92 0,32 1,70 0,3

Польша* 280,8 46,8 277,83 49,0

Португалия 31,32 5,22 — —

Словакия 32,34 5,39 37,99 6,7

Словения 6,12 1,02 12,47 2,2

Испания 45,84 7,64 — —

Всего 600,00 100,00 567,00 100,00

* Страны региона Балтийского моря.

Источник: Министерство финансов Литвы, 2008 г. URL: http:// www. bin-min.lt/web/binmin/home

Договорами, заключенными с государствами-бенефициарами, установлены следующие приоритетные направления для оказания финансовой поддержки: защита окружающей среды, устойчивое развитие, культурное наследие, человеческие ресурсы, здравоохранение и социальная защита детей, соответствие требованиям, предусматриваемым в связи с вхождением в зону Шенгенского соглашения, региональная политика и приграничные мероприятия, академические исследования, техническая поддержка для соответствия требованиям к вступлению в Евросоюз (Acquis communautaire). Ключевыми критериями, относящимися ко всем проектам, являются обеспечение условий для гендерного равенства, «хорошего управления» и устойчивого развития [4].

В 2005 г. между Литвой и странами Европейской ассоциации свободной торговли подписано соглашение о предоставлении грантов в рамках финансовых инструментов «Европейское экономическое про-

Э. Спиряевас

-

странство» и «Норвегия». Соглашение предусматривает следующие приоритетные секторs сотрудничества для Литвы.

1. Защита окружающей среды (сокращение количества источников загрязнения и развитие возобновляемых энергетических ресурсов).

2. Охрана европейского культурного наследия путем развития системы общественного транспорта и восстановления объектов городской среды.

3. Развитие человеческих ресурсов, в том числе в рамках системы образования и обучения.

4. Здравоохранение и социальная защита детей.

5. Внедрение инициатив, направленных на соответствие требованиям Шенгенского соглашения.

6. Академические исследования.

В Литве проведены два открытых раунда отбора индивидуальных проектных заявок: осенью 2006-го и летом 2008 г. В общей сложности были распределены средства в объеме 51,3 млн евро. Была подана 341 заявка (193 в первом раунде и 148 — во втором). Общий объем запрашиваемых заявителями средств в пять раз превысил объем выделяемых программой. После первого раунда отбора был сформирован «короткий список» из 50 проектов, переданных для оценивания в Министерство финансов Литвы и в Европейскую комиссию для проверки и дальнейшего утверждения странами-донорами. Проекты второго созыва были переданы в Министерство финансов для оценки и дальнейшего утверждения донорами в конце 2008 г. Около 70 % финансирования будет направлено на поддержку проектов в сфере культуры и здравоохранения.

В Латвии с целью финансирования проектов также были проведены две открытые процедуры подачи заявок для распределения грантов на сумму 30,5 млн евро. Общая сумма запрашиваемых средств в рамках заявленных 358 проектов (218 в первом раунде и 140 — во втором) превысила имеющиеся средства в шесть раз. В результате первого раунда для дальнейшего рассмотрения и оценки было отобрано 43 проекта. Национальные «короткие списки» проектов второго раунда отбора готовились в период с сентября по ноябрь 2008 г.

В Эстонии около 23,3 млн евро распределено в рамках процедуры отбора, проведенной в период с 1 июня до 31 августа 2006 г. Общая сумма запрашиваемых в рамках 309 поданных на рассмотрение заявок в 12 раз превысила имеющуюся сумму выделяемых субсидий. После оценки на национальном уровне 35 проектов были направлены в Министерство финансов Эстонии на оценку, а затем в Европейскую комиссию и странам-донорам для проверки и утверждения. К началу сентября 2008 г. в общей сложности 25,7 млн евро было выделено для финансирования 30 эстонских проектов, что составило 82 % от общей суммы, выделенной для Эстонии. Около 85 % средств будут направлены на поддержку проектов в сфере культуры, здравоохранения и экологии.

