Научная статья на тему 'Formation of information competence of bachelors the direction of preparation: «034300. 62 physical culturep», the Sports management profile'

Formation of information competence of bachelors the direction of preparation: «034300. 62 physical culturep», the Sports management profile Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
86
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
PROFESSIONAL COMPETENCES / PREPARATION IN TECHNOLOGY OF "PHYSICAL CULTURE"

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Кондакова Д.В.

In this article, we consider the information competence of bachelors in the direction 034300.62 Physical culture, on the Sports Management profile

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Formation of information competence of bachelors the direction of preparation: «034300. 62 physical culturep», the Sports management profile»

Таблица 2

Динамика результатов участия воспитанников АНО «Мир путешествий» в выставках и конкурсах

35 30 25 20 15 10 5 0 Число участников художественного и прикладного творчества

' ■ ■

-■—""""

■ " "

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

♦ 1. Число участников клубных и районных мероприятий (чел.) —■—2. Число участников окружных мероприятий (чел.)

Как известно, результаты реализации программ по художественно-эстетическому воспитанию подрастающего поколения в значительной степени зависят от организационной структуры управления. При ее разработке мы руководствовались такими системными требованиями, как мобильность, вариативность, доступность участия каждого воспитанника в мероприятии; необходимость сочетания административных и общественных форм управления; стимулирование самодеятельности детей и молодежи [2, с. 52].

В организационную структуру управления АНО «Мир путешествий» в соответствии с ее Уставом входят представители администрации (директор, его заместители, руководители клубов и объединений, жюри, судейские коллегии), общественные органы (коллегия, советы педагогов, воспитанников, родителей и жителей микрорайона, организационные комитеты) и другие субъекты управления и самоуправления (организаторы и лидеры конкретных кружков и мероприятий, руководители формирований и объединений, ответственные за выполнение отдельных поручений) [3, с. 54]. Эта организационная структура управления АНО, как показали результаты опытно-экспериментальной работы, содействует широкому вовлечению детей, подростков и молодежи в разнообразную организаторскую и исполнительскую деятельность. Список использованной литературы:

1. Комаров М.Н., Алифиров А.И. Социально-педагогические основы развития подрастающего поколения на примере автономных некоммерческих организаций / Комаров М.Н., Алифиров А.И. // Альманах мировой науки. - 2016. - № 2-2(5). - С. 48-50.

2. Комаров М.Н., Алифиров А.И. Методология социального развития детей и молодежи / Комаров М.Н., Алифиров А.И. // Альманах мировой науки. - 2016. - № 2-2(5). - С. 50-52.

3. Комаров М.Н., Алифиров А.И. Модель процесса социального развития детей и молодежи в АНО КСЦ «Мир путешествий» / Комаров М.Н., Алифиров А.И. // Альманах мировой науки. - 2016. - № 2-2(5). - С. 52-54.

© Комаров М.Н., Алифиров А.И., 2016

УДК 378.046.2

Д.В. Кондакова

студентка РГСУ, г. Москва, РФ

FORMATION OF INFORMATION COMPETENCE OF BACHELORS THE DIRECTION OF PREPARATION: «034300.62 PHYSICAL CULTUREP», THE SPORTS MANAGEMENT PROFILE

Summary

In this article, we consider the information competence of bachelors in the direction 034300.62 Physical

culture, on the Sports Management profile

Keywords

Professional competences, preparation in technology of "Physical culture"

The results of the development of bachelor's program034300.62 Physical culture, the Sports Management profile are defined by thegraduate's competences, it means: his ability to use knowledge, skills and personal qualities according to his professional problems. The requirements to the professional preparation get higher in conjunction with transition to information-oriented society; the social order of information-oriented society should be their information competence because such skill is necessary for a job in the concrete sphere of professional activity.

Changes, which are happening in an informatization process, are influence on an education system and present essentially new requirements [1, page 155]. The problem demands viable option in two competences groups: 1) common cultural (universal, essential for all specialties (invariant); 2) special subjects (professional), connected with concrete specialties (variable).

