Научная статья на тему 'Development of applications to mobile devices in Android platform'

Development of applications to mobile devices in Android platform Текст научной статьи по специальности «Компьютерные и информационные науки»

CC BY
449
103
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Development of applications to mobile devices in Android platform»

Наше приложение называется «МаЬСа1с».

Это приложение, которое позволяет выполнять все операции, связанные с матрицами и векторами. Приложение является универсальным, потому что в одном приложении будут запрограммированы все алгоритмы обработки векторов и матриц, а также вычисления таких математических операции как вычисление определителя, сложение матриц, умножение матриц и т.д. Фрагмент работы приложения «Ма"ЬСа1с» - вычисление определителя матрицы третьего порядка (рис.4).

Существуют различные приложения, где можно обрабатывать матрицы, но мы объединили все операции над матрицами в одно приложение. Это удобно, хотя бы потому, что не надо устанавливать множество приложений.

Приложение всеобъемлющее, актуально для студентов технических специальностей, так как позволяет автоматизировать расчеты. Например, не всегда можно быть уверенным в поиске определителя, поэтому необходимо такое приложение, которое может проверить истинность найденного значения.

Популярность мобильных приложений продолжает расти, так как их использование становится все более распространенным среди пользователей мобильных телефонов.

языком которой является PASCAL.

ЛИТЕРАТУРА

1. https://ru.wikipedia.org. Свободная энциклопедия.

2. https://www.embarcadero.com/ru/products/rad-studio/whats-new.

3. Осипов Д. Л. Delphi. Программирование для Windows, OS X, iOS и Android. - СПб.: БХВ-Петербург, 2014. - 464 с.: ил- (Профессиональное программирование) С. 15 -16.

4. П. Дейтел, Х. Дейтел, Э. Дейтел, М. Моргано. Android для программистов. Создаем приложения - Питер, 2013

5. Кочегаров И.И. Системы удалённого рабочего стола при работе с конструкторскими САПР / Кочегаров И.И., Трусов В.А. // Труды международного симпозиума Надежность и качество. 2009. Т. 2. С. 406-407.

6. Кочегаров И.И. Математическое моделирование конструкций РЭС в электронной среде. / Кочегаров И.И., Юрков Н.К., Алмаметов В.Б. // Информационные технологии в проектировании и производстве. 2002. № 3. С. 41.

7. С. Хашими, С. Коматинени, Д. Маклин. Разработка приложений для Android - Питер, 2013

1 2 3

2 -1 5

3 1 -2

50 Calculate

Рисунок 4 - икно ввода данных приложения

Данная среда является многоцелевой, так как она позволяет одновременно написать приложение на платформах Android, iOS и WindowsPhone. Среда программирования многофункциональна, базовым

UDK 681.518.25

Amirgaliyev1 E.N., Kalizhanova2 A.U., Kozbakova3 A.Kh.., Aitkulov3 Zh.S., Tolepbergenova3 S.K.

1Institute of Information and Computing technologies, Kazakhstan, 2Kazakh National Technical University after K.I.Satpaev, Kazakhstan, 3Kazakh National Technical University after K.I.Satpaev, Kazakhstan,

DEVELOPMENT OF APPLICATIONS TO MOBILE DEVICES IN ANDROID PLATFORM

Introduction

Mobile gadgets permanently entered into our life. Currently they are used for not only calls and texting-those are real media devices needed for increase in labor productivity, finances management, navigation, communication and entertainment. All of it is performed by means of applications.

Mobile applications-computer program created especially for usage in mobile telephone, smart phone or communicator designated for one or another task fulfillment [1].

The solution of the problem

According to application functional, mobile devices can be divided into several types-communicational, entertaining (multimedia), informative, applied and navigational. Communi-cational applications are different messengers, mail servants, social networks applications and software for voice calls. Entertaining mobile software is audio and video players, various games, image viewers and electronic textbooks E-book reader formats. Informative applications are different dictionaries and encyclopedias, database with search ability. Applied applications are memo pads, personal organizers, calculator, software for graphic and text works. Navigation applications function with GPS system, electronic maps and geographical values.

Architecturally there can be differentiated two types of mobile applications: Applications functioning off line, Applications functioning in connection with a server. As well applications are broken down into three types[2]:

Native-applications (native mode). Those are applications elaborated in certain platform software languages - Apple, Android or Windows. It is a classic approach allowing usage of all possible gadgets. It affords working without connecting to the Internet in off-line mode. Native mode applications are usually distributed through application shops.