В Польше в соответствии с национальными приоритетами на конкурс было подано 400 заявок. Около 82 % средств будет направлено на

культурные и экологические проекты, а также проекты, связанные с вступлением в зону Шенгенского соглашения.

Количество подготовленных и одобренных проектных заявок также свидетельствует о межрегиональном неравенстве в пределах Литвы, что подтверждается активностью заявителей (региональных властей, муниципалитетов, организаций общественной сферы, университетов, научно-исследовательских центров и т. д.) и выделением территорий или субрегионов, проявивших наибольшую активность в подготовке заявок и реализации проектов.

Во время первых созывов проектных предложений для выделения грантов в рамках финансовых инструментов «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия» в Литве уровень активности был довольно высок, только небольшие по площади и малонаселенные муниципалитеты не подали проектных заявок (рис. 1).

Рис. 1. Количество поданных заявок на выделение средств в рамках финансовых инструментов «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия» в Литве в первом раунде отбора проектных предложений

Источник: личные материалы автора (2008).

Наибольшую активность в подаче заявок по второму приоритету программы, затрагивающему вопросы охраны европейского культурного наследия, включая развитие системы общественного транспорта и восстановления объектов городской среды, продемонстрировали организации Вильнюса, Каунаса, Западной Литвы, а также Шауляя и Пане-вежиса (рис. 2). Эти районы характеризуются наиболее высокой концентрацией объектов культурного туризма (деревянные усадьбы, церкви) по всей Литве. Принятые к финансированию проектные предложения предполагают инвестиции в реконструкцию объектов и их адаптацию для общественных нужд, например, размещение центров

н

Э. Спиряевас

туризма, центров обучения традиционным направлениям искусства и

ремесел, библиотек, музеев, малых концертных залов.

Рис. 2. Принятые к реализации проекты по второму приоритету программы «Охрана культурного наследия» Источник: личные материалы автора (2008).

В рамках четвертого приоритета, направленного на развитие системы здравоохранения и социального обеспечения детей, были приняты к финансированию заявки, поступившие из муниципалитетов Плунге, Кельме, Радвилишкиса, Таураге, Вилкавишкиса, Укмерге, а также Электреная и Паневежиса (рис. 3). Средства грантов будут направлены на реконструкцию детских домов и больниц, улучшение условий пребывания в них, а также для работы персонала.

Рис. 3. Принятые к реализации проекты по четвертому приоритету программы «Здравоохранение и социальная защита детей»

Источник: личные материалы автора (2008).

Гранты, выделяемые через финансовые механизмы «Европейское экономическое пространство» и «Норвегия», сфокусированы на сокращение разрыва в социально-экономическом развитии между странами и регионами.

Наиболее привлекательными с точки зрения реализации проектов являются приоритеты, затрагивающие вопросы социального развития и охраны культурного наследия. Для стран, расположенных на внешней границе Евросоюза, также особое значение имеют вопросы охраны окружающей среды и инициативы по обеспечению требований вхождения в зону Шенгена. Дополнительную привлекательность программе придает возможность привлечения инвестиций в развитие общественного сектора на безвозмездной основе при довольно низком пороге со-финансирования мероприятий со стороны заявителя (15 %).

Список литературы

1. Central Agency of Project Management, 2008. URL: www. cpva. lt

2. EEA Financial Mechanism and Norwegian Financial Mechanism website. URL: www. eeagrants. org

3. Ministry of Finances of Lithuania, 2008. URL: www. finmin. lt

4. Seminar material on EEA and Norway Grants in Lithuania. In Klaipeda, 17th July, 2006.

Eduardas Spiriajevas

GEOGRAPHIC CONTEXT OF APPLY-I NG FOR GRANTS FROM NORWAY, I CELAND AND LIECHTENSTEIN AND THE USE GRANT MONEY I N LITHUANIA IN THE FRAMEWORK OF THE "EUROPEAN ECONOMIC AREA (EEA)" AND THE "NORWAY"

PROGRAMMES <f>

The article presents a geographic analysis of applying for grants and allocation of funds in the framework of the "European Economic Area " and "Norway" programmes in the territory of Lithuania in 2004-2009. Priority sectors of cooperation are identified.