The assay of scientific literature shows up: thatthe problem of competence development and formation future expert's personal knowledge started most recently. So, A.S. Makhov believes that the information competence means: "the integrative quality of person. As a result of processes of selection, assimilation, processing, transformation and generation of information in special type of special subject's knowledge. It helps to develop, receive, predict and realizedefinitive solutions in various areas of activities" [3, page 83]. Today the usage of ICT in the physical culture and sport sector divides into such points:

- Educational process;

- Sports training;

- Sports competitions;

- Recreational physical culture;

- Research and methodical work;

- Diagnostics of various functional organism's systems, monitoring of a physical state and health of population, psych diagnosis;

- Information, methodical providing and management of teaching, educational and organizational process in educational institutions.

Educational process of future specialists in physical culture and sport causes the intense interest [4, page 15]. Didactic materials of new generation actively used, in modern educational process:

- The multimedia controlling programs;

- Multimedia multi-purpose

- Multimedia presentations;

- Databases of educational appointment;

- Educational Internet resources;

- Digital video movies, etc.

Therefore, the multifaceted approach is necessary for a problem solution; when during the whole tutorial in university forms culture of future experts premised on the objects which are included intoscientific and professional blocks according to the standards: FSES 3 and FSES 3 +. Modern trends of development of higher education determines a significant change in approach to the strategy of modernization of higher professional education in the field of physical culture and sports. Higher education regulatory and methodically presented three educational programs. The successful development of these programs allows the graduate student to obtain a qualification (degree) bachelor and master degrees [2, page 95].

Analyzing the experience of various universities, you can say that there are two main approaches to the organization and content of the bachelor. The first option with a certain degree of conditionality called a University. It involves the structuring of the educational system in areas of training. Bachelor's degree in seen as an independent finished the stage in the system of multilevel training. Based on it is based the fundamental educational program of preparation of masters. Thus, for the effective development of system of higher professional education for training

specialists in physical culture, a model that allows to predict the quantitative and qualitative needs of the lab our market in specialists of scientific and applied professional profile. Список использованной литературы:

1. Алифиров А.И., Галеева М.А. Здоровый образ жизни как составная часть культуры студента / В сборнике: Современные технологии формирования здорового образа жизни студенческой молодежи Материалы студенческой конференции. - 2010. - С. 151-160.

2. Алифиров А.И. Исследование профессиональной ориентации выпускников казачьего кадетского корпуса // Социальная политика и социология. - № 4-1 (96). - 2013. - С. 93-96.

3. Алифиров А.И. Причины небрежного отношения студентов к своему физическому состоянию /Алифиров А.И. // Наука, образование, общество: актуальные вопросы и перспективы развития. Сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции 30 мая 2015 г.: в 3 частях. Часть II. М.: "АР-Консалт", 2015 г. - С. 81-84.

4. Алифиров А.И. Формирование здорового образа жизни кадетов традиционными средствами физического воспитания казаков (на примере БКК им. М.И. Платонова) / Алифиров А.И. // Человеческий капитал. - № 5. - 2012 г. - С. 13-18.

© Кондакова Д.В., 2016

УДК 37.022

Н.Н. Котова

старший преподаватель кафедры общеобразовательных дисциплин Крымского филиала ФГБОУВО «Российский государственный университет правосудия» г. Симферополь, Российская Федерация E-mail: nina-kotova-55@mail.ru

МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЕ СВЯЗИ КАК СРЕДСТВО РЕАЛИЗАЦИИ ИНТЕГРАЦИОННОГО ПОДХОДА ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ЕСТЕСТВОЗНАНИЕ»

Аннотация

В статье акцентируется внимание на значимости и необходимости междисциплинарного подхода в обучении естествознанию студентов в соответствии с ФГОС СПО. Междисциплинарные связи отражают комплексный подход к воспитанию и обучению, позволяют выделить главные элементы содержания образования, а так же обеспечивают взаимосвязь между учебными дисциплинами.

В статье показана тесная связь между общенаучными и общепрофессиональными компетенциями, которыми должен обладать выпускник, а так же представленные примеры практического использования и функционирования междисциплинарных связей, роль преподавателя в реализации такого обучения.

Ключевые слова Образовательное учреждение, образовательные стандарты, междисциплинарный подход, компетенции, интеграция.

Проблема междисциплинарных связей не новая, но вместе с тем остаётся актуальной. Они способствуют лучшему формированию представлений об окружающем мире как целостной системы, о единстве природы и человека, а так же системно-целостного подхода к анализу любого явления природы и человеческой деятельности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.