Web - is applications using web technologies for working at gadgets. The most advantage of the technology is the opportunity to elaborate an application once and reproduce it at different devices. Thus, it is possible to get application at three platforms practically threefold faster. However, web-applications do not get use of other telephone functions such as camera or geolocation. Apart from that, web-applications cannot be placed at application-shop for special gadgets.

Hybrid - mobile applications represent combination of native mode and web applications. It is possible to develop cross-platform applications using web-technologies, and at the same time having an access to telephone functions.

Hybrid application is a native-mode one with a built-in HTML.

Application's separate parts are produced by means of web-technologies. Web parts can be downloaded from the Internet or they are already packed in the application.

Hybrid application allows companies combining benefits of native mode applications with «life-span» or technological feasibility provided with latest web-technologies.

Basic principles of software design for mobile gadgets are unchanged irrespective of the platform and operation system installed in it. Key differences are technical features such as instrumentality, API and SDK, interface design paradigms.

Principle requirements to mobile applications interface design are:

Minimum elements - mobile device display space should not be over loaded with a big amount of objects.

Control over modern smart phones with touch-screens is fulfilled with a finger. Finger field of contact is much bigger than that of computer mouse indicator (as well of stylus), therefore interface shall be free of smalls.

In scription font size shall be big enough in order a user could read it from away 30 cm.

The most important and frequently used interface elements shall be located in the screen center and have enough size to differentiate the minter alios.

Upon applications porting from PC to mobile platform it is not enough just to create a reduced copy of application. It is indispensable to transform a whole interface, remove all extra elements having batched them according to functional.

Mobile applications development poses problems for developers: they shall account not only operational systems and devices difference but as well screens sizes and functions set for every definite gadget. The most complicated thing is to arrange that an application functions flawlessly at all devices in compliance with predetermined script.

Upon selecting a platform an application will be elaborated for it is important to know statistics using existing applica-

tions.Asfor2014theleadingpositionin sales occupy devices on Android platform- gadgets with Android OS cover 85% of the world market.

Android - POSfor communicators, tablet PC, electronic texts, digital players, watches and netbooks based onLinux kernel [3]. Initially it was developed by AndroidInc, further it was procured by Google. Afterwards Google initiated founding the alliance OpenHandsetAlliance (OHA), which is now involved into support and further development of the platform. Android allows creating Java-applications controlling a device via Google library.

AndroidNativeDevelopmentKit allowsporting of library and applications elements written in C and other languages.

Android has a number of advantages as distinct from other platforms:

actual equality of all applications- both built-in and installed by a user. Simple pushing of preset button performs selection of program on default. Such flexibility is in fact in accessible to other OS.

security of personal information. To do so all applications are started up in a separate memory area and at own virtual machine. However, neither operating system is faultless therefore enumeration of disadvantages is also necessary in the review.

applications and games for Android work with low speed and at that consume big memory volume.

partially open code. As it is known, Android to a large extent similar to Google Chrome browser inherently.

Informative and animated widgets -mobile OS from Google introduced fashion on widgets which actually was unavailable until Android coming out. Nowadays almost every popular application for the platform thereof has its own widget for convenient one-push operation from a desktop.

Google services and synchronization- dozens of Google cloud services have already been installed and function better than at any other platform. Synchronization of PC browser with a telephone browser upon using Google Chrome for Android.

cheap and operational-mobile Android OS—is an inexpensive means to contact the most advanced cloud technologies.

rapidly increasing applications shop Google Play Market - Android has got its own modern applications shop from where any of hundreds of thousands applications can be downloaded widening a smart phone's functional.

Smartphone as a files media - Android's file structure is partially open - it is always possible to use a telephone as a device for any files storage.

SD card support - Actually all smart phones based on Android support Micro SD cards.

Android system software stack for mobile devices includes operating system, middleware as well as basic user applications.

Android architecture divided into four levels [3]:

kernel level;

level of running environment library; application framework level; applications level.

Fig. 1 [6]: operating system's basic components and their interaction.

Figure 1 -Android's operating system architecture

Android applications use screens(similar to Windows) in functioning named Activity. A sin Windows every screen has got its own life cycle and features shown in Fig.2.

Google offers free downloading software tools for development (Android SDK) designated for x86-machinesunder operating systems Windows XP, Windows Vista, Mac OS X (10.4.8 or higher) and Linux. Development requires JDK 5 or JDK 6.