Key words: the "European Economic Area" programme, the "Norway" programme, Lithuania, grants, priority sector of cooperation.

Though Norway, Iceland and Liechtenstein are not EU countries, they also seek to share the responsibility of reducing socioeconomic disparities on European territory, especially in Eastern and Central Europe. In connection with the EU and EEA enlargement in 2004, Iceland, Norway and Liechtenstein introduced the "Europe Economic Area (EEA)" and "Norway" grant mechanisms [3] aimed at solving the above mentioned problems. The Agreement of the European Economic Area establishes the legislative framework for the single internal market of 27 EU members and three EEA EFTA countries. The agreement guarantees "four freedoms" — the free movement of goods, persons, services and capital — for 30 EEA member states. In addition, the agreement covers co-operation in other important areas such as research and development, education, social policy, environment protection, consumer protection, tourism and culture [1]. The agreement guarantees equal rights and obligations within the internal market for citizens and economic operators in the EEA.

The agreement establishes two types of financial mechanisms: multilateral financial mechanism (Norway, Iceland and Liechtenstein) and bilateral financial mechanism in Norway. In 2004—2009, 600 million euros were allocated in the framework of the multilateral financial mechanism, and 567 million euros in the framework of the bilateral mechanism; these funds can be assigned only to the states that acceded to the EU not earlier than 2004.

The agreements with beneficiary states give priority to the following areas: environment protection, sustainable development, cultural heritage, human resources, healthcare, social protection of children, provided by the requirements of the Schengen acquis, regional policy and cross border cooperation, academic research, technical assistance, in order to meet the EU accession requirements (the Acquis Communautaire). Gender equality, 'good governance' and sustainable development are the core criteria for all projects [4].

Allocation of "EEA" and "Norway" grants in Europe

EEA financial mechanism Norway financial mechanism

2004—2009 2004—2009

Country million euros share in% Country million euros share in%

Czech Rep. 48.54 8.09 Czech Rep. 62.37 11.0

Cyprus 1.26 0.21 Cyprus 3.40 0.6

Estonia* 10.08 1.68 Estonia* 22.68 4.0

Greece 34.36 5.71 Greece - -

Latvia* 19.74 3.29 Latvia* 34.02 6.0

Lithuania* 27.00 4.5 Lithuania* 40.25 7.1

Hungary 60.78 10.13 Hungary 74.28 13.1

Malta 1.92 0.32 Malta 1.70 0.3

Poland* 280.8 46.8 Poland* 277.83 49.0

Portugal 31.32 5.22 Portugal - -

Slovakia 32.34 5.39 Slovakia 37.99 6.7

Slovenia 6.12 1.02 Slovenia 12.47 2.2

Spain 45.84 7.64 Spain - -

Total: 600.00 100.00 Total: 567.00 100.00

* The Baltic Sea Region states.

Source: Ministry of Finance of Lithuania, 2008.

In 2005, Lithuania and the EFTA countries signed an agreement on the implementation of the "EEA" and "Norway" grants that gave priority to the following sectors in Lithuania:

1. environmental protection, the reduction of the number of pollutants and renewable energy source development;

2. European cultural heritage protection by means of public transportation development and the reconstruction of urban areas;

3. human resource development including education and training;

4. healthcare and social protection of children;

5 implementation of the Schengen Acquis initiative, 6 academic research (see the annex) [2].

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Two open rounds of individual project application selection were held in autumn 2006 and summer 2008, which accounted for 51,3 million euros. In total, 341 applications were submitted, of which 193 in the first and 148 in the second round. The total amount of finance requested exceeded the amount of finance available fivefold. After the first round, Lithuania shortlisted 50 projects that were submitted to the Ministry of Finance of Lithuania for assessment and to the European Commission for examination and approval by donor countries. The projects from the second round will be submitted to the Ministry of Finance for further examination and donor approval at the end of 2008. Approximately 70 % of the funding will be allocated to cultural and healthcare projects.

At the same time, two open project application procedures took place in Latvia for allocation of grants amounting to 30,5 million euros. The total grant support requested by 358 applicants (218 applications in the first round, 140 in the second one) exceeded the amount of finance available sixfold. In the first round, Latvia submitted 43 projects for further assessment. National second round shortlists will be submitted in September-November 2008, and approximately 85 % of funding will be earmarked for cultural, healthcare and environmental projects. In Estonia, approximately 23,3 million euros were allocated in the framework of the selection procedure, which took place from June 1 to August 31, 2006. The total grant support requested by 309 applications exceeded the amount of finance available twelvefold. After the assessment at the national level, 35 projects were submitted to the Ministry of Finance of Estonia for assessment and later to the European Commission for examination and donor approval. By September 2008, a total of 25,7 million euros has been earmarked for 30 Estonian projects and funds, amounting to 82 % of the total amount of finance allocated for Estonia. Approximately 85 % of the funding will be channelled to cultural, health and environmental projects. In accordance to the national priorities, approximately 400 applications were submitted for examination by Poland. Approximately 82 % of the funding will be channelled to cultural, environmental and Schengen-related projects.

The number of submitted and approved applications reveals regional differences in Lithuania, which highlights the activity of the applicants (regional authorities, municipalities, public enterprises, universities, research centres, etc.) and shows most active territories or subregions.

In the course of the first individual project selection round in the framework of the "EEA" and "Norway" programmes in Lithuania, the level of activity was considerable, only small in territory and sparsely populated municipalities did not submit project applications (Fig. 1):

N

Fig. 1. Individual project applications in the first round of the "EEA" and "Norway" grant allocation in Lithuania

Applicants from Vilnius, Kaunas, Western Lithuania, as well as Siauliai and Panevezys were the most active in the framework of the second priority area — the protection of European cultural heritage including public transportation development and urban area reconstruction (Fig. 2), these are the regions with the highest concentration of cultural heritage objects (wooden manors and churches) in Lithuania. Applications approved imply investment in the restoration of these objects and their adaptation to public needs, for instance, the establishment of tourist centres, traditional art and handicraft training centres, libraries, museums, and concert halls.

Approved projects of 2nd proprity No projects 1 2

Fig. 2. Approved individual projects of the 2nd priority: protection of cultural heritage Source: author's own material, 2008.

N

W ^f E

S

Approved projects of 4th priority No projects 1

Fig. 3. Approved individual projects of the 4th priority: healthcare and social protection of children

N

W

E

In the framework of the 4th priority — healthcare and social protection of children, applications from Vilnius, Kaunas, the municipalities of Plunge, Kelme, Radviliskis, Taurage, Vilkaviskis, Ukmerge, as well as from Elektrenai and Panevezys were selected for funding (Fig. 3). Applications approved include investment in the restoration of orphanages and hospitals, improving hospital and orphanage conditions and working conditions of the staff.

The financial mechanism of "EEA" and "Norway" grants focuses on the reduction of socioeconomic disparities in the countries and regions. The most attractive priorities for project implementation are those related to social development and cultural heritage protection. For countries situated on the external EU border, priority is also given to environment protection and the Schengen Acquis inititives. Another appealing trait of the project is a possibility of attracting investment to the development of public sector on a grant basis at a considerably low rate of co-financing by the applicant (15 %).

ANNEX

Environment: approximately 25 % of the funding in the framework of the "EEA" and "Norway" grants is allocated to environment and climate related projects. Most projects under this priority sector contribute to the reduction of greenhouse gas emissions, through efforts aimed at increasing energy efficiency as well as research and use of alternative and renewable energy sources.