Android SDK (Software Development Kit, hereinafter referred to as SDK) is used for developing applications for Android. It consists of wide tools set, documentation, utilities and specimens. It as well includes Java-libraries needed for creating Android applications and containing API for framework application. All key operating systems are supported as means of development.

debugger, able to debug applications launched at real device or emulator;

memory and performance structure assisting to detect memory leakage and find ineffective code;

device emulate or based on QEMU (virtual machine with open code emulating different hardware platforms), it is accurate enough, though not always rapid;

command-line utilities for connection with devices;

scripts and utilities to create application packages and application deployment.

Up to date Android is the most popular OS for applications development because of its user-friendly OS with an open code. Developers received unique advantages. Having installed free-of-charge software kit it is possible to create programs for the system thereof and sell them in specialized internet-shop.

Majority of mobile devices developers support Android platform including Acer, HTC Corporation, Samsung, Sony Corporation and others. Moreover, there are Android setup designated for installing at manufacturers' devices un supporting the platform thereof.

REFERENCES

1. http://www.tadviser.ru/Article «Mobile applications».

2. http://www.mobiledimension.ru/technology/. Article «Technologies of mobile applications development».

3. Goloschapov. L. Google Android. Software engineering for mobile devices / А. L. Goloschapov. - М. :БХВ, 2010. - 670 p.

4. http://www.financialexpress.com/news/google-android-lords-over-85-pct-of-smartphone-os-market-share-apple-s-ios-distant-second-idc/12 8 4 4 35- statistics of mobile market

5. Reto Mayer Android 2. Applications programming for tablet computers and smart phones/. -Saint-Petersburg, 2011. - 672 p.

6. android.com.ua - architectture of Android OS

УДК 37.02 Косякин Ю.В.

ФГБОУ ВПО Московский государственный индустриальный университет, Москва, Россия

ОСОБЕННОСТИ УПРАВЛЕНИЯ УЧЕБНЫМ ПРОЦЕССОМ В СИСТЕМЕ ДИСТАНЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Рост потребности в непрерывном образовании, появление новых возможностей коммуникации и основанных на них технологий обучения способствуют быстрому развитию дистанционного образования (ДО) в мире и в России. Жизнь становится мобильнее, средства телекоммуникаций все более развитыми. Это ведет к переходу от концепции мобильности обучаемых к концепции мобильности идей, знаний, образовательных систем.

В данной работе рассмотрим особенности в процессе управления обучением в современном высшем образовании, в котором используются дистанционные технологии.

В соответствии с данной целью нами определены следующие основные задачи работы:

определить понятие «системы дистанционное обучение»;

описать достоинства дистанционного обучения;

охарактеризовать этапы управления системой дистанционного обучения.

Вышеперечисленные задачи обуславливают актуальность исследования систем дистанционного высшего обучения.

Дистанционное обучение - совокупность информационных технологий, обеспечивающих интерактивное взаимодействие удаленных друг от друга обучаемых и преподавателей в процессе обучения.

Система дистанционного обучения (СДО) - информационная система, предназначенная для планирования, проведения и управления всеми учебными мероприятиями в организации (включая обучение, проводимое как в очной, так и в дистанционной форме).

Современные электронные технологии образования позволяют:

- создавать и управлять контентом занятий;

- создавать целевые группы и распространять по ним учебную информацию (расписание занятий, планы и содержимое лекций, задания);

Рисунок 1 - Целенаправленная система

Figure 2 - Life cycle of application for the system under Android control

SDK core capabilities are:

- проводить онлайн тесты, собирать и обрабатывать их результаты;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- организовать коллективную работу обучающихся над заданиями.

Использование компьютерных технологий, интегрированных в электронное образование, позволяет создать единое рабочее пространство, доступное для всех участников образовательного процесса: преподавателей, студентов, администрации.

Все подходы к организации управления системами ДО можно в традициях теории организаций разделить на две группы: эмпирические и нормативные.

Для первой группы характерны процессы «складывания» систем управления, их концентрация вокруг отдельных подпроцессов разработки и эксплуатации технических средств ДО.

Нормативные подходы предполагают вначале разработку "норматива" системы управления, а затем уже разработку и создание самой системы в соответствии с этим нормативом. В традициях системного анализа в качестве норматива управляемой системы может быть рассмотрена целенаправленная система (ЦНС). Ее основные подсистемы - объект управления и управляющая часть, представляющая собой контур обратной связи, изображены на рис. 1.

вход Объект управления выход

Система

управления -

процесс выработки

решении

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.