Sustainable development: promotion of sustainable development by means of management improvement and efficient use of resources is an important priority sector in the framework of the "EEA" and "Norway" Grants. Activities supported in this sector are closely related to the environment sector. The supported projects aim to integrate environmental policies at the regional and national levels, as well as ensure sustainable energy supply for heating to local communities.

Cultural heritage: protection of cultural heritage is the largest priority sector in the framework of the "EEA" and "Norway" grants in terms of the amount of finance, with the majority of projects being implemented in Poland. Approximately 20 % of the project funding will be allocated to European cultural heritage conservation. Around two thirds of the approved cultural projects contribute to the renovation of 'immovable' cultural heritage: historical buildings, fortresses, manor houses, religious monuments and historical urban areas. Several projects also include the revitalisation of buildings by providing public access, developing museum areas or renovating houses and using them as venues for social events. The cultural project portfolio includes protection of the World Heritage sites in Poland, restoration of manors in Estonia and Lithuania, renovation of wooden buildings in Latvia and urban revitalisation of historic centres in Portugal and Spain.

Human resources: approximately 10 % of the "EEA" and "Norway" grants will be given to human resource projects and funds. In addition, a large number of projects within other sectors also involve human resource development and training programmes. The majority of the approved projects concern capacity-building and the development of the public sector, especially at local and regional levels. The projects supported cover the es-

tablishment of lifelong learning centres, training and capacity-building in the public sector, promoting social dialogue and intercultural cooperation, as well as renovation of public playgrounds and schools. Scholarship funds for student exchange with Iceland, Liechtenstein and Norway are set up in Latvia and Poland.

Healthcare and social protection of children: project objectives include the improvement of hospital infrastructure, childcare institutions and orphanages, as well as training health specialists and enhancing efforts aimed at prevention and treatment of communicable diseases and cancer. Several projects are aimed at the integration of children with special needs in the education system. The diverse project portfolio covers projects focusing on the development and renovation of playgrounds and sport facilities in Poland. There is another Lithuanian project on ensuring early cancer diagnosing, prevention and treatment by purchasing the necessary medical equipment and running awareness campaigns.

The Schengen acquis: the projects of this priority sector are funded by Norway. Integrating new Schengen members was given primary focus in the framework of the "Norway" grants; projects on border security, enhanced police cooperation were already approved. A significant amount of finance in this sector was allocated to projects providing training for police forces, upgrading border control systems and improving the Information Communication Technology (ICT) infrastructure.

Regional policy and cross border activities: grants are awarded to support local and regional development, promote knowledge transfer between regions and enhance networking and sharing experience in local development between regional development bodies. The majority of cross-border and regional policy projects involve public bodies at local or regional level as well as NGOs. Several projects support local government capacity-building initiatives and efforts to strengthen good governance in public administrations. Specific funds for local and regional development were set up in Estonia and Lithuania. The Estonian fund aims to strengthen the administrative capacity of local authorities, promote investment, and local and regional partnerships. Two Lithuanian funds engage local and regional public institutions, one of the focuses on Norwegian-Lithuanian partnership projects. Regional policy and cross border activities are a priority sector in Estonia, Latvia, Lithuania, and Poland.

The Acquis Communautaire: this priority is supporting the new EU member states in implementation of the EU legislation. By means of training and information activities, projects of this priority sector aim to encourage the successful implementation of the European legislation. The Acquis communautaire projects have been launched in Latvia and Poland.

Academic research: grants are awarded to research projects in priority sectors, particularly focusing on health and environmental research. The funding of research projects and supporting research cooperation between the beneficiary states and Iceland, Liechtenstein and Norway are made available both through open calls for individual project applications and specialised research funds.

Bibliography

1. Central Agency of Project Management, 2008. URL: www. cpva. lt

2. EEA Financial Mechanism and Norwegian Financial Mechanism website. URL: www. eeagrants. org

3. Ministry of Finances of Lithuania, 2008. URL: www. finmin. lt

4. Semi snar material on EEA and Norway Grants in Lithuania. In Klaipeda, 17th July, 2006.